امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام در مورد آواكس گفتيم . حالا اگر موافق باشيد به سراغ موضوع زير با توجه به پستهاي قبلي برويم. با توجه به نياز كشور 1-رادار كشف هدف زميني. 2-پدافند هوايي. خوب فرض كنيم هواپيماي مهاجم توسط آواكس شناسايي شد . (با فرض روشن بودن رادار كشف هدف مانند گردان هاواك بندرعباس). در اينجا براي اينكه سايت هم هدف را كشف كند بايد رادار خود را روشن كند. در اينجا چند مشكل ايجاد مي شود. 1- كشف سايت 2- شليك موشكهاي پرسرعت HARM 3- اختلال رادار بوسيله هواپيمهاي اخلال گر 4- توانايي درگيري با تعداد مناسب از جنگنده هاي مهاجم به طور همزمان 5- ويزگي هاي خود سايت ( مانند نوع موشك . برد .تعداد آماده پرتاب . توانايي ضد جمينگ . نوع هدايت و...) 1- رادار هاي معمول از نوع فعال و داراي تشعشع راداري هستند و هواپيماهاي مهاجم مي توانند آنها را از فاصله بسيار دورتر از آنكه خود توسط رادار شناسايي شود موقعي رادار را پيدا كرده و براي فرار از آن مانورها و اقدامات لازم را انجام دهد ( مانند كاهش ارتفاع و پرواز در زير خط رادار) البت اگر موتوجه رادار نشود حتي الامكان در ارتفاع بالا پرواز خواهد كرد. (نظر بنده : مي توان از رادار هاي غير فعال مانند كاچولا البته اگر در ست نوشته باشم با برد تقريبي 1000 km استفاده كرد كه بوسيله امواج دريافتي از خود هواپيما مانند امواج راداري و فروسرخ كار مي كنند و موشكهاي هدايت راداري فعال كه خود داراي رادار كوچك هستند را به سوي هدف شليك ميكنند.) البته راه ديگر (ولي بلند پروازانه )ايجاد خطوط DATA LINKبسيار قوي بين آواكس ( البته از نوع آرايه فازي) و و موشك مي باشد به طوري كه سايت فقط موشك را شليك كنند و ديگر هيچ icon_cheesygrin 2-خوب اگر رادار كشف شد چه ميشود يك موشك پر سرعت ضد راردار HARM به طرفش مي آيد كه حتي اگر رادار را هم خاموش كند بافرض ثابت بودن فرار از دستHARM كم خواهد بود( رو رادار قفل ميكند) اين موشكها باسرعتي بيش از 2 ماخ حتي 4 ماخ به سوي رادار ميرورند و اين وقتي مهلكتر مي شود كه برد اين موشكها فراتر از 100 كيلو متر ميباشد ولي برد موشهاي ضد هوايي مانند هاواك كمتر از 40 km . اين يعني هواپيماي مهاجم قبل از اينكه به برد موشكهاي سايت برسد موشك خود را شليك كرده وديگر هيچ. (نظر بنده : براي كشف رادار همان متن بالا مانند استفاده از رادار هاي غير فعال و ... اا در اينجا ميتوان از ضد موشكها مانند تور -ام-2/1 يا توپهاي ضد هوايي هوشمند مانند اسكاي گارد (سماوات) استفاده كرد) 3- در اين مورد رادار كشف مي شود اما بوسيله موشكهاي ضد رادار مورد حمله قرار نميگيرد بلكه بوسيله هواپيماهاي اخلاگر رادار( جنگ الكترونيك) رادار كشف هدف يا رادار هدايت موشك/هدف يا خود موشك ر گمراه حتي از كار مي اندازد.البته بايد توجه داشت كه خود هواپيماها مهاجم داراي توانايي هاي جنگ الكترونيك خواهند بود (ECM و CHAFF و ...) (نظر بنده : بايد سايت هاي پدافند هوايي را بهينه سازي نمود مدارات الكترونيك ها را در صورت لزوم تعويض نمود و براي آنها پشتيبان الكترونيك قرار داد اين موضوع براي موشك ها هم صادق است. حتي در صورت توانايي درسايت ها بايد واحد هاي قوي جنگ الكترونيك ايجاد كرد كه ابتدا اين واحد ها به جنگ نرم پرداخته بعد اگر كار ساز نشد استفاده از روش خشن تر در دستور