امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[quote name='senaps' timestamp='1406137486' post='395841']
هم....

تجهیزات اهمیت چندانی نداره این چیزیه که همه فهمیدیم....

چند تا تکاور ارتتش ایران، اون همه وقت خرمشهر رو حفظ کردن! :) ولی یه مشت گوسفند عراقی با جدید ترین تجهیزات روز نیروی زمینی دنیا (ابرامز و کوگار و ! کلی تجهیزات دیگه) تو دو روز نصف شمال کشورشون رو از دست دادن!! :)))

ترکیه بهتر از عراق نیست! :))) چون قبلا درگیری هاشون با اقایون پ‌ک‌ک رو دیدیم...
[/quote]
دوست گرامی اولا عراقی ها گوسفند نیستند و انسانند !
در ضمن بحث من راجب وقایع سامرا و داعش و عراق نبود که شما بخوای اینطور نتیجه گیری کنی .
راجب وغیره ..... هم کافیه چندتا سرچ ساده اینترنتی در مورد صنایع نظامی ترکیه انجام بدین تا این همه دیگران رو دست کم نگیرید.
هیچ هموطن ایرانی هرگز نافی غیرت و مردانگی مردان و زنان این خاک و بوم در مقابل بیگانگان نیست . اما دست کم گرفتن دیگران فقط باعث یک غرور کاذب میشه که متاسفانه کذب بودنش زمانی مشخص میشه که دیگه فایده ای نداره ! ویرایش شده در توسط 951
  • Upvote 7
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب SHAHABESAGEB از شما بعیده بگین آذرخش را ساختیم.

آذرخش که همونطور که معلوم هست یه پروژه برای ارتقا بود!

در صاعقه شاهد ارتقاء در مرحله بالاتری بر روی f5 بودیم، با اینکه حتی تبدیل کردن تیل هواپیما از 1 به دو و شکل V آسان نیست ولی به هر حال در کل ارتقا ء در سطح بالایی بوده و به نظر خیلیها و همچنین حقیر هواپیمایی از صفر ساخته نشده!

پروژه شفق هم در کل چند عکس انگشت شمار و چند ویدیویی خبری بیشتر منتشر نشد یه یه براد و یه خواهر با چارد نمیدونم در کاکپیت چیکار میکردن، به هر حال این هواپیما هم نه تصویری ازش در حال پروز منتشر شده و نه توسط دوستان عکاس ملاحظه شده و به نظر حالا یا یه پروژه تحقیقاتی بوده و یا یه پروژه دیگه...!

در مورد قاهر هم که مشخص نیست تا چه حدی پروژه پیشرفت داشته.

==========
ولی اینها یه طرف زحمت پرسنل زحمت کش و تکنسین های نیروی هوایی یه طرف که با این کمبود امکانات و... همچنان این همه سال این هواپیما ها را سرپا نگه داشتن.

==========
در مورد هواپیماهای آموزشی ما چندین نمونه موفق داشتیم مثل تذرو
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

امشب به صورت اتفاقی در پاک دفنس اینها را دیدم ، اطلاعی ندارم که این عکسها متعلق به همان یک فروند ابتدایی است یا اینها هواگردهای دیگری هستند { کد بدنه در [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10237/2239264.jpg"]عکس ابتدای تاپیک[/url] سانسور شده } اما مشخصا تصاویر زیر از یک جنگنده واحد می باشد چون کد بدنه یکسان است

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/01~0.jpg[/img][/center]

[center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/isna-15-148.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/thumb_isna-15-148.jpg[/img][/url][/center]


[center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/isna-12-180.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/thumb_isna-12-180.jpg[/img][/url][/center]

[center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/13921121155240684_PhotoL.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/thumb_13921121155240684_PhotoL.jpg[/img][/url][/center]

[center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/13921121155235177_PhotoL.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/thumb_13921121155235177_PhotoL.jpg[/img][/url][/center]


[center]منبع :[/center]

[center][CODE]
http://defence.pk/threads/pictures-of-iranian-armed-forces.203899/page-17
[/CODE][/center]
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Ice_Man' timestamp='1406154430' post='395940']
جناب SHAHABESAGEB از شما بعیده بگین آذرخش را ساختیم.

