امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

فعلا تمام صحبت هایی که در مورد تسلیحات این میراژها میشه حدسیات و گمانه زنی هست ما نشریات این جنگنده رو هم به طور کامل نداریم چه برسه به تسلیحاتش حتی توی گانری هم شرکت نمی کنند همین نکته خیلی حرف توشه البته واقعا هواپیماهای چموش و کارامدی هستن انشاالله که وضعیتشون بهبود پیدا کنه
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته میراژ های ما توانایی استفاده از موشک های Aim-9 رو دارند...!
که در بدترین حالت احتمالا با استفاده از همین ها قصد انجام ماموریت فوق رو دارند..!
گرچه کاری نداره نصب R-73بر میراژ...!
که از قضا هم قویتره هم بردش بیشتره..!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
میراژهای اسپانیایی با موتور RD_33 و موشک R_73 آرچر میپرند!

ما هم تواناییمونو در خورد انواع موشک! به انواع جنگنده! سالهاست که نشون دادیم دلیلی نداره از این ترکیب مرگبار استفاده نکنیم!
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حدس می زنم احتمال اینکه با آفریقای جنوبی هم در تامین قطعات همکاری بوده باشه هست.

ولی نهاجا عجب فونت مسخره و بچه گانه ای رو برای درج آدرس پیجش روی عکسها استفاده کرده، در حد یک بچه دبستانی که برای وبلاگش از یه همچین فونتی استفاده کرده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چند فروند میراژ اورهال نشده ى دیگر داریم؟
با احتساب این دو ، چند فروند عملیاتی شدند؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='AmirAzad' timestamp='1375725243' post='326964']
چند فروند میراژ اورهال نشده ى دیگر داریم؟
با احتساب این دو ، چند فروند عملیاتی شدند؟
[/quote]

[right]میخوایی تعدا خلیبان ها و شیلتر ها و موشک ها و استعداد فنی پایگاه چهاردهم رو هم بهت بگم برادر !!!![/right]
[right]سوالات اینجوری تو ایران جوابی نداره...[/right]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='IRIAF' timestamp='1375725726' post='326968']
[quote name='AmirAzad' timestamp='1375725243' post='326964']
چند فروند میراژ اورهال نشده ى دیگر داریم؟
با احتساب این دو ، چند فروند عملیاتی شدند؟
[/quote]

[right]میخوایی تعدا خلیبان ها و شیلتر ها و موشک ها و استعداد فنی پایگاه چهاردهم رو هم بهت بگم برادر !!!![/right]
[right]سوالات اینجوری تو ایران جوابی نداره...[/right]
[/quote]
عاقبت این جور سوال ها در بهترین حالت مثل سیستم سرچ سایت که میگه
شما زیر نظر گرفته خواهید شد
خواهد بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='IRIAF' timestamp='1375725726' post='326968']
[quote name='AmirAzad' timestamp='1375725243' post='326964']
چند فروند میراژ اورهال نشده ى دیگر داریم؟
با احتساب این دو ، چند فروند عملیاتی شدند؟
[/quote]

[right]میخوایی تعدا خلیبان ها و شیلتر ها و موشک ها و استعداد فنی پایگاه چهاردهم رو هم بهت بگم برادر !!!![/right]
[right]سوالات اینجوری تو ایران جوابی نداره...[/right]
[/quote]
تو هیج جا جوابی نداره !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10134/wrhl-myrj--dwp.jpg[/img]
[color=#0000cd][size=4]اگه دقت کنید, میراژ سمت راستی دارای امکان سوختگیریه در حالیکه سمت چپی مسیر سوختگیری نداره. آیا مدل این میراژها با هم فرق میکنن یا اینکه دلیل دیگه ای داشته؟[/size][/color] ویرایش شده در توسط Mohebbi

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='bigdelimohamad9' timestamp='1375731523' post='326997']
[quote name='IRIAF' timestamp='1375725726' post='326968']
[quote name='AmirAzad' timestamp='1375725243' post='326964']
چند فروند میراژ اورهال نشده ى دیگر داریم؟
با احتساب این دو ، چند فروند عملیاتی شدند؟
[/quote]

[right]میخوایی تعدا خلیبان ها و شیلتر ها و موشک ها و استعداد فنی پایگاه چهاردهم رو هم بهت بگم برادر !!!![/right]
[right]سوالات اینجوری تو ایران جوابی نداره...[/right]
[/quote]
تو هیج جا جوابی نداره !
[/quote]
میگن به اندازه کافی ولی چون شما هستی
به تعدادی داریم که در جنگ با آمریکا بود یا نبودشان فرقی نمی کند
بیشتر آمار پر کن هستند تا قابل اتکا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Mohebbi' timestamp='1375732601' post='326999']
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10134/wrhl-myrj--dwp.jpg[/img]
[color=#0000cd][size=4]اگه دقت کنید, میراژ سمت راستی دارای امکان سوختگیریه در حالیکه سمت چپی مسیر سوختگیری نداره. آیا مدل این میراژها با هم فرق میکنن یا اینکه دلیل دیگه ای داشته؟[/size][/color]
[/quote]

[right]میراز های ایران 2 3 مدل مختلف داره که بعضی هاش توانایی سوخت گیری هوایی هم داره.البته فکر میکنم مهندسین فنی نیرو هوایی اگه بخوان کاری نداره واسشون تا بقیه رو هم به لوله سوخت گیری مجهز کنند[/right]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='IRIAF' timestamp='1375733006' post='327005']
[quote name='Mohebbi' timestamp='1375732601' post='326999']
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10134/wrhl-myrj--dwp.jpg[/img]
[color=#0000cd][size=4]اگه دقت کنید, میراژ سمت راستی دارای امکان سوختگیریه در حالیکه سمت چپی مسیر سوختگیری نداره. آیا مدل این میراژها با هم فرق میکنن یا اینکه دلیل دیگه ای داشته؟[/size][/color]
[/quote]


