امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

در مورد تولید صاعقه در این تاپیک قبلا توضیح دادم , همونطور که میدونید آخرین سری صاعقه ها در تاریخ 91/2/25 به تعداد 3 فروند تحویل داده شدن که ظاهرا تولید این نمونه ها از تاریخ 90/07 شروع شده بود که تحویل این جنگنده ها 7 ماه طول کشید (بدون در نظر گرفتن تست های پروازی) و اگه تولید این جنگنده ها ادامه داشت تو این فاصله زمانی حداقل 10 فروند دیگه میشد تولید کرد که ظاهرا به دلیل نبود سفارش انجام نشده و به جای اینکار صاعقه تبدیل به یه جت آموزشی مافوق صوت شده که احتمالا از نمایشگرهای چند منظوره و قابلیت های بیشتر نسبت به صاعقه نسل قبل بهره میبره! خبر تلاش برای تولید این نوع صاعقه در تاریخ 91/06/04 منتشر شد که قرار بود تا پایان سال 92رونمایی بشه و از شواهد هم پیداست که اون زمان این هواپیما تقریبا آماده بوده به طوری که جانشین فرمانده نیروی هوایی ابراز امیدواری کرد که این جنگنده تو رژه فروردین 93 شرکت بکنه ولی نشد تا اینکه جناب منطقی وعده رونماییش رو در ماه گذشته (2 روز پیش از مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته ای) دادن ولی ظاهرا اجازه رونمایی داده نشد! مثل خیلی از تجهیزات (زیر دریایی فاتح-موشک صیاد 3- پهپاد راهبردی) دیگه! 

به هر حال صاعقه اون چیزی نیست که ما بهش نیاز داشته باشیم! در صورت ساخت و تولید انبوه این جنگنده در واقع نیروی هوایی 40 -50 سال پیش رو دوباره احیاء کردیم که در عمل با اقتضاعات اون زمان (مثل استفاده از رادار و برخی تجهیزات خارجی) چیز بدرد بخوری از آب درنمیومد پس تولید انبوهش هم کار عقلانی نبوده و انجام هم نشده!

یک بخش از مشکلات هم برمیگرده به فاصله تکنولوژیکی ما با غرب و همسایه ها! این فاصله باید به نحوی پر میشد که تو این سال ها با سرمایه گذاری های صورت گرفته در زمینه تولید مواد و آلیاژها و سایر تجهیزات (موتور-اویونیک-رادار و...) شاهد معرفی یه سری  دستاوردها بودیم و اینطور نبوده که کلا کاری صورت نگرفته باشه! بلکه تلاش شده خلاء موجود به نحوی پر بشه و زیرساخت تولید جنگنده در کشور بدون وابستگی به وجود بیاد!

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام
برادر عزیز می خوای قبول کن یا نه این دو کابینه بزای دو سال پیش است .این طرح برای امسال و پارسال نیست برای ده و پانزده سال قبل است که نیرو طراحی کرپه بود نه وزارت .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام 

جسارتا اجازه بدید از این بحث ها فاصله بگیریم چراکه هدف اصلی ما بحث روی ساخت جنگنده نیمه سنگینه و اینها حاشیه محسوب میشن!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارسال شده در · مخفی شده توسط Skyhawk، 2 دی 1393 - دلیلی ارایه نشده است
مخفی شده توسط Skyhawk، 2 دی 1393 - دلیلی ارایه نشده است

http://www.military.ir/forums/topic/28116-

 

برای خود من می نویسه  که (( شما برای مشاهده این انجمن مجوز ندارید. ))

 

