SHAFAGH23

مقایسه سه جنگنده روز دنیا با جنگنده سوخو35BM

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

قطعا اف 22 از بقيه خيلي بهتره . اي كاش اين جنگنده رو به خاطر اينكه اصلا كلاسش با بقيه فرق ميكنه از تو ليست حذف ميكردين. مقايسه اين چهار تا مثل اين ميمونه كه من بگم پژو 405 - پژو پارس سمند و پورشه رو با هم مقايسه كنين!!

مگه من مقایسه کردم که حذفش کنم؟این مقایسه رو سایت معتبر /http://www.f-16.netانجام داده عزیز جان.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من نمي دونم مگه اف 22 چقدر خدا هست كه شما مثال پورشه و پژو پرشيا رو مي زنيد بابا رادار سوخو 35 بهتره ارزون تره موشك دور برد تري رو دارد پنهان كار هست رپتور ولي بلا خره چي از واسله 100 كيلومتري كه شناسايي ميشه و با يك موشك كارش تمومه اگر تموم نشه مثلا در فاصله 40 50 كيلومتري بازم كارش تمومه چون كاريش نميشه كرد و شناسايي شده و موشك هاي هوا به هواي ان حداكثر 35 كيلومتر برد دارند. دوستان واقعا چرا امريكا به فكر يك موشك با برد بيشتر نيست؟ يعني انقدر به جنگنده هاي خود اطمينان داره كه دور برد ترين موشكش امرام ؟ icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درباره سایتتون :این سایت که همش صحبتهای منو تائید میکنه همه سایت درباره f_16 , f-22 , f-35 نوشته بود دستت درد نکنه خودت منبعی که من دنبالش بودم در اختیارم گذاشتی. چه عجب شما 00001% هم به ما حق دادی. دوست من منم سایتهای دیگرو نگاه میکنم و کلا نظرمو دادم. در مورد سقوط هم کفتر عامل سقوطش نبود مگه هواپیمای مسافربریه که کفتر عامل سقوطش باشه جنگنده هستش. شما فکر کنم اون فیلم جالب رو که یکی از خدمه ناو هواپیما بر مکیده میشه داخل ورودی هوای A_6 رو ندیدی که میگی کفتر وارد ورودی هوای بزرگ SU_30 شده در اون فیلم یکی از خدمه هنکام بازرسی و لود تسلیحات بود که خلبان جنگنده تستی رو چک میکنه و در ان هنگام این شخص بسیار فجیح کشیده میشه داخل ورودی و از اگزوز هواپیما فقط دود و شعله بیشتر مانند پس سوز بلند میشه و همه چیز عادی و نرمال و موتور هواپیما از اولش بهتر کار میکنه. علت سقوتش برخورد هواپیما در هنگام مانور به زمین بود نه کفتر. و دلایل این اوفد جنگنده هم خیلی مفصل و تخصصی هستن که در این تاپیک نمیشه بحث کرد. و یا میخوای برای اینکه سوال نشه جریانش رو خلاصه وار میگم. مرحله اول خلبان ازمایشگر اوریانف در مرحله اول مانور تغییر بردار رانش با زاویه 45درجه شیرجه میزنه و در مرحله نزولی که سرعت کمی داشته نتوانست از برخورد هواپیما به چمن فرودگاه جلوگیری کنه و هواپیما به زمین برخورد میکنه. در مرحله دوم موتور چپ غیر فعال و در اتش میسوخت اوریانف بردار رانش مستقیم روبه بالا را انتخاب و پس سوز را روشن میکند تا یک اوجگیری سریع و کوتاه داشته باشه. مرحله سوم خلبان با استفاده از توان فزاینده موتور AL_31FP و با تکیه بر موتور راست و چند فرمان کنترل ایرودینامیک غیر عادی توانست هواپیما را تا ارتفاع کمی بالا ببرد. مرحله چهارم هواپیما با بردار رانش کاملا رو به بالا به صورت عمودی اوج میگیرد. اویانف سعی در خنثی سازی اثر ان با استفاده از سکان چپ دارد.نتیجه امر پائین کشیدن دماغه هواپیما و بالا رفتن عقب ان است.حرکتعمودی در این حالت قطع میشود (به خاطر عملکرد خروجی تغییر دهنده بردار رانش) که احتمالا به خاطر عدم جوابگویی به فشار خلبان در این لحظه است و کنترلهای ایرودینامیکی به حالت اولیه بر میگردند.خلبان به کمک خلبان دستور EJEKT میدهد. مرحله پنجم کمک خلبان SU_30MK_1 پرش میکند پره های تثبیت صندلی کنده میشود و صندلی به سمت بال چپ پرتاب میشود.آوریانف در شرایطی پرش میکند که هواپیما در ارتفاع کمی از سطح زمین قرار دارد و شتاب گرفتن هواپیما برای سقوط کاملا مشهود است. مرحله ششم به دنبال برخورد هواپیما با زمین هواپیما شعله ور میشود ومیسوزد. نکته قابل توجه این است که آوریانف و شندریخ در فاصله خیلی نزدیکی به هم فرود میآیند در حالی که در دو زمان و دو حالت مختلف ejekt کرده بودند. این هم جریان این سقوط به نظر شما اگر خلبانان با تعصب ما در این جنگنده ها بودند چه میشد. خلبانان ما و ژاپن و المان نسبت به هواپیمایشان تعصب دارند و با مرگ هواپیما خودشان هم میمیرند دوست من.... در مورد پارس 3 هم با اینکه گیر دادی چشم سر فرصت دربارش مطلب میدم.در مورد k_700 وk_900 هم مطلب میدم. هنوزم میگم F_22 به خاطر پنهانکاریش از همه سرتره و هر راداری توانایی کشف اونو نداره. انتخاب من هم سلیقه ای نیست گفتم از روی عقل انتخاب کردم نه تعصب و سلیقه دوست عزیز icon_cool :oops: :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پروژه ساخت F-22

