امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

اين شفق2 را از كجا آوردي حتما 1 ماه ديگه مي گيد شفق3 شفق2وجود خارجي نداره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اين شفق2 را از كجا آوردي حتما 1 ماه ديگه مي گيد شفق3
شفق2وجود خارجي نداره

کی گفته وجود نداره شفق2بزودی وبگفته خود فرمانده نیروی هوایی به زودی به پرواز درخواهد آمد همان جنگنده نسل 5که امیر میقانی گفت درحال ساخت اون هستیم وامسال به بهر ه برداری میرسه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
f14ها قبلا نقش رهگيررو داشتن واگر بخوايم يك هواپيماي رهگير خوب رو جايگزينش كنيم mig31

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بهتره براي ورود تكنولوژي روز دنيا به عرصه صنايع هوايي كشور جنگنده هاي خريداري شده به صورت مشترك بين ما و فروشنده در داخل مونتاژ بشه. و با ورود فناوريهاي لازم عرصه براي توليد جنگنده قدرتمند داخلي فراهم بشه. اما شرايط اقتصادي ما ايجاب مي كنه كه ما از جنگنده اي استفاده كنيم كه علاوه بر رهگيري داراي قابليتهاي متعدد ديگه اي هم باشه.مثل درگيري با اهداف زميني-درگيري هاي نزديك و ماوراي ديد فكر كنم ميگ 31 به صورت محدود و سوخو 30 ام كا به صورت گسترده در كنار جنگنده هاي قديمي مثل فانتوم تايگر تامكت و توليدات داخلي استفاده بشه عاليه. :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فكر ميكنم دوستان بايد كمي سهم آمال و آرزويشان را از واقعيت كم كنند ، ساختن هواپيماي شكاري بروز حتي براي كشورهاي پيشرفته و صاحب تكنولوژي اروپائي هم به تنهائي نه از نظر فني ونه از نظر مالي امكانپذير نيست ، اين سه فروند ( ما ميتوانيم ! ) صرفا جنبه تبليغاتي داره و ما امكان ساخت انبوه هواپيمائي حتي در سطح اف-5 را هم نداريم ، نه زيربناي تكنولوژيكي و نه سرمايه لازم ، شما موقعي ميتونيد براي ساخت هواپيما سرمايه گذاري كنيد كه اميدوار باشيد در بازار جهاني سهمي داريد ، هيچ كشوري براي ساختن 100 فروند هواپيما تاسيسات عظيبم هواپيما سازي رو ايجاد نميكنه چون ميلياردها دلار سرمايه گذاري است ، اينكه ما موتور را از يك كشور ، الكترونيك را از يك كشور و هر بخش ديگر را از كشوري ديگر بخريم و در واقع براي خريدنش التماس كنيم و ناز بكشيم و امتياز بدهيم اسمش را خود كفائي و ما ميتوانيم نميشود گذاشت ، بهتره دوستان در اينترنت به سوابق كارخانه هاي سازنده هواپيماهاي مطرح دنيا رجوع كنند تا ببيننداين كارخانه ها كي و چطور شروع كردند ، براي توليد هر هواپيما چند سال مطالعه و چقدر سرمايه گذاري ميكنند . بايد با واقعيت با شجاعت برخورد كرد و پذيرفت ، شكي نيست كه غير ممكن وجود نداره اگر اراده كنيم ، سرمايه لازم را داشته باشيم ، زيربناي لازم رو فراهم كنيم ما هم مانند بقيه كشورهاي سازنده موفق ميشيم شايد بهتر ولي در حال حاظر اين امكانات فراهم نيست ، ما براي تغييرات جزئي روي سه فروند اف-5 آ و بي ده سال وقت گذاشتيم و سه فروند هواپيما كه فعلا تنها GP Bomb و راكت لانچر LA-3 حمل ميكنند آماده كرديم و منظريم ببينيم بالاخره روسها اون پنجاه تا موتور رو ميدن يانه و اگر همه اين اگرها درست دربياد شتر مرغي داريم كه بخشي از آن آمريكائي ، بخشي ديگر رو سي و بخشي ديگر ايتاليائي و فرانسوي و غيره است و تازه در حد هواپيمائي است كه طرح اصلي اش مال سال 1956 است .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ببخشيد ، من نظر كلي ام را نوشتم ولي خود هواپيما را فراموش كردم . من اگر تصميم گيرنده بودم چنين سلاح مهمي رو از روسها نميخريدم ، چرا ؟ پشتيباني و خدمات بعد از فروش هواپيما درست باندازه خود هواپيما اهميت داره ، روسها در سراسر جهان بدنام ترين كشور در اين دو بخشند ، سوابق جنگهاي 50 سال اخير دنيا را مطالعه كنيد ، سلاح روسي هيچ جنگي رو نبرده ، نه اينكه سلاح بد باشه بلكه نقص پشتيباني و آموزش موجب اين سابقه بد شده ، به تائيد تمام كارشناسان نظامي جهان تنها دليل برتري فاحش نيروي هوائي ايران در مقابل عراق برتري تخصصي پرسنل پروازي و فني نيروي هوائي ايران بوده ، در اين ميان يك فرمول وسط وجود داره كه تمام درد را دوا نميكنه و تازه روسها هم موافقت نخواهند كرد ، آموزش را دربست در اختيار خودمان بگذارند تا ما با استفاده از تجارب گذشته راه گذشته نيروي هوائي را ادامه بدهيم كه باز مشكل پشتيباني و لجستيكي باقي ميمونه ، به نظر من اگر دستمان به هواپيماي آمريكائي نميرسه بايد سعي كنيم از اروپا هواپيما بخريم كه البته با توجه به سياست هاي اروپا در ارتباط با آمريكا امكانپذير نيست ، در مورد چين شك دارم كه بهتر از روسها باشند و در ضمن بخشي از هواپيماهاي چيني هم روسي و اروپائي است و اگر قرار باشه كه از تجهيزات و قطعات چيني بجاي روسي و اروپائي استفاده بشه بدا بحال خلبانهاي بد بختي كه با اين هواپيما ها پرواز ميكنند ، حتما مثال نه راه پس ونه راه پيش رو شنيديد ، متاسفانه در شرايطي هستيم كه نه راه پس داريم ونه راه پيش .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فكر ميكنم دوستان بايد كمي سهم آمال و آرزويشان را از واقعيت كم كنند ، ساختن هواپيماي شكاري بروز حتي براي كشورهاي پيشرفته و صاحب تكنولوژي اروپائي هم به تنهائي نه از نظر فني ونه از نظر مالي امكانپذير نيست ، اين سه فروند ( ما ميتوانيم ! ) صرفا جنبه تبليغاتي داره و ما امكان ساخت انبوه هواپيمائي حتي در سطح اف-5 را هم نداريم ، نه زيربناي تكنولوژيكي و نه سرمايه لازم ، شما موقعي ميتونيد براي ساخت هواپيما سرمايه گذاري كنيد كه اميدوار باشيد در بازار جهاني سهمي داريد ، هيچ كشوري براي ساختن 100 فروند هواپيما تاسيسات عظيبم هواپيما سازي رو ايجاد نميكنه چون ميلياردها دلار سرمايه گذاري است ، اينكه ما موتور را از يك كشور ، الكترونيك را از يك كشور و هر بخش ديگر را از كشوري ديگر بخريم و در واقع براي خريدنش التماس كنيم و ناز بكشيم و امتياز بدهيم اسمش را خود كفائي و ما ميتوانيم نميشود گذاشت ، بهتره دوستان در اينترنت به سوابق كارخانه هاي سازنده هواپيماهاي مطرح دنيا رجوع كنند تا ببيننداين كارخانه ها كي و چطور شروع كردند ، براي توليد هر هواپيما چند سال مطالعه و چقدر سرمايه گذاري ميكنند . بايد با واقعيت با شجاعت برخورد كرد و پذيرفت ، شكي نيست كه غير ممكن وجود نداره اگر اراده كنيم ، سرمايه لازم را داشته باشيم ، زيربناي لازم رو فراهم كنيم ما هم مانند بقيه كشورهاي سازنده موفق ميشيم شايد بهتر ولي در حال حاظر اين امكانات فراهم نيست ، ما براي تغييرات جزئي روي سه فروند اف-5 آ و بي ده سال وقت گذاشتيم و سه فروند هواپيما كه فعلا تنها GP Bomb و راكت لانچر LA-3 حمل ميكنند آماده كرديم و منظريم ببينيم بالاخره روسها اون پنجاه تا موتور رو ميدن يانه و اگر همه اين اگرها درست دربياد شتر مرغي داريم كه بخشي از آن آمريكائي ، بخشي ديگر رو سي و بخشي ديگر ايتاليائي و فرانسوي و غيره است و تازه در حد هواپيمائي است كه طرح اصلي اش مال سال 1956 است .


