hamed_713

دفاع شهرها دربرابرعوامل جنگهاي نوين

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

مقدمه

در موضوع دفاع از شهرها، به موضوع ‍‍‍” شهرها“ مي پردازيم، از اين روكه امروز ديگر شهرها را تنها چون مجموعه اي خود به خود، سنتي و منتزع از ساير نقاط جهان، در مقابل حمله يا حملات احتمالي كلاسيك، بررسي نمي كنند،وآنها را به مثابه سيستمي مي شمارند كه با ساختاري هماهنگ وپويا مي توانند خود، نظير ”شهرهاي جديد“ به عنوان آخرين پديده شهري يا شهر هاي قديمي و سنتي ساز كه بدرستي آمايش شده باشند به صورتي آرماني و نسبتا كامل، هرگونه جنگ نوين ، يا مصائبي نظير آن (آتش سوزي- زلزله و ....) را از سر بگذرانند.

شهرهاي جديدي احداث مي شوند كه ممكن است مركز صنايع نظامي يا اصولا مختص به امور نظامي ساخته شده باشند تا اولا اصول دفاعي در آنها بطوراكمل رعايت شده باشد، ثانيا ساير شهرها بهترمورد محافظت ودفاع قرار گيرند. اين شهرها بيش از آمايشي شهري و بخصوص موضوع علوم وفنون معماري وشهر سازي مي باشند. اگر چه بنا به نوشته رئيس يكي ازبزرگترين انيستيتو هاي ” آمايش شهرسازي“ جهان، هنوز هيچ گونه طرح هادي كامل، بدون نقص و ايده آلي در امر شهرسازي به وجود نيامده است....و شهرهاي جديد نيز گاه به زودي مورد آمايش شهري قرار مي گيرند.اما موضوع اصلي اين مقاله آمايش شهرهاي قديمي وسنتي است كه طبيعتا از قرن ها قبل به شيوه اي سنتي ساخته شده و وجود دارند و اكنون لازم است كه به منظور دفاع در مقابل جنگ و هر مصيبت ديگري مورد آمايش سرزمين شهري قرار گيرند، پس عنصر نخستين مقاله را ” مكانيابي“ وبه ويژه ” تنسيق ارتباطات منطقي اماكن با شرايط جغرافيايي و با يكديگر“ يا به اصطلاح آمايش كردن تشكيل مي دهد وبدون توجه به عنصر زمان يا زمانبندي كه اساس برنامه ريزي هاي شهري- منطقه اي- كشوري است و بنا به ضرورتي آشكار، بيشتر توجه خود را به شهرهاي بزرگ،به ويژه پايتختي چون تهران معطوف ميدارد.

ابعاد نظري

شهر به مثابه يك سيستم، مجموعه هماهنگي است كه صرفنظر از نهادها و عناصر حقوقي ، اقتصادي ، اجتماعي ، سياسي، ايدئولوژيكي و اخلاق و انگيزه ها به مثابه عناصري ملموس و قابل رويت ظاهر مي شووجغرافيايي ظاهر مي شود.

عناصر فيزيكي وجغرافيايي (آب وهوا،پستي وبلندي، ثروتهاي زميني و زيرزميني)

عناصر جمعيتي ( ميزان جمعيت ، توزيع سني، جنسي وحرفه اي)

عناصر بافت شهري ( كوچه ها ، خيابان ها، ميدان ها،ساختمان ها)

