Electro_officer

پروژه‌ی Zubr بزرگترین هاورکرافت جهان

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

تصویر
پروژ‌ه‌ی 1232.2 Zubr هاورکرافت Pomornik class
Zubr (Bison) بزرگترین هاورکرافت جهان است. این هاورکرافت روسی که در سال 1986 وارد نیروی دریایی شده با نام [Skua] Pomornik در ناتو شناخته میشود. هدف از طراحی این هاورکرافت کمک به انجام عملیات‌های سربع ساحلی از طریق جابجایی سریع ادوات زرهی و پیاده نظام به خاک دشمن است. این هاورکرافت همچنین توانایی حمایت آتش‌باری از گروه‌های عملیاتی را دارا میباشد. این هاورکرافت همچنین قابلیت عبور از مناطق مین‌گذاری شده را داراست.
The ships are capable of laying active minefields
این هاورکرافت مسلح به دو راکت‌انداز چندگانه(stabilised multiple rocket launchers)، 4 سیستم موشکی ضد هوایی Igla-1M، و دو توپ 30میلیمتری AK-630 میباشد. Zubr توانایی حمل 130تن بار را داراست که شامل 3تانک جنگی متوسط مانند T-80B، یا 8 نفربر(infantry combat vehicles) BMP-2 یا 10 نفربر BTR-70 و یا 360 سرباز کاملا مسلح را داراست. همچنین دارای سطح شیب‌دار(stern ramp) مستحکمی برای خروج سریع نیروها میباشد. این هاورکرافت دارای حداکثر سرعت 60کیلونات است و قابلیت عبور از سطح دریا، ساحل شنی، سطوح باتلاقی، و موانع دارای ارتفاع حداکثر دو متر را داراست.
ظاهرا تعداد 10 هاورکرافت از این نوع بین سالهای 1986 تا 1994 ساخته شده‌است. که تعداد 4 هاورکرافت تحویل اوکراین شده‌است. گمان میرود طراحی این هاورکرافت قابل اطمینان نباشد و عمر موتور استاندارد 500 ساعت باشد در حالی که اگر تعداد تانک‌ها از 1 به 3 افزایش یابد عمر موتور به 50 ساعت کاهش میابد!(عجب!!! تعجب برانگیزه!). به نظر میرسد شش هاورکرافت باقیمانده هنوز در حال خدمت باشند؛ اگرچه گمان می‌رود تعدادی غیرقابل استفاده باشند. طبق گزارشات رسیده نیروی دریایی یونان قصد خرید دو هاورکرافت از نیروی دریایی روسیه دارد و 2 هاورکرافت دیگر نیز در اوکراین ساخته‌خواهد شد. حوالی سال 1990 ساخت دو هاورکرافت لغو شد و ناتمام ماند.
مشخصات فنی این هاورکرافت به صورت حدسی بیان میشود:
طراح: Sudostroil'noye Obyedieneniye (Almaz), Dekabristov SY, St. Petersburg
سازنده: Yuzhnaya Tochka SY, Feodosiya
دیسپلیسمنت(توضیح دارد): 480تن استاندارد 538 تن در حالت پر
سرعت: 63-60 گره دريايي
موتورهای پیشران: 5 gas. turbines x 10000 hp; 3 four bladed variable air props., GT generator: 4x100 kW; 300 n.m/55 kts; endurance: 5 days
خدمه: 21الی 31 نفر
تسلیحات: 2x22 140mm Ogon launchers (132 missiles) 4 x 4 SA Strela-3 total:32
توپ‌ها: 2 x 6 AK-630 gattl. AA (6 x 30 mm; r: 6'000rds/m/mount; 6000 rounds)
ظرفیت جابجایی: 3 T-80 tanks or 8 BMP-3 or 10 BTR-80 APC or 140 assault troops with 130 tons cargo
تجهیزات الکترونیکی: General detection radar Navigation radar Electronic Countermeasures System
توجه:دیسپلیسمنت Displacement: عبارت است از مقدار آبی که یک شناور وقتی به آب میافتد جابجا میکند که این مقدار برابر با وزن خود شناور است؛ که عاملی جهت شناوری یک جسم روی آب میشود.(البته اینجا منظور دیسپلیسمنت جرمی بوده و چیزی تحت عنوان دیسپلیسمنت حجمی هم داریم که از اسمش پیداست چیه نیازی به توضیح دادنش نیست.)
بعضی جملات و کلمات ترجمشون رو متوجه نمیشدم و یا معادل فارسی مناسبی رو براشون پیدا نکردم که عینا تو متن ذکرشون کردم تا سوء تفاهم نشه. به بزرگواری خودتون ببخشید. قربان شما مهدی.
منبع:
Http://www.fas.org
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر



