امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

برنامه ی خوبیه ! فقط گزارشگرش به درد محیط های نظامی نمی خوره . چون اطلاعات زیادی نداره که بخواد سوالات خوب بپرسه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اون موشک که قسمت زیر هواپیما بسته شده فونیکس هست ( سمت چپ ورودی هوای موتور)[/quote]
اقا مطميني؟ به نظر سمت چپي و راستي هردوشون يه نوعند.فونيكس مگه سرش پخ نيست؟

[quote]برنامه ی خوبیه ! فقط گزارشگرش به درد محیط های نظامی نمی خوره . چون اطلاعات زیادی نداره که بخواد سوالات خوب بپرسه![/quote]

با اين نظر هم موافقم. البته شايد انتخاب همچين گزارشگري از روي عمده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دليل اين كه امروزه از موشك هاي دور برد كمتر استفاده ميشه شايد نه به خاطر اين كه اين موشك ها كاربرد ندارند بلكه به دليل محدوديت هاي به كارگيري اين موشك هاست.
موشك با افزايش برد به ناچار بزرگتر و سنگين تر ميشه كه حمل آن رو براي هواپيما مشكل تر و تعدادش رو محدود تر ميكنه
امكان استفاده از رادار داخلي براي هدايت موشك در كل مسير و استفاده به صورت فاير اند فورگت تقريبا غير عمليه.

اما عليه‌ آواكس ها و بمب افكن هاي استراتژيك استفاده از موشكهاي دوربرد ضروري و كاملا منطقيه.
روسيه، هند و چين هنوز هم در حال توسعه موشك هاي دوربرد خودشون هستند و تقريبا فقط آمريكا هست كه گويا با توجه به رادار گريز شدن جنگنده هاي نسل جديد و برتري كه در زمينه استفاده از آواكس ها داره، استفاده از موشك هاي دوربرد رو متوقف كرده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستِ من آگر به اندازه و شکل بالچه های دو موشک توجه کنید خیلی راحت میشه سجیل رو از فونیکس (ققنوس) تشخیص داد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دليل اين كه امروزه از موشك هاي دور برد كمتر استفاده ميشه شايد نه به خاطر اين كه اين موشك ها كاربرد ندارند بلكه به دليل محدوديت هاي به كارگيري اين موشك هاست.
موشك با افزايش برد به ناچار بزرگتر و سنگين تر ميشه كه حمل آن رو براي هواپيما مشكل تر و تعدادش رو محدود تر ميكنه
امكان استفاده از رادار داخلي براي هدايت موشك در كل مسير و استفاده به صورت فاير اند فورگت تقريبا غير عمليه.

اما عليه‌ آواكس ها و بمب افكن هاي استراتژيك استفاده از موشكهاي دوربرد ضروري و كاملا منطقيه.
روسيه، هند و چين هنوز هم در حال توسعه موشك هاي دوربرد خودشون هستند و تقريبا فقط آمريكا هست كه گويا با توجه به رادار گريز شدن جنگنده هاي نسل جديد و برتري كه در زمينه استفاده از آواكس ها داره، استفاده از موشك هاي دوربرد رو متوقف كرده.[/quote]

نظر شما در مورد کاربرد موشک های هوا به هوای دوربرد بر علیه آواکس ها و بمب افکن های استراتژیک کاملا صحیح و درسته و من باهاتون موافقم.
اما یک نکته هست: روسیه و چین و هند جنگنده ای دارند که در صورت لزوم (حتی به صورت مقطعی) بتونه در مقابل جنگنده های چابک و مدرن غربی امنیت هوایی رو تامین کنه و پوشش خوبی رو ایجاد کنه تا اونوقت از موشک های دوربرد برای ساقط کردن آواکس و بمب افکن های دوربرد استفاده بشه و همونطور که خودتون بهتر میدونید آواکس ها و بمب افکن های استراتژیک همیشه بصورت تیمی و جمعی بهمراه چند فروند جنگنده/رهگیر وارد عمل میشن .
اما ما با کدوم جنگنده میخوایم در مقابل یوروفایتر و سوپر هورنت و رافال( که با دیتالینک همه چیز رو تحت نظر دارند) وایسیم تا بعدش بتونیم با استفاده از موشک دوربرد آواکس رو بزنیم؟
فرض کنیم شما بتونی با وجود تمام سیستم های اختلال الکترونیکی ِ آواکس، فونیکس رو از فاصله ی 150 کیلومتری بر روی آواکس قفل کنی. به نظرت اصلا میشه به 150 کیلومتری آواکس رسید و خبری از رهگیرهای همراهش نشه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
abijoon1 جان اون موشکی که زیر هواپیما بسته شده و یکدونه هست فونیکسه‏! اون دوتا زیر بالها سجیل و دو تا موشک کوچک زیر بالها سایدواندر ‏‏( فاطر ‏‏) هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
abijoon1 جان اون موشکی که زیر هواپیما بسته شده و یکدونه هست فونیکسه‏! اون دوتا زیر بالها سجیل و دو تا موشک کوچک زیر بالها سایدواندر ‏‏( فاطر ‏‏) هست.