بافت شهري در اين مجموعه نقطه ثقل موضوع عيني ، ونهاد سياسي( كه معمولا شامل روابط بين الملي و بنابر اين جنگ ودفاع مي شود) اساس موضوع نظري قرار مي گيرند. در يك صورت كلي تروجامع، اگر بنا به مبادي نظري” آمايش شهري“ بپذيريم كه شهر از محيط خود جدا نيست، الگوي آمايش كردن هدفمند شهرهاي قديمي به حومه و از آنجا به تمام مناطق مورد آمايش تابعه شهر سرايت مي يابد. از اين رو هر گونه استراتژي آمايش سرزميني كه پيشنهاد بشود، در امر دفاعي نيز، نظير غالب ديگر امور خود، به شهر يا به طور كلي شبكه هاي شهري تكيه مي كند.اين اصل در گسترش قطب هاي توسعه واعطاي اولويت به عوامل دفاع نوين، در مقابل عوامل جنگهاي نوين،عملا به تحولاتي در تمام سطوح جامعه ختم مي شود. يعني ايجاد همان قطب هاي توسعه و از جمله توسعه دفاعي كه نه تنها در كشورهاي پيشرفته صنعتي، بلكه در غالب كشورهاي در حال توسعه به اتخاذ سياست هايي آمايشي انجاميده است. از اين جا،و در اين عصر جهاني شدن(كه معلوم نيست چقدر به نفع صلح وبر عليه جنگ باشد)، شهر بويژه كلان شهر كه داراي جمعيتي بيش از ده ميليون نفر است،خود بعنوان قطبي در سطح كره زمين مطرح مي شود وبه شبكه اي مي پيوندد كه، به خصوص، كاملا شهرها وپايتخت هاي جهان را به يكديگر مربوط مي سازد.

با اين همه،”عدم تمركز“ مهمترين نظريه اي است كه در اين مبحث مطرح مي شود.”تمركز“ قبل از هر چيز به مفهوم تمركز جمعيت شهري است و در جنگهاي نوين:هدف بسيار مهمتر و آسان تري براي دشمن كه در يك نقطه جمع شده اند و براي آسيب رساني و نابودي زمان و هزينه بسيار كمتري مي برند. در مقابل،روستاها وشهرهاي كوچك متعددي را از جمعيت تخليه و در مقابل حمله دشمن، بي دفاع نهاده اند.همين مسئله در درون شهرها با تمركز تجهيزات در مركز شهرو تمركزجميت در محلات جديد و اعيان نشيني كه از برج هاي بسيار مرتفع تشكيل شده اند نيز مصداق پيدا مي كند.

تاريخچه مطالعاتي

مثال هاي آمايش شهري بنا به ملاحظات استراتژيكي و تاكتيكي دفاعي متعدداند. اما ما در اين مقاله به مثالي اشاره مي كنيم كه در بطن مطالعات آن قرار گرفته ايم. پاريس بعنوان قلب فرانسه ،مركزي از فرماندهي به ساير شهرهاي بزرگ، كوچك و از آنجا به روستاها. فرانسوي ها بعنوان قرباني بزرگ در جنگ جهاني براي اينكه از برد هرگونه خطري كه پاريس را تهديد مي كند، از جمله خطرات جنگ هاي كلاسيك وسنتي، بكاهند وكنترل جمعيت ،كنترل ساخت وبافت شهري و تجديد نقش پاريس و كاناليزه كردن بخش مهمي ازآن به هشت شهر بزرگ آن كشور(كه از لحاظ محيط و تجهيزات دفاعي نيز در وضعيت بهتري نسبت به سايرين قرار داشته اند)به عنوان تعادل شهر پرداخته اند.اطلاعات ،ارتباطات و راهها در چنين شرايطي حرف اول را مي زنند. با اين وجود، تمركز زدايي به درون شهر نيز راه يافته، هر اقدام جديدي با توجه به اصل عدم تمركز صورت گرفته است به نحوي كه حتي دانشگاههاي مشهوري چون دانشكاه سوربن را به بيش از چند دانشگاه مستقر در شهر وحومه تقسيم كرده است.

هدف

تقويت تاسيسات دفاعي شهري، تعبيه راههاي گريز از خطر، بهبود وضع خدماتي كه در زمان دفاع ضرورت مي يابد،و....به ترتيب احتمال در خطر بودن، تعداد جمعيت و منابع ثروت هر شهر ازمهمترين اهداف آمايش سرزمين در بخش شهرها قرار مي گيرند. بنابراين با اتخاذ سياست هاي آمايشي است كه ضرورت تحقيقات علمي-دفاعي شهرها درهر يك از علوم پايه نيز گزينه مي شوند وبخصوص در بخش هاي زيست شناسي، زمين شناسي، توپوگرافي، اقتصادي مورد تحليل هاي هزينه/فايده قرار مي گيرند.