برخي كارشناسان صنعت هوايي ايالات متحده، طراحي و ساخت جنگنده F-22 را اشتباهي بزرگ براي پنتاگون ارزيابي مي‌كنند.

مقاله حاضر كه به نقد پروژه ساخت F-22 مي‌پردازد، توسط آقاي پير اسپري (Pierre Sprey) سردبير يكي از ژورنالهاي هوايي ـ نظامي ايالات متحده تهيه شده، كه به شرح زير ارائه مي‌گردد.
بلافاصله پس از پايان جنگ جهاني دوم نسل جديدي از جنگنده‌ها ظهور كردند كه تفاوت عمده آنها با نسل گذشته خود، موتور جت آنها بود. از جمله جنگنده‌هاي موفق نسل اول هواپيماهاي ميگ 15 شوروي و F-86 آمريكا مي‌باشند. اكنون پس از گذشت تقريباً نيم قرن از ظهور جنگنده‌هاي جت، جهان در آستانه ظهور نسل پنجم اين جنگنده‌ها قرار گرفته است. اين در حالي است كه هر كدام از نسلهاي گذشته تفاوت‌هاي عمده‌اي با نسل قبلي خود داشته‌اند و توانسته‌اند برتري كاملي نسبت به نسل قبل خود بوجود آورند، تا حدي كه نسل قبلي، قادر به ادامه حيات خود نبوده است. مشخصه‌اصلي جنگنده نسل پنجم، كه اساس ظهور آنها را تشكيل مي‌دهد رادار گريزي، سرعت كروز بالاي صوت، امكان ديدن دشمن از فواصل بسيار دور و مانورپذيري بالا مي‌باشد.
طراحان جنگنده F-22 (Raptor) نيز بر همين اساس اين پرنده را طراحي نموده‌اند. لازم به ذكر است كه در ابتدا نياز به اين پرنده 750 فروند، اعلام شده بود كه قيمت تمام شده آن 149 ميليون دلار برآورد شده بود. اما با توجه به قيمت بالاي آن تصميم بر محدود كردن سفارش تا 381 فروند و اخيراً تا 183 فروند گرفته شد. بر اين اساس، قيمت اين جنگنده 355 ميليون دلار به ازاي هر فروند، برآورد شده كه مي‌توان آنرا گران ترين جنگنده جهان عنوان كرد. يكي از نقاط ضعف اين جنگنده نيز در همين جا است.