[/quote]

اوكي ممنون. بسيار عالي.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دانلود نميشه icon_cheesygrin

[quote]Data Transfer Limit Reached
Dear Visitor, This website has reached the data transfer limit and is not available. [/quote]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اقا مطميني؟ به نظر سمت چپي و راستي هردوشون يه نوعند.فونيكس مگه سرش پخ نيست؟
[/quote]
icon_cheesygrin
http://crazydoctor.persiangig.com/image/fff_0_06_30_17.jpg

فونیکس icon_cheesygrin
http://nancyetroland.free.fr/public/PhotosMilitaires/F14_Tomcat-AIM54_Phenix.jpg

هاوک ( سجیل) :mrgreen:
http://www.fidelismodels.com/mm5/graphics/00000001/Trident%2087073.gif

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دليل اين كه امروزه از موشك هاي دور برد كمتر استفاده ميشه شايد نه به خاطر اين كه اين موشك ها كاربرد ندارند بلكه به دليل محدوديت هاي به كارگيري اين موشك هاست.
موشك با افزايش برد به ناچار بزرگتر و سنگين تر ميشه كه حمل آن رو براي هواپيما مشكل تر و تعدادش رو محدود تر ميكنه
امكان استفاده از رادار داخلي براي هدايت موشك در كل مسير و استفاده به صورت فاير اند فورگت تقريبا غير عمليه. [/quote]

همونجور که دوستمون تو صفحه قبل گفت این نظر درسته ولی مسایل الکترونیکی درست تر هست

در دنیای نبردهای الکترونیکی امروز به خصوص توسط قدرتهای بلامنازع این امر یعنی فرانسه امریکا و روسیه ، موشک های دوربرد راه چندانی برای پیشرفت ندارند

در مانورهایی که این چندساله برگزار شده ، بیشترین حملات الکترونیکی مورده توجه بوده به خصوص توسط کشوری مثل فرانسه که اونقدر قوی هست که داد هند امریکا و بقیه رو دراورده که به جای موشک و ... میان روی وسایل الکترونیکی اونا آتش میکنند ! چشمک


قابل ذکر هست موشک دوربرد حتی در زمان جنگ ما هم به ندرت کاربرد پیدا کرد ، بیشتر یک ترس داره تا کاربرد

با تشکر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دوره ی موشک هایی چون فونیکس و R-37 و R-33 تموم شده. نمونه اش هم در چند مورد به خطا رفتن اون در اواخر جنگ تحمیلی و دو مورد فرار میگ-25 های عراقی از دست تامکت های نیروی دریایی امریکا در جنگ اول خلیج فارس هست. فونیکس برای در دوره ی خودش و در مقابله با میگ-21 و میگ-23 و سوخو-22 خوش درخشید، اما امروزه جنگنده های چون رافال و یوروفایتر و گریپن و سوپر هورنت با قدرت مانورپذیری و سیستم های الکترونیکی فوق العاده پیشرفته به راحتی از پس فونیکس برمیان.[/quote]
خوشبختانه خودتان به موضوع زير واقف هستيد:
[quote]فونیکسِ دیروز از پسِ یوروفایترِ امروز برنمیاد. برخی دوستان گمان می کنند چون قبلا با فونیکس میگ-23 زدیم و آمارِ خوبی داشته پس امروز هم از پسِ همه جور پرنده ای بر میاد...[/quote]
فونيكس ديروز با فونيكس امروز فرق دارد.