قرار گيرد) 4- فرض كنيد تعداد 12 فروند به سايت موشكي هاواك بندر عباس حمله ميكنند و قصد نبودي سايت يا رد شدن از آن به هر قيمت مثلا فرض كنيد اگر 1 فروند هم رد شود فاجعه روي ميدهد . حالا موشك هاواك با برد 40-28 كيلومتر با سرعت شليك 10 الي 15 ثانيه سرعت 2.5 ماخ و توانايي هدايت موشك تنها به سمت 1 هدف با دقت 85-90٪ حل هواپيما ها هم در ارتفاع (با ارفاق) بيش از12000 پا و سرعت 1.5 ماخ در پروازند البته اگر هيچ موشك ضد راداري شليك نشود هيچ سيستم اخلاگري فعال نشود و شرايط محيطي بسيار ايده آل باشد و لانچر موشك به تعداد كافي داريم.(البته فرض ميكنيم هيچ هواپيماي رهگيري از روي زمين بلند نشود :oops: ) خوب با يك محاسبه ساده موتوان فهميد بيش از نصف اين هواپيما ها به سايت مي رسند و بدون شك هواپيمايي از روي آن عبور خواهد كرد و ديگر هيچ. چرا ؟ چون رادار هدايت موشك از نوع مكانيكي بود كه توانايي درگيري با بيش از يك هدف را نميدهد( ضعف ذاتي). چون موشك سنگين و داراي سرعت به نسبت كمي است . در ضمن برد آن هم مطلوب نيست. (نظر بنده حقير: اگر از رادار سه بعدي آرايه فازي استفاده شود ميتوان موشكها را به سمت تعداد هدفهاي بيشتري حتي در تمام زوايا شليك كرد توانايي رهگيري سايت هم افزايش مي يافت. موشكها را بهينه سازي كرد سرعت آنها را افزايش داد وزنشان را كم كرد و دقتشان را تا مرز 100٪ نزديك نمود.) 5- يك سايت داراي اطمينان بالا و... خودتون بهتر ميدونيد. البته هنوز خيلي از موضوعات مانند درگيري با موشكها كروز . هواپيماهاي پنهان كار و موشكها بالستيك و حمله فوق سنگين و... ميماند كه شما دوستان بعد از اشكال گيري از بنده و ذكر نواقص نظر من و گفتن نظر بهتر در مورد اين موضوعات صحبت خواهيد كرد. يك نظر هم در مورد طراحي يك سايت با توانايي دفع حملات فوق سنگين هم ميگم در مورد اين هم نظر بدهيد. دفاع چند لايه مركب از پدافند دور برد با برد 400km( مانندs-400) . برد متوسط با برد km70-100 (SA-17) برد كوتاهبا بر 0.5 تا 20 ( tor m1/2 يا SA-19) در مركز 3 سامانه پدافند بر روي اضلاع مثلث با فاصله 100-120 چهار دايره با شعاع 120 -210-300-390 و بروي هر دايره با اختلاف ساعت 3 ساعت بر روي هر دايره يك سامانه پدافند برد متوسط قرار گيرد (البته ميشود براي اصمينان لايه آخر را برداشت) و در مركز هم 1 سامانه برد متوسط قرار داد كه به چيزي بيش از 13 سامانه احتياج است. براي دفاع از هركدام از سامانه ها ( 16 سامانه) ميتوان از 4 تا 5 سامانه پدافند برد كوتاه اما با دقت بالا استفاده كرد (كلا 64 تا 80 سامانه برد كوتاه) لازم است. تمام اينها + يك سامانه فرماندهي وشبكه يك پارچه كه توانايي به نفوذ در آن كم و در عمق زمين با خطوط ارتباطي بسيار پيشرفته و ضد جمينگ كه در مركز دايره قرار مي گيرد. كه ميشود دايره اي به قطر 800 km را پوشش داد البته اين راه براي نواحي غرب كشور كه مناطق كوهستاني است كارايي لازم را ندارد اما در مركز و شرق كشور مي تواند توانمند باشد. دوباره بحث را ادامه ميدهيم......................................................... زياد شد . خسته نباشيد icon_cheesygrin منتظر نظرات شما دوستان هستم و خوشحال ميشوم از اطلاعات مفيد شما استفاده كنم. :| --------------------------------------------------------------------------------------- ITNOG

