DeAtH-EaGlE

مانورهاي اساسي در نبردهاي نزديك جنگنده ها

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

دوستان اين فايل PDF توسط مدير محترم سايت (SAEID) گرد آوري شده، تعدادي از مانورهاي دفاعي، هجومي و كنترلي رو شامل ميشه و مطلب جالبيه. icon_frown http://www.military.ir/upload/air_combat_tactics.pdf

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چه در پرواز های نظامی چه در پرواز های غیر نظامی مانورهای مختلفی برای قرار گرفتن در موقعیت صحیح برای نیل به هدف مورد نظر وجود دارد که در اینجا به اختصار در مورد چند مورد از آن ها توضیح می دهم. در نبرد های هوایی، عمدتاً هدف از انجام مانور، قرار گرفتن در موقعیت مناسب حمله است که این مسئله، برای هواپیماهای جنگ جهانی دوم که فقط دارای تسلیحاتی چون توپ و مسلسل بودند، بسیار حیاتی بود. اما امروزه، با به روی کار آمدن موشک های موثر، دیگر درست پشت دشمن قرار گرفتن بسیار مهم نبوده و هدف تنها ایجاد دید مناسب برای رادار هواپیماست که کاری چندان مشکل، البته برای هواپیماهای مدرن امروزی نیست. 1- در یکی از ساده ترین مانور ها یعنی لوپ یا حلقه، هواپیما از لحاظ محور عرضی، دماغه هواپیما کاملاً به سمت بالا رفته و این عمل تا آنجا ادامه پیدا می کند که هواپیما پس از یک دور کامل در آسمان، دوباره به وضعیت عادی خود باز می گردد. این مانور برای افزایش فاصله تا دشمن برای قرار گرفتن در موقعیت شلیک بهتر صورت می گیرد. 2- در مانور هامر هد یا سر چکش، دماغه هواپیما را به طور کامل به سمت بالا و به حالت صعود در میاوریم، تا جایی که هواپیما به حالت استال قرار گیرد، در این حالت رادر هواپیما را به طور کامل به یک سمت می دهیم تا هواپیما یک دور کامل زده و به طور عمودی نسبت به زمین قرار گیرد. این مانور برای تغییر مسیر و پرواز در مسیر کاملاً برعکس مسیر قبلی است. 3- در مانور ایملمن نیز خلبان دقیقاً این مانور را نیز برای پرواز در مسیر کاملاً برعکس خود انجام می دهد، اما در این مانور، دماغه هواپیما به طور کامل تا جایی بالا داده می شود که هواپیما وارونه گردد، در این حالت فرمان را به یک سمت می دهیم تا دوباره هواپیما به حالت عادی بازگردد. در این حالت هواپیما در حال پرواز در جهت عکس مسیر خود است. این سه مانور، از مانورهای بسیار اساسی یک نبرد هوایی است. مانورهاي خاص گروه فلانكر: مانور كبراي پوگاچف Pugachevs Cobra كبراي پوگاچف يا ترمز كردن پويا مانوري است كه طي آن در عرض 3 تا 4 ثانيه دماغه هواپيما طي زواياي حمله بزرگ 80 تا 110 درجه بالا كشيده شده و سپس به پرواز افقي نرمال باز گردانده ميشود . در طول اين مانور سرعت زيادي از دست داده مي شود . شما مي توانيد در ارتفاعات مختلف و با سرعت 350 تا 450 كيلو متر در ساعت , مانور كبرا پوگاچف را از پرواز افقي آغاز نماييد . انجام مانور كبرا خلبان در پرواز افقي و با سرعت ورود مناسب 350 تا 450 كيلومتر در ساعت , محدود كننده AOA را غير فعال مي كند . با كاملا عقب كشيدن دسته فرمان , كبرا را اجرا مي نمايد . هنگامي كه دماغ در حالت عمودي ( كاملا به طرف بالا ) قرار گرفت دسته فرمان را به حالت خنثي برمي گرداند تا دماغه به طرف پليين و وضعيت افقي باز گردد . همچنانكه به انتهاي مانور نزديك مي شود , قدرت موتور ها را به آرامي افزايش مي دهد . پس از اجراي , محدود كننده AOA بطور خودكار دوباره فعال مي گردد. و به پرواز ادامه مي دهد . مانور تيل اسلايد Tail Slide تيل اسلايد كه در روسي به نام Bell نيز شناخته مي شود يك مانور اوج گيري سريع است كه در زاويه پيچ بالا 70 تا 75 در جه صورت مي پذيرد . در نتيجه دراين مانور , سرعت عمودي به صفر كاهش مي يابد , اما سرعت افقي در 10 تا 20 كيلومتر در ساعت بلاي صفر باقي مي ماند . آنگاه هواپيما تا 100 پايين مي سرد و سپس با يك گردش دماغه به پرواز افقي باز مي گردد , تيل اسلايد معمولي ممكن است در ارتفاعت مختلف و با سرعت 500 تا 800 كيلو متر در ساعت صورت پذيرد. اين مانور مي تواند توسط يك فروند فلنكر در نمايشهاي هوايي نشان داده مي شود و از ارزش جنگي اندكي برخوردار است , گر چه كارشناسان اظهار ميكنند كه وقتي سرعت هواپيما در قسمت بالاي مسير كاهش مي يابد بطور موثري در رابطه با تمامي سيستمهاي راداري پيشرفته دشمن , " تعقيب امواج " را مختل مي نمايد البته به قيمت از دست دادن تمام سرعت . علاوه بر مانور كبرا , تيل اسلايد بطور چشم گيري توانايي شگفت انگيز فلنكر براي پايدار ماندن در زواياي حمله بالا و سرعت هاي پايين و نيز طرح موتور در جه يك اين هواپيما را ثابت مي نمايد. انجام مانور تيل اسلايد خلبان صعود براي قرار گرفتن در وضعيت تقريبا" عمودي با زاويه پيچ 70 درجه را آغاز مي كند . زمانيكه در روي مسير 70 درجه پايدار قرار مي گيرد , نيرو را تا رسيدن به ميزان ايده آل كاهش داده و زاويه 70 درجه را حفظ مي نمايد . اگر زواياي پيچ از 75 درجه فراتر رود , بايد توجه بيشتري صورت پذيرد كه بيش از اندازه عقب كشيدن دسته فرمان موجب فراتر رفتن پيچ از حد عمودي و كاهش سرعت بالقوه در زواياي حمله منفي بالا مي رود . پس از اين كه هواپيما شروع به پايين آمدن يعني ايجاد سرعت عمودي منفي نمود دسته فرمان را به نرمي عقب مي كشد. هواپيما به طرف جلو تنزل نموده و دماغه آن پايين مي آيد . گرايش به اسپين در جهت راست در اين مانور مربوط به تاثير ژيروسكوپي ايجاد شده توسط موتور ها مي يباشد . در پايان نيرو را تا 100 % افزايش داده و اجازه مي دهد كه هواپيما تقريبا" تا 500 كيلو متر در ساعت سرعت بگيرد , آنگاه بطور طبيعي هواپيما را به پرواز افقيباز مي گرداند. اگر از دوستان كسي اطلاعات بيشتري داره تاپيك رو كاملتر كنه. با تشكر icon_cheesygrin icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
افرين اقا حامد. فكر كنم اسم مانور ايملمناسم قديميه اونه و به اسم يه خلبان جنگ جهاني اوله.درسته