---------

[quote]
اما ما با کدوم جنگنده میخوایم در مقابل یوروفایتر و سوپر هورنت و رافال( که با دیتالینک همه چیز رو تحت نظر دارند) وایسیم تا بعدش بتونیم با استفاده از موشک دوربرد آواکس رو بزنیم؟
فرض کنیم شما بتونی با وجود تمام سیستم های اختلال الکترونیکی ِ آواکس، فونیکس رو از فاصله ی 150 کیلومتری بر روی آواکس قفل کنی. به نظرت اصلا میشه به 150 کیلومتری آواکس رسید و خبری از رهگیرهای همراهش نشه؟[/quote]
اين مورد، بحث تاكتيك است. و نه صرفا تجهيزات.
در ضمن چرا جنگنده هاي ما با هم لينك نباشند icon_cheesygrin

---------

مهمترين سوالي كه مي شود پرسيد اين است كه: آيا با جنگنده و موشك ساخت آمريكا، مي شود هواپيماي ارتش آمريكا را هدف قرار داد؟
به فرض مثال عربستان سعودي، كرور كرور موشك هوا به هوا از آمريكا خريداري مي كند، فرض كنيد روزگار طوري رقم بخورد كه همين عربستان و آمريكا روبروي هم بايستند. آيا جنگنده هاي عربستاني خواهند توانست هواپيماهاي ارتش آمريكا را هدف قرار بدهند؟ پاسخ: خير، زيرا اين تجهيزات ساخت آمريكا هستند و آنها تمام جزئيات راداري، نرم افزاري و سخت افزاري موشك ها و جنگنده هاي عربستاني را مي دانند (چون خودشان ساخته اند)
در واقع آن كشورهايي كه قدرت و فن آوري ايجاد تغيير و ساخت تجهيزات جديد و متفاوت ندارند، بايد نگران باشند.

بنده متاسفم كه عده اي بر فرض مثال، اف14 هاي امروز را با 30 يا 20 سال پيش مقايسه مي كنند. شخصا اعتقاد دارم اين اف14 ها تنها ظاهري شبيه به اف14 هاي زمان جنگ دارند و قطعا در زمينه رادار، الكترونيك و موتور تغييرات اساسي كرده اند. در واقع نمي توان گفت اينها اف14 هاي ساخت آمريكا هستند، بلكه اينها اف14 هاي ايراني هستند.

اصلا اگر بخواهيم منطقي فكر كنيم، جنگنده اي كه قرار باشد الكترونيكش در حد 30 سال پيش باقي بماند، امروزه اصلا كاربردي ندارد.
كافي است يك نگاهي به وسايل الكترونيكي دور و بر خودتان بياندازيد. نسبت به 30 سال پيش همه چيز تغيير كرده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان ممنون از بحث ها! یه سوال!
به نظرتون با این وضعیتی که در تصاویر و فیلم مشخصه! یعنی حمل 2 تا سجیل و حداقل یه دونه فینیکس باعث سنگین شدن بیش از حد نمیشه؟! آخه من یادم میاد توی یه جایی میخوندم که تامکت قدرت حمل بیشتر از 2 تا فینیکس رو نداره!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دوستان ممنون از بحث ها! یه سوال!
به نظرتون با این وضعیتی که در تصاویر و فیلم مشخصه! یعنی حمل 2 تا سجیل و حداقل یه دونه فینیکس باعث سنگین شدن بیش از حد نمیشه؟! آخه من یادم میاد توی یه جایی میخوندم که تامکت قدرت حمل بیشتر از 2 تا فینیکس رو نداره!![/quote]
نه تامكت ميتونه 6 تا فونيكس رو هم حمل كنه!
اما به علت فشاري كه حمل اين تعداد بر روي سازه هواپيما وارد ميكنه به ندرت از اين آرايش استفاده ميكنه
انواع آرايش موشك هاي f-14