http://upload7.ir/imgs/2014-12/76381077888554734154.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
ارسال شده در · مخفی شده توسط MOHAMMAD، 2 دی 1393 - ????? ?? ?????? ????
مخفی شده توسط MOHAMMAD، 2 دی 1393 - ????? ?? ?????? ????
در زمانی که حقوق پرسنل نهاجا حدود900تومن هست البته متوسط ستوانسوم
نباید انتظار معجزه داشت
در اکثر کشورها حقوق نیروی نظامی از کلیه افراد بیشتره
اما در ایران حقوق کارمند بانک(ابدارچی)تقریبا دوبرابره
و بماند که مزایای شغل بانک با همه شرایطش خیلی بهتره
در خصوص طراحی وساخت جنگنده خوشبختانه از نظر علم طراحی چیزی کم نداریم.
اما تو کشور ما
اگه از شما بپرسن حاضرید در بانک کار کنید یا نیروی هوایی کدام را انتخاب میکنید
خواهشا شعار ندهید
سرمایه گزاری در امری که نهایت آن مشخص نیس اجرایی نمیگردد
مثلا شما پس از کلی تحقیق طرح شفق رو ارایه میدهید اما با تغییر وزیر طرح به فراموشی سپرده میشه واصلا معلوم نیست طرح تبلیغاتی بوده یا اجرایی
ما در ایران هم در بعد کمیت نیازمند جنگنده سبک وزن هستیم هم در بعد کیفیت نیازمند جنگنده مولتی رول اما باور کنید اگر اکنون به ایران پیشنهاد خرید میگ21آبگرید شده هند را که توانایی شلیک موشک r77دارد بدهند ایران در هوا قبول میکند
علت آن عدم توانایی در ساخت جنگنده آنهم در مدت کوتاه است
حال بیاییم واقع بین باشیم پسرشهید ستاری در مصاحبه ای نسبت به وضعیت نیروی هوایی اظهار نارضایتی داشت اما آیا با حرف کار درست میشود
تنها راه کوتاه مدت تولیدمشترک هواپیما با چین است مثل پاکستان وبعد انتقال تکنولوژی وانشالله ساخت جنگندها ی بهتر
فعلا بهتر از چین موجود نیس به روس ها هرگز نمیشه اطمینان کرد بقیه کشور ها هم که بخاطر تحریم همکاری نمیکنن
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
با سلام
اگر گزینه جنگ تمام اعیار است با امریکا خوب تا چند ده اینده فکر برابری هوایی نمی توانیم باشیم هزینه دارد کمر شکن فقط باید به فکر ایجاد یک تاکتیک باشیم مثل عراق و لیبی اسمان خود را در اختیار انها نگذاریم برای ان هم نهایتا به یک اف چهارده مدل روز نیاز داریم که می شود اف۲۲ ،یک نکته است توان فعلی هم درحال حاضر می تواند کمک کند اما نه بصورت کامل ، اما مسئله فقط این بحث مطرح نیست بحث اشرار و ترریستها مطرح است یک چیزی شبیه سوخو ۲۵لازم است تو عراق کربرد را دیدیم . یکی چیزهای هم برای ازمایش لازم داریم برای تست رادار و غیر برای ابتدا صاعقه خوب بود .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در مورد صنایع دفاعی سخن بسیار است برای گفتن اما حقیر هر بار درگیر تایپیکهای تخصصی شدم مورد اماج اعتراض دوستان و منفی هایشان قرار گرفتم

حتی در بدیهی ترین چیزها مثل برد تفنگ 100 سال پیش!!!

به هر حال مینویسیم و اگر لایق باشد دوستان میخوانند.

بحث نظامی گری در بخشهای تخصص با نظامی گری پادگان خیلی فرق دارد

مشکلی که هم اکنون در بخش هوایی داریم کمبود متخصص ورزیده و دارای دانش است

لطفا دوستان سو برداشت نکنند

برای مثال اگر تشریف ببرید به شیلترهای تعمیراتی و یا اورهال با انبوهی از متخصصان مسن(با سن و سال خیلی خیلی بالا)

و تعداد بیشتر تکنسین جوان(واقعا جوان) مواجه میشید

یعنی تک و توک متخصص میان سال داخلشان میبینید که این هم علت دارد

بیشتر جوانان که در بخش تعمیراتی(اویونیک بدنه.ای ان پی و ...) کار و تحصیل میکنند بعد از به سر امدن مدت تعهد خدمتیشان سریعا استعفا میدهند و جذب  بخش خصوصی میشوند

و اندکی بعد هم شاید دیار غربت!!

یعنی عملا این وسط کمبود نیروی متخصص و کار ازموده یا بقول تعمیراتی ها دست به آچار داریم اینگونه است پیر مردهایی دعوت به کار شده اند که دانشی که در زمان سابق در امریکا و ....اموخته اند را

اموزش بدهند به  جوانی که تازه اول راه است جوانی که با شوق خدمت امده ولی بعد سالها

وقتی به هم رشته ایی هایش نگاه میکند در شرکتهای خصوصی میبیند داراییش خرج یومیه شده و خانه ایی سازمانی.

(ببخشید بیشتر اینها درد دل است)

میرسیم به ساخت جنگنده

ساخت جنگنده ملزوماتی دارد که متاسفانه ما از ان محرومیم

هواپیما که میگویم منظورم پرنده واقعی است نه بدنه فلان هواپیما موتور روسی فلان و ....... چیزی به نام گاو شتر پلنگ!!!!!!

این جا دو بحث مطرح میشود متریال و 

دانش ساخت و طراحی

در مورد متریال که واقعا محرومیم به گونه ایی که مثلا هواپیماهایمان که دچار خستگی نقطه ایی هستند را یاماخ(فارسی تکه چه میشود؟؟) میزنیم یعنی کل موضع را عوض نمیکنیم 

چرا که آلمنیوم فوق الذکر تحریم است و وربق موجود هم با هزار بدبختی خریداری شده

اینجاست که شعار قناعت از ایمان است مطرح میشود

که البته اینکار طبق دفترچه فنی هواپیما اشتباه است اما خیلی جاها باید منوالها را نادیده گرفت!!

 در مورد دانش ساخت الحق و النساف انسانها و بیشتر جوانان نابغه ایی در این دیار داریم

به گونه ایی که گاهی جوانی روستایی از دور افتاده ترین روستای کهکلویه طرحی داده که  غرب و شرق از ان غافل بوده اند

اما اینجا هم مشکل داریم یعنی اتاق فکر

یا مدیریت درستی در این بخش هم صورت نگرفته

حتی در این بحث بهباد انقدر موارزی کاری و شرکتهای بزرگ و کوچک دارد هر ارگان و نیرویی که امارشان سر به فلک میزند!!