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

افرين اقا حامد. فكر كنم اسم مانور ايملمناسم قديميه اونه و به اسم يه خلبان جنگ جهاني اوله.درسته


اكثر مانورهاي هوايي به نام ابداع كننده هاي آنهاست.در مورد ايملمن هم فكر مي كنم همينطور باشه. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اخه تو اين مورد من فكر كنم اسمش عوض شده. بد شانسي اسم جديدش رو هم يادم رفته

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اخه تو اين مورد من فكر كنم اسمش عوض شده. بد شانسي اسم جديدش رو هم يادم رفته


باعث خوشحاليه اگه اطلاعاتي داريد ارايه كنيد.
با تشكر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا علي بود. من مدتها دنبال همچين مطلبي بودم آقا حامد دست شما درد نكنه. icon_cheesygrin icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این مانور مخصوص جنگنده هایی است که زاویه حمله خود را میتوانند به سرعت به بیش از 108برسانند (مانند سوخو)
در پروازهای سوپرسونیک در هنگام تعقیب و گریز دو جنگنده جنگنده جلوتر با با افزایش ناگهانی زاویه حمله به بیش از 108 درجه یک دایره در خلاف جهت پرواز را طی میکند و پشت سر جنگنده تعقیب کننده قرار میگیرد

سؤالی که اینجا مطرح میشود اینست که آیا حالت stallبرای پرنده به وجود نمی آید؟در پاسخ باید گفت این موضوع بسیار تخصصی است اما به صورت کلی میتوان گفت در صورتی که سرعت تغییر زاویه حمله به اندازه کافی باشد هوا فرصت نمیکند از airfoil جدا شود.
مانور سوپر کبری مانوری منحصر به فرد است که فقط از عهده هواپیمای سوخو 37 بر می آید.و این جنگنده تنها هواپيمايي است كه این مانور پر مخاطره رو انجام ميدهد .البته سوخو 27و f-22A توانایی انجام مانور كبري رو دارند.


اف22 به خاطر شکل خاص بالهای خود که بسیار پهن می باشد (هم به علت مسایل خاص خفا کاری و هم بدلیل حمل بیشتر سوخت) با انجام مانورهای سنگین مثل مانورهای سوخو27 و سوخو37 نیروی قابل توجهی رو از دست می دهد بطوری که موتورهای پرقدرت این هواپیما هم توانایی ایجاد شرایط استیبل در همان لحظه را برای هواپیما ندارند. درواقع انجام این مانور برای این پرنده آخرین سیستم چندصد میلیون دلاری ریسک بزرگی محسوب می شه. و در شرایط استاندارد این پرنده دیده نشده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عالی بود...ادامه بدید. راستی یه سوال بیربط.. پوگاچف زنده است؟ یعنی میخوام بدونم نخستین مانور کبرا چه زمانی صورت گرفته؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حامد جان دست شما درد نکند. تا چند ساعت دیگر عکسهایی از مانورهای مذکور آپلود میکنم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من جايي خوندم كه بعد از انجام مانور سوپر كبري سوخو در ارتفاع 15000 پايي اين مانور توسط اف 22 در 3000 پايي انجام شد. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با اجازه آقا سعيد.


تصاوير مانورهاي گروه فلانكر
[align=center]تصویر

تصویر

تصویر

تصویر[/align]

البته خيلي با كيفيت نيستند.اما براي نشان دادن حال مانورها بد نيستند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Falcon_11, سوخو27 قادر به انجام مانور کبری در ارتفاع خیلی کم نیز هست. اگر به فیلمهای موجود از نمایشهای هوایی مثلا گروه آکروجت راشن نایتس نگاه کنید متوجه این مساله خواهید شد. hamed_713, عجب! icon_cheesygrin پس تا چند ساعت دیگر فیلمهایی از این مانورها آپلود میکنم!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين عكس كليه مانورهاي اساسي گروه فلانكر(سوخو37) رو نشون مي ده.

[align=center]تصویر[/align]


اين تصوير هم مانور كبري را نشون مي ده.

[align=center]تصویر[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.