روش مطالعه

در آمايش سرزمين و بطريق اولي در آمايش شهري، بحث چندان براستفاده مستقيم از علوم پايه در پدافند ملي و بخصوص در برابر جنگ هاي نوين، نيست، بلكه بحث براستفاده از آنها در آن استراتژيي از آمايش است كه تمام احتمالات جنگي را پيش بيني و به كمك چنين علومي پيشگيري كرده باشد: بحث بيشتر بر توپوگرافي، زمين شناسي، زيست شناسي هايي است كه با استفاده ازساير علوم پايه و در يك سيستم اطلاعاتي مديريت به تجديد فضاي شهري و آماده سازي آن به منظور دفاع كمك مي كنند.از جمله: هيچ كس نمي تواند منكر تجربياتي بشود كه در ارتباط با چنين وضعيتي در اتحاد شوروي(سابق) صورت گرفته است وشهر وشهرك هايي در جوار صنايع نظامي وبنابر اين هدف اوليه حمله بنا شده وتوسعه يافته اند، ساكنيني كه در طول جنگ سرد شمشير داموكلس جنگ هاي مدرن را هميشه برفراز سرهاي خود حس كرده اند.

فرضيه اصلي

شهر در دفاع، سمبل كشور در دفاع است با اين تفاوت كه در اينجا تراكم جمعيت وثروت مسئله اصلي را تشكيل مي دهد، يك شهر نظامي شايد براي حمله احتمالي بوجود آمده باشد. اما هر شهري، هر چقدر هم كم جمعيت و كم اهميت، ناچار به دفاع از خود و بنابر اين تهيه تجهيزات نهايتا به قلمرو و علومي غير پايه چون علوم اجتماعي، به ويژه اقتصاد، حقوق بين الملل، مديريت استراتژيك، علم سياست و روابط بين الملل و حتي روانشناسي اجتماعي يا مردم شناسي بيانجامد.

فصول اساسي

راهكارهاي دفاعي ابتدا به راه حل هايي كالبدگرايانه چون ساخت يا آمايش تاسيسات و تجهبزات شهري، آنگاه به تدابيري اقتصادي، سپس به سياست هايي اجتماعي و نهايتا به راه حل هاي كالبد گرايانه، ساخت شهر، پناهگاه از حيطه اين مقاله خارج است.شهرهاي جديد نيز الگوهايي هستند كه طبيعتا پيشگيري هاي تدافعي را در ساختار خود لحاظ داشته اند.اما آنچه مورد نظر اين مقاله است بيشتر كالبدگراييهايي است كه به شهر هاي موجود و آمايش آنها به منظور توانمندي هر چه بيشتر و بهتر در مقابل عوامل جنگ هاي نوين مربوط مي شوند. در اين چارچوب باز استحكام ساختمان ها، به ويژه خانه ها وساخت نسبتا كمتري با آمايش شهري مي يابند. آنچه مهم است تجهيزات و تاسيساتي است كه غالبا شريان اصلي هر شهري را تشكيل مي دهند، يعني سيستم هاي حمل ونقل،شبكه هاي تهيه و توزيع كالايي، تجهيزات آب وفاضلاب، تاسيسات برق و گازو...شبكه هايي از بهداشت ودرمان كه عملا مورد چنين پيش بيني هايي قرار مي گيرند. تدابير اقتصادي، سياست هاي اجتماعي(نظير ايجاد يك سيستم گسترده و فراگير اطلاعاتي) راههاي سياسي وضرورت هاي ديپلماسي در زمره مباحثي هستند كه حتي بصورت فشرده نيزمقاله هاي خاص خود را مي طلبد. اما گاه چون سيستم هاي اطلاعاتي دفاعي حتي در مقاله هاي اينچنين اجمالي مورد اشاره ومعرفي قرار مي گيرند.