به اعتقاد آقاي اسپري در گذشته نيز چنين اشتباهي صورت گرفته است، آن هم در زمان جنگ جهاني، زماني كه آلمانها جنگنده‌اي با موتور جت ساختند. اما به دليل گران بودن، تعداد محدودي از آن توليد شد و در صحنه نبرد با توجه به تعداد انبوه جنگنده‌هاي موتور پيستوني هيچگاه نتوانست پيروز و برتر واقع شود. چنين آيندة تيره‌اي براي F-22 نيز مي‌توان متصور شد. به عقيده آقاي "اسپري" جنگنده‌ها مي‌بايست چهار ويژگي داشته باشند تا برتري هوايي را از آن خود كند:

1. قبل از اينكه دشمن او را پيدا كند او دشمن را كشف كند.
2. از نظر تعداد بر دشمن برتري داشته باشند.
3. مانورپذيري بالايي داشته باشد.
4. امكان هدف قرار دادن سريع دشمن (اصل غافلگيري)
در ارتباط با رادار گريزي جنگنده F-22، بايد گفت اين پرنده از مشخصه‌هاي بالايي برخوردار مي‌باشد ولي به هر حال زماني كه بخواهد هدف را كشف كند و از رادار خود استفاده كند، زماني است كه دشمن بلافاصله آن را ردگيري مي‌كنند. اگرچه تكنولوژي خفيه كاري(stealth )پيشرفت قابل توجهي كرده است. بهمين دليل است كه در سال 1999 ، هواپيماي رادار گريز F-117 آمريكايي در يوگوسلاوي، توسط رادارهاي پدافند هوايي آن كشور، رديابي و مورد اصابت قرار گرفت. توجه به اين نكته مهم است كه رادارهاي يوگوسلاوي از نوع رادارهاي قديمي شوروي بوده و قطعاً رادارهاي جديد روسيه از توانايي به مراتب بالاتري برخوردار مي‌باشند.

