امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

متاسفانه من الان هیچ نظری در مورد تکنولوژی هوایی ایران ندارم . ما حتی هنوز نمی دونیم که اصلا این جگنده رادار گریز اسمش چیه . با توجه به پنهانکاری مسئولین الان من حرفی برای گفتن ندارم .

برد اف-4 با حساب 3 تانک سوخت خارجی درسته ولی اف-5 حداکثر باید بین 1000 تا 1200 کیلومتر باشه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کرکس جان با توجه به قدرت مانور و سرعت خارق العاده اف-4 آیا می تونه از چنگ موشک های هوا به هوای پیشرفته بگریزه؟ اگر خیر، در صورت نصب سیستم های پیشرفته جنگ الکترونیک چطور؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
راستش لیچ عزیز فکر نمی کنم سرعت اف-4 تا اون حدی باشه که بتونه از موشک های آمریکایی بگیریزه و باید دید که منظورت از سامانه های موشکی چیه .

اگر منظورت سامانه های پیشرفته ای مثل پتریوت هست باید بگم که گریز از چنگ موشک پتریوت که 5 ماخ سرعت داره فکر نکنم امکانش باشه .

البته نباید فراموش کرد که الان اکثر جنگنده های روز بیش از 2.3 ماخ سرعت دارند .

فرار از چنگ موشک های امروزی کار غیر ممکنه ایه مگر اینکه موشک رو با اخلال ایجاد کنه . که این کار نیاز به بررسی و تحقیق بسیار زیاد داره .

بستگی به سیستم و نوعش داره .

اگر برای فانتوم هست به نظر من سیستم های جنگ الکترونیک D/FIIN4 FCN.M رو پیشنهاد می کنم هم قادر به اخلال در رادار و همچنین منحرف کردن موشک هست. این سیستم با اخلال در سیستم های موقعیت یاب و سیستم های الکترونیکی داخلی که اکثرا از از نوع تی آی پی هستند می زاره .

این سیستم خیلی گرونه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کرکس جان تنها جنگنده آمریکایی که سرعتش از فانتوم بیشتر بود اف-22 آمریکا با 2.25 ماخ در برابر فانتوم 2.23 ماخ! :oops: سیستمه چقدره؟ دیگه 2 میلیون دلار بیشتر که نباید باشه؟ اگر بخواهیم از بازار سیاه گیرش بیاریم ممکنه تا چقدر افزایش قیمت داشته باشه؟! :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]hadi222 عزيز

من کی گفتم بدردمون نمی خوره . من گفتم اگر اف-4 رو به یک جنگنده رهگیر بخوایم تبدیل کنیم اونطور که باید و شاید نمی تونه به اندازه اف-14 یا میگ-31 که تا همین الان هم جزو بهترین رهگیر های جهان هستند ، کار کنه برامون .

فنآوری روز یعنی استفاده از کاکپیت شیشه ای ، سیستم های VFD-2/3.SS نمونه " بی " که برای جنگنده های پشتیبان زمینی مثل جی-10 استفاده می شه و اکثرا دقت و سرعت عمل برای فرو اوردن بمب ها و شلیک موشک ها رو افزایش می ده ، سیستم های جنگ الکترونیک ، رادار الکترونیکی با برد بین 300 تا 400 کیلومتر هوایی و 250 تا 300 کیلومتر زمینی ، توانایی درگیر شدن با حداقل 10 هدف و رهگیری 24 هدف ، مانور پذیری بالا ، قابلیت استفاده از طیف وسیعی از تسلیحات زمینی و هوایی و دریایی ، سطح مقطع راداری کم ، استفاده بهینه و البته گران از سیستم های NG490 برای موقعیت و وضعیت خلبان و جنگنده ، قابلیت انجام عملیات در شبانه روز و در هر شرایط آب و هوایی ، استفاده از سیستم های کمک جنگی VF/3 ، استفاده از سیستم O2/3DS برای اگاهی خلبان از وجود تعداد رادار های زمینی و همچنین آگاهی خلبان از رهگیری شدن توسط اون رادار ها یا خیر ، سیستم های P1 برای موقعیت هدف که از طریق سیتسم های زمینی کنترل می شه ، موتور با قابلیت تغییر راستای رانش ، برد حداکثر بین 2500 تا 3800 کیلومتر ، دارا بودن به سیستم های AAD برای حمله به اهداف زمینی ، سرعتی بین 2.3 تا 2.8 ماخ ، وجود سیستم های جی پی اس موقعیت یاب و یا سیستم های دیگر ماهواره که بعضا با نام LMM هم شناخته می شن و ...