آذرخش که همونطور که معلوم هست یه پروژه برای ارتقا بود!

در صاعقه شاهد ارتقاء در مرحله بالاتری بر روی f5 بودیم، با اینکه حتی تبدیل کردن تیل هواپیما از 1 به دو و شکل V آسان نیست ولی به هر حال در کل ارتقا ء در سطح بالایی بوده و به نظر خیلیها و همچنین حقیر هواپیمایی از صفر ساخته نشده!

پروژه شفق هم در کل چند عکس انگشت شمار و چند ویدیویی خبری بیشتر منتشر نشد یه یه براد و یه خواهر با چارد نمیدونم در کاکپیت چیکار میکردن، به هر حال این هواپیما هم نه تصویری ازش در حال پروز منتشر شده و نه توسط دوستان عکاس ملاحظه شده و به نظر حالا یا یه پروژه تحقیقاتی بوده و یا یه پروژه دیگه...!

در مورد قاهر هم که مشخص نیست تا چه حدی پروژه پیشرفت داشته.

==========
ولی اینها یه طرف زحمت پرسنل زحمت کش و تکنسین های نیروی هوایی یه طرف که با این کمبود امکانات و... همچنان این همه سال این هواپیما ها را سرپا نگه داشتن.

==========
در مورد هواپیماهای آموزشی ما چندین نمونه موفق داشتیم مثل تذرو
[/quote]
میشه بفرمائید که از کجا معلوم هست؟
به گفته سرهنگ نیروی هوایی تو مستند صاعقه , آذرخش اولین هواپیمای ساخت داخل بود و بعد از اون صاعقه ساخته شد البته منظور از ساخت داخل این نیست که تمام اجزاء داخلی هست بلکه بیشتر سازه مد نظر هست که به گفته مسئولین در ابتدا از 27000 قطعه سازه ای تایگر 17000 قطعه ساخته شد که در ادامه به 20000 و 22000 تا رسید و الی آخر.
به گفته یکی از فرماندهان نیروی هوایی در پی ساخت آذرخش از ایران به دلیل مهندسی معکوس اف 5 شکایت شده و ایران هم ساخت آذرخش رو کنار گذاشته و هیچ بعید نیست که دلیل ساخت صاعقه و ایجاد تغییراتی نظیر دو سکانه کردن و تغییر دهانه های ورودی ها به همین موضوع ارتباط داشته باشه.
http://www.military.ir/forums/topic/27074-شکایت-از-ایران-به-لاهه-برای-ساخت-جنگنده-آذرخش/page__hl__آذرخش
http://www.military.ir/forums/topic/24132-پاسخ-به-ابهامات-در-مورد-قاهر،-مستند-صاعقه-به-همرا/
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='SHAHABESAGEB' timestamp='1406240157' post='396236']
میشه بفرمائید که از کجا معلوم هست؟
به گفته سرهنگ نیروی هوایی تو مستند صاعقه , آذرخش اولین هواپیمای ساخت داخل بود و بعد از اون صاعقه ساخته شد البته منظور از ساخت داخل این نیست که تمام اجزاء داخلی هست بلکه بیشتر سازه مد نظر هست که به گفته مسئولین در ابتدا از 27000 قطعه سازه ای تایگر 17000 قطعه ساخته شد که در ادامه به 20000 و 22000 تا رسید و الی آخر.
به گفته یکی از فرماندهان نیروی هوایی در پی ساخت آذرخش از ایران به دلیل مهندسی معکوس اف 5 شکایت شده و ایران هم ساخت آذرخش رو کنار گذاشته و هیچ بعید نیست که دلیل ساخت صاعقه و ایجاد تغییراتی نظیر دو سکانه کردن و تغییر دهانه های ورودی ها به همین موضوع ارتباط داشته باشه.
[url="http://www.military.ir/forums/topic/27074-شکایت-از-ایران-به-لاهه-برای-ساخت-جنگنده-آذرخش/page__hl__آذرخش"]http://www.military....page__hl__آذرخش[/url]
[url="http://www.military.ir/forums/topic/24132-پاسخ-به-ابهامات-در-مورد-قاهر،-مستند-صاعقه-به-همرا/"]http://www.military....-صاعقه-به-همرا/[/url]
[/quote]
به هر حال با توجه به دیده ها و شنیده هایی که داشتم آذرخش بیشتر یه پروژه ارتقایی بود، کار خاصی انجام نشده اگه شده شما بگین.

