امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

منبع؟ تا ارایه منبع تاپیک قفل میشود. مدیر بخش بعدا رسیدگی کند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جنگنده رویایی

TOMCAT
ایران در سال ۱۹۷۴ قراردادی را با شرکت آمریکایی GRUMMAN منعقد کرد و طبق این قرارداد گرومن موظف به تولید ۸۰ فروند جنگنده پیشرفته (در زمان خود) اف 14 (F-14A TOMCAT) و تحویل آن در دو سری ،سری اول ۳۰ فروند و سری دوم ۵۰ فروند از این جنگنده به ایران شد.اولین تامکت از اولین سری در ژانویه سال ۱۹۷۶ و اولین فروند از دومین سری در سال ۱۹۷۷ تحویل ایران داده شد.و ایران شروع به تربیت خلبانان برای این جنگنده که در زمان خود به کامپیوتر پرنده معروف بود کرد.

در آن حال ایران شروع به آزمایشهای سرعت و ارتفاع تامکتها و گذشتن از سرعت صوت و همچنین شلیک موشک هوا به هوای AIM-۵۴A FOENIX که موشکی با قابلیت شلیک کن و فراموش کن بود کردند.

در اکتبر ۱۹۷۸ دو فروند تامکت به سمت دریای خزر که روی آن یک میگ-۲۵ شوروی در حال حرکت بود و قصد وارد شدن به خاک ایران را داشت اعزام شدند و خلبان میگ با مشاهده تامکتها مسیر خود را عوض کرده و به سمت شوروی فرار میکند و از آن پس هیچ هواپیمای شوروی جرات وارد شدن به مرزهای هوایی ایران را پیدا نکرد.



IRIAF نیروی هوایی جدید
در فوریه و. آپریل ۱۹۷۹ میلادی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و فرار شاه به آمریکا،بسیاری از خلبانان و تکنسینها کشور را ترک کردند و شایعه خرابکاری هواپیماها قبل از فرار کردن از کشور افتاد.

در سپتامبر ۱۹۸۰ نیروی هوایی ایران فعالیتهای خود را دوباره از سر گرفت و با تغییر نام از IIAF مخفف IMPERIAL IRANIAN AIR FORCE به معنی نیروی هوایی ش ا ه ن ش ا هٔ ایران به IRIAF مخفف ISLAMIC REPUBLIC of IRAN AIR FORCE به معنی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی (نهاجا) به فعالیتهای خود ادامه داد.

نیروی هوایی ایران نام IRIAF را روی تمام هواپیماهای خود ثبت کرد.اکثریت خلبانان این نیرو با نمره‌های well-trained به معنی خوب آموزش دیده بودند و نیروی هوایی به وسیله اینها جنگ را ادامه داد.

تامکت با سریال ۳-۶۰۲۰:این تامکت یک MIG-۲۵ عراقی را در تاریخ ۱۵ می‌۱۹۸۱که به طرف پایگاه در حرکت بود و از ۲٫۸۰۰km/h فاصله داشت به وسیله یک موشک فونیکس نابود کرد.

تامکت با سریال ۳-۶۰۲۲:این تامکت دو MIG-۲۳ عراقی که بعد از بمباران ایران به طرف بغداد در حرکت بودند را تنها با شلیک یک موشک فونیکس که بین آن دو منفجر شد در تاریخ ژوئیه ۱۹۸۲ آسیب رسانده و نابود کرد.

تامکت با سریال ۳-۶۰۲۴:این تامکت یکی از آن دو تامکتی است که Soviet MiG-۲۵RBS شوروی را از روی دریای خزر در اکتبر سال ۱۹۷۸ فراری داده و به این کار خاتمه دادند.

تامکت با سریال ۳-۶۰۲۷:این تامکت در جریان جنگ به اسکادران ۷۲nd TFS که در سال ۱۹۸۰ در مهرآباد خدمت میکرد و در آن F-۴D هم وجود داشت انتقال یافت که در آن به کارهای تست و آموزش و در بعضی مواقع به دفاع هوایی شهر تهران کمک میکرد.

تامکت با سریال ۳-۶۰۳۲:این تامکت یکی از چندین تامکتی است که در جریان جنگ اسکادرانش تغییر کرد و به اسکادران دیگری انتقال یافت.در زمان جنگ این تامکت در اسکادران TFB.۷ بود و بعد از تعمیر اساسی به اسکادران ۸۱st TFS انتقال یافت و در ژانویه ۱۹۸۷ به موجب سقوط یک MIG-۲۳ عراقی در آن اسکادران شد.علاوه بر آن این جنگنده در طول زمان خدمت خود دو موشک فونیکس و چهار موشک AIM-۹P SIDEWINDER داشته‌است و از نوع هواپیماهایی است که به دلیل ضعف نسبت به هواپیماهایی چون MiG-۲۵s, Tu-۱۶s or Tu-۲۲s در هنگام برخورد با اینگونه هواپیماها،ارتفاع خود را میکاهد تا سوخت کمتری مصرف شده و مدت بیشتری به تعقیب آنها بپردازد.

