امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

گزينه خريد بايد در كنار تحقيقات ديده شود.چون دشمنان منتظر نمي مانند كه جنگنده بومي ايران ساخته شود و بعد به ما حمله كنند.

اما اينكه چه جنگنده اي بخريم و چگونه بخريم هم بايد مورد توجه قرار گيرد.

به نظر من خريد جنگنده هاي سنگين با قيمت هاي سرسام آور منطقي نيست اما مي توانيم تعداد زيادي جنگنده سبك مثل ميگ 29 بخريم.

اما چگونه بخريم؟

به نظرمن ما بايد براي خريد 120 تا 200 فروند از اين هواپيما به شرط توليد و مونتاژ در داخل كشور برنامه ريزي كنيم تا در كنار خريدي كه انجام داده ايم بتوانيم دانش فني لازم براي مطالعه و ساخت جنگنده بومي را هم فراهم كنيم.

در واقع خط توليد اين جنگنده سبك و به نسبت ارزان مي تواند در سطوح مختلف تكنولوژي ساخت يك جنگنده مثل سازه - اويونيك - موتور و تسليحات دانش لازم را به ما منتقل سازد و راه را براي ساخت جنگنده بومي فراهم سازد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]گزينه خريد بايد در كنار تحقيقات ديده شود.چون دشمنان منتظر نمي مانند كه جنگنده بومي ايران ساخته شود و بعد به ما حمله كنند.

اما اينكه چه جنگنده اي بخريم و چگونه بخريم هم بايد مورد توجه قرار گيرد.

به نظر من خريد جنگنده هاي سنگين با قيمت هاي سرسام آور منطقي نيست اما مي توانيم تعداد زيادي جنگنده سبك مثل ميگ 29 بخريم.

اما چگونه بخريم؟

به نظرمن ما بايد براي خريد 120 تا 200 فروند از اين هواپيما به شرط توليد و مونتاژ در داخل كشور برنامه ريزي كنيم تا در كنار خريدي كه انجام داده ايم بتوانيم دانش فني لازم براي مطالعه و ساخت جنگنده بومي را هم فراهم كنيم.

در واقع خط توليد اين جنگنده سبك و به نسبت ارزان مي تواند در سطوح مختلف تكنولوژي ساخت يك جنگنده مثل سازه - اويونيك - موتور و تسليحات دانش لازم را به ما منتقل سازد و راه را براي ساخت جنگنده بومي فراهم سازد.[/quote]

دوستان با شناختي كه از روسها داريم انها هيچگاه ان چيزي كه ما در باره تكنولوژي نظامي بخواهيم به ما منتقل نمي كنند ولي شايد بتوانيم چنين كاري را براي نوسازي هواپيماهاي مسافربري خود انجام دهيم ولي براي كوتاه مدت مي توان از همين پيرهاي جنگ استفاده كرد تا بتوانيم جنگنده ساخت داخل را توليد كنيم ايا اگر ما احتياج به موشكهاي بالستيك داشتيم روسيه خط توليد به ما ميداد ولي بهر حال خودمان ساختيم انها تكنولوژى مدرن را هيچگاه به ما نمي دهند اگر هم تكنولوزي به ما دادند بدانيد كارايي عملي ندارد بحث تحويل دفاع موشكي يا اس 300 است اين هم براي گرفتن امتياز از غرب و همچنين انها نمي خواهند كه ايران به دست امريكايي ها بيفتد ولي اين بحث كه ما در مورد نيروي هوايي مي كنيم خيلي قبل تر به فكر مسيولان رسيده بوده و سرمايه گذاري زيادي در اين زمينه شده و انشاالله در اينده نزديك شاهد اين توانايي ها خواهيم بود و راهي جز نگاه كردن و كمك به دست متخصصان داخلي نداريم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته كه روسها در حال حاضر به ما هواپيما نمي فروشن چه برسه به تكنولوژي ساخت آن.

اما من فكر مي كنم همشه هم اينطوري نمي مونه و شرايط ديپلماتيك مناسبتري بر روابط ما و ديگر كشورهاي دنيا برقرار خواهد شد.

