rezare77

صلاح الدين ايوبي

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

بسم الله في الاول و الاخر كوتاه از زندگينامه سلطان صلاح الدين ايوبي پرچمدار اسلام و فاتح بزرگ جنگهاي صليبي سلطان صلاح الدین ایوبی یکی از سرداران و دلاوران جنگ‌های اسلامی با صلیبیون بود. صلاح الدین در سال 1136 میلادی در تکریت واقع در ساحل دجله و شمال سامره زاده شد. او از تبار کرد بود. او خدمات خود را در خدمت اتابک زنگی از سلاجقه سوریه شروع کرد که بعدها در حلب جانشین وی گردید. فرزند اتابک زنگی یعنی نورالدین پس از مدتی صلاح الدین را به همراهی عمویش شیرکوه عازم مصر گردانید تا متحد اولین فرمانروای مصر را که شاهوار نام داشت در مقام خود حفاظت نماید که به وسیله یکی از رقبای خویش در مصر طرد شده بود مصر در این زمان تحت فرمانروایی یکی از خلفای فاطمی به نام ابو محمود عبدالله بود شیرکوه و صلاح الدین مجبور بودند که با او حسن سلوک داشته باشند.از طرفی صلیبیان فهمیده بودند که اتحاد مصر و سوریه برای آنها خطرناک خواهد بود به همین خاطر به سوریه حمله بردند که صلاح الدین انها سخت به عقب راند و شکست داد. بعد از مرگ نورالدین زنگی, صلاح الدین حاکم آنجا شد و آغاز به بسط قدرت خود نمود او حکومت خود را تا مصر گسترش داد و حجاز و الجزیره را نیز به تصرف درآورد در حرکت بعدی اورشلیم را از دست قوای صلیبی بیرون آورد. صلاح الدین شجاعانه در نبردی با ریشارد شیردل آنها را مجبور به ترک تمام خاک فلسطین نمود. این سردار دلیر بعد از سال‌ها مبارزه و مقاوت در برابر تمامی دشمنان در سال 1193 در دمشق وفات یافت. و بعد از مرگش امپراتوری او میان فرزندانش تقسیم گردید. افضل به حکومت دمشق رسید. عزیز در قاهره و ظهیر در حلب حکومت کردند بعدا حکومت آنها به روسای محلی منتقل شد. تنها حلب تا سال 1390 در اختیار خاندان ایوبی (ایوبیان) قرار داشت. توان قدرت و خصوصیات جنگی صلاح الدین او را به عنوان یکی از قهرمانان افسانه‌ای جهان اسلام درآورد به طوری که کردها از داشتن چنین فرزندی افتخار می‌‌کنند. www.mosalman.net

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسم الله في الاول و الاخر سردار روياها • صلاح الدين در تكريت به دنيا آمد، جايي كه حالا مركز استان صلاح الدين است و گاهي هم براي ما يادآور ديگر متولد اين شهر، صدام. سال تولدش 1137 بود و اسمش يوسف. اسم پدرش ايوب بود كه بعدها شهرت او و خاندانش شد. اصالتش از آذربايجان ايران و كرد بود. عمويش شيركوه، از سرداران معروف عباسي است. • در زبان هاي اروپايي، اسم او را به صورت SALADIN مي نويسند. • صلاح الدين ابتدا در سپاه نورالدين زنگي سربازي ساده بود، ولي شجاعت او در جنگ صليبي دوم، او را به مقام سرداري رساند. نورالدين به او حكومت مصر را داد. بعد از درگذشت نورالدين در 1174 صلاح الدين به دمشق، مركز حكومت او آمد و با كنار زدن رقبا، حكومت خودش را تشكيل داد. پادشاهي ايوبيان، مصر و سوريه و فلسطين و تمام شاخ آفريقا را شامل مي شد. • در نبرد حِطين كه در نزديكي طرابلس امروزي واقع شد، صلاح الدين با صف آرايي مناسبش تمام چاه هاي آب منطقه را از صليبي ها گرفت و با چند ترفند سادة ديگر، در يك روز شش هزار شواليه را كشت و والي اورشليم را به اسارت گرفت. مي گويند پاپ اوربن سوم از شنيدن خبر اين جنگ سكته كرد و مرد. • شيخ اشراق، شهاب الدين سهروردي، به دستور صلاح الدين كشته شد. او از حرف هاي سهروردي چندان چيزي نمي فهميد و نمي خواست او را بكشد، اما علماي دربارش بر اين كار اصرار داشتند. • سپاهيان صلاح الدين و ريچارد شيردل، شاه انگلستان، هر كدام يك بار، ديگري را به سختي شكست