تامکت با سریال ۳-۶۰۳۹:این تامکت در تاریخ ۲۰ فوریه ۱۹۸۷ یک Mirage F-۱EQ عراقی را از فاصله ۱۵۰ کیلومتر منفجر میکند و خلبان از این حادثه جان سالم بدر نبرد.

تامکت با سریال ۳-۶۰۴۷:از این تامکت در بسیاری از محلها دیده و عکسبرداری شده‌است.این تامکت برای حفاظت از پایگاه دوم شکاری و فرودگاه تبریز به این شهر فرستاده شد.

در شش سال اول جنگ تامکتهای ایران حدود ۵۰ پیروزی هوا به هوا داشتند که اغلب هواپیماهای عراقی ساقط شده توسط آنها هواپیماهای میگ-۲۱ و میگ-۲۳ بوده‌است و تعداد کمی Su-۲۰/۲۲ نیز بین آنها وجود داشته‌است.بعضی از تامکتها در هنگام از بین بردن میگ-۲۱ از فاصله نزدیک به سمت میگ شلیک کرده‌اند و این موجب انفجار میگ و آسیب دیدگی خود تامکت شده‌است.

تامکت با سریال ۳-۶۰۵۲:این تامکت از تامکتهایی بود که تنظیمات اولیه خود را حفظ کرده بود و هنوز قطعه‌ای از آن خراب نشده بود تا عوض گردد ولی تمام قطعات آن کهنه بودند به این دلیل به هواپیمایی ضعیف تبدیل شده بود و با این حال در تاریخ فوریه ۱۹۸۶ یک میگ-۲۵ عراق را مسقوط ساخت.این تامکت در اسکادران ۷۳rd TFS در شیراز خدمت میکرد.

تامکت با سریال ۳-۶۰۶۳:این تامکت مدتها زمین گیر بود و عضو اسکادران ۷۳rd TFS بود در سال ۱۹۸۰ تعمیر اساسی شد و به ۷۲nd TFS واقع در پایگاه اول شکاری مهر آباد تهران فرستاده شد و آخرین بار در تاریخ ۱۹۸۷ دیده شده‌است.

بین سالهای ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ تامکتهای نیروی هوایی اساسی ترین کارها از جمله حفاظت از مراکز سیاسی تهران یا حفاظت و گشتزنی در اطراف جزیره خارک را انجام میدادند و این کارها مسلما بدون حمایت هواپیماهای Boeing ۷۰۷-۳J۹C سوخت رسان ممکن نبود مثلا تامکتها در بعضی عملیّاتهای پروازی مجبور بودند بیش از ۱۰ ساعت پرواز کنند و این بدون سوختگیری ممکن نبود.مدتی سوختگیری و دوباره رزم و پیکار بسیار سخت و نفسگیر.اما اصلیترین وظیفه آنها ترساندن نیروی هوایی عراق بود ترساندن از باختهای سنگین پیشین و ترس نبرد با تامکتهای ایرانی بنابراین دوست نداشت که تامکتهای ایرانی را پیروز و موفق در نابودی اهدافش ببیند بنابراین به فکر کارشکنی در سیستم تامکتهای ایرانی افتاده بود زیرا نمیتوانست ببیند سیستم کنترل سلاح AWG-۹ و موشکهای دوربرد هوا به هوای AIM-۵۴A FOENIX چگونه کار سیستم پدافند هوایی پیشرفته‌ای را انجام میدهد و میگها و سوخوهایش را تک به تک به خاک سیاه مینشاند.مسئولین عراقی به دنبال جنگنده‌ای قدرتمند میگشتند تا بتواند تا حدودی در مقابل تامکتهای ایرانی مقاومت کند.سرانجام در سال ۱۹۸۷ فرانسه به عراق پیشنهاد تعدادی جنگنده Mirage F.۱EQ-۶ مجهز به Super ۵۳۰D و موشک Magic Mk.۲ را داد.بعد از موافقت عراق و تحویل یک سری میراژ به عراق و نبردهای آنان با هواپیماهای ایرانی از جمله تامکت در فوریه،مارس و می‌ سال ۱۹۸۸ موفق شدند خسارتهایی را به تامکتهای IRIAF بزنند بطوری که در ژولای ۱۹۸۸ میراژهای سری جدید تحویلی IrAF موفق به سرنگونی دو تامکت ایرانی شدند.