فضاي شهري

بنا به يك تعريف، دفاع مجموعه اقداماتي است كه از هر لحاظ(سياسي، نظامي، اقتصادي و...)توسط يك كشور به منظورتضمين استقلال، حفظ تماميت و امنيت ارضي و حراست از مردم خود در مقابل هر گونه تهاجم دشمن صورت مي گيرد.مساعي شهر و شهر سازي كه گاه تحت عنوان فضاي شهري بررسي مي شوند در زمره اقدامات مزبور به شمار مي روند و با توجه به عوامل مرگبار، خسارتبار جنگ هاي نوين اهميتي بسيار بيش از پيش يافته اند،چرا كه به نوشته ژنرال برناردوبوآشيرو، رئيس سابق دانشگاه نظامي پاريس، حال ديگر كل وجود فيزيكي يك شهر، يك پايتخت يا حتي يك كشور است كه با انهدامي نسبتا كامل روبرو مي شود. از اين رو، كشورهايي كه خود بنيانگذار تسليحات نوين، از جمله از اولين توليد كنندگان بمب هاي اتمي بوده اند( ايالات متحده امريكا،پادشاهي بريتانيا،جمهوري فرانسه وجمهوري چين) كاربرد اين بمب و دفاع در مقابل آن را در بطن امور اقتصادي، علمي ، دفاعي خود قرار داده اند.از اينجاست كه دفاع در مقابل بمب اتمي وطبيعتا ساير عوامل جنگ هاي نوين، جزئي از ملاحظات مربوط به تاسيسات كشوري، بويژه تاسيسات شهري، و فراتر از همه تاسيسات شهر هاي بزرگ واقع شده است، اين امر متضمن تخصيص بخش بزرگي ازتوليد ناخالص ملي به امور دفاعي مملحوظ در اين تاسيسات است، ومسلما فراتر از همه اين تاسيسات، استحكامات دفاعي مي باشتد.

استحكامات دفاعي

حضور استحكامات دفاعي كلاسيك و از همه بالاتر پادگان هاي نظامي در داخل شهرها در عصر جنگ هاي نوين نه تنها ضرورت خود را از دست داده است، بلكه بيش از پيش نيز خطر آفرين مي نمايد. اين گونه استحكامات درون شهري كه در عصر جنگ هاي كلاسيك طبيعتا چون سدي مي بايست برسرراه هجوم دشمن به جمعيت غير نظامي شهر قرارگيرند، هدف اوليه دشمن مسلح به سلاح هاي كشتار جمعي را به قلب اين جمعيت منتقل مي كنند. چرا كه معمولا در يك حمله اتمي، پنج هدف استراتژيكي اصلي وجود دارد:

اهداف مرتبط با تسليحات هسته اي مانند سيلو هاي موشك طرف مقابل

سابر اهداف نظامي مشابه، نظير هر گونه انبار تسليحات مثلا شيميايي

پادگان هاي مهم بزرگ نظامي و مراكز سياسي

اهداف اقتصادي، به ويژه مراكزي كه پس از جنگ در باز سازي بكار مي روند

جمعيت غير نطامي كه عملا به اهداف غير اقتصادي مربوط مي شود و همه جا، از جمله در جنگ هاي نوين وجه المصالحه اي براي صلح بشمار مي رود.

اصولا شرايط جنگ هاي نوين محل استقرار پايگاههاي نظامي را به شعاع عمل وسايل وجنگ افزارهاي مدرن (بمب افكن شكاري ها وموشك ها)مربوط ساخته است و در مكانيابي، ايجاد فضاهايي وسيع براي ايجاد باند هواپيما و احداث پايگاههاي پرتاب موشك، يك اصل قرار گرفته است. از اينجاست كه در كشور هاي پيشرفته صنعتي پايگاهها بدور ازشهر ها و بصورت صحرايي در آمده اند و حتي ستاد هاي مر بوط را از شهر وجمعيت غير نظامي آن دور ساخته اند . مگر در ايالات متحده آمريكا( كه پنتاگون وزارت دفاع آمريكا ، درست روبروي واشنگتن قرار گرفته است) و در فرانسه (كه ستاد اصلي در بلوار ويكتور در مركز پاريس واقع شده است) كه البته اين دو كشور قدرت هاي اول ودوم يا اول وسوم در سلاح هاي خاص جنگ هاي نوين شناخته شده اندولابد به تداركات دفاعي خود كاملا اطمينان دارند.دفاع از پاريس بيشتر برعهده شهرك هاي اطراف و بنادر نزديك به آن قرار گرفته است تا اصولا راه نفوذ دشمن به پاريس كاملا سد شده باشد.

