امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

اون یکی شاهینه. نخیر یکی نیستند.

 

خدا پدرت رو بیامورزی

این رو به شهاب بگو

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

  

یعنی شما میگی هاوک و شلمچه و ( اون یکی ارتقا یادم نمیاد اسم اش چی بود ، مرصاد بود ؟ ) هر 3 ی این ها در داخل یکی هستند ؟

 

از چیزی که شما گفتین یک سانت بیشتره

که شاتباه تایپی هم میتونه باشه

این چی اش عجیبه ؟

من برای موشک فونیکس این عدد (3.8 متر) رو گفتم ولی ایشون برای موشک سجیل (یا همون هاوک خودمون) چنین ابعادی رو ذکر کرده! 3.81 کجا و 5 متر کجا !

مرصاد اسم کل سامانه هست , مثل اس 400 که از یه سری موشک و تجهیزات راداری و... تشکیل شده .

مرصاد از رادارهای کاوش -جویا و هادی و سیستم کنترل و فرماندهی تشکیل شده که از دو موشک شاهین و شلمچه برای مقابله با اهداف استفاده میکنه , موشک شاهین احتمالا با ورود شلمچه دیگه تولید نمیشه , همونطور که گفتن موشک شلمچه از هدایت راداری نیمه فعال استفاده میکنه و بردش هم 40 کیلومتره , موشک شاهین هم که هدایتش به همین صورت بوده پس احتمالا یه سری تغییرات تو بحث الکترونیک و مقابله با جمینگ (مثلا افزودن قابلیت (hoj) داشته!

thumb_vlcsnap-2014-09-28-00h19m36s72.jpg[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/vlcsnap-2014-09-27-23h43m30s151~0.jpg]thumb_vlcsnap-2014-09-27-23h43m30s151~0.[/url]

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

من برای موشک فونیکس این عدد (3.8 متر) رو گفتم ولی ایشون برای موشک سجیل (یا همون هاوک خودمون) چنین ابعادی رو ذکر کرده! 3.81 کجا و 5 متر کجا !

مرصاد اسم کل سامانه هست , مثل اس 400 که از یه سری موشک و تجهیزات راداری و... تشکیل شده .

مرصاد از رادارهای کاوش -جویا و هادی و سیستم کنترل و فرماندهی تشکیل شده که از دو موشک شاهین و شلمچه برای مقابله با اهداف استفاده میکنه , موشک شاهین احتمالا با ورود شلمچه دیگه تولید نمیشه , همونطور که گفتن موشک شلمچه از هدایت راداری نیمه فعال استفاده میکنه و بردش هم 40 کیلومتره , موشک شاهین هم که هدایتش به همین صورت بوده پس احتمالا یه سری تغییرات تو بحث الکترونیک و مقابله با جمینگ (مثلا افزودن قابلیت (hoj) داشته!

thumb_vlcsnap-2014-09-27-23h43m30s151.jpthumb_vlcsnap-2014-09-28-00h19m36s72.jpg

 

یادم نیست کجا ولی در جایی خودنم آخرین آپگرید سامانه هاوک ( اسم اش هر چی هست ) برد موشک نزدیک به 80 کیلومتر بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یادم نیست کجا ولی در جایی خودنم آخرین آپگرید سامانه هاوک ( اسم اش هر چی هست ) برد موشک نزدیک به 80 کیلومتر بود

 

مشرق برد درگیری رادار مرصاد رو 80 کیلومتر ذکر کرده ولی برد موشک به این فاصله نمیرسه مگر اینکه موشک ها در فاصله  40 کیلومتر از رادار مستقر بشن!

 

 

سامانه مرصاد قابلیت شناسایی هدف در فاصله 150 کیلومتری توسط رادار کاوش، قفل نمودن روی آن در فاصله 80 کیلومتری و مورد هدف قراردادن آن در بیشینه برد 45 کیلومتری را دارد. در مورد رادار کاوش نیز باید به این نکته اشاره کرد که نسبت به نمونه قبلی یک آنتن سفید رنگ هم به بالای آنتن اصلی اضافه شده که مربوط به سامانه تشخیص دوست از دشمن است.