 نقدا در کشورمان 

قدرت و امکلنات طراحی و ساخت هواپیما در کوتاه و میان مدت موجود نیست

و چه بهتذر است

به فکر ارتقائ داشته هایمان باشیم

تا اضافه کردن خسته ایی به جمع خسته ها.............

این ارتقا هم باز نیاز به فکر و ایده شما جوانها دارد چرا که غرب و حتی شرق کوچکترین کمکی به ما نخواهند کرد که اگر بکنند هم توام با خیانت است و نسخه های ضعیف شده

پس چاره همینجاست

در انجمنهایی مثل میلتاری.

نیروی هوایی و کلا صنایع نظامی ایران نیاز به تجهیزات

غربی و شرقی جدید ندارد نیاز به خون تازه و جوان و مهمتر ایده های شما دارد

ایده هایی که گاه اثر گذاریشان برابر است با کل توان دشمن در ان بخش.

 

با احترام

مانا باشید :rose:

ویرایش شده در توسط greenliving
  • Upvote 8
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 یاماخ(فارسی تکه چه میشود؟؟)  :rose:

سلام

میشود وصله . :rose:

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام به همه دوستان نیاز نیروی هوایی در درجه اول موتور بعد رادار هواپیما میباشد. در بقیه زمینه ها از طراحی و آلیاژ و تونل بادو چرخو .... تجربه لازمو کسب کردیم و علم پیشنیازو بدست آوردیم از پروژهای صاعقه و آذرخش اگر این دو مورد رفع بشه ( با بوجه) رسمن دیگه تولید کننده بومی جنگنده میشیم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

از لحاظ دانش فنی ، وضعیت به شکلی هست که از لحاظ کمی ( نه کیفی ! ) می شه کاری کرد !
 
به صورت ساده ، تا دلمون بخواد می تونیم F-5 ( آذرخش ) بسازیم !
 
حتی می شود به فانتوم هم فکر کرد !
 
حتی میراژ !
 
ولی ( به جز مواردی که قبلا گفتم ) موضع اینه که ما چیزی در حد F-35 و F-22 رو می خوایم ، در حالی که توانایی مون در حد F-5 و کلا نسل 3 و 3.5 ( اثبات شده ) هست !
 
ما که به اون F-35 و F-22 نمی رسیم ، از همین توانایی که داریم هم درست استفاده نمی کنیم !
 
لازمه رشد و توسعه توانایی کنونی مون به سطح بالاتر ، استفاده گسترده از آن بوده و هست !
 
درسته F-5 به پای جنگنده های نسل 4 به بعد نمی سه ، ولی مهم ترین مزیتش این بود که با تولید انبوه F-5 آذرخش ما حداقل زنجیره طراحی و تولید قطعاتمون رو که یک زنجیزه ناقص و گارگاهی هست رو تبدیل می کردیم به یک زنجیره کامل و صنعتی !
 
به همین چین نگاه کنیم !
 
چینی ها زنجیره طراحی و تولیدشون رو با همون میگ 19 و 21  آبگرمکن عهد بوق توسعه دادن و زمانی که فن آوری های جدید بدستشون رسید به خاطر بستر آماده ای ( همین زنجیره طراحی و تولید ! ) که داشتن ، به سرعت عقب موندگیشون رو کم کردن !

 

یا به همین نیروی دریایی خودمون نگاه کنیم !

 

و یا پدافند هوایی !

 

تو صنعت پهپاد هم عملا حرکتمون همزمان با حرکت جدی در سطح جهان بود که نتیجه اش مطرح بودن نام ایران تو صنعت ( در امروز ) هست !

 

و اینم بگم که هنوز دیر نشده !

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارسال شده در (ویرایش شده) · مخفی شده توسط MOHAMMAD، 2 دی 1393 - ?? ???? ?? ?????? ????
مخفی شده توسط MOHAMMAD، 2 دی 1393 - ?? ???? ?? ?????? ????