اینکه سرهنگ نیروی هوایی بگه خیلی وقتها میدونیم که خیلی چیزها گفته میشه، چندین بار دوستان از بعضی اظهارات غیر واقع گلایه کردن در تاپیک های مختلف.

در مورد شکایت من هم شنیدم ولی این هم باز مبهمه چون اگه قرار باشه برای مهندسی معکوس هر چیزی شکایت باشه ایران که مهد مهندسی معکوس هست!

صاعقه همونطور که شما هم نوشتن در تیل تغییراتی داشت و ورودی هوا و بدنه ولی هواپیما در کل همون هست.

و یا در مورد شفق که چیزی ننوشتین!

به هر حال من خیلی بشتر از شما راغب هستم که ایران در این زمینه پیشرفت کنه چون بخش هوایی را ضعیف ترین بخش دفاعی میبینم و از طرفی همونطور که اشاره کردم این زحمات را میبینم و تشکر میکنم چون اینها مرحله ها و قدم های اولیه برای ساخت جنگنده هست و نمیشه انتظار داشت یکدفعه کشوری هواپیما بسازه.

من روی صحبتم به لفظ ساخت بود که ارتقا در آذرخش و اعمال تغییرات در صاعقه را کلمه مناسب تری میبینم.
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام من اولین بارم هست که پست میدم من یک مقدار اطلاعات در مورود موتورهای در دست ساخت ایران دارم و منبع هم کاملا موثق هستش من در مورد ۴ پورژه اطلاع دارم یکیش ارتقا موتور j85 مثل اینکه تا 22 کیلو نیوتون تراست رسیدن البته خشک دومی موتور ملی بر پایه ی rd33اونم حدودا بین 55تا 65 knتراست خشک داره سومی موتور توربوفن ملی هستش اونم چندین سازمان و دانشگاه و شرکت درگیر هستش که اینم 150تا 200 knهستش چهارمی اصلاح و بهسازی موتور tf 30که واقعا موتور مشکل داری هستش مثل ایتنکه اینم به 55knرسیده
  • Upvote 5
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سلام من اولین بارم هست که پست میدم من یک مقدار اطلاعات در مورود موتورهای در دست ساخت ایران دارم و منبع هم کاملا موثق هستش من در مورد ۴ پورژه اطلاع دارم یکیش ارتقا موتور j85 مثل اینکه تا 22 کیلو نیوتون تراست رسیدن البته خشک دومی موتور ملی بر پایه ی rd33اونم حدودا بین 55تا 65 knتراست خشک داره سومی موتور توربوفن ملی هستش اونم چندین سازمان و دانشگاه و شرکت درگیر هستش که اینم 150تا 200 knهستش چهارمی اصلاح و بهسازی موتور tf 30که واقعا موتور مشکل داری هستش مثل ایتنکه اینم به 55knرسیده [/quote]

سلام
خوش آمدید !

اگر جدا اطلاعات موثقی دارید به هیچ وجه مطرح نکنید که موجبات سو استفاده دشمن فراهم نشود . طبق قوانین سایت هم اطلاع رسانی در رابطه با این امور غیر قانونی است .
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='SSADEGHS' timestamp='1406302308' post='396417']
سلام
خوش آمدید !