دادند و چندبار هم بدون نتيجة مشخصي با هم درگير شدند. اين دو هر بار پس از نبرد، به تمجيدهاي اغراق آميز از يكديگر مي پرداختند. لقب شيردل را صلاح الدين به ريچارد داد. • در نوامبر 1192، صلاح الدين، يافا را به يك حمله و آن طور كه مورخان نوشته اند پيش از آن كه راهبان فرصت كنند دعاي صبحشان را بخوانند تصرف كرد. • صلاح الدين، نمونه اي كامل از يك پهلوان شرقي بود. در هنگام جنگ، هيچ ترحمي نداشت و بعد از جنگ، آن قدر انصاف و شكيبايي مي كرد كه دشمنانش را هم به تحسين وامي داشت. در فتح بيت المقدس، با حاكم مسيحي آن جا قرار گذاشت كه با لشگريانش 50 روز پشت دروازه هاي شهر بمانند و صبر كنند تا مسيحيان به تجهيز قوا و تعمير استحكامات بپردازند. پس از فتح بيت المقدس، خودش فدية تعداد زيادي از اسرا را داد و آن ها را آزاد كرد. يك بار ريچارد را در ميدان جنگ پياده ديد، اسب تيزرويي براي حريفش فرستاد همراه با پيغامي كه حيف است جنگاوري چنين دلير، پياده به جنگ برود. • ريچارد پيشنهاد داده بود شاهزاده جوانا، خواهرش، با عادل برادر صلاح الدين ازدواج كنند و اورشليم به عنوان جهاز اين وصلت به هر دو گروه مسلمان و مسيحي متعلق باشد. صلاح الدين هم موافق بود. اما كليساي كاتوليك اجازة اين كار را نداد و جنگ ادامه يافت. • نوشته اند كه پول در نظر وي همان اندازه ارزش داشت كه خاك. و وقتي مرد، در خزانة شخصي او فقط يك دينار به جا مانده بود. • قبر صلاح الدين، در دمشق در مسجد اموي است. معروف است كه ناپلئون وقتي در 1799سوريه را تصرف كرد، بر سر قبر او رفت و خطاب به اسطورة مسلمان ها گفت: صلاح الدين! ما بالاخره پيروز شديم. • صلاح الدين در ذهن اروپايي ها يك شوالية پهلوان است. او تنها شخصيت شرقي است كه در كمدي الهي دانته حضور دارد. در مجموعه افسانه هاي دكامرون هم صلاح الدين حضور دارد و سر والتر اسكات، رمان نويس انگليسي، تاليسمان را دربارة او نوشته است. • تاكنون در 19 فيلم و سريال، شخصيت صلاح الدين بازسازي شده . آخرين فيلمي كه صلاح الدين در آن ظاهر شده را ريدلي اسكات (كارگردان گلادياتور ) در 2005 ساخته با عنوان پادشاهي بهشت ؛كارگردان در اين اثر، احترام فراواني براي صلاح الدين قائل است. www.tebyan.net

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسم الله في الاول و الاخر سلطان صلاح الدين ايوبي، تبلور سطوت از دست رفته مسلمانان جهان شهر اورشليم را قبله اول و محل معراج پيامبر اسلام ميدانند و بنا بر روايتي از نبي اكرم درميان همه شهرهاي دنيا خداوند چهار شهر را بر همه ترجيح داده و به عنوان برترين برگزيده است. اين چهار شهر عبارتند از: 1- مكه يا البلده يا والاشهر 2- مدينه يا النخله یا شهر نخلستان 3- دمشق يا التين يا شهر انجيرستان 4- بيت المقدس يا الزيتون يا شهر زيتونستان در بين شهرهاي ياد شده، اورشليم شهري است ويژه كه براي اديان و بخصوص براي پيروان سه دين بزرگ جهان يعني یهوديان، مسيحيان و مسلمانان از اهميتي خاص برخوردار بوده و مرور زمان هرگز از حساسيت آن نكاسته است. معتقدان و مومنان اديان یاد شده از زمان هاي دور به زيارت اماكن مقدس خود به شهر اورشليم در رفت و آمد بوده اند. اگر چه احساسات و باورهای اعتقادی و در عین حال معصومانه پيروان اديان الهی در ذات خود مغايرتي با يكديگر ندارند ولي اغراض و اميال دنيوي سران و سردمداران منفعت طلب همواره بر تحريك و سوء استفاده از آنها شایق بوده و به حيل گوناگون در به خاك و خون كشيدن هزارن هزار افراد بيگناه بر يكديگر سبقت گرفته اند. كشمكشهاي طولاني و اغلب خونين برسر تصاحب اين شهر مقدس در طول تاريخ تازگي نداشته است ولي در پهنه تاریخ بشری مهيب ترين