از نقطه نظر تعداد نيز با توجه به قيمت بسيار بالاي F-22 امكان توليد تعداد بالا، حتي به اندازه هواپيماهاي F-18, F-16, F-15, F-14 وجود ندارد. لازم به ذكر است خريد تنها 183 فروند آن بالغ بر 65 ميليارد دلار خواهد بود. پس نمي‌توان به بهره‌برداري تعداد زيادي از اين هواپيما اميدوار بود.
از نقطه نظر مانورپذيري، به دليل آنكه طراحان، اصل سرعت كروز ما فوق صوت را معيار اصلي قرار دادند، سازه هواپيما به جهت پرواز در اين سرعت طراحي شده و اصل نبرد نزديك كه در سرعتهاي پايين به انجام مي‌رسد را از دست داده است.
به همين دليل، مشكل مي‌توان گفت اين جنگنده در نبرد هوايي با جنگنده‌هاي امروزي كه در سرعت‌هاي كمتر از صوت انجام مي‌گيرد بتواند موفق باشد.
درخصوص اصل غافلگيري، اگرچه هواپيما به رادارهاي جديد و فوق پيشرفته‌اي مجهز گرديده، اما به هر حال استفاده از رادار باعث مي‌شود كه سامانه‌هاي پدافند هوايي پيشرفته امروزي نيز بتوانند هواپيما را به سرعت ردگيري كرده و آن را مورد هدف قرار دهند.
از نقطه‌نظر اصل غافلگيري نيز هواپيما برتري خاصي ندارد. در واقع اين موضوع را مي‌توان به اين مثل تشبيه كرد كه يك پليس با امكانات پيشرفته در يك كوچه تاريك به دنبال دزدي مي‌گردد كه اسلحه به همراه دارد و پليس براي رديابي دزد از يك چراغ قوه استفاده مي‌كند كه هرچه كه اين چراغ‌قوه پيشرفته باشد ولي به محض استفاده از آن، توسط دزد مورد شناسايي و هدف قرار خواهد گرفت. بنابراين به نظر مي‌رسد، جنگنده نسل جديد مي‌بايست، تحولي در سامانه‌هاي راداري خود داشته باشد. بدين صورت كه اين جنگنده براي ردگيري اهداف خود بدون استفاده از هرگونه راداري با سامانه‌هاي "پاسيو"(غير فعال) بتواند اهداف خود را شناسايي كند. اما در حال حاضر استفاده از هر نوع راداري حتي از نوع فوق پيشرفته، نمي‌توان ايمني پرنده را تضمين كرد. و به هنگام نبرد مي‌بايست با خاموش كردن رادار هواپيما، از هواپيماهاي "آواكس" كه پشتيبان جنگنده‌ها مي‌باشند بهره برد.
بنابراين اگر نتوان از رادار در هنگام نبرد استفاده كرد نيازي به هزينه طراحي و ساخت گونه‌هاي فوق پيشرفته آن وجود ندارد.
اگر چه اثبات توانايي‌هاي هر وسيله‌اي در ميدان عمليات واقعي، مشخص خواهد شد. اما در مواقعي تجهيزات پيشرفته و گرانقيمت را مي‌توان با وسايل ساده‌تر و ارزان‌تر مورد تهديد جدي قرار داد. به نظر مي‌رسد حتي زماني كه جنگنده‌هاي F-22 به بهره‌برداري برسد، نيروي هوايي ايالات متحده در ميدان‌هاي نبرد واقعي، تنها به F-16 و ساير جنگنده‌ها كه تعداد قابل توجهي از آنها هنوز در خدمت هستند تكيه كند.

منبع

اما من با تمام اين مساپل اف22 رو بهتر مي دونم
آمريكايي ها هواپيما اف16 با قيمت 26ميليون دلار وسوپر هورنت با 45 ميليون دلار ساختن
اگر F-22 قيمتش 355 ميليون دلار يعني يه چيزي بيشتر از بقيه هواپيما ها داره نه اين كه امريكا نمي تونه هواپيما با قيمت پايين بسازه
سوخو 35 بجز توانايي رادارش هيچ برتري ديگه اي هم بر اف16 واف18 نداره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگر دوستان دقت کرده باشند مدتهاست که در چنین بحثهایی شرکت نمیکنم و دلیل آن احساسی بودن بحثها و غیر منطقی بودن آنهاست. جناب شفق23 زحمت کشیده و از منابع معتبر مشخصات چند تا هواپیما رو ذکر کرده تا با هم درباره بهترین آنها بحث کنید. اما بجای بحث یا مثل منتقدهای سینما که با کارگردان فیلم دشمنی دارن شروع میکنید به نقد هواپیما و سازنده و رفتن به فرعیات تا برسید به این موضوع که اوضاع اقتصادی مردم روسیه خوب نیست! (ادامه بدید به این مورد هم میرسید!!!) یا هم از همون ابتدا شروع میکنید به بحث احساسی و نامقعول! چند نفری هم کلا از ماجرا پرت هستن و میان پارازیت اف14 میدن! این روش صحیح بحث کردن نیست. icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من از دوستان يك سوال دارم ان هم اينكه ايا اصلا رادار سوخو 35 توانايي شناسايي رپتور رو دارد يا نه؟ به نظر من اگر هم حتي نداشته باشد اگر نبرد به تعداد 1به1 باشد رپتور هم به اندازه برد امرام به سوخو 35 نزديك شده باشد اگر رپتور محفظه ي موشك خود را براي شليك باز كند شناسايي مي شود و اگر سوخو 35 بتواند امرام رو مهار كند حالا بسته به مهارت خلبان دارد به احتمال زياد سوخو 35 برنده است اگر رپتور هم موشك را مهار كند ديگه فكر كنم انقدر فاصله كم باشد كه به داگ فايت بكشد در داگ فايت هم سوخو 35 پيروز است به نظر من بازم سوخو 35 يا پيروز ميشه يا هردو نابود مي شوند. اين هم با دليل من احساسي پست نمي دم فقط طرف جنگنده ي بهتر و ارزان تر رو مي گيرم. icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من هم میگم کلا مقایسه یک جنگنده نسل 5 و 4 ++ کلا منطقی نیست ! در مورد مابقی بحث هم با سعید موافقم . چیزی که تو این سایت زیاد بوده از این بحثها که عاقبت هم هیچکسی از مواضع خودش عقب نشینی نمیکنه و بحث هم الکی کشدار میشه !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من با سعيد موافقم!!! طبق معمول!!! حرف حساب جواب نداره!!! حالا در باره بحث طبق اطلاعات دوستان و با توجه به اينكه يك جنگنده بايد تمام ويژگي هارا يكجا داشته باشد من سوخو را تاييد مي كنم چون در مجموع امتياز بيشري مي گيرد !!! درست است كه در برخي موارد از اف 22 كم مي آورد ولي باتو جه به قيمت و همچنين ويژگي هاي ديگرش بهتر است!!! باز هم مي گويم در مجموع!!! در باره اف 14 هم ياد مطلبي افتادم!! icon_cool در شمال به اين نيسان هاي آبي رنگ باري مي گن سالار و اون رو جزو ماشين ها حساب نمي كنند !!! و اگر به پرسي بهترين و سيله نقليه چيه مي گن اول سالار بعد بقيش!!! :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