اگر جدا اطلاعات موثقی دارید به هیچ وجه مطرح نکنید که موجبات سو استفاده دشمن فراهم نشود . طبق قوانین سایت هم اطلاع رسانی در رابطه با این امور غیر قانونی است .
[/quote]
بیشتر نمی خواستم توضیح بدم در همین حد خواستم بگم باز هم ممنون بابت تذکر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بنده هم قضیه اف 5 های اتیوپیایی رو شنیدم ولی اینها ممکنه تنها بخشی از واقعیت موجود باشن و هیچ بعید نیست که تناقضات موجود بخشی از سیاست نیروی هوایی برای جلوگیری از ضررهای احتمالی باشن !حتی در مورد بالگرد شاهد 278 که کپی بل 206 هست (البته در این بالگرد هم مثل صاعقه یک مقدار تغییرات صورت گرفته) هم این مشکلات به وجود اومده و بر علیه ایران شکایت شده! به گفته مسئولین دیگه آذرخش تولید نمیشه ولی ممکنه از اون زمان تا به حال تعدادی آذرخش با نام و ریجستر و استتار اف 5 های نهاجا تولید و جایگزین شده باشن , دلیل اینکار هم میتونه آماده نبودن صاعقه برای تولید انبوه باشه.
در مورد شفق هم جناب ساجدی توضیحات بسیار خوبی رو دادن و فکر نمیکنم نیاز باشه که بنده دوباره بهش بپردازم.


ناکامی دعوای حقوقی شرکت آمریکایی علیه ایران
[url="http://www.jamnews.ir/TextVersionDetail/117772"]http://www.jamnews.i...onDetail/117772[/url]
سایت کمپانی «بل تکسترون»‌ آمریکا گزارش داد؛
هلی کوپتر "شاهد" ایرانی پیروز دادگاه آمریکایی شد + تصاویر
[url="http://www.bultannews.com/fa/news/176060/هلی-کوپتر-شاهد-ایرانی-پیروز-دادگاه-آمریکایی-شد-تصاویر"]http://www.bultannew...یکایی-شد-تصاویر[/url]


این تصاویر هم جالب هستن:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10099/thumb_39728319507022611651.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10099/thumb_18677136997932163075_-_Copy.jpg[/img]
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='senaps' timestamp='1406137486' post='395841']
هم....

تجهیزات اهمیت چندانی نداره این چیزیه که همه فهمیدیم....

چند تا تکاور ارتتش ایران، اون همه وقت خرمشهر رو حفظ کردن! :) ولی یه مشت گوسفند عراقی با جدید ترین تجهیزات روز نیروی زمینی دنیا (ابرامز و کوگار و ! کلی تجهیزات دیگه) تو دو روز نصف شمال کشورشون رو از دست دادن!! :)))

ترکیه بهتر از عراق نیست! :))) چون قبلا درگیری هاشون با اقایون پ‌ک‌ک رو دیدیم...
[/quote]
اون نيرو زميني كه نيروي انساني توش محوريت داره وقتي بحث نيرو هوايي و يا دريايي ميشه اينا كاملا تجهيزات محور هستن !! شما شجاعترين خلبان اف 4 رو هم داشته باشي با كلي ساعت پرواز جنگي در مقابل اف 15 حرف چنداني برا زدن نداري گو اينكه ديديم نداشت
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام


اندک اندک ، اندک اندک ، جمع مستان میرسند ، نازداران .... :winking:
ماشاالله بزنم به تخته دارن زیاد میشن !

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/1001267.jpg[/img][/center]



[center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/1001110.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/thumb_1001110.jpg[/img][/url] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/1001204.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/thumb_1001204.jpg[/img][/url][/center]


[center]لینک اصلی را در این [url="http://www.military.ir/forums/topic/18248-%D8%AA%D8%A7%D9%BE%DB%8C%DA%A9-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%87-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86/page__st__45#entry397188"]تاپیک [/url] دیدم که از برادر [size=4][url="http://www.military.ir/forums/user/5567-sokuteasemuni/"]sokuteasemuni [/url]سپاس گزارم .[/size][/center]
  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
از چندتاشون تصویر موجوده ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا انگار فابریک کارخونه هستن.یکم بهشون برسیم هنوز هم تعیین کننده هستن حداقل برای دفاع از نقاط خاص

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='SSADEGHS' timestamp='1406576518' post='397238']
سلام


اندک اندک ، اندک اندک ، جمع مستان میرسند ، نازداران .... :winking:
ماشاالله بزنم به تخته دارن زیاد میشن !