ایران به مدت هشت سال جنگ با عراق تامکتهای خود را آماده نگاه داشته بود و بدون هیچگونه استفاده از هواپیماهای هشدار دهنده و محافظ عملیات مثل آواکس و AEW ،بیرون از مرز بدون پشتیبانی مناسب GCI در برابر دشمنی که مکررا در حال معرفی جنگنده‌ها و رادارها و سلاحها سیستمهای ECM پیشرفته برای درگیری و پشتیبانی ،نه توسط گروههای ضعیف بلکه توسط کشورهای ابرقدرتی چون شوروی و ایالات متحده و فرانسه بطوری که جنگنده‌های ایرانی قطعه هم بسختی بدست می‌آوردند.ولی تلاش بی اندازه پرسنل و کارکنان IRIAF و علم و سرمایه گذاری نیروی هوایی را همچنان قوی و استوار نگاه داشت.





علامت گذاری تامکتهای ایرانی در طول زمان
در سال ۱۹۷۰ نام IIAF روی تمام جنگنده‌های آن زمان ایران ثبت گردید از کابین خلبان گرفته تا دم هواپیما،تامکتها نیز بعد از ورودشان از شماره ۳-۶۰۰۱ تا شماره ۳-۶۰۷۹ سریالبندی شدند بعد از انقلاب نیروی هوایی با پاک کردن مارک IIAF و تغییر آن به IRIAF چند سالی را سپری کرد بعد از چند سال پرچم جمهوری اسلامی روی بال عمودی روی دم هواپیما کشیده شد.

برای مثال:

تامکت با سریال ۳-۶۰۷۹:این تامکت یکی از کامیابترین تامکتها در سرویس IRIAF بوده‌است که کمتر از دیگر تامکتها گراند و زمینگیر شده(تامکت با سریال ۳-۶۰۸۰:با از قدرت افتادن شاه و وقوع انقلاب هرگز به ایران داده نشد و برای امور آزمایشی در آمریکا استفاده شده و میشود)و نیز موفقترین تامکت ایرانی است که شکارهایش بیشتر از دیگر تامکتها بوده. تامکت با سریال ۳-۶۰۷۹ در ابتدا بعد از تحویل انبار شد و در آنجا ماند.در سپتامبر سال ۱۹۸۰ از انبار درآمده و دوباره سرویس شد و مارک IIAF از رویش پاک شد و در اسکادران ۸۲nd TFS مشغول به خدمت شد.و در همان اسکادران یک فروند MIG-۲۱ و یک فروند MIG-۲۳ را سرنگون کرد.

بعد از چند ماه معطلی مارک IRIAF روی این تامکت نصب شد.علامتگذاری این تامکت سرانجام در ۹ فوریه ۱۹۸۸ به پایان رسید و در این مدت این هواپیما سه فروند Mirage F.۱EQs عراقی را از در دو ساعت از بین برد
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با اينكه اين بحث اولش جدي بود و الان يه كم لوس شده ولي اهميت داشتن يك رهگير كليدي براي ايران اونقدر بالاست كه خلا اون كاملا" محسوسه
كاش زودتر راه حلي پيدا كنيم چون كارمون خيلي سخت ميشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من جداي از بحثهاي تخصصي اگه به فرض بتونيم يه چيزي مثل سوخو 35 بخريم علاوه براينكه توانايي مقابله با جنگنده هاي جديد رو داره تا مدت تقريبا زيادي نياز به جايگزيني اون نداريم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان منطقی باشیم اگر یک نظامی سیاست و استرا تژی بکار نبرد باید گفت یک نظامی نیست دوستان من بعد از خواندن خبری که از یک منبع اسرائیلی در همین سایت در مورد وجود داشتن میگ 31وسوخوی 27 در ایران با یکی از اقوام که در قسمت اطلاعات نیروی هوایی کار می کند سخن گفتم او نه تایید کرد و نه رد که خود این هم عجیب بود چرا چون همین بحث ما را او با دلیل برای من توضیح داد که من از زبان اینشان می گویم او گفت: هزینه خرید میگ 31 و35 برای ما زیاد است ولی وجود داشتن میگ در ایرن لازم وی گفت سوخو جنگنده بمب افکن خوبی است ولی این هم برای ایران گران تمام می شود البته در تعداد بالا وی گفت اگر ما جنگنده به تعداد بالا بخریم هزینه چند سال تحقیق در نیروی هوایی را از دست می دهیم به طور مثال برای 10تا 15 سال . با کمبود هواپیمای مدرن نیز رو به رویم و اکثر هواپیما های ما یا فرسوده یا تا به حال چند دوره به سازی را پشت سر گذاشتن از طرفی با روشهایی که ارتش در پیش گرفته و بوجه را کمی افزایش داده هم بوجه برای تحقیق هست وهم با چند سال صرفه جویی می توان یک اسکادران میگ 31و یک اسکادران سوخوی 27 خرید به طور مثال با این حرف ایشان دوزاری اومد دستم که نیرو هوایی به دنبال خرید جنگده ودر عین حال تحقیق برای ساخت جنگندهای مدرن است اگر کمی منطقی باشید به نظر راه حل مناسبی برای زمان حال است نه از مدرن کردن نیروی هوایی عقب می افتیم نه ار ساخت هواپیما در داخل icon_biggrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ولی دوستان همونطور که در تاپیک " سوخو 35 جنگنده ای مناسب برای ایران " رو بررسی کردیم ، به هیچ وجه هزینه های جانبی چه اعم از خرید ، هزینه های نگهداری ، اورهال و ... سوخو 35 برای ایران به صرفه نبود .

