امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سلام خدمت کاربران عزیز سایت ، باید خدمت اقا SAEID عرض بکنم که اطلاعات شما نادرست میباشد ، قضیه ی وامی رو که میگی به گرومن دادن ، اولآ 200 میلیون نبوده 250 میلیون دلار بوده ، در ضمن طبق اطلات واصله از کتاب نیروی هوایی ایران نوشته ی اقای بابایی و همچنین ماهنامه صنایع هوایی شماره 84 این وام به این علت به گرومن داده شده که اولآ گرومن از حالت بحران خارج بشه و ورشکست نشه ، ثانیآ هواپیماهای ایرانی هر چه سریع تر تحویل نیروی هوایی بشن ، و در ضمن قیمت هر فروند تامکت 13 میلیون دلار بوده نه 7 یا 8 میلیون دلار که البته با رشوه هایی که به کنگره ی امریکا دادن شده 27 میلیون دلار. در ضمن لطف کن ماهنامه ی صنایع هوایی رو مطالعه کن که اخیرآ مطالبی رو برات فاش میکنه که دیگه لعنت نمیکنی بلکه یه خدا بیامورز هم میگی . برای مثال اگر نیروی هوایی ایران فاقد تامکت بود شک نکن که ابادان سقوط می کرد، یا عملیات سلطان که یکی از بهترین عملیاتهای نیروی هوایی بود عقیم می موند. چرا بعد از انقلاب ایران رفت هواپیماهای F-7 رو خرید ، چرا نرفت کارخانه بسازه ؟ یا Mig-29 یا su-24 که همشون مدل های پایه ای وتاریخ مصرف گذشتن؟ و همچنین اموزش خلبان های نیروی هوایی ، که اگر ما این همه خلبان خوب اموزش دیده و ماهر نداشتیم ایا الان ما چیزی به نام نیروی هوایی ایران داشتیم یا بهتر بگم ایران؟ پس چه بهتر که ادم با مطالعه بیاد اظهار نظر بکنه!!! تامکت بهترین گزینه برای نیروی هوایی ایران بود ، البته به گفته ی خود خلبان های تامکت. به نظر من تمام این کارها برای به خدمت در اوردن تامکت لازم بوده که انجام شده . ای کاش برای خرید mig-29 و su-24 رشوه میدادن ولی نوع خوبش رو به خدمت میگرفتن و همچنین رشوه میدادن تا خلبان های ما به شکل خوبی اموزش میدیدن که تقریبآ غیر ممکنه چون روس ها ادم های درستی نیستن ، باز هم دم امریکایی ها گرم که هم هواپیمای خوب دادن هم خلبان هامون رو خوب اموزش دادن. با تشکر از دوستان عزیز.


سلام
به سایت میلیتاری خوش آمدید.
این اولین بار بود که چنین آماری دیدم! منبع شما چیست؟ قیمت فروش هر فروند تامکت به ایران 38 میلیون دلار بود.
در مورد خدمات تامکت به ایران بنده کسی رو لعنت نکردم و بهتره پستهای مشابه بنده رو در سایر تاپیکها مطالعه کنید.
منظور بنده با نوع خرید این جنگنده است که کاملا مفتضحانه بود. وگرنه اگر این جنگنده نبود ما در جنگ شرایط سختتری داشتیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام IRANIANTOMCAT احسنت بر شما ولی یک نکته را فراموش نکن این مملکت بر پایه خود کفایی بنا شد پس... نه شرقی نه غربی از دوستان عاجزانه خواهش میکنم تعداد هواپیماهای خودی را نگن ما قبول داریم شما همه چیز میدونید ولی نگید درست نیست این سایت وهمه سایتهای نظامی دیگر که در ایران فعالیت میکنند بازدید کننده خاجی هم دارد همانطور که بعضی از ما سایتهای خارجی را بازدید میکنیم با تشکر.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
او ل از همه بگم من از مخالفان سر سخت بزنشسته کردن اف 14 هستم.و با هرکس که چنین نظری رو رو بی اساس بگه برخورد میکنم اگه کسی دلی بیاره مثل بچ ه آدم با او مزاکره میکنم.
ولی بعضی از دوسوتان با ... شان من رو شدیداً عصبانی کرد.
آقایون برید به این تاپیک کامل بخونید میفهمید که ما در حال حاظر چنین غلطی نباید بکنیم.مخصوصاً نتیجه گیری بسیار مهمه.
خوش غیرت عزیز شما شما هم توصیه میکنم بخونی.اینجوری میتوج ه میشی ما قابلیت ساخت بومی اش رو داریم ولی چرا نمیسازیم.
اف 14 بومی
تا بعد Mr.Fox