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/1001267.jpg[/img][/center]



[center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/1001110.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/thumb_1001110.jpg[/img][/url] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/1001204.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/thumb_1001204.jpg[/img][/url][/center]


[center]لینک اصلی را در این [url="http://www.military.ir/forums/topic/18248-%D8%AA%D8%A7%D9%BE%DB%8C%DA%A9-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%87-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86/page__st__45#entry397188"]تاپیک [/url] دیدم که از برادر [size=4][url="http://www.military.ir/forums/user/5567-sokuteasemuni/"]sokuteasemuni [/url]سپاس گزارم .[/size][/center]
[/quote]

این همون 6049 هست !
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ويرايش : به دليل ملاحظات امنيتي خودم مطلب را پاك كردم
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط TANK
      تاريخچه هواپيما
      مدل Il-76 که ناتو آن را «کاندید» نامید یک هواپیمای باری است که برای جایگزینی با توربوپراپ های قدیمی تر An-12 تولید شد تا بتواند در پروازهای نظامی و غیر نظامی ایفای نقش کند. پس از طراحی هواپیما در اواخر دهه 1960 اولین ایلیوشین 76 در 25 مارس 1971 به پرواز درآمد. پس از انجام تست های موفق پروازی تولید رسمی Il-76 در سال 1975 آغاز شد و اولین هواپیما در همان سال به آئروفلوت تحویل شد. Il-76 دارای بال های بسیار بلند، چهار موتور، بالچه های سه شکافه لبه فرار، دم T شکل و درب بزرگ در عقب هواپیماست که انجام عملیات بارگیری را آسان می کند. همچنین یکی از معیارهای طراحی Il-76 این بود که نیازی به عملیات زمینی نداشته باشد تا بتواند در فرودگاه و حتی باندهای کوچک نیز کارایی داشته باشد. این نکته به ویژه در ماموریت های نظامی از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع مختلفی از Il-76 ساخته شده است. بعضی از این مدلها عبارتند از: Il-76T با ظرفیت حمل سوخت بیشتر، Il-76TD با موتورهای D30KP2 و وزن برخاست بالاتر و وزن بار بیشتر و پرواز در ارتفاع بالاتر، Il-76MF نیز از کشیده شدن مدل پایه به دست آمده است که اولین پروازش را در 1 آگوست 1995 انجام داد. مشتری اصلی این مدل نیروی هوایی روسیه است. ایلیوشین همچنین استفاده از موتورهای غربی CFM56 را برای مدلهای قدرتمندتر در نظر گرفته است. از ایلوشین 76 برای ماموریت های مختلفی همچون آتش نشانی، کنترل و پیش اخطار هوابرد و سوخت رسان نیز استفاده می شود.

      مشخصات فني
      موتور:
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل(سولیف) D30KP
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل PS90AN برای Il-76MF

      بیشترین رانش موتور:
      117.7kN :D30KP معادل 26,455lb
      156.9kN :PS90AN معادل 35,275lb

      عملکرد:
      بیشترین سرعت کروز: 780km/h
      برد: 5,200km معادل 2,805nm با 40 تن بار

      اوزان:
      وزن خالی عملیاتی: 101,000kg معادل 222,665lb
      بیشترین وزن برخاستن: 200,000kg معادل 440,925lb

      ابعاد:
      طول: 53m معادل 174ft
      ارتفاع: 14.76m معادل 48ft
      دهانه بال: 50.50m معادل 165ft
      مساحت بال: 300m² معادل 3,229.2sq ft

      گنجایش:
      خدمه پرواز: شامل 5 نفر از جمله دو خلبان، مهندس پرواز، ناوبر و کاربر ارتباطات رادیویی.
      بار: قادر به حمل 44 تن بار.

      سفارش و تولید:
      بیش از 900 فروند Il-76 ساخته شده است.


      منبع:takeoff
    • توسط F14AA
      تیمسار سرتیپ دوم جلیل زندی، خلبان قهار شکاری تامکت و تکخال برتر نیروی هوایی ایران بود. او که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود، دارای کارنامه درخشانی است و رکوردهایی که در شکار جنگنده های عراقی بر جای گذاشت عنوان بهترین تکخال تامکت جهان را برایش به ارمغان آورد.جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش عزت اله زندی تکنسین راه آهن و مادرش گوهرتاج فولادی خانه‌دار بود. جلیل به همراه خانواده اش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (سال ۱۳۴۴) در گرمسار زندگی می‌کرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محله خانی آباد) آمد . او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید به پایان رساند و در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت .در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، اما به علت زیادی مخارج از رفتن به شیراز بازماند. به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر می‌کرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی، اجازه استخدام در ادارات را نداشت به ارتش پیوست. او در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست، اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقه‌ای که به خلبانی داشت به عنوان هنرآموز خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس ازگذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا به عنوان خلبان به ایران بازگشت.
       