خب خداروشکر نظراتو که میخونم دارم امیدوار میشن که فضا داره واقع بینانه تر میشه.یکی از دوستان در مورد جنگنده گفتن با برد 180 کیلومتر خوبه قصد بحث در مورد این رنج ندارم اما ایا واسه کشور ایران که سردار اسماعیلی! میگن به هواپیمای جاسوسی پنهانکار امریکایی اخطار داده(خودشون ادعا دارن که تجهیزات داخلی هست) ایا ساختن رادار جنگده با برد 180 کیلومتر اینقدر سخته! الان نیایید لطفا دم از متفاوت بودن بزنید شما موشک میسازید زمین به زمین خب بعدش میتونید روی موشکهای هوا به هوا هم کار کنید چون میشه گفت تجربه طرح قبلی (زمین ب زمین) بکارتون میاد(تفاوت دارن قبول از سایز!! رفته تا..... اما خب میشه گفت دید خوبی هم داریم) در این مورد هم همینطوره..در هر صورت به نظر من باید بعد صاعقه دنبال میگ میرفتیم از موتورش گرفته تا رادارش رو بررسی میکردیم و در نهایت موتور 20-40سال پیشو با موتوری بومی قدرتمند تر جایگزین میکردیم من باور دارم که توان علمی و حتی صنعتی ساخت موتور رو داریم اما چرا نمیسازیم من به شما میگم چون اقایون تو توهم پهپاد هستن باور کنید یا نکنید همین توهمات روی زرهی و توپخانه کشور هم تاثیر گذاشته به نظر اقایون تا ضد زره هست تانک ب چه درد میخوره!(تانکی که با اکراین در زمینه تی 72 بهینه شده بودرو یادتون میاد موتور تی 80 و..... نتیجش چی شد؟ طرح ذ چی شد چرا هی داریم ام 60 و چیفتنهارو مثلا اورهال میکنیم!!! لطفا در مورد تانک ام 60 دم از سابرا نزنید که واقعا حوصله متقاعد کردن شماهارو ندارم) تا موشک هست توپخانه چیکارس! واین داستان ابلهان تصمیم گیر همچنان بی کمو کاست داره ادامه پیدا میکنه...راستی چرا پوتینهای فرماندهان ارتش با پوتینهای سرباز صفر متفاوت هست؟ 

ویرایش شده در توسط ia65
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست

دوستان متاسفانه روند پیش رو کمی ناامید کننده هست! شما حتی به خودتون اجازه تفکر در مورد نیازها رو نمی دید! حرف ما تو این تاپیک این نیست که در کجا قرار داریم! ما قرار بود تو این تاپیک تهدیدات پیش روی کشور رو ببینیم و بر مبنای همین تهدیدات نیازهای آینده نهاجا رو تعیین کنیم! متاسفم که میبینم حاضر نیستیم از حصار کشیده شده بر دور ذهنمون خارج بشیم! ما قبلا در مورد توانمندی های کشور در زمینه تولید اجزای مختلف جنگنده صحبت کردیم و قرار نیست که در هر تاپیکی اینها رو مجددا تکرار کنیم! در حال حاضر ما تقریبا توانایی تولید تمام اجزای اف 5 رو در اختیار داریم و چیزی نیست (حداقل من اطلاع ندارم) که نتونیم بسازیمش! در زمینه پیشران جت پروژه های مختلفی در کشور درحال اجراست که نمونه هاییش رو دیدیم ! کشوری که قصد داره هواپیمای مسافربری  متوسط  (از طراحی اجزا تا تولید قطعات بدنه و سازه و پیشران)  رو با توان داخلی تولید کنه یقیقا در زمینه فناوری های هوایی به نقطه مطلوبی رسیده! در مورد جنگنده نیمه سنگین هم به نظر میرسه این پروژه برنامه مشترک نهاجا و وزارت دفاع هست که طراحیش احتمالا برعهده دانشگاه شهید ستاری و دانشگاه صنعتی مالک اشتر قرار گرفته که در صورت پایان در صنایع وزارت دفاع (و نه نهاجا) ساخته میشه! حتی در این زمینه شاید بشه از روسیه  (با توجه به اختلافات ایجاد شده مابین روسیه و آمریکا) هم کمک دریافت کرد! چند روز پیش پوتین از همکاری روسیه و ایران در زمینه هواپیما سازی صحبت میکرد که احتمالا منظورش طراحی هواپیمای 150 نفره بود! بنابراین متوقف شدن در وضعیت نهاجا کمکی به ما نمیکنه و حتی بحث رو به انحراف میبره!

من سعی کردم تو لینک زیر وضعیت ایران رو در صنعت هوایی تشریح کنم پس بهتره برای اطلاع از وضعیت موجود به این لینک مراجعه کنید:

http://www.military.ir/forums/topic/28533-ساخت-جنگنده-های-ایرانی-نسل-جدید؛-رویایی-دست-نیاف/?p=412463

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام خدمت دوستان و تشکر از جناب شهاب ثاقب عزیز که زحمت کشیدند.

 

اول مجبور شدم کلی پست بی ارتباط و آف تاپیک رو مخفی کنم! دوستان توجه به موضوع تاپیک داشته باشند! این از یک.

 

همش میگید کاش ما جنگنده می ساختیم اینجور و اونجور و ال و بل و جیمبل، حالا یه فرصتی هست که بیاید و نظرتون رو بگید، به قول جناب واریور از خیلی جاهای مهم میان و همین نظرات از دید خودتون بی اهمیت رو می خونن! فقط زیرش نمی نویسن که از کجا اومدن و خوندن، پس بهتره هر کی نظری داره بصورت منسجم و تا جایی که می تونه دقیق ارائه بده و دلیلشم بگه، شاید به درد دست اندرکاران کار بخوره، اینم از دو.

 

نقد وانتقاد زیاده، خودم از منتقدین خیلی از سیاستهای دفاعی ارتش و وزارت دفاع و ... هستم ولی حرف دشمن شاد کن نزنیم بهتره، اینم از سه.