و خونبارترین آنها به جنگهاي صليبي موسوم است. زمینه های بروز جنگهای صلیبی ترکان سلجوقی که شاخه ای از قوم ترک و نژاد زرد بودند اصلا از ترکستان برخاسته و اسلام آوردند و طی سده یازدهم به سرزمین اعراب تاخته و سپس به امپراطوری یونانی حمله آورده و تقریبا کل آسیای صغیر را تصاحب کردند. قبل از زمانی که ترکان سلجوقی برآسیای صغیر تسلط یابند اورشلیم بیش از چهار قرن در دست اعراب مسلمان بود در حالی که برای هیچیک از پیروان ادیان الهی محدویتی قائل نشدند. همه زوار در صلح و سلامت برای زیارت مکانهای مقدس خود چه به صورت فردی و چه گروهی در رفت و آمد بودند که ناگهان ممنوعیت ورود برای مسیحیان در دستور کار قرار گرفته و زوار و علاقمندان عیسی (ع) مورد آزار و اذیت مقامات حکومتی قرار گرفتند. خبرهایی که به اروپا میرسید همه حاکی از بد رفتاری ترکان سلجوقی با پیروان دین مسیح بود و به طور قطع برای پاپ و پیروانش ترک سلجوقی و عرب و فارس مسلمان فرق چندانی نمیکرد. از دید پاپ همه آنها کافر بودند که باید به دست مسیحیان با ایمان قتل عام شده و سرزمین مقدس ( اورشلیم ) آزاد میشد. طلب استمداد امپراطور قسطنطنیه در سال 1073 میلادی از پاپ وقت موضوع را جدی تر و حیاتی تر کرده بود. امپراطور قسطنطنیه به شدت از ناحیه ترکان سلجوقی احساس خطر میکرد. جنگهاي صليبي از آن جهت به این نام معروف گشت که ضمن مشارکت همه ملل مسیحی اروپا در آن افراد داوطلب بر شانه راست لباس خود علامت صلیبی از پارچه سرخ دوخته بودند. این جنگها در هشت مرحله، حد فاصل قرن هاي 11 الي 13 ميلادي با به خاك و خون كشيده شدن ده ها هزار مسيحي و مسلمان به وقوع پيوست. اگرچه در بادی امر تحریکات پاپ و اسقف های مقدس نیت صلیبیون عامی را در آزاد سازی ارض مقدس در هاله ای از ایمان فرو برده بودند ولی در مراحل بعدی صلیبیون تنها مقاصد سیاسی و اقتصادی را دنبال کردند. اولين مرحله از جنگهاي صليبي از سال 1095 ميلادي با تحريك و بسيج مسيحيان اروپا توسط پاپ اوربان دوم ( pope Urban II ) بر عليه مسلمانان ترك ( سلاجقه) آغاز و با استقرار حكومت مسيحي در شهر اورشليم در سال 1099 میلادی پايان يافت. نویسنده تاریخ جنگهای صلیبی به نقطه ضعف مسلمانان آن روزگار به درستی اشاره دارد: «... بزرگترین سرمایه فرنگان , پراکندگی مسلمانان بود. به علت هم چشمی های رهبران مسلمان و خود داری ایشان از مساعدت به یکدیگر بود که نخستین جانبازان صلیب به آنچه میخواستند رسیدند. شیعیان که خلیفه فاطمی مصر سرآمد ایشان بود از خلیفه بغداد و ترکان سنی کیش همانقدر نفرت داشتند که از عیسویان. در میان ترکان نیز اتفاقی نبود... » پاپ به آنها وعده داد كه هركس به اين جنگ مقدس عازم شود گناهانش به کلی بخشوده شده و از پرداخت ماليات معاف و متصرف گنجهاي بيشمار سرزمينهاي مسلمانان نيز خواهد بود. منظور پاپ اوربان دوم با همه تفاصيل ناظر بر دو هدف كلي بود: 1. پاسخ مثبت به تقاصاي كمك از ناحیه امپراتور روم شرقی یا بيزانطه ( Byzantine ) که از دید پاپ و مسیحیان سد محکمی بود در برابر مسلمانان. 2. آزاد سازي سرزمين مقدس ( Holy Land ) يا اورشليم كه از سالها پيش در سيطره مسلمانان یا به زعم پاپ كافران بود. پاپ فکر میکرد که اکنون فرصت خوبی دست داده است تا تسویه حسابی ریشه ای با اسلام ومشرق زمین به عمل آورد. وي با مهارتي خاص احساسات مسيحيان مومن را متوجه ضرورت كمك به برادران ديني و در عين حال آزاد سازي سرزمين مقدس كرد.و بدين ترتيب اولين شعله هاي خانمان سوز آتش جنگ مقدس بر عليه مسلمانان و سرزمينهايشان شكل گرفت كه تا بیش از دو قرن ادامه يافت. به حکم پاپ روز 15 اوت سال 1095 میلادی روز حرکت به سوی ارض مقدس اعلام گردید.