امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

به پست زیر که مال اقا سعید هست توجه کن :

[quote]قیمت سوخو30 چندین سال قبل برای فروش انبوه به چین 35 میلیون دلار بود. چند سال قبل روسها سوخو30 رو با قیمت 65 میلیون دلار به ایران پیشنهاد دادن.

الان قیمت سوخو35 باید در حدود 70 میلیون دلار باشد.
[/quote]

گفتن اینکه سوخو 35 بی ام جنگنده ی قدرتمندی برای ایران هست کمی جای تعجب داره . چراکه این جنگنده برای همه نیروی های هوایی جهان مناسبه . فقط بسته به بودجه هر کشور داره .

متاسفانه به دلیل کمبود بودجه نظامی اگر بخوایم خرید جنگنده بکنیم من بهترین جنگنده رو میگ-29 می دونم . یا حداکثر سوخو 30 . این فقط برای نوسازی ناوگان هوایی هست . نه یک رهگیر قدرتمند .

اول باید نیاز های نیروی هوایی رو حل کنیم .

به نظر من الان در جنگ های هوا به هوای نزدیک و میان برد میگ-29 و همچنین اف-14 تا حدی مشکلات و ضعف ها رو حل کردند . و می شه با خرید چند اسکادران دیگه میگ-29 و یا سوخو 27 مشکلات رو در جنگ های هوا به هوای نزدیک و میانبرد حل کرد . البته قابلیت های اف-14 خیلی بیشتر از جنگ های هوا به هوای نزدیک هست . و رادار اف-14 و همچنین جنگ افزارش بیانگر این موضوع هستند . ولی از طرفی دیگه اف-14 ها کمی فرسوده شده اند و تعدادشون در حال کم شدن هست . بنابراین باید فکری کرد .

هم اکنون جنگنده هایی مثل سوخو 24 ، سوخو 25 و اف-4 می تونن ضعف های پشتیبانی زمینی و حمله به اهدفا زمینی رو حل کنند که البته فکر کنم نیاز بیشتر به این جنگنده ها مخصوصا سوخو 24 داریم . جنگنده جیان 10 هم خوبه ولی به نظر من اگر الان سیستم های جنگ افزاری و رادار صاعقه و اذرخش رو ارتقا بدیم ، و همونطور که در عکس اف-5اف مشاهده می کنید ، و البته کمی هم بردش رو افزایش بدیم می شه به عنوان یک پشتیبان زمینی خوب هم ازش استفاده کرد .

میگ-31 و سوخو 35 اصلا به صرفه نیستند . و حتی برای خرید حتی جنگنده هایی مثل سوخو 30 و یا سوخو 27 و میگ-29 به نظر من اگر به صورت اقصات سالیانه کار بکنیم خیلی بهتر خواهد بود . البته با این گرونی که روس ها در اوردند .

اساسا با وجود این وضعیت و تحریم ها به هیچ وجه خرید میگ-31 و یا سوخو 35 نه اتفاق خواهد افتاد ، نه غربی ها روس ها رو می زارن که بده اگر هم بزارن با چند برابر قیمت . الان دیگه خیلی دیر شده برای این خرید ها . باید حداکثر همون سال هایی که میگ-29 رو می خریدیم جنگنده هایی مثل سوخو 27 و سوخو 30 رو هم می خریدیم .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام دوستان

اگر شما جای روسها بودید آیا به ایران جنگنده هایی مثل سوخو 35 یا میگ 31 بی ام و...می دادید

به نظر شما اگر روسها اینکار را کنند آنوقت ممکن نیست که امریکا با ناامید شدن از حمله نظامی به ایران به برقراری روابط دیپلماتیک و نزدیکی به ایران روی آورد که این برای روسها بعد از هسته ای شدن ایران بدترین فاجعه خواهد بود!


به نظر من باید تمام جنگنده های جدید ایران ساخت داخل باشه بطور کامل

ما تا کی باید التماس بیگانگان را بکنیم ,حتما در صورت بروز جنگی هم باید التماس روسها را بکنیم که بیا قطعات بده ,تسلیحات بده

وای به حال ما اگر تا به حال به فناوری ساخت جنگنده ای در سطح F18 نرسیده باشیم!