[right]میراز های ایران 2 3 مدل مختلف داره که بعضی هاش توانایی سوخت گیری هوایی هم داره.البته فکر میکنم مهندسین فنی نیرو هوایی اگه بخوان کاری نداره واسشون تا بقیه رو هم به لوله سوخت گیری مجهز کنند[/right]
[/quote]
ظاهرا تعدادی نمونه تک سرنشین این قابلیت رو دارن! در مدل های 2 سرنشین من ندیدم چنین امکانی وجود داشته باشه!
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/Mirage_F-1EQ-6.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/thumb_Mirage_F-1EQ-6.jpg[/IMG][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/n00132462-r-b-028.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/thumb_n00132462-r-b-028.jpg[/IMG][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10176/Mashhad_Airbase_pic_28429.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10176/thumb_Mashhad_Airbase_pic_28429.jpg[/IMG][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نمونه ی BQ امکان سوختگیری هوایی نداره نمونه های EQ هم فکر کنم از مدل 4 به بعد این امکان رو دارن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ه گزارش خبرنگار دفاعی [url="http://www.farsnews.com"]خبرگزاری فارس[/url]، متخصصان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی روزهای اخیر موفق شدند دو فروند از جنگنده‌های میراژ اف 1 این نیرو را در پایگاه شهید حبیبی مشهد اورهال کنند که این امر بیان کننده توانمندی دیگری از سوی متخصصان این نیرو در سرپا نگه داشتن جنگنده‌های خود در پایگاههای مختلف است.
«اورهال» به مجموعه اقداماتی که به منظور سرپا نگهداشتن و بازسازی هواپیماها برای انجام ماموریت‌های پرواز صورت می‌گیرد، گفته می‌شود که شاید در ابتدا کاری آسان و پیش پا افتاده به نظر بیاید، اما کافیست فقط یکبار به یکی از مراکز اورهال هواپیما سری بزنید تا این گفته کارشناسان که [color=#0000ff]«اورهال هواپیما کمتر از ساخت خود هواپیما نیست»[/color] را با تمام وجود درک کنید.
بحث تعمیر و نگهداری و ساخت هزاران قطعه ریز و درشت که هر کدام تخصص، فناوری و دانش پیچیده خاص خود را دارد، به قدری مشکل است که در منطقه خاورمیانه [color=#0000ff]تنها جمهوری اسلامی ایران توانسته به چنین توان و فناوری دست پیدا کند[/color].
این سطح از توانمندی در حالیست که در ایام پیش از انقلاب اسلامی، مستشاران خارجی، کارکنان نیروی هوایی ارتش را از پیش پا افتاده‌ترین کارها بر حذر می‌داشتند و ما مجبور بودیم هواپیماها را برای انجام تعمیرات اساسی به یکی از کشورهای غربی اعزام کنیم. [background=#dddddd]
[img]http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/05/15/13920515000223_PhotoL.jpg[/img][/background]
پیش از انقلاب و در زمان رژیم شاهنشاهی به دلیل اینکه [color=#0000ff]ایران به عنوان ژاندارم آمریکا در خلیج فارس، مامور حفظ منافع این کشور بود[/color]، تمامی تجهیزات و هواپیماهای مدرن و پیشرفته را در اختیارش قرار می‌دادند و به خاطر اینکه محوریت کار، دست خود ایرانی‌ها نباشد، مستشاران و متخصصین آمریکایی و کشورهای هم‌پیمان آمریکا وارد ایران شده و تمام روند نگهداری و آماده‌سازی و در یک کلام کلیه کارهای فنی را به دست گرفتند و نفرات ایرانی را نیز طوری به کارگیری می‌کردند که توانایی دستیابی به این علوم را نداشته باشند.
گروه‌های فنی و مستشاران خارجی در تمام پایگاه‌های نیروی هوایی مستقر و همه کارها از لحاظ کیفی، تعمیرات و نظارت بر اجرای تعمیرات و بازرسی‌های مورد نیاز را که می‌بایست روی هواپیماها اعمال شود، در دست گرفتند. [background=#dddddd]
[img]http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/05/15/13920515000328_PhotoL.jpg[/img][/background]
به همین دلیل بود که هرگاه احتیاج به قطعه و یا تجهیزاتی برای تعمیر هواپیماها می‌شد، این [color=#0000ff]قطعات ظرف 24 ساعت از خود کشور امریکا به ایران می‌آمد[/color] و در اختیار مستشاران قرار می‌گرفت تا ناوگان هوایی ایران برای تامین منافع امریکا در منطقه، همیشه آماده باشد.
[b][color=#ff0000]* دستیابی به علوم نگهداری جنگنده‌ها پنهان از دید مستشاران[/color][/b]
مستشاران آمریکایی برای دور نگهداشتن ایرانی‌ها از دستیابی به علوم و تخصص نگهداری و تجهیز هواپیماها، برنامه‌های زیادی را طرح‌ریزی کرده بودند. به همین خاطر پس از وقوع انقلاب اسلامی آنها بر این باور بودند که ایرانی‌ها توان نگهداری و تعمیر تجهیزات خود را نداشته و [color=#0000ff]می‌گفتند ایران مجبور است نهایتا تا یک ماه دیگر مستشاران خارجی را به کشورش برگرداند[/color]. [background=#dddddd]
[img]http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1390/07/11/160231312_PhotoL.jpg[/img][/background]