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/111308

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این کار رو که همون هاوک احد اتیق هم میتونست بکنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این کار رو که همون هاوک احد اتیق هم میتونست بکنه

 

خب کسی ادعایی نکرده , ما تو پروژه مرصاد همون سیستم هاوک آمریکایی رو با یک سری تغییرات تولید کردیم ولی امروز ظاهرا رادار جدیدی هم بهش اضافه شده! به نظر من اگه پدافند و صنایع دفاعی یکمی فراغ بال پیدا کنن و سرشون خلوت بشه (منظور اتمام پروژه صیاد 3-باور373-اس200 هست) تو آیرودینامیک موشک و لانچرش (برای تحرک بیشتر) هم تغییرات ایجاد میکنن .

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مشرق برد درگیری رادار مرصاد رو 80 کیلومتر ذکر کرده ولی برد موشک به این فاصله نمیرسه مگر اینکه موشک ها در فاصله  40 کیلومتر از رادار مستقر بشن!

لانچر ها را همیشه جلوی رادار قرار میدند تا از حداکثر برد ایلیمیناتور استفاده بشه ..... برد  رادار این سامانه را بنده از حافظه 110 کیلومتر به یاد دارم 

 

خب کسی ادعایی نکرده , ما تو پروژه مرصاد همون سیستم هاوک آمریکایی رو با یک سری تغییرات تولید کردیم ولی امروز ظاهرا رادار جدیدی هم بهش اضافه شده! به نظر من اگه پدافند و صنایع دفاعی یکمی فراغ بال پیدا کنن و سرشون خلوت بشه (منظور اتمام پروژه صیاد 3-باور373-اس200 هست) تو آیرودینامیک موشک و لانچرش (برای تحرک بیشتر) هم تغییرات ایجاد میکنن .

 

 

ایرودینامیک موشک هاوک برای ماموریتی که انجام میده بسیار مناسب هست و خود امریکایی ها هم با همین شکل استفاده میکنند منتهی بحث متحرک سازی و لانچ ان را مشکل میکنه ...حالا باید ببینم پوش تو تست های میدانی چقدر بازدهی مطلوب داشته و متحرک سازی این سیستم نهایتا به کجا ختم میشه ...

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان زیاد فکر خودتون رو مغشوش نکنید این موضوع یا اشتباه لفظی بوده یا بازم خبرنگار و یا خبرنویس اشتباه کرده.

 

در مورد هاوک اول اینکه هاوک در ایران تولید میشه و بعد کمی روش بهینه سازی هم انجام میدن و با اسم شاهین(ترجه همون هاوک) به کار گرفته شد. ظاهرا برای اولین بار رادار این موشک هم تغییر میکنه. بالطبع ما موشک زیادی در انبار داشتیم و کم کم همه رو به این رده ارتقاء دادن احتمالا و مقداری هم تولید داخل شده به صورتی که بتونه ستون فقرات سیستم پدافند میانبرد ما رو تشکیل بده و به فراوانی کافی در دسترس و استفاده پدافند ما باشه.

تقریبا ستون فقرات پدافند هوایی ارتش همین سامانه مرصاد و موشک های شاهین و سلمچه هست. دقیقا برد و ارتفاعی که بیشترین تهدیدات رو هم داره.

منتتهی بسته به شکل بدنه هاوک یکی از مشکلات اون لانری کردن اون هست لاجرم من احتمال میدم برای پوشش این نقیصه امکان داره لانچرهای صیاد2 هم تطبیق داده بشه و در طی مدتی طولانی با توجه به سرعت و ارتفاع و برد صیاد2 این موشک بازنشسته یا فروخته بشه(احتمال این مورد بیشتره ولی این کار باید یکی دو دهه وقت بگیره).

