SHAFAGH23

آشنایی با نسلهای مختلف هواپيماهای جنگنده

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[quote]كافيه مانور هاي تامكت با بال هاي دلتا رو نگاه كنيد
اينو ميدونسدتيد در سري دي اف 14 و در اخرين مرحله هاي آزمايش برد رادار و مخصوصا برد موثر موشك فينيكس رو به 200 كيلومتر افزايش داده بودند[align=justify][/quote]

اف-14 در زمان خودش بهترين بود شكي درش نيست ! هرچند طي يك آزمايشي كه توسط نيروي هوايي رژيم صهيونيستي انجام شد مشخص شد كه سوخوي-33 نسبت به اف-14 بهتره و ميتونه اونو به راحتي مقلوب كنه ! (خاطر نشان شوم كه نيروي هوايي رژيم صهيونيستي از تجهيزات و دستگاه هايي براي مقايسه استفاده ميكنه كه كاملا دقيق هستند) و برخي ديگه معتقدند ميگ-31 يك سر و گردن از اف-14 بالاتره (كه با توجه به ويژگي هاي اين دو جنگنده خيلي بي ربطم نميگن!).
اف-14 يه جنگنده نسل چهارم كه رادارش در نمايش دادن و رهگيري جنگنده هاي نسل پنجم عاجزه ! همچنين قدرت مانورش در مقابل جنگنده هاي روسي نظير سوخوي-35 و 37 هيچ چيزي براي گفتن نداره ! در جايي خواندم كه كارشناس ها هواپيماسازي گفتند كه اگه يك جنگنده آمريكايي(مثلا اف-14) بخواد مانوري را كه سوخوي-37 اونرو انجام ميده(منظورش همان پشتكيه كه ميزنه !) انجام بده در هوا از هم متلاشي ميشه !
[b]و[/b]
جنگنده Su-35BM از سيستم راداري( Tikhomirov NIIP Irbis-E (N035E با قابليت هدايت پرتوهاي الكترونيكي كنش پذير به عنوان رادار اصلي استفاده مي كند علاوه بر اين رادار ، اين جنگنده توانايي استفاده از رادار Phazotron NIIR radar و يا (Sokol III (N031 Zhuk-MSFEرا نيز به عنوان رادار اصلي دارد.
Tikhomirov NIIP Irbis-E از يك آنتن اسكن الكترونيكي فعال(ESA) ، جلونگر فروسرخ و يك سيستم كامپيوتريEKVS-E BTsVM Solo35 استفاده مي كند. اين رادار توانايي تشخيص يك هدف با سطح مقطع راداري 3 متر مربع را از 400 كيلومتري داراست و مي تواند 30 هدف را بطور همزمان تشخيص دهد همينطور با تشخيص 30 هدف همچنان مي تواند به جستجوي خود ادامه دهد.
اين شكارچي همچين توان استفاده از موشك هاي بسيار دوربرد با سيستم هدايتي رادار فعال نظير دوربردترين موشك هوا به هواي جهان يعني موشك
(Novator R-72 (KS-172S-1 با برد 400 كيلومتر را نيز داراست.

ديگه حرفي نميزنم خودتون قضاوت كنيد !
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با پایان جنگ سرد در سال 1989 بسیاری از دولت ها بودجه ی نظامی خود را کاهش دادند. به همین سبب بودجه ی تحقیقاتی و عمومی نیروهای هوایی کاهش یافت و بسیاری از طرح هایی که قرار بود به عنوان جنگنده ی نسل 5 ساخته شوند کنسل شد. طرحهایی هم که باقی ماندند با مشکلات زیادی مواجه شدند. برای طراحان گزینه ای باقی نماند جز اینکه هزینه ی تولید و نگهداری طرح های خود را کاهش دهند. برای این مهم چاره ای نبود جز اینکه بعضی از امکانات پیش بینی شده حذف شود. به همین علت این جنگنده ها دیگر جزو نسل 5 به حساب نمی امدند ولی از طرف دیگر این هواپیماها پیشرفته تر از نسل 4 بودند به همین علت نسل 4.5 یا ++4 نام گرفتند.
با پیشرفتی که در دهه 80 در زمینه ی میکروپردازنده ها و مواد نیمه رسانا به وجود امد در این جنگنده ها به طور گسترده از کامپیوتر ها در طراحی سیستم های کنترل پرواز و همچنین ایونیک پرواز استفاده شد. در طراحی این جنگنده ها سطح مقطع راداری بسیار کوچک شده است. هر چند که این هواپیماها به طور کامل پنهانکار نیستند.تکنولوژی های زیادی در این جنگنده ها به کار رفته است که از جمله ی انها میتوان به موشک های دوربرد پیشرفته، سیستم های موقعیت یاب ماهواره ای(مانند GPS)، استفاده از رادارهای پیشرفته ارایه فازی، سیستم پیشرفته شده ی نشانه روی کلاه خلبان، پایداری بیشتر در مواقع اسیب دیدن و سیستم تبادل اطلاعات(دیتا لینک) مقاوم در برابر اخلال اشاره کرد. در بعضی از این هواپیماها از سیستم تغییر بردار رانش استفاده شده است که مانورپذیری فوق العاده ای به این جنگنده ها میدهد. همانطور که گفته شد این جنگنده ها تا حدودی رادارگریز هستند. این رادار گریزی بیشتر در قسمت جلوی هواپیما اعمال شده است و این رادارگریزی به کمک مواد جاذب رادار صورت گرفته و نقش طراحی هواپیما در رادارگریزی ان کمتر است.