سه قشون صلیبی از سه راه مختلف با سپاهیانی انبوه حرکت و قرار گذاشتند در قسطنطنیه به یکدیگر بپیوندند. حرکت صلیبیون سه سال و اندی تا رسیدن به اورشلیم با گرفتاریها و زد وخوردهای بسیار به درازا کشید ولی عاقبت در روز 15 ژوئیه سال 1099 میلادی شهر اورشلیم در برابر تهاجم آنها سقوط کرد و قتل عام مهیبی به راه افتاد که بعضا گریبان گیر یهودیان و مسیحیان بومی نیز بود. صلاح الدين پا به عرصه وجود میگذارد در این میان کودکی متولد میشود. نام کامل این پسر یوسف فرزند ایوب است که جدش به نام شادی خوانده میشود. صلاح الدين در سال 532 هجري قمري برابر با 1137ميلادي در قلعه تكريت ديده به جهان میگشاید. ریشه آباء و اجدادی این کودک , قصبه دوین واقع در حدود اران از نواحی آذربایجان میباشد ولی شادی جد صلاح الدین با دو پسر خود نجم الدین ایوب و اسدالدین شیرکوه از آن قریه به بغداد و از آنجا به تکریت مهاجرت کرده بود. صلاح الدين دوران كودكي و تحصيلات خود را در شهر دمشق به آرامي ادامه وتا زماني كه وارد ارتش نشده بود همواره مباحث بي درد سر و جذاب علمي و ديني را بر مناظر ميدانهاي تاخت و تاز ورزمي ترجيح ميداد. پدرصلاح الدین در آن زمان والي تكريت بودو از آنجایی که پدر و عموي صلاح الدين جزء كارگزاران حكومت نور الدين محمود بودند. اسد الدين شيركوه عموي صلاح الدين ايوبي در سه حمله سپاه نورالدين به مصر مشاركت و در مواردی او را با خود به این نبردها برده بود. وي سرانجام با تشويق هاي شيركوه ( عمويش ) وارد ارتشي شد كه فرماندهي آن را نيز به عهده داشت. صلاح الدين به همراه ارتش شيركوه عازم فتح مصر كه در اختيار حكومت فاطميان بود گرديد و پس از كشمكشهاي بسيار بالاخره در سن 35 سالگي ( سال 1173 ميلادي ) بر تخت سلطنت جلوس و بدين ترتيب سلسه ايوبيان را پايه گذاري كرد. دوران حكومت صلاح الدين براي مصريان، ايامي طلايي و پر خير و بركت بود چرا كه غير از امنيت و آسايش، شكوفايي اقتصادي و رفاه را نيز به همراه آورده بود به طوري كه عليرغم تحريم داد و ستد با حكومت صلاح الدين توسط پاپ، بازرگانان از كشورها و شهرهاي مهم اروپايي مانند پيزا و جنوا فراورده هاي مختلف از جمله محصولات نظامي و رزمي را براي فروش به آن شهر مي آوردند. از كارهاي بسيار با ارزش صلاح الدين به كار گماردن افراد لايق و با تدبير در پست هاي مهم مملكتي بود از جمله منصوب نمودن وزيري به نام الفاضل ( اهل عسقلان ) كه همواره نقشي ارزنده در تمشيت امور ايوبيان به عهده داشت. در زمان صلاح الدين به دليل علاقه شخصي وي به علوم ديني، فقهي و عرفاني، مراكز علمي و فرهنگي از جمله دانشگاه الازهر رونق بسياري يافتند و فنون و صنايع آزادانه گسترش يافتند. اولين تهاجم مسيحيان به قلمرو صلاح الدين پادشاه اورشليم ( بودئن چهارم ) و فرماندهان صليبي اش چشم طمع از مصر و حوزه هاي فرماندهي صلاح الدين برنمي داشتند و لذا با شنيدن آوازه حكومت صلاح الدين به فكر پيش دستي در امور نظامي و رزمي برآمدند و در تاريخ 27 ماه ژوئيه سال 1174 به سوي بندر اسكندريه حركت كردند ولي با درايت و شجاعتي كه صلاح الدين از خود نشان داد آنها مجبور به عقب نشینی شدند. صلاح الدين در پائيز سال 1176 ميلادي پس از تصرف سوريه، برادرش تورانشاه را به حكومت آنجا گماشته و خود به مصر بازگشت. مقارن اين ايام صلاح الدين تصميم به ضرب سكه براي حكومت خود گرفته است كه حاكي از اوج قدرت او بود. صلابت و قدرت او طوري خود را بر تخت واقعيت مينشاند كه خليفه وقت در بغداد در دربار خود سفارتي دائمي براي حكومت وي در نظر ميگيرد. اكنون از دره نيل تا دره فرات و از حدود سرزمين نوبي تا كوههاي ارمنستان