و همچنین اینجچا داره بررسی می شه که میگ-31 هم زیاد به صرفه نخواهد بود . ولی اگر نگاه کنیم سوخو 35 بهترین جنگنده برای ایران خواهد بود .

اولین مسئله ای که باید توجه کنیم ( من در پی ام هم به اقا سعید گفتم ) :

آیا به نظر شما بهتر نیست جنگنده گرونی مثل سوخو 35 رو بخریم تا بتونه بهترین عملیات بر ضد جنگنده های دشمن رو انجام بده ./ لا اقل در مقابل پولی که پرداخت کردیم سود و نتیجه خوبی هم دیدیم . چراکه جنگنده سوخو 35 طبق اطلاعاتی که من در اون فایل اختصاصی سوخو 35 بی ام دیدی ( مال احسان عزیز ) و بررسی های خودم واقعا جنگنده ای همه فن حریفه . ولی از اون طرف ما اگر بخوایم صرف خرید جنگنده های نه چندان خوب کنیم نه تنها شانس چندانی برای شرکت در جنگ های عظیم هوایی نداره بلکه در بعضی اوقات ساقط می شه و بیش از 50 میلیون دلار از دست می ره .

در برخی از نیرو هوایی هایی کشور های جهان جنگنده هایی وجود دارند که اگرچه گرون و هزینه هاشون سر سام آور هست ولی واقعا می تونن جواب های دندان شکنی به دشمنان بزنند .

برای مثال در زمان شاه خرید جنگنده رهگیری مثل اف-14 به صرفه نبود چه از لحاظ هزنیه خرید و چه از لحاظ هزینه های نگهداری و تعمیرات . ولی خریداری شد و دیدیم که واقعا در جنگ چقدر بدرد ما خورد ولی واقعا چقدر هزینه های اورهال و گرونی قطعاتش وحشتناک بود .

به نظر من جنگنده ای مثل سوخو 35 بی ام بهترین گزینه برای ایران هست چراکه نه تنها می تونه رهگیری های دوربرد رو انجام بده بلکه می تونه عملیات های زمینی و همچنین دریایی رو انجام بده . مثل خرید یک میگ-31 برای رهگیری عالی ، خرید سوخو 24 برای اهداف زمینی . حتی قابلیت های واقعا بهتری نسبت به هر دوی این جنگنده ها داره .

البته هزنیه های نگهداری و اساسا وجود چنین جنگنده هایی نیاز به بودجه نظامی کافی داره ، که فکر نمی کنم امسال چنین کاری صورت بگیره و اساسا خرید و وابستگی به کشور های دیگر به هیچ وجه خوب نیست و مخصوصا موقعی که طرفت روس ها باشند . باید منتظر سال اینده باشیم .

به هر حال از نظر من سوخو 35 بی ام بهترین گزینه برای ایران هست . به شرطی که این بودجه نظامی افزایش پیدا کنه . در غیر اینصورت موافق نیستم .


رادار سوخو 35 بی ام قادر هست که از 400 کیلومتری سطح مقطع راداری 3 متر مربع رو تشخیص بده . و ما اگر فرض بگیریم که این جنگنده مجهز به موشک ار-37 و ار-172 باشه .



سطح مقطع راداری جنگنده های حاضر در منطقه .
-----------------------------------------------------------------------------------------------

اف-4 با توجه به تعداد زیاد اف-4 های ترکیه که می تونن خطر حساب بشند .

سطح مقطع راداری اف-4 تقریبا 25 متر مربع هست . که خیلی راحت در 400 کیلومتری قابل تشخیص هست .

-----------------------------------------------------------------------------------------------

جنگنده تورنادو با وجود تعداد انبوه در عربستان و استفاده در صورت درگیری.