اما به فرض اينكه اين شرايط مهيا شده نبايد بي منطق به خريدهاي سنگين بپردازيم.دراين وضعيت به نظر من بهترين حالت روش پيشنهادي من است كه در پست قبلي گفتم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
متاسفانه با روسیه ای که من می بینیم اون ها حتی نزاشتند که موتور جنگنده رو در داخل به خط تولید برسونیم چه برسه به جنگنده .

البته جامد جان درست می گی ولی مشکل اینه که روس ها خیلی نامرد هستند و نمی شه اینطوری باهاشون تا کرد .

به نظر من باید بودجه نظامی بالا بره . و هم باید در قسمت خرید جنگنده سرمایه گذاری کرد و هم در قسمت آزمایشات و تحقیق. یعنی هم قدرت مناسب در صورت بروز یک حمله رو داشته باشیم و هم تحقیقات و ساخت جنگنده بومی رو پیش ببریم ولی متاسفانه با این بودجه فکر نمی کنم .

برای مثال نگاه کنید . آمریکا برای ساخت هر کدوم از جنگنده هاش چقدر سرمایه گذاری کرد . برای مثال برای همین جنگنده اف-22 بیش از 65 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد . البته منظور من فقط مثال هست یعنی باید بر روی تحقیقات سرمایه گذاری بشه . وگرنه قضیه آمریکا و ایران فرق می کنه . و اصلا قصدم مقایسه نبود . فقط یک مثال بود .


همونطور که دوست عزیزمون هم گفت پدافند خیلی مناسب خواهد بود . ولی به نظر من در کنار افزایش موشک باید لانچر های بیشتری هم تولید کنیم .

ایران بنابر وسعت بزرگی که داره نیاز زیادی به پدافند های موشکی داره . و خوشبختانه تا کنون پیشرفت چه از لحاظ خودکفایی و چه از لحاظ مقاوم سازی پدافند ایرانی ، بسیار عالی بوده . نمونش هم پدافند های هاوک و اس-200 و تور ام 1 و ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان بحث اس 300 مربوط به 3 تا 4 سال قبل است در متن قرار داد ذکر شده است تحویل بعد از پرداخت 50در صد مبلغ قرار داد که فکر کنم تا کنون تمام پول پرداخت شده باشد این خبر نیز از همان منبع قبلی ذکر کردم قرار بود اولین سامانه بعد از پرداخت 50در صد مبلغ قرار داد تحویل شد که نشد و تا پایان پرداخت مبلغ قرار داد روسها اس300 را تحویل ندادن icon_wink icon_cheesygrin باید بدانید که طرح خرید سامانه فوق از خیلی قبل تر دنبال شده که الان شاهد آن هستیم حالا که در عمر پدافند وضع نسبتا خوبی داریم موقع پرداخت به نیروی هوایی در عمر جنگنده بود البته با سیاست کامل دقت کنید با سیاست کامل الان ما به هواپیما نیاز داریم و در حال تولید یک جنگنده نسل 4 هستیم در این موقعیت هم زمان حال مهم است و هم آینده icon_biggrin :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هدف از حضور جنگنده قدرتمند فقط در پدافند هوايي و درگيري با اهداف مهاجم هوايي نيست.اما در كنار پدافند موشكي بسيار موثر عمل مي كند.

شما اگر درگير جنگي شويد بايد از نيروي زميني و دريايي خود پشتيباني هوايي كنيد.در واقع بدون پشتيباني هوايي نيروي دريايي و زميني شما خيلي زود شكست خواهند خورد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان ما به جنگنده بمب افکن و یا شکاری احتیاجی نداریم !
بیشتر یه تعداد زیادی رهگیر احتیاج داریم که میگ 31 و یا اف14 توی این رنج هستند !
مااگر 20 گردان اس 300 یا 400 هم داشته بشیم هیچ فایده ای نداره ! فکر میکنید نمیشه این سیستم ها رو از کار انداخت . کافیه موقعیت سیستم روی نقشه مشخص بشه تا یدونه اف 16 موشک کروز ضد رادار جسم رو از فاصله 250 کیلومتری به پدافند بزنه ! جایی که در برد موشکهای این سیستم هم نیست ! البته موشکهای بلندبرد تر هم وجو داره!

خوب وقتی سیستم پیش اخطار هشدار وجود هواپیما رو داد اس 200 300 400 هاوک و ... که فعالند هیچ دو تا میگ 31 بلند میشن تا فاصله 1000 کیلومتر اونور تر دشمن رو تعقیب ومنهدم میکنند!