من هم میگم کلا مقایسه یک جنگنده نسل 5 و 4 ++ کلا منطقی نیست ! در مورد مابقی بحث هم با سعید موافقم .
چیزی که تو این سایت زیاد بوده از این بحثها که عاقبت هم هیچکسی از مواضع خودش عقب نشینی نمیکنه و بحث هم الکی کشدار میشه !

دوست گرامی :
فاکتورهای مقایسه جنگنده ها چیست؟
آیا این مطالب زیر نیست؟

1-مانور پذيري:يعني توانايي شيرجه زدن سريع و ناگهاني-اوجگيري قدرتمندانه و گردش كردن تند و بسته براي پيشدستي نمودن در متوجه كردن دماغه هواپيما بسوي هواپيماي دشمن

2-ديد:با وجود تمامي امكانات راداري-كنترل كنندگان زميني و هواپيماهاي AWACS(هشدار زود هنگام)خلبان جنگنده براي پيروزي در نبرد هوايي نزديك به آنچه ميبيند متكي است. ديدن بدون مانع به خلبان امكان برتري بيشتري ميدهد.نمونه هاي موفق اين ديدگاه هواپيماهاي P-51D موستانگ و F-16 فايتينگ فالكن ميباشد.

3-برد:يعني توانايي حمل سوخت كافي براي نبرد از بلند شدن از پايگاه يا ناو و جنگيدن و بازگشت دوباره به خانه.

4-بقاپذيري:يعني توانايي تحمل و جذب صدمات قابل توجه حين نبرد و بازگشتن به پايگاه مادر يا نهايتا يك مكان امن.

5-قدرت آتش:قدرت آتش يك جنگنده نيز عاملي تعيين كننده در پيروزي است.

6-سقف پرواز:بيشترين ارتفاعي كه يك جنگنده از آن به گونه اي موثر به اجراي ماموريت بپردازد.

7-سرعت:سرعت يك جنگنده به آن كمك ميكند كه در كمترين زمان ممكن وارد صحنه نبرد شده يا آن را ترك نمايد.