سطح مقطع راداری تورنادو بیش از 8 متر مربع هست .

-----------------------------------------------------------------------------------------------

جنگنده اف-16 به دلیل دارا بودن امارات و ترکیه و اسرائیل .
سطح مقطع راداری 1.2 m2 . که فکر کنم از فاصله 200 کیلومتری قابل رهگیری باشه .

-----------------------------------------------------------------------------------------------

اف-18 نمونه سی که هیچ کدوم از کشور های همسایه ما ندارند ولی 28 توسط کویت خریداری شده . احتمالا تعدادی هم در منطقه توسط آمریکا هست.
سطح مقطع راداری جنگنده هم 1.2 m2 هست . که فکر کنم باز از همون 180 تا 200 کیلومتری قابل شکار باشه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Mig 31 bm

دلیل من سرعت و قابلیت بالای رهگیری این هواپیما است که برای دفاع هوایی مناسب است. icon_biggrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من میگم اینا رو خرج تحقیقات و جاسوسی صنعتی کنیم بهتره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان این خوب نیست که ما یک جنگنده وطنی داشته باشیم در ضمن خرید جنگندهای همچون سوخوی 35 یک خیال بافی آشکار است چون روسیه هرگز آنرا به ما نمی دهد باید قبول کرد آنها معلوم نیست سوخوی 27 به ایرن دهند تازه اسرائیل را یادتان رفته اسرائیل هر گز اجازه این کار را نمی دهد من حرفم را از یک منبع موثخ گذاشتم و می دانم امکان خرید 2تا3 اسکادران سوخوی 24 و 2اسکاران میگ31 را داریم وهم در عین حال می توانیم پول خرج شفق 2و3 بکنیم دوستان ارسه نظامی جایگاه خاصی است که گاهی باید از سیاست استفاده کرد وگاهی از ترس وگاهی از جنگ که با مشکلاتی در کشور داریم جنگ به سلاح نیست پس تا می توانیم باید از گزینه سیاست و ترس برای جمع آوری کشورهای همسو استفاده کنیم :oops: icon_biggrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کاملا درسته . روس ها هیچ وقت به ما سوخو 35 بی ام رو نمی دن . اگر هم بدن به تعداد مناسب نمی دن و همچنین اگر هم بدن با چند برابر قیمت . فعلا بهتره به جای اینکه خریدی انجام بدیم و هزینه های سنگین رو بپردازیم خرج تحقیق و بررسی جنگنده های ساخت داخل کنیم . کشور های جنگنده سوخو 35 رو می خرند که کاملا بودجه مناسب نظامی دارند که هم خرج تحقیقات بشه و هم خرج جنگنده ها .


ولی در آخر به نظر من بهتره هیچ جنگنده ای نخریم . و بهترین کار سرمایه گذاری بر روی ساخت جنگنده های داخلی باشه .

اگر یادتون باشه یک جنگنده رادار گریز توسط ایران ساخته شد که اسم و کسش در نرفت و فقط گفته شد . ما اگر بتونیم جنگنده ای مثل اف-4 رو بسازیم ( با قابلیت تسلیحاتی اف-4 ) می شه ضعف های اساسی برای نیروی زمینی رو از بین برد.


به نظر من تنها مشکلی که ایران داره و همین باعث کند شدن پروژه های ساخت و طراحی جنگنده ها شده ، موتور جنگنده هاست . به نظر من بهتره قبل از هر طراحی و تولیدی موتور های جنگنده رو به سطح تولید داخلی برسونیم . و بهتره این کار توسط مهندسین خودمون صورت بگیره تا روسی . باید اول یک خط تولید موتور راه بیفته که خیال مهندسین ما از نظر موتور راحت باشه .

در ضمینه موتور شفق روس ها زیرش در رفتند و کمی این پروژه تولید و تولیداتش به مشکل بر خورد .

خرید جنگنده به نظر من چند وقت صنعت هوا فضا رو به عقب بر می گردونه . و باید همون هزینه هایی که برای ساخت و تولید یک هواپیما و یا جنگنده بومی به کار می رفت باید خرج اورهال ، تعمیرات و هزینه های نگهداری جنگنده های گرونی مثل سوخو 35 می شد . که البته یک خیال که بگیم روزی در ایران سوخو 35 با آرم نیروی هوایی به پرواز در خواهد آمد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته نمی شود نیرو هوایی را به حال خود رها کرد که می خواهیم جنگنده بسازیم همان طور که گفتم نیرو هوایی بهترین تصمیم را برای زمان حال اتخاز کرده در ضمن شاید 10یا 15 سال آینده بتوانیم سوخوی 35 بخریم ولی الان اصلا دور از ذهن است