اما پرسنل خدوم و انقلابی نیروی هوایی در همان ایام توانسته بودند طوری به تخصص و علوم دست پیدا کنند که این امر از دید مستشاران خارجی پنهان مانده بود.
با رفتن مستشاران و متخصصین آمریکایی و وابستگان نظامی از نیروی هوایی، محوریت کار به دست همین جوانان و متخصصین افتاد و عملکرد آنها نیز طوری بود که برای مثال در همان اولین روزهای جنگ تحمیلی، شاهد عملیات افتخارآفرین 140 فروند از هواپیماهای شکاری بودیم که در پی آن، خود آمریکایی‌ها اعتراف کردند که ما [color=#0000ff]به هیچ وجه فکر نمی‌کردیم ایران بتواند 2 تا 3 هواپیما را به پرواز در بیاورد.[/color] [background=#dddddd]
[img]http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/05/15/13920515000327_PhotoL.jpg[/img][/background]
برای اینکه هواپیما بتواند یک عملیات انجام دهد، هزاران هزار قطعه باید هماهنگ با یکدیگر عمل کنند و اگر کوچکترین ناسازگاری در این هارمونی پیش بیاید، هواپیما نمی‌تواند به عملیات اعزام شود.
این کار نیازمند یک تکنولوژی بسیار پیشرفته است که این تکنولوژی علیرغم خواست امریکایی‌ها وارد کشور شده بود.
آماده نگه داشتن هواپیما، اورهال و تعمیرات آن را یک تخصص بسیار سنگین و پیچیده است که کشورهای معدودی در دنیا توانسته‌اند زیرساخت‌های تعمیرات سنگین و اورهال هواپیماها را در کشورشان بوجود بیاورند.
در حقیقت، وقتی هواپیماهایی به کشوری واگذار می‌شود، با رسیدن زمان اورهال آن، هواپیما باید به کشور سازنده باز گردد. [background=#dddddd]
[img]http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/05/15/13920515000222_PhotoL.jpg[/img][/background]
[color=#ff0000][b]* نزدیک شدن هواپیماهای ایران به زمان اورهال[/b][/color]
هواپیماهایی که در اختیار نیروی هوایی بود، به تاریخ اورهال نزدیک می‌شدند و این درحالی بود که رابطه ما با آمریکا نیز قطع شده بود. بر همین اساس کارگروهی برای رفع این نیاز مشخص شد و شروع به آماده کردن زیرساخت‌ها بر اساس استانداردهای کشور سازنده هواپیما شد و [color=#0000ff]استارت این کار نیز توسط پرسنل و متخصصین با تجربه پایگاه‌ها در سراسر کشور زده شد[/color].
[color=#ff0000][b]* تاسیس مرکز اورهال مهرآباد در سال 86[/b][/color]
از آنجایی که اکثر هواپیماها در جنگ آسیب‌های کلی دیده بودند و اورهال‌ هواپیماها نیز بسیار سنگین شده بود، [color=#0000ff]مرکز اورهال مهرآباد در سال 86 با پیشنهاد فرمانده پایگاه و تصویب امیر فرماندهی نهاجا تاسیس شد[/color] و [color=#0000cd]امروز در این مرکز 12 نوع هواپیماهای شرقی، غربی، بالگرد و هواپیماهای تجاری مثل 747 و 707 را اورهال می‌کنند[/color].
سن بعضی از هواپیماهای ما به نیم قرن می‌رسد اما در پی [color=#0000ff]تدبیر فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر عمردهی انقلابی به تجهیزات[/color]، کارگروه‌های خاصی در کشور تشکیل و به‌روز نگهداشتن جنگنده‌ها در دستور کار قرار گرفت.
[color=#ff0000][b]* عمردهی انقلابی[/b][/color]
برخی کشورهای شرقی برای هواپیماها عمر قائلند، اما چون متخصصان ما این تکنولوژی‌ها را کاملا می‌شناسند، ادغام علوم شرق و غرب، تفکری را در متخصصین ما ایجاد کرده و کارشناسی‌شان جامع‌تر شده است و قبل از اینکه هواپیماها به ضعف‌های اساسی برسند، آن ضعف‌ها را بهینه می‌کنند.
در واقع کارشناسان نهاجا، نیازمندی‌ها را از لحاظ عمر قطعات با تلاش و تخصص متخصصین کشور برطرف کرده و عمر هواپیما را بر اساس نگاه خود و رفع ایرادات جزئی و کلی افزایش می‌دهند و با تکنولوژی روز دنیا هواپیما را دوباره به چرخه پروازی باز می‌گردانند. [background=#dddddd]
[img]http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/05/15/13920515000314_PhotoL.jpg[/img][/background]
[color=#ff0000][b]* تعمیرات اساسی جنگنده‌هایی با 80 درصد آسیب[/b][/color]
از طرف دیگر در بحث ارتقا توان پروازی و رزمی جنگنده‌ها، [color=#0000ff]برخی از هواپیماهای نهاجا در جنگ حدود 80 درصد آسیب دیدند[/color] و این در حالیست که کمتر کشوری تواند تعمیرات اساسی این هواپیماها را انجام دهد اما متخصصان صنعت هوایی توان هرگونه تعمیرات اساسی در سیستم‌های مختلف هواپیما را بدست آوردند.
امروز هواپیماهای نهاجا از هر نظر به‌روز شده‌اند و برای مثال [color=#0000ff]این امکان و توانمندی وجود دارد که هر سلاحی را برای هواپیماها تعریف کنند[/color] و در حقیقت یکی از بحث‌هایی که می‌تواند هواپیما را توانمند سازد، همین بحث سلاح و سیستم‌ها است.
[b]در ادامه این گزارش مروری کوتاه خواهیم داشت به برخی مهمترین جنگنده‌های غربی و شرقی حاضر در ناوگان هوایی ارتش که علی‌رغم گذشت سالهای زیاد از عمر حرفه‌ای خود، همچنان با تمام توان به انجام ماموریت می پردازند. [/b]