8-نسبت شكار:عبارتند از نسبت هواپيماهاي سرنگون شده دشمن توسط يك نمونه خاص از هواپيماهاي خودي به نسبت تعداد سرنگون شده همان نوع هواپيماي خودي.
خوب با این فاکتورها سوخو35واقعاًجنگنده قابل وبهتری از سه نمونه دیگه هست .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام دوستان من با اینکه در عمل حرفهام ثابت میشود اشکالی نداره کوتاه میام. به همین اطلاعات خالی بندی روسها که از رویا فراتر رفته بسنده میکنیم و میگیم که در روسیه معجزه رخ داده و با یک چهارم قیمت روسها توانستند جنگنده ای بسازند که از پس F_22 بر بیاد و همه هزینه امریکائیها در جوب اب ریخته شده در واقع.... اگر منظور شما از احساسی بودن ماجرا اینه که من هم چشممو میبندم و میگم که SU_35BM حالا همه خیالشون راحت میشه و بحث منطقی....نمره و امتیاز ما هم با توجه به اطلاعات بالا که کپی شده از سایتهای روسی است به SU_35 از مدل اولیه که ما هم خریداری کردیم و تحویل ان در پرده ابهام است تا این مدل آخری BM و مدلهای بعدی 100 از 100 نمره خواهد بود. ولی من باز هم نمیتونم قبول کنم اصلا با عقل جور در نمیاد که با F_22 بشه مقایسه کرد. اقایون من هم از هواپیما های روسی خوشم میاد خوش طرح و خوش استیل هستن به خصوص محصولات سوخوی ولی انصافا پیش خودتون یه حساب کتاب سر انگشتی بکنید این سیستمها چقدر هزینه در بر خواهد داشت و با چه کیفیتی میشه این توضیحات بالا رو جمع و جور کرد. اقای SHAFAGH_23 شما که ادعاتون میشه در وزارت دفاع هستید هزینه تحقیقات روی یک OVER LOP چقدر میشه حالا ساخت اون به کنار؟ نمیخوام خدایی نکرده به روسها توهین کنم .شما این فرصت رو دارید تا از متخصصین داخلی خودتون هم بپرسید و بعد جواب بدین من عجله ای ندارم. فقط میپرسم تا چند LEVEL بالاتر بریم. اقایون من یه المینوم روسی رو از اقا SAEID میپرسم که چه فرقی با المینیوم امریکایی داره؟ هنوز به مبحث اولویت در تکنولوژی نرسیدیم. اگر اینجا جاش نیست تو پیغام خصوصی بحث میکنیم. با تشکر icon_cool :lol: :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اقاي seginem ببخشيد اگر مي شود همينجا توضيح دهيد تا همه از برتري هاي رپتور اگاه بشند بنده هم تا الان هرچي تو اين تاپيك پست زدم با دليل بوده چه دليل درست و چه دليل مسخره قضاوت با شما ولي ببخشيد اگر ميشه يك مقدار بجاي بحث هاي غير ضروري در مورد نبرد بين اين دو جنگنده صحبت كنيد شما دقيقا برتري هاي رپتور رو ذكر كنيد و بگيد كه به اين دليل رپتور قابل مقايسه با سوخو 35 نيست درست رپتور قابليت پنهان كاري داره ولي ايا پيروزي مطلق نزد رپتور هست ؟ اگر ميشه مقايسه كنيد نه فقط طرفداري شما تنها برتري رپتور پنهانكاري اون مي دونيد؟ خوب پس اگر اينطور نيست مي شود با سوخو 35 ان را مقايسه كرد . ممنون.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

من هم میگم کلا مقایسه یک جنگنده نسل 5 و 4 ++ کلا منطقی نیست ! در مورد مابقی بحث هم با سعید موافقم .
چیزی که تو این سایت زیاد بوده از این بحثها که عاقبت هم هیچکسی از مواضع خودش عقب نشینی نمیکنه و بحث هم الکی کشدار میشه !