صغير و به ويژه اورشليم حكومت از آن صلاح الدين بود و كسي را ياراي برابري با وي نبود. اما هیچگاه قدرت روز افزون مانع از ژرف انديشي و رفتار انساني صلاح الدين نبود به طوري كه وقتي كه سركردگان و فرماندهان اسير شده را به حضور او مي آورند پرچم سياهي را بر بالاي سر سلطان آويخته میدیدند كه با حروف زردوزي شده بر روي آن نوشته شده بود: صلاح الدين سلطان سلاطين و فاتح فاتحان نيز همچون ديگر مردمان بنده مرگ است. تصرف اورشليم به دست سلطان صلاح الدين در روز 20 سپتامبر سال 1187 ميلادي برابر با 16 رجب سال 583 هجري قمري يعني دو ماه ونيم پس از فتح حطين، صلاح الدين در جلو دروازه هاي شهر اورشليم ظاهر و به فرماندهان شهر پيشنهاد صلح داده و خواستار تسلیم آنان شد. صليبي ها در سال1099 میلادی مقارن با 492 هجري قمري هنگاميكه شهر مقدس را به تصاحب خود درآورده بودند، ده ها هزار مسلمان و بعضا یهودی و مسیحی های بومی را قتل عام کردند. گود فری امیر سپاه صلیبی در این خصوص برای پاپ اینطور نوشته است: «... اگر میخواهید بدانید با دشمنانی که در بیت المقدس به دست ما افتادند چه معامله ای شد همین قدر بدانید که کسان ما در رواق سلیمان و در معبد مقدس در دریایی از خون مسلمانان میتاختند و خون تا زانوی اسبان ما میرسید.» اکنون که پیروزی نصیب سلطان صلاح الدین شده بود وی تصمیم نداشت دست به عملی مشابه بزند ولي باليان دوم ( Balian II ) كه حكومت شهر اورشلیم را بر عهده داشت پيغام صلح فرستاده شده اورا نپذيرفته بود ولی سلطان عزم را جزم کرده بود تا عظمت از دست رفته را به اردوی مسلمانان برگرداند. از یک سو رعب و وحشت از صلابت سلطان بر جان حاکمان اورشلیم لرزه افکنده بود و از سویی دیگر آوازه مهربانی او به گوششان رسیده بود و لذا در آخر از در سازش در آمدند و شهر را در روز دوم اكتبر سال 1187 ميلادي تسليم نيروهاي سلطان صلاح الدين نمودند. صلاح الدين نه مانند حاكمان قاهر خونريز وارد شهر اورشليم شد و نه جايي را ويران و غارت كرد بلكه از رفتار پيامبران تبعيت و گذشت و مهربانی را پيشه خود ساخت. وي ساكنان شهر را نواخته و در ماندن و يا رفتن از آنجا مخيرشان ساخت. آنهایی که تصميم به ماندن گرفتند به احدي اجازه تعدي به آنها نداد و آنهایی که قصد مهاجرت داشتند توشه و امکانات دریافت کردند. هنگاميكه تني چند از متعصبين مسلمان به صلاح الدين توصيه كردند ضريح مقدس عيسي را ويران و خاك آن را با گاوآهن شخم بزند تا ديگر كافران ( مسيحيان ) دليلي براي آمدن به آنجا به عزم زيارت نداشته باشند، صلاح الدين پاسخ داد " شايسته نيست چنين رفتار اهانت آميزي با مكاني مقدس بشود." با آنکه قبه الصخره که برای مسلمانان مکانی مقدس است از ناحیه یونانی های مسیحی دچار بی حرمتی شده بود , کسی نتوانست سلطان پیروزمند را وادار به عمل مشابه نسبت به كليساهاي مسیحی کند. او همواره در طول حیاتش حرمت مکان های مقدس دیگر ادیان را نگاه داشت. با فتح اورشليم به دست نيروهاي مسلمان، ( بنا به گفته يهوداالحريزي مورخ یهودی ) يهوديان که قبلا مجاز به زیارت اماکن مقدس خود نبودند , اجازه يافتند به آنجا آمده و به زيارتگاه های خود دست تبرک بسایند. صلاح الدين به صراحت اعلام كرده بود كه پيروان مذاهب ابراهيمي را كه از هركجاي جهان به اورشليم بيايند به طيب خاطر خواهد پذيرفت. با پخش خبر فتح اورشلیم به دست سلطان صلاح الدین در سال 1190 میلادی برابر با 586 هجری قمری پاپ و پیروان اروپائیش تصمیم به بسیج و حرکتی مجدد به سوی سرزمین مقدس گرفتند. آوازه رشادت و صلابت سلطان لرزه براندام صلیبیون و پاپ در افکنده بود اینبار بسیج بسیار جدی تر بود به طوری که ریچارد اول پادشاه