امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سلام

بحث سر فصا پیما و شاتل ایرانی نیست بلکه یک عضو معتبر سابت یک جنگنده واقعی رو مشاهده کردند که سند قابل قبولی هست که بنده هم بارها عجیب ترش رو دیده و یا شنیده ام

najaf47
با عرض ارادت
چند تا سوال داشتم
این جنگنده ای که در مشهد دیدید پیش بال داشت؟
مسلح بود؟
چند کابینه بود؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان من یه چیزی می گم روش فکر کنین

واقعا فکر می کنین نیروی هوایی ایران با همین چند نوع جنگنده ی اعلام شده انجام ماموریت می کنه ؟؟!!!

صد در صد مطمئن باشید که هستند پرنده هایی که حضور اونها ادامه ی فعالیت نیروی هوایی رو توجیه می کنه وگرنه ما هم مثل کره شمالی با 400 جنگنده ی زمان جنگ جهانی دوم به طور کل نیروی هوایی رو رها می کردیم و به سایر نیرو ها و ظرفیت های موجود در سایر نیروها توجه می کردیم

توسط یکی از افراد سرشناس مملکت رسما اعلام شده که جنگنده بمب افکن های ایرانی این امکان را دارند که خاک اسرائیل را مستقیما مورد هدف قرار دهند .... این شخص حرف الکی نمی زنه

دوستان به این توجه کنند که هواپیمای رهبری در هنگام مسافرت های کشوری با چه جنگنده هایی اسکورت می شوند
تعداد پایگاههای شکاری در ایران بسیار زیاد است .... آیا در همه ی آنها فقط فانتوم و اف 14 وجود دارد ؟؟!! غیر از این دو پرنده ، ایران هیچ پرنده ی سرشناس دیگری ندارد که اعلام رسمی کرده باشد و بتوان بر روی آنها حسابی باز کرد .... در مورد جنگنده های عراقی که در ایران نشستند که چیز دندان گیری نسبت به داشته های قبلی وجود نداشت

اصلا نیاز به دسترسی به اطلاعات سری و یا دیدن با چشم نیست .... یک مقدار فکر می تواند ثابت کند که جریان از چه قرار است

در مورد جنگنده نسل 5 هم همه آرزو دارند که تحقق یابد .... بحث بر روی امکان رسیدن به این هدف مثل بحث در مورد سایر دست آورد هاست .... یهو دیدی رونمایی شد .... عین همین موشک خلیج فارس که با رونمایی از اون کل معادلات دشمنان ایران رو به هم ریخت .... با این رونمایی ها جبهه ی نبرد با دشمن روز به روز از مرزهای آبی و زمینی ایران دورتر می شود .... این اتفاق ها همگی بعد از فرمایشات رهبری صورت گرفت .... وقتی که در اتاق فرمانده هی جماران اعلام کردند که نوبت به اقیانوس هند و در یای عمان رسیده است .... تغییر و تحولات نیروی دریایی سپاه و ارتش هم تنها بر اساس همین دستور صورت گرفته است
حالا باید منتظر دستورات احتمالی رهبری این بار در مورد نیروی هوایی باشیم .... اون موقع مشخص خواهد شد که پرنده ی نسل 5 امکان خدمت در نیروی هوایی را پیدا خواهد کرد یا خیر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام

فقط خواستم بگم که جنگنده های نسل 5 واقعا قابل مقایسه با هیچ جنگنده نسل 4.5 نیستند.
تعجب می کنم که دوستان انقدر راحت از به صرفه نبودن این جنگنده ها صحبت مکنند و بجای اون از تولید انبوه نسل 4.5 صحبت می کنند.
برای روشن شدن بهتر مطلب یه مثال می زنم :
1300تا فانتوم بهتر بود برای حفاظت مطلق از آسمان ایران یا 79 تا تامکت؟( تاپیکش تو سایت هست می تونید برید مطالعه کنید)
در پاسخ به اون دوستمون که تفاوت نسل 4 و 5 رو پرسید باید بگم که تقریبا این دو نسل تو همه چی تفاوت دارن.از سیستم انتقال داده بگیر تا موتور و از مانور پذیری بگیر تا رادار. این که ما این نسل از جنگنده ها رو به درد نخور و پر هزینه در نظر بگیریم بیشتر به خاطر اطلاعات که خو دمونه تا توانا یی های اونا.
متاسفانه جنگده های نسل 5 پروژه برتری مطلق هوایی آمریکا رو کامل کردن.
در مورد اف-22 هم بگم که این هواپیما به اندازه کافی تولید شده و آمریکا الان تمام تمرکزش رو روی f-35 و f/a-xx جمع کرده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]بحث سر رسیدن و یا نرسیدن به تکنولوژی نیست، بحث سر تولید هست، ما باید این رو در نظر بگیریم که اگه بخوایم الان رو تولید انبوه جنگنده نسل چهار سرمایه گذاری کنیم، بعد 10 سال میرسیم به جنگنده استاندارد 20 سال پیش!که برای 4 یا 5 سال برای ما مفید خواهد بود.
این باعث میشه همواره عقب بمونیم، اما اگه فعلا از تولید نسل چهار بگذریم، یعنی در بعد تکنولوژیک بهش برسیم اما سرمایه گذاری برای تولید انبوه رو به روی نسل پنجم انجام بدیم. اونموقع بعد از یک فاصله زمانی جنگنده های به روز تری خواهیم داشت که از این طرف طول عمر بیشتری هم خواهند داشت و در نتیجه جواب سرمایه اولیه که روی تحقیقات و توسعه صنایع پایه شده جبران میشه.[/quote]

حرف شما درست می بود در صورتی که جنگنده های نسل پنج این قدر گرون نبودن. هزینه ی ساخت و نگهداری این هواپیما ها بسیار بالاتر از بقیه ی هواپیما هاست. چرا آمریکا فقط حدود 190 تا اف 22 ساخت و باز هم با تمام اینا سنا کلی گله کرد که هزینه ی اف 22 ها خیلی بالاست و برای همین بود که تولیدش عملا متوقف شد. ماه پیش بود فکر کنم که خبر رسید اف 22 ها به علت عمر زیاد (برای این جنگنده) باید تعمیرات اساسی بشن که هزینه ی همین تعمیرات بسیار بالا بود. حالا شما پروژه ی اف 35 رو نگاه کنید که کلی دارن هزینه اش میکنن هی مشکل براش به وجود میاد. لپ کلام این که تکنولوژی هواپیما های پیشرفته تر از نسل 4.5 انقدر گرونه که اصلا به صرفه نیست ساخت چنین جنگده هایی. مگر این که شما بودجه ی دفاعی 500 میلیارد دلاری داشته باشید و قسمت اعظمشو صرف همین پروژه بکنید در حالی که میتونستید تعداد بسیار بیشتری جنگنده ی نسل 4.5 بسازید و انقدر هم هزینه نکنید.[/quote]

سلام....
حرف آمریکا رو نزنید ... چون آمریکا صنایع نظامیش باید بریا سهام دارها سود داشته باشن و اونم سود کلان ... صنایع نظامی آمریکا جزئی از اقتصادش هست و بر پایه سود کار می کنه ....

ولی برای ما نه .... اگه بخوایم مقایسه کنیم می شه مقایسه ی بین خودروهای نظامی داخلی و خودروهای ایران خودرو و سایپا ...
همینجا خوندم که خودروهای سبک سفیر ساخت سپاه حدود 2 میلیون تومن پای سپاه و نیروهای نظامی ما در میان و کیفیت خوبی هم دارن ولی یه پراید حدود 7 یا 8 میلیون به مشتری ایرانی می رسه ( قیمت پراید رو ندارم ولی سمند ال ایکس سال دو گانه سوز می شه بالای 16 میلیون تومن !!!! ) و باید یه ماه بین نمایندگی و خونه در رفت و آمد باشه تا مشکلاتش رو برطرف کنه ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام.


البته جنگنده های نسل 5 شدیدا وابسته به ماهواره هستند و امیدوارم به زودی شاهد تکمیل این بخش از پروژه هم باشیم.

اما دوستان توجه کنین که صحبت از بدون سرنشین های نسل 5 بود؛ نه جنگنده! بدون سرنشین نسل 5 متفاوت از جنگنده است و شاید بشه گفت با کرار کلید خورد. نه اینکه کرار نسل 5 باشه! بلکه شروعیه برای حرکت در این مسیر. چون تا جایی که من یادم میاد سفره ماهی بدون سرنشینه.


یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام خدمت میثم خان:
میشه بیشتر در مورد این جملتون بیشتر توضیح بدین:البته جنگنده های نسل 5 شدیدا وابسته به ماهواره هستند
اگه یه مثال هم بزنین ممنون میشم!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]با سلام خدمت میثم خان:
میشه بیشتر در مورد این جملتون بیشتر توضیح بدین:البته جنگنده های نسل 5 شدیدا وابسته به ماهواره هستند
اگه یه مثال هم بزنین ممنون میشم![/quote]
یکی از پارامترهایی که باید در یه جنگنده نسل پنج وجود داشته باشه قدرت ارتباطی بالا با آواکس ها و ماهواره ها و جنگنده های دیگه خودی هست، بدون وجود این دیتا لینک ها یکی از مهمترین شاخص های جنگنده نسل پنج از بین میره.
البته این ها همه تعریف هستند ممکنه شما یه هواپیما بسازی مثلا پنهانکار باشه اما ارتباطات ماهواره ای نداشته باشه، یعنی ممکنه بعضی جاها نسل پنج باشه بعضی جاهاش نسل 4 !
خیلی نمیشه دقیق مرزبندی کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]با سلام خدمت میثم خان:
میشه بیشتر در مورد این جملتون بیشتر توضیح بدین:البته جنگنده های نسل 5 شدیدا وابسته به ماهواره هستند
اگه یه مثال هم بزنین ممنون میشم![/quote]

سلام خدمت شما برادر بزرگوار.

جناب king-kaveh زحمت کشیدن و توضیح دادن. بنده منظورتون از مثال رو متوجه نشدم. اگه منظورتون هواپیماست، همون F35 خودمون (خودشون!) اما اگه منظورتون کاربرد ماهواره در هواپیماست، کلا در جنگ افزارهای نسل پنجم، یکی از مهمترین فاکتورها، ارتباط جنگ افزارهاست و استفاده کامل از اطلاعات همدیگه؛ بطوریکه مثلا یه هواپیما، رادار هواپیمای همراهش رو طوری ببینه که رادار خودش رو می بینه. یعنی همه اطلاعات به اشتراک گذاشته میشه. اما باتوجه به حجم بالای این اطلاعات و به تبع اون، نیاز به طبقه بندی داده ها، و همچنین ایجاد کانالی امن و قابل دسترس در هر زمان، از ماهواره برای ایجاد این دیتالینک استفاده میشه. مثلا درمورد همون هواپیمای F35، هر هواپیما مجهز به 6 سنسور برای سیستم DAS ه که این سنسورها، دید 360 درجه (یا به عبارت بهتر 720 درجه فضایی) ایجاد می کنن. اما کاربرد دیتالینک زمانی مشخص میشه که با یه مثال این سنسورها رو بررسی کنیم.
فرض کنین یه f35 بوسیله DAS موقعیت یه موشک زمین به هوا (SAM) رو شناسایی می کنه ولی تسلیحات لازم برای نابودی اون رو نداره. دراین حالت، همه همراهان اون به اطلاعاتش دسترسی دارن و یه f35 دیگه که احتمالا خودش اون سام رو در دید نداره، توسط اطلاعات هواپیمای مورد نظر، اون موشک رو هدف می گیره و نابود می کنه. درست مثل اینکه سنسورهای خودش اون سیستم رو کشف کرده باشن.


امیدوارم تونسته باشم پاسخ بدم.


یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسم رب شهدا
دوستاان عملیت های داگ فایت در این نوع مانورها که به یک کشور دیگه انجام میشه و تاکتیکه هر نیروی هوایی به یک شکل است چطور اجام میشه؟
اصلا مانور به شکل مشترک هست یه اینکه عملیت هر کشور جدا جدا با هم انجام میشه ؟
به نظرتون از کدوم جنگنده های کشور عزیزمون استفاده میشه؟ ایا با خودشون مهمات هم میبرن؟
کدوم کشور به نظرتون برتر میشه جدا از تعصبات بگید لطفا؟