آخه ساخت یه متور جنگنده ملی مدرن چقدر سخته, واقعا نمی شه در یک اقدام جهادی با بسیج همه نخبگان کشور در رشته های مختلف و اساتید دانشگاه ها و...در یک پروژه چند ساله به چنین فناوری ای برسیم (نمی دانم شاید رسدیم)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان به نظر من بحث بر روي خريد طبق مطالب گفته شده در اين صفحه و صفحات قبل غير ممكن است بخصوص در شرايط حاضر


ولي اگر برروي اين بحث شود كه چگونه مي توانيم با امكانات موجود و همچنين كمبودهايي كه وجود دارد در شرايط كنوني بايد سمت و سوي طراحي و ساخت جنگنده به چه سمتي رود icon_biggrin

و چگونه مي توانيم به برخي از تكنو لوژي ها دست پيدا كنيم مثلا چه شرايطي رادار جنگنده مورد نظر داشته باشد (البته توقعات دوستان هم غير واقعي نباشد)وغيره.......


چون همانطور كه در پستهاي قبلي دلايلي را عرض كردم و برخي از دوستان هم همراهي كردند موضوع خريد يك بحثي است كه امكان تحقق ان بسيار پايين است


همچنين بايد عرض كنم كه در راستاي طراحي جنگنده و ساخت موتور قدم هاي بزرگي در داخل برداشته شده




.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در مورد رادار ملی بنظر بنده باید حداقل دارای شرایط زیر باشه

1-برد 500 کیلومتر نهایی

2-توانایی درگیری با 25 هدف و توانایی قفل بطور همزمان بر روی 10 هدف و امکان شلیک حداقل 5 موشک هوا به هوا بطور همزمان به پنج هدف در فاصله 200 کیلومتری

3-توانایی رد گیری جنگنده ها و بمب افکن های پنهانکار بخصوص بمب افکن های B-2 و جنگنده F-22


حالا تازه به این میگن یه رادار داخلی نسبتا خوب

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]در مورد رادار ملی بنظر بنده باید حداقل دارای شرایط زیر باشه

1-برد 500 کیلومتر نهایی

2-توانایی درگیری با 25 هدف و توانایی قفل بطور همزمان بر روی 10 هدف و امکان شلیک حداقل 5 موشک هوا به هوا بطور همزمان به پنج هدف در فاصله 200 کیلومتری

3-توانایی رد گیری جنگنده ها و بمب افکن های پنهانکار بخصوص بمب افکن های B-2 و جنگنده F-22


حالا تازه به این میگن یه رادار داخلی نسبتا خوب[/quote]

اینجور نظرات رو که می خونم جوش می یارم
میگم دوست عزیز 500 کیلومتر کم نیست؟ می کنیمش 5000 کیلومتر یه صفر اینور و اونور که چیزی نیست
تا اصلا یه کاری می کنیم وقتی به رپتور رسید رپتوره از ترس خودش خودشو بزنه

بنده ی خدا اینی که تو می گی که روسیه و امریکا هم ارزوشو دارن تو بهش می گی تازه رادار نسبتا خوب؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
همين الان رادار با برد هزار كيلومتر به بهره برداري رسيده و دارن روي توسعه اون كار ميكنند ! اين خبر خيلي هم قديميه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واریو جان اون رادار زمین پایه هستش نه راداری هوایی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]در مورد رادار ملی بنظر بنده باید حداقل دارای شرایط زیر باشه

1-برد 500 کیلومتر نهایی

2-توانایی درگیری با 25 هدف و توانایی قفل بطور همزمان بر روی 10 هدف و امکان شلیک حداقل 5 موشک هوا به هوا بطور همزمان به پنج هدف در فاصله 200 کیلومتری

3-توانایی رد گیری جنگنده ها و بمب افکن های پنهانکار بخصوص بمب افکن های B-2 و جنگنده F-22


حالا تازه به این میگن یه رادار داخلی نسبتا خوب[/quote]