[b]پرنده هایی که تماما به دست نیروهای متخصص داخلی اورهال و تعمیر شده و یا سیستم‌های مختلف آنها در حوزه هایی نظیر راداری، تسلیحاتی و پروازی ارتقا یافته‌اند.[/b]
[color=#ff0000][b]* اورهال سراب فرانسوی[/b][/color]
[b]میراژ F-1 (سراب) [/b]جنگنده‌ای تهاجمی و تک‌سرنشین تولید کشور فرانسه است و بیش از 700 فروند از این هواپیما بین سال‌های 1966 تا 1983 تولید شد و از اوایل دهه 1970 در ارتش فرانسه و چندین کشور دیگر دنیا به عنوان یک جنگنده سبک چندمنظوره به کار گرفته شد.
نمونه‌های مختلف این جنگنده وزنی بین 7400 تا 7600 کیلوگرم و کمتر از 15.5 متر طول، با موتور توربوجت آتار-9-کی می‌توانند با بیشترین سرعت 2.2 ماخ (2250 کیلومتر بر ساعت) در ارتفاع بالا پرواز کنند.
این جنگنده توانایی حمل 6300 کیلوگرم محموله را دارد و از دو جایگاه در نوک بال‌‌ها برای حمل موشک و دو جایگاه زیر هر بال و یکی هم زیر بدنه برای حمل بار برخوردار است. [background=#dddddd]
[img]http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/05/14/13920514000342_PhotoL.jpg[/img][/background]
نیروی هوایی ارتش طی روزهای اخیر از اورهال 2 فروند جنگنده شکاری [b]میراژ 1-F[/b] توسط کارشناسان فنی پایگاه مقدم شکاری شهید سرلشکر خلبان ناصر حبیبی (مشهد) خبر داد.
این دو میراژ 1-F با صرف حدود 45 هزار نفر ساعت کار مفید توسط کارشناسان فنی پایگاه اورهال و پس از انجام پروازهای آزمایشی موفقیت آمیز به ناوگان نیروی هوایی ارتش پیوستند.
این اقدام متخصصان نیروی هوایی ارتش در حقیقت مهر تاییدی است بر توان اورهال جنگنده‌های موجود در ایران با تکیه بر دانش، تخصص و امکانات داخلی که نشان داد [color=#0000ff]حتی در اوج تحریم‌ها نیز نیروهای مسلح قادرند جنگنده‌های بدون کتاب راهنما و دفترچه فنی خود را هم اورهال کنند[/color].
در واقع جنگنده‌های میراژ در حالی به خدمت نیروی هوایی ارتش درآمدند که فاقد کتاب راهنما و دفترچه فنی بودند اما این باعث نشد که از این جنگنده‌ها به بهترین شکل استفاده نشود. [background=#dddddd]
[img]http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/29/1392012915250985_PhotoL.jpg[/img][/background]
در رژه امسال روز ارتش در 29 فروردین نیز سه فروند جنگنده میراژ اقدام به برگزاری رژه هوایی در آسمان تهران کردند که این امر در گذشته کمتر سابقه داشت.
این جنگنده‌ها در دو رنگ استتار خاکی و طوسی در آسمان تهران رژه رفتند.
[color=#ff0000][b]* رکوردشکنی تامکت‌ها[/b][/color]
یکی دیگر از توانمندی‌های متخصصان کشورمان اورهال [b]جنگنده F14 [/b]است که تاکنون چندین فروند از این هواپیماها بازسازی شده است.
حتی [color=#0000ff]کارشناسان نهاجا در این حوزه به قدری پیشرفت کرده‌اند که می‌توانند ظرف 40 روز هواپیمای جنگنده مدرن F14 را اورهال کنند[/color].
F14 تام‌کت هواپیمای جنگنده مافوق صوت دو موتوره، دو سرنشین و با بال متحرک ساخت شرکت گرومن در آمریکا است که نخستین پرواز خود را در سال 1970 انجام داد و از سال 1974 برای خدمت در نیروی دریایی آمریکا پذیرفته شد. [background=#dddddd]
[img]http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/05/15/13920515000432_PhotoL.jpg[/img][/background]
این هواپیما از 1974 تا 2006 در نیروی دریایی ایالات متحده به عنوان جنگنده برتر هوایی، هواپیمای رهگیر دفاعی و هواپیمای شناسایی تاکتیکی اصلی این نیرو خدمت کرد.
F14 بعد از اینکه در دهه 1990 مجهز به سیستم هدف گیری مادون قرمز در شب (LANTIRN) و سیستم پرواز سطح پائین شدحملات موشکی هوا به زمین دقیقی را هم انجام داد.
F14 تام‌کت در سال 1972 به عنوان جایگزین هواپیمای اف4 فانتوم 2 به خدمت نیروی دریایی ایالات متحده در آمد و در سال 1976 به ایران صادر شد. [background=#dddddd]
[img]http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/05/15/13920515000462_PhotoL.jpg[/img][/background]
جنگنده F14 هنوز در نیروی هوایی ایران به‌کار می‌رود و جزء جنگنده‌هایی است که در طول جنگ ایران و عراق بسیار توسط ایران استفاده می‌شد و پیروزی‌های فراوانی نصیب تیزپروازان کشورمان کرد.
کابین خلبان اف-14 تامکت دو جایگاه سرنشین برای خلبان و افسر مسئول رادار رهگیری در طول هم دارد. دماغه بزرگ تامکت باعث شده علاوه بر دو سرنشین تعداد زیادی از سامانه‌های هوانوردی نیز در آن مستقر شده باشد.
[color=#ff0000][b]* سامانه‌های مدرن بر روی فالکروم ها[/b][/color]
چندی پیش نیز یک فروند هواپیمای جنگنده بمب افکن میگ 29 در پایگاه دوم شکاری شهید فکوری تبریز با انجام 21 هزار نفر-ساعت کار توسط متخصصین این پایگاه مورد تعمیر اساسی و بازسازی قرار گرفت که نشان از توانمندی نیروی هوایی ارتش دارد.
اورهال این جنگنده میگ 29، که پس از 12 سال با موفقیت به پرواز در آمد، 24 ماه به طول انجامید که طی آن سه نوع سامانه مدرن الکترونیکی نیز بر روی آن نصب شده که قابلیت فنی و پشتیبانی آن را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. [background=#dddddd]