مهم اینه که آسمان کشور پوشش داده بشه که هیچ سیستمی به جز جنگنده های رهگیر نمیتونه مناطق کوهستانی رو با برد نا محدود پوشش بده !
پس احتمالا برای تکمیل اف 14 های موجود به چیزی در حدود 12 اسکادارن 4 تایی میگ 31 احتیاجه تا همه فرودگاههای و مناطق کشور پوشش کافی داشته باشند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فكر كنم مستر اشميت 262 بهترين گزينه باشه تا متخصصين غيور!!!ما بتونن تعميرش كنن...يا موستانگ

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دوستان ما به جنگنده بمب افکن و یا شکاری احتیاجی نداریم !
بیشتر یه تعداد زیادی رهگیر احتیاج داریم که میگ 31 و یا اف14 توی این رنج هستند !
مااگر 20 گردان اس 300 یا 400 هم داشته بشیم هیچ فایده ای نداره ! فکر میکنید نمیشه این سیستم ها رو از کار انداخت . کافیه موقعیت سیستم روی نقشه مشخص بشه تا یدونه اف 16 موشک کروز ضد رادار جسم رو از فاصله 250 کیلومتری به پدافند بزنه ! جایی که در برد موشکهای این سیستم هم نیست ! البته موشکهای بلندبرد تر هم وجو داره!

خوب وقتی سیستم پیش اخطار هشدار وجود هواپیما رو داد اس 200 300 400 هاوک و ... که فعالند هیچ دو تا میگ 31 بلند میشن تا فاصله 1000 کیلومتر اونور تر دشمن رو تعقیب ومنهدم میکنند!

مهم اینه که آسمان کشور پوشش داده بشه که هیچ سیستمی به جز جنگنده های رهگیر نمیتونه مناطق کوهستانی رو با برد نا محدود پوشش بده !
پس احتمالا برای تکمیل اف 14 های موجود به چیزی در حدود 12 اسکادارن 4 تایی میگ 31 احتیاجه تا همه فرودگاههای و مناطق کشور پوشش کافی داشته باشند.[/quote]

worior عزيز من خيلي با شما موافق نيستم.
به نظر من ما به يك جنگنده چند منظوره نياز داريم كه هم بتواند در عمليات رهگيري و انهدام اهداف هوايي مثل جنگنده هاي مهاجم و موشكهاي كروز شركت كند و هم از پس عمليات بمباران و حمله به اهداف خاكي و دريايي بر بيايد.در كنار اين تواناييها قابليت مقابله و انجام جنگ الكترونيك را هم داشته باشد و با اين مشخصات سوخو 35 جوابگوست نه ميگ 31.

البته اين به ديده خريدار است چون سوخو 35 را به ما نمي دهند.اما در ايعاد اقتصادي و تكنولوژيكي مونتاژ يك جنگنده سبك تجارب بسياري را براي صنايع هواپيماسازي در بر دارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
worior عزيز من خيلي با شما موافق نيستم.
به نظر من ما به يك جنگنده چند منظوره نياز داريم كه هم بتواند در عمليات رهگيري و انهدام اهداف هوايي مثل جنگنده هاي مهاجم و موشكهاي كروز شركت كند و هم از پس عمليات بمباران و حمله به اهداف خاكي و دريايي بر بيايد.در كنار اين تواناييها قابليت مقابله و انجام جنگ الكترونيك را هم داشته باشد و با اين مشخصات سوخو 35 جوابگوست نه ميگ 31.

البته اين به ديده خريدار است چون سوخو 35 را به ما نمي دهند.اما در ايعاد اقتصادي و تكنولوژيكي مونتاژ يك جنگنده سبك تجارب بسياري را براي صنايع هواپيماسازي در بر دارد.