2× AIM-9 + 6× AIM-54 (Rarely used due to weight stress on airframe)
2× AIM-9 + 2× AIM-54 + 3× AIM-7 (Most common load during Cold War era)
2× AIM-9 + 4× AIM-54 + 2× AIM-7
2× AIM-9 + 6× AIM-7
4× AIM-9 + 4× AIM-54
4× AIM-9 + 4× AIM-7

f-14 با شش فونيكس icon_cheesygrin
http://www.airwar.ru/photo/f14-2/f-14-053.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط TANK
      تاريخچه هواپيما
      مدل Il-76 که ناتو آن را «کاندید» نامید یک هواپیمای باری است که برای جایگزینی با توربوپراپ های قدیمی تر An-12 تولید شد تا بتواند در پروازهای نظامی و غیر نظامی ایفای نقش کند. پس از طراحی هواپیما در اواخر دهه 1960 اولین ایلیوشین 76 در 25 مارس 1971 به پرواز درآمد. پس از انجام تست های موفق پروازی تولید رسمی Il-76 در سال 1975 آغاز شد و اولین هواپیما در همان سال به آئروفلوت تحویل شد. Il-76 دارای بال های بسیار بلند، چهار موتور، بالچه های سه شکافه لبه فرار، دم T شکل و درب بزرگ در عقب هواپیماست که انجام عملیات بارگیری را آسان می کند. همچنین یکی از معیارهای طراحی Il-76 این بود که نیازی به عملیات زمینی نداشته باشد تا بتواند در فرودگاه و حتی باندهای کوچک نیز کارایی داشته باشد. این نکته به ویژه در ماموریت های نظامی از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع مختلفی از Il-76 ساخته شده است. بعضی از این مدلها عبارتند از: Il-76T با ظرفیت حمل سوخت بیشتر، Il-76TD با موتورهای D30KP2 و وزن برخاست بالاتر و وزن بار بیشتر و پرواز در ارتفاع بالاتر، Il-76MF نیز از کشیده شدن مدل پایه به دست آمده است که اولین پروازش را در 1 آگوست 1995 انجام داد. مشتری اصلی این مدل نیروی هوایی روسیه است. ایلیوشین همچنین استفاده از موتورهای غربی CFM56 را برای مدلهای قدرتمندتر در نظر گرفته است. از ایلوشین 76 برای ماموریت های مختلفی همچون آتش نشانی، کنترل و پیش اخطار هوابرد و سوخت رسان نیز استفاده می شود.

      مشخصات فني
      موتور:
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل(سولیف) D30KP
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل PS90AN برای Il-76MF

      بیشترین رانش موتور:
      117.7kN :D30KP معادل 26,455lb
      156.9kN :PS90AN معادل 35,275lb

      عملکرد:
      بیشترین سرعت کروز: 780km/h
      برد: 5,200km معادل 2,805nm با 40 تن بار

      اوزان:
      وزن خالی عملیاتی: 101,000kg معادل 222,665lb
      بیشترین وزن برخاستن: 200,000kg معادل 440,925lb

      ابعاد:
      طول: 53m معادل 174ft
      ارتفاع: 14.76m معادل 48ft
      دهانه بال: 50.50m معادل 165ft
      مساحت بال: 300m² معادل 3,229.2sq ft

      گنجایش:
      خدمه پرواز: شامل 5 نفر از جمله دو خلبان، مهندس پرواز، ناوبر و کاربر ارتباطات رادیویی.
      بار: قادر به حمل 44 تن بار.

      سفارش و تولید:
      بیش از 900 فروند Il-76 ساخته شده است.


      منبع:takeoff
    • توسط F14AA
      تیمسار سرتیپ دوم جلیل زندی، خلبان قهار شکاری تامکت و تکخال برتر نیروی هوایی ایران بود. او که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود، دارای کارنامه درخشانی است و رکوردهایی که در شکار جنگنده های عراقی بر جای گذاشت عنوان بهترین تکخال تامکت جهان را برایش به ارمغان آورد.جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش عزت اله زندی تکنسین راه آهن و مادرش گوهرتاج فولادی خانه‌دار بود. جلیل به همراه خانواده اش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (سال ۱۳۴۴) در گرمسار زندگی می‌کرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محله خانی آباد) آمد . او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید به پایان رساند و در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت .در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، اما به علت زیادی مخارج از رفتن به شیراز بازماند. به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر می‌کرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی، اجازه استخدام در ادارات را نداشت به ارتش پیوست. او در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست، اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقه‌ای که به خلبانی داشت به عنوان هنرآموز خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس ازگذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا به عنوان خلبان به ایران بازگشت.
       