[img]http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/05/15/13920515000435_PhotoL.jpg[/img][/background]
میگ 29 (Fulcrum به معنی نقطه اتکاء)توسط شرکت میگ در اتحاد جماهیر شوروی طراحی و ساخته شد که طراحی و ساخت آن از سال 1970 آغاز و اولین فروند از این هواپیما در سال 1983 وارد خدمت شد که همچنان توسط روسیه و بسیاری کشورهای دیگر استفاده می‌شود.
جنگنده میگ29 جنگنده‌ای با هدف ایجاد برتری هوایی است که به منظور رقابت با هواپیماهایی F18 هورنت و F16- فالکن ساخته شد.
[color=#ff0000][b]* بازگشت اشباح[/b][/color]
هواپیمای فانتوم F4 یک جنگنده دو موتوره با قابلیت تبدیل به یک بمب افکن است که می تواند در هر شرایط آب و هوایی به نبرد ادامه دهد.
جنگنده فانتوم (شبح) قادر است سه نقش تاکتیکی هوایی مهم برتری هوایی، جلوگیری امکان پشتیبانی هوایی، رهگیری و بمب افکن را انجام دهد.
این جنگنده‌ها که نقش بسزایی در دفاع مقدس برای ایران ایفا کردند با کار و تلاش مداوم و شبانه­روزی کارشناسان بومی کشورمان مورد بازسازی قرار گرفتند. [background=#dddddd]
[img]http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/05/15/13920515000274_PhotoL.jpg[/img][/background]
[color=#0000ff]چندی پیش نیز متخصصان نیروی هوایی ارتش یک فروند هواپیمای F4E را کاملاً بازسازی کردند[/color].
این هواپیما که از سال 85 غیر عملیاتی شده بود، پس از پرواز آزمایشی موفقیت­آمیز بار دیگر به ناوگان نیروی هوایی ارتش پیوست.
[color=#ff0000][b]* ببرهای آسمان[/b][/color]
جنگنده اف 5 (Tiger) به عنوان یک جنگنده صادراتی ارزان قیمت در راستای برنامه های کمک نظامی به کشورهای هم پیمان آمریکا تولید شد و یک جت جنگنده دو موتوره کوچک با سطح بال کم و بهینه سازی شده جهت تعمیر و نگهداری آسان است.
این جنگنده برای ماموریت‌های متنوع پشتیبانی زمینی و رهگیری هوایی مناسب است و اولین نیروی هوایی دنیا که F5e را دریافت کرد نیروی هوایی ایران بود. [background=#dddddd]
[img]http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/05/15/13920515000258_PhotoL.jpg[/img][/background]
با شروع جنگ تحمیلی و به دنبال آن تحریم تسلیحاتی غرب علیه ایران، به دلیل عدم توانایی خرید قطعات و لوازم یدکی با مشکلاتی مواجه بودیم اما بعدها که متخصصان کشورمان به پیشرفت‌های زیادی در صنایع هوایی دست یافتند، به ساخت و تهیه قطعات مورد نیاز برای تعمیر و عملیاتی نگه داشتن این هواپیماها پرداختند.
[color=#ff0000][b]* تیغ تیز «شمشیرباز»[/b][/color]
سوخو 24 معروف به فنسر (شمشیرباز) هواپیمایی ضربتی، با قابلیت انجام عملیات در هرگونه شرایط آب و هوایی، با قدرت دست‏یابی به سرعت‌های مافوق‏صوت در ارتفاعات پست و دارای استاندارهایی بالا در ناوبری و انجام حملات بسیار دقیق علیه اهداف زمینی است.
با تولید انبوه هواپیمای جدید ضربتی شرکت سوخو که پرواز اولیه‏اش را در تاریخ دسامبر 1971 به انجام رسانده بود، این هواپیما، در سال 1974 رسما به خدمت نیروی هوایی اتحاد شوروی درآمد. [background=#dddddd]
[img]http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/05/15/13920515000242_PhotoL.jpg[/img][/background]
قویترین بمب افکنهای نیروی هوایی ایران را جنگنده بمب‌افکن‌های ضربتی سوخو 24 تشکیل می‌دهند که از قدرت رزم در شب نیز برخوردارند.
البته با تلاش متخصصان بومی کشورمان برای اولین بار قابلیت سوختگیری سوخو به سوخو نیز به این جنگنده اضافه شد که می‌تواند در افزایش برد عملیاتی این هواپیما بسیار موثر باشد.
سوخو24 با انجام عملیات سوختگیری می‌تواند برد خود را به 3000 کیلومتر برساند؛ مسافتی که برای ناامن سازی اهدافی مانند سرزمین‌های اشغالی کافیست. [background=#dddddd]
[img]http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/05/15/13920515000446_PhotoL.jpg[/img][/background]
پرواز در ارتفاع پست و در بین عوارض طبیعی زمین باعث می‌شود این جنگنده از چشم بسیاری از رادارهای حتی پیشرفته مخفی بماند.
http://farsnews.com/newstext.php?nn=13920514000731
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
چندی پیش نیز یک فروند هواپیمای جنگنده بمب افکن میگ 29 در پایگاه دوم شکاری شهید فکوری تبریز با انجام 21 هزار نفر-ساعت کار توسط متخصصین این پایگاه مورد تعمیر اساسی و بازسازی قرار گرفت که نشان از توانمندی نیروی هوایی ارتش دارد.
اورهال این جنگنده میگ 29، که پس از 12 سال با موفقیت به پرواز در آمد، 24 ماه به طول انجامید که طی آن سه نوع سامانه مدرن الکترونیکی نیز بر روی آن نصب شده که قابلیت فنی و پشتیبانی آن را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.
[/quote]