[/quote]
حامد جان من اين قضيه رو نفي نميكنم اما از ديدگاه توليد داخل به اين قضيه نگاه كردم به نظر من اگر بخواهيم با سرعت بخشيدن به روند كنوني ظرف 5 يا 8 سال آينده هواپيماي بومي چند منظوره داشته باشيم بهترين كار اينه كه اول بتونيم يه پوشش پدافندي مناسب به كشور بديم تا اين مدت سپري بشه و به توان توليد انبوه برسيم تا اون موقع براي پشتيباني نزديك همين تعداد هواپيماي موجو مثل ميگ هاي 29 سوخوهاي 24 فانتوم و اف5 ها مناسب هستند ! حتي ميگ 21 هم ميتونه در صورت اسكورت شدن با يك رهگير مناسب و قدرتمند مفيد واقع بشه ...

از اين لحاظ گفتم كه بيشتر به توليد داخل برسيم.
اما اگر بخواهيم كمي حد وسط رو بگيريم يعني با همين روند احتمالا تا 10 يا 15 سال آينده به توليد انبوه يك جنگنده مناسب خواهيم رسيد پس بهترين گزينه خريدن تعداد زيادي در حد 200 الي 350 فروند از همان سوخوي 35 گزينه مناسبي است . اما بازهم ميبيني كه تا تحويل نهايي همين مدت سپري ميشه !

پس بهترين گزينه اول تكميل پوشش پدافندي كشور با 44 فروند رهگيرهاي ميگ 31 حتي خريد دست دوم!و بعد در بستن قرارداد هواپيماهاي تكميلي مثلا 24 فروند سوخوي 35 براي پشتيباني و عمليات برون مرزي . و توي اين مدت بجاي خريد اون 250فروند يا بيشتر روي گزينه هايي مثل شفق يا بهتر سرمايه گذاري كنيم. كه آسمون كشور هم بي پناه نباشه !

فكر رسيدن سري هاي جديد اف35 و اف22 به ارتش آمريكا و متحدين باشيم ديگه . اينتعداد تا رسيدن به نقطه مطلوب توليد داخل مناسب هست .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان صحبتهاي شما در مورد خريد و حل مشكل نيروي هوايي كاملا در ست و بجا است ولي بايد شرايط كشورمان و مشكلات پيش رو را هم در نظر بگيريم



مطمينا روسيه تكنولوژي بالا رو به ما نمي دهد پس خريد از انها در رابطه با مسايل نظامي انهم نيروي هوايي اشتباه است اگر دقت كنيد ما در بحث پدافند هوايي از چندين نوع سيستم پدافند چه ساخت داخل و چه روسي و غربي استفاده مي كنيم كه باعث هم پوشاني بيشتر مي شود


ولي اگر مثلا با خريد تعداد زيادي سوخوي 35 يا ميگ 31 به اين فكر باشيم كه مشكلات نيروي هوايي حل مي شود من به ان اعتقاد ندارم چون دشمن ما كشور هاي فرا منطقه اي هستند

و تكنولوژي انها هم براي همه ما كاملا اشكار است و اتكا به تكنولوژي دسته دوم روسيه در موقع اضطرار دردي از ما دوا نمي كند چون همه مي دانيم كه روسيه مثلا ان سوخوي 35 مورد استفاده در نيروي هوايي خو د را به ما نمي دهد تازه ممكن است اين وسط معاملاتي هم بين دولتهاي روسيه و غربي صورت گيرد كه در اين بين ما با توجه به خريدي كه كرديم شكست خورده نهايي هستيم و با اين اختصاص بودجه ديگر توانايي تحقيق و ساخت جنگنده بومي هم نداريم


ولي اگر تمام تلاش خود را در ساخت جنگنده ساخت داخل كنيم حتي اگر توانايي هاي كمتري نسبت به رقباي خود داشته باشد. ولي از حيث اطلا عاتي براي دشمن سيستمهاي ان قابل شناسايي نيست و مشكل قطعات و باقي مسايل رو هم ندارد البته اين يك ديد گاه بلند مدت است.