 

نظرات فنی برای پست بعدی ان شا الله.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یک پروژه تکنولوژیک با تایپ جنگنده خیلی فرق داره، به وزن باشه امورز جی10 بسیار سنگین تر از اف-5 هست، ولی شما مثلا یک جنگنده دو موتوره با سطح بال کم و تنوع تسلیحاتی کم رو با J10 قراره مقایسه کنید؟

اشاره به وزن یک پروپاگانداست، همونطور که اصل قضیه ساخت جنگنده در داخل پروپاگانداست. امروز حدود 32 فروند آذرخش تولید شده داریم توی انبارها هیچکدوم به درد هیچ گردانی نمی خورن، چرا؟ چون شما تا بیای خودت رو جمع کنی و طرح رو برسونی به خط، اونهم طرحی به بدویت اف-5، نیازهای صحنه نبرد سالهاست که تغییر کرده.

در صورتی که برای مثال همون ابتدا می شد مثل اسرائیل با تولید تحت امتیاز شروع کرد و به اینجا رسید.

واقعیت اینه که ما سالها روی توان موشکی و توپخانه مون مانور دادیم و دل خوش کردیم اما امروز در نبردهای سوریه و عراق می بینیم که توان توپخانه ما هم منعطف و زبده نیست،‌برای ثال ما هنوز منتظر دیدن محصولی مثل Nona هستیم که این فشل بودن توپ هامون رو توی جنگ شهری جبران کنه ولی آیا میشه دید اینرو، اصلا امیدی داریم به همچین چیزی؟ سیستم های یک  پارچه که اصلا متعلق به یک دنیای دیگه هستن.

شما می خواید خودتون رو با چهارتا پوستر سرگرم کنید راحت باشید،‌ واقعیت های نبرد ما اینه که سال 2014 داریم تو سوریه بشکه می اندازیم پائین،‌کسی نمی تونه یهو از بشکه برسه به جنگنده نسل 4 ساختن، مشکل اصلی این سیستم تفکر شلخته و بدون دیسیپلینشه، درد اول اونه، اون رو حل کنید تا بحث جنگنده موضوعیت پیدا کنه.

ویرایش شده در توسط mo313
  • Upvote 10
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نظر دم متغیر باشه چیز جالبی میشه شما چون شما به اف 23 نگاه بکنی میبینی که از نظر اوج گرفتن و سرعت خیلی بهتر از اف 22  هست ولی اف 22 دارای مانور بهتری نسبت به اون هست در ضمن اف 22 و اف 23 تفاوت بزرگشون از لحاظ دم جنگنده است حالا اگر بشه چیزی ساخت که توانا یی تغییر زاویه دم هواپیما رو داشته باشه مثل همون چیزی که تو تام کت میبینیم البته با این تفاوت که در تام کت این عمل در بالها صورت میگره ولی در جنگنده فوقدر دم جنگنده البته این ها در حد یکایده است

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط amirarsalankhan
      بمب افكن تهاجمي نسل بعد، LRS-B
       
                                 
       
       
      بمب افكن نسل بعد ( NGB، قبلا به نام بمب افكن 2018 شناخته مي شد ) يك برنامه به منظور توسعه يك بمب افكن جديد براي نيروي هوايي ايالات متحده بود. NGB قرار بود تا در حدود سال 2018 و به عنوان يك بمب افكن پنهانكار، مادون صوت، برد متوسط و با قابليت متوسط حمل سلاح وارد خدمت شود و به تدريج جايگزين بمب افكن هاي پير و پا به سن گذاشته (  B-52 Stratofortress  و B-1 Lancer ) گردد. ولي برنامه توسعه NGB با ظهور طرح بمب افكن دور برد تهاجمي سنگين ايالات متحده به فراموشي سپرده شد.
       
         
       
      اين اتفاق زماني افتاد كه در ژوئن 2010 سپهبد Breedlove  در مصاحبه اي بيان كرد كه اصطلاح بمب افكن نسل بعد مرده و از اين به بعد نيروي هوايي بر روي طراحي بمب افكن هاي دور برد تهاجمي كار خواهد كرد كه در آن از سيستم هاي به كار رفته در جنگده هاي F-22 و F-35 استفاده خواهد شد تا بمب افكني مقرون به صرفه و با قابليت هاي استثنايي هر دو جنگنده فوق جهت انجام ماموريت ها طراحي و توليد گردد.
       
             
       