استفاده از مطلب بدون ذکر نام مترجم و سایت میلیتاری مجاز نیست.


-------------------------------------
عمری است که از حضور او جا ماندیم
در غربت سرد خویش تنها ماندیم
او منتظر ماست که ما برگردیم
مائیم که در غربت کبری ماندیم
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از بس من عاشق فیلم هستم ، تو این تاپیک هم نتونستم جلوی خودمو بگیرم و یه فیلم از این هاورکرافت ، واسه دوستان گذاشتم :

http://www.youtube.com/watch?v=A8cuB2B2rSo

خیلی دنبال عمر استاندارد موتور این هاورکرافت گشتم ، که بگم بابا 500 ساعت رو بالا اشتباهی نوشتی . مگه میشه یه هاورکرافت فقط بعد از چند ماموریت مجبور باشه موتور عوض کنه . از روسها حداقل خیلی بعیده .

ولـــی دیـــدم هـــمـــون 500 ســـاعـــت درســـتــه ! icon_cheesygrin

با تشکر از ترجمه مناسبتون .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


خیلی دنبال عمر استاندارد موتور این هاورکرافت گشتم ، که بگم بابا 500 ساعت رو بالا اشتباهی نوشتی . مگه میشه یه هاورکرافت فقط بعد از چند ماموریت مجبور باشه موتور عوض کنه . از روسها حداقل خیلی بعیده .

ولـــی دیـــدم هـــمـــون 500 ســـاعـــت درســـتــه ! icon_cheesygrin

با تشکر از ترجمه مناسبتون .

خواهش میکنم قابل شمارو نداره icon_cheesygrin
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهدی جان دستت درد نکنه مطلب خوبی بود. icon_cheesygrin ولی 500 ساعت زمان عملکرد موتور مابین دو تعمیر اساسی بسیار کم است. البته در شرایط جنگی شاید نتوان از یک هاورکرافت بیش از دو یا سه بار استفاده کرد و حتی ممکن است نصف این 500 ساعت هم مصرف نشود.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[img]http://img.tebyan.net/big/1387/02/30883777167202169914648246186247120248168.jpg[/img]




[img]http://img.tebyan.net/big/1387/02/112102133327513116416723222342011172297129.jpg[/img]

[img]http://img.tebyan.net/big/1387/02/146361981862052502719575542134717818810335.jpg[/img]

[img]http://img.tebyan.net/big/1387/02/13811311071261861732327113201819425384.jpg[/img]

[img]http://img.tebyan.net/big/1387/02/7524418217211745168464017623818529236126251.jpg[/img]

[img]http://img.tebyan.net/big/1387/02/1893712925535153171892264138702489935183.jpg[/img]

[img]http://img.tebyan.net/big/1387/02/11820715825124825430112245382315222623203222.jpg[/img]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/zubr1.jpg[/img]

یکی از مهمترین عناصر هر عملیات آبی خاکی مدرن ، استفاده از ناوهای آبی خاکی و هاورکرافت های سریع جهت پیاده سازی نیرو (موسوم به LCAC) به ساحل دشمن است ، اصطلاح LCAC یا Landing Air Cushioned Landing Craft اولین بار توسط ارتش آمریکا به هاورکرافت سایز متوسطی که در سال 1986 بطور مخصوص جهت تحقق همین مهم ، وارد ارتش شد ، اطلاق گردید . اما با مرور زمان و تولید نمونه های مشابه و پیشرفته تر توسط بقیه کشورها ، امروزه این اصطلاح به یک دسته از هاورکرافتها اطلاق میشود .