در شهر سازي و آمايش شهري، هجوم دشمن طبيعتا از قبل مشخص نيست. با اين وجود كارشناسان مربوط قابليت آينده نگري و اين پيش بيني هستند كه راه هجوم بيگانه بيشتر از كدام سو است تا پادگان هاي دفاعي را برسرآن راهها و در فاصله اي معقول از شهر بنا نهند.اين امر در اروپاي غربي سبب شده است برخي از نيروهاي نظامي گروهي از كشورها پادگان هاي درون شهري خود را به حداكثر قيمت مطلوب زمين به فروش رسانند و پادگان هاي بسيار مدرن و مجهز كه گاهي از نطر تاسيسات سكونتي با برخي از هتل هاي كشور هاي در حال توسعه برابري مي نمايند در خارج از شهر ها بناكنند.هر چه تعداد اين استحكامات بيشتر و ابعادشان كوچك تر باشد، اگر چه پر هزينه تر، اما موثر تر است. زيرا نه تنها راه دشمن را از هر سو مي بندد و با عدم تجمع خود درشهر وي را در اطراف شهر پراكنده مي سازد، بلكه در كاربرد بمب ها كه به قيمت بسيار گزافي تهيه مي شوند سبب مي شود كه دشمن با تحليل هزينه/فايده اي بسيار سريع به ترديد افتد و چه بسا اصولا از كاربرد چنين بمب هايي منصرف گردد. گاهي تعداد اين پادگانهاي كمر بندي را با برج هاي سابق و مجموعه آرماني آنها را به منزله حصاري جديد برگرد شهر تصور كرده اند.

راهها و بزرگراههاي درون شهري

اولين واساسي ترين واكنش جمعيت غير نظامي در مقابل عوامل جنگ هاي نوين طبيعتا و حتي الامكان فرار از مركز حمله دشمن مي باشد. اين فرار در هر حال ستوده ومطابق احكام وشرايع اسلامي در خصوص ”صيانت ذات“ غيرمجاهدين است. به خصوص كه تبخير و انتشار هر عامل جنگي نوين اعم از شيميايي، ميكروبي و اتمي زمان مي برد و بنابر اين،با فرار از مركز جنگ، احتمال كاهش صدمات ناشي از اين عوامل افزايش مي يابد. در اين جريان، بخت كساني كه عليه مسير باد حركت كنند بسيار بيشتر است و به اين ترتيب شاهراههايي كه در مسير باد ساخته شده باشند مي توانند مفر جمعيت غير نظامي را تشكيل دهند. اما ترافيك محتمل در شهر هاي بزرگ سبب مي شود كه گروهي براي فرارتا مدتي محبوس مانده بر صدماتشان بيافزايد. به علاوه، به فرض كه مثلا مسير باد در يك شهر از شمال غرب به جنوب شرق باشد كسانيكه از جنوب شرق به عزم شمال غرب حركت مي كنند طبيعتا قبل ازهر چيز به كانون بحران و خطر نزديك تر مي شوند و فرار آنها حتي در مسير باد بر ورود به كانون خطر ارجح تر است.به اين ترتيب، صرف نظر از داشتن سرعتي بيش از سرعت باد، فرار در مسيري انحرافي مي تواند به آنان كمك كند.جاده هاي كمر بندي وسيع اطراف شهرهاي بزرگ، نظيرجاده كمر بندي اطراف قابل توجه با شهر ساخته شده اند مي توانند در اين خصوص مدد رسان باشند.

شهرهاي شطرنجي نظير توكيو در ژاپن، بارسلونا در اسپانيا يا تا حدودي تهران با طول امتداد راه گريز از عوارض جنگ هاي نوين به دليل انكسار كوچه ها و خيابان ها، لزوم توقف در مقابل چراغ قرمزو....،موقع حمله چندان مناسب دفاع نمي نماياند.لذا شايد مناسب ترين نقشه معابر و خيابانها در دفاع از شهروندان مقابل عوامل جنگ هاي نوين شهرهايي ستاره اي باشد كه نز ديكترين مفر از شهر را براي شهر وندان تدارك ديده است.تعداد خيابانهاي متحد المبدا هر چه بيشتر باشد گزينه بيشتري براي فرار جمعيت غير نظامي فراهم مي آورد و با كاهش احتمال ترافيك، مسئله تمركز جمعيت را كه هميشه براي دشمن مطلوب است حل مي كند.بويژه كه چنين راههايي معمولا به عنزان خطوط مواصلاتي از اهداف اوليه و اصلي دشمن به شمار ميروند.