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان با كمي واقع بيني مي بينيم كه سرما يه گذاري رو ي پدافند هوايي صورت گرفته و

فكري هم براي خريد هواپيما وجود ندارد چون دشمن ما دشمن معمولي نيست كه با 20 تا

سوخو 35 بشه جلوشو گرفت تازه اگر هم بدهند ولي با يك سيستم پدافند يكپارچه چرا اين امر

ممكن است وبهترين راه سرمايه گذاري روي هواپيماي ساخت داخل هست كه بتوانيم به تعداد

زياد توليد كنيم تا مشكلات نيروي هوايي كاهش يابد ولي بنظر من با اين شرايط حال و حاضر

پدافند بهترين گزينه براي سر مايه گذاري است و بعد توليدجنگنده ساخت داخل

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آرش جان كاملا با فرمايشات موافقم
ولي يه سوال
در كنار اين احتياجات خودمون در يه بازه زماني كوتاه رو چه كار كنيم
فرض كنيم كه يه كشوري به ايران حمله كرد و پرنده هاي اون از نسل چهارم و به اون طرف بودن و در كنار اين ما احتياج داشتيم كه بوسيله بمباران هوايي دشمن رو در خاك خودش زمينگير كنيم آيا با توان فعلي نيروي هوايي ميتونيم اين كار رو انجام بديم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]آرش جان كاملا با فرمايشات موافقم
ولي يه سوال
در كنار اين احتياجات خودمون در يه بازه زماني كوتاه رو چه كار كنيم
فرض كنيم كه يه كشوري به ايران حمله كرد و پرنده هاي اون از نسل چهارم و به اون طرف بودن و در كنار اين ما احتياج داشتيم كه بوسيله بمباران هوايي دشمن رو در خاك خودش زمينگير كنيم آيا با توان فعلي نيروي هوايي ميتونيم اين كار رو انجام بديم[/quote]

مجبوریم با توپخانه و موشک های تاکتیکی کار رو حل کنیم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط TANK
      تاريخچه هواپيما
      مدل Il-76 که ناتو آن را «کاندید» نامید یک هواپیمای باری است که برای جایگزینی با توربوپراپ های قدیمی تر An-12 تولید شد تا بتواند در پروازهای نظامی و غیر نظامی ایفای نقش کند. پس از طراحی هواپیما در اواخر دهه 1960 اولین ایلیوشین 76 در 25 مارس 1971 به پرواز درآمد. پس از انجام تست های موفق پروازی تولید رسمی Il-76 در سال 1975 آغاز شد و اولین هواپیما در همان سال به آئروفلوت تحویل شد. Il-76 دارای بال های بسیار بلند، چهار موتور، بالچه های سه شکافه لبه فرار، دم T شکل و درب بزرگ در عقب هواپیماست که انجام عملیات بارگیری را آسان می کند. همچنین یکی از معیارهای طراحی Il-76 این بود که نیازی به عملیات زمینی نداشته باشد تا بتواند در فرودگاه و حتی باندهای کوچک نیز کارایی داشته باشد. این نکته به ویژه در ماموریت های نظامی از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع مختلفی از Il-76 ساخته شده است. بعضی از این مدلها عبارتند از: Il-76T با ظرفیت حمل سوخت بیشتر، Il-76TD با موتورهای D30KP2 و وزن برخاست بالاتر و وزن بار بیشتر و پرواز در ارتفاع بالاتر، Il-76MF نیز از کشیده شدن مدل پایه به دست آمده است که اولین پروازش را در 1 آگوست 1995 انجام داد. مشتری اصلی این مدل نیروی هوایی روسیه است. ایلیوشین همچنین استفاده از موتورهای غربی CFM56 را برای مدلهای قدرتمندتر در نظر گرفته است. از ایلوشین 76 برای ماموریت های مختلفی همچون آتش نشانی، کنترل و پیش اخطار هوابرد و سوخت رسان نیز استفاده می شود.

      مشخصات فني
      موتور:
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل(سولیف) D30KP
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل PS90AN برای Il-76MF

      بیشترین رانش موتور:
      117.7kN :D30KP معادل 26,455lb
      156.9kN :PS90AN معادل 35,275lb

      عملکرد:
      بیشترین سرعت کروز: 780km/h
      برد: 5,200km معادل 2,805nm با 40 تن بار

      اوزان:
      وزن خالی عملیاتی: 101,000kg معادل 222,665lb
      بیشترین وزن برخاستن: 200,000kg معادل 440,925lb

      ابعاد:
      طول: 53m معادل 174ft
      ارتفاع: 14.76m معادل 48ft
      دهانه بال: 50.50m معادل 165ft
      مساحت بال: 300m² معادل 3,229.2sq ft

      گنجایش:
      خدمه پرواز: شامل 5 نفر از جمله دو خلبان، مهندس پرواز، ناوبر و کاربر ارتباطات رادیویی.
      بار: قادر به حمل 44 تن بار.