در طراحی این هواپیماها سعی شده بود که از مواد کامپوزیتی بیشتر استفاده شود. همچنین سعی شد تا ظرفیت مخازن سوخت افزایش یابد تا به طبع ان برد عملیاتی جنگنده ها افزایش یابد

تولید این جنگنده ها از میانه ی دهه 90 اغاز شد و تا کنون نیز ادامه داشته است. از ان جا که هزینه ی تولید جنگنده های نسل 5 زیاد است احتمالا تولید این جنگنده ها در کنار جنگنده های نسل 5 ادامه خواهد یافت

جنگنده های مهم نسل 4.5
فرانسه
Dassault Rafale
چین
Chengdu J-10
روسیه
Mikoyan MiG-29M Fulcrum
Sukhoi Su-30M'Flanker
Sukhoi Su-32/34 Fullback
Mikoyan MiG 35 Fulcrum-F
Sukhoi Su-35 Flanker-E
روسیه/هند
Su-30MKI Flanker
هند
HAL Tejas
روسیه/چین
Su-30MKK Flanker
سوئد
Saab 39 Gripen
انگلستان/المان/ایتالیا/اسپانیا
Eurofighter Typhoon
امریکا
Lockheed Martin F-16E/F Block 60
Boeing F/A-18E/F Super Hornet
Boeing F-15K/SG Strike Eagle

منبع؟------->خودم :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]Seps جان لطفاً اول منبع را ذكر كنيد تا بعد به بخش مناسب انتقال بدم . نميخوام حقي از نويسنده اصلي پايمال شه . :mrgreen: [/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]به بخش هواپيماهاي نظامي انتقال يافت ولي همچنان منتظر ارسال لينك منبع هستيم . :mrgreen: [/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right][font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]هیتنا: پروژه های جنگنده های نسل پنجم با سرمایه گذاری های کلان در حال انجام بوده و هدف ارتقاء سطح تسلیحاتی و تکنولوژیکی جنگنده های می باشد. بسیاری از این طرح ها برگرفته از طرح های موفق هواپیماهای گذشته بوده و به نوعی طرحی جدید و ارتقاء یافته از آنها می باشد. ما در اینجا 10 پروژه برتر هواپیماهای جنگنده نسل پنجم را به شما معرفی می کنیم. معیار این انتخاب و رده بندی آنها در سایت های مختلف هوافضایی بر اساس پیشرفت فیزیکی طرح و سطح تکنولوژیکی و هم چنین اهمیت این طرح ها می باشد.[/size][/font][/right]
[right]
[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]10- پروژه جنگنده پیشرفته کلاس متوسط هند AMCA :
[url="http://up.vatandownload.com/images/emdq67p0x7xye01m7zq.jpg"]http://up.vatandownload.com/images/e...7xye01m7zq.jpg[/url]
در سال 2006 طبق درخواست دولت، مجلس هندوستان بودجه ای را در اختبار وزارت دفاع این کشور برای پروژه جنگنده نسل پنج قرار داد و این پروژه با نام پروژه MCA (جنگنده ضربتی کلاس متوسط) شکل گرفت.حاصل این پروژه طراحی هواپیمایی جنگنده در کلاس متوسط با سطح مقطع راداری بسیار کوچک، ورودی های هوای مارپیچ و سلاح های جاسازی شده در داخل بدنه هواپیما می باشد و در طراحی و ساخت سازه آن از مواد کامپوزیتی استفاده شده است. این طرح موفقیتی بزرگ برای هندوستان خواهد بود که جنگنده ای نسل پنجم را به تنهایی تولید کند. این هواپیما از نوع هواپیماهای کلاس متوسط تک سرنشین 2 موتوره و جنگنده ای چند منظوره می باشد که از 2 موتور GTX kaveri ساخت هند با توانایی رساندن هواپیما به سرعت های مافوق صوت بهره می برد. در این هواپیما از سنسورهای بسیار پیشرفته و دقیقی استفاده شده است و به موشک های DRDO Astra و سایر موشک های پیشرفته دیگر مجهز شده و هم چنین توانایی بکار گیری مهمات دقیق و هدایت شونده و سلاح های دقیق برای مقابله با اهداف مستقیم را دارد. این هواپیمای جنگنده قابلیت تشخیص طیف گشترده ای از اهداف و هدف قرار دادن آنها را بطور همزمان با سلاح های پیشرفته خود حتی در سرعت های مافوق صوت را نیز خواهد داشت. در این جنگنده برای ردیابی هرچه بهتر از رادارهای پیشرفته AESA و IRST و مجموعه سیستم های جنگ الکترونیک در کنار سیستم هشدار موشکی استفاده شده است.