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ITNOG, توضیحات جالبی بود و به زودی نظر خود را ارسال میکنم الان باید بقیه تاپیکها رو بخونم! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ITNOG,
توضیحات جالبی بود و به زودی نظر خود را ارسال میکنم الان باید بقیه تاپیکها رو بخونم! icon_cheesygrin


آقا سعيد يك چيزي بهت ميگم ولي به دل نگير .
خيلي از تاپيكها ( تحليلي) در سايت وجود دارد كه اكثرا به نتيجه نرسيدن.
از وقتي كه وب سايت ميليتاري افتتاح شد اين مشكل بود.
حالا راه حلش چيه من نميدونم .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ITNOG

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این مشکل ناشی از خود کاربران سایت است. ولی این تاپیکی که میبینی بخاطر مسدود شدن سایت در سال قبل فراموش شد و تعداد زیادی تاپیک مفید همینطوری به آرشیو رفتن! الان باید تاپیکهای مفید قبل از مسدودیت رو دوباره فعال و بحث رو ادامه بدهیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من بهتریت جایگزین درحال حاضر همون ایرا140خودمونه که خودمون تولید می کنیم حالا درسته از بیشتر جهات ضعیفتره ولی درحال حاضر بهترین انتخابه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سی130 یک ترابری تاکتیکی نیم سنگین است ولی ایران140 یک ترابری تاکتیکی سبک. برای جایگزینی سی130 گزینه های زیادی نداریم. به نظر میاد همون سی130 بهترین گزینه برای جایگزینی خودش باشه! یعنی ساخت یک ترابری مشابه سی130 در صنایع داخلی کشور. چون واقعا موردی که در سطح این ترابری قدرتمند باشد سراغ ندارم! آنتونوف12 روسی هم که در سطح سی130 بود خیلی قدیمی شده و به درد نمیخورد. سی160 ترنسال هم گزینه خوبی است اما به ایران نمیفروشن. از جناب شفق23 هم تقاضا دارم زین پس قبل از ایجاد نظرسنجی با مدیر بخش مربوطه درباره آن هماهنگی کنند تا نظرسنجی دچار نقص نباشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر شما آیا سوال من بد بود؟ ایا سی صد سی های نیروی هوایی نباید نوسازی بشند دلیل استقبال نکردن از نظر سنجی های من تازه وارد بودن وهمچنین حمایت نکردن شما ست وگرنه من درمورد چیزهای بیخودی نظر سنجی نکردم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تاپیک خوبی ایجاد کردید ولی مشکل شما را قبلا گفتم. ایجاد همزمان بیش از دو یا سه تاپیک اینچنینی باعث افت کیفی خواهد شد که نتیجه آن در تعداد پستها و رای های داده شده مشاهده میشود. الان ما نمونه خارجی قابل خرید برای جایگزینی سی130 نداریم و تنها راه دستیابی به فناوری ساخت این ترابری میباشد. واقعا سی130 ترابری خوبی است و ارتش آمریکا با ارتقاهای بسیار زیاد همواره از 50 سال قبل تاکنون از این پرنده استفاده کرده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به این چند تا عکس زیر توجه کنید . این ها عکس هایی هستند که متعلق به هواپیمای An-225 هستند . اگر بتونیم از این هواپیما خریداری کنیم واقعا دیگه نیروی هوایی ایران رو باید گذاشت رو سر . این هواپیما قدرت باور نکردنی داره . چراکه قادر هست چند دستگاه قطار رو جابجا کنه .
اول بگزارید یک توضیح کوچیکی در مورد این هواپیما بدم .
این هواپیما در ابتدا به منظور حمل شاتل بوران ساخته شد . این هواپیما در واقع بزرگترین و سنگین ترین هواپیمای جهان است که وزنی معادل 640 تن داره . البته تنها استفاده کنند ه از این هواپیما فقط اکراین نیست و کشور آمریکا هم با بستن قرار داد طولانی مدت با کمپانی هوایی آنتونو ایرلاینز مجوز استفاده از این هواپیما رو گرفت . البته شایان ذکر است این هواپیما قادر است آنقدر محموله حمل کند که دیگر هواپیما های نظامی و ترابری جهان قادر نیستند . برای مثال در سال 2003 این هواپیما تونست بیش از 800 تن از نیاز ها و احتیاجات مردم عراق رو به عراق برسونه و همین سبب شد تا آمریکا از این هواپیما برای حمل و نقل تسلیحات و محموله های نظامی به خاورمیانه استفاده کنه . یکی دیگر از ویژگی های این هواپیما در این است که علاوه بر حمل شاتل می تواند راکت هایی مثل energia رو حمل کند .
به هر حال این هواپیما بسیار قدرتمند و بسیار پیشرفته هست . آمریکا با اون بودجه نظامی فقط تونسته این هواپیما رو اجاره کنه و من فکر نمی کنم ایران قادر باشه این هواپیما رو خریداری کنه . و در ضمن هزینه خریداری و نگهداری این هواپیما هم بسیار بالا هست . ولی در کل هواپیمای واقعا پیشرفته هست .
من فکر نمی کنم مطلب من کامل کامل بود . از دوستان خواهش می کنم که برای روشن تر شدن ویژگی های این هواپیما یک تاپیک در این مورد بدن . اگر می بینید که من در این مورد تاپیک نمی دم چون هیچ تخصصی در نوشتن تاپیک های مربوط به نیروی هوایی ندارم .

شرکت سازنده : Antonov
سال طراحی : 1988
سرنشینان : 6 نفر
وزن : 250,000 kg
طول : 84 m
طول بال های هواپیما : 88.40 m
ارتفاع : 18.1 m
وزن خالی : 175,000 kg
وزن در هنگام نشستن : 600,000 kg
حداکثر سرعت : 850 km در ساعت
برد بدون بار : 14,000 km
برد همراه با بار : 4,000 km


http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_An-225.gif
http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_spd_20080205212251_b.jpg
http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_an-225-1.jpg
http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_934092_An-225_left_rear_card_sample_l.jpg
http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_an225.jpg
http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_AN-225_31206N.jpg
http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_an225_3.jpg
http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_An-225.jpg
http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_AntonovAN225.jpg

این هم عکس سی-130 ایران :

تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگر بتونیم از این هواپیما خریداری کنیم واقعا دیگه نیروی هوایی ایران رو باید گذاشت رو سر . این هواپیما قدرت باور نکردنی داره . چراکه قادر هست چند دستگاه قطار رو جابجا کنه .