دوست گرامی :
فاکتورهای مقایسه جنگنده ها چیست؟
آیا این مطالب زیر نیست؟

1-مانور پذيري:يعني توانايي شيرجه زدن سريع و ناگهاني-اوجگيري قدرتمندانه و گردش كردن تند و بسته براي پيشدستي نمودن در متوجه كردن دماغه هواپيما بسوي هواپيماي دشمن

2-ديد:با وجود تمامي امكانات راداري-كنترل كنندگان زميني و هواپيماهاي AWACS(هشدار زود هنگام)خلبان جنگنده براي پيروزي در نبرد هوايي نزديك به آنچه ميبيند متكي است. ديدن بدون مانع به خلبان امكان برتري بيشتري ميدهد.نمونه هاي موفق اين ديدگاه هواپيماهاي P-51D موستانگ و F-16 فايتينگ فالكن ميباشد.

3-برد:يعني توانايي حمل سوخت كافي براي نبرد از بلند شدن از پايگاه يا ناو و جنگيدن و بازگشت دوباره به خانه.

4-بقاپذيري:يعني توانايي تحمل و جذب صدمات قابل توجه حين نبرد و بازگشتن به پايگاه مادر يا نهايتا يك مكان امن.

5-قدرت آتش:قدرت آتش يك جنگنده نيز عاملي تعيين كننده در پيروزي است.

6-سقف پرواز:بيشترين ارتفاعي كه يك جنگنده از آن به گونه اي موثر به اجراي ماموريت بپردازد.

7-سرعت:سرعت يك جنگنده به آن كمك ميكند كه در كمترين زمان ممكن وارد صحنه نبرد شده يا آن را ترك نمايد.

8-نسبت شكار:عبارتند از نسبت هواپيماهاي سرنگون شده دشمن توسط يك نمونه خاص از هواپيماهاي خودي به نسبت تعداد سرنگون شده همان نوع هواپيماي خودي.
خوب با این فاکتورها سوخو35واقعاًجنگنده قابل وبهتری از سه نمونه دیگه هست .