 

اما موشک شلمچه دارای رادار صفحه تخت جدیدی شده که امکان کشف اهداف با سطح مقطع راداری کمتر رو بهش میده و در عین حال سامانه هدایت مرکزی طوری بهینه شده که در ارتفاع پایین هم بتونه عمل کنه. در نهایت موشک شلمچه توان عملیات و هدف قرار دادن اهداف در ارتفاع پایین و سرعت بالا و سطح مقطع راداری رو داره کاری که به راحتی از شاهین بر نمیاد.

اما لزومی هم نداره همه موشکها تبدیل به شلمچه بشن که مطمئنا هزینه بیشتری هم داره. حدس قوی من این هست که روی هر لانچر هر دو موشک سوار میشه و بنا به لزوم و شاخصه های هدف سامانه مرکزی هر کدوم رو بخواد لانچ می کنه.

 

موشک شلمچه چند تا تغییر دیگه هم یحتمل روش انجام دادن یکی مقاومت بیشتر در برابر جمینگ و فضاهای آلوده هست و دوم هومینگ روی هدف با توجه به اخلال همون هدف. یعنی هدف اگر بخواد جنگ الکترونیک روی موشک انجام بده بدتر میشه گاو پیشونی سفید.

 

لازم به گفتن هم نیست که این دوتا موشک باید دیجیتالی کامل شده باشن.

 

با توجه به بحث هایی که قبلا هم من داشتم و یا کاربر آرش هم صحبت می کردیم بنده ادعا می کردم که این موشک هاوک که سجیل هوا به هوا شده فقط می تونه جای اسپارو رو بگیره که می بینم این جناب سرهنگ هم همین رو میگه یعنی نقش سجیل همین هست. طبیعتا موشکی که زمین به هوا هست وقتی هوا به هوا میهش به طور طبیعی بردش افزایش پیدا می کنه چون مقاومت در برابر جاذبه و کنده شدن از زمین و... رو نداره.

احتمال اینکه شلمچه هم کمی بردش افزایش پیدا کرده باشه هست.

 

اما در مورد فکور خودتون رو اذیت نکنید این موشک به احتمال فراوان همون فونیکس داخلی هست و ممکنه با تغییرات در موتور و سوخت کمی بردش هم افزایش پیدا کرده باشه و همون 160 ک م شده باشه. این موشک ستون فقرات موشک برد بلند کشور میشه و روی اف14 مثل همیشه سوار خواهد شد.

 

اما اون صحبتی که مسئولین در مورد موشک میانبرد و یا فوق بلند کردن ممکنه این فکور نباشه و برداشت ما یا خبرنگار اشتباه باشه. من احتمال میدم به دلیل وزن بسیار سنگین سجیل و غیر آیرودینامیک بودن و مشخصه های پروازی ضعیف مثل سرعت و تحریک و سیستم هدایتی قدیمی و... یک موشک از روی فونیکس کپی الگو گرفته شده با بدنه کوچکتر که به عنوان موشک میانبرد جایگزین اسپاروهای اف14 بشه. در عین حال خواص فونیکس و وزن کمتر و بدنه بروزتر و... رو داشته باشه.

با این تفسیر ما در نیروی هوایی 3 موشک خواهیم داشت. نمونه فاطر که کوتاه برد و حرارتی هست . این موشک میانبرد که کوچک شده فونیکس هست و احتمالا قرار هست بردی در حدود 50 تا 80 ک م داشته باشه و فکور با برد 160 ک م به عنوان موشک برد بلند.

حالا ممکنه نیروی هوایی تمرکز کرده باشه بیرای تولید یک موشک برد بسیار بالا چند منظوره برای زدن آواکس و تانکر سوخت رسان و یا حتی موشک ها و ماهواره ها...

 

ولی فکور همون فونیکس داخلی باید باشه... منتهی با الکترونیک بروزتر و سیستم دیجیتالی و...