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این هم به مناسبت سی و دومين سالگرد ورود جنگنده اف-14 تامکت به ایران.... عکس رو با گوگل از مهر آباد گرفتم
تصویر

انشاا.. که قوانین عکس رو نقض نکردم؟؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
onlycoder, نه قوانین رو نقض نکردی چون این عکسها اولا بسیار قدیمی هست (طبق بررسی که کردم نباید به نوشته های گوگل اعتماد کرد مثلا 2008 چون عکسها حداقل مربوط به پنج سال قبل است!) و ثانیا گوگل ارث یک برنامه رایگان و قابل استفاده برای همه است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اداره کل حسابرسی آمریکا (GAO) در گزارشی اعلام کرد: اقلام مسروقه نظامی متعلق به این کشور در سایت هایی چون ای بی و کرایگ لیست به فروش می رسد.

اداره کل حسابرسی آمریکا (GAO) در گزارشی اعلام کرد: اقلام مسروقه نظامی متعلق به این کشور در سایت هایی چون ای بی و کرایگ لیست به فروش می رسد.

در این گزارش آمده: اجزای جنگنده های اف – 14 ، لباس های حفاظت کننده در مقابل مواد شیمیایی، تجهیزات دید در شب و حتی سهمیه های نظامی به صورت آن لاین قابل فروش است.

این گزارش حاکی است: اقلام دفاعی بی شماری در زمره اجناسی است که در این دو سایت به بالاترین قیمت پیشنهاد شده به فروش می رسد.

بازرسان مخفی اداره کل حسابرسی آمریکا حین گذراندن دوره تحقیقات و بررسی خود در این زمینه، به منظور اثبات آسان بودن دسترسی به این اقلام، یک دوجین اقلام حساس را از طریق دو سایت ای بی و کرایگ لیست خریداری کردند. بسیاری از این اقلام از نظامیان آمریکایی به سرقت رفته است.

دو تاجری که گفته می شود این اقلام نظامی را به این سایت ها فروخته اند، شناسایی شده اند. این اقلام پس از سرقت توسط خدمه نظامی به این دو نفر فروخته شده است. این سربازان همچنین بخشی از اقلام مسروقه را مستقیما برای فروش در سایت ها قرار داده اند.

طبق گزارش اداره کل حسابرسی آمریکا، بیشتر تجهیزات به حراج گذاشته شده در اینترنت، بی ضررند و تنها بخشی از اقلام از جمله آنتن های رادار هواپیمای اف – 14 و هلی کوپترهای تهاجمی نگران کننده اند. ایبی و کرایگ لیست به دلیل عدم توجه به علامت کشور سازنده حک شده روی اقلام به فروش رفته در سایت های خود، اکنون زیر تیغ انتقاد اداره کل حسابرسی آمریکا قرار دارند.