       
      بمب افكن دور برد تهاجمي (Long Range Strike Bomber)
      برنامه توسعه بمب افكن دور برد تهاجمي ( LRS-B ) به معناي واقعي كلمه پنهانكار است! و اطلاعات خيلي كمي از آن منتشر شده است ولي اهميت آن را به خوبي مي توان در رفتار پنتاگون و شركاي صنعتي بزرگ آن احساس كرد.بسياري از كارشناسان معتقدند كه برنامه توسعه اين بمب افكن ساختار نيروي هوايي ايلات متحده را در 20 سال آينده شكل خواهد داد و هر شركتي كه برنده مناقصه توليد اين بمب افكن شود پول پارو خواهد كرد و بازنده نيز مي تواند مطمئن باشد كه جايگاهي در آينده هوانوردي نظامي ايلات متحده نخواهد داشت مگر ان كه معجزه اي كند!
      هر چند امروزه لاكهيد ماريتن به لطف پروژه F-35 آينده خود را در صنعت هوانوردي نظامي ايالات متحده تضمين كرده است و بويينگ نيز به مدد توليدات هوانوردي غير نظامي خود مي تواند از اين بحران عبور كند و تنها نورث روپ است كه چاره اي ندارد و  بايد اين مناقصه را برنده شود تا بتواند با خيال راحت به آينده خود فكر كند
      شناخته ها و ناشناخته ها
      پيش بيني شده 80 تا 100 فروند از اين بمب افكن جديد جايگزين ناوگان فعلي بمب افكن هاي ايالات متحده شود.  
      پنهانكار بودن ،قابليت حمل سلاح هاي هسته ايو داراي بودن هر دو حالت پروازي سرنشين دار و بي سرنشين از الزامات طراحي LRS-B است.قيمت تعيين شده براي هر فروند بمب افكن جديد 550 ميليون دلار در سال 2010 پيش بيني شده و قرار است به جهت كم كردن هزينه ها از فناوري موجود در طراحي ان استفاده شود ولي ساختار طراحي آن بايد به شكلي باشد كه بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز استفاده كند.دو رقيب اصلي در طراحي اين بمب افكن يكي كمپاني  Northrop Grumman, با سابقه طراحي بمب افكن پنهانكار و گرانقيمت B-2 است و ديگري مشاركت كمپاني هاي بويينگ و لاكهيد مارتين با سابقه طراحي جنگنده هاي F-22 و F-35 .همچنين پيش بيني مي شود در اواسط دهه 2020 اولين پروازهاي اين بمب افكن انجام شود.طبق حدس هايي كه كارشناسان مي زنند نيروي هوايي آمريكا به دنبال يك بمب افكن در اندازه اي حدودا نصف B-2 است كه از دو موتور F-135 همانند F-35 سود ببرد.
       
                                              
                                         
                                          پيشران F-135 Pratt  & Whitney
       
      الان همه شما ميگوييد اين كه خيلي كوچيكه، خب مسلما بايد بزرگتر بشه ولي با صحبتي كه رابرت گيتس وزير سابق دفاع انجام داد و به اعضاي كنگره گفت كه قيمت هر فروند 550 ميليون دلار ميشود راه را بر روي بزرگتر شدن اين بمب افكن فعلا بست. و اين نگراني را در بين كارشناسان به وجود آورد كه هر شركتي كه بتواند با حداقل آيتم هاي اساسي يك بمب افكن توليد كند برنده اين مناقصه خواهد بود بدون توجه به نيازهاي اساسي نبردهاي آينده.بنابراين يكسري الزامات از سوي كارشناسان هوانوردي نظامي جهت توسعه LRS-B  پيشنهاد شده است :
      پنهانكاري
      امروزه ميدانيم كه 80 درصد قابليت پنهانكاري به شكل و طراحي هواپيما بستگي دارد و فقط 20 درصد به مواد و تكنولوزي پيشرفته به كار رفته در آن وابسته است. كه همين 20 درصد هم بيشترين هزينه را به خود اختصاص مي دهد. پس يايد تعادل خوبي را بين اين دو بخش برقرار كرد تا هزينه هاي طراحي و توسعه سرسام اور نباشد.
      تعمير و نگهداري
      استفاده از مواد جاذب امواج رادار ساخته شده مي تواند نگهداري اين بمب افكن را بسيار راحت تر كند تا استفاده از موادي كه در لبه تكنولوژي روز قرار دارند و بسيار گران قيمت خواهند بود و نگهداريشان نيز بسيار مشكل است.ولي پلت فرم طراحي نيز بايد به شكلي باشد كه اين پرنده بتواند در 50 سال آينده آسمان ها را همچنان تسخير كند و پذيراي مواد جديد و تكنولوژي هاي نوين نيز باشد.
      قابليت حمل بمب هاي هسته اي
      تصميم گيري در اين مورد بايد همين الان صورت بگيرد، هر چند نيروي هوايي علاقه دارد تا چند سال بعد از توليد بمب افكن ها مجوز حمل سلاح هاي هسته اي را براي آنها صادر كند ولي با توجه به پيشرفت هاي سريع در صنعت هوانوردي نظامي از الان اين پرنده بايد طوري طراحي شود كه حداقل نيمي از آنها از ابتدا قابليت حمل بمب هاي هسته اي و هيدروژني را داشته باشند. و توانايي بازدارندگي ايالات متحده را همچنان حفط كنند.
      كنار گذاشتن طرز فكر شواليه تنها!
      بسياري از مردم فكر مي كنند كه پنهانكاري يعني يك جنگنده پنهانكار به تنهايي و با شجاعت به مانند يك شواليه به مواضع دشمن حمله مي كند و تمامي آنها را نابود ميسازد!! از الان بايد اين تفكر را دور ريخت و يك برنامه جامع جهت حملات پر تعداد بمب افكن هاي نسل بعد در نظر گرفت و تمام سناريوهاي موجود و تهديدات لازم را در آنها پيش بيني كرد تا قدرت واقعي بمب افكن ها و تاثير آنها بر روي مواضع دشمن مشخص شود.
      ساخت يك بمب افكن، نه فقط يك پلت فرم صرف
      در سال هاي بعد LRS-B تنها بمب افكن سنگين ايالات متحده خواهد بود. پس بايد به شكلي طراحي شود كه قابليت باز طراحي بسياري از قسمت هاي آن وجود داشته باشد و بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز به خوبي بهره مند شود. همچنين LRS-B بايد بتواند ماموريت هاي دريايي را نيز به خوبي ماموريت هاي زميني انجام دهد.
      نگه داشتن خلبان در كابين
      با وجود داشتن فناوري پروازهاي بي سرنشين اما ما نبايد در دام اين صحبت ها بيافتيم كه LRS-B بايد تنها قابليت بي سرنشين داشته باشد!، نداشتن خلبان در ميدان نبرد يعني نداشتن حس مسئوليت پذيري و ابتكارات لحظه اي نمي توان از جذابيت هاي فراوان پرنده هاي بي سرنشين گذشت ولي يك بمب افكن سنگين بي سرنشي نياز به حمايت زميني بسيار بيشتري از بي سرنشين هاي فعلي دارد كه اين خود هزينه ها را بسيار بالاتر مي برد.مورد بعدي قابليت ضعيف بي سرنشين ها در سوخت گيري هاي هوايي است كه در حين ماموريت هاي يك بمب افكن دوربرد الزامي است و يك خلبان در هر شرايط آب و هوايي يا زماني به راحتي آن را انجام مي دهد.و در آخر فكر كنيد كه يك بي سرنشين بخواهد بمب هسته اي نيز با خود حمل كند، خيلي فكر خوبي نيست و حتي كابوس آور نيز هست. هر چند خيلي ها فكر ميكنند بهتر بمب هاي هسته اي را به دست بي سرنشين ها سپرد!
      فراموش نكردن چيزهاي كوچك
      بايد فضاي كافي براي خلبان در پروازهاي طولاني در نظر گرفت تا اعصابش راحت باشد و تحت فشارهاي جسمي قرار نگيرد. اين مورد حتما بايد لحاظ شود و سعي شود از تجربه B-2 در اين مورد درس گرفته شود.
      در ژانويه 2011 نيروي هوايي فهرستي كوتاه از اهداف مورد نظر خود را براي بمب افكن تهاجمي منتشر كرد
      اهداف طراحي در نظر گفته شده براي يروژه LRS-B در ژانويه 2011
      كل هزينه پروژه نبايد از 40 تا 50 ميليارد دلار بيشتر باشد سرعت مادون صوت حداكثر بردي پروازي بيشتر از 9250 كيلومتر مداومت پروازي 50 تا 100 ساعت براي پروارهاي بي سرنشين قابليت بقا در حملات روزانه به مواضع دشمن با وجو د قدرتمند ترين دفاع هوايي موجود  
      در پايان تصاويري از طرح هاي مفهومي اراده شده توسط سه كمپاني معظم شركت كننده در اين مناقصه
       