  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فکر کنم جایی تو یکی از مصاحبه های امیر اسماعیلی خوندم که گفته بودن باید برد رادار درگیری، 2 برابر برد موشک باشه

 

این بر اساس چه قاعده ای هست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فکر کنم جایی تو یکی از مصاحبه های امیر اسماعیلی خوندم که گفته بودن باید برد رادار درگیری، 2 برابر برد موشک باشه

 

این بر اساس چه قاعده ای هست؟

 

ممكنه بعد از شليك موشك، هدف متوجه بشه و بخواد فرار كنه. اگه هدف بتونه قبل از رسيدن موشك، از برد رادار درگيري خارج بشه، موشك هدف را گم ميكنه. براي همين بايد برد رادار درگيري بيشتر باشه. البته اين مسئله را هم بايد مدنظر قرار داد كه قدرت رادار در برد نهايي اون خيلي كمتر ميشه.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درباره موشک میانبرد ، قبلا اسم مقصود برده شده !

به نظر من مبنای این موشک یا موشک اسپارو هست یا PL-12 چینی و یا تلفیقی از هردو !

چون موشک مذکور باید جوری باشه که روی ناوگان متنوع نیروی هوایی اعم تایگر ، میراژ ، فالکروم و به ویژه فانتوم قابلیت نصب داشته باشد !

پلاتفروم اسپارو ، پلتفورم امتحان پس داده ای هست !

امریکایی ها بر مبنای آن امرام رو شکل دادن و موشک های میانبرد چینی هم مشخص هست که مبناش اسپاو بوده یا امرام !

این موشک اسپارو هم حدود 4 دهه هست که در خدمت ما بوده و باهاش آشنایی داریم ! ویرایش شده در توسط Sami1993
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

درباره موشک میانبرد ، قبلا اسم مقصود برده شده !
 

 

مقصود را که گفتن دوربرد هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

با توجه به بحث هایی که قبلا هم من داشتم و یا کاربر آرش هم صحبت می کردیم بنده ادعا می کردم که این موشک هاوک که سجیل هوا به هوا شده فقط می تونه جای اسپارو رو بگیره که می بینم این جناب سرهنگ هم همین رو میگه یعنی نقش سجیل همین هست. طبیعتا موشکی که زمین به هوا هست وقتی هوا به هوا میهش به طور طبیعی بردش افزایش پیدا می کنه چون مقاومت در برابر جاذبه و کنده شدن از زمین و... رو نداره.

احتمال اینکه شلمچه هم کمی بردش افزایش پیدا کرده باشه هست.

 

 

تا اونجا که من یادمه همچین بحثی نداشتیم

من میگفتم بدنه فونیکس رو با سامانه های موشک های پدافندی ترکیب کنیم

ولی شما هرچی موشک پدافندی داشتیم رو میخواستید روی فانتوم و تامکت و ... لود کنید

خوبه پست ها هنوز هست icon_eek icon_eek icon_eek

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تا اونجا که من یادمه همچین بحثی نداشتیم

من میگفتم بدنه فونیکس رو با سامانه های موشک های پدافندی ترکیب کنیم

ولی شما هرچی موشک پدافندی داشتیم رو میخواستید روی فانتوم و تامکت و ... لود کنید

خوبه پست ها هنوز هست icon_eek icon_eek icon_eek

نقل قول کنید من همین هایی رو که بالا هست اونجا هم نوشتم.

 

منتهی بنده اونجا گفتم و الان هم باز میگن پلتفرم موشک استاندارد از هاوک و خیلی از موشک های دیگه بهتره. از رفی همونجا گفتم آرزو دارم روزی شاهد تولید موشک های جدید در نیروی هوایی باشیم تا دست به دامان هاوک نشیم.