ایران یک ناوگان فرسوده از هواپیماهای اف – 14 را که در دوره شاه به این کشور فروخته شده بود(انداخته شده بود البته از لحاظ قيمت)، همچنان نگهداری می کند. فروش بدون واسطه این اجزا نظامی به جمهوری اسلامی به دلیل اعمال تحریم تسلیحاتی علیه ایران از سوی آمریکا امکان پذیر نیست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام آقاي SAEID اين عكس هاي جديد گوگل ارث از تهران مربوط به كمتر از 9 الي 10 ماه پيش هستند ولي اين چهار اف-14 الان آنجا نيستند چون من اخيرا رفته بودم نمايشگاه هوايي و از كنار مسافربري هاي 737 و 747 و لاكهيد تري استار و 727 و... آن محل(نزديك فجر آشيان) كه در عكسهاي گوگل ارث 4 اف-14 كنار آن هست رو ديدم و حتي عكس گرفتم و ديديم كه هيچ اف-14 ي آنجا نيست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امکان ندارد عکسهای گوگل ارث مربوط به 9 10 ماه قبل باشد. عکسهای ماهواره ای تا یه مدت مشخصی بصورت طبقه بندی نگهداری میشن که میتونه تا دهها سال هم باشد و بعد از اون در نیاز (مثلا پولهای هنگفت گوگل!) در دسترس عموم قرار میگیرند. عکسهای گوگل ارث از مناطق نظامی کشورها شاید بتوان گفت مربوط به 10 سال قبل هم باشد!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام خدمت SAEID و seginem عزیز باید خدمت SAEID عزیز عرض بکنم که منبع من همونطر که قبلآ گفتم منبع من کتاب نیروی هوایی ایرانه ، و باید خدمت seginem عزیز هم عرض بکنم که من غربی نیستم ، ولی انصافآ امریکایی ها تجهیزاتی که به ما دادن خیلی بهتر از تجهیزات روسی بوده . شما فکر ایران برای چی از خرید تعداد بیشتری Mig-29 سرباز ، چون توی درگیری های تمرینی بین تامکت و فالکروم ، تامکت تونست فالکروم رو شات بکنه. در ضمن من از خودکفا شدن کشورم حمایت می کنم ، ولی اگر قرار باشه کیفیت هواپیماهایی که می سازیم مثل ماشین هایی باشه که تو ایران ساخته می شه ، بهتره که فعلآ ساخته نشه و تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت بگیره ، در غیر این صورت ما فقط هزینه ی بیخودی کردیم و تو دنیا جنجال به پا کردیم. باز هم تایید می کنم طبق اطلاعات واصله از این کتاب هر فروند تامکت پای ایران 27 میلیون دلار افتاده که البته من نسبت به این موضوع تردید دارم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شاید اشتباه چاپی بوده است؟ چون طبق اخبار منتشر شده قدیمی و جدید هر فروند تامکت 38 میلیون دلار به ایران فروخته شد و اصلا قیمت 38 میلیون دلار که برای این جنگنده تعیین شده بود منشا آن مربوط به ایران بود. هزینه ساخت هر فروند هم در حدود 7 میلیون دلار بود طبق اعلام شرکت گرومن که البته منبعی برای این خبر پیدا نکردم چون این اعلام مربوط به دو دهه قبل است! در مورد برتر بودن تسلیحات آمریکایی نسبت به روسی در جنگ تحمیلی اکثرا این موضوع درست است و در آن زمان تسلیحات غربی کیفیت به مراتب بیشتری نسبت به سلاحهای هم رده شرقی داشتند. بطور مثال جنگنده میگ25 برد راداری در حدود 100 کیلومتر و برد موشک آن 40 کیلومتر بود اما اف14های ایران برد راداری بیش از 200 کیلومتر (تا 240 شنیدم ولی بعید است چون داونگرید شده بودن) و برد موشک فونیکس هم مفید 80 کیلومتر بود (اینم داونگرید شده بود اما خلبانان ایرانی دوربردترین شکار تاریخ را با این موشک از فاصله 130 کیلومتری انجام دادند!). با احتساب قدرت رادار و موشک و کامپیوتر مرکزی و قدرت مانور جنگنده اف14 حداقل سه برابر برتر از میگ25 بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

50 تا تامکت بیشتر نداریم خیالتان تخت :mrgreen:
تامکت به همه خوبیهایش یک ایراد بفهمی نفهمی کوچولو دارد و این است که جنگنده ای بسیار پرهزینه و بد خرج است
من تامکت را دوست دارم ولی ببینید آمریکا که خود از مدل دی (سوپر تامکت) استفاده میکرد انرا بازنشست کرد دلیل انهم هزینه های سرسام اور نگهداری و تعمیر است (130ساعت سرویس زمینی به ازای یک ساعت پرواز)



آقا چرا شایعه میکنی؟
سوپر تامکت هرگز ساخته نشد.
اصلاً قیافه احتمالی اش رو میدونی چه شکلی بود؟
میخوای من بزارم؟
اف 14 دی صرفاً ارتقاع بود.
قابلیت بمب افکنی بهش اضافه شد و موتور هاش تعویض و چند چیز دیگه.
سوپر تامکت به خاطر طرح JSF لغو شد و سوپر هورنت جایگزین شد که این سوپر هورنت هم بیشتر مثل یک وصله ناجور رو میمونه تا اف 35 بیاد رو کار.آخ اگه سوپر تامکت میومد دیگر هیچ رهگیری در دنیا برتر از اون نبود.
حیف.
Mr.Fox