                       
                                                           
       طرح پيشنهادي كمپاني نورث روپ گرومن
       
       
       
       
                      
                                                                              
       طرح پيشنهادي كمپاني لاكهيد
       
       
       
       
       
                         
                                           
        طرح پيشنهادي كمپاني بويينگ
       
       
      حال بايد منتظر ماند و ديد كه در چند ماه آينده مقامات نيروي هوايي كدام يك از طرح هاي پيشنهادي را براي آينده توان هوايي ايالات متحده انتخاب خواهند كرد.
      نظر شما چيست؟
      كم و كاستي بود  دوستان به بزرگواري خودتون ببخشيد، تقديم به ارواح طيبه شهداي مرزباني ناجا در حادثه اخير نگور
      با تشكر فراوان از دوست و استاد گرامي جناب 7mmt به جهت پيشنهاد اين موضوع و كمك هاي بسيارشان
      تهيه شده توسط امير ارسلان رهسپار ، فقط براي ميليتاري
       
       
      منابع :
      http://en.wikipedia.org/wiki/Next-Generation_Bomber
       
      http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2015/01/18/air-force-bomber-industry/21805275/
       
      http://defensetech.org/2014/09/15/air-force-plans-major-step-in-long-range-strike-bomber-program/
       
      http://breakingdefense.com/2014/09/b-2-pilots-lessons-for-lrsb-americas-new-bomber/
    • توسط MR9
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      سرکوب پدافند هوایی دشمن
        (Suppression of Enemy Air Defenses /SEAD)
       