ولي در كوتاه مدت تكيه ما بايد بر ارتقا توانايي هاي جنگنده هاي موجود و افزايش توان پدافندي و همچنين موشكي باشد


در مورد اينكه دوستان از نحوه رهگيري سيستمهاي پدافندي توسط اف 16 صحبت كردند درست است ولي در مقابل اين ترفند هاي دشمن هم راهكارهاي متعددي وجود دارد و اينكه عمق استراتژيك ما بالا است و پايگاههاي دشمن هم زير چتر موشكي ما قرار دارند و اين بحث متقابل است

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من ساخت جنگنده داخلي به تعداد بالا ميتونه كمبود جنگنده هاي پيشرفته رو جبران كنه به شرطي كه بهينه سازي در اونها به سرعت انجام بشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]فكر كنم مستر اشميت 262 بهترين گزينه باشه تا متخصصين غيور!!!ما بتونن تعميرش كنن...يا موستانگ[/quote]

بله، این مملکت متخصصین غیور داره، کارای بزرگی هم تا حالا انجام دادن، تا کور شود هر آنکه نتواند دید...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ببخشید دوستان ولی ما تا کی می توانیم جنگنده های خودمونو به سازی کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ icon_biggrin :oops: icon_wink icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط TANK
      تاريخچه هواپيما
      مدل Il-76 که ناتو آن را «کاندید» نامید یک هواپیمای باری است که برای جایگزینی با توربوپراپ های قدیمی تر An-12 تولید شد تا بتواند در پروازهای نظامی و غیر نظامی ایفای نقش کند. پس از طراحی هواپیما در اواخر دهه 1960 اولین ایلیوشین 76 در 25 مارس 1971 به پرواز درآمد. پس از انجام تست های موفق پروازی تولید رسمی Il-76 در سال 1975 آغاز شد و اولین هواپیما در همان سال به آئروفلوت تحویل شد. Il-76 دارای بال های بسیار بلند، چهار موتور، بالچه های سه شکافه لبه فرار، دم T شکل و درب بزرگ در عقب هواپیماست که انجام عملیات بارگیری را آسان می کند. همچنین یکی از معیارهای طراحی Il-76 این بود که نیازی به عملیات زمینی نداشته باشد تا بتواند در فرودگاه و حتی باندهای کوچک نیز کارایی داشته باشد. این نکته به ویژه در ماموریت های نظامی از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع مختلفی از Il-76 ساخته شده است. بعضی از این مدلها عبارتند از: Il-76T با ظرفیت حمل سوخت بیشتر، Il-76TD با موتورهای D30KP2 و وزن برخاست بالاتر و وزن بار بیشتر و پرواز در ارتفاع بالاتر، Il-76MF نیز از کشیده شدن مدل پایه به دست آمده است که اولین پروازش را در 1 آگوست 1995 انجام داد. مشتری اصلی این مدل نیروی هوایی روسیه است. ایلیوشین همچنین استفاده از موتورهای غربی CFM56 را برای مدلهای قدرتمندتر در نظر گرفته است. از ایلوشین 76 برای ماموریت های مختلفی همچون آتش نشانی، کنترل و پیش اخطار هوابرد و سوخت رسان نیز استفاده می شود.

      مشخصات فني
      موتور:
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل(سولیف) D30KP
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل PS90AN برای Il-76MF

      بیشترین رانش موتور:
      117.7kN :D30KP معادل 26,455lb
      156.9kN :PS90AN معادل 35,275lb

      عملکرد:
      بیشترین سرعت کروز: 780km/h
      برد: 5,200km معادل 2,805nm با 40 تن بار

      اوزان:
      وزن خالی عملیاتی: 101,000kg معادل 222,665lb
      بیشترین وزن برخاستن: 200,000kg معادل 440,925lb

      ابعاد:
      طول: 53m معادل 174ft
      ارتفاع: 14.76m معادل 48ft
      دهانه بال: 50.50m معادل 165ft
      مساحت بال: 300m² معادل 3,229.2sq ft

      گنجایش:
      خدمه پرواز: شامل 5 نفر از جمله دو خلبان، مهندس پرواز، ناوبر و کاربر ارتباطات رادیویی.
      بار: قادر به حمل 44 تن بار.

      سفارش و تولید:
      بیش از 900 فروند Il-76 ساخته شده است.


      منبع:takeoff
    • توسط F14AA
      تیمسار سرتیپ دوم جلیل زندی، خلبان قهار شکاری تامکت و تکخال برتر نیروی هوایی ایران بود. او که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود، دارای کارنامه درخشانی است و رکوردهایی که در شکار جنگنده های عراقی بر جای گذاشت عنوان بهترین تکخال تامکت جهان را برایش به ارمغان آورد.جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش عزت اله زندی تکنسین راه آهن و مادرش گوهرتاج فولادی خانه‌دار بود. جلیل به همراه خانواده اش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (سال ۱۳۴۴) در گرمسار زندگی می‌کرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محله خانی آباد) آمد . او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید به پایان رساند و در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت .در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، اما به علت زیادی مخارج از رفتن به شیراز بازماند. به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر می‌کرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی، اجازه استخدام در ادارات را نداشت به ارتش پیوست. او در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست، اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقه‌ای که به خلبانی داشت به عنوان هنرآموز خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس ازگذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا به عنوان خلبان به ایران بازگشت.
       