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام بنظر من هر نوع هواپيمای ساخت 8 سال اخير را ميتوان جايگزين f14 کرد! هواپيمای f14 طراحی سال 1972 است و الان ديگه حرفی برای گفتن ندارد! تازه اون هم با اي وضعيت کمبود لوازم يدکي, که ميشه غوزه بالا غوز! به نظر من حتی اين هواپيمای ساخت داخل را هم ميشه جايگزين f14 کرد!!! از f14 فقط يه خاطره و افسانه باقی مونده! اينکه بگيم f14 داريم ديگه هيچکسی رانميترسونه! بايد فکری کرد!!!؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من باید هواپیما ساخت داخل باشه و حتا یک پیچ اون خارجی نباشه چون تهش ممکن ثل همین f14 بشه که هیچ قطعه از اون را آمریکا به ما نداد حلا بهتر نیست ما پول این ار رو سرف سات هوا پیما قوی داخلی کنیم :mrgreen: :| icon_biggrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط TANK
      تاريخچه هواپيما
      مدل Il-76 که ناتو آن را «کاندید» نامید یک هواپیمای باری است که برای جایگزینی با توربوپراپ های قدیمی تر An-12 تولید شد تا بتواند در پروازهای نظامی و غیر نظامی ایفای نقش کند. پس از طراحی هواپیما در اواخر دهه 1960 اولین ایلیوشین 76 در 25 مارس 1971 به پرواز درآمد. پس از انجام تست های موفق پروازی تولید رسمی Il-76 در سال 1975 آغاز شد و اولین هواپیما در همان سال به آئروفلوت تحویل شد. Il-76 دارای بال های بسیار بلند، چهار موتور، بالچه های سه شکافه لبه فرار، دم T شکل و درب بزرگ در عقب هواپیماست که انجام عملیات بارگیری را آسان می کند. همچنین یکی از معیارهای طراحی Il-76 این بود که نیازی به عملیات زمینی نداشته باشد تا بتواند در فرودگاه و حتی باندهای کوچک نیز کارایی داشته باشد. این نکته به ویژه در ماموریت های نظامی از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع مختلفی از Il-76 ساخته شده است. بعضی از این مدلها عبارتند از: Il-76T با ظرفیت حمل سوخت بیشتر، Il-76TD با موتورهای D30KP2 و وزن برخاست بالاتر و وزن بار بیشتر و پرواز در ارتفاع بالاتر، Il-76MF نیز از کشیده شدن مدل پایه به دست آمده است که اولین پروازش را در 1 آگوست 1995 انجام داد. مشتری اصلی این مدل نیروی هوایی روسیه است. ایلیوشین همچنین استفاده از موتورهای غربی CFM56 را برای مدلهای قدرتمندتر در نظر گرفته است. از ایلوشین 76 برای ماموریت های مختلفی همچون آتش نشانی، کنترل و پیش اخطار هوابرد و سوخت رسان نیز استفاده می شود.

      مشخصات فني
      موتور:
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل(سولیف) D30KP
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل PS90AN برای Il-76MF

      بیشترین رانش موتور:
      117.7kN :D30KP معادل 26,455lb
      156.9kN :PS90AN معادل 35,275lb

      عملکرد:
      بیشترین سرعت کروز: 780km/h
      برد: 5,200km معادل 2,805nm با 40 تن بار

      اوزان:
      وزن خالی عملیاتی: 101,000kg معادل 222,665lb
      بیشترین وزن برخاستن: 200,000kg معادل 440,925lb

      ابعاد:
      طول: 53m معادل 174ft
      ارتفاع: 14.76m معادل 48ft
      دهانه بال: 50.50m معادل 165ft
      مساحت بال: 300m² معادل 3,229.2sq ft

      گنجایش:
      خدمه پرواز: شامل 5 نفر از جمله دو خلبان، مهندس پرواز، ناوبر و کاربر ارتباطات رادیویی.
      بار: قادر به حمل 44 تن بار.

      سفارش و تولید:
      بیش از 900 فروند Il-76 ساخته شده است.