فكر مي كنم از روي آنتونف 225 به دليل هزينه بالاي ساخت و تعمير و نگهداري فقط دو يا سه نمونه ساخته شد.ولي واقعا هواپيماي زيبا و پرقدرتيه.به نظر من نمي تونه جايگزين سي 130 باشه چون براي فرود و برخاست نياز به يك باند بلند و خاص داره.اما سي 130 روي هر سطح صافي فرود مي آد. icon_cheesygrin icon_cheesygrin

اگه اشتباه نكنم يه تعدادي از ميگهاي 29رو اين هواپيما به ايران آورد. :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من هيچ كدوم از هواپيماهاي روسي به درد نمي خورن ! چون خود روسها چندي پيش اعلام كردن كه ناوگان ترابري فرسوده اي دارند و اقلا تا سال 2010 بيش از نيمي از هواپيماهاشون رو بازنشست خواهند كرد . پس نميتونيم منتظر بشينيم ببينيم اونا چي مي سازن تا بخريم در كل سي - 130 هواپيمايي بود استثنايي و فكر نكنم فعلا جايگزيني در اون حد وجود داشته باشه حتي خود نيروي هوايي ايالات متحده هم قصد بازنشست كردن اين هواپيما رو تا اونجايي كه ميدونم حالا حالا ها نداره . در كل بايد به دنبال جايگزين هاي نسبي باشيم . مثلا ايران 140 براي حمل نفر هواپيماي خوبيه ولي از نظر حجم كارگو و حمل خودروهاي سبك به هيچ وجه قابل مقايسه با سي 130 نيست شايد اگر ايلوشين 76 كمي جديدتر بود و يا هنوز توليد مي شد گزينه ي مناسبي بود چون حجم كارگو و بار و نفرات زيادي حمل ميكنه ولي انتونوف 225 كه اصلا قابل مقايسه نيست ! شايد اگر ما سي 5 گالاكسي داشتيم براي جايگزينيش خوب بود !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان لطفا منطقی نظر بدهند. آنتونوف225 کجا و سی130 کجا؟ برای جایگزینی یک هواپیمای 30 متری که نمیان از یک غول 84 متری استفاده کنن!

برای جایگزینی سی130 نیاز به هواپیمایی است که در حد همان 20 تن بارگذاری داشته و برد آن تمام ایران را پوشش دهد.

هواپیماهای ایلیوشن76 و آنتونوف70 و سی5 و سی17 و آنتونوف124 و آنتونوف225 !!! و ... در کلاس سی130 نیستند.

یک هواپیمای خوب هم برای این منظور که البته در کلاس سی130 نیست ولی میتوان بجای سی130 از آن استفاده کرد ایرباس400ام است.

هواپیماهایی که در کلاس سی130 یا هواپیماهایی که قابلیت جایگزینی آنرا دارند بصورت زیر است.

خود C-130 که میتوان با سرمایه گذاری به تولید داخل رساند.

مشخصات هواپیمای C-130 عبارت از است:

(مدل H)
طول 29.8 متر
ارتفاع 11.6 متر
طول بال 40.4 متر
مساحت بال 162.1 متر مربع
قابلیت حمل 20 تن بار
حداکثر وزن برخواست 70.3 تن
حداکثر سرعت 610 کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز 540 کیلومتر بر ساعت
حداکثر ارتفاع پرواز 10000 متر
حداکثر برد 3800 کیلومتر

تصویر


مشخصات هواپیمای An-12:

(مدل BP)
طول 33.1 متر
ارتفاع 10.53 متر
طول بال 38 متر
مساحت بال 121.7 متر مربع
قابلیت حمل 20 تن بار
حداکثر وزن برخواست 61 تن
حداکثر سرعت 777 کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز 670 کیلومتر بر ساعت
حداکثر ارتفاع پرواز 10200 متر
حداکثر برد 5700 کیلومتر

تصویر


مشخصات هواپیمای B-101:

طول 30.3 متر
ارتفاع 11.8 متر
طول بال 49.4 متر
مساحت بال 270.9 متر مربع
قابلیت حمل 20 تن بار
حداکثر وزن برخواست 61.2 تن
حداکثر سرعت 383 کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز 278 کیلومتر بر ساعت
حداکثر ارتفاع پرواز 4900 متر
حداکثر برد 2000 کیلومتر

تصویر


مشخصات هواپیمای C-160:

طول 32.4 متر
ارتفاع 12.36 متر
طول بال 40 متر
مساحت بال 160 متر مربع
قابلیت حمل 16 تن بار
حداکثر وزن برخواست 49.1 تن
حداکثر سرعت 513 کیلومتر بر ساعت
حداکثر ارتفاع پرواز 8230 متر
حداکثر برد 1850 کیلومتر