این پروژه در حال حاضر در مراحل مقدماتی به سر می برد و پیشرفت طرح در حدود 20 تا 30 درصد می باشد. طبق برنامه زمانبندی شده قرار است این هوپیما سال 2018 تا 2020 توسط هند رونمایی شود و اولین پرواز آزمایش خود را در سال 2015 انجام خواهد داد.[/size][/font][/right]
[right]
[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]9- پروژه جنگنده KF-X مشترک کره جنوبی و اندونزی :
[url="http://up.vatandownload.com/images/3djv4itqmidf6c0vjp4y.jpg"]http://up.vatandownload.com/images/3...df6c0vjp4y.jpg[/url]
طرح هواپیمای جنگنده نسل پنجم کره و اندونزی با سرمایه گذاری مشترک دو کشور در حدود 12 میلیارد دلار تا سال 2020 رونمایی می شود و قرار است توسط نیروی هوایی این دو کشور مورد استفاده قرار گیرد. در حدود 60 درصد از سرمایه گذاری این طرح به عهده کره جنوبی بوده و 40 درصد باقی مانده به عهده شرکای خارجی این طرح می باشد. هم چنین 63 درصد قطعات این هواپیما در کره تامین شده و مابقی آن توسط اتحادیه هوافضای اندونزی، صنایع هوافضای ترکیه، شرکت های ساب، بوئینگ و لاکهید مارتین ساخته خواهد شد.
طرح این هواپیما به عهده کره جنوبی بوده و اندونزی به عنوان همکار در این پروژه فعالیت می کند و این طرح در امتداد طرح هواپیمای FA-50 بوده که در دهه گذشته توسط کره جنوبی ساخته شده است. طبق برنامه مشخص این هواپیما اولین پرواز آزمایشی خود را در سال 2017 انجام خواهد داد. این هواپیما جنگنده ای تک سرنشینه 2 موتوره با توانایی رادارگریزی توانایی هایی بیشتر از هواپیماهای اروپایی یوروفایتر تایفون و رافائل خواهد داشت و البته این توانایی ها کمتر از نمونه آمریکایی آن یعنی F-35 Lightening ll می باشد و هدف ساخت هواپیمایی با توانایی های بیشتر از F-16 آمریکا برای جایگزینی آن با ناوگان قدیمی هواپیماهای F-4D/E فانتوم و F-5E/F تایگر کره می باشد و قرار است تعداد 250 فروند از این هواپیما تولید شود.جنگنده KF-X در مقایسه با F-16 دارای 50 درصد شعاع عملیاتی بیشتر، 34 درصد بدنه کشیده تر، سیستم های اویونیک پیشرفته تر مانند رادارهای ساخت AESA و سیستم جنگ الکترونیک و تبادل اطلاعات IRST می باشد. نیروی تراست 50 هزار پاوندی این هواپیما توسط یک یا 2 موتور این هواپیما نامین شده و توانایی رسیدن به سرعت های مافوق صوت را به هواپیما می دهد. پروژه KF-X دارای 2 طرح KFX-201 با طراحی دارای کانارد و 2 موتور و مدل KFX-101 تک موتوره شبیه به F-35 می باشد. در فاز اول تعداد 120 فروند و پس از آن 130 فروند دیگر از این هواپیما تولید خواهد شد و طبق برآوردهای انجام شده قیمت هر فروند از این هواپیما در حدود 50 میلیون دلار خواهد بود. پیشرفت فیزیکی این پروژه تا کنون 80 درصد بوده که می تواند موفقیتی بزرگ برای سازندگان آن باشد.[/size][/font][/right]
[right]
[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]8- پروژه ATD-X Shinshin ژاپن :
[url="http://up.vatandownload.com/images/1avkx82roq3xbssoausi.jpg"]http://up.vatandownload.com/images/1...3xbssoausi.jpg[/url]
در ابتدای قرن 21 ژاپن در پی تجهیز ناوگان هواپیماهای جنگنده خود با هواپیماهای مدرنی مانند F-22 رپتور بود و کذاکراتی را نیز در این زمینه با آمریکا انجام داد. اما پس از آن کنگره آمریکا فروش این هواپیما را به تمامی کشورها ممنوع اعلام کرد و دلیل آن بکارگیری سیستم های فوق پیشرفته و محرمانه در این هواپیما بود. پس از آن ژاپن تصمیم گرفت طرح ساخت هواپیمای جنگنده مدرن و رادارگریز پیشرفته را آغاز کند. این پروژه با همکاری صنایع سنگین میتسوبیشی ژاپن و مرکز تحقیقات و تکنولوژی وزارت دفاع این کشور شروع شد. شرکت میتسوبیشی پیمانکار اصلی این طرح بوده و تعداد زیادی از شرکت ها نیز در این پروژه حضور دارند. نام گذاری این هوایما به نام Shinshin در زبان ژاپنی به معنای قلب و روح می باشد.