مسلما شهر هاي بزرگ وقديمي مگر استثناهايي چون همدان، از ابتدا به صورت ستاره اي با خيابانهاي متحد المركز ساخته نشده اند و اين وظيفه مسئولان شهر هاست كه به كمك آمايشگران شهري آنها را در حين باز سازي و گسترش حتي المكان به صورت مناسب در آورند.پاريس مي تواند به عنوان نمونه اي از مساعي آمايشي به اين صورت به شمار رود، همچنان كه نقشه شهر بيرمنگام در انگلستان چنين وضعيتي را تداعي مي كند.

در مقابله با عوامل شيميايي، راههايي كه به ارتفاعات مي روند، قاعدتا بيش ازراههايي كه از گودي ها مي گذرند يا به آنها ختم مي شوند موثرند. چراكه گازها معمولا در دره ها، گودي ها و بطور كلي پستيها جمع مي شوند.توپوگرافي شهر اگر چه تا حدودي به نظر مردم آشناست اما همه نمي نمي دانند كه اولا از بين گودي هاي موجود كدام يك از همه پست تر است و از بلندي ها كدام مرتفع تر، ثانيا موقع انتشارعوامل شيميايي و امثالهم كدام بخش از شهرمصون تر خواهد بود.راهها يا در واقع خيابانها و بزرگراههاي استراتژيكي شهر مي توانند از قبل چنين مسائلي را به كمك متخصصين نظامي كشور پيش بيني و آنگاه پيشگيري كنند.

نقشه ها نشان مي دهند كه راههاي رم به سوي غرب آن، يعني درياي مديترانه، كمتر از راههاي اين شهر به سه سوي ديگر است،و شهر مسكو نيز با وجود طراحي ستاره اي بيشتر راههاي خود را برخلاف سمت شرق كه به رود ولگا ختم مي شود، به ارتفاعات قسمت غرب خود دارد.

بازار وتوليد كالاها

تمركززدايي هاي تاسيسات و تجهيزات شهري اصولا دنباله و نتيجه تمركززدايي هاي سياسي است كه مي توانند نقش موثري در دفاع شهرها ايفا نمايند. ازجمله كشور هايي كه بنا به سياست هاي عدم تمركزومشاركت مردم در امور تشكيل شوراهاي شهري به عنوان سيستم اداري موثرتري دست يافته اند و كنترل بازار را به شهرداري سپرده اند. بنابراين شهرداري و ساز مانهاي غير دولتي وابسته به آن مي توانند از نفوذ هر گونه عامل آلوده كننده اي به سطح شهر جلوگيري كنند. از اين گروه عوامل، لباس هاي آلوده به ميكروبي هستند كه جهت تطميع جمعيت غير نظامي به قيمتي ارزان (نظير آنچه در بازار لته فروشان اتفاق مي افتاد) در اختيار مردم قرار مي گيرند.اصولا كالاهايي كه به عنوان قاچاق به قيمتي بسيار ارزان تر از حد متداول در شهرها توزيع مي شوند از جمله ابزار شناخته شده جنگ هاي (اعلام شده يا اعلام نشده) ميكروبي برعليه ساكنين شهر مي باشند كه در خريد اجناس به پليس شهر(تحت فرماندهي شهرداري) اعتماد كرده اند.

در همين چارچوب صادرات وواردات، توزيع كالا در بازار وبازرگاني است كه دشمن موفق شده است تعداد كثيري سوسك يا موش و ساير حيواناتي كه در واقع عامل يك جنگ ميكروبي به شمار مي روند را به شهر و خانه هاي اهالي گسيل دارد. اكو سيستم محيط شهري با چنين آلودگي هايي به نوعي وارونگي سوق داده مي شود.

خرده فروشي ها نه تنها آگاهانه يا نا آگاهانه عامل مهمي در گسترش عوامل جنگ هاي نوين اعلام نشده به شمار مي روند، بلكه در زمان اعلام چنين جنگ هايي نيز موانعي در امر دفاع صحيح و همه جانبه ايجاد مي كنند كه از همه مهم تر اين موانع، ايجاد بازار سياه در فروش كالاهاي دفاعي است. بازار سياه سبب مي شود گروهي كه از همه جهات مشمول حق برخورداري از كالاهاي دفاعي به قيمت مناسب هستند قادر به تهيه و تداركات آن نشوند ودشمني از درون به دشمني از بيرون مدد رساند. اضافه آن كه در شرايط بحراني، به دلايل گوناگوني كه مهمتر ازهمه عدم تجهيز مغازه هاي خرده فروشي به تجهيزات و تاسيسات لازم است قادر به ادامه خدمت نيستند و در صورت ادامه خدمت نيزچنانچه بعضي تخمين زده انداين ادامه خدمت به چيزي بيش ازحدود هشت ساعت نخواهد رسيد. از نظر فروشگاههاي بزرگ زنجيره اي مناسب ترين مراجع توزيع كالا به منظور مقابله با عوامل جنگ هاي نوين به شمار مي روند.