این ها فقط تعداد خیلی کمی از نمونه های فن آوری هوایی روز جهان بودند که متاسفانه ایران به خیلی از این فن آوری ها دسترسی نداره .

در مورد اف-4 نیازی به این همه و طیف وسیعی از این تکنولوژی های پیشرفته نداریم .

تنها راه ما خودکفایی هست . بهترین راه همینه که بهتره اف-4 ها رو فقط برای عملیات های زمینی و دریایی استفاده کرد و نیازی به در اوردن رهگیری ازشون نیست .

ولی یک رهگیری خوب نسل 4 یا 4.5 باید از این تکنولوژی و فن آوری های پیشرفته استفاده کنه .


به تاپیک سوخو 35 رجوع کنید . در اونجا واقعا با یک جنگنده قدرتمند رهگیری و همچنین پشتیبان زمینی و دریایی آشنا می شید . واقعا سوخو 35 بی ام می شه بهش گفت یک جنگنده آتشین . :oops:[/quote]

خوب پس با توجه به عنوان تاپیک اف 4 بدرد ما نمی خوره و حرف من درسته

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]کرکس جان تنها جنگنده آمریکایی که سرعتش از فانتوم بیشتر بود اف-22 آمریکا با 2.25 ماخ در برابر فانتوم 2.23 ماخ! :oops: سیستمه چقدره؟ دیگه 2 میلیون دلار بیشتر که نباید باشه؟ اگر بخواهیم از بازار سیاه گیرش بیاریم ممکنه تا چقدر افزایش قیمت داشته باشه؟! :oops:[/quote]

دوست عزیز فکر کردی بازار سیاه بازاره روم هستش؟
اینطوری نیست که بری بگی 100 تا رادار زالسون می خوام که
فقط نمونه به تعداد خیلی کم بدست میاد اونطوری نیست که برای انبوه سفارش بدی




[color=brown]
دوست عزيزم لطفاً پست متوالي نزن

Babakim1[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مطمئن باشید روسیه به ما نه میگ میده نه سوخو
بهتره روی پروژه ای که لیچ و کرکس دارن درموردشون حرف می زنن بهتره چون تمامی گزینه های خارجی مال اون کشور هاست
کرکس جان ایا میشه
رادار فانتومو عوض کرد یا اونو به یه رهگیر تبدیل کرد اگه چنین پروژه ای بگیره مطمئن باشید با سوخو35 قابل مقایسه است

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]مطمئن باشید روسیه به ما نه میگ میده نه سوخو
بهتره روی پروژه ای که لیچ و کرکس دارن درموردشون حرف می زنن بهتره چون تمامی گزینه های خارجی مال اون کشور هاست
کرکس جان ایا میشه
رادار فانتومو عوض کرد یا اونو به یه رهگیر تبدیل کرد اگه چنین پروژه ای بگیره مطمئن باشید با سوخو35 قابل مقایسه است[/quote]


دوست عزیز صحبت شد کرکس عزیز فرمودن رهگیر درسته حسابی از اف 4 بیرون نمیاد
ولی خوب فکر کنم تا پله اول رو رد نکنیم به پله 5 نمی رسیم به نظر من اول همین اف 4 رو تولید کنیم تا بعد پیشرفت کنیم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]مطمئن باشید روسیه به ما نه میگ میده نه سوخو
بهتره روی پروژه ای که لیچ و کرکس دارن درموردشون حرف می زنن بهتره چون تمامی گزینه های خارجی مال اون کشور هاست
کرکس جان ایا میشه
رادار فانتومو عوض کرد یا اونو به یه رهگیر تبدیل کرد اگه چنین پروژه ای بگیره مطمئن باشید با سوخو35 قابل مقایسه است[/quote]


دوست عزیز صحبت شد کرکس عزیز فرمودن رهگیر درسته حسابی از اف 4 بیرون نمیاد
ولی خوب فکر کنم تا پله اول رو رد نکنیم به پله 5 نمی رسیم به نظر من اول همین اف 4 رو تولید کنیم تا بعد پیشرفت کنیم[/quote]