سلام
جنگنده 12 سال زمین گیر بود و روس ها ....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط amirarsalankhan
      بمب افكن تهاجمي نسل بعد، LRS-B
       
                                 
       
       
      بمب افكن نسل بعد ( NGB، قبلا به نام بمب افكن 2018 شناخته مي شد ) يك برنامه به منظور توسعه يك بمب افكن جديد براي نيروي هوايي ايالات متحده بود. NGB قرار بود تا در حدود سال 2018 و به عنوان يك بمب افكن پنهانكار، مادون صوت، برد متوسط و با قابليت متوسط حمل سلاح وارد خدمت شود و به تدريج جايگزين بمب افكن هاي پير و پا به سن گذاشته (  B-52 Stratofortress  و B-1 Lancer ) گردد. ولي برنامه توسعه NGB با ظهور طرح بمب افكن دور برد تهاجمي سنگين ايالات متحده به فراموشي سپرده شد.
       
         
       
      اين اتفاق زماني افتاد كه در ژوئن 2010 سپهبد Breedlove  در مصاحبه اي بيان كرد كه اصطلاح بمب افكن نسل بعد مرده و از اين به بعد نيروي هوايي بر روي طراحي بمب افكن هاي دور برد تهاجمي كار خواهد كرد كه در آن از سيستم هاي به كار رفته در جنگده هاي F-22 و F-35 استفاده خواهد شد تا بمب افكني مقرون به صرفه و با قابليت هاي استثنايي هر دو جنگنده فوق جهت انجام ماموريت ها طراحي و توليد گردد.
       
             
       
       
      بمب افكن دور برد تهاجمي (Long Range Strike Bomber)
      برنامه توسعه بمب افكن دور برد تهاجمي ( LRS-B ) به معناي واقعي كلمه پنهانكار است! و اطلاعات خيلي كمي از آن منتشر شده است ولي اهميت آن را به خوبي مي توان در رفتار پنتاگون و شركاي صنعتي بزرگ آن احساس كرد.بسياري از كارشناسان معتقدند كه برنامه توسعه اين بمب افكن ساختار نيروي هوايي ايلات متحده را در 20 سال آينده شكل خواهد داد و هر شركتي كه برنده مناقصه توليد اين بمب افكن شود پول پارو خواهد كرد و بازنده نيز مي تواند مطمئن باشد كه جايگاهي در آينده هوانوردي نظامي ايلات متحده نخواهد داشت مگر ان كه معجزه اي كند!
      هر چند امروزه لاكهيد ماريتن به لطف پروژه F-35 آينده خود را در صنعت هوانوردي نظامي ايالات متحده تضمين كرده است و بويينگ نيز به مدد توليدات هوانوردي غير نظامي خود مي تواند از اين بحران عبور كند و تنها نورث روپ است كه چاره اي ندارد و  بايد اين مناقصه را برنده شود تا بتواند با خيال راحت به آينده خود فكر كند
      شناخته ها و ناشناخته ها
      پيش بيني شده 80 تا 100 فروند از اين بمب افكن جديد جايگزين ناوگان فعلي بمب افكن هاي ايالات متحده شود.  
      پنهانكار بودن ،قابليت حمل سلاح هاي هسته ايو داراي بودن هر دو حالت پروازي سرنشين دار و بي سرنشين از الزامات طراحي LRS-B است.قيمت تعيين شده براي هر فروند بمب افكن جديد 550 ميليون دلار در سال 2010 پيش بيني شده و قرار است به جهت كم كردن هزينه ها از فناوري موجود در طراحي ان استفاده شود ولي ساختار طراحي آن بايد به شكلي باشد كه بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز استفاده كند.دو رقيب اصلي در طراحي اين بمب افكن يكي كمپاني  Northrop Grumman, با سابقه طراحي بمب افكن پنهانكار و گرانقيمت B-2 است و ديگري مشاركت كمپاني هاي بويينگ و لاكهيد مارتين با سابقه طراحي جنگنده هاي F-22 و F-35 .همچنين پيش بيني مي شود در اواسط دهه 2020 اولين پروازهاي اين بمب افكن انجام شود.طبق حدس هايي كه كارشناسان مي زنند نيروي هوايي آمريكا به دنبال يك بمب افكن در اندازه اي حدودا نصف B-2 است كه از دو موتور F-135 همانند F-35 سود ببرد.
       
                                              
                                         