در سال 2005 ماکت ساخته شده این هواپیما در فرانسه مورد مطالعه قابلیت های رادارگریزی قرار گرفت و مدل رادیو کنترلی آن در مقیاس 1 به 5 در سال 2006 پروازهای آزمایشی متعددی را برای بدست آورن اطلاعات لازم در خصوص زوایای طراحی مناسب و قابلیت های پروازی و هم چنین کارایی سیستم سنسورها و سیستم کنترل پرواز با موفقیت به انجام رساند و پس از آن در سال 2007 پس از انجام آزمایشات متعدد و بدست آوردن اعداد و پارامترهای مناسب طراحی مرحله ساخت این پروژه آغاز شد که طبق زمانبندی انجام شده این هواپیما مابین سال های 2017 تا 2020 رونمایی خواهد شد و در سال 2014 تا 2015 اولین پرواز آزمایشی خود را به اجام خواهد رساند. این پروژه در حال حاضر در حال توسعه و ارتقا بوده و در آینده قرار است این هواپیماها در نیروی هوایی ژاپن مورد استفاده قرار گیرند.
این هواپیما از نوع هواپیماهای تک سرنشینه بوده و از 2 موتور IHI XF5-1 ژاپنی بهره می برد. در این هواپیما هم چنین از سیستم پیشرفته کنترلی fly-by-optics استفاده می کند که فیبرهای نوری را جایگزین سیم ها کرده و به این طریق تبادل اطلاعات با سرعت و دقت بیشتری انجام می شود و آنها را از اختلالات الکترومغناطیسی در امان نگه می دارد.[/size][/font][/right]
[right]
[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]7- پروژه میگ روسی Mikoyan LMFS :
[url="http://up.vatandownload.com/images/eg37hvpmsfw2pf7vgos0.jpg"]http://up.vatandownload.com/images/e...w2pf7vgos0.jpg[/url]
طرح این هواپیما در دست شرکت هواپیماسازی گروه میکویان روسیه بوده و طرحی است برای یک جت جنگنده سبک وزن که موتورهای آن احتمالأ از نوع موتورهای RD-33 ساخت شرکت کلیموف روسیه می باشد. این موتور از سری موتورهای پیشرفته روسی با آخرین فناوریها در توربین، کمپرسور و محفظه احتراق بوده و تغییراتی نیز در پره های توربین آن ایجاد شده است. در ابتدا طرح جنگنده نسل پنجم روسی با توانایی رادار گریزی با طرح هواپیمای میگ MiG1.44 کلید خورد که پس از ناکامی این طرح شرکت سوخوی به نمایندگی از گروه هواپیماسازی متحد روسیه طرح T-50 PAK FA را ارائه داد اما میگ پس از یک دهه طرح 1.44 خود را به گونه ای پیشرفته تر با کد LMFS ارائه داد که جنگنده ای با ابعاد و کارایی های متفاوت از T-50 می باشد. این طرح با سرمایه گذاری 1.3 میلیارد دلار آغاز شده و به گفته مقامات شرکت میگ این هواپیما از پتاسیل صادراتی بیشتری نسبت به T-50 سوخوی برخوردار خواهد بود. این هواپیما قرار است تا سال 2020 رونمایی شود. این هواپیما از نوع هواپیماهای پنهانکار رادارگریز تک موتوره بوده و به عنوان سومین طرح هواپیماهای نسل پنجم روسیه مطرح است. طبق گفته کارشناسان این طرح تا کنون 80 درصد پیشرفت داشته است.