      سفارش و تولید:
      بیش از 900 فروند Il-76 ساخته شده است.


      منبع:takeoff
    • توسط F14AA
      تیمسار سرتیپ دوم جلیل زندی، خلبان قهار شکاری تامکت و تکخال برتر نیروی هوایی ایران بود. او که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود، دارای کارنامه درخشانی است و رکوردهایی که در شکار جنگنده های عراقی بر جای گذاشت عنوان بهترین تکخال تامکت جهان را برایش به ارمغان آورد.جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش عزت اله زندی تکنسین راه آهن و مادرش گوهرتاج فولادی خانه‌دار بود. جلیل به همراه خانواده اش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (سال ۱۳۴۴) در گرمسار زندگی می‌کرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محله خانی آباد) آمد . او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید به پایان رساند و در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت .در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، اما به علت زیادی مخارج از رفتن به شیراز بازماند. به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر می‌کرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی، اجازه استخدام در ادارات را نداشت به ارتش پیوست. او در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست، اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقه‌ای که به خلبانی داشت به عنوان هنرآموز خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس ازگذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا به عنوان خلبان به ایران بازگشت.
       



      در بازگشت زیر نظر شهرام رستمی که به تازگی به عنوان معلم پرواز معرفی شده بود به فراگیری پرواز با هواپیمای F4 -E گمارده شد. او مطابق معمول دوره‌ها را به خوبی گذراند. این موضوع باعث دوستی زندی با ایشان شد که همواره تحت الشعاع احترام متقابل استاد-شاگردی بود.وی درتاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دوره خلبانی اف-۱۴ای را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد. زندی که پیش از پیروزی انقلاب از خلبانان با تجربه تامکت بود، پس از انقلاب نیز سابقه درخشانی با F-14 از خود به جای گذاشت.در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهراباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر می‌برد که با شنیدن خبر بمباران فورا به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی ایران باقی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به دفاع از مرزهای کشور پرداخت. سروان زندی در عملیات معروف به 140 فروندی در روز اول مهرماه 1359 در پرواز پوشش هوایی شرکت فعال داشت.
       



      زندی گرچه ابتدا با فانتوم پرواز می کرد، اما شهرتش بیشتر به‌عنوان خلبان جنگنده F-14 است. وی دارای دست کم 9 پیروزی هوایی تایید شده و 2 پیروزی احتمالی است. این لیست بلندبالا شامل ۴ فروند میگ 23، ۲ فروند سوخو 22، ۲ فروند میگ 21 و ۳ فروند میراژ اف1 می‌باشد.از این رو او به عنوان موفقترین خلبان شکاری ایرانی و موفقترین خلبان اف-۱۴ شناخته می‌شود.زندی چندین سال در پایگاه هشتم شکاری اصفهان خدمت می کرد که یکی از پایگاههای اصلی تامکتهای ایرانی به شمار می رفت و نقشی بسزا در تامین امنیت آسمان کشور و مقابله با تجاوزات هواپیماهای عراقی ایفا می کرد. بهمن ماه 1366یکی از ماههای پربار برای گردان 81 شکاری بود. خلبانان این گردان 5 پیروزی تثبیت شده و دو پیروزی احتمالی، ضد جنگنده های F1EQ-5/6 به اضافه انهدام یک فروند بمب افکن B-6D را در کارنامه خود ثبت کردند. درباره دو پیروزی احتمالی گفتنی است این پیروزیها در نخستین نبرد هوایی که گردان 81 شکاری نخستین F-14 خود را از دست داد، حاصل شدند. در این نبرد سرگرد خلبان جلیل زندی نبرد بسیار سنگینی با 8 جنگنده میراژ عراقی آغاز و دو تیر موشک سایدوایندر به سمت آنها شلیک کرد.
       