انگلیس معروف به ریچارد شیردل و فلیپ اگوست پادشاه فرانسه راسا وارد معرکه شده بودند و یک سال بعد در محاصره شهر عکا به اتفاق هم شرکت کردند. یک سال و نیم از زدوخورد میان نیروهای صلیبی و مسلمان میگذشت ولی هر بار شکست و پیروزی طرفین چنان نبود که قضیه را فیصله دهد و بدین ترتیب جنگ حالت فرسایشی به خود گرفته بود. دو پادشاه اروپایی و سپاهیانشان به رنج و صدمات زیادی گرفتار آمده بودند و ناچار به صلحی با سلطان تن در دادند. آنها فرماندهی و رشادت صلاح الدین را بسیار دستکم گرفته بودند و بدین ترتیب بود که سلطان به تنهایی در برابر قشون اروپا و اعزام پیاپی نیروهای تازه نفس مسیحی از غرب به شرق آنچنان پایداری به نمایش گذاشت که همواره در تاریخ به دیده تحسین دوست ودشمن نگریسته شده است. قرار داد صلح یاد شده میان نیروهای متخاصم به مدت پنج سال به قوت خود پایدار بود. به اعتقاد دانشمندان و مورخین جنگهای صلیبی در بطن خود برای مسیحیان اروپا آثار مثبتی نیز به ارمغان آورده وآنها را با تمدن و علوم و فنون جوامع مسلمان در شرق آشنا نمود. اخلاق و باورهاي دینی صلاح الدين نویسنده و محقق غربی استیون رانسیمان در کتاب ارزشمند تاریخ جنگهای صلیبی در باره او چنین اظهار نظر کرده است: «... سلطان از نظر ظاهر مردی بود لاغر اندام , چهره ای محزون و آرام داشت که هر آن به لبخنده ای نور و صفا میگرفت.رفتارش همواره به هنجار بود. سادگی را می پسندید و از خودنمایی و درشتی متنفر بود. دلبسته صحرا و نخجیر بود , با اینهمه از مطالعه و خواندن غافل نمی نشست... » همین نویسنده در خصوص رقیب و دشمن صلیبی سلطان یعنی ریچارد شیر دل ( پادشاه انگلیسی ) اینگونه قضاوت کرده است: «... او فردی ناخلف , همسری بی وفا و پادشاهی بی کفایت بود , اما در میدان جنگ سربازی بود بسیار شجاع و نام آور... » صلاح الدين که به القاب ابولمظفر و سیف الدین نیز مشهور بود مردی متقی و روزگار خود را در عین سلحشوری بسيار به ياد خدا سپری میکرد و به شنيدن قرآن و احاديث پيامبر علاقه زيادي داشت. او شعائر مذهبی را به جد محترم مي شمرد و فردی بود منضبط. وی فرمانروايي رئوف و مهربان و ياور مظلومان و سخاوتمند بود. در معاشرت رفتار نيكويي داشت و نكات ريز و درشت اخلاقي را به خوبي رعايت مي كرد. در مجلس وي از كسي غيبت نمي شد. محبوبيت زيادي در ميان مردم داشت و همه او را دوست مي داشتند. زبانش هرگز به سخنان ناروا آلوده نشد و گوشش جز قرآن و سخن نيكو چيزي نمي شنيد. شجاع و دلير و بلند همت و صاحب عزمي پولادين بود. از ديگر ويژگي هاي صلاح الدين رفتار منصفانه با شكست خورده ها بود و همواره به عقاید پیروان دیگر مذاهب احترام میگذاشت. شايد در طول تاريخ بشري به سختي بتوان سردار و یا سلطاني نيرومند و پيروز چون صلاح الدين ايوبي را با خصائل انساني و عالمانه يافت چرا كه در طول تاریخ دو خصیصه پيروزي و گذشت كمتر قرين هم بوده اند. وي به يكي از سرداران خود ( الملك الظاهر فرزند خود ) كه او را به عنوان والي روانه حلب ميكرد چنين اندرز داد: من شما را به خداي بزرگ كه منبع همه نعمتها است ميسپارم. هميشه از ارداه خداوند پيروي كنيد چون همان راه صلح و آرامش است. مراقب باشيد كه هيچوقت بيهوده خون نريزيد، چون خون به ناحق ريخته شده هرگز باز نمي ايستد. بكوشيد تا هميشه دل زير دستان خود را به دست آوريد. خردمندانه از منافع جامعه اسلامی دفاع كنيد. زنهار كه هيچگاه احساسات بد نسبت به هيچكس نداشته باشيد. صلاح الدين از دنيا رفت و اموال زيادي از خود برجاي نگذاشت.