اینجور نظرات رو که می خونم جوش می یارم
میگم دوست عزیز 500 کیلومتر کم نیست؟ می کنیمش 5000 کیلومتر یه صفر اینور و اونور که چیزی نیست
تا اصلا یه کاری می کنیم وقتی به رپتور رسید رپتوره از ترس خودش خودشو بزنه

بنده ی خدا اینی که تو می گی که روسیه و امریکا هم ارزوشو دارن تو بهش می گی تازه رادار نسبتا خوب؟[/quote]

سلام هادی جان, این نظر بنده یه آرزوی شیرین برای نیروی هوایی بود راستش ضعیف نشون دادن نیروی هوایی هم حدی داره این طوری که نمی شه, نباید که به ملت امید بدن!
از این پیشرفت کند در ضمینه ساخت رادار , موتور و موشک هوا به هوا در تعجب هستم , 20سال است که می گویند شروع کردیم کارهای بزرگی شده و...آخه بد از 20 سال حتی یه جنگنده با طراحی داخلی نباید ساخته می شد!امریکا در حال ساخت بمب افکنی است که از جو زمین خارج می شه اما ما هنوز بمب افکن جنگ جهانی دوم را هم نساختیم
چرا مسولین کشور در اواخر جنگ به فکر طراحی و ساخت سامانه های دفاع هوایی دوربرد و جنگنده ها و رادار داخلی نیفتادند یعنی اینقدر رادار F14 و موشک فینیکس دل آنها را برده بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نشر من با اين بوجه ي كمي كه داريم
بهترين راه خريد سوخو 24 هاي فنسر دست دوم از روسيه هست
بين 400 عديد از آنها مازاد هستن و كنار گذاشته ميشن
ما با قيمت مناسبي ميتونيم اونا رو بخريم و حتي خودمون روش كار كنيم تا مثل خيلي از جنگنده هاي داخلي پشتيباني -توليد قطعات و اورهال رو خودمون انجام بديم
اگه ما حدود 260 عدد بخريم
60 عدد به عنوان شناسايي و جنگ الكترونيك
ميشه گفت 200 بمب افكن داريم كه ميتونيم حتي بر عليه بزرگترين ناوها ازش استفاده كنيم
برد بلندي داره
حجم زيادي جنگ افزار داره
و قابليت جنگ الكترونيك بالايي هم داره
براي پشتيباني هم ميشه ميگ 31 هاي دست دوم خريد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان دقت نمی کنید چرا؟
بعد از 8 صفحه تاپیک کاملا مشخص شده که خرید نظامی منتفی هست نه اونا می دن نه ما می تونیم
می مونه اینکه چطوری یه جنگنده داخلی بسازیم دقت کنید در حالی که ما مونتاژ کننده ی پیکان بودیم 40 سال طول کشید که یک خودروی ملی ساختیم حالا که مونتاژ کننده ی هواپیما هم نیستیم من نمی دونم چه اتفاقی قراره بیفته ایا بدون صرف بودجه برای تحقیقات و دانشگاه ها میشه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دوستان دقت نمی کنید چرا؟
بعد از 8 صفحه تاپیک کاملا مشخص شده که خرید نظامی منتفی هست نه اونا می دن نه ما می تونیم
می مونه اینکه چطوری یه جنگنده داخلی بسازیم دقت کنید در حالی که ما مونتاژ کننده ی پیکان بودیم 40 سال طول کشید که یک خودروی ملی ساختیم حالا که مونتاژ کننده ی هواپیما هم نیستیم من نمی دونم چه اتفاقی قراره بیفته ایا بدون صرف بودجه برای تحقیقات و دانشگاه ها میشه؟[/quote]
اولا هادی جان ما الان داریم جنگنده بمب افکن می سازیم
دوما به نظر من سرمایه گذاری رو طرح های داخلی البته یه دو سه تاسوخو 27 بگیریم اوراقشون کنیم واز تکنولوژیش استفاده کنیم! icon_biggrin :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]به نشر من با اين بوجه ي كمي كه داريم
بهترين راه خريد سوخو 24 هاي فنسر دست دوم از روسيه هست
بين 400 عديد از آنها مازاد هستن و كنار گذاشته ميشن
ما با قيمت مناسبي ميتونيم اونا رو بخريم و حتي خودمون روش كار كنيم تا مثل خيلي از جنگنده هاي داخلي پشتيباني -توليد قطعات و اورهال رو خودمون انجام بديم
اگه ما حدود 260 عدد بخريم
60 عدد به عنوان شناسايي و جنگ الكترونيك
ميشه گفت 200 بمب افكن داريم كه ميتونيم حتي بر عليه بزرگترين ناوها ازش استفاده كنيم
برد بلندي داره
حجم زيادي جنگ افزار داره
و قابليت جنگ الكترونيك بالايي هم داره
براي پشتيباني هم ميشه ميگ 31 هاي دست دوم خريد[/quote]
میگم چطوره سرور دست دوم بگیریم واسه سایت!
بابا عمو حاجی اینطوری که بدردنمیخوره اونوقت میشیم دست دومی ها!