هادی جان عزیز دل شما خیلی نامیدی! باید روی این جنگنده فانتوم کار کرد و اون رو به یک رهگیر پیشرفته مبدل ساخت! بدنه رو که متخصصین می سازند، رادار رو هم وارد می کنیم و همزمان کار می کنیم تا به تکنولوژی دسترسی پیدا کنیم، موتور رو هم مهندسی معکوس می کنیم، تکنولوژی ساختن وسائل دیجیتالی داخل کاکپیت هم که الحمدالله داریم و متخصصین در شرکت های صنایع الکترونیک ایران چندی پیش پروژه دیجیتال کردن سیستم های کنترل ناو شکن جماران و نوسازی تجهیزات سایر ناوگان دریایی و هلیکوپتر ملی رو هم برعهده داشتند!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چرا f4؟بهتر نیست رو همون صاعقه ی خودمون کار کنیم.یعنی میشه بمب افکنی مثل صاعقه رو به یه رهگیر تبدیل کرد؟من که اصلا هیچی نمیدونم.اگه کسی میدونه به ما هم بگه بدونیم.Thank You

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این جنگنده برای حمله به اهداف زمینی ساخته شده و نمی شه همون استفاده ای که ما از اف-14 به عنوان رهگیر در جنگ های هوایی می کنیم از اف-4 هم بکنیم .

اف-4 ها قابلیت هاشون در حمله به اهداف زمینی خیلی بیشتر و به صرفه تر خواهد بود . بهتره ارتقاع تسلیحات و رادار رو در اف-14 هایی که مخصوص این کار ساخته شدند ، بدیم . این جنگنده قادر به حمل موشک های هوا به هوا هست ولی نه در حال رهگیری بلکه در حالت دفاع از خود .

شما اگر به خاطرات خلبانان در هشت سال دفاع مقدس مراجعه کنید می بینید که اکثرا اف-14 ها وظیفه ی برقراری امنیت هوایی برای اف-4 ها رو بر عهده داشتند . اگرچه که در گاهی اوقات برای امنیت بیشتر اف-4 ها مجهز به موشک های اسپارو بودند ، ولی 95 درصد وظیفه ی اصلی این جنگنده حمله به اهداف زمینی بود .

سیستم هایی که در جنگنده های رهگیر مثل اف-14 قرار داره ، با سیستم های جنگنده بمب افکنی مثل اف-4 خیلی فرق می کنه .

نه از لحاظ هزینه و نه از لحاظ استراتژیکی ارزش زیادی نداره که اف-4 ها رو به یک رهگیر تبدیل کنیم . و در ضمن نباید فراموش کرد که به هیچ وجه به یک رهگیر قدرتمند قابل مقایسه با اف-14 یا میگ-31 بی ام در نمی یاد .

همون تجهیزات هوا به هوایی که بر روی اف-4 ها قابل نصبه قابل قبوله .

ما حتی اگر بتونیم اف-4 رو به یک رهگیر تبدیل کنیم باز هم باید بگم که اساسا ویژگی هایی که در عملیات های زمینی داره با عملیات های رهگیرش فرق می کنه و بهتر هست .

جنگنده ای مثل اف-16 رو شما در نظر بگیر .

اف-16 هم قابلیت مجهز شدن به موشک های هوا به هوایی مثل AIM-120 با برد 110 کیلومتر رو داره و هم AIM-7 Sparrow . ولی اگر نگاه کنی چه آمریکا و چه اسرائیل که جزو بزرگترین دارندگان این جنگنده هستند ، در اکثر موارد از این جنگنده به عنوان یک بمب افکن استفاده می کنند و ارزش تاکتیکی خیلی بیشتری داره تا اینکه در عملیات های رهگیری ازش استفاده کرد .

در صورتیکه این جنگنده به موشک های هوا به هوا با برد 110 کیلومتر هم مجهز هست ولی استفاده اصلی و به صرفه این جنگنده بیشتر در حمله به اهداف زمینی هست .

اف-16 در کنار 4 نوع موشک هوا به هوایی که می تونه حمل کنه قادر به استفاده از 5 نوع موشک هوا به زمین و 11 نوع بمب های هوشمند و غیر هوشمند هست .