طرح LMFS در حدود 30 درصد سبک تر از T-50 می باشد و به احتمال زیاد از پیکربندی کانارد مانند MiG 1.44 بهره می برد. در واقع رقابت LMFS و T-50 همانند رقابت دیرینه سوخوی Su-27 و Su-30 با میگ MiG-29 می باشد که همواره هواپیماهای سوخو جنگنده هایی با تجهیزات و امکانات و قدرت بیشتر و میگ هواپیمایی سبک تر، ارزانتر و البته با قابلیت تطبیق پذیری و تاکتیک پذیری بیشتر با شرایط عملیاتی می باشند.[/size][/font][/right]
[right]
[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]6- پروژه J-XX چین (J-12, J-13, J-14) :
[url="http://up.vatandownload.com/images/kc1dva27g95m5qmxaq7.jpg"]http://up.vatandownload.com/images/k...95m5qmxaq7.jpg[/url]
این طرح برای ساخت هواپیمای کاربردی با ابعادی کوچکتر از J20 و در حد و اندازه های هواپیمای F-35 به عنوان هواپیمایی چند منظوره با کاربردهای متفاوت می باشد. این پروژه توسط نیروی هوایی چین بر پایه هواپیماهای J-10B و JF-17 شکل گرفته و توسط 2 شرکت هواپیماسازی چنگدو و شینیانگ اجرا می شود و طبق زمانبندی اعلام شده احتمالآ مابین سال های 2017 تا 2019 این هواپیماهای عملیاتی خواهند شد. این پروژه 3 مدل J-12 , J-13 , J-14 را ارائه خواهد داد که در این پروژه شرکت چنگدو مسئولیت طراحی و ساخت فریم بدنه و شرکت شینیانگ مسئولیت طراحی موتور و سایر اجزاء را به عهده خواهد داشت. اطلاعات در مورد زمان عملیاتی شدن این هواپیماهای متغییر و متناقض است اما طبق اظهار نظرهای متفاوت که ورود به خدمت این هواپیماها را از سال 2025 به 2017 رسانده می بایست از سال 2015 به بعد منتظر ورود آنها به عرصه هوایی باشیم. البته هنوز برخی منابع غربی دانش چینی ها در زمینه ساخت هواپیماهای نسل پنجم و سیستم های پیشرفته آنها را زیر سوال می برند چراکه چین به تنهایی و بدون کمک گرفتن از سایر کشورها در حال ساخت این هواپیماها می باشد و اطلاعات دقیقی نیز از مشخصات و سیستم های آنها هنوز فاش نشده. این هواپیماها از سری هواپیماهای نسل پنجم با قابلیت رادارگریزی، سرعت مافوق صوت، مانور پذیری بالا و توانایی برخاست از باندهای زمینی کوتاه می باشد و در طراحی آنها در کنار افزایش توانایی های رادارگریزی و مانورپذیری، کاهش وزن و کاهش اثرات نیروی درگ (پسار) نیز مورد توجه بوده است. نکته مهم در طراحی این هواپیماها استفاده از دم V شکل (دم پلیکان) می باشد که علاوه بر کاهش وزن و کاهش نیروی پسار به کاهش سطح مقطع راداری و کاهش تعداد مکانیسم های کنترلی نیز کمک می کند. تنها مشکل استفاده از این دم پیچیدگی سیستم کنترل پرواز می باشد که احتمالآ با استفاده از موتورهایی با بردار رانش متغییر این مشکل نیز برطرف می شود.
هیتنا: در میان پروژه های جنگنده های نسل پنجم تعدادی از آنها به مرحله تولید رسیده و در مراحل آزمایشی بسر می برند. همچنین از لحاظ تکنولوژیکی در سطح بالایی قرار دارند که در این زیر به آنها اشاره می کنیم.[/size][/font][/right]
[right]
[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]5- پروژه سوخوی Sukhoi/HAL FGFA :
[url="http://up.vatandownload.com/images/qya3ts7027ciq4loh5e.jpg"]http://up.vatandownload.com/images/q...7ciq4loh5e.jpg[/url]
در دسامبر سال 2010 همزمان با سفر رئیس جمهور روسیه به هندوستان قرارداد همکاری مابین کمپانی هوانوردی Hindustan هند و شرکت های سوخوی و Rosoboronexpert روسیه به امضاء رسید که حاصل آن ساخت هواپیماهای نسل پنجم تحت پوژه Sukhoi/HAL FGFA می باشد. طبق این قرارداد 214 فروند هواپیما برای نیروی هوایی هند و 250 فروند برای نیروی هوایی روسیه ساخته خواهد شد. به گفته مقامات شرکت سوخوی این شرکت تولید 1000 فروند از این هواپیماها را در 4 دهه آینده در دستور کار خود قرار داده که در حدود نیمی از آنها به هند و روسیه تحویل داده خواهد شد و نیمی دیگر به دیگر کشورها فروخته می شود. در ابتدا تاریخ رونمایی این جنگنده سال 2017 اعلام شده بود اما اخیرأ در ماه جاری مسئولان این پروژه از تاخیری 2 ساله خبر دادند که رونمایی از هواپیما را به سال 2019 به تعویق می اندازد. یکی از مشکلات اصلی این پروژه تامین هزینه های مالی آن می باشد. در ابتدا 6 میلیارد دلار برای این پروژه اختصاص داده شده بود که این مبلغ فقط برای ساخت هواپیما صرف می شود و سایر سیستم های آن هزینه های اضافی دیگری در بر خواهد داشت. علاوه بر آن هند و روسیه می خواهند هرکدام 250 فروند از این هوایپما را در اختیار داشته باشند که با احتساب قیمت تمام شده هر فروند 100 میلیون دلار می بایست هر کشور 25 میلیارد دلار هزینه کند.