[color=brown]

علی آقا ، باز که پست متوالی زدی ؟! :oops: icon_biggrin

Babakim1[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]به نشر من با اين بوجه ي كمي كه داريم
بهترين راه خريد سوخو 24 هاي فنسر دست دوم از روسيه هست
بين 400 عديد از آنها مازاد هستن و كنار گذاشته ميشن
ما با قيمت مناسبي ميتونيم اونا رو بخريم و حتي خودمون روش كار كنيم تا مثل خيلي از جنگنده هاي داخلي پشتيباني -توليد قطعات و اورهال رو خودمون انجام بديم
اگه ما حدود 260 عدد بخريم
60 عدد به عنوان شناسايي و جنگ الكترونيك
ميشه گفت 200 بمب افكن داريم كه ميتونيم حتي بر عليه بزرگترين ناوها ازش استفاده كنيم
برد بلندي داره
حجم زيادي جنگ افزار داره
و قابليت جنگ الكترونيك بالايي هم داره
براي پشتيباني هم ميشه ميگ 31 هاي دست دوم خريد[/quote]
میگم چطوره سرور دست دوم بگیریم واسه سایت!
بابا عمو حاجی اینطوری که بدردنمیخوره اونوقت میشیم دست دومی ها!




[color=brown]

علی آقا ، باز که پست متوالی زدی ؟! icon_wink icon_biggrin

Babakim1[/color][/quote]

علی آقا باز که پست متوالی دادی حرف آقا بابک را کوش کن دیگه :oops: (شوخی کرئم)
من با نظر شما موافقم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]به نشر من با اين بوجه ي كمي كه داريم
بهترين راه خريد سوخو 24 هاي فنسر دست دوم از روسيه هست
بين 400 عديد از آنها مازاد هستن و كنار گذاشته ميشن
ما با قيمت مناسبي ميتونيم اونا رو بخريم و حتي خودمون روش كار كنيم تا مثل خيلي از جنگنده هاي داخلي پشتيباني -توليد قطعات و اورهال رو خودمون انجام بديم
اگه ما حدود 260 عدد بخريم
60 عدد به عنوان شناسايي و جنگ الكترونيك
ميشه گفت 200 بمب افكن داريم كه ميتونيم حتي بر عليه بزرگترين ناوها ازش استفاده كنيم
برد بلندي داره
حجم زيادي جنگ افزار داره
و قابليت جنگ الكترونيك بالايي هم داره
براي پشتيباني هم ميشه ميگ 31 هاي دست دوم خريد[/quote]
میگم چطوره سرور دست دوم بگیریم واسه سایت!
بابا عمو حاجی اینطوری که بدردنمیخوره اونوقت میشیم دست دومی ها!