ارزش تاکتیکی بیشتر داره در صورتیکه به موشک های هوا به هوا هم مجهز هست ولی نمی تونه نقش یک رهگیر خیلی خوب و عالی رو ایفا کنه .


البته باید گفت که اونقدر هم نباید به بازار سیاه اتکا کرد و باید خودمون دست به کار بشیم .

بهتره اگر قراره تغییراتی در زمینه عملیات های هوا به هوا در جنگنده هامون صورت بدیم ، این تغییرات بهتره در جنگنده هایی مثل اف-14 و میگ-29 انجام بشه . چراکه میگ-29 می تونه جنگنده واقعا خوبی در جنگ های هوا به هوای نزدیک باشه و در صورت وجود آواکس قابلیت هاش در عملیات ها بیشتر خواهد شد .

باید فکری هم به حال اف-14 ها کرد . چراکه تعدادشون اونقدر زیاد نیست و باید با خرید چند اسکادران از جنگنده هایی مثل میگ-31 یا میگ-29 این جای خالی رو تا کمی جبران کرد .

حالا بزار ببینیم که وزیر دفاع چیکار می کنه در روسیه . گفته شده تنی چند از فرماندهان هم باهاش هستند . امیدوارم دست پر برگرده . چراکه روس ها ایشون رو دعوت کردند و امیدوارم یا اون ها چند پیشنهاد بدند یا سردار نجار چند سفارش خوب برای خرید جنگنده های نو بده .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کرکس جان منظور من بیشتر ساختن بدنه بود! بدنه که می تونیم بسازیم انشالله؟! بعد موتور فانتوم که موتور قدرتمندی هم هست رو مهندسی معکوس کنیم! فوق یکم تراستش رو بالاتر می بریم!!!!! منظور من این نیست که خود اف-4 رو تبدیل به رهگیر کنیم! بلکه از موتورش یا از مهندسی معکوس موتورش برای ساخت جنگنده استفاده کنیم!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]کرکس جان منظور من بیشتر ساختن بدنه بود! بدنه که می تونیم بسازیم انشالله؟! بعد موتور فانتوم که موتور قدرتمندی هم هست رو مهندسی معکوس کنیم! فوق یکم تراستش رو بالاتر می بریم!!!!! منظور من این نیست که خود اف-4 رو تبدیل به رهگیر کنیم! بلکه از موتورش یا از مهندسی معکوس موتورش برای ساخت جنگنده استفاده کنیم![/quote]

ای بابا لیچ عزیز من نامید نیستم شما یکم زیادی خوشبینی
برادر من این جنگنده 50 ساله که تو ایرانه الان به فکر مهندسی معکوس موتورش بیفتیم؟خوب اگه می تونستیم که تا حالا کرده بودیم
اصلا اساس مشکلات ما روی موتور هستش


کرکس جان شما که دوباره رفتی سره خونه اول دوست عزیز شما که می دونی روسیه نمی تونه میگ 31 به ما بده از طرفی ما پول خریدشو نداریم
ضمنا رادار درسته حسابی که قوی باشه و مشهور هم نمی تونه بده به همون دلیلی که جنگنده نمی تونه بده

فکر اینو بکنید که قدرت ها نمی تونن به هم پشت کنن چرا؟
چون روسیه امریکا رو سر قضیه گرجستان نیاز داره امریکا هم سره قضیه ایران روسیه رو نیاز داره
البته این یه مثال ظاهری ساده بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هادی جان اگر تا حالا به دانش موتور جنگنده دست پیدا نکرده بودیم توی این 3 سالی که قطعات یدکی برای تام کت ها تولید نمی شه تام کتی نداشتیم!! :oops: قطعات یدکی اف-4 هم که به ما نمی دن! بقول شما داخل بازار سیاه که تولید انبوه نمی کنند! بالاخره با مهندسی معکوس و کپی زنی دارند این ناوگان هوایی رو نگه می دارند! و تا حدودی هم توسعه می دن! راستی هادی جان برای کشوری که موتور موشک می سازه موتور جنگنده که کاری نداره! :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ساخت موتور جنگنده اتفاقا کار سختیه . و سخت تر از ساخت موتور موشک هست .