این فاکتورها کمی عیب دارند اول اینکه عوامل مهمی مثل پنهانکاری از دید رادار و سیستمهای کامپیوتری کمک کننده به خلبان که الان نقش واقعا تعیین کننده ای دارند و ... در اون دیده نمی شوند
دلیل دیگه این که ممکنه جنگنده ای مثل سوخو در مانور پذیری بسیار عالی باشه ولی در فاکتور دیگه ای مثل کامپیوترها و دید در سطح پایین تری باشه در کل
این فاکتورها بر چه ملاکین ؟
در این عوامل ذکر نشده که مثلا دید بیشتر بر برد رجحان داره یا سقف پرواز بر استقامت ؟
ما دو تا ماشین رو مقایسه نمیکنیم که با امتیاز گیری در یک پیست بر اساس اون نمره بدیم .
چون وقتی مبحث مقایسه ماشین باشه می دونیم که اینها فاکتورهایی دارند که عمومی و مشترکه و کاملا بر اساس اون میشه کار کرد
ولی در جنگنده ها این قانون صدق نمی کنه
مثلا خودتون میدونید که میگ 31 در نوع خودش منحصر به فرد بود و از شکاری های هم رده خودش در روسیه برتر بود اما ایا بر اساس این فاکتورها مانور پذیری کمش ضعف محسوب نمیشد ؟
یا اینکه عوامل دیگه ای مثل برد و سرعت بر مانورپذیری اون رجحان داشتند و این ضعف رو می پوشوندند ؟
در مورد رپتور و سوخو هم همینطوره
رپتور اگر در مانور پذیری و برد موشکها و حتی چیزهای دیگه از سوخو ضعیف تر باشه گزینه های دیگه ای مثل پنهانکاری و کامپیوتری قدرتمندی که داره می تونه این ضعفها رو نه تنها پوشش بده بلکه اون رو از سوخو قدرتمند تر کنه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Seginem راست میگه اقایون . پارامترهایی را که شما یرای جنگنده ها در نظر میگیرید اصلا کامل نیست . مثلا یکی از خصوصیات بارز جنگنده های نسل 5 ماندگاری در میدان نبرد است که علتش به سیستم ابیونیک و بدنه رادار گریزش بر می گرده . هرگز سوخو 35 نمی تونه از لحاظ الکترونیک به اف 22 مقابله کنه .اصلا دلیل اصلی گران بودن این هواپیما سیستم هنگ الکترونیکی هوا پیما است . این سیستم به هیچ پالس راداری اجازه قفل الکترونیکی رو نمیده در ضمن قبل از همه این اتفاقات ابتدا باید بشه اف 22 رو شناسایی کرد با همه خالی بندیهای روسها این اتفاق در فاصله بیشتر ار 75 مابل بعیده رخ بده. دقت کنید سیستم ضد رادار یعنی اینکه جنگنده در مسافتهای بلند فاقد علائم راداری ودر مسافتهای کوتاه سبب کم پیدای و عدم مختصات دهی صحیح به پردازشگزها می شود . شفق جان اگر طرز کار موشکهای فعال یا نیمه فعال راداری رو بدانید متوجه می شوید که جنگنده بر مبنای نقص در مسیر هدایت این سیستم ها طراحی شده . اف 22 از ابر رایانه ای استفاده می کند که همواره با رفتار راداری خود پردازشگرهای دیگر رو دچار فریب میکنه تا مختصات دقیق جنگندن در اسمان برای زمان طولانی مثلا 5 ثانیه دست دشمن نیفته - به زبان ساده این جنگنده در فواصل نزدیک برروی صفحه رادار های پرقدرت همواره مانند شبحی ظاهر وپنهان میشه تا امکان قفل راداری و شلیک از بین بره . در ضمن یر فرض قفل راداری توسط یک هنگ الکترونیک مثل یک اواکس و پرتاب موشک یه سمت اف 22 زمان خارج شدن قفل از روی هواپیما وانتقال به موشک سیتم اخلال گر گران قیمت اف 22 به راحتی میتونه موشک را که داره به صورت فعال هدایت میشه را گمراه کنه به هر حال این سیستم بسیار تکمیل تر وحجیم تروپیشرفته تر از سیتم هدایت موشک فعال است لذا برای انهدام این گونه جنگنده ها استفاده از موشکهای نیمه فعال شانس بیشتری را دارد. شفق وسعید جان اگر در مورد چیزهایی که نوشتم حرفی دارید البته بادلیل حاضرم شنونده باشم .در ضمن یه مطلب راجع به سیستم الکترونیکی اف 22 دارم اگه پیدا کردم قرارمیدم .متشکرم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خيلي ممنون از hoot و FLANKER خان اگر اينطور باشد پس بنده هم نظرم رو تغيير مي دهم من اطلاع نداشتم كه رپتور مي تونه قفل راداري رو بشكن ولي بازم اگر مطالب تكميلي تري داريد بذاريد تا استفاده كنيم.ممنون icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من ديگه نظر نميدهم!!!چون خيلي بحث تخصصي- احساسيه!!! من فقط يه سوال دارم !!!‌دوستان چرا اسرار دارن كه غربي ها راست گو ترين انسان ها هستند در حالي كه تا به حال حتي يك حرف راست از آنها نشنيديم !!! من نمي گم اطلا عات ريپتور غلط است اما آيا منبعي غير از آمريكا اين اطلا عات رو منتشر كرده !!! دوستان تا به حال از خودتون سوال كرديد كه چرا همه اطلا عات نظامي آمريكا در همه جا فرا وان است و تا صلاحي مي سازد آن را اراپه مي دهد؟؟؟!!! اين از لحاظ نظامي كاملا غلط است و جاي شك و ترديد در صحبت هاي آنان فراوان است!!! اين حرف ها هم در مورد روسيه مطرح است و اصولا به اخبار نظامي نمي توان اطمينان كرد!!؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.