      در بازگشت زیر نظر شهرام رستمی که به تازگی به عنوان معلم پرواز معرفی شده بود به فراگیری پرواز با هواپیمای F4 -E گمارده شد. او مطابق معمول دوره‌ها را به خوبی گذراند. این موضوع باعث دوستی زندی با ایشان شد که همواره تحت الشعاع احترام متقابل استاد-شاگردی بود.وی درتاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دوره خلبانی اف-۱۴ای را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد. زندی که پیش از پیروزی انقلاب از خلبانان با تجربه تامکت بود، پس از انقلاب نیز سابقه درخشانی با F-14 از خود به جای گذاشت.در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهراباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر می‌برد که با شنیدن خبر بمباران فورا به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی ایران باقی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به دفاع از مرزهای کشور پرداخت. سروان زندی در عملیات معروف به 140 فروندی در روز اول مهرماه 1359 در پرواز پوشش هوایی شرکت فعال داشت.
       



      زندی گرچه ابتدا با فانتوم پرواز می کرد، اما شهرتش بیشتر به‌عنوان خلبان جنگنده F-14 است. وی دارای دست کم 9 پیروزی هوایی تایید شده و 2 پیروزی احتمالی است. این لیست بلندبالا شامل ۴ فروند میگ 23، ۲ فروند سوخو 22، ۲ فروند میگ 21 و ۳ فروند میراژ اف1 می‌باشد.از این رو او به عنوان موفقترین خلبان شکاری ایرانی و موفقترین خلبان اف-۱۴ شناخته می‌شود.زندی چندین سال در پایگاه هشتم شکاری اصفهان خدمت می کرد که یکی از پایگاههای اصلی تامکتهای ایرانی به شمار می رفت و نقشی بسزا در تامین امنیت آسمان کشور و مقابله با تجاوزات هواپیماهای عراقی ایفا می کرد. بهمن ماه 1366یکی از ماههای پربار برای گردان 81 شکاری بود. خلبانان این گردان 5 پیروزی تثبیت شده و دو پیروزی احتمالی، ضد جنگنده های F1EQ-5/6 به اضافه انهدام یک فروند بمب افکن B-6D را در کارنامه خود ثبت کردند. درباره دو پیروزی احتمالی گفتنی است این پیروزیها در نخستین نبرد هوایی که گردان 81 شکاری نخستین F-14 خود را از دست داد، حاصل شدند. در این نبرد سرگرد خلبان جلیل زندی نبرد بسیار سنگینی با 8 جنگنده میراژ عراقی آغاز و دو تیر موشک سایدوایندر به سمت آنها شلیک کرد.
       



      با توجه به حجم فوق العاده درگیری، خلبانان تامکت فرصت ردیابی موشکهای خود را پیدا نکردند. متأسفانه در این درگیری نابرابر تامکت سرگرد زندی هدف چندین تیر موشک R550 و یک تیر موشک سوپر 530D قرار گرفت، اما خلبان زبردست ما لاشه عقاب را از دست کفتارها بیرون کشید و با یک موتور صدمه دیده راه بازگشت را پیش گرفت. ولی تنها موتور باقیمانده دیگر یارای همراهی هواپیما را نداشت و با کمال تأسف، خلبانان ما مجبور شدند خروج اضطراری کرده و تامکت را به آغوش آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس بسپارند.این آخرین مأموریت جنگی سرگرد خلبان زندی بود که تا آن تاریخ با 9 پیروزی تثبیت شده و 2پیروزی احتمالی، لقب پرافتخارترین خلبان F-14 را به خود اختصاص داده بود. زندی در اواخر دوران خدمت به درجهٔ سرتیپ دومی ارتقای درجه یافت و در سال 1370 بازنشسته شد.امیر سرتیپ خلبان فضل الله جاوید نیا در کتاب "نبرد در آسمان" از زندی به نیکی یاد کرده و در مورد همرزمش چنین گفته است: "از مرحوم زندی می توان به عنوان یکی از برترین خلبانان اف 14 نام برد. ایشان در همه موارد نمونه بود. خط، سخنرانی، آواز و در مرحله آخر در پرواز با هواپیمای اف 14 جزو بهترین خلبانان بود. مرحوم زندی تا پایان جنگ پروازهای زیادی انجام داد و بعد از جنگ هم به عنوان مدیر طرح و برنامه منصوب شد. سپس معاون برنامه نیروی هوایی شد و تا زمان بازنشستگی هم در همین پست باقی ماند... مرحوم زندی از دوستان شجاع و باسواد من بود. خاطراتی را که با ایشان داشتم، هرگز فراموش نمی کنم."
       