هنگام مرگ طلا و نقره اي در خزانه خود باقي نگذاشت و تنها 47 درهم ناصري و يك دينار طلا داشت. خانه، املاك و مزرعه اي نداشت. در سال آخر عمرش تصميم گرفته بود كه عازم سفر حج شود اما به علت تنگدستي و ضيق وقت موفق نشد. صلاح الدين در اوج قدرت و پيروزي زندگي را بدرود گفت. قهرمان سلحشور و سلطان سرزمين پهناور ايوبي كه سه پايتخت داشت ( قاهره، دمشق و حلب ) در حالي از دنيا رفت كه در منتهاي فقر و ناداري بود. با اينكه سلطان سلاطين ناميده ميشد اطرافيانش براي هزينه مراسم به خاك سپاريش ناچار شدند مبلغي را قرض كنند. سلطان در روز چهارشنبه چهارم مارس 1193 ميلادي در سن 57 سالگي در شهر دمشق پس از اداي نماز صبح جان به جان آفرين تسليم كرد. صلاح الدین از خود 17 فرزند پسر و یک فرزند دختر برجای گذاشت. مورخان در عزاي از دست دادن صلاح الدين گفته اند: براستي پس از مرگ خلفاي راشدين، دنياي اسلام چنين ضربتي نخورد بود. تنها نقطه ضعف و ايرادي كه محققين متوجه صلاح الدين ميدانند رفتار ناپسندي است كه در ايام زمامداري او در حق شيخ شهاب الدين سهروردي مشهور به شيخ اشراق رخ ميدهد. فقهاي قشري و متعصب زمان براي اين حكيم جوان حكم ارتداد صادر كرده بودند. او كه ساكن شهر حلب بود در ابتدا تحت حمايت «الملك الظاهر» ( فرزند صلاح الدین ) حاكم حلب قرار داشت ولي در اثر سعايت و فتنه متعصبين گروهي از آنها به نزد «صلاح الدين ايوبي» رفته و حكم قتل شيخ را از وي مي ستانند. خلاصه زندگي صلاح الدين ( Biography ) · سال 1137 ميلادي : تولد در تكريت در خانوادهاي مسلمان برابر با 532 هجری قمری (تكريت آبادي كرد نشين كوچكي است واقع برساحل راست رودخانه دجله در عراق فعلي ) · سال 1152 ميلادي : پيوستن به ارتش سوريه به فرماندهي نورالدين · سال 1164 ميلادي : بروز و نمايش لياقتهاي جنگي و فرماندهي · سال 1169 ميلادي : صلاح الدين شانه به شانه عموي خود شيركوه، كه در ابتدا فرمانده كل و سپس وزير اعظم بود لحظه اي از پيشرفت باز نماند. وي در اين سال به وزارت رسيد. · سال 1171 ميلادي : صلاح الدين فرماندهان فاطمي مصر را سركوب و آن منطقه را به قلمرو خليفه عباسي برگرداند. · سال 1173 ميلادي: جلوس بر تخت سلطنت و بنيان گذاري سلسله ايوبيان در مصر. · سال 1175 ميلادي : سوء قصد به جان صلاح الدين در دو مرحله از سوي فدائيان اسماعيليه. · سال 1176 ميلادي: صلاح الدين منطقه مهمي كه متعلق به فرقه فدائيان اسماعيليه بود به محاصره در آورد ولي به يك باره از آن دست كشيده و به صلح تن داد. · سال 1183 ميلادي: تصرف شهرهاي شمال سوريه. · سال 1186 ميلادي: تصرف موصل در قسمت شمالي عراق. · سال 1187 ميلادي: حمله به اورشليم و تصاحب آن بدون خونریزی. · سال 1189 ميلادي: همچنان اورشليم و فلسطين تحت تسلط صلاح الدين باقي ميماند. · سال 1192 ميلادي: طي توافق صلحي كه بين صلاح الدين و ريچارد اول پادشاه انگلستان برقرار شد، اورشليم كماكان در اختيار مسلمانان باقي ماند. · سال 1193 ميلادي: در گذشت صلاح الدين پس از مدتي بيماري در شهر دمشق به سن 57 سالگي. ( برابر با سال 589 هجری قمری ) فهرست منابع و ماخذ: 1. دائره المعارف بريتانيكا 2. تاريخ جنگهاي صليبي نوشته استیون رانسیمان - ترجمه منوچهر کاشف 3. تاریخ قرون وسطی – نوشته آلبرماله 4. مقدمه ابن خلدون – ترجمه محمد پروین گنابادی 5. صلاح الدين ايوبي نوشته آلبر شاندور – ترجمه محمد قاضي 6. جنگهاي صليبي نوشته آنتونی وست 7. تاريخ ايوبيان نوشته جمال‌الدين محمد بن سالم بن واصل - ترجمه پرويز اتابكي www.bashgah.net

