امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

بسیار ممنون از زحمتی که کشیدی
فقط یک نکته برای من مبهم هست این که استتار جنگنده های ایران چی هستن؟
این مدل که قهوه ای داره
[url="http://www.taknaz.ir/user_files/L129180068258.jpg"]http://www.taknaz.ir...29180068258.jpg[/url]

یا اینکه تقریبا آبی - طوسی هست؟
[url="http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c7/Iranian_f-14.jpg"]http://upload.wikime...ranian_f-14.jpg[/url] ویرایش شده در توسط MERCEDES

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]مطابق بیشتر منابع غربی 40 تامکت کماکان در ایران قابل پرواز هستند اما تعداد واقعی قدری از آن بیشتر است.[/right][/font][/color][/quote]
:mrgreen:

+
کل فرودگاه شهید بابایی نظامیه.یه گوشه ش شده فرودگاه.گوگل ارث هم چیز خوبیه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


بسیار ممنون از زحمتی که کشیدی
فقط یک نکته برای من مبهم هست این که استتار جنگنده های ایران چی هستن؟
این مدل که قهوه ای داره
http://www.taknaz.ir...29180068258.jpg





این طرح به اسم آسیای صغیر معروف
Minor Asia
که توسط شرکت گرومن برای شرایط آب و هوایی ایران طراحی شده

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
از وسط مقاله ، رفت تو سناریو نویسی برای فیلم های فضایی هالیوود ...
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نمیدونم باور کردن قسمت آخر مقاله راحت تره (uav با 10ماک سرعت و هاور کردن!!) یا ادعای دوستان که منبع پدافند سپاه رو خودشون میگن!

ممنون جناب EMP! ولی کاش قسمت آخرش رو ترنسلیت نمیکردید که ارزش مقاله رو نویسنده ش نابود کرده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Commandant' timestamp='1378829068' post='337878']
ای بابا ! آدم چیزایی میخونه که کفرش در میاد !

من نمیدونم این ماجرای مرکز ثقل رو کدوم شیر پاک خورده ای از خودش در آورده !

اگر کوچک ترین اطلاعی از تست های هواپیماها داشته باشین ، متوجه میشین که همچین چیزی اصلا با عقل جور در نمیاد ! که به خاطر تغییرات و ناآگاهی مرکز ثقل هواپیما رو به هم زده باشن و بعد بدون تست هواپیما بپره و سقوط کنه ! یدونه موشک میخوان روی هواپیما لود کنن 100 جور پروتوکل و بند و تبصره ی ایمنی داره ، بعد یکی از راه رسیده تو انجمن ارتشی ، ادعا کرده که بدنه رو سبک کردن ، فاصله پس سوز رو کم کردن ، مرکز ثقل به هم ریخته و ...

اصلا مسخره تر از این حرف مرکز ثقل اینه که این هواپیما[b] آلرت بوده [/b]، نمیدونم چجوری تو مغز بعضی دوستان رفته که هواپیمایی که ادعا میشه روش کلی تغییرات انجام شده ، بدون فلایت چک گذاشته باشنش برای آلرت و بهش اسکرمبل بدن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[/quote]
البته درستش فاصله بین موتور ها بود! که حتی اگه امکانپذیر باشه احتمالا موجب از دست رفتن امکان نصب موشک فونیکس(حداقل یک فروند) میشه!
اما با اینهمه ممکنه تغییراتی روی جنگنده مذکور انجام گرفته باشه ولی نویسنده , مطلب رو درست نقل نکرده باشه!
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/tmpos7i67mm66stz65rp.jpeg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b][color=#ff0000]فکر میکنم به حد کافی به مبحث سقوط اف 14 پرداختید و ادامه این بحث با وضعیت کنونی (که یکی میگه منبع خومم و دیگری میگه منبع استوانه است!) فایده ای نداره! پس بهتره به مباحث دیگه ای بپردازید![/color][/b]
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان عزیز، منبع های شما، برای خودتون شاید مهم باشه، ولی برای ما که توی سایت هستیم، نیست!! حالا شما بگید که خودتون فرمانده airforce هستید، شاید واقعا هم باشید، ولی توی سایت show picture or it didnt happen هست! نمیشه همینطوری ادعا کرد توی اینهمه پستهای این تاپیک که چون شما اون اقا رو میشناسید، پس حرفی که میزنیم رو هم باید قبول کنیم، میتونید بگید هرچیزی میخواید و سورسش رو هم خودتون بدونید، ولی دلیلی نداره بقیه قبول کنن که