      در بازگشت زیر نظر شهرام رستمی که به تازگی به عنوان معلم پرواز معرفی شده بود به فراگیری پرواز با هواپیمای F4 -E گمارده شد. او مطابق معمول دوره‌ها را به خوبی گذراند. این موضوع باعث دوستی زندی با ایشان شد که همواره تحت الشعاع احترام متقابل استاد-شاگردی بود.وی درتاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دوره خلبانی اف-۱۴ای را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد. زندی که پیش از پیروزی انقلاب از خلبانان با تجربه تامکت بود، پس از انقلاب نیز سابقه درخشانی با F-14 از خود به جای گذاشت.در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهراباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر می‌برد که با شنیدن خبر بمباران فورا به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی ایران باقی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به دفاع از مرزهای کشور پرداخت. سروان زندی در عملیات معروف به 140 فروندی در روز اول مهرماه 1359 در پرواز پوشش هوایی شرکت فعال داشت.
       



      زندی گرچه ابتدا با فانتوم پرواز می کرد، اما شهرتش بیشتر به‌عنوان خلبان جنگنده F-14 است. وی دارای دست کم 9 پیروزی هوایی تایید شده و 2 پیروزی احتمالی است. این لیست بلندبالا شامل ۴ فروند میگ 23، ۲ فروند سوخو 22، ۲ فروند میگ 21 و ۳ فروند میراژ اف1 می‌باشد.از این رو او به عنوان موفقترین خلبان شکاری ایرانی و موفقترین خلبان اف-۱۴ شناخته می‌شود.زندی چندین سال در پایگاه هشتم شکاری اصفهان خدمت می کرد که یکی از پایگاههای اصلی تامکتهای ایرانی به شمار می رفت و نقشی بسزا در تامین امنیت آسمان کشور و مقابله با تجاوزات هواپیماهای عراقی ایفا می کرد. بهمن ماه 1366یکی از ماههای پربار برای گردان 81 شکاری بود. خلبانان این گردان 5 پیروزی تثبیت شده و دو پیروزی احتمالی، ضد جنگنده های F1EQ-5/6 به اضافه انهدام یک فروند بمب افکن B-6D را در کارنامه خود ثبت کردند. درباره دو پیروزی احتمالی گفتنی است این پیروزیها در نخستین نبرد هوایی که گردان 81 شکاری نخستین F-14 خود را از دست داد، حاصل شدند. در این نبرد سرگرد خلبان جلیل زندی نبرد بسیار سنگینی با 8 جنگنده میراژ عراقی آغاز و دو تیر موشک سایدوایندر به سمت آنها شلیک کرد.
       



      با توجه به حجم فوق العاده درگیری، خلبانان تامکت فرصت ردیابی موشکهای خود را پیدا نکردند. متأسفانه در این درگیری نابرابر تامکت سرگرد زندی هدف چندین تیر موشک R550 و یک تیر موشک سوپر 530D قرار گرفت، اما خلبان زبردست ما لاشه عقاب را از دست کفتارها بیرون کشید و با یک موتور صدمه دیده راه بازگشت را پیش گرفت. ولی تنها موتور باقیمانده دیگر یارای همراهی هواپیما را نداشت و با کمال تأسف، خلبانان ما مجبور شدند خروج اضطراری کرده و تامکت را به آغوش آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس بسپارند.این آخرین مأموریت جنگی سرگرد خلبان زندی بود که تا آن تاریخ با 9 پیروزی تثبیت شده و 2پیروزی احتمالی، لقب پرافتخارترین خلبان F-14 را به خود اختصاص داده بود. زندی در اواخر دوران خدمت به درجهٔ سرتیپ دومی ارتقای درجه یافت و در سال 1370 بازنشسته شد.امیر سرتیپ خلبان فضل الله جاوید نیا در کتاب "نبرد در آسمان" از زندی به نیکی یاد کرده و در مورد همرزمش چنین گفته است: "از مرحوم زندی می توان به عنوان یکی از برترین خلبانان اف 14 نام برد. ایشان در همه موارد نمونه بود. خط، سخنرانی، آواز و در مرحله آخر در پرواز با هواپیمای اف 14 جزو بهترین خلبانان بود. مرحوم زندی تا پایان جنگ پروازهای زیادی انجام داد و بعد از جنگ هم به عنوان مدیر طرح و برنامه منصوب شد. سپس معاون برنامه نیروی هوایی شد و تا زمان بازنشستگی هم در همین پست باقی ماند... مرحوم زندی از دوستان شجاع و باسواد من بود. خاطراتی را که با ایشان داشتم، هرگز فراموش نمی کنم."
       