                                          پيشران F-135 Pratt  & Whitney
       
      الان همه شما ميگوييد اين كه خيلي كوچيكه، خب مسلما بايد بزرگتر بشه ولي با صحبتي كه رابرت گيتس وزير سابق دفاع انجام داد و به اعضاي كنگره گفت كه قيمت هر فروند 550 ميليون دلار ميشود راه را بر روي بزرگتر شدن اين بمب افكن فعلا بست. و اين نگراني را در بين كارشناسان به وجود آورد كه هر شركتي كه بتواند با حداقل آيتم هاي اساسي يك بمب افكن توليد كند برنده اين مناقصه خواهد بود بدون توجه به نيازهاي اساسي نبردهاي آينده.بنابراين يكسري الزامات از سوي كارشناسان هوانوردي نظامي جهت توسعه LRS-B  پيشنهاد شده است :
      پنهانكاري
      امروزه ميدانيم كه 80 درصد قابليت پنهانكاري به شكل و طراحي هواپيما بستگي دارد و فقط 20 درصد به مواد و تكنولوزي پيشرفته به كار رفته در آن وابسته است. كه همين 20 درصد هم بيشترين هزينه را به خود اختصاص مي دهد. پس يايد تعادل خوبي را بين اين دو بخش برقرار كرد تا هزينه هاي طراحي و توسعه سرسام اور نباشد.
      تعمير و نگهداري
      استفاده از مواد جاذب امواج رادار ساخته شده مي تواند نگهداري اين بمب افكن را بسيار راحت تر كند تا استفاده از موادي كه در لبه تكنولوژي روز قرار دارند و بسيار گران قيمت خواهند بود و نگهداريشان نيز بسيار مشكل است.ولي پلت فرم طراحي نيز بايد به شكلي باشد كه اين پرنده بتواند در 50 سال آينده آسمان ها را همچنان تسخير كند و پذيراي مواد جديد و تكنولوژي هاي نوين نيز باشد.
      قابليت حمل بمب هاي هسته اي
      تصميم گيري در اين مورد بايد همين الان صورت بگيرد، هر چند نيروي هوايي علاقه دارد تا چند سال بعد از توليد بمب افكن ها مجوز حمل سلاح هاي هسته اي را براي آنها صادر كند ولي با توجه به پيشرفت هاي سريع در صنعت هوانوردي نظامي از الان اين پرنده بايد طوري طراحي شود كه حداقل نيمي از آنها از ابتدا قابليت حمل بمب هاي هسته اي و هيدروژني را داشته باشند. و توانايي بازدارندگي ايالات متحده را همچنان حفط كنند.
      كنار گذاشتن طرز فكر شواليه تنها!
      بسياري از مردم فكر مي كنند كه پنهانكاري يعني يك جنگنده پنهانكار به تنهايي و با شجاعت به مانند يك شواليه به مواضع دشمن حمله مي كند و تمامي آنها را نابود ميسازد!! از الان بايد اين تفكر را دور ريخت و يك برنامه جامع جهت حملات پر تعداد بمب افكن هاي نسل بعد در نظر گرفت و تمام سناريوهاي موجود و تهديدات لازم را در آنها پيش بيني كرد تا قدرت واقعي بمب افكن ها و تاثير آنها بر روي مواضع دشمن مشخص شود.
      ساخت يك بمب افكن، نه فقط يك پلت فرم صرف
      در سال هاي بعد LRS-B تنها بمب افكن سنگين ايالات متحده خواهد بود. پس بايد به شكلي طراحي شود كه قابليت باز طراحي بسياري از قسمت هاي آن وجود داشته باشد و بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز به خوبي بهره مند شود. همچنين LRS-B بايد بتواند ماموريت هاي دريايي را نيز به خوبي ماموريت هاي زميني انجام دهد.
      نگه داشتن خلبان در كابين
      با وجود داشتن فناوري پروازهاي بي سرنشين اما ما نبايد در دام اين صحبت ها بيافتيم كه LRS-B بايد تنها قابليت بي سرنشين داشته باشد!، نداشتن خلبان در ميدان نبرد يعني نداشتن حس مسئوليت پذيري و ابتكارات لحظه اي نمي توان از جذابيت هاي فراوان پرنده هاي بي سرنشين گذشت ولي يك بمب افكن سنگين بي سرنشي نياز به حمايت زميني بسيار بيشتري از بي سرنشين هاي فعلي دارد كه اين خود هزينه ها را بسيار بالاتر مي برد.مورد بعدي قابليت ضعيف بي سرنشين ها در سوخت گيري هاي هوايي است كه در حين ماموريت هاي يك بمب افكن دوربرد الزامي است و يك خلبان در هر شرايط آب و هوايي يا زماني به راحتي آن را انجام مي دهد.و در آخر فكر كنيد كه يك بي سرنشين بخواهد بمب هسته اي نيز با خود حمل كند، خيلي فكر خوبي نيست و حتي كابوس آور نيز هست. هر چند خيلي ها فكر ميكنند بهتر بمب هاي هسته اي را به دست بي سرنشين ها سپرد!
      فراموش نكردن چيزهاي كوچك
      بايد فضاي كافي براي خلبان در پروازهاي طولاني در نظر گرفت تا اعصابش راحت باشد و تحت فشارهاي جسمي قرار نگيرد. اين مورد حتما بايد لحاظ شود و سعي شود از تجربه B-2 در اين مورد درس گرفته شود.
      در ژانويه 2011 نيروي هوايي فهرستي كوتاه از اهداف مورد نظر خود را براي بمب افكن تهاجمي منتشر كرد
      اهداف طراحي در نظر گفته شده براي يروژه LRS-B در ژانويه 2011
      كل هزينه پروژه نبايد از 40 تا 50 ميليارد دلار بيشتر باشد سرعت مادون صوت حداكثر بردي پروازي بيشتر از 9250 كيلومتر مداومت پروازي 50 تا 100 ساعت براي پروارهاي بي سرنشين قابليت بقا در حملات روزانه به مواضع دشمن با وجو د قدرتمند ترين دفاع هوايي موجود  
      در پايان تصاويري از طرح هاي مفهومي اراده شده توسط سه كمپاني معظم شركت كننده در اين مناقصه
       
                       
                                                           
       طرح پيشنهادي كمپاني نورث روپ گرومن
       
       
       
       
                      
                                                                              
       طرح پيشنهادي كمپاني لاكهيد
       
       
       
       
       
                         
                                           
        طرح پيشنهادي كمپاني بويينگ
       
       
      حال بايد منتظر ماند و ديد كه در چند ماه آينده مقامات نيروي هوايي كدام يك از طرح هاي پيشنهادي را براي آينده توان هوايي ايالات متحده انتخاب خواهند كرد.
      نظر شما چيست؟
      كم و كاستي بود  دوستان به بزرگواري خودتون ببخشيد، تقديم به ارواح طيبه شهداي مرزباني ناجا در حادثه اخير نگور
      با تشكر فراوان از دوست و استاد گرامي جناب 7mmt به جهت پيشنهاد اين موضوع و كمك هاي بسيارشان
      تهيه شده توسط امير ارسلان رهسپار ، فقط براي ميليتاري
       
       
      منابع :
      http://en.wikipedia.org/wiki/Next-Generation_Bomber
       
      http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2015/01/18/air-force-bomber-industry/21805275/
       
      http://defensetech.org/2014/09/15/air-force-plans-major-step-in-long-range-strike-bomber-program/
       
      http://breakingdefense.com/2014/09/b-2-pilots-lessons-for-lrsb-americas-new-bomber/
    • توسط MR9
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      سرکوب پدافند هوایی دشمن
        (Suppression of Enemy Air Defenses /SEAD)
       