تصویر


مشخصات هواپیمای Y-8:

طول 34.2 متر
ارتفاع 11.6 متر
طول بال 38 متر
مساحت بال 121.9 متر مربع
قابلیت حمل 20 تن بار
حداکثر وزن برخواست 61 تن
حداکثر سرعت 660 کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز 550 کیلومتر بر ساعت
حداکثر ارتفاع پرواز 10400 متر
حداکثر برد 5615 کیلومتر

تصویر


مشخصات هواپیمای Y-9:

قابلیت حمل 20 تن بار
حداکثر وزن برخواست 77 تن
سرعت کروز 600 الی 650 کیلومتر بر ساعت
حداکثر برد 5800 کیلومتر

عکسی از این هواپیما پیدا نکردم!


مشخصات هواپیمای An-72:

طول 26.58 متر
ارتفاع 8.24 متر
طول بال 25.83 متر
مساحت بال 98.62 متر مربع
قابلیت حمل 6 تن بار
حداکثر وزن برخواست 33 تن
حداکثر سرعت 705 کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز 600 کیلومتر بر ساعت
حداکثر ارتفاع پرواز 11800 متر
حداکثر برد 4800 کیلومتر

تصویر


مشخصات هواپیمای ایران140:

طول 22.6 متر
ارتفاع 8.23 متر
طول بال 24.5 متر
مساحت بال 51 متر مربع
قابلیت حمل 6 تن بار
حداکثر وزن برخواست 19.1 تن
حداکثر سرعت 575 کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز 460 کیلومتر بر ساعت
حداکثر ارتفاع پرواز 7200 متر
حداکثر برد 3680 کیلومتر

تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط amirarsalankhan
      بمب افكن تهاجمي نسل بعد، LRS-B
       
                                 
       
       
      بمب افكن نسل بعد ( NGB، قبلا به نام بمب افكن 2018 شناخته مي شد ) يك برنامه به منظور توسعه يك بمب افكن جديد براي نيروي هوايي ايالات متحده بود. NGB قرار بود تا در حدود سال 2018 و به عنوان يك بمب افكن پنهانكار، مادون صوت، برد متوسط و با قابليت متوسط حمل سلاح وارد خدمت شود و به تدريج جايگزين بمب افكن هاي پير و پا به سن گذاشته (  B-52 Stratofortress  و B-1 Lancer ) گردد. ولي برنامه توسعه NGB با ظهور طرح بمب افكن دور برد تهاجمي سنگين ايالات متحده به فراموشي سپرده شد.
       
         
       
      اين اتفاق زماني افتاد كه در ژوئن 2010 سپهبد Breedlove  در مصاحبه اي بيان كرد كه اصطلاح بمب افكن نسل بعد مرده و از اين به بعد نيروي هوايي بر روي طراحي بمب افكن هاي دور برد تهاجمي كار خواهد كرد كه در آن از سيستم هاي به كار رفته در جنگده هاي F-22 و F-35 استفاده خواهد شد تا بمب افكني مقرون به صرفه و با قابليت هاي استثنايي هر دو جنگنده فوق جهت انجام ماموريت ها طراحي و توليد گردد.
       
             
       
       
      بمب افكن دور برد تهاجمي (Long Range Strike Bomber)
      برنامه توسعه بمب افكن دور برد تهاجمي ( LRS-B ) به معناي واقعي كلمه پنهانكار است! و اطلاعات خيلي كمي از آن منتشر شده است ولي اهميت آن را به خوبي مي توان در رفتار پنتاگون و شركاي صنعتي بزرگ آن احساس كرد.بسياري از كارشناسان معتقدند كه برنامه توسعه اين بمب افكن ساختار نيروي هوايي ايلات متحده را در 20 سال آينده شكل خواهد داد و هر شركتي كه برنده مناقصه توليد اين بمب افكن شود پول پارو خواهد كرد و بازنده نيز مي تواند مطمئن باشد كه جايگاهي در آينده هوانوردي نظامي ايلات متحده نخواهد داشت مگر ان كه معجزه اي كند!
      هر چند امروزه لاكهيد ماريتن به لطف پروژه F-35 آينده خود را در صنعت هوانوردي نظامي ايالات متحده تضمين كرده است و بويينگ نيز به مدد توليدات هوانوردي غير نظامي خود مي تواند از اين بحران عبور كند و تنها نورث روپ است كه چاره اي ندارد و  بايد اين مناقصه را برنده شود تا بتواند با خيال راحت به آينده خود فكر كند
      شناخته ها و ناشناخته ها
      پيش بيني شده 80 تا 100 فروند از اين بمب افكن جديد جايگزين ناوگان فعلي بمب افكن هاي ايالات متحده شود.  
      پنهانكار بودن ،قابليت حمل سلاح هاي هسته ايو داراي بودن هر دو حالت پروازي سرنشين دار و بي سرنشين از الزامات طراحي LRS-B است.قيمت تعيين شده براي هر فروند بمب افكن جديد 550 ميليون دلار در سال 2010 پيش بيني شده و قرار است به جهت كم كردن هزينه ها از فناوري موجود در طراحي ان استفاده شود ولي ساختار طراحي آن بايد به شكلي باشد كه بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز استفاده كند.دو رقيب اصلي در طراحي اين بمب افكن يكي كمپاني  Northrop Grumman, با سابقه طراحي بمب افكن پنهانكار و گرانقيمت B-2 است و ديگري مشاركت كمپاني هاي بويينگ و لاكهيد مارتين با سابقه طراحي جنگنده هاي F-22 و F-35 .همچنين پيش بيني مي شود در اواسط دهه 2020 اولين پروازهاي اين بمب افكن انجام شود.طبق حدس هايي كه كارشناسان مي زنند نيروي هوايي آمريكا به دنبال يك بمب افكن در اندازه اي حدودا نصف B-2 است كه از دو موتور F-135 همانند F-35 سود ببرد.
       