این طرح سوخوی یک هواپیمای 2 سرنشینه با قابلیت رادارگریزی و پنهانکاری با 2 موتور قدرتمند می باشد و بر اساس الگوی هواپیمای T-50 PAK FA طراحی و ساخته می شود. این پروژه تا کنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.[/size][/font][/right]
[right]
[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]4- پروژه جنگنده تهاجمی مشترک F-35 :
[url="http://up.vatandownload.com/images/zdrxsx2i1nod2nzigks.jpg"]http://up.vatandownload.com/images/z...nod2nzigks.jpg[/url]
پروژه جنگنده تهاجمی مشترک پروژه ایست مابین کشورهای آمریکا، بریتانیا، ایتالیا، هلند، کانادا، ترکیه، استرالیا، نروژ، دانمارک، اسرائیل و سنگاپور که با پروژه ای بالغ بر 40 تا 50 میلیارد دلار به انجام خواهد رسید و توسط نیروهای هوایی و دریایی این کشورها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اولین پرواز F-35 در دسامبر سال 2006 انجام شد و طبق برنامه زمانبندی شده تا سال 2016 توسط این کشورها عملیاتی می شود. درصد پیشرفت این پروژه تا کنون 95 درصد می باشد. هواپیمای F-35 Lightning II از سری جنگنده های نسل پنجم می باشد که ترکیبی است از هواپیماهای پنهان کار رادار گریز پیشرفته با سرعت و چابکی جنگنده، ترکیی کامل از سنسورهای اطلاعاتی و شبکه های فعال عملیاتی و پیشرفته تقویتی می باشد. کمپانی لاکهید مارتین هواپیمای F-35 را با کمک شرکای عمده و اصلی صنعتی خود مانند نورثروپ گرومن و BAE Systems توسعه و ارتقا داده است.
این هواپیما در 3 مدل تولید می شود :
مدل A که برای نیروی هوایی در نظر گرفته شده و جنگنده‌ای باقابلیت پروازی عادیست و قرار است جایگزین F-16 و A-10 شود.
مدل B که برای سپاه تفنگداران دریایی(USMC) طراحی شده و دارای برد زیاد و قابلیت نشست و برخاست کوتاه است و برای جایگزینی هارییر در نظر گرفته شده‌است.
مدل C که برای نیروی دریایی (USN) و نیروهای انگلیسی در نظر گرفته شده که دارایی قابلیت ناو نشینی و نشست و برخاست کوتاه است.[/size][/font][/right]
[right]
[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]3- پروژه عقاب سیاه چین Black Eagle J20 :
[url="http://up.vatandownload.com/images/8p8pwm7u8e9aizty2es2.jpg"]http://up.vatandownload.com/images/8...9aizty2es2.jpg[/url]
حاصل این پروژه هواپیمای J20 می باشد که از نوع هواپیماهای تک سرنشینه 2 موتوره رادارگریز و پنهانکار و جنگنده ای چند منظوره می باشد. این هواپیمای تک سرنشین اولین پروازش را در سال جاری به انجام رساند و تا کنون 2 نمونه پروازی آزمایشی از آن ساخته شده است. جنگنده J20 را می توان رقیبی برای هواپیماهای F-22 آمریکا و T-50 روسیه دانست که از بسیاری جهات شبیه به آنهاست. این هواپیما با زمانبندی انجام شده قرار است مابین سالهای 2015 تا 2019 عملیاتی شود. مراحل پیشرفت این پروژه بطور کامل و 100 درصد بوده و پس از انجام مراحل آزمایشی و تست های پروازی که در حال انجام هستند به خدمت نیروی هوایی ارتش چین در خواهد آمد.
جنگنده جدید چینی که بزرگتر و سنگین تر از جنگنده های F-22 و T-50 روسی است ، یک هواپیمای دو موتوره تک نفره می باشد . تخمین زده می شود که طول این هواپیما در حدود 23 متر و پهنای بال ان 14 متر باشد .
به نظر می رسد که J-20 دارای مقدورات پروازی سوپر کروز و چابکی کمتری نسبت به رقیب امریکایی خود باشند ؛ ولی در عوض ، دارای مخزن سلاح داخلی بزرگتر بوده و سوخت بیشتری حمل می کند . این هواپیما دارای بدنه پهن و دراز ، با ورودی های هوا در طرفین بدنه و پایین تر از بال ، بال دلتا مجهز به کانارد ، کابین خلبان حبابی و اگزوز موتور متعارف گرد و سکان عمودی کاملا متحرک است.