بالاخره ما بايد يه جوري نيروي هوايي رو مدرنيزه كنيم.اما نبايد دستاوردهاي متخصصان داخلي رو تضعيف كرد. :mrgreen:
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
sh-roshan شما کاملا درست میفرمایید تامکت جنگنده ای است پرهزینه و بد خرج و دارای نگهداری مشکل. خود آمریکا که تولید کننده این هواپیماست به خاطر همین مساله آنرا از رده خارج کرد. اگر قیمت را در نظر بگیریم میگ 31 بهتر است ولی اگر مایه دار باشیم و قیمت جنگنده برایمان فرق نکند سوخو 35 و میگ 35

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام خدمت اقا SAEID بايد خدمت شما عرض بكنم كه طبق نوشته ي كتابي كه قبلآ گفتم قيمت هر فروند تامكت با رشوه هاي دهده شده 27 ميليون دلار پاي ايران در امده و در ضمن قيمت هر فروند تامكت در ان زمان 13 ميليون دلار بوده نه 7 ميليون دلار . بهتره به نوشته هاي قديمي زياد اعتماد نكني چون اوايل انقلاب از هر حربه اي براي كوبيدن نظام پيشين استفاده مي شده . در ضمن بهتره اول از اطلاعاتت به طور كامل اطمينان پيدا كني بعد بري يه تاپيك بذاري و اسمشم بذاري 1267 فروند F-4E يا 80 فروند F-14A ٬ به نظر من اين تاپيك اينقدر مسخرس كه حتي ارزش بازديد رو هم نداره چه برسه به جپاب دادن. در ضمن من شكاري هاي حال امريكايي رو با شكاري هاي فعلي روسي مقايسه نكردم كه شما ميگي الان روسا برترن٬ به نظر من برتري اونها تويه يك جنگ واقعي مشخص ميشه. در ضمن قيمت هر فروند فانتوم توي كتاب نيروي هوايي ايران 3 ميليون دلار ذكر شده كه احتمالآ مربوط به نوع D اين نوع شكاريه نه نوع پيشرفته ي E اين نوع جنگنده ٬ كه بااحتساب 27 ميليون دلار تامكت ميشه 720 فروند فانتوم از نوع D . در ضمن مي دوني تحويل 720 فروند شكاري چند سال طول ميكشه ؟ پس لطفآ از اين به بعد به موضوعاتي كه مطرح ميكني بيشتر دقت كن. با تشكر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ولي آقا SAEID عزيز عكسهاي گوگل ارث مربوط به كمتر از يكسال پيش مي شوند چون آن 4 اف-14 نزديك به فجر آشيان است و نمايشگاه هوايي. از حدود 2 سال قبل هواپيماهاي مسافربري واز رده خارج(5 فروند 737 و فوكر-28 و لاكهيد و ...)و هواپيماهاي تشريفاتي شاهين و شهباز كه بعد از انقلاب فلسطين و قدس نام گرفتند در آنجا هستند. در عكسهاي گوگل ارث هم اين هواپيماهاي مسافربري در نمايشگاه هوايي وجود دارد.و اگر محيط فرودگاه را در گوگل ارث نگاه كنيد با شكل ظاهري فعلي فرودگاه مطابقت دارد. ولي سخن شما را مي توانم به صورتي ديگر بيان كنم يعني بگويم كه اگر در عكسهاي گوگل هواپيماي خاصي يا چيز ديگري وجود داشته باشد. آنها را به راحتي با فوتوشاپ يا هرچيز ديگر از روي تصاوير پاك مي كنند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