[b]یه سوال داشتم. الان پایگاه های نیروی هوایی توی جاهای bad environment مثل جنوب ایران، هنوز مثل قدیم هستن یا اینکه مثلا شلترشون رو تغییر دادن که بیشترین محافظت رو در برابر corrosion و oxidation و اینها داشته باشه؟[/b] ویرایش شده در توسط heliaa
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='heliaa' timestamp='1378848010' post='337975']
دوستان عزیز، منبع های شما، برای خودتون شاید مهم باشه، ولی برای ما که توی سایت هستیم، نیست!! حالا شما بگید که خودتون فرمانده airforce هستید، شاید واقعا هم باشید، ولی توی سایت show picture or it didnt happen هست! نمیشه همینطوری ادعا کرد توی اینهمه پستهای این تاپیک که چون شما اون اقا رو میشناسید، پس حرفی که میزنیم رو هم باید قبول کنیم، میتونید بگید هرچیزی میخواید و سورسش رو هم خودتون بدونید، ولی دلیلی نداره بقیه قبول کنن که


[b]یه سوال داشتم. الان پایگاه های نیروی هوایی توی جاهای bad environment مثل جنوب ایران، هنوز مثل قدیم هستن یا اینکه مثلا شلترشون رو تغییر دادن که بیشترین محافظت رو در برابر corrosion و oxidation و اینها داشته باشه؟[/b]
[/quote]

خیر، هیچ فرقی با سال 1356 نکردن! نکته جالبش اینجاست که خیلی از این شیلترها اصلا در و پیکر درست و حسابی هم ندارن! خود پایگاه هم در و پیکر درستی نداره.حالا من بوشهر رو براتون مثال میزنم که خیر سرش قراره خلیج فارس رو پوشش بده.نه بودجش هست، نه ارادش، نه تجهیزاتش.جنگنده چهل ساله دیگه شما چه تو آب نمک بزاری چه تو آفتاب ! چه فرقی میکنه آخه ؟
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b][color=#ff0000]دوستان عزیزی که با یکدیگر مجادله می کنند تا برداشت و شنیده های خود را بر یکدیگر بقبولانند بهتراست بدانند که این بحث فایده ای ندارد . در ضمن اگرصلاح بود خود مسئولین امر جزئیات علت حادثه رو بیان میکردند و نیازی به این بحث های بیهوده برای ، اصطلاحا کشف حقیقت نیست . [/color][/b]

[b][color=#ff0000]در صورت ادامه این بحث ، تاپیک قفل خواهد شد .[/color][/b]
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام با وجود این تاپیک وموضوع .بهتر دیدم که اینجا مطرح کنم
امروز که برنامه ارتش در حال پخش بود .ووقتی که با یکی از امرای نیروهوایی صحبت میکرد این ماکت نظرم را جلب کرد وچون نشناختم با موبایل از صفحه نلوزیون عکس گرفتم
اولا چهنوع هواپیمایی هست؟
ایا ما دارین
واز همه مهم تر
ایا وجود ماکت هرنوع پرند در دفتر کار فرماندهان نشان از حضور احتمالی این پرنده است
http://8pic.ir/images/56259537024700914328.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='k98' timestamp='1378920206' post='338181']
سلام با وجود این تاپیک وموضوع .بهتر دیدم که اینجا مطرح کنم
امروز که برنامه ارتش در حال پخش بود .ووقتی که با یکی از امرای نیروهوایی صحبت میکرد این ماکت نظرم را جلب کرد وچون نشناختم با موبایل از صفحه نلوزیون عکس گرفتم
اولا چهنوع هواپیمایی هست؟
ایا ما دارین
واز همه مهم تر
ایا وجود ماکت هرنوع پرند در دفتر کار فرماندهان نشان از حضور احتمالی این پرنده است
[url="http://8pic.ir/images/56259537024700914328.jpg"]http://8pic.ir/image...24700914328.jpg[/url]
[/quote]
سلام دوست عزیز...
به نظرم سوخوی-24 فنسر میباشد. بله نهاجا این نوع هواپیمای بمب افکن ضربتی را دارا میباشد و در پایگاه هفتم شکاری شهید دوران مستقر میباشد. ویرایش شده در توسط TRSsquadron
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
3 بار اخطار توسط مدیران داده شد