                                              
                                         
                                          پيشران F-135 Pratt  & Whitney
       
      الان همه شما ميگوييد اين كه خيلي كوچيكه، خب مسلما بايد بزرگتر بشه ولي با صحبتي كه رابرت گيتس وزير سابق دفاع انجام داد و به اعضاي كنگره گفت كه قيمت هر فروند 550 ميليون دلار ميشود راه را بر روي بزرگتر شدن اين بمب افكن فعلا بست. و اين نگراني را در بين كارشناسان به وجود آورد كه هر شركتي كه بتواند با حداقل آيتم هاي اساسي يك بمب افكن توليد كند برنده اين مناقصه خواهد بود بدون توجه به نيازهاي اساسي نبردهاي آينده.بنابراين يكسري الزامات از سوي كارشناسان هوانوردي نظامي جهت توسعه LRS-B  پيشنهاد شده است :
      پنهانكاري
      امروزه ميدانيم كه 80 درصد قابليت پنهانكاري به شكل و طراحي هواپيما بستگي دارد و فقط 20 درصد به مواد و تكنولوزي پيشرفته به كار رفته در آن وابسته است. كه همين 20 درصد هم بيشترين هزينه را به خود اختصاص مي دهد. پس يايد تعادل خوبي را بين اين دو بخش برقرار كرد تا هزينه هاي طراحي و توسعه سرسام اور نباشد.
      تعمير و نگهداري
      استفاده از مواد جاذب امواج رادار ساخته شده مي تواند نگهداري اين بمب افكن را بسيار راحت تر كند تا استفاده از موادي كه در لبه تكنولوژي روز قرار دارند و بسيار گران قيمت خواهند بود و نگهداريشان نيز بسيار مشكل است.ولي پلت فرم طراحي نيز بايد به شكلي باشد كه اين پرنده بتواند در 50 سال آينده آسمان ها را همچنان تسخير كند و پذيراي مواد جديد و تكنولوژي هاي نوين نيز باشد.
      قابليت حمل بمب هاي هسته اي
      تصميم گيري در اين مورد بايد همين الان صورت بگيرد، هر چند نيروي هوايي علاقه دارد تا چند سال بعد از توليد بمب افكن ها مجوز حمل سلاح هاي هسته اي را براي آنها صادر كند ولي با توجه به پيشرفت هاي سريع در صنعت هوانوردي نظامي از الان اين پرنده بايد طوري طراحي شود كه حداقل نيمي از آنها از ابتدا قابليت حمل بمب هاي هسته اي و هيدروژني را داشته باشند. و توانايي بازدارندگي ايالات متحده را همچنان حفط كنند.
      كنار گذاشتن طرز فكر شواليه تنها!
      بسياري از مردم فكر مي كنند كه پنهانكاري يعني يك جنگنده پنهانكار به تنهايي و با شجاعت به مانند يك شواليه به مواضع دشمن حمله مي كند و تمامي آنها را نابود ميسازد!! از الان بايد اين تفكر را دور ريخت و يك برنامه جامع جهت حملات پر تعداد بمب افكن هاي نسل بعد در نظر گرفت و تمام سناريوهاي موجود و تهديدات لازم را در آنها پيش بيني كرد تا قدرت واقعي بمب افكن ها و تاثير آنها بر روي مواضع دشمن مشخص شود.
      ساخت يك بمب افكن، نه فقط يك پلت فرم صرف
      در سال هاي بعد LRS-B تنها بمب افكن سنگين ايالات متحده خواهد بود. پس بايد به شكلي طراحي شود كه قابليت باز طراحي بسياري از قسمت هاي آن وجود داشته باشد و بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز به خوبي بهره مند شود. همچنين LRS-B بايد بتواند ماموريت هاي دريايي را نيز به خوبي ماموريت هاي زميني انجام دهد.
      نگه داشتن خلبان در كابين
      با وجود داشتن فناوري پروازهاي بي سرنشين اما ما نبايد در دام اين صحبت ها بيافتيم كه LRS-B بايد تنها قابليت بي سرنشين داشته باشد!، نداشتن خلبان در ميدان نبرد يعني نداشتن حس مسئوليت پذيري و ابتكارات لحظه اي نمي توان از جذابيت هاي فراوان پرنده هاي بي سرنشين گذشت ولي يك بمب افكن سنگين بي سرنشي نياز به حمايت زميني بسيار بيشتري از بي سرنشين هاي فعلي دارد كه اين خود هزينه ها را بسيار بالاتر مي برد.مورد بعدي قابليت ضعيف بي سرنشين ها در سوخت گيري هاي هوايي است كه در حين ماموريت هاي يك بمب افكن دوربرد الزامي است و يك خلبان در هر شرايط آب و هوايي يا زماني به راحتي آن را انجام مي دهد.و در آخر فكر كنيد كه يك بي سرنشين بخواهد بمب هسته اي نيز با خود حمل كند، خيلي فكر خوبي نيست و حتي كابوس آور نيز هست. هر چند خيلي ها فكر ميكنند بهتر بمب هاي هسته اي را به دست بي سرنشين ها سپرد!
      فراموش نكردن چيزهاي كوچك
      بايد فضاي كافي براي خلبان در پروازهاي طولاني در نظر گرفت تا اعصابش راحت باشد و تحت فشارهاي جسمي قرار نگيرد. اين مورد حتما بايد لحاظ شود و سعي شود از تجربه B-2 در اين مورد درس گرفته شود.
      در ژانويه 2011 نيروي هوايي فهرستي كوتاه از اهداف مورد نظر خود را براي بمب افكن تهاجمي منتشر كرد
      اهداف طراحي در نظر گفته شده براي يروژه LRS-B در ژانويه 2011
      كل هزينه پروژه نبايد از 40 تا 50 ميليارد دلار بيشتر باشد سرعت مادون صوت حداكثر بردي پروازي بيشتر از 9250 كيلومتر مداومت پروازي 50 تا 100 ساعت براي پروارهاي بي سرنشين قابليت بقا در حملات روزانه به مواضع دشمن با وجو د قدرتمند ترين دفاع هوايي موجود  
      در پايان تصاويري از طرح هاي مفهومي اراده شده توسط سه كمپاني معظم شركت كننده در اين مناقصه
       