sh-roshan
تامکت جنگنده ای است پرهزینه و بد خرج و دارای نگهداری مشکل. خود آمریکا که تولید کننده این هواپیماست به خاطر همین مساله آنرا از رده خارج کرد.
اگر قیمت را در نظر بگیریم میگ 31 بهتر است ولی اگر مایه دار باشیم و قیمت جنگنده برایمان فرق نکند سوخو 35 و میگ 35

میشه حدوداًقیمت میگ 31bm-میگ 35-وسوخو35 روبگی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

sh-roshan
تامکت جنگنده ای است پرهزینه و بد خرج و دارای نگهداری مشکل. خود آمریکا که تولید کننده این هواپیماست به خاطر همین مساله آنرا از رده خارج کرد.
اگر قیمت را در نظر بگیریم میگ 31 بهتر است ولی اگر مایه دار باشیم و قیمت جنگنده برایمان فرق نکند سوخو 35 و میگ 35

میشه حدوداًقیمت میگ 31bm-میگ 35-وسوخو35 روبگی


با اجازه داش علی جواب سوال رو میدم. icon_cheesygrin

قیمت این جنگنده ها چون صادراتی نیست اعلام نشده و در صورت پیدا شدن مشتری برای یک محصول تعیین قیمت نهایی میشود.

اما با توجه به قیمت مدلهای قبلی میتوان قیمت این جنگنده ها را تخمین زد.

قیمت جنگنده میگ31 در اوایل این دهه یعنی 6 7 سال قبل 40 میلیون دلار بود. در آن زمان قیمت هر میگ29 تنها 15 میلیون دلار بود.

الان قیمت هر میگ29 در حدود 50 میلیون دلار شده! و با توجه به این موضوع قیمت میگ31 در صورت فروش حدقل دو برابر این رقم خواهد بود.

قیمت سوخو30 چندین سال قبل برای فروش انبوه به چین 35 میلیون دلار بود. چند سال قبل روسها سوخو30 رو با قیمت 65 میلیون دلار به ایران پیشنهاد دادن.

الان قیمت سوخو35 باید در حدود 70 میلیون دلار باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اين شفق2 را از كجا آوردي حتما 1 ماه ديگه مي گيد شفق3
شفق2وجود خارجي نداره

کی گفته وجود نداره شفق2بزودی وبگفته خود فرمانده نیروی هوایی به زودی به پرواز درخواهد آمد همان جنگنده نسل 5که امیر میقانی گفت درحال ساخت اون هستیم وامسال به بهر ه برداری میرسه

عزيز دلم گفتي بايد حتي يه پيچ هواپيما نبايد خارجي باشه . تو فكر ميكني چند درصد از جنگنده شفق خارجي باشه ؟
بهتر كمي تعصب رو كنار بزاريم و عاقلانه حرف بزنيم كه هر كي بشنوه خندش نگيره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اين شفق2 را از كجا آوردي حتما 1 ماه ديگه مي گيد شفق3
شفق2وجود خارجي نداره

کی گفته وجود نداره شفق2بزودی وبگفته خود فرمانده نیروی هوایی به زودی به پرواز درخواهد آمد همان جنگنده نسل 5که امیر میقانی گفت درحال ساخت اون هستیم وامسال به بهر ه برداری میرسه

عزيز دلم گفتي بايد حتي يه پيچ هواپيما نبايد خارجي باشه . تو فكر ميكني چند درصد از جنگنده شفق خارجي باشه ؟
بهتر كمي تعصب رو كنار بزاريم و عاقلانه حرف بزنيم كه هر كي بشنوه خندش نگيره