موتور جنگنده ممکنه در هر زمانی که خلبان اراده کنه قدرتش کم یا زیاد بشه . در واقع سرعتش افزایش یا کاهش پیدا می کنه در صورتیکه در موتور موشک ، تمام مسیر رو موشک با یک سرعت طی می کنه و از نیرو های ترانسیفیکیشن برای بالا رفتن استفاده می کنه .

موتور جنگنده یا هواپیما با موتور موشک فرق می کنه .

با یک سؤال می تونی به جوابت برسی :

چرا موشک ورودی هوای موتور نداره ؟ ولی چرا در هواپیما و جنگنده ما ورودی هوای موتور داریم ؟

برای به پرواز در اومدن جنگنده و یا هواپیما ما نیاز به نیروی تراست داریم . موشک نیاز به نیروی ترانسیفیکیشن داره .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط TANK
      تاريخچه هواپيما
      مدل Il-76 که ناتو آن را «کاندید» نامید یک هواپیمای باری است که برای جایگزینی با توربوپراپ های قدیمی تر An-12 تولید شد تا بتواند در پروازهای نظامی و غیر نظامی ایفای نقش کند. پس از طراحی هواپیما در اواخر دهه 1960 اولین ایلیوشین 76 در 25 مارس 1971 به پرواز درآمد. پس از انجام تست های موفق پروازی تولید رسمی Il-76 در سال 1975 آغاز شد و اولین هواپیما در همان سال به آئروفلوت تحویل شد. Il-76 دارای بال های بسیار بلند، چهار موتور، بالچه های سه شکافه لبه فرار، دم T شکل و درب بزرگ در عقب هواپیماست که انجام عملیات بارگیری را آسان می کند. همچنین یکی از معیارهای طراحی Il-76 این بود که نیازی به عملیات زمینی نداشته باشد تا بتواند در فرودگاه و حتی باندهای کوچک نیز کارایی داشته باشد. این نکته به ویژه در ماموریت های نظامی از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع مختلفی از Il-76 ساخته شده است. بعضی از این مدلها عبارتند از: Il-76T با ظرفیت حمل سوخت بیشتر، Il-76TD با موتورهای D30KP2 و وزن برخاست بالاتر و وزن بار بیشتر و پرواز در ارتفاع بالاتر، Il-76MF نیز از کشیده شدن مدل پایه به دست آمده است که اولین پروازش را در 1 آگوست 1995 انجام داد. مشتری اصلی این مدل نیروی هوایی روسیه است. ایلیوشین همچنین استفاده از موتورهای غربی CFM56 را برای مدلهای قدرتمندتر در نظر گرفته است. از ایلوشین 76 برای ماموریت های مختلفی همچون آتش نشانی، کنترل و پیش اخطار هوابرد و سوخت رسان نیز استفاده می شود.

      مشخصات فني
      موتور:
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل(سولیف) D30KP
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل PS90AN برای Il-76MF

      بیشترین رانش موتور:
      117.7kN :D30KP معادل 26,455lb
      156.9kN :PS90AN معادل 35,275lb

      عملکرد:
      بیشترین سرعت کروز: 780km/h
      برد: 5,200km معادل 2,805nm با 40 تن بار

      اوزان:
      وزن خالی عملیاتی: 101,000kg معادل 222,665lb
      بیشترین وزن برخاستن: 200,000kg معادل 440,925lb

      ابعاد:
      طول: 53m معادل 174ft
      ارتفاع: 14.76m معادل 48ft
      دهانه بال: 50.50m معادل 165ft
      مساحت بال: 300m² معادل 3,229.2sq ft

      گنجایش:
      خدمه پرواز: شامل 5 نفر از جمله دو خلبان، مهندس پرواز، ناوبر و کاربر ارتباطات رادیویی.
      بار: قادر به حمل 44 تن بار.

      سفارش و تولید:
      بیش از 900 فروند Il-76 ساخته شده است.