بازم اونجا عرض کردم که فونیکس می تونه پلتفروم خوبی برای طراحی مجدد موشک میانبرد یا بلند برد هست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط TANK
      تاريخچه هواپيما
      مدل Il-76 که ناتو آن را «کاندید» نامید یک هواپیمای باری است که برای جایگزینی با توربوپراپ های قدیمی تر An-12 تولید شد تا بتواند در پروازهای نظامی و غیر نظامی ایفای نقش کند. پس از طراحی هواپیما در اواخر دهه 1960 اولین ایلیوشین 76 در 25 مارس 1971 به پرواز درآمد. پس از انجام تست های موفق پروازی تولید رسمی Il-76 در سال 1975 آغاز شد و اولین هواپیما در همان سال به آئروفلوت تحویل شد. Il-76 دارای بال های بسیار بلند، چهار موتور، بالچه های سه شکافه لبه فرار، دم T شکل و درب بزرگ در عقب هواپیماست که انجام عملیات بارگیری را آسان می کند. همچنین یکی از معیارهای طراحی Il-76 این بود که نیازی به عملیات زمینی نداشته باشد تا بتواند در فرودگاه و حتی باندهای کوچک نیز کارایی داشته باشد. این نکته به ویژه در ماموریت های نظامی از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع مختلفی از Il-76 ساخته شده است. بعضی از این مدلها عبارتند از: Il-76T با ظرفیت حمل سوخت بیشتر، Il-76TD با موتورهای D30KP2 و وزن برخاست بالاتر و وزن بار بیشتر و پرواز در ارتفاع بالاتر، Il-76MF نیز از کشیده شدن مدل پایه به دست آمده است که اولین پروازش را در 1 آگوست 1995 انجام داد. مشتری اصلی این مدل نیروی هوایی روسیه است. ایلیوشین همچنین استفاده از موتورهای غربی CFM56 را برای مدلهای قدرتمندتر در نظر گرفته است. از ایلوشین 76 برای ماموریت های مختلفی همچون آتش نشانی، کنترل و پیش اخطار هوابرد و سوخت رسان نیز استفاده می شود.

      مشخصات فني
      موتور:
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل(سولیف) D30KP
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل PS90AN برای Il-76MF

      بیشترین رانش موتور:
      117.7kN :D30KP معادل 26,455lb
      156.9kN :PS90AN معادل 35,275lb

      عملکرد:
      بیشترین سرعت کروز: 780km/h
      برد: 5,200km معادل 2,805nm با 40 تن بار

      اوزان:
      وزن خالی عملیاتی: 101,000kg معادل 222,665lb
      بیشترین وزن برخاستن: 200,000kg معادل 440,925lb

      ابعاد:
      طول: 53m معادل 174ft
      ارتفاع: 14.76m معادل 48ft
      دهانه بال: 50.50m معادل 165ft
      مساحت بال: 300m² معادل 3,229.2sq ft

      گنجایش:
      خدمه پرواز: شامل 5 نفر از جمله دو خلبان، مهندس پرواز، ناوبر و کاربر ارتباطات رادیویی.
      بار: قادر به حمل 44 تن بار.

      سفارش و تولید:
      بیش از 900 فروند Il-76 ساخته شده است.


      منبع:takeoff
    • توسط F14AA
      تیمسار سرتیپ دوم جلیل زندی، خلبان قهار شکاری تامکت و تکخال برتر نیروی هوایی ایران بود. او که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود، دارای کارنامه درخشانی است و رکوردهایی که در شکار جنگنده های عراقی بر جای گذاشت عنوان بهترین تکخال تامکت جهان را برایش به ارمغان آورد.جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش عزت اله زندی تکنسین راه آهن و مادرش گوهرتاج فولادی خانه‌دار بود. جلیل به همراه خانواده اش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (سال ۱۳۴۴) در گرمسار زندگی می‌کرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محله خانی آباد) آمد . او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید به پایان رساند و در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت .در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، اما به علت زیادی مخارج از رفتن به شیراز بازماند. به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر می‌کرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی، اجازه استخدام در ادارات را نداشت به ارتش پیوست. او در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست، اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقه‌ای که به خلبانی داشت به عنوان هنرآموز خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس ازگذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا به عنوان خلبان به ایران بازگشت.
       