اتحاد جماهیر شوروی و پس از آن ، روسیه که با داشتن مرزهای آبی گسترده همواره به دنبال ساخت شناورهایی با سرعت و مانور پذیری بالا ، توانایی حمل انبوه نیرو به ساحل دشمن و توانایی فراهم نمودن آتش پشتیبانی برای نیروهای پیاده شده در ساحل بود . در کنار پروژه های مثل خودروهای اثر زمینی غول پیکر (که به هیولای دریای خزر معروف شدند) ، بلافاصله ساخت یک هاورکرافت با مقتضیات فوق را در دستور کار قرار داده و به شرکت کشتی سازی Almaz واگذار کردند . نتیجه هاورکرافت کلاس Zubr بود .

وظیفه ی اصلی هاورکرافت های کلاس Zubr انتقال نیرو از کشتی های حمل نیرو به ساحل عملیات (ساحل آماده یا غیرآماده) است ، بدین منظور ، هاورکرافت های Zubr را از طراحی مربعی در ساختار بدنه ی خود بهره میبرند که به شناور توانایی مقاومت و پایداری در شرایط جوی نامساعد (تا وضعیت دریایی درجه 4 ، Sea State 4 که موج دریا در این درجه تا 2.5 متر ارتفاع دارد) انواع سواحل را میدهد . ناو Zubr میتواند شیب شیب 5 درجه در سواحل غیر آماده و دیوارهای عمودی با ارتفاع 1.6 متر را پشت سر بگذارد .

بدنه ی اصلی این شناور توسط دو تیغه ی طولی به 3 بخش عملیاتی مختلف تقسیم گشته است . بخش میانی شناور قسمت نگهداری تجهیزات سنگین مثل تانکها و خودروهای زرهی است که با استفاده از سطح شیبدار پیاده و سوار شناور میشوند ، مساحت این بخش 400 متر مربع است . دو قسمت دیگر شناور شامل کوپه ی حمل سربازان ، بخش خدمه ، موتورهای اصلی و کمکی و تجهیزات حفاظت NBC است .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/zubr5.jpg[/img]

در بخش حمل سربازان و بخش خدمه ی شناور ، تجهیزات تهویه و تصفیه ی هوا (برای مقابله با حملات میکروبی و شیمیایی) و همچنین تجهیزات گرمایشی و پوشش های عایق حرارت و صدا نصب شده ، همچنین ساختار بدنه ی این بخش طوری طراحی شده که لرزش ناشی از حرکت هاورکرافت و موتورها را کاهش دهد . برای هر سرباز نیز یک ماسک گاز و لباس حفاظت NBC در نظر گرفته شده است .

شناور در بدنه ی خارجی خود به صفحات زرهی سبکی برای حفاظت از سربازان در مقابل ترکش انفجارها و گلوله ها ، مجهز شده است و بخش فرماندهی دارای زره آلیاژ است . شناور کلاس Zubr طوری طراحی شده که از مین های اثری (Influence Mine) ایمن باشد ، همچنین باد کردن افقی سطح تماس شناور با آب ، آنرا در مقابل مین های مغناطیسی نیز ایمن نموده است .

هاورکرافت Zubr قادر است تا 130 تن بار را حمل کند که این مقدار معادل 3 تانک متوسط مانند T-80B یا 8 نفربر زرهی BMP-2 یا 10 نفربر BTR-70 است . شناور Zubr در صورت حمل نکردن خودروهای زرهی میتواند تا 360 سرباز را با ساز و برگ کامل حمل کند. شناور کلاس Zubr برای پیاده و سوار کردن سریع نیروها به یک سطح شیبدار (Ramp) مجهز است .

اما هاورکرافت Zubr علاوه بر انتقال نیرو ، وظیفه ی فراهم کردن حفاظت و آتش پشتیبانی برای نیروهای پیشرو را نیز بر عهده دارد . برای تامین این مهم ، Zubr مجهز به تسلیحاتی از جمله 2 راکت انداز تثبیت شده ی 144 میلیمتری Ogon با 132 راکت در مجموع ، 4 سیستم دفاع هوایی Igla-1M ، دو تیربار 6 لول ضدهوایی دریاپایه ی AK-630 با نرخ آتش 5000 گلوله در دقیقه جهت انهدام هواپیماهای بدون سرنشین و موشکهای ضدکشتی میباشد ، Zubr همچنین توانایی استفاده در نقش ناو مین گذار را نیز داراست .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/zubr4.jpg[/img]

Zubr دارای دو رادار ناوبری ، ژیروکامپس (قطب نمای ژیروسکوپی) و گیرنده ی ناوبری ماهواره ای ، تجهیزات DF رادیویی و تجهیزات دید در شب و شرایط آب و هوایی نامساعد است .