[size=18]
اللهم عجل ولیک الفرج[/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته دوستان بین ساخت موشک با جنگنده نسل 5 زمین تا اسمون فاصله هست ! جنگنده های جدید از میلیون ها قطعه تشکیل شده که برای ساختش هر کدام نیاز یک کارخانه هست! مثلا کارخانجات سازنده موتور f35 از کل کارحانجات سازنده خودرو در ایران بزرگتر هست حالا اگر شما تونستید کارخانه های سازنده خودرو در کل ایران از دید از مخفی نگه دارید اونها هم می تونند ! یکی از دلایلی که کشور ها قبل تولید انبوه یک جنگنده اجازه انشار عکس های اون میدن همین هست چون می دونن نمی تونند این همه تاسیسات عظیم از دید جاسوسان مخفی نگه داردند ! هر موشکی امکان داره یهویی رو نمایی بشه ولی جنگنده نسل جدید نه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کسی از تلفات هواای ایران در دفاع مقدس گزارش بزاره عالی می شه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من بهترین جنگنده برای دفاع هوایی f14 می باشد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من که باورم نمیشه اصلا.

تا F4 و F5 قدیمی و داغون رو داریم

دیگه نمیریم هواپیماهای جدید بخریم چرا.

ما نباید هواپیماهای جدید خفن بخریم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]بله فانتوم نقش موفقی داشت یعنی بسیار موفق و اگر نبود فانتوم هرگز امکان آزادسازی خرمشهر نیز نبود. البته میشد ولی با تلفات چند برابر! فانتوم در جنگی حضور داشت که رقبایش روز به روز قویتر میشد. ابتدای جنگ طرفش میگ21و23 بود که فقط میگ23 خطرناک محسوب شده و نسبت پیروزی این دو به هم 2 به 1 به نفع فانتوم بود. اما این نسبت با ورود جتهای میگ25و29 و میراژ اف1 به شدت تغییر کرد و اگر جنگ ادامه میافت حتی در صورت برخورداری از همان 188 فانتوم عملیاتی سال 57 احتمالا تمام این جتها در نبرد هوایی سرنگون میشد! اگر تامکت نبود فانتوم هیچ شانسی در برابر این سه جت بسیار مهلک عراقی نداشت بوِیژه میگ25 که حتی تامکت خودمون بیش از چند بار موفق به رهگیری و انهدامش نشد.[/quote]
اين جالبترين اظهار نظر بود
حتي فرمانده هاي نيروي هوايي هم همچين نظري ندارند
دوست من هنوز بين تلاش اصلي و فعاليتهاي پشتيباني فرق نميذاري؟
پس اين ده ها گردان نيروي پياده هيچ؟ يا اون همه اسير ر و با اف 4 گرفتيم؟
اين تاپيك كمي ايراد داره
يه هواپيماي رهگير با يه جنگنده بمب افكن مقايسه نميشه
اما ميتونم بگم ارزش اف 14 توي جنگ بسيار زياد بوده و به چشم يه وزنه به اونها نگاه ميشده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط amirarsalankhan
      بمب افكن تهاجمي نسل بعد، LRS-B
       
                                 
       
       
      بمب افكن نسل بعد ( NGB، قبلا به نام بمب افكن 2018 شناخته مي شد ) يك برنامه به منظور توسعه يك بمب افكن جديد براي نيروي هوايي ايالات متحده بود. NGB قرار بود تا در حدود سال 2018 و به عنوان يك بمب افكن پنهانكار، مادون صوت، برد متوسط و با قابليت متوسط حمل سلاح وارد خدمت شود و به تدريج جايگزين بمب افكن هاي پير و پا به سن گذاشته (  B-52 Stratofortress  و B-1 Lancer ) گردد. ولي برنامه توسعه NGB با ظهور طرح بمب افكن دور برد تهاجمي سنگين ايالات متحده به فراموشي سپرده شد.
       
         
       
      اين اتفاق زماني افتاد كه در ژوئن 2010 سپهبد Breedlove  در مصاحبه اي بيان كرد كه اصطلاح بمب افكن نسل بعد مرده و از اين به بعد نيروي هوايي بر روي طراحي بمب افكن هاي دور برد تهاجمي كار خواهد كرد كه در آن از سيستم هاي به كار رفته در جنگده هاي F-22 و F-35 استفاده خواهد شد تا بمب افكني مقرون به صرفه و با قابليت هاي استثنايي هر دو جنگنده فوق جهت انجام ماموريت ها طراحي و توليد گردد.
       