      در بازگشت زیر نظر شهرام رستمی که به تازگی به عنوان معلم پرواز معرفی شده بود به فراگیری پرواز با هواپیمای F4 -E گمارده شد. او مطابق معمول دوره‌ها را به خوبی گذراند. این موضوع باعث دوستی زندی با ایشان شد که همواره تحت الشعاع احترام متقابل استاد-شاگردی بود.وی درتاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دوره خلبانی اف-۱۴ای را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد. زندی که پیش از پیروزی انقلاب از خلبانان با تجربه تامکت بود، پس از انقلاب نیز سابقه درخشانی با F-14 از خود به جای گذاشت.در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهراباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر می‌برد که با شنیدن خبر بمباران فورا به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی ایران باقی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به دفاع از مرزهای کشور پرداخت. سروان زندی در عملیات معروف به 140 فروندی در روز اول مهرماه 1359 در پرواز پوشش هوایی شرکت فعال داشت.
       



      زندی گرچه ابتدا با فانتوم پرواز می کرد، اما شهرتش بیشتر به‌عنوان خلبان جنگنده F-14 است. وی دارای دست کم 9 پیروزی هوایی تایید شده و 2 پیروزی احتمالی است. این لیست بلندبالا شامل ۴ فروند میگ 23، ۲ فروند سوخو 22، ۲ فروند میگ 21 و ۳ فروند میراژ اف1 می‌باشد.از این رو او به عنوان موفقترین خلبان شکاری ایرانی و موفقترین خلبان اف-۱۴ شناخته می‌شود.زندی چندین سال در پایگاه هشتم شکاری اصفهان خدمت می کرد که یکی از پایگاههای اصلی تامکتهای ایرانی به شمار می رفت و نقشی بسزا در تامین امنیت آسمان کشور و مقابله با تجاوزات هواپیماهای عراقی ایفا می کرد. بهمن ماه 1366یکی از ماههای پربار برای گردان 81 شکاری بود. خلبانان این گردان 5 پیروزی تثبیت شده و دو پیروزی احتمالی، ضد جنگنده های F1EQ-5/6 به اضافه انهدام یک فروند بمب افکن B-6D را در کارنامه خود ثبت کردند. درباره دو پیروزی احتمالی گفتنی است این پیروزیها در نخستین نبرد هوایی که گردان 81 شکاری نخستین F-14 خود را از دست داد، حاصل شدند. در این نبرد سرگرد خلبان جلیل زندی نبرد بسیار سنگینی با 8 جنگنده میراژ عراقی آغاز و دو تیر موشک سایدوایندر به سمت آنها شلیک کرد.
       



      با توجه به حجم فوق العاده درگیری، خلبانان تامکت فرصت ردیابی موشکهای خود را پیدا نکردند. متأسفانه در این درگیری نابرابر تامکت سرگرد زندی هدف چندین تیر موشک R550 و یک تیر موشک سوپر 530D قرار گرفت، اما خلبان زبردست ما لاشه عقاب را از دست کفتارها بیرون کشید و با یک موتور صدمه دیده راه بازگشت را پیش گرفت. ولی تنها موتور باقیمانده دیگر یارای همراهی هواپیما را نداشت و با کمال تأسف، خلبانان ما مجبور شدند خروج اضطراری کرده و تامکت را به آغوش آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس بسپارند.این آخرین مأموریت جنگی سرگرد خلبان زندی بود که تا آن تاریخ با 9 پیروزی تثبیت شده و 2پیروزی احتمالی، لقب پرافتخارترین خلبان F-14 را به خود اختصاص داده بود. زندی در اواخر دوران خدمت به درجهٔ سرتیپ دومی ارتقای درجه یافت و در سال 1370 بازنشسته شد.امیر سرتیپ خلبان فضل الله جاوید نیا در کتاب "نبرد در آسمان" از زندی به نیکی یاد کرده و در مورد همرزمش چنین گفته است: "از مرحوم زندی می توان به عنوان یکی از برترین خلبانان اف 14 نام برد. ایشان در همه موارد نمونه بود. خط، سخنرانی، آواز و در مرحله آخر در پرواز با هواپیمای اف 14 جزو بهترین خلبانان بود. مرحوم زندی تا پایان جنگ پروازهای زیادی انجام داد و بعد از جنگ هم به عنوان مدیر طرح و برنامه منصوب شد. سپس معاون برنامه نیروی هوایی شد و تا زمان بازنشستگی هم در همین پست باقی ماند... مرحوم زندی از دوستان شجاع و باسواد من بود. خاطراتی را که با ایشان داشتم، هرگز فراموش نمی کنم."
       