3 ملخ 4 پره مدل NO-12 که بالای پشت بدنه ی شناور نصب شده اند و به این هاورکرافت ظاهری خوف انگیز داده اند ، قدرت خود را از 5 توربین گازی NK-12MV (دو توربین برای بالا نگه داشتن شناور روی آب و 3 توربین برای پیشرانه) با قدرت تقریبا 12 هزار اسب بخار برای هر توربین ، میگیرند . حداکثر سرعت Zubr با استفاده از این توربین ها 63 نات است . علاوه بر این 5 توربین گازی ، Zubr مجهز به دو منبع تامین نیروی الکتریکی است که هر منبع قدرت خود را از دو توربین گازی دیگر با قدرت 100 کیلووات برای هر توربین ، میگیرد .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/zubr6.jpg[/img]

در حال حاضر 9 ناو از این کلاس در 3 کشور از جهان از جمله فدراسیون روسیه ، اوکراین و یونان عملیاتی است که از این نظر ، Zubr اولین شناور جنگی روسی است که در نیروی دریایی یک کشور عضو ناتو مورد استفاده قرار گرفته . تا لحظه ي نگارش اين مقاله، Zubr بزرگترین هاورکرافت نظامی عملیاتی جهان به شمار میرود که 2 عدد از آن با کدهای 770 Evgeny Kocheshkov و 782 Mordovia در خدمت ارتش روسیه ، ناوهای Donetsk و Artemivsk در خدمت ارتش اوکراین و ناوهای کد HS Kefalonia (کد 717 در ارتش روسیه) ، HS Ithaki ، HS Kerkyra ، HS Zakynthos در خدمت ارتش یونان هستند .

طبق اخبار موجود ، ارتش چین نیز قصد دارد با کمک اوکراین ، 4 ناو از این کلاس را بسازد . دو ناو اول در منطقه ی Feodosia اوکراین و دو ناو دوم در چین و با نظارت متخصصان اوکراینی ساخته میشود .

منبع:
http://www.naval-technology.com/projects/zubr/
http://en.wikipedia.org/wiki/Zubr_class_LCAC


مترجم و گردآورنده : Cheka
اختصاصی میلیتاری

[color=orange]به بخش " هواناوهای نیرو دریایی " منتقل شد.
rezat1980[/color]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
با تشکر

غولی هست برای خودش !!!


یه سوال ، موشک های ساحل به در یا ، در ابعاد موشک کوثر می تونه کارش رو بسازه !؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b][color=cyan]با سلام خدمت جناب Cheka و تشکر از زحمتی که کشیدین
به دلیل اینکه در بخش هواناوهای نیروی دریایی تاپیکی با عنوان و مضمون مشابه وجود دارد ، این تاپیک با تاپیکی که جناب Electro_officer ایجاد کردند ادغام می شود با امید به این که این ادغام باعث شود دوستان بیشتر از قبل در این تاپیک شرکت کنند[/color][/b]

مدیران محترم بخش خبر این تاپیک را به بخش نیروی دریایی منتقل کنند
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عالي بود دستتون دردنكنه فقط اگر بشه عكسهاي بيشتري قرار بديد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عجب غوليه !
جالبه كه هنوزم تكنولوژي مناسب و كارايي خوبي داره كه چين دنبال نمونه هايي ازش ميگرده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از روسا چیزی جز این توقعی نیست. متخصص ساخت ادوات غول پیکرن. ولی 500 ساعت که با تانک می شه 50 ساعت خیلی کم به نظر می رسه.
گفته شده که توانایی عبور از زمین های مین گذاری رو داره، جنس بالشتک هواش از چیه؟ زخامت چقدره؟
در برابر انفجار TNT یا C4 هم مقاومه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.