                       
                                                           
       طرح پيشنهادي كمپاني نورث روپ گرومن
       
       
       
       
                      
                                                                              
       طرح پيشنهادي كمپاني لاكهيد
       
       
       
       
       
                         
                                           
        طرح پيشنهادي كمپاني بويينگ
       
       
      حال بايد منتظر ماند و ديد كه در چند ماه آينده مقامات نيروي هوايي كدام يك از طرح هاي پيشنهادي را براي آينده توان هوايي ايالات متحده انتخاب خواهند كرد.
      نظر شما چيست؟
      كم و كاستي بود  دوستان به بزرگواري خودتون ببخشيد، تقديم به ارواح طيبه شهداي مرزباني ناجا در حادثه اخير نگور
      با تشكر فراوان از دوست و استاد گرامي جناب 7mmt به جهت پيشنهاد اين موضوع و كمك هاي بسيارشان
      تهيه شده توسط امير ارسلان رهسپار ، فقط براي ميليتاري
       
       
      منابع :
      http://en.wikipedia.org/wiki/Next-Generation_Bomber
       
      http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2015/01/18/air-force-bomber-industry/21805275/
       
      http://defensetech.org/2014/09/15/air-force-plans-major-step-in-long-range-strike-bomber-program/
       
      http://breakingdefense.com/2014/09/b-2-pilots-lessons-for-lrsb-americas-new-bomber/
    • توسط MR9
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      سرکوب پدافند هوایی دشمن
        (Suppression of Enemy Air Defenses /SEAD)
       