میشه بگی کی گفتم ؟
اگه منظور شما توجه به تحریم هاست واقعاًمن خندم میگره
حتی کشوری مثل روسیه هم نمی تونه صد درصد بگه من جنگنده ای میسازم که تمام اون درداخل وتکنولوژیش مال خودشونه پس چی میگی واقعآًمن امروز چه حرفهایی دارم میشنوم icon_cheesygrin icon_cheesygrin :oops: :| :x :lol: :? icon_eek icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط TANK
      تاريخچه هواپيما
      مدل Il-76 که ناتو آن را «کاندید» نامید یک هواپیمای باری است که برای جایگزینی با توربوپراپ های قدیمی تر An-12 تولید شد تا بتواند در پروازهای نظامی و غیر نظامی ایفای نقش کند. پس از طراحی هواپیما در اواخر دهه 1960 اولین ایلیوشین 76 در 25 مارس 1971 به پرواز درآمد. پس از انجام تست های موفق پروازی تولید رسمی Il-76 در سال 1975 آغاز شد و اولین هواپیما در همان سال به آئروفلوت تحویل شد. Il-76 دارای بال های بسیار بلند، چهار موتور، بالچه های سه شکافه لبه فرار، دم T شکل و درب بزرگ در عقب هواپیماست که انجام عملیات بارگیری را آسان می کند. همچنین یکی از معیارهای طراحی Il-76 این بود که نیازی به عملیات زمینی نداشته باشد تا بتواند در فرودگاه و حتی باندهای کوچک نیز کارایی داشته باشد. این نکته به ویژه در ماموریت های نظامی از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع مختلفی از Il-76 ساخته شده است. بعضی از این مدلها عبارتند از: Il-76T با ظرفیت حمل سوخت بیشتر، Il-76TD با موتورهای D30KP2 و وزن برخاست بالاتر و وزن بار بیشتر و پرواز در ارتفاع بالاتر، Il-76MF نیز از کشیده شدن مدل پایه به دست آمده است که اولین پروازش را در 1 آگوست 1995 انجام داد. مشتری اصلی این مدل نیروی هوایی روسیه است. ایلیوشین همچنین استفاده از موتورهای غربی CFM56 را برای مدلهای قدرتمندتر در نظر گرفته است. از ایلوشین 76 برای ماموریت های مختلفی همچون آتش نشانی، کنترل و پیش اخطار هوابرد و سوخت رسان نیز استفاده می شود.

      مشخصات فني
      موتور:
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل(سولیف) D30KP
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل PS90AN برای Il-76MF

      بیشترین رانش موتور:
      117.7kN :D30KP معادل 26,455lb
      156.9kN :PS90AN معادل 35,275lb

      عملکرد:
      بیشترین سرعت کروز: 780km/h
      برد: 5,200km معادل 2,805nm با 40 تن بار

      اوزان:
      وزن خالی عملیاتی: 101,000kg معادل 222,665lb
      بیشترین وزن برخاستن: 200,000kg معادل 440,925lb

      ابعاد:
      طول: 53m معادل 174ft
      ارتفاع: 14.76m معادل 48ft
      دهانه بال: 50.50m معادل 165ft
      مساحت بال: 300m² معادل 3,229.2sq ft

      گنجایش:
      خدمه پرواز: شامل 5 نفر از جمله دو خلبان، مهندس پرواز، ناوبر و کاربر ارتباطات رادیویی.
      بار: قادر به حمل 44 تن بار.

      سفارش و تولید:
      بیش از 900 فروند Il-76 ساخته شده است.


      منبع:takeoff
    • توسط F14AA
      تیمسار سرتیپ دوم جلیل زندی، خلبان قهار شکاری تامکت و تکخال برتر نیروی هوایی ایران بود. او که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود، دارای کارنامه درخشانی است و رکوردهایی که در شکار جنگنده های عراقی بر جای گذاشت عنوان بهترین تکخال تامکت جهان را برایش به ارمغان آورد.جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش عزت اله زندی تکنسین راه آهن و مادرش گوهرتاج فولادی خانه‌دار بود. جلیل به همراه خانواده اش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (سال ۱۳۴۴) در گرمسار زندگی می‌کرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محله خانی آباد) آمد . او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید به پایان رساند و در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت .در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، اما به علت زیادی مخارج از رفتن به شیراز بازماند. به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر می‌کرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی، اجازه استخدام در ادارات را نداشت به ارتش پیوست. او در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست، اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقه‌ای که به خلبانی داشت به عنوان هنرآموز خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس ازگذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا به عنوان خلبان به ایران بازگشت.
       