      در بازگشت زیر نظر شهرام رستمی که به تازگی به عنوان معلم پرواز معرفی شده بود به فراگیری پرواز با هواپیمای F4 -E گمارده شد. او مطابق معمول دوره‌ها را به خوبی گذراند. این موضوع باعث دوستی زندی با ایشان شد که همواره تحت الشعاع احترام متقابل استاد-شاگردی بود.وی درتاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دوره خلبانی اف-۱۴ای را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد. زندی که پیش از پیروزی انقلاب از خلبانان با تجربه تامکت بود، پس از انقلاب نیز سابقه درخشانی با F-14 از خود به جای گذاشت.در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهراباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر می‌برد که با شنیدن خبر بمباران فورا به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی ایران باقی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به دفاع از مرزهای کشور پرداخت. سروان زندی در عملیات معروف به 140 فروندی در روز اول مهرماه 1359 در پرواز پوشش هوایی شرکت فعال داشت.
       



      زندی گرچه ابتدا با فانتوم پرواز می کرد، اما شهرتش بیشتر به‌عنوان خلبان جنگنده F-14 است. وی دارای دست کم 9 پیروزی هوایی تایید شده و 2 پیروزی احتمالی است. این لیست بلندبالا شامل ۴ فروند میگ 23، ۲ فروند سوخو 22، ۲ فروند میگ 21 و ۳ فروند میراژ اف1 می‌باشد.از این رو او به عنوان موفقترین خلبان شکاری ایرانی و موفقترین خلبان اف-۱۴ شناخته می‌شود.زندی چندین سال در پایگاه هشتم شکاری اصفهان خدمت می کرد که یکی از پایگاههای اصلی تامکتهای ایرانی به شمار می رفت و نقشی بسزا در تامین امنیت آسمان کشور و مقابله با تجاوزات هواپیماهای عراقی ایفا می کرد. بهمن ماه 1366یکی از ماههای پربار برای گردان 81 شکاری بود. خلبانان این گردان 5 پیروزی تثبیت شده و دو پیروزی احتمالی، ضد جنگنده های F1EQ-5/6 به اضافه انهدام یک فروند بمب افکن B-6D را در کارنامه خود ثبت کردند. درباره دو پیروزی احتمالی گفتنی است این پیروزیها در نخستین نبرد هوایی که گردان 81 شکاری نخستین F-14 خود را از دست داد، حاصل شدند. در این نبرد سرگرد خلبان جلیل زندی نبرد بسیار سنگینی با 8 جنگنده میراژ عراقی آغاز و دو تیر موشک سایدوایندر به سمت آنها شلیک کرد.
       



      با توجه به حجم فوق العاده درگیری، خلبانان تامکت فرصت ردیابی موشکهای خود را پیدا نکردند. متأسفانه در این درگیری نابرابر تامکت سرگرد زندی هدف چندین تیر موشک R550 و یک تیر موشک سوپر 530D قرار گرفت، اما خلبان زبردست ما لاشه عقاب را از دست کفتارها بیرون کشید و با یک موتور صدمه دیده راه بازگشت را پیش گرفت. ولی تنها موتور باقیمانده دیگر یارای همراهی هواپیما را نداشت و با کمال تأسف، خلبانان ما مجبور شدند خروج اضطراری کرده و تامکت را به آغوش آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس بسپارند.این آخرین مأموریت جنگی سرگرد خلبان زندی بود که تا آن تاریخ با 9 پیروزی تثبیت شده و 2پیروزی احتمالی، لقب پرافتخارترین خلبان F-14 را به خود اختصاص داده بود. زندی در اواخر دوران خدمت به درجهٔ سرتیپ دومی ارتقای درجه یافت و در سال 1370 بازنشسته شد.امیر سرتیپ خلبان فضل الله جاوید نیا در کتاب "نبرد در آسمان" از زندی به نیکی یاد کرده و در مورد همرزمش چنین گفته است: "از مرحوم زندی می توان به عنوان یکی از برترین خلبانان اف 14 نام برد. ایشان در همه موارد نمونه بود. خط، سخنرانی، آواز و در مرحله آخر در پرواز با هواپیمای اف 14 جزو بهترین خلبانان بود. مرحوم زندی تا پایان جنگ پروازهای زیادی انجام داد و بعد از جنگ هم به عنوان مدیر طرح و برنامه منصوب شد. سپس معاون برنامه نیروی هوایی شد و تا زمان بازنشستگی هم در همین پست باقی ماند... مرحوم زندی از دوستان شجاع و باسواد من بود. خاطراتی را که با ایشان داشتم، هرگز فراموش نمی کنم."
       