             
       
       
      بمب افكن دور برد تهاجمي (Long Range Strike Bomber)
      برنامه توسعه بمب افكن دور برد تهاجمي ( LRS-B ) به معناي واقعي كلمه پنهانكار است! و اطلاعات خيلي كمي از آن منتشر شده است ولي اهميت آن را به خوبي مي توان در رفتار پنتاگون و شركاي صنعتي بزرگ آن احساس كرد.بسياري از كارشناسان معتقدند كه برنامه توسعه اين بمب افكن ساختار نيروي هوايي ايلات متحده را در 20 سال آينده شكل خواهد داد و هر شركتي كه برنده مناقصه توليد اين بمب افكن شود پول پارو خواهد كرد و بازنده نيز مي تواند مطمئن باشد كه جايگاهي در آينده هوانوردي نظامي ايلات متحده نخواهد داشت مگر ان كه معجزه اي كند!
      هر چند امروزه لاكهيد ماريتن به لطف پروژه F-35 آينده خود را در صنعت هوانوردي نظامي ايالات متحده تضمين كرده است و بويينگ نيز به مدد توليدات هوانوردي غير نظامي خود مي تواند از اين بحران عبور كند و تنها نورث روپ است كه چاره اي ندارد و  بايد اين مناقصه را برنده شود تا بتواند با خيال راحت به آينده خود فكر كند
      شناخته ها و ناشناخته ها
      پيش بيني شده 80 تا 100 فروند از اين بمب افكن جديد جايگزين ناوگان فعلي بمب افكن هاي ايالات متحده شود.  
      پنهانكار بودن ،قابليت حمل سلاح هاي هسته ايو داراي بودن هر دو حالت پروازي سرنشين دار و بي سرنشين از الزامات طراحي LRS-B است.قيمت تعيين شده براي هر فروند بمب افكن جديد 550 ميليون دلار در سال 2010 پيش بيني شده و قرار است به جهت كم كردن هزينه ها از فناوري موجود در طراحي ان استفاده شود ولي ساختار طراحي آن بايد به شكلي باشد كه بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز استفاده كند.دو رقيب اصلي در طراحي اين بمب افكن يكي كمپاني  Northrop Grumman, با سابقه طراحي بمب افكن پنهانكار و گرانقيمت B-2 است و ديگري مشاركت كمپاني هاي بويينگ و لاكهيد مارتين با سابقه طراحي جنگنده هاي F-22 و F-35 .همچنين پيش بيني مي شود در اواسط دهه 2020 اولين پروازهاي اين بمب افكن انجام شود.طبق حدس هايي كه كارشناسان مي زنند نيروي هوايي آمريكا به دنبال يك بمب افكن در اندازه اي حدودا نصف B-2 است كه از دو موتور F-135 همانند F-35 سود ببرد.
       
                                              
                                         