پست های نامربوط پاک شدند ، در صورت ادامه ی بحث مجددا برخورد خواهد شد
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ولی مقالش کلا جالب بود برا من .و حرفای تازه ای داشت که جایی تامل داره و بحث .
اگه دقت کردین تو مقاله میگه خارجیا با شماره بدنه هواپیما تعداد رو میسنجن و این نشان از حفاظت اطلاعات قوی دار و یه سوال اینکه آیا شماره سریالی که رو هواپیما هست نمیشه تغییر داد مثلا با فرکانس رادار هواپیما یا چیزی دیگه تدبیق ( درست نوشتم ؟)داره نشه عوضش کرد . اگه نبود هر چند سال عوضشون کنن دشمن گیج بشه .
(سال بعد از این اقدام تعداد عملیاتی هواپیماهایی جنگی ایران رو بالای 1000 عدد اعلام میکنن که 200 تاش تامکت هست ) rolling_on_the_floor :blushing:
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط TANK
      تاريخچه هواپيما
      مدل Il-76 که ناتو آن را «کاندید» نامید یک هواپیمای باری است که برای جایگزینی با توربوپراپ های قدیمی تر An-12 تولید شد تا بتواند در پروازهای نظامی و غیر نظامی ایفای نقش کند. پس از طراحی هواپیما در اواخر دهه 1960 اولین ایلیوشین 76 در 25 مارس 1971 به پرواز درآمد. پس از انجام تست های موفق پروازی تولید رسمی Il-76 در سال 1975 آغاز شد و اولین هواپیما در همان سال به آئروفلوت تحویل شد. Il-76 دارای بال های بسیار بلند، چهار موتور، بالچه های سه شکافه لبه فرار، دم T شکل و درب بزرگ در عقب هواپیماست که انجام عملیات بارگیری را آسان می کند. همچنین یکی از معیارهای طراحی Il-76 این بود که نیازی به عملیات زمینی نداشته باشد تا بتواند در فرودگاه و حتی باندهای کوچک نیز کارایی داشته باشد. این نکته به ویژه در ماموریت های نظامی از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع مختلفی از Il-76 ساخته شده است. بعضی از این مدلها عبارتند از: Il-76T با ظرفیت حمل سوخت بیشتر، Il-76TD با موتورهای D30KP2 و وزن برخاست بالاتر و وزن بار بیشتر و پرواز در ارتفاع بالاتر، Il-76MF نیز از کشیده شدن مدل پایه به دست آمده است که اولین پروازش را در 1 آگوست 1995 انجام داد. مشتری اصلی این مدل نیروی هوایی روسیه است. ایلیوشین همچنین استفاده از موتورهای غربی CFM56 را برای مدلهای قدرتمندتر در نظر گرفته است. از ایلوشین 76 برای ماموریت های مختلفی همچون آتش نشانی، کنترل و پیش اخطار هوابرد و سوخت رسان نیز استفاده می شود.

      مشخصات فني
      موتور:
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل(سولیف) D30KP
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل PS90AN برای Il-76MF

      بیشترین رانش موتور:
      117.7kN :D30KP معادل 26,455lb
      156.9kN :PS90AN معادل 35,275lb

      عملکرد:
      بیشترین سرعت کروز: 780km/h
      برد: 5,200km معادل 2,805nm با 40 تن بار

      اوزان:
      وزن خالی عملیاتی: 101,000kg معادل 222,665lb
      بیشترین وزن برخاستن: 200,000kg معادل 440,925lb

      ابعاد:
      طول: 53m معادل 174ft
      ارتفاع: 14.76m معادل 48ft
      دهانه بال: 50.50m معادل 165ft
      مساحت بال: 300m² معادل 3,229.2sq ft

      گنجایش:
      خدمه پرواز: شامل 5 نفر از جمله دو خلبان، مهندس پرواز، ناوبر و کاربر ارتباطات رادیویی.
      بار: قادر به حمل 44 تن بار.

      سفارش و تولید:
      بیش از 900 فروند Il-76 ساخته شده است.