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقطه بسیار تاریک در زندگانی صلاح الدین ایوبی دشمنی زاید الوصف وی نسبت به جامعه شیعه و مذهب اهلبیت علیهم السلام است. او با همه رافت و گذشتی که طی جنگهای صلیبی نسبت به یهودیان و مسیحیان نشان میداد ، وقتی به شیعیان و دوستان خاندان پیامبر مواجه میشد از هیچ گونه شدت عمل و تعصب خودداری نمیکرد. گویا برای ریشه کن کردن حکومت شیعه و قلع و قمع کردن علما و فقها و دانشمندان شیعه مبعوث شده است. طرفداران وی نیز این عمل او را یکی از کارهای مثبت وی دانسته اند. برای آگاهی از سنی گری صلاح الدین و رفتار نا پسند و غیر انسانی و ضد اسلامی وی با حکومت شیعه فاطمی مصر که آنان را منقرض ساخت و شیعیان مصر را به فجیع ترین وضع ممکن قتل عام کرد و کینه و عداوت او نسبت به تشیع به کتاب ( وفیات الاعیان ) نوشته ابن خلکان مراجعه کنید. خدا لعنتش کند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برادر داش علی اگر سعید بیاد ببینه که به صلادین گفتی: خدا لعنتش کنه! اخراج می شی برادر! icon_biggrin icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من حرف بدی نزدم و واقعیت را گفتم اگر آقا سعید به خاطر تعصبی که به این شخص دارد بخواهد حقیقت را نپذیرد و مرا اخراج کند واقعا برایش متاسفم. این طرز تفکر را اصطلاحا طالبانیسم یا تحجر میگویند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسم الله في الاول و الاخر

نقطه بسیار تاریک در زندگانی صلاح الدین ایوبی دشمنی زاید الوصف وی نسبت به جامعه شیعه و مذهب اهلبیت علیهم السلام است. او با همه رافت و گذشتی که طی جنگهای صلیبی نسبت به یهودیان و مسیحیان نشان میداد ، وقتی به شیعیان و دوستان خاندان پیامبر مواجه میشد از هیچ گونه شدت عمل و تعصب خودداری نمیکرد. گویا برای ریشه کن کردن حکومت شیعه و قلع و قمع کردن علما و فقها و دانشمندان شیعه مبعوث شده است. طرفداران وی نیز این عمل او را یکی از کارهای مثبت وی دانسته اند.
برای آگاهی از سنی گری صلاح الدین و رفتار نا پسند و غیر انسانی و ضد اسلامی وی با حکومت شیعه فاطمی مصر که آنان را منقرض ساخت و شیعیان مصر را به فجیع ترین وضع ممکن قتل عام کرد و کینه و عداوت او نسبت به تشیع به کتاب ( وفیات الاعیان ) نوشته ابن خلکان مراجعه کنید.
خدا لعنتش کند.

با سلام شايد دليل ابتر بودن قيام و به اصطلاح شكوه امپراطوري مسلمانان تحت فرمان او و همچنين مسلط شدن ظلم بر اعراب و فلسطينيان تا به امروز
از همين عداوت او و زير دستانش نشات ميگيرد چون تا ظلم نكني ظالمي بر تو مسلط نمي شود
با تشكر

____________
خدا را شکر مولايم علي شد
صل الله عليه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
افرین بر شما دوست عزیز به نکته خوبی اشاره کردید. از ابتدای تاریخ اسلام در هر انقلابی که معنویت اهلبیت نبود آن انقلاب با شکست روبرو شد. نمونه بارز آن هم (شاید باور نکنید) قیام مختار ابن ابو عبیده ثقفی بود. مختار دو سال پس از شهادت امام حسین علیهم السلام به خونخواهی امام قیام کرد ولی چون بدون هماهنگی و کسب اجازه از محضر امام سجاد علیه السلام این قیام را انجام داد در نهایت از سپاه مصعب ابن زبیر شکست خورد و سر از تنش جدا شد و لشکریانش هم منهزم شدند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مرحوم مصطفي عقاد كارگردان سوري فيلم محمد رسول الله (الرساله) در دهه 70 براي بازديد به ايران آمد و طرحي را مبني بر ساختن فيلم صلاح الدين ايوبي را به آقاي زم مدير حوزه هنري داد اما متاسفانه اين بنده خدا را تحويل نگرفتند و حوزه هنري هم بودجه را براي ساختن فيلم آدم برفي هزينه كرد .اگر فيلم صلاح الدين توسط اين كارگردان شهير ساخته مي شد يقينا تاثير خوبي بر جوانان جهان اسلام داشت و صد در صد هم سود آور بود .خدا آقاي زم را لعنت كند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.