      منبع:takeoff
    • توسط F14AA
      تیمسار سرتیپ دوم جلیل زندی، خلبان قهار شکاری تامکت و تکخال برتر نیروی هوایی ایران بود. او که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود، دارای کارنامه درخشانی است و رکوردهایی که در شکار جنگنده های عراقی بر جای گذاشت عنوان بهترین تکخال تامکت جهان را برایش به ارمغان آورد.جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش عزت اله زندی تکنسین راه آهن و مادرش گوهرتاج فولادی خانه‌دار بود. جلیل به همراه خانواده اش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (سال ۱۳۴۴) در گرمسار زندگی می‌کرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محله خانی آباد) آمد . او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید به پایان رساند و در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت .در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، اما به علت زیادی مخارج از رفتن به شیراز بازماند. به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر می‌کرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی، اجازه استخدام در ادارات را نداشت به ارتش پیوست. او در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست، اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقه‌ای که به خلبانی داشت به عنوان هنرآموز خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس ازگذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا به عنوان خلبان به ایران بازگشت.
       



      در بازگشت زیر نظر شهرام رستمی که به تازگی به عنوان معلم پرواز معرفی شده بود به فراگیری پرواز با هواپیمای F4 -E گمارده شد. او مطابق معمول دوره‌ها را به خوبی گذراند. این موضوع باعث دوستی زندی با ایشان شد که همواره تحت الشعاع احترام متقابل استاد-شاگردی بود.وی درتاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دوره خلبانی اف-۱۴ای را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد. زندی که پیش از پیروزی انقلاب از خلبانان با تجربه تامکت بود، پس از انقلاب نیز سابقه درخشانی با F-14 از خود به جای گذاشت.در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهراباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر می‌برد که با شنیدن خبر بمباران فورا به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی ایران باقی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به دفاع از مرزهای کشور پرداخت. سروان زندی در عملیات معروف به 140 فروندی در روز اول مهرماه 1359 در پرواز پوشش هوایی شرکت فعال داشت.
       



      زندی گرچه ابتدا با فانتوم پرواز می کرد، اما شهرتش بیشتر به‌عنوان خلبان جنگنده F-14 است. وی دارای دست کم 9 پیروزی هوایی تایید شده و 2 پیروزی احتمالی است. این لیست بلندبالا شامل ۴ فروند میگ 23، ۲ فروند سوخو 22، ۲ فروند میگ 21 و ۳ فروند میراژ اف1 می‌باشد.از این رو او به عنوان موفقترین خلبان شکاری ایرانی و موفقترین خلبان اف-۱۴ شناخته می‌شود.زندی چندین سال در پایگاه هشتم شکاری اصفهان خدمت می کرد که یکی از پایگاههای اصلی تامکتهای ایرانی به شمار می رفت و نقشی بسزا در تامین امنیت آسمان کشور و مقابله با تجاوزات هواپیماهای عراقی ایفا می کرد. بهمن ماه 1366یکی از ماههای پربار برای گردان 81 شکاری بود. خلبانان این گردان 5 پیروزی تثبیت شده و دو پیروزی احتمالی، ضد جنگنده های F1EQ-5/6 به اضافه انهدام یک فروند بمب افکن B-6D را در کارنامه خود ثبت کردند. درباره دو پیروزی احتمالی گفتنی است این پیروزیها در نخستین نبرد هوایی که گردان 81 شکاری نخستین F-14 خود را از دست داد، حاصل شدند. در این نبرد سرگرد خلبان جلیل زندی نبرد بسیار سنگینی با 8 جنگنده میراژ عراقی آغاز و دو تیر موشک سایدوایندر به سمت آنها شلیک کرد.
       



      با توجه به حجم فوق العاده درگیری، خلبانان تامکت فرصت ردیابی موشکهای خود را پیدا نکردند. متأسفانه در این درگیری نابرابر تامکت سرگرد زندی هدف چندین تیر موشک R550 و یک تیر موشک سوپر 530D قرار گرفت، اما خلبان زبردست ما لاشه عقاب را از دست کفتارها بیرون کشید و با یک موتور صدمه دیده راه بازگشت را پیش گرفت. ولی تنها موتور باقیمانده دیگر یارای همراهی هواپیما را نداشت و با کمال تأسف، خلبانان ما مجبور شدند خروج اضطراری کرده و تامکت را به آغوش آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس بسپارند.این آخرین مأموریت جنگی سرگرد خلبان زندی بود که تا آن تاریخ با 9 پیروزی تثبیت شده و 2پیروزی احتمالی، لقب پرافتخارترین خلبان F-14 را به خود اختصاص داده بود. زندی در اواخر دوران خدمت به درجهٔ سرتیپ دومی ارتقای درجه یافت و در سال 1370 بازنشسته شد.امیر سرتیپ خلبان فضل الله جاوید نیا در کتاب "نبرد در آسمان" از زندی به نیکی یاد کرده و در مورد همرزمش چنین گفته است: "از مرحوم زندی می توان به عنوان یکی از برترین خلبانان اف 14 نام برد. ایشان در همه موارد نمونه بود. خط، سخنرانی، آواز و در مرحله آخر در پرواز با هواپیمای اف 14 جزو بهترین خلبانان بود. مرحوم زندی تا پایان جنگ پروازهای زیادی انجام داد و بعد از جنگ هم به عنوان مدیر طرح و برنامه منصوب شد. سپس معاون برنامه نیروی هوایی شد و تا زمان بازنشستگی هم در همین پست باقی ماند... مرحوم زندی از دوستان شجاع و باسواد من بود. خاطراتی را که با ایشان داشتم، هرگز فراموش نمی کنم."
       