      سرانجام عقاب تیزپرواز آسمان ایران، موفقترین خلبان شکاری ایرانی و تکخال تامکت جهان پروازی ابدی را آغاز کرد. تیمسار جلیل زندی در 12 فروردین ماه سال ۱۳۸۰ در جریان یک سانحه رانندگی در جاده هراز و در منطقه رودهن یا یک دستگاه کامیون تصادف کرد و به همراه همسرش زهرا محب شاهدین جان باخت. از وی 3 فرزند پسر به یادگار مانده است. بی گمان زندی یکی از خلبانان شاخص ایران و آسیاست که با توجه به بازنشستگی تامکت در آمریکا، نزدیک شدن به رکورد او به عنوان برترین تکخال تامکت دست نیافتنی به نظر می رسد.

       



       
      *****************************************

       
      منبع
    • توسط Arash
      من چند وقت پیش یه فیلم دیدم که در اون با جناب سپهبد برزین مصاحبه شده بود در مورد زمانی که قرار بود بین اف 14 و اف 15 یک هواپیما انتخاب بشه

      که صحبت ها ایشون من رو به فکر فرو برد
      که ما با خرید 70 فروند اف 14 و عدم تحویل موشک های سایدواندر و اسپاروی قابل نصب بر روی این هواپیما . مشکل استفاده از موشک فونیکس در سال های 65 و 66 و مشکل ذاتی موتور این پرنده افسانه ای در کنار نکات مثبت اون مثل رادارش که خود مینی آواکس بود و برای پوشش کشور ما که مناطق کوهستانی زیای داره بهترین انتخاب ممکن است .

      در مقابل 280 اف 15 به هزینه نگهداری پایین تر و مچ بودن موشک های مورد استفاده فانتوم ها و تایگر ها بر روی این پرنده ، عدم نیاز به به خرید تجهیزات اضافی ( البته اگه شاهکار هایی که خلبان ها عربستانی با این هواپیما انجام میدن رو در نظر نگیریم )

      که البته این مقایسه رو ما با وجود پیروزی انقلاب و اتفاقات بعد از آن باید بررسی کنیم ( چون اگر تمام موشک های مورد نیاز اف 14 تحویل میشد و مشکل موتور هم با تعویض اون حل میشد به نظر من اف 14 حتی با تعداد کمتر نسبت به اف 15 انتخاب خیلی بهتری برای ما بود ) که اگر با تمام شرایط انقلاب و جنگ اگر اف 14 خریده بودیم برای ما بهتر بود یا اگر اف 15 خریده بودیم .
      ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم
       
      دانلود فیلم
    • توسط HIT-LER
      همه چیز درباره بشقاب پرنده ها هر اطلاعات شواهد فیلم عکس معرفی کتاب و.....
      در ..


      برای نمونه چند عکس در اختیارتون میذارم :


      ناشناخته های فرازمینی
      ناشناخته های فرازمینی

      http://img30.picoodle.com/img/img30/4/3/16/f_Disc039m_2d3060b.jpg
      http://img02.picoodle.com/img/img02/4/3/16/f_ufodomirm_d752a27.gif
      http://www.bia2upload.com/files/9ckj9chpfg191e6qel3o.gif



      عکسها را به سایت imagecave.com آپلود کنید.
      از ارسال یک پست در چند تاپیک هم خودداری کنید.
      SAEID
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.