                                          پيشران F-135 Pratt  & Whitney
       
      الان همه شما ميگوييد اين كه خيلي كوچيكه، خب مسلما بايد بزرگتر بشه ولي با صحبتي كه رابرت گيتس وزير سابق دفاع انجام داد و به اعضاي كنگره گفت كه قيمت هر فروند 550 ميليون دلار ميشود راه را بر روي بزرگتر شدن اين بمب افكن فعلا بست. و اين نگراني را در بين كارشناسان به وجود آورد كه هر شركتي كه بتواند با حداقل آيتم هاي اساسي يك بمب افكن توليد كند برنده اين مناقصه خواهد بود بدون توجه به نيازهاي اساسي نبردهاي آينده.بنابراين يكسري الزامات از سوي كارشناسان هوانوردي نظامي جهت توسعه LRS-B  پيشنهاد شده است :
      پنهانكاري
      امروزه ميدانيم كه 80 درصد قابليت پنهانكاري به شكل و طراحي هواپيما بستگي دارد و فقط 20 درصد به مواد و تكنولوزي پيشرفته به كار رفته در آن وابسته است. كه همين 20 درصد هم بيشترين هزينه را به خود اختصاص مي دهد. پس يايد تعادل خوبي را بين اين دو بخش برقرار كرد تا هزينه هاي طراحي و توسعه سرسام اور نباشد.
      تعمير و نگهداري
      استفاده از مواد جاذب امواج رادار ساخته شده مي تواند نگهداري اين بمب افكن را بسيار راحت تر كند تا استفاده از موادي كه در لبه تكنولوژي روز قرار دارند و بسيار گران قيمت خواهند بود و نگهداريشان نيز بسيار مشكل است.ولي پلت فرم طراحي نيز بايد به شكلي باشد كه اين پرنده بتواند در 50 سال آينده آسمان ها را همچنان تسخير كند و پذيراي مواد جديد و تكنولوژي هاي نوين نيز باشد.
      قابليت حمل بمب هاي هسته اي
      تصميم گيري در اين مورد بايد همين الان صورت بگيرد، هر چند نيروي هوايي علاقه دارد تا چند سال بعد از توليد بمب افكن ها مجوز حمل سلاح هاي هسته اي را براي آنها صادر كند ولي با توجه به پيشرفت هاي سريع در صنعت هوانوردي نظامي از الان اين پرنده بايد طوري طراحي شود كه حداقل نيمي از آنها از ابتدا قابليت حمل بمب هاي هسته اي و هيدروژني را داشته باشند. و توانايي بازدارندگي ايالات متحده را همچنان حفط كنند.
      كنار گذاشتن طرز فكر شواليه تنها!
      بسياري از مردم فكر مي كنند كه پنهانكاري يعني يك جنگنده پنهانكار به تنهايي و با شجاعت به مانند يك شواليه به مواضع دشمن حمله مي كند و تمامي آنها را نابود ميسازد!! از الان بايد اين تفكر را دور ريخت و يك برنامه جامع جهت حملات پر تعداد بمب افكن هاي نسل بعد در نظر گرفت و تمام سناريوهاي موجود و تهديدات لازم را در آنها پيش بيني كرد تا قدرت واقعي بمب افكن ها و تاثير آنها بر روي مواضع دشمن مشخص شود.
      ساخت يك بمب افكن، نه فقط يك پلت فرم صرف
      در سال هاي بعد LRS-B تنها بمب افكن سنگين ايالات متحده خواهد بود. پس بايد به شكلي طراحي شود كه قابليت باز طراحي بسياري از قسمت هاي آن وجود داشته باشد و بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز به خوبي بهره مند شود. همچنين LRS-B بايد بتواند ماموريت هاي دريايي را نيز به خوبي ماموريت هاي زميني انجام دهد.
      نگه داشتن خلبان در كابين
      با وجود داشتن فناوري پروازهاي بي سرنشين اما ما نبايد در دام اين صحبت ها بيافتيم كه LRS-B بايد تنها قابليت بي سرنشين داشته باشد!، نداشتن خلبان در ميدان نبرد يعني نداشتن حس مسئوليت پذيري و ابتكارات لحظه اي نمي توان از جذابيت هاي فراوان پرنده هاي بي سرنشين گذشت ولي يك بمب افكن سنگين بي سرنشي نياز به حمايت زميني بسيار بيشتري از بي سرنشين هاي فعلي دارد كه اين خود هزينه ها را بسيار بالاتر مي برد.مورد بعدي قابليت ضعيف بي سرنشين ها در سوخت گيري هاي هوايي است كه در حين ماموريت هاي يك بمب افكن دوربرد الزامي است و يك خلبان در هر شرايط آب و هوايي يا زماني به راحتي آن را انجام مي دهد.و در آخر فكر كنيد كه يك بي سرنشين بخواهد بمب هسته اي نيز با خود حمل كند، خيلي فكر خوبي نيست و حتي كابوس آور نيز هست. هر چند خيلي ها فكر ميكنند بهتر بمب هاي هسته اي را به دست بي سرنشين ها سپرد!
      فراموش نكردن چيزهاي كوچك
      بايد فضاي كافي براي خلبان در پروازهاي طولاني در نظر گرفت تا اعصابش راحت باشد و تحت فشارهاي جسمي قرار نگيرد. اين مورد حتما بايد لحاظ شود و سعي شود از تجربه B-2 در اين مورد درس گرفته شود.
      در ژانويه 2011 نيروي هوايي فهرستي كوتاه از اهداف مورد نظر خود را براي بمب افكن تهاجمي منتشر كرد
      اهداف طراحي در نظر گفته شده براي يروژه LRS-B در ژانويه 2011
      كل هزينه پروژه نبايد از 40 تا 50 ميليارد دلار بيشتر باشد سرعت مادون صوت حداكثر بردي پروازي بيشتر از 9250 كيلومتر مداومت پروازي 50 تا 100 ساعت براي پروارهاي بي سرنشين قابليت بقا در حملات روزانه به مواضع دشمن با وجو د قدرتمند ترين دفاع هوايي موجود  
      در پايان تصاويري از طرح هاي مفهومي اراده شده توسط سه كمپاني معظم شركت كننده در اين مناقصه
       