[color=brown]

علی آقا ، باز که پست متوالی زدی ؟! icon_wink icon_biggrin

Babakim1[/color][/quote]

علی آقا باز که پست متوالی دادی حرف آقا بابک را کوش کن دیگه :oops: (شوخی کردم)
من با نظر شما موافقم



[color=brown]شما هم همینطور icon_cheesygrin

Babakim1[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط TANK
      تاريخچه هواپيما
      مدل Il-76 که ناتو آن را «کاندید» نامید یک هواپیمای باری است که برای جایگزینی با توربوپراپ های قدیمی تر An-12 تولید شد تا بتواند در پروازهای نظامی و غیر نظامی ایفای نقش کند. پس از طراحی هواپیما در اواخر دهه 1960 اولین ایلیوشین 76 در 25 مارس 1971 به پرواز درآمد. پس از انجام تست های موفق پروازی تولید رسمی Il-76 در سال 1975 آغاز شد و اولین هواپیما در همان سال به آئروفلوت تحویل شد. Il-76 دارای بال های بسیار بلند، چهار موتور، بالچه های سه شکافه لبه فرار، دم T شکل و درب بزرگ در عقب هواپیماست که انجام عملیات بارگیری را آسان می کند. همچنین یکی از معیارهای طراحی Il-76 این بود که نیازی به عملیات زمینی نداشته باشد تا بتواند در فرودگاه و حتی باندهای کوچک نیز کارایی داشته باشد. این نکته به ویژه در ماموریت های نظامی از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع مختلفی از Il-76 ساخته شده است. بعضی از این مدلها عبارتند از: Il-76T با ظرفیت حمل سوخت بیشتر، Il-76TD با موتورهای D30KP2 و وزن برخاست بالاتر و وزن بار بیشتر و پرواز در ارتفاع بالاتر، Il-76MF نیز از کشیده شدن مدل پایه به دست آمده است که اولین پروازش را در 1 آگوست 1995 انجام داد. مشتری اصلی این مدل نیروی هوایی روسیه است. ایلیوشین همچنین استفاده از موتورهای غربی CFM56 را برای مدلهای قدرتمندتر در نظر گرفته است. از ایلوشین 76 برای ماموریت های مختلفی همچون آتش نشانی، کنترل و پیش اخطار هوابرد و سوخت رسان نیز استفاده می شود.

      مشخصات فني
      موتور:
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل(سولیف) D30KP
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل PS90AN برای Il-76MF

      بیشترین رانش موتور:
      117.7kN :D30KP معادل 26,455lb
      156.9kN :PS90AN معادل 35,275lb

      عملکرد:
      بیشترین سرعت کروز: 780km/h
      برد: 5,200km معادل 2,805nm با 40 تن بار

      اوزان:
      وزن خالی عملیاتی: 101,000kg معادل 222,665lb
      بیشترین وزن برخاستن: 200,000kg معادل 440,925lb

      ابعاد:
      طول: 53m معادل 174ft
      ارتفاع: 14.76m معادل 48ft
      دهانه بال: 50.50m معادل 165ft
      مساحت بال: 300m² معادل 3,229.2sq ft

      گنجایش:
      خدمه پرواز: شامل 5 نفر از جمله دو خلبان، مهندس پرواز، ناوبر و کاربر ارتباطات رادیویی.
      بار: قادر به حمل 44 تن بار.

      سفارش و تولید:
      بیش از 900 فروند Il-76 ساخته شده است.


      منبع:takeoff
    • توسط F14AA
      تیمسار سرتیپ دوم جلیل زندی، خلبان قهار شکاری تامکت و تکخال برتر نیروی هوایی ایران بود. او که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود، دارای کارنامه درخشانی است و رکوردهایی که در شکار جنگنده های عراقی بر جای گذاشت عنوان بهترین تکخال تامکت جهان را برایش به ارمغان آورد.جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش عزت اله زندی تکنسین راه آهن و مادرش گوهرتاج فولادی خانه‌دار بود. جلیل به همراه خانواده اش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (سال ۱۳۴۴) در گرمسار زندگی می‌کرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محله خانی آباد) آمد . او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید به پایان رساند و در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت .در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، اما به علت زیادی مخارج از رفتن به شیراز بازماند. به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر می‌کرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی، اجازه استخدام در ادارات را نداشت به ارتش پیوست. او در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست، اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقه‌ای که به خلبانی داشت به عنوان هنرآموز خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس ازگذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا به عنوان خلبان به ایران بازگشت.
       