      در بازگشت زیر نظر شهرام رستمی که به تازگی به عنوان معلم پرواز معرفی شده بود به فراگیری پرواز با هواپیمای F4 -E گمارده شد. او مطابق معمول دوره‌ها را به خوبی گذراند. این موضوع باعث دوستی زندی با ایشان شد که همواره تحت الشعاع احترام متقابل استاد-شاگردی بود.وی درتاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دوره خلبانی اف-۱۴ای را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد. زندی که پیش از پیروزی انقلاب از خلبانان با تجربه تامکت بود، پس از انقلاب نیز سابقه درخشانی با F-14 از خود به جای گذاشت.در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهراباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر می‌برد که با شنیدن خبر بمباران فورا به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی ایران باقی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به دفاع از مرزهای کشور پرداخت. سروان زندی در عملیات معروف به 140 فروندی در روز اول مهرماه 1359 در پرواز پوشش هوایی شرکت فعال داشت.
       



      زندی گرچه ابتدا با فانتوم پرواز می کرد، اما شهرتش بیشتر به‌عنوان خلبان جنگنده F-14 است. وی دارای دست کم 9 پیروزی هوایی تایید شده و 2 پیروزی احتمالی است. این لیست بلندبالا شامل ۴ فروند میگ 23، ۲ فروند سوخو 22، ۲ فروند میگ 21 و ۳ فروند میراژ اف1 می‌باشد.از این رو او به عنوان موفقترین خلبان شکاری ایرانی و موفقترین خلبان اف-۱۴ شناخته می‌شود.زندی چندین سال در پایگاه هشتم شکاری اصفهان خدمت می کرد که یکی از پایگاههای اصلی تامکتهای ایرانی به شمار می رفت و نقشی بسزا در تامین امنیت آسمان کشور و مقابله با تجاوزات هواپیماهای عراقی ایفا می کرد. بهمن ماه 1366یکی از ماههای پربار برای گردان 81 شکاری بود. خلبانان این گردان 5 پیروزی تثبیت شده و دو پیروزی احتمالی، ضد جنگنده های F1EQ-5/6 به اضافه انهدام یک فروند بمب افکن B-6D را در کارنامه خود ثبت کردند. درباره دو پیروزی احتمالی گفتنی است این پیروزیها در نخستین نبرد هوایی که گردان 81 شکاری نخستین F-14 خود را از دست داد، حاصل شدند. در این نبرد سرگرد خلبان جلیل زندی نبرد بسیار سنگینی با 8 جنگنده میراژ عراقی آغاز و دو تیر موشک سایدوایندر به سمت آنها شلیک کرد.
       



      با توجه به حجم فوق العاده درگیری، خلبانان تامکت فرصت ردیابی موشکهای خود را پیدا نکردند. متأسفانه در این درگیری نابرابر تامکت سرگرد زندی هدف چندین تیر موشک R550 و یک تیر موشک سوپر 530D قرار گرفت، اما خلبان زبردست ما لاشه عقاب را از دست کفتارها بیرون کشید و با یک موتور صدمه دیده راه بازگشت را پیش گرفت. ولی تنها موتور باقیمانده دیگر یارای همراهی هواپیما را نداشت و با کمال تأسف، خلبانان ما مجبور شدند خروج اضطراری کرده و تامکت را به آغوش آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس بسپارند.این آخرین مأموریت جنگی سرگرد خلبان زندی بود که تا آن تاریخ با 9 پیروزی تثبیت شده و 2پیروزی احتمالی، لقب پرافتخارترین خلبان F-14 را به خود اختصاص داده بود. زندی در اواخر دوران خدمت به درجهٔ سرتیپ دومی ارتقای درجه یافت و در سال 1370 بازنشسته شد.امیر سرتیپ خلبان فضل الله جاوید نیا در کتاب "نبرد در آسمان" از زندی به نیکی یاد کرده و در مورد همرزمش چنین گفته است: "از مرحوم زندی می توان به عنوان یکی از برترین خلبانان اف 14 نام برد. ایشان در همه موارد نمونه بود. خط، سخنرانی، آواز و در مرحله آخر در پرواز با هواپیمای اف 14 جزو بهترین خلبانان بود. مرحوم زندی تا پایان جنگ پروازهای زیادی انجام داد و بعد از جنگ هم به عنوان مدیر طرح و برنامه منصوب شد. سپس معاون برنامه نیروی هوایی شد و تا زمان بازنشستگی هم در همین پست باقی ماند... مرحوم زندی از دوستان شجاع و باسواد من بود. خاطراتی را که با ایشان داشتم، هرگز فراموش نمی کنم."
       