فروش ماسك ها و لباسهاي محافظ به قيمتي مناسب قبل از هر چيز در فروشگاههاي بزرگ زنجيره اي امكانپذير مي نمايد. اين فروشگاهها كه طي دوراني طولاني داراي محل و مقرراتي ثابت هستند مي توانند در رابطه با تدارك كالاهاي لازم در دفاع مقابل عوامل جنگ هاي نوين نقش بسيار موثري ايفا نمايند.خصلت اساسي اين فروشگاهها كه كالاهاي ارائه شده به صورت فله در فروشگاههاي كوچك(مثل گوشت، پنير، حيوانات مذبوح، حبوبات و...)را در بسته بنديهاي بهداشتي عرضه مي كنند به ايفا نقش درارتباط با بهداشت و درمان نيز كمك مي كند.به اضافه اينكه معمولا بزرگترين عرضه كنندگان كنسرو ها و آبهاي سالم مدني نيز همين فروشگاهها مي باشند.و نهايتا شايد به چنين دلائلي باشد كه در اكثر شهرهاي بزرگ اروپايي در وسيع ترين سطح ممكن در مرز يا حتي بيرون از بافت شهرها قرار گرفته اند.

از مهمترين خصلت هاي فروشگاههاي زنجيره اي ، عدم تمركز آنان چون بازار سنتي (كه هدفي يگانه و سهل براي حمله دشمن است) به شمار مي رود.تمركز بازار وبه طور كلي تمركز سرمايه هاي اقتصادي فعاليت دشمن را در رسيدن به اهداف شوم خود تسهيل مي كند. شهر توكيو به دليل آن كه نه تنها بزرگترين بازار سرمايه ژاپن بلكه بزرگترين يا لااقل يكي از بزرگترين مراكز سرمايه در جهان به شمار مي رود هدف بالقوه و اوليه در هر گونه جنگ هوايي و نوين خواهد بود.شگفت اينكه بانك هاي خارجي در ژاپن همه بين قصر امپراتوري ودو ايستگاه بزرگ راه آهن شهر متمركز شده اند.اين است كه توكيو با ساختار فعلي خود اجبارا بهترين دفاع را در حفظ بيطرفي نسبي وعدم تسليح ملي ديده است.

بازار متمركز در شهرهاي بزرگ هدف گيري اقتصادي دشمن را تسهيل كرده است. در شهر دمشق در سوريه ، بازار به صورتي متمركز در جنوب بخش اختصاص يافته و وزارتخانه ها وسازمان ها قرارگرفته است. در دهلي نو نيز بخش تجاري در جنوب شهر و جنوب بخش صنعتي آن واقع شده است. بي اعتنايي شهرهاي جهان سومي به تمركز مراكز تجاري،اداري و گاه صنعتي چيزي جز كمك عملي به هدف گيريهاي آتي دشمناني كه در تدارك جنگ هايي نوين مي باشند نخواهد بود.