      سرانجام عقاب تیزپرواز آسمان ایران، موفقترین خلبان شکاری ایرانی و تکخال تامکت جهان پروازی ابدی را آغاز کرد. تیمسار جلیل زندی در 12 فروردین ماه سال ۱۳۸۰ در جریان یک سانحه رانندگی در جاده هراز و در منطقه رودهن یا یک دستگاه کامیون تصادف کرد و به همراه همسرش زهرا محب شاهدین جان باخت. از وی 3 فرزند پسر به یادگار مانده است. بی گمان زندی یکی از خلبانان شاخص ایران و آسیاست که با توجه به بازنشستگی تامکت در آمریکا، نزدیک شدن به رکورد او به عنوان برترین تکخال تامکت دست نیافتنی به نظر می رسد.

       



       
      *****************************************

       
      منبع
    • توسط Arash
      من چند وقت پیش یه فیلم دیدم که در اون با جناب سپهبد برزین مصاحبه شده بود در مورد زمانی که قرار بود بین اف 14 و اف 15 یک هواپیما انتخاب بشه

      که صحبت ها ایشون من رو به فکر فرو برد
      که ما با خرید 70 فروند اف 14 و عدم تحویل موشک های سایدواندر و اسپاروی قابل نصب بر روی این هواپیما . مشکل استفاده از موشک فونیکس در سال های 65 و 66 و مشکل ذاتی موتور این پرنده افسانه ای در کنار نکات مثبت اون مثل رادارش که خود مینی آواکس بود و برای پوشش کشور ما که مناطق کوهستانی زیای داره بهترین انتخاب ممکن است .

      در مقابل 280 اف 15 به هزینه نگهداری پایین تر و مچ بودن موشک های مورد استفاده فانتوم ها و تایگر ها بر روی این پرنده ، عدم نیاز به به خرید تجهیزات اضافی ( البته اگه شاهکار هایی که خلبان ها عربستانی با این هواپیما انجام میدن رو در نظر نگیریم )

      که البته این مقایسه رو ما با وجود پیروزی انقلاب و اتفاقات بعد از آن باید بررسی کنیم ( چون اگر تمام موشک های مورد نیاز اف 14 تحویل میشد و مشکل موتور هم با تعویض اون حل میشد به نظر من اف 14 حتی با تعداد کمتر نسبت به اف 15 انتخاب خیلی بهتری برای ما بود ) که اگر با تمام شرایط انقلاب و جنگ اگر اف 14 خریده بودیم برای ما بهتر بود یا اگر اف 15 خریده بودیم .
      ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم
       
      دانلود فیلم
    • توسط HIT-LER
      همه چیز درباره بشقاب پرنده ها هر اطلاعات شواهد فیلم عکس معرفی کتاب و.....
      در ..


      برای نمونه چند عکس در اختیارتون میذارم :


      ناشناخته های فرازمینی
      ناشناخته های فرازمینی

      http://img30.picoodle.com/img/img30/4/3/16/f_Disc039m_2d3060b.jpg
      http://img02.picoodle.com/img/img02/4/3/16/f_ufodomirm_d752a27.gif
      http://www.bia2upload.com/files/9ckj9chpfg191e6qel3o.gif



      عکسها را به سایت imagecave.com آپلود کنید.
      از ارسال یک پست در چند تاپیک هم خودداری کنید.
      SAEID
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.