      منبع:takeoff
    • توسط F14AA
      تیمسار سرتیپ دوم جلیل زندی، خلبان قهار شکاری تامکت و تکخال برتر نیروی هوایی ایران بود. او که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود، دارای کارنامه درخشانی است و رکوردهایی که در شکار جنگنده های عراقی بر جای گذاشت عنوان بهترین تکخال تامکت جهان را برایش به ارمغان آورد.جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش عزت اله زندی تکنسین راه آهن و مادرش گوهرتاج فولادی خانه‌دار بود. جلیل به همراه خانواده اش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (سال ۱۳۴۴) در گرمسار زندگی می‌کرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محله خانی آباد) آمد . او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید به پایان رساند و در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت .در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، اما به علت زیادی مخارج از رفتن به شیراز بازماند. به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر می‌کرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی، اجازه استخدام در ادارات را نداشت به ارتش پیوست. او در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست، اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقه‌ای که به خلبانی داشت به عنوان هنرآموز خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس ازگذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا به عنوان خلبان به ایران بازگشت.
       



      در بازگشت زیر نظر شهرام رستمی که به تازگی به عنوان معلم پرواز معرفی شده بود به فراگیری پرواز با هواپیمای F4 -E گمارده شد. او مطابق معمول دوره‌ها را به خوبی گذراند. این موضوع باعث دوستی زندی با ایشان شد که همواره تحت الشعاع احترام متقابل استاد-شاگردی بود.وی درتاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دوره خلبانی اف-۱۴ای را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد. زندی که پیش از پیروزی انقلاب از خلبانان با تجربه تامکت بود، پس از انقلاب نیز سابقه درخشانی با F-14 از خود به جای گذاشت.در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهراباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر می‌برد که با شنیدن خبر بمباران فورا به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی ایران باقی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به دفاع از مرزهای کشور پرداخت. سروان زندی در عملیات معروف به 140 فروندی در روز اول مهرماه 1359 در پرواز پوشش هوایی شرکت فعال داشت.
       



      زندی گرچه ابتدا با فانتوم پرواز می کرد، اما شهرتش بیشتر به‌عنوان خلبان جنگنده F-14 است. وی دارای دست کم 9 پیروزی هوایی تایید شده و 2 پیروزی احتمالی است. این لیست بلندبالا شامل ۴ فروند میگ 23، ۲ فروند سوخو 22، ۲ فروند میگ 21 و ۳ فروند میراژ اف1 می‌باشد.از این رو او به عنوان موفقترین خلبان شکاری ایرانی و موفقترین خلبان اف-۱۴ شناخته می‌شود.زندی چندین سال در پایگاه هشتم شکاری اصفهان خدمت می کرد که یکی از پایگاههای اصلی تامکتهای ایرانی به شمار می رفت و نقشی بسزا در تامین امنیت آسمان کشور و مقابله با تجاوزات هواپیماهای عراقی ایفا می کرد. بهمن ماه 1366یکی از ماههای پربار برای گردان 81 شکاری بود. خلبانان این گردان 5 پیروزی تثبیت شده و دو پیروزی احتمالی، ضد جنگنده های F1EQ-5/6 به اضافه انهدام یک فروند بمب افکن B-6D را در کارنامه خود ثبت کردند. درباره دو پیروزی احتمالی گفتنی است این پیروزیها در نخستین نبرد هوایی که گردان 81 شکاری نخستین F-14 خود را از دست داد، حاصل شدند. در این نبرد سرگرد خلبان جلیل زندی نبرد بسیار سنگینی با 8 جنگنده میراژ عراقی آغاز و دو تیر موشک سایدوایندر به سمت آنها شلیک کرد.
       