      سرانجام عقاب تیزپرواز آسمان ایران، موفقترین خلبان شکاری ایرانی و تکخال تامکت جهان پروازی ابدی را آغاز کرد. تیمسار جلیل زندی در 12 فروردین ماه سال ۱۳۸۰ در جریان یک سانحه رانندگی در جاده هراز و در منطقه رودهن یا یک دستگاه کامیون تصادف کرد و به همراه همسرش زهرا محب شاهدین جان باخت. از وی 3 فرزند پسر به یادگار مانده است. بی گمان زندی یکی از خلبانان شاخص ایران و آسیاست که با توجه به بازنشستگی تامکت در آمریکا، نزدیک شدن به رکورد او به عنوان برترین تکخال تامکت دست نیافتنی به نظر می رسد.

       



       
      *****************************************

       
      منبع
    • توسط Arash
      من چند وقت پیش یه فیلم دیدم که در اون با جناب سپهبد برزین مصاحبه شده بود در مورد زمانی که قرار بود بین اف 14 و اف 15 یک هواپیما انتخاب بشه

      که صحبت ها ایشون من رو به فکر فرو برد
      که ما با خرید 70 فروند اف 14 و عدم تحویل موشک های سایدواندر و اسپاروی قابل نصب بر روی این هواپیما . مشکل استفاده از موشک فونیکس در سال های 65 و 66 و مشکل ذاتی موتور این پرنده افسانه ای در کنار نکات مثبت اون مثل رادارش که خود مینی آواکس بود و برای پوشش کشور ما که مناطق کوهستانی زیای داره بهترین انتخاب ممکن است .

      در مقابل 280 اف 15 به هزینه نگهداری پایین تر و مچ بودن موشک های مورد استفاده فانتوم ها و تایگر ها بر روی این پرنده ، عدم نیاز به به خرید تجهیزات اضافی ( البته اگه شاهکار هایی که خلبان ها عربستانی با این هواپیما انجام میدن رو در نظر نگیریم )

      که البته این مقایسه رو ما با وجود پیروزی انقلاب و اتفاقات بعد از آن باید بررسی کنیم ( چون اگر تمام موشک های مورد نیاز اف 14 تحویل میشد و مشکل موتور هم با تعویض اون حل میشد به نظر من اف 14 حتی با تعداد کمتر نسبت به اف 15 انتخاب خیلی بهتری برای ما بود ) که اگر با تمام شرایط انقلاب و جنگ اگر اف 14 خریده بودیم برای ما بهتر بود یا اگر اف 15 خریده بودیم .
      ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم
       
      دانلود فیلم
    • توسط HIT-LER
      همه چیز درباره بشقاب پرنده ها هر اطلاعات شواهد فیلم عکس معرفی کتاب و.....
      در ..


      برای نمونه چند عکس در اختیارتون میذارم :


      ناشناخته های فرازمینی
      ناشناخته های فرازمینی

      http://img30.picoodle.com/img/img30/4/3/16/f_Disc039m_2d3060b.jpg
      http://img02.picoodle.com/img/img02/4/3/16/f_ufodomirm_d752a27.gif
      http://www.bia2upload.com/files/9ckj9chpfg191e6qel3o.gif



      عکسها را به سایت imagecave.com آپلود کنید.
      از ارسال یک پست در چند تاپیک هم خودداری کنید.
      SAEID
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.