      در بازگشت زیر نظر شهرام رستمی که به تازگی به عنوان معلم پرواز معرفی شده بود به فراگیری پرواز با هواپیمای F4 -E گمارده شد. او مطابق معمول دوره‌ها را به خوبی گذراند. این موضوع باعث دوستی زندی با ایشان شد که همواره تحت الشعاع احترام متقابل استاد-شاگردی بود.وی درتاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دوره خلبانی اف-۱۴ای را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد. زندی که پیش از پیروزی انقلاب از خلبانان با تجربه تامکت بود، پس از انقلاب نیز سابقه درخشانی با F-14 از خود به جای گذاشت.در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهراباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر می‌برد که با شنیدن خبر بمباران فورا به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی ایران باقی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به دفاع از مرزهای کشور پرداخت. سروان زندی در عملیات معروف به 140 فروندی در روز اول مهرماه 1359 در پرواز پوشش هوایی شرکت فعال داشت.
       



      زندی گرچه ابتدا با فانتوم پرواز می کرد، اما شهرتش بیشتر به‌عنوان خلبان جنگنده F-14 است. وی دارای دست کم 9 پیروزی هوایی تایید شده و 2 پیروزی احتمالی است. این لیست بلندبالا شامل ۴ فروند میگ 23، ۲ فروند سوخو 22، ۲ فروند میگ 21 و ۳ فروند میراژ اف1 می‌باشد.از این رو او به عنوان موفقترین خلبان شکاری ایرانی و موفقترین خلبان اف-۱۴ شناخته می‌شود.زندی چندین سال در پایگاه هشتم شکاری اصفهان خدمت می کرد که یکی از پایگاههای اصلی تامکتهای ایرانی به شمار می رفت و نقشی بسزا در تامین امنیت آسمان کشور و مقابله با تجاوزات هواپیماهای عراقی ایفا می کرد. بهمن ماه 1366یکی از ماههای پربار برای گردان 81 شکاری بود. خلبانان این گردان 5 پیروزی تثبیت شده و دو پیروزی احتمالی، ضد جنگنده های F1EQ-5/6 به اضافه انهدام یک فروند بمب افکن B-6D را در کارنامه خود ثبت کردند. درباره دو پیروزی احتمالی گفتنی است این پیروزیها در نخستین نبرد هوایی که گردان 81 شکاری نخستین F-14 خود را از دست داد، حاصل شدند. در این نبرد سرگرد خلبان جلیل زندی نبرد بسیار سنگینی با 8 جنگنده میراژ عراقی آغاز و دو تیر موشک سایدوایندر به سمت آنها شلیک کرد.
       



      با توجه به حجم فوق العاده درگیری، خلبانان تامکت فرصت ردیابی موشکهای خود را پیدا نکردند. متأسفانه در این درگیری نابرابر تامکت سرگرد زندی هدف چندین تیر موشک R550 و یک تیر موشک سوپر 530D قرار گرفت، اما خلبان زبردست ما لاشه عقاب را از دست کفتارها بیرون کشید و با یک موتور صدمه دیده راه بازگشت را پیش گرفت. ولی تنها موتور باقیمانده دیگر یارای همراهی هواپیما را نداشت و با کمال تأسف، خلبانان ما مجبور شدند خروج اضطراری کرده و تامکت را به آغوش آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس بسپارند.این آخرین مأموریت جنگی سرگرد خلبان زندی بود که تا آن تاریخ با 9 پیروزی تثبیت شده و 2پیروزی احتمالی، لقب پرافتخارترین خلبان F-14 را به خود اختصاص داده بود. زندی در اواخر دوران خدمت به درجهٔ سرتیپ دومی ارتقای درجه یافت و در سال 1370 بازنشسته شد.امیر سرتیپ خلبان فضل الله جاوید نیا در کتاب "نبرد در آسمان" از زندی به نیکی یاد کرده و در مورد همرزمش چنین گفته است: "از مرحوم زندی می توان به عنوان یکی از برترین خلبانان اف 14 نام برد. ایشان در همه موارد نمونه بود. خط، سخنرانی، آواز و در مرحله آخر در پرواز با هواپیمای اف 14 جزو بهترین خلبانان بود. مرحوم زندی تا پایان جنگ پروازهای زیادی انجام داد و بعد از جنگ هم به عنوان مدیر طرح و برنامه منصوب شد. سپس معاون برنامه نیروی هوایی شد و تا زمان بازنشستگی هم در همین پست باقی ماند... مرحوم زندی از دوستان شجاع و باسواد من بود. خاطراتی را که با ایشان داشتم، هرگز فراموش نمی کنم."
       