شکل کلی این هواپیما – که آشکارا به استفاده J-20 از تکنولوژی استیلت دارد – شبیه به جنگنده های F-22 و F-35 است و شامل یک خط برجسته ممتد است که از دماغه هواپیما شروع شده ، از بالای ورودی های هوای موتور و محل اتصال کانارد به بدنه ، عبور می کند . لبه های حمله بال و کانارد با هم موازی هستند و همین طور ، لبه فرار هر کانارد با لبه فرار بال سمت مخالف ، موازی است . همین فلسفه پایه در مطالعات و طرح های جنگنده های رادار گریز انگلیسی/ سوئدی و ژاپنی دیده شده است .[/size][/font][/right]
[right]
[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]2- پروژه روسی PAK-FA سوخوی :
[url="http://up.vatandownload.com/images/m3d6rde695pt608bjca.jpg"]http://up.vatandownload.com/images/m...5pt608bjca.jpg[/url]
پروژه PAK-FA که در دهه گذشته طرح آن در نیروی هوایی ارتش روسیه کلید خورد در ادامه بسیاری از طرح های ناتمام و ناموفق جنگنده های روسی است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی طرح های آنها مسکوت باقی ماند. شرکت هاپیماسازی متحد روسیه با سرمایه گذاری و اختصاص بودجه ای بالغ بر 8 تا 10 میلیارد دلار در جال ساخت و تولید انبوه این جنگنده با نام T-50 PAK-FA می باشد که جنگنده ای چند منظوره 2 موتوره پنهانکار و رادارگریز می باشد. این هواپیما اولین پرواز آزمایشی خود را در 29 فوریه سال 2010 به انجام رساند و قرار است از سال 2015 وارد نیروی هوایی روسیه شود.
کلیه مراحل طراحی و ساخت این جنگنده در روسیه و با کمک هندوستان انجام شده است. سوخوی T-50 هواپیمایی 2 موتوره منحصربفرد، سازگار با هر گونه شرایط آب و هوایی، با سطح مقطع راداری کم (رادارگریز) و پنهان کار و قادر به پرواز مافوق صوت بدون استفاده از پس سوز موتور است. طراحی آن با توجه و نظر به مزایا، معایب و قابلیت های جنگنده پیشرفته F-22 آمریکا انجام شده است.
سوخوی T-50 طراحی شده برای داشتن چابکی بیشتر، توانایی پایدار پرواز مافوق صوت در حالت پس سوز خاموش و غیر فعال، سطح مقطع راداری بسیار کم، اثر حرارتی کم و هم چنین افزایش عملکرد در فاز نشست و برخاست. از مشخصات طبقه بندی شده و جزئیات این هواپیما اطلاعی در دست نیست اما منابع روسی اعلام کرده اند وزن برخاست این هواپیما بیش از 30 تن خواهد بود و ابعادی در حد و اندازه جنگنده SU-27 فلانکر خواهد داشت. هم چنین این جنگنده مجهز به 2 موتور توربوفن روسی ساترن 117s می باشد و با قابلیت های بسیار پیشرفته در طراحی و تجهیزات، توانایی نشست و برخاست در باندی به طول 1000 فوت (330 متر) و بردی معادل 5500 کیلومتر را به این هواپیما می دهد.[/size][/font][/right]
[right]
[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]1- پروژه F-22 Raptor آمریکا:
[url="http://up.vatandownload.com/images/79mzfcyrrmfxpornz0fs.jpg"]http://up.vatandownload.com/images/7...fxpornz0fs.jpg[/url]
طرح طراحی و ساخت هواپیمایی پیشرفته و رادارگریز در دهه 90 توسط شرکت لاکهید مارتین کلید خورد و حاصل آن هواپیمای F-22 رپتور بود که در 29 سپتاکبر 1990 اولین پروازش را انجام داد و پس از آن بسیاری از سیستم های آن تحت ارتقا قرار گرفتاند. این هواپیما رسمأ در 15 دسامبر سال 2005 رونمایی شد. هواپیمایی تک سرنشینه، 2 موتوره و کاملأ رادارگریز که می توان آنرا پیشرفته ترین و برترین هواپیمای جنگنده حال حاضر جهان دانست که ارتش آمریکا بالغ بر 65 میلیارد دلار بودجه به این طرح اختصاص داده و به طور خاص تنها ارتش آمریکا کاربر این هواپیما خواهد بود و این جنگنده همانند هواپیمای تاریخی F-14 تامکت در اختیار هیچ کشوری قرار نخواهد گرفت (البته F-14 تامکت بطور خاص و تحت شرایطی به ایران نیز فروخته شد). هم اکنون تنها ناوگان فعال و عملیاتی جنگنده های نسل 5 متعلق به ارتش آمریکا با ناوگان 200 فروندی از هواپیماهای F-22 رپتور می باشد.