                       
                                                           
       طرح پيشنهادي كمپاني نورث روپ گرومن
       
       
       
       
                      
                                                                              
       طرح پيشنهادي كمپاني لاكهيد
       
       
       
       
       
                         
                                           
        طرح پيشنهادي كمپاني بويينگ
       
       
      حال بايد منتظر ماند و ديد كه در چند ماه آينده مقامات نيروي هوايي كدام يك از طرح هاي پيشنهادي را براي آينده توان هوايي ايالات متحده انتخاب خواهند كرد.
      نظر شما چيست؟
      كم و كاستي بود  دوستان به بزرگواري خودتون ببخشيد، تقديم به ارواح طيبه شهداي مرزباني ناجا در حادثه اخير نگور
      با تشكر فراوان از دوست و استاد گرامي جناب 7mmt به جهت پيشنهاد اين موضوع و كمك هاي بسيارشان
      تهيه شده توسط امير ارسلان رهسپار ، فقط براي ميليتاري
       
       
      منابع :
      http://en.wikipedia.org/wiki/Next-Generation_Bomber
       
      http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2015/01/18/air-force-bomber-industry/21805275/
       
      http://defensetech.org/2014/09/15/air-force-plans-major-step-in-long-range-strike-bomber-program/
       
      http://breakingdefense.com/2014/09/b-2-pilots-lessons-for-lrsb-americas-new-bomber/
    • توسط MR9
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      سرکوب پدافند هوایی دشمن
        (Suppression of Enemy Air Defenses /SEAD)
       

       
       وایلدویزل / استاندارد 
       
      یکی از ماموریتهای اصلی واحدهای پروازی نیروی هوایی پس از ظهورسه عنصرجدید در نبردهای معاصر (رادار/ توپخانه ضدهوایی هدایت راداری و نهایتا" موشکهای هدایت شونده زمین به هوا)، کنترل و ازکارانداختن و نابودی این  سامانه ها  می باشد . بررسی دقیق نبردهای به وقوع پیوسته پس از جنگ دوم جهانی نشان می دهد که هرکدام از این نبردها ، جنبه های نوینی از فناوری را با بکارگیری تجهیزات ، تسلیحات و تاکتیک ها به نمایش گذاشته و نشان داده اند که گاهی استفاده از  وجودبرتری کمی تسلیحات غیر پیشرفته در مقابل برتری کیفی تسلیحات پیشرفته و یا برعکس ، پیروزی های نظامی خیره کننده ای را به ارمغان آورده است. در کنار این مساله و به موازات افزایش توانایی های رزمی یک سامانه تسلیحاتی ،توسعه تاکتیکهای مورد نیاز نیز یک اصل غیر قابل اجتناب بشمار می رود . در چنین شرایطی ، سامانه های پدافند هوایی نیز از این قاعده مستثنی نبوده ، چــنانکه این نوع از سیستم های جــــنگ افــــزاری می بایست دارای قابلیت های پدافندی مناسبی باشند تا درمرحله آغازین تهاجم دشمن ، بتوانند ایمنی مناطق مسکونی ، مراکز ثقل سیاسی، نظامی و اقتصادی را از گزند بمباران و آسیب حفظ نمایند و با ایجاد لطمات عمده به پیکره و استخوان بندی قدرت هوایی دشمن ، باعث لغو ماموریت های تهاجمی وبه احتمال زیاد تغییر نتیجه جنگ شوند . بنابراین، به صورت طبیعی ،  نیروی هوایی مهاجم سعی خواهد نمود تا تهاجم خود را با انجام ماموریت های سرکوب پدافند هوایی آغاز نماید . برهمین اساس و بنا به تعریف وزارت دفاع ایالات متحده ، سرکوبی پدافند هوایی دشمن عبارتند از :
       