      منبع:takeoff
    • توسط F14AA
      تیمسار سرتیپ دوم جلیل زندی، خلبان قهار شکاری تامکت و تکخال برتر نیروی هوایی ایران بود. او که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود، دارای کارنامه درخشانی است و رکوردهایی که در شکار جنگنده های عراقی بر جای گذاشت عنوان بهترین تکخال تامکت جهان را برایش به ارمغان آورد.جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش عزت اله زندی تکنسین راه آهن و مادرش گوهرتاج فولادی خانه‌دار بود. جلیل به همراه خانواده اش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (سال ۱۳۴۴) در گرمسار زندگی می‌کرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محله خانی آباد) آمد . او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید به پایان رساند و در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت .در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، اما به علت زیادی مخارج از رفتن به شیراز بازماند. به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر می‌کرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی، اجازه استخدام در ادارات را نداشت به ارتش پیوست. او در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست، اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقه‌ای که به خلبانی داشت به عنوان هنرآموز خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس ازگذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا به عنوان خلبان به ایران بازگشت.
       



      در بازگشت زیر نظر شهرام رستمی که به تازگی به عنوان معلم پرواز معرفی شده بود به فراگیری پرواز با هواپیمای F4 -E گمارده شد. او مطابق معمول دوره‌ها را به خوبی گذراند. این موضوع باعث دوستی زندی با ایشان شد که همواره تحت الشعاع احترام متقابل استاد-شاگردی بود.وی درتاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دوره خلبانی اف-۱۴ای را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد. زندی که پیش از پیروزی انقلاب از خلبانان با تجربه تامکت بود، پس از انقلاب نیز سابقه درخشانی با F-14 از خود به جای گذاشت.در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهراباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر می‌برد که با شنیدن خبر بمباران فورا به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی ایران باقی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به دفاع از مرزهای کشور پرداخت. سروان زندی در عملیات معروف به 140 فروندی در روز اول مهرماه 1359 در پرواز پوشش هوایی شرکت فعال داشت.
       



      زندی گرچه ابتدا با فانتوم پرواز می کرد، اما شهرتش بیشتر به‌عنوان خلبان جنگنده F-14 است. وی دارای دست کم 9 پیروزی هوایی تایید شده و 2 پیروزی احتمالی است. این لیست بلندبالا شامل ۴ فروند میگ 23، ۲ فروند سوخو 22، ۲ فروند میگ 21 و ۳ فروند میراژ اف1 می‌باشد.از این رو او به عنوان موفقترین خلبان شکاری ایرانی و موفقترین خلبان اف-۱۴ شناخته می‌شود.زندی چندین سال در پایگاه هشتم شکاری اصفهان خدمت می کرد که یکی از پایگاههای اصلی تامکتهای ایرانی به شمار می رفت و نقشی بسزا در تامین امنیت آسمان کشور و مقابله با تجاوزات هواپیماهای عراقی ایفا می کرد. بهمن ماه 1366یکی از ماههای پربار برای گردان 81 شکاری بود. خلبانان این گردان 5 پیروزی تثبیت شده و دو پیروزی احتمالی، ضد جنگنده های F1EQ-5/6 به اضافه انهدام یک فروند بمب افکن B-6D را در کارنامه خود ثبت کردند. درباره دو پیروزی احتمالی گفتنی است این پیروزیها در نخستین نبرد هوایی که گردان 81 شکاری نخستین F-14 خود را از دست داد، حاصل شدند. در این نبرد سرگرد خلبان جلیل زندی نبرد بسیار سنگینی با 8 جنگنده میراژ عراقی آغاز و دو تیر موشک سایدوایندر به سمت آنها شلیک کرد.
       