این جنگنده، از جنگنده هایی به شمار می آید که قادر است بدون شناسایی شدن در منطقه دشمن به نبرد پرداخته و پیروز از میدان جنگ بیرون آید. این جنگنده پیشرفته، دارای سیستم استتار راداری است و کلیه طراحی اجزای آن بر این اصل بنا نهاده شده است، به طوری که در طراحی بدنه آن، هر گونه سطح ناهموار که باعث برگشت انعکاس امواج راداری می شود، حذف گشته و به سطوحی بدون انحنا تبدیل گشته اند و حتی ورودی های هوای موتورها هم بر اساس اصل استتار طراحی شده اند.
رادارها قادر به کشف و شناسایی این هواپیما نیستند و در صورت شناسایی توسط رادار زمینی و یا شکاریهای دیگر هیچ یک از موشکهای هوابه هوا و زمین به هوا (سام) روی او قفل نمی شود و کلا دارای سیستمها ی اخلال راداری و سایر پارامترهای پیشرفته دفاع از خود می باشد . بدنه آن از فلز تیتانیوم و کولار- کربن و نوعی آلومینیوم تشکیل یافته است که داری کربن و تیتانیوم بسیار سختتر و سبکتر از فولاد می باشند.[/size][/font][/right]

[right][url="http://www.aerocenter.ir/forum/thread20966.html"][font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]منبع[/size][/font][/url][/right]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right]اگه عمري باقي باشه و تا 2020 زنده بمونيم بايد كلي جنگنده جديد رو بيبينيم[/right]
[right]راستي بخاطر بالا رفتن سطح تكنولوژي كشورهاي مختلف و ساخت هواپيماهاي تقريبا اختصاصي بايد جنگ هاي هوايي جالبي دربگيرد كه در هر كدام هر دو طرف درگير به نوعي غافلگير ميشن[/right]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ما هم با فانتوم و تامکت اورهال شده میزنیم همشونو داغون می کنیم fi_lone_ranger (می دونم اسپمه ولی درباب جنگنده جدید جز اسپم حرف دیگه ای برا زدن نداریم البته متاسفانه)
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من ما با یک جهش قورباغه ای (Leap Frogging) از روی نسل پنجم هواپیما می پریم و مستقیم به دنبال نسل ششم می رویم و تا 2030 یک جنگنده رادارگریز «بدون سرنشین» می سازیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right]تا جایی که من متوجه شدم ایران تمرکز اصلی خودش رو بر روی جنگنده ی رادار گریز بدون سرنشین گذاشته و شاید هیچ گاه جنگنده ی نسل پنجم انچنانی در ایران دیده نشود اما در کل ما هم بیکار نیستیم.در ضمن لازمه بدونید که امریکا،اسرائیل و ایران هر سه به جنگنده های نسل ششم فکر می کنند برای مثال اف 35 اخرین پروژه ی با سرنشین امریکا خواهد بود[/right]
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='sorena_ir_army' timestamp='1347787386' post='271347']
[right]تا جایی که من متوجه شدم ایران تمرکز اصلی خودش رو بر روی جنگنده ی رادار گریز بدون سرنشین گذاشته و شاید هیچ گاه جنگنده ی نسل پنجم انچنانی در ایران دیده نشود اما در کل ما هم بیکار نیستیم.در ضمن لازمه بدونید که امریکا،اسرائیل و ایران هر سه به جنگنده های نسل ششم فکر می کنند برای مثال اف 35 اخرین پروژه ی با سرنشین امریکا خواهد بود[/right]
[/quote]

شواهد و تلاش برای استفاده از پهباد در شناسایی و بویژه در شناسایی ناوهواپیمابر آمریکا این حرف شما را بیشتر ملموس می کند
بویژه با خبر نصب موشک بویژه گر بحث هوا به هوا مطرح گردد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=5][font=tahoma, geneva, sans-serif]تا حالا نمونه ای از درگیری پهپاد با یک جنگنده رو داشتیم؟[/font][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
زیردریایی ها رو میخوندم یادم افتاد که سوئد هم یه پروژه ای داره کسی خبر داره؟
new gripen فکر کنم اسم پروژه بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='afand' timestamp='1347803068' post='271413']
[size=5][font=tahoma, geneva, sans-serif]تا حالا نمونه ای از درگیری پهپاد با یک جنگنده رو داشتیم؟[/font][/size]
[/quote]

فکر کنم تنها نمونه ی درگیری بین هواپیمای بدون سرنشین و هواپیما همون 23 دسامبر 2002 بود که یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی از نوع MQ-1 Predator بر فراز عراق با یک رهگیر Mig-25 درگیر شد . در این درگیری ابتدا هواپیمای آمریکایی یک موشک AIM-92 Stinger شلیک کرد اما موشک میگ عراقی موفق به منحرف کردنش شد و با یک دیگر موشک ، هواپیمای آمریکایی رو منهدم کرد .

[url="http://www.apacheclips.com/media/20392/MQ-1_Predator_drone_vs._Mig-25/"]http://www.apacheclips.com/media/20392/MQ-1_Predator_drone_vs._Mig-25/[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.