      سرانجام عقاب تیزپرواز آسمان ایران، موفقترین خلبان شکاری ایرانی و تکخال تامکت جهان پروازی ابدی را آغاز کرد. تیمسار جلیل زندی در 12 فروردین ماه سال ۱۳۸۰ در جریان یک سانحه رانندگی در جاده هراز و در منطقه رودهن یا یک دستگاه کامیون تصادف کرد و به همراه همسرش زهرا محب شاهدین جان باخت. از وی 3 فرزند پسر به یادگار مانده است. بی گمان زندی یکی از خلبانان شاخص ایران و آسیاست که با توجه به بازنشستگی تامکت در آمریکا، نزدیک شدن به رکورد او به عنوان برترین تکخال تامکت دست نیافتنی به نظر می رسد.

       



       
      *****************************************

       
      منبع
    • توسط Arash
      من چند وقت پیش یه فیلم دیدم که در اون با جناب سپهبد برزین مصاحبه شده بود در مورد زمانی که قرار بود بین اف 14 و اف 15 یک هواپیما انتخاب بشه

      که صحبت ها ایشون من رو به فکر فرو برد
      که ما با خرید 70 فروند اف 14 و عدم تحویل موشک های سایدواندر و اسپاروی قابل نصب بر روی این هواپیما . مشکل استفاده از موشک فونیکس در سال های 65 و 66 و مشکل ذاتی موتور این پرنده افسانه ای در کنار نکات مثبت اون مثل رادارش که خود مینی آواکس بود و برای پوشش کشور ما که مناطق کوهستانی زیای داره بهترین انتخاب ممکن است .

      در مقابل 280 اف 15 به هزینه نگهداری پایین تر و مچ بودن موشک های مورد استفاده فانتوم ها و تایگر ها بر روی این پرنده ، عدم نیاز به به خرید تجهیزات اضافی ( البته اگه شاهکار هایی که خلبان ها عربستانی با این هواپیما انجام میدن رو در نظر نگیریم )

      که البته این مقایسه رو ما با وجود پیروزی انقلاب و اتفاقات بعد از آن باید بررسی کنیم ( چون اگر تمام موشک های مورد نیاز اف 14 تحویل میشد و مشکل موتور هم با تعویض اون حل میشد به نظر من اف 14 حتی با تعداد کمتر نسبت به اف 15 انتخاب خیلی بهتری برای ما بود ) که اگر با تمام شرایط انقلاب و جنگ اگر اف 14 خریده بودیم برای ما بهتر بود یا اگر اف 15 خریده بودیم .
      ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم
       
      دانلود فیلم
    • توسط HIT-LER
      همه چیز درباره بشقاب پرنده ها هر اطلاعات شواهد فیلم عکس معرفی کتاب و.....
      در ..


      برای نمونه چند عکس در اختیارتون میذارم :


      ناشناخته های فرازمینی
      ناشناخته های فرازمینی

      http://img30.picoodle.com/img/img30/4/3/16/f_Disc039m_2d3060b.jpg
      http://img02.picoodle.com/img/img02/4/3/16/f_ufodomirm_d752a27.gif
      http://www.bia2upload.com/files/9ckj9chpfg191e6qel3o.gif



      عکسها را به سایت imagecave.com آپلود کنید.
      از ارسال یک پست در چند تاپیک هم خودداری کنید.
      SAEID
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.