       
       وایلدویزل / استاندارد 
       
      یکی از ماموریتهای اصلی واحدهای پروازی نیروی هوایی پس از ظهورسه عنصرجدید در نبردهای معاصر (رادار/ توپخانه ضدهوایی هدایت راداری و نهایتا" موشکهای هدایت شونده زمین به هوا)، کنترل و ازکارانداختن و نابودی این  سامانه ها  می باشد . بررسی دقیق نبردهای به وقوع پیوسته پس از جنگ دوم جهانی نشان می دهد که هرکدام از این نبردها ، جنبه های نوینی از فناوری را با بکارگیری تجهیزات ، تسلیحات و تاکتیک ها به نمایش گذاشته و نشان داده اند که گاهی استفاده از  وجودبرتری کمی تسلیحات غیر پیشرفته در مقابل برتری کیفی تسلیحات پیشرفته و یا برعکس ، پیروزی های نظامی خیره کننده ای را به ارمغان آورده است. در کنار این مساله و به موازات افزایش توانایی های رزمی یک سامانه تسلیحاتی ،توسعه تاکتیکهای مورد نیاز نیز یک اصل غیر قابل اجتناب بشمار می رود . در چنین شرایطی ، سامانه های پدافند هوایی نیز از این قاعده مستثنی نبوده ، چــنانکه این نوع از سیستم های جــــنگ افــــزاری می بایست دارای قابلیت های پدافندی مناسبی باشند تا درمرحله آغازین تهاجم دشمن ، بتوانند ایمنی مناطق مسکونی ، مراکز ثقل سیاسی، نظامی و اقتصادی را از گزند بمباران و آسیب حفظ نمایند و با ایجاد لطمات عمده به پیکره و استخوان بندی قدرت هوایی دشمن ، باعث لغو ماموریت های تهاجمی وبه احتمال زیاد تغییر نتیجه جنگ شوند . بنابراین، به صورت طبیعی ،  نیروی هوایی مهاجم سعی خواهد نمود تا تهاجم خود را با انجام ماموریت های سرکوب پدافند هوایی آغاز نماید . برهمین اساس و بنا به تعریف وزارت دفاع ایالات متحده ، سرکوبی پدافند هوایی دشمن عبارتند از :
       
      " انجام هرگونه فعالیتی به منظور خنثی سازی ، نابود سازی و ایجاد اختلال موقت یا دائم در سامانه های پدافند هوایی زمین و دریاپایه دشمن بوسیله تجهیزات مخرب یا اخلالگرها "
       

       
       
      جنگنده / بمب افکن F-105G ، یکی از مهمترین جنگ افزارهای ارتش ایالات متحده برای مقابله با آتشبارهای سام ارتش ویتنام شمالی بشمارمی آمد .
       

       
      جنگنده / بمب افکن F-4G  در حال تیک آف از فرودگاهی در عربستان
      در حالی که برای اجرای ماموریت SEAD ، به مهمات متنوعی شامل مشکهای هوا به زمین ماوریک و مهمات ضد تشعشع شرایک و غلاف جنگ الکترونیک مجهز شده است .
       
       

       
       
      ارتش ایالات متحده برای ایجاد برتری هوایی بر فراز منطقه نبرد ، تاکید زیادی بر استفاده از اسکادارن های وایلد ویزل دارد .
      تصویر فوق یکفروند جنگنده / بمب افکن A-7E را بر روی عرشه فوقانی ناو هواپیمابر USS AMERICA نشان میدهد که برای اجرای عملیات بر علیه آتشبارهای دفاع هوایی لیبی (عملیات دره الدورادو ) آماده می شود . به نظر می رسد پرنده فوق برای اجرای این ماموریت به مهمات ضد رادار شرایک و مهمات هوابه زمین راک آی مارک II مجهز شده است .
       

       
       
      ارتش های اروپایی نیز پس از مشاهده تاثیر تسلیحات ضد رادار ، بسرعت خود را به قابلیت های ضد رادار مجهز نمودند .
      تصویر فوق یک فروند تورنادو ECR نیروی هوایی آلمان را که به مهمات ضدرادار هارم مجهز شده است را نشان میدهد
       

       
       
      مهمات ضد تشعشع AGM-88 HARM، جنگنده / بمب افکنF/A-18 C
       

       
       
      نیروی هوایی بریتانیا ، به شکل وسیعی از مهمات ضد رادار درسازمان رزم نیروی هوایی خود بهره می برد .
      تصویر فوق ، یک تیر موشک ضد تشعشع آلارم را بروی یکفروند جنگنده/ بمب افکن تورنادو GR4 نشان می دهد .
       

       
       
      در حال حاضر پرنده ویژه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده برای اجرای ماموریتهای سرکوب پدافند هوایی ، جنگنده/بمب افکن F-16 CJ بشمار می آید .
       
      پرنده فوق ، یکفروند F-16 CJ بلاک 50 سری D است که برای اجرای ماموریت SEAD ، به طیف متنوعی از مهمات شامل ، AIM-120 آمرام ، AIM-9 M سایدویندر در جایگاه های دو وهشت  ، مهمات ضد رادار AGM-88 هارم در جایگاه های سه و هفت ، و برای هدفیابی به یک غلاف AN/ASQ-213 ، مسلح شده است .
      با این حال و براساس نظرات خلبانان شرکت کننده در جنگ ویتنام ، قابلیتهای تاندرچیف و فانتوم به مراتب افزون تر از این نمونه فالکون بشمار می آمد .
       
       
      نویسنده و مترجم : کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی - MR9
      Military.ir Copyright
      تمامی حقوق برای انجمن میلیتاری محفوظ است
      منابع  :
      1- Davis, Larry and Menard, David, Republic F-105 Thunderchief
      2- Bill Siuru, Bill Holder-General Dynamics F-16 Fighting Falcon
      3-F-4 PHANTOM II IN ACTION
      4- "MODERN MILITARY AIRCRAFT "THUD"
      5- A-7 IN ACTION
      6- ویکی
      7- مطالعات شخصی اینجانب از منابع گوناگون
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.