      سرانجام عقاب تیزپرواز آسمان ایران، موفقترین خلبان شکاری ایرانی و تکخال تامکت جهان پروازی ابدی را آغاز کرد. تیمسار جلیل زندی در 12 فروردین ماه سال ۱۳۸۰ در جریان یک سانحه رانندگی در جاده هراز و در منطقه رودهن یا یک دستگاه کامیون تصادف کرد و به همراه همسرش زهرا محب شاهدین جان باخت. از وی 3 فرزند پسر به یادگار مانده است. بی گمان زندی یکی از خلبانان شاخص ایران و آسیاست که با توجه به بازنشستگی تامکت در آمریکا، نزدیک شدن به رکورد او به عنوان برترین تکخال تامکت دست نیافتنی به نظر می رسد.

       



       
      *****************************************

       
      منبع
    • توسط Arash
      من چند وقت پیش یه فیلم دیدم که در اون با جناب سپهبد برزین مصاحبه شده بود در مورد زمانی که قرار بود بین اف 14 و اف 15 یک هواپیما انتخاب بشه

      که صحبت ها ایشون من رو به فکر فرو برد
      که ما با خرید 70 فروند اف 14 و عدم تحویل موشک های سایدواندر و اسپاروی قابل نصب بر روی این هواپیما . مشکل استفاده از موشک فونیکس در سال های 65 و 66 و مشکل ذاتی موتور این پرنده افسانه ای در کنار نکات مثبت اون مثل رادارش که خود مینی آواکس بود و برای پوشش کشور ما که مناطق کوهستانی زیای داره بهترین انتخاب ممکن است .

      در مقابل 280 اف 15 به هزینه نگهداری پایین تر و مچ بودن موشک های مورد استفاده فانتوم ها و تایگر ها بر روی این پرنده ، عدم نیاز به به خرید تجهیزات اضافی ( البته اگه شاهکار هایی که خلبان ها عربستانی با این هواپیما انجام میدن رو در نظر نگیریم )

      که البته این مقایسه رو ما با وجود پیروزی انقلاب و اتفاقات بعد از آن باید بررسی کنیم ( چون اگر تمام موشک های مورد نیاز اف 14 تحویل میشد و مشکل موتور هم با تعویض اون حل میشد به نظر من اف 14 حتی با تعداد کمتر نسبت به اف 15 انتخاب خیلی بهتری برای ما بود ) که اگر با تمام شرایط انقلاب و جنگ اگر اف 14 خریده بودیم برای ما بهتر بود یا اگر اف 15 خریده بودیم .
      ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم
       
      دانلود فیلم
    • توسط HIT-LER
      همه چیز درباره بشقاب پرنده ها هر اطلاعات شواهد فیلم عکس معرفی کتاب و.....
      در ..


      برای نمونه چند عکس در اختیارتون میذارم :


      ناشناخته های فرازمینی
      ناشناخته های فرازمینی

      http://img30.picoodle.com/img/img30/4/3/16/f_Disc039m_2d3060b.jpg
      http://img02.picoodle.com/img/img02/4/3/16/f_ufodomirm_d752a27.gif
      http://www.bia2upload.com/files/9ckj9chpfg191e6qel3o.gif



      عکسها را به سایت imagecave.com آپلود کنید.
      از ارسال یک پست در چند تاپیک هم خودداری کنید.
      SAEID
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.