      سرانجام عقاب تیزپرواز آسمان ایران، موفقترین خلبان شکاری ایرانی و تکخال تامکت جهان پروازی ابدی را آغاز کرد. تیمسار جلیل زندی در 12 فروردین ماه سال ۱۳۸۰ در جریان یک سانحه رانندگی در جاده هراز و در منطقه رودهن یا یک دستگاه کامیون تصادف کرد و به همراه همسرش زهرا محب شاهدین جان باخت. از وی 3 فرزند پسر به یادگار مانده است. بی گمان زندی یکی از خلبانان شاخص ایران و آسیاست که با توجه به بازنشستگی تامکت در آمریکا، نزدیک شدن به رکورد او به عنوان برترین تکخال تامکت دست نیافتنی به نظر می رسد.

       



       
      *****************************************

       
      منبع
    • توسط Arash
      من چند وقت پیش یه فیلم دیدم که در اون با جناب سپهبد برزین مصاحبه شده بود در مورد زمانی که قرار بود بین اف 14 و اف 15 یک هواپیما انتخاب بشه

      که صحبت ها ایشون من رو به فکر فرو برد
      که ما با خرید 70 فروند اف 14 و عدم تحویل موشک های سایدواندر و اسپاروی قابل نصب بر روی این هواپیما . مشکل استفاده از موشک فونیکس در سال های 65 و 66 و مشکل ذاتی موتور این پرنده افسانه ای در کنار نکات مثبت اون مثل رادارش که خود مینی آواکس بود و برای پوشش کشور ما که مناطق کوهستانی زیای داره بهترین انتخاب ممکن است .

      در مقابل 280 اف 15 به هزینه نگهداری پایین تر و مچ بودن موشک های مورد استفاده فانتوم ها و تایگر ها بر روی این پرنده ، عدم نیاز به به خرید تجهیزات اضافی ( البته اگه شاهکار هایی که خلبان ها عربستانی با این هواپیما انجام میدن رو در نظر نگیریم )

      که البته این مقایسه رو ما با وجود پیروزی انقلاب و اتفاقات بعد از آن باید بررسی کنیم ( چون اگر تمام موشک های مورد نیاز اف 14 تحویل میشد و مشکل موتور هم با تعویض اون حل میشد به نظر من اف 14 حتی با تعداد کمتر نسبت به اف 15 انتخاب خیلی بهتری برای ما بود ) که اگر با تمام شرایط انقلاب و جنگ اگر اف 14 خریده بودیم برای ما بهتر بود یا اگر اف 15 خریده بودیم .
      ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم
       
      دانلود فیلم
    • توسط HIT-LER
      همه چیز درباره بشقاب پرنده ها هر اطلاعات شواهد فیلم عکس معرفی کتاب و.....
      در ..


      برای نمونه چند عکس در اختیارتون میذارم :


      ناشناخته های فرازمینی
      ناشناخته های فرازمینی

      http://img30.picoodle.com/img/img30/4/3/16/f_Disc039m_2d3060b.jpg
      http://img02.picoodle.com/img/img02/4/3/16/f_ufodomirm_d752a27.gif
      http://www.bia2upload.com/files/9ckj9chpfg191e6qel3o.gif



      عکسها را به سایت imagecave.com آپلود کنید.
      از ارسال یک پست در چند تاپیک هم خودداری کنید.
      SAEID
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.