      " انجام هرگونه فعالیتی به منظور خنثی سازی ، نابود سازی و ایجاد اختلال موقت یا دائم در سامانه های پدافند هوایی زمین و دریاپایه دشمن بوسیله تجهیزات مخرب یا اخلالگرها "
       

       
       
      جنگنده / بمب افکن F-105G ، یکی از مهمترین جنگ افزارهای ارتش ایالات متحده برای مقابله با آتشبارهای سام ارتش ویتنام شمالی بشمارمی آمد .
       

       
      جنگنده / بمب افکن F-4G  در حال تیک آف از فرودگاهی در عربستان
      در حالی که برای اجرای ماموریت SEAD ، به مهمات متنوعی شامل مشکهای هوا به زمین ماوریک و مهمات ضد تشعشع شرایک و غلاف جنگ الکترونیک مجهز شده است .
       
       

       
       
      ارتش ایالات متحده برای ایجاد برتری هوایی بر فراز منطقه نبرد ، تاکید زیادی بر استفاده از اسکادارن های وایلد ویزل دارد .
      تصویر فوق یکفروند جنگنده / بمب افکن A-7E را بر روی عرشه فوقانی ناو هواپیمابر USS AMERICA نشان میدهد که برای اجرای عملیات بر علیه آتشبارهای دفاع هوایی لیبی (عملیات دره الدورادو ) آماده می شود . به نظر می رسد پرنده فوق برای اجرای این ماموریت به مهمات ضد رادار شرایک و مهمات هوابه زمین راک آی مارک II مجهز شده است .
       

       
       
      ارتش های اروپایی نیز پس از مشاهده تاثیر تسلیحات ضد رادار ، بسرعت خود را به قابلیت های ضد رادار مجهز نمودند .
      تصویر فوق یک فروند تورنادو ECR نیروی هوایی آلمان را که به مهمات ضدرادار هارم مجهز شده است را نشان میدهد
       

       
       
      مهمات ضد تشعشع AGM-88 HARM، جنگنده / بمب افکنF/A-18 C
       

       
       
      نیروی هوایی بریتانیا ، به شکل وسیعی از مهمات ضد رادار درسازمان رزم نیروی هوایی خود بهره می برد .
      تصویر فوق ، یک تیر موشک ضد تشعشع آلارم را بروی یکفروند جنگنده/ بمب افکن تورنادو GR4 نشان می دهد .
       

       
       
      در حال حاضر پرنده ویژه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده برای اجرای ماموریتهای سرکوب پدافند هوایی ، جنگنده/بمب افکن F-16 CJ بشمار می آید .
       
      پرنده فوق ، یکفروند F-16 CJ بلاک 50 سری D است که برای اجرای ماموریت SEAD ، به طیف متنوعی از مهمات شامل ، AIM-120 آمرام ، AIM-9 M سایدویندر در جایگاه های دو وهشت  ، مهمات ضد رادار AGM-88 هارم در جایگاه های سه و هفت ، و برای هدفیابی به یک غلاف AN/ASQ-213 ، مسلح شده است .
      با این حال و براساس نظرات خلبانان شرکت کننده در جنگ ویتنام ، قابلیتهای تاندرچیف و فانتوم به مراتب افزون تر از این نمونه فالکون بشمار می آمد .
       
       
      نویسنده و مترجم : کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی - MR9
      Military.ir Copyright
      تمامی حقوق برای انجمن میلیتاری محفوظ است
      منابع  :
      1- Davis, Larry and Menard, David, Republic F-105 Thunderchief
      2- Bill Siuru, Bill Holder-General Dynamics F-16 Fighting Falcon
      3-F-4 PHANTOM II IN ACTION
      4- "MODERN MILITARY AIRCRAFT "THUD"
      5- A-7 IN ACTION
      6- ویکی
      7- مطالعات شخصی اینجانب از منابع گوناگون
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.