       
       وایلدویزل / استاندارد 
       
      یکی از ماموریتهای اصلی واحدهای پروازی نیروی هوایی پس از ظهورسه عنصرجدید در نبردهای معاصر (رادار/ توپخانه ضدهوایی هدایت راداری و نهایتا" موشکهای هدایت شونده زمین به هوا)، کنترل و ازکارانداختن و نابودی این  سامانه ها  می باشد . بررسی دقیق نبردهای به وقوع پیوسته پس از جنگ دوم جهانی نشان می دهد که هرکدام از این نبردها ، جنبه های نوینی از فناوری را با بکارگیری تجهیزات ، تسلیحات و تاکتیک ها به نمایش گذاشته و نشان داده اند که گاهی استفاده از  وجودبرتری کمی تسلیحات غیر پیشرفته در مقابل برتری کیفی تسلیحات پیشرفته و یا برعکس ، پیروزی های نظامی خیره کننده ای را به ارمغان آورده است. در کنار این مساله و به موازات افزایش توانایی های رزمی یک سامانه تسلیحاتی ،توسعه تاکتیکهای مورد نیاز نیز یک اصل غیر قابل اجتناب بشمار می رود . در چنین شرایطی ، سامانه های پدافند هوایی نیز از این قاعده مستثنی نبوده ، چــنانکه این نوع از سیستم های جــــنگ افــــزاری می بایست دارای قابلیت های پدافندی مناسبی باشند تا درمرحله آغازین تهاجم دشمن ، بتوانند ایمنی مناطق مسکونی ، مراکز ثقل سیاسی، نظامی و اقتصادی را از گزند بمباران و آسیب حفظ نمایند و با ایجاد لطمات عمده به پیکره و استخوان بندی قدرت هوایی دشمن ، باعث لغو ماموریت های تهاجمی وبه احتمال زیاد تغییر نتیجه جنگ شوند . بنابراین، به صورت طبیعی ،  نیروی هوایی مهاجم سعی خواهد نمود تا تهاجم خود را با انجام ماموریت های سرکوب پدافند هوایی آغاز نماید . برهمین اساس و بنا به تعریف وزارت دفاع ایالات متحده ، سرکوبی پدافند هوایی دشمن عبارتند از :
       
      " انجام هرگونه فعالیتی به منظور خنثی سازی ، نابود سازی و ایجاد اختلال موقت یا دائم در سامانه های پدافند هوایی زمین و دریاپایه دشمن بوسیله تجهیزات مخرب یا اخلالگرها "
       

       
       
      جنگنده / بمب افکن F-105G ، یکی از مهمترین جنگ افزارهای ارتش ایالات متحده برای مقابله با آتشبارهای سام ارتش ویتنام شمالی بشمارمی آمد .
       

       
      جنگنده / بمب افکن F-4G  در حال تیک آف از فرودگاهی در عربستان
      در حالی که برای اجرای ماموریت SEAD ، به مهمات متنوعی شامل مشکهای هوا به زمین ماوریک و مهمات ضد تشعشع شرایک و غلاف جنگ الکترونیک مجهز شده است .
       
       

       
       
      ارتش ایالات متحده برای ایجاد برتری هوایی بر فراز منطقه نبرد ، تاکید زیادی بر استفاده از اسکادارن های وایلد ویزل دارد .
      تصویر فوق یکفروند جنگنده / بمب افکن A-7E را بر روی عرشه فوقانی ناو هواپیمابر USS AMERICA نشان میدهد که برای اجرای عملیات بر علیه آتشبارهای دفاع هوایی لیبی (عملیات دره الدورادو ) آماده می شود . به نظر می رسد پرنده فوق برای اجرای این ماموریت به مهمات ضد رادار شرایک و مهمات هوابه زمین راک آی مارک II مجهز شده است .
       

       
       
      ارتش های اروپایی نیز پس از مشاهده تاثیر تسلیحات ضد رادار ، بسرعت خود را به قابلیت های ضد رادار مجهز نمودند .
      تصویر فوق یک فروند تورنادو ECR نیروی هوایی آلمان را که به مهمات ضدرادار هارم مجهز شده است را نشان میدهد
       

       
       
      مهمات ضد تشعشع AGM-88 HARM، جنگنده / بمب افکنF/A-18 C
       

       
       
      نیروی هوایی بریتانیا ، به شکل وسیعی از مهمات ضد رادار درسازمان رزم نیروی هوایی خود بهره می برد .
      تصویر فوق ، یک تیر موشک ضد تشعشع آلارم را بروی یکفروند جنگنده/ بمب افکن تورنادو GR4 نشان می دهد .
       

       
       
      در حال حاضر پرنده ویژه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده برای اجرای ماموریتهای سرکوب پدافند هوایی ، جنگنده/بمب افکن F-16 CJ بشمار می آید .
       
      پرنده فوق ، یکفروند F-16 CJ بلاک 50 سری D است که برای اجرای ماموریت SEAD ، به طیف متنوعی از مهمات شامل ، AIM-120 آمرام ، AIM-9 M سایدویندر در جایگاه های دو وهشت  ، مهمات ضد رادار AGM-88 هارم در جایگاه های سه و هفت ، و برای هدفیابی به یک غلاف AN/ASQ-213 ، مسلح شده است .
      با این حال و براساس نظرات خلبانان شرکت کننده در جنگ ویتنام ، قابلیتهای تاندرچیف و فانتوم به مراتب افزون تر از این نمونه فالکون بشمار می آمد .
       
       
      نویسنده و مترجم : کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی - MR9
      Military.ir Copyright
      تمامی حقوق برای انجمن میلیتاری محفوظ است
      منابع  :
      1- Davis, Larry and Menard, David, Republic F-105 Thunderchief
      2- Bill Siuru, Bill Holder-General Dynamics F-16 Fighting Falcon
      3-F-4 PHANTOM II IN ACTION
      4- "MODERN MILITARY AIRCRAFT "THUD"
      5- A-7 IN ACTION
      6- ویکی
      7- مطالعات شخصی اینجانب از منابع گوناگون
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.