      با توجه به حجم فوق العاده درگیری، خلبانان تامکت فرصت ردیابی موشکهای خود را پیدا نکردند. متأسفانه در این درگیری نابرابر تامکت سرگرد زندی هدف چندین تیر موشک R550 و یک تیر موشک سوپر 530D قرار گرفت، اما خلبان زبردست ما لاشه عقاب را از دست کفتارها بیرون کشید و با یک موتور صدمه دیده راه بازگشت را پیش گرفت. ولی تنها موتور باقیمانده دیگر یارای همراهی هواپیما را نداشت و با کمال تأسف، خلبانان ما مجبور شدند خروج اضطراری کرده و تامکت را به آغوش آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس بسپارند.این آخرین مأموریت جنگی سرگرد خلبان زندی بود که تا آن تاریخ با 9 پیروزی تثبیت شده و 2پیروزی احتمالی، لقب پرافتخارترین خلبان F-14 را به خود اختصاص داده بود. زندی در اواخر دوران خدمت به درجهٔ سرتیپ دومی ارتقای درجه یافت و در سال 1370 بازنشسته شد.امیر سرتیپ خلبان فضل الله جاوید نیا در کتاب "نبرد در آسمان" از زندی به نیکی یاد کرده و در مورد همرزمش چنین گفته است: "از مرحوم زندی می توان به عنوان یکی از برترین خلبانان اف 14 نام برد. ایشان در همه موارد نمونه بود. خط، سخنرانی، آواز و در مرحله آخر در پرواز با هواپیمای اف 14 جزو بهترین خلبانان بود. مرحوم زندی تا پایان جنگ پروازهای زیادی انجام داد و بعد از جنگ هم به عنوان مدیر طرح و برنامه منصوب شد. سپس معاون برنامه نیروی هوایی شد و تا زمان بازنشستگی هم در همین پست باقی ماند... مرحوم زندی از دوستان شجاع و باسواد من بود. خاطراتی را که با ایشان داشتم، هرگز فراموش نمی کنم."
       



      سرانجام عقاب تیزپرواز آسمان ایران، موفقترین خلبان شکاری ایرانی و تکخال تامکت جهان پروازی ابدی را آغاز کرد. تیمسار جلیل زندی در 12 فروردین ماه سال ۱۳۸۰ در جریان یک سانحه رانندگی در جاده هراز و در منطقه رودهن یا یک دستگاه کامیون تصادف کرد و به همراه همسرش زهرا محب شاهدین جان باخت. از وی 3 فرزند پسر به یادگار مانده است. بی گمان زندی یکی از خلبانان شاخص ایران و آسیاست که با توجه به بازنشستگی تامکت در آمریکا، نزدیک شدن به رکورد او به عنوان برترین تکخال تامکت دست نیافتنی به نظر می رسد.

       



       
      *****************************************

       
      منبع
    • توسط Arash
      من چند وقت پیش یه فیلم دیدم که در اون با جناب سپهبد برزین مصاحبه شده بود در مورد زمانی که قرار بود بین اف 14 و اف 15 یک هواپیما انتخاب بشه

      که صحبت ها ایشون من رو به فکر فرو برد
      که ما با خرید 70 فروند اف 14 و عدم تحویل موشک های سایدواندر و اسپاروی قابل نصب بر روی این هواپیما . مشکل استفاده از موشک فونیکس در سال های 65 و 66 و مشکل ذاتی موتور این پرنده افسانه ای در کنار نکات مثبت اون مثل رادارش که خود مینی آواکس بود و برای پوشش کشور ما که مناطق کوهستانی زیای داره بهترین انتخاب ممکن است .

      در مقابل 280 اف 15 به هزینه نگهداری پایین تر و مچ بودن موشک های مورد استفاده فانتوم ها و تایگر ها بر روی این پرنده ، عدم نیاز به به خرید تجهیزات اضافی ( البته اگه شاهکار هایی که خلبان ها عربستانی با این هواپیما انجام میدن رو در نظر نگیریم )

      که البته این مقایسه رو ما با وجود پیروزی انقلاب و اتفاقات بعد از آن باید بررسی کنیم ( چون اگر تمام موشک های مورد نیاز اف 14 تحویل میشد و مشکل موتور هم با تعویض اون حل میشد به نظر من اف 14 حتی با تعداد کمتر نسبت به اف 15 انتخاب خیلی بهتری برای ما بود ) که اگر با تمام شرایط انقلاب و جنگ اگر اف 14 خریده بودیم برای ما بهتر بود یا اگر اف 15 خریده بودیم .
      ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم
       
      دانلود فیلم
    • توسط HIT-LER
      همه چیز درباره بشقاب پرنده ها هر اطلاعات شواهد فیلم عکس معرفی کتاب و.....
      در ..


      برای نمونه چند عکس در اختیارتون میذارم :


      ناشناخته های فرازمینی
      ناشناخته های فرازمینی

      http://img30.picoodle.com/img/img30/4/3/16/f_Disc039m_2d3060b.jpg
      http://img02.picoodle.com/img/img02/4/3/16/f_ufodomirm_d752a27.gif
      http://www.bia2upload.com/files/9ckj9chpfg191e6qel3o.gif



      عکسها را به سایت imagecave.com آپلود کنید.
      از ارسال یک پست در چند تاپیک هم خودداری کنید.
      SAEID
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.