      سرانجام عقاب تیزپرواز آسمان ایران، موفقترین خلبان شکاری ایرانی و تکخال تامکت جهان پروازی ابدی را آغاز کرد. تیمسار جلیل زندی در 12 فروردین ماه سال ۱۳۸۰ در جریان یک سانحه رانندگی در جاده هراز و در منطقه رودهن یا یک دستگاه کامیون تصادف کرد و به همراه همسرش زهرا محب شاهدین جان باخت. از وی 3 فرزند پسر به یادگار مانده است. بی گمان زندی یکی از خلبانان شاخص ایران و آسیاست که با توجه به بازنشستگی تامکت در آمریکا، نزدیک شدن به رکورد او به عنوان برترین تکخال تامکت دست نیافتنی به نظر می رسد.

       



       
      *****************************************

       
      منبع
    • توسط Arash
      من چند وقت پیش یه فیلم دیدم که در اون با جناب سپهبد برزین مصاحبه شده بود در مورد زمانی که قرار بود بین اف 14 و اف 15 یک هواپیما انتخاب بشه

      که صحبت ها ایشون من رو به فکر فرو برد
      که ما با خرید 70 فروند اف 14 و عدم تحویل موشک های سایدواندر و اسپاروی قابل نصب بر روی این هواپیما . مشکل استفاده از موشک فونیکس در سال های 65 و 66 و مشکل ذاتی موتور این پرنده افسانه ای در کنار نکات مثبت اون مثل رادارش که خود مینی آواکس بود و برای پوشش کشور ما که مناطق کوهستانی زیای داره بهترین انتخاب ممکن است .

      در مقابل 280 اف 15 به هزینه نگهداری پایین تر و مچ بودن موشک های مورد استفاده فانتوم ها و تایگر ها بر روی این پرنده ، عدم نیاز به به خرید تجهیزات اضافی ( البته اگه شاهکار هایی که خلبان ها عربستانی با این هواپیما انجام میدن رو در نظر نگیریم )

      که البته این مقایسه رو ما با وجود پیروزی انقلاب و اتفاقات بعد از آن باید بررسی کنیم ( چون اگر تمام موشک های مورد نیاز اف 14 تحویل میشد و مشکل موتور هم با تعویض اون حل میشد به نظر من اف 14 حتی با تعداد کمتر نسبت به اف 15 انتخاب خیلی بهتری برای ما بود ) که اگر با تمام شرایط انقلاب و جنگ اگر اف 14 خریده بودیم برای ما بهتر بود یا اگر اف 15 خریده بودیم .
      ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم
       
      دانلود فیلم
    • توسط HIT-LER
      همه چیز درباره بشقاب پرنده ها هر اطلاعات شواهد فیلم عکس معرفی کتاب و.....
      در ..


      برای نمونه چند عکس در اختیارتون میذارم :


      ناشناخته های فرازمینی
      ناشناخته های فرازمینی

      http://img30.picoodle.com/img/img30/4/3/16/f_Disc039m_2d3060b.jpg
      http://img02.picoodle.com/img/img02/4/3/16/f_ufodomirm_d752a27.gif
      http://www.bia2upload.com/files/9ckj9chpfg191e6qel3o.gif



      عکسها را به سایت imagecave.com آپلود کنید.
      از ارسال یک پست در چند تاپیک هم خودداری کنید.
      SAEID
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.