      با توجه به حجم فوق العاده درگیری، خلبانان تامکت فرصت ردیابی موشکهای خود را پیدا نکردند. متأسفانه در این درگیری نابرابر تامکت سرگرد زندی هدف چندین تیر موشک R550 و یک تیر موشک سوپر 530D قرار گرفت، اما خلبان زبردست ما لاشه عقاب را از دست کفتارها بیرون کشید و با یک موتور صدمه دیده راه بازگشت را پیش گرفت. ولی تنها موتور باقیمانده دیگر یارای همراهی هواپیما را نداشت و با کمال تأسف، خلبانان ما مجبور شدند خروج اضطراری کرده و تامکت را به آغوش آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس بسپارند.این آخرین مأموریت جنگی سرگرد خلبان زندی بود که تا آن تاریخ با 9 پیروزی تثبیت شده و 2پیروزی احتمالی، لقب پرافتخارترین خلبان F-14 را به خود اختصاص داده بود. زندی در اواخر دوران خدمت به درجهٔ سرتیپ دومی ارتقای درجه یافت و در سال 1370 بازنشسته شد.امیر سرتیپ خلبان فضل الله جاوید نیا در کتاب "نبرد در آسمان" از زندی به نیکی یاد کرده و در مورد همرزمش چنین گفته است: "از مرحوم زندی می توان به عنوان یکی از برترین خلبانان اف 14 نام برد. ایشان در همه موارد نمونه بود. خط، سخنرانی، آواز و در مرحله آخر در پرواز با هواپیمای اف 14 جزو بهترین خلبانان بود. مرحوم زندی تا پایان جنگ پروازهای زیادی انجام داد و بعد از جنگ هم به عنوان مدیر طرح و برنامه منصوب شد. سپس معاون برنامه نیروی هوایی شد و تا زمان بازنشستگی هم در همین پست باقی ماند... مرحوم زندی از دوستان شجاع و باسواد من بود. خاطراتی را که با ایشان داشتم، هرگز فراموش نمی کنم."
       



      سرانجام عقاب تیزپرواز آسمان ایران، موفقترین خلبان شکاری ایرانی و تکخال تامکت جهان پروازی ابدی را آغاز کرد. تیمسار جلیل زندی در 12 فروردین ماه سال ۱۳۸۰ در جریان یک سانحه رانندگی در جاده هراز و در منطقه رودهن یا یک دستگاه کامیون تصادف کرد و به همراه همسرش زهرا محب شاهدین جان باخت. از وی 3 فرزند پسر به یادگار مانده است. بی گمان زندی یکی از خلبانان شاخص ایران و آسیاست که با توجه به بازنشستگی تامکت در آمریکا، نزدیک شدن به رکورد او به عنوان برترین تکخال تامکت دست نیافتنی به نظر می رسد.

       



       
      *****************************************

       
      منبع
    • توسط Arash
      من چند وقت پیش یه فیلم دیدم که در اون با جناب سپهبد برزین مصاحبه شده بود در مورد زمانی که قرار بود بین اف 14 و اف 15 یک هواپیما انتخاب بشه

      که صحبت ها ایشون من رو به فکر فرو برد
      که ما با خرید 70 فروند اف 14 و عدم تحویل موشک های سایدواندر و اسپاروی قابل نصب بر روی این هواپیما . مشکل استفاده از موشک فونیکس در سال های 65 و 66 و مشکل ذاتی موتور این پرنده افسانه ای در کنار نکات مثبت اون مثل رادارش که خود مینی آواکس بود و برای پوشش کشور ما که مناطق کوهستانی زیای داره بهترین انتخاب ممکن است .

      در مقابل 280 اف 15 به هزینه نگهداری پایین تر و مچ بودن موشک های مورد استفاده فانتوم ها و تایگر ها بر روی این پرنده ، عدم نیاز به به خرید تجهیزات اضافی ( البته اگه شاهکار هایی که خلبان ها عربستانی با این هواپیما انجام میدن رو در نظر نگیریم )

      که البته این مقایسه رو ما با وجود پیروزی انقلاب و اتفاقات بعد از آن باید بررسی کنیم ( چون اگر تمام موشک های مورد نیاز اف 14 تحویل میشد و مشکل موتور هم با تعویض اون حل میشد به نظر من اف 14 حتی با تعداد کمتر نسبت به اف 15 انتخاب خیلی بهتری برای ما بود ) که اگر با تمام شرایط انقلاب و جنگ اگر اف 14 خریده بودیم برای ما بهتر بود یا اگر اف 15 خریده بودیم .
      ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم
       
      دانلود فیلم
    • توسط HIT-LER
      همه چیز درباره بشقاب پرنده ها هر اطلاعات شواهد فیلم عکس معرفی کتاب و.....
      در ..


      برای نمونه چند عکس در اختیارتون میذارم :


      ناشناخته های فرازمینی
      ناشناخته های فرازمینی

      http://img30.picoodle.com/img/img30/4/3/16/f_Disc039m_2d3060b.jpg
      http://img02.picoodle.com/img/img02/4/3/16/f_ufodomirm_d752a27.gif
      http://www.bia2upload.com/files/9ckj9chpfg191e6qel3o.gif



      عکسها را به سایت imagecave.com آپلود کنید.
      از ارسال یک پست در چند تاپیک هم خودداری کنید.
      SAEID
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.