نويسنده:دكتر عليرضا آيت اللهي

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify]با سلام خدمت همه دوستان گرامي از دوست عزيز جناب hamed_713 بابت زحمتي كه كشيدند تشكر مي كنم مثل هميشه مبحث و مطلب انتخابي ايشان بسيار دقيق و علمي است متاسفانه در كشور ما كمتر به اين موارد توجه مي شود . ابر شهري مانند تهران علي رغم اينكه پايتخت كشور است اما به لحاظ نسبت امكانات به جمعيت شايد از فقير ترين شهرهاي كشور محسوب شود . حتي بدون در نظر گرفتن امكان جنگ آسيب پذيري بسياري در برابر حوادث و بلاياي طبيعي دارد به خصوص در برخي مناطق آن كه بافت جمعيتي متراكم و ساختمانهاي فرسوده دارد و تمركز مراكز دولتي و خدماتي كه به دنبال خود تمركز مراكز اقتصادي را به دنبال دارد خود آسيب پذيري زيادي را نه تنها براي اين شهر بلكه براي كل كشور به ارمغان آورده است و تركيب و طراحي شهر و نوع تقسيمات آن و نحوه گسترش خدمات و امكاناتي نظير شبكه هاي آبرساني و برق رساني و گاز رساني و مخابراتي خدمات آتش نشاني و بيمارستاني مراكز تهيه ارزاق و مواردي از اين دست به گونه اي نيست كه در برابر شرايط ويژه داراي مقاومت بوده و امكان خدمات رساني را داشته باشد . مطابق پيش بيني ها در صورت بروز زلزله قوي بالاي 7 ريشتر در لحظه اول بيش از يك و نيم ميليون نفر و در مراحل بعدي تا سه ميليون نفر نفر آمار تلفات درجا خواهد بود كه در صورت عدم كمك رساني به موقع اين رقم افزايش خواهد يافت حال اگر خداي ناكرده با حملات نظامي نوين شيميايي و اتمي روبرو شويم ابعاد فاجعه انساني بيش از اينها خواهد بود زيرا اينگونه حملات به صورت هدفمند انجام شده و در آن حداكثر ميزان تلفات و خسارات لحاظ مي شود . يكي از مساپل مهم در اين خصوص موقعيت وزش باد يا جاري شدن آب و مواردي از اين دست مي باشد كه مي تواند در جهت انتشار عوامل شيميايي يا ميكروبي يا هسته اي مهم باشد يا جلو انتشار آنها را بگيرد در زمان جنگ تحميلي مواردي وجود داشت كه دشمن اقدام به بمباران شيميايي نيروي ايراني مي كرد و با تغيير جهت وزش باد اين عوامل به سمت نيروهاي خودش رفته باعث تلفات بالا مي شد البته اين موارد را بايد جزو استثناها و امدادهاي غيبي به حساب آورد و علي رغم اعتقاد به آن نبايد صرفا به اين امدادها تكيه كرد بلكه بايد با برنامه ريزي حساب شده در پي رفع نقاط ضعف و تقويت نقاط قوت بر آمد به قول معروف بايد زانوي اشتر بست و سپس توكل بر خدا كرد [/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر ازzed عزيز بابت توضيحات خوبي كه ارايه كردند. متاسفانه در اين كلان شهر مديريت بحران جايگاهي در رده هاي پايين شهرداري دارد و هر از گاهي با وقوع حادثه اي در ديگر نقاط كشور مورد توجه قرار مي گيرد و مجددا بعد از فروكش نمودن تبعات حاصله دوباره فراموش مي شود. icon_cool حال اين شرايط را در حالت جنگي بسنجيد.واقعا تاسف بار است. :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حامد جان خیلی ممنون. کاملا درسته. باید بهای بیشتری به این مسائل داده بشه. دستت درد نکنه. luftwaffe icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام خدمت همگي دوستان عزيز: خواهشمندم در خصوص موضوع پدافند غير عامل مقالات يا مطالبي تحت اين عنوان در سايت بياوريد با توجه به اينكه اخيراْ اين موضوع قابل توجه بسياري از كشورها از جمله ايران قرار گرفته است. بي صبرانه منتظر مطالب ارسالي شما هستم. متشكرم. icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام خدمت همگي دوستان عزيز:
خواهشمندم در خصوص موضوع پدافند غير عامل مقالات يا مطالبي تحت اين عنوان در سايت بياوريد با توجه به اينكه اخيراْ اين موضوع قابل توجه بسياري از كشورها از جمله ايران قرار گرفته است.
بي صبرانه منتظر مطالب ارسالي شما هستم.
متشكرم. :lol:

اين سه مقاله جامه درباره آشنايي با اصول و ملاحظات پدافند غيرعامل icon_cool لينكش
آشنايي با اصول و ملاحظات پدافند غيرعامل (1)
آشنايي با اصول و ملاحظات پدافند غيرعامل (2)
آشنايي با اصول و ملاحظات پدافند غيرعامل (3)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.