      با توجه به حجم فوق العاده درگیری، خلبانان تامکت فرصت ردیابی موشکهای خود را پیدا نکردند. متأسفانه در این درگیری نابرابر تامکت سرگرد زندی هدف چندین تیر موشک R550 و یک تیر موشک سوپر 530D قرار گرفت، اما خلبان زبردست ما لاشه عقاب را از دست کفتارها بیرون کشید و با یک موتور صدمه دیده راه بازگشت را پیش گرفت. ولی تنها موتور باقیمانده دیگر یارای همراهی هواپیما را نداشت و با کمال تأسف، خلبانان ما مجبور شدند خروج اضطراری کرده و تامکت را به آغوش آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس بسپارند.این آخرین مأموریت جنگی سرگرد خلبان زندی بود که تا آن تاریخ با 9 پیروزی تثبیت شده و 2پیروزی احتمالی، لقب پرافتخارترین خلبان F-14 را به خود اختصاص داده بود. زندی در اواخر دوران خدمت به درجهٔ سرتیپ دومی ارتقای درجه یافت و در سال 1370 بازنشسته شد.امیر سرتیپ خلبان فضل الله جاوید نیا در کتاب "نبرد در آسمان" از زندی به نیکی یاد کرده و در مورد همرزمش چنین گفته است: "از مرحوم زندی می توان به عنوان یکی از برترین خلبانان اف 14 نام برد. ایشان در همه موارد نمونه بود. خط، سخنرانی، آواز و در مرحله آخر در پرواز با هواپیمای اف 14 جزو بهترین خلبانان بود. مرحوم زندی تا پایان جنگ پروازهای زیادی انجام داد و بعد از جنگ هم به عنوان مدیر طرح و برنامه منصوب شد. سپس معاون برنامه نیروی هوایی شد و تا زمان بازنشستگی هم در همین پست باقی ماند... مرحوم زندی از دوستان شجاع و باسواد من بود. خاطراتی را که با ایشان داشتم، هرگز فراموش نمی کنم."
       



      سرانجام عقاب تیزپرواز آسمان ایران، موفقترین خلبان شکاری ایرانی و تکخال تامکت جهان پروازی ابدی را آغاز کرد. تیمسار جلیل زندی در 12 فروردین ماه سال ۱۳۸۰ در جریان یک سانحه رانندگی در جاده هراز و در منطقه رودهن یا یک دستگاه کامیون تصادف کرد و به همراه همسرش زهرا محب شاهدین جان باخت. از وی 3 فرزند پسر به یادگار مانده است. بی گمان زندی یکی از خلبانان شاخص ایران و آسیاست که با توجه به بازنشستگی تامکت در آمریکا، نزدیک شدن به رکورد او به عنوان برترین تکخال تامکت دست نیافتنی به نظر می رسد.

       



       
      *****************************************

       
      منبع
    • توسط Arash
      من چند وقت پیش یه فیلم دیدم که در اون با جناب سپهبد برزین مصاحبه شده بود در مورد زمانی که قرار بود بین اف 14 و اف 15 یک هواپیما انتخاب بشه

      که صحبت ها ایشون من رو به فکر فرو برد
      که ما با خرید 70 فروند اف 14 و عدم تحویل موشک های سایدواندر و اسپاروی قابل نصب بر روی این هواپیما . مشکل استفاده از موشک فونیکس در سال های 65 و 66 و مشکل ذاتی موتور این پرنده افسانه ای در کنار نکات مثبت اون مثل رادارش که خود مینی آواکس بود و برای پوشش کشور ما که مناطق کوهستانی زیای داره بهترین انتخاب ممکن است .

      در مقابل 280 اف 15 به هزینه نگهداری پایین تر و مچ بودن موشک های مورد استفاده فانتوم ها و تایگر ها بر روی این پرنده ، عدم نیاز به به خرید تجهیزات اضافی ( البته اگه شاهکار هایی که خلبان ها عربستانی با این هواپیما انجام میدن رو در نظر نگیریم )

      که البته این مقایسه رو ما با وجود پیروزی انقلاب و اتفاقات بعد از آن باید بررسی کنیم ( چون اگر تمام موشک های مورد نیاز اف 14 تحویل میشد و مشکل موتور هم با تعویض اون حل میشد به نظر من اف 14 حتی با تعداد کمتر نسبت به اف 15 انتخاب خیلی بهتری برای ما بود ) که اگر با تمام شرایط انقلاب و جنگ اگر اف 14 خریده بودیم برای ما بهتر بود یا اگر اف 15 خریده بودیم .
      ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم
       
      دانلود فیلم
    • توسط HIT-LER
      همه چیز درباره بشقاب پرنده ها هر اطلاعات شواهد فیلم عکس معرفی کتاب و.....
      در ..


      برای نمونه چند عکس در اختیارتون میذارم :


      ناشناخته های فرازمینی
      ناشناخته های فرازمینی

      http://img30.picoodle.com/img/img30/4/3/16/f_Disc039m_2d3060b.jpg
      http://img02.picoodle.com/img/img02/4/3/16/f_ufodomirm_d752a27.gif
      http://www.bia2upload.com/files/9ckj9chpfg191e6qel3o.gif



      عکسها را به سایت imagecave.com آپلود کنید.
      از ارسال یک پست در چند تاپیک هم خودداری کنید.
      SAEID
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.