       
       وایلدویزل / استاندارد 
       
      یکی از ماموریتهای اصلی واحدهای پروازی نیروی هوایی پس از ظهورسه عنصرجدید در نبردهای معاصر (رادار/ توپخانه ضدهوایی هدایت راداری و نهایتا" موشکهای هدایت شونده زمین به هوا)، کنترل و ازکارانداختن و نابودی این  سامانه ها  می باشد . بررسی دقیق نبردهای به وقوع پیوسته پس از جنگ دوم جهانی نشان می دهد که هرکدام از این نبردها ، جنبه های نوینی از فناوری را با بکارگیری تجهیزات ، تسلیحات و تاکتیک ها به نمایش گذاشته و نشان داده اند که گاهی استفاده از  وجودبرتری کمی تسلیحات غیر پیشرفته در مقابل برتری کیفی تسلیحات پیشرفته و یا برعکس ، پیروزی های نظامی خیره کننده ای را به ارمغان آورده است. در کنار این مساله و به موازات افزایش توانایی های رزمی یک سامانه تسلیحاتی ،توسعه تاکتیکهای مورد نیاز نیز یک اصل غیر قابل اجتناب بشمار می رود . در چنین شرایطی ، سامانه های پدافند هوایی نیز از این قاعده مستثنی نبوده ، چــنانکه این نوع از سیستم های جــــنگ افــــزاری می بایست دارای قابلیت های پدافندی مناسبی باشند تا درمرحله آغازین تهاجم دشمن ، بتوانند ایمنی مناطق مسکونی ، مراکز ثقل سیاسی، نظامی و اقتصادی را از گزند بمباران و آسیب حفظ نمایند و با ایجاد لطمات عمده به پیکره و استخوان بندی قدرت هوایی دشمن ، باعث لغو ماموریت های تهاجمی وبه احتمال زیاد تغییر نتیجه جنگ شوند . بنابراین، به صورت طبیعی ،  نیروی هوایی مهاجم سعی خواهد نمود تا تهاجم خود را با انجام ماموریت های سرکوب پدافند هوایی آغاز نماید . برهمین اساس و بنا به تعریف وزارت دفاع ایالات متحده ، سرکوبی پدافند هوایی دشمن عبارتند از :
       
      " انجام هرگونه فعالیتی به منظور خنثی سازی ، نابود سازی و ایجاد اختلال موقت یا دائم در سامانه های پدافند هوایی زمین و دریاپایه دشمن بوسیله تجهیزات مخرب یا اخلالگرها "
       

       
       
      جنگنده / بمب افکن F-105G ، یکی از مهمترین جنگ افزارهای ارتش ایالات متحده برای مقابله با آتشبارهای سام ارتش ویتنام شمالی بشمارمی آمد .
       

       
      جنگنده / بمب افکن F-4G  در حال تیک آف از فرودگاهی در عربستان
      در حالی که برای اجرای ماموریت SEAD ، به مهمات متنوعی شامل مشکهای هوا به زمین ماوریک و مهمات ضد تشعشع شرایک و غلاف جنگ الکترونیک مجهز شده است .
       
       

       
       
      ارتش ایالات متحده برای ایجاد برتری هوایی بر فراز منطقه نبرد ، تاکید زیادی بر استفاده از اسکادارن های وایلد ویزل دارد .
      تصویر فوق یکفروند جنگنده / بمب افکن A-7E را بر روی عرشه فوقانی ناو هواپیمابر USS AMERICA نشان میدهد که برای اجرای عملیات بر علیه آتشبارهای دفاع هوایی لیبی (عملیات دره الدورادو ) آماده می شود . به نظر می رسد پرنده فوق برای اجرای این ماموریت به مهمات ضد رادار شرایک و مهمات هوابه زمین راک آی مارک II مجهز شده است .
       

       
       
      ارتش های اروپایی نیز پس از مشاهده تاثیر تسلیحات ضد رادار ، بسرعت خود را به قابلیت های ضد رادار مجهز نمودند .
      تصویر فوق یک فروند تورنادو ECR نیروی هوایی آلمان را که به مهمات ضدرادار هارم مجهز شده است را نشان میدهد
       

       
       
      مهمات ضد تشعشع AGM-88 HARM، جنگنده / بمب افکنF/A-18 C
       

       
       
      نیروی هوایی بریتانیا ، به شکل وسیعی از مهمات ضد رادار درسازمان رزم نیروی هوایی خود بهره می برد .
      تصویر فوق ، یک تیر موشک ضد تشعشع آلارم را بروی یکفروند جنگنده/ بمب افکن تورنادو GR4 نشان می دهد .
       

       
       
      در حال حاضر پرنده ویژه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده برای اجرای ماموریتهای سرکوب پدافند هوایی ، جنگنده/بمب افکن F-16 CJ بشمار می آید .
       
      پرنده فوق ، یکفروند F-16 CJ بلاک 50 سری D است که برای اجرای ماموریت SEAD ، به طیف متنوعی از مهمات شامل ، AIM-120 آمرام ، AIM-9 M سایدویندر در جایگاه های دو وهشت  ، مهمات ضد رادار AGM-88 هارم در جایگاه های سه و هفت ، و برای هدفیابی به یک غلاف AN/ASQ-213 ، مسلح شده است .
      با این حال و براساس نظرات خلبانان شرکت کننده در جنگ ویتنام ، قابلیتهای تاندرچیف و فانتوم به مراتب افزون تر از این نمونه فالکون بشمار می آمد .
       
       
      نویسنده و مترجم : کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی - MR9
      Military.ir Copyright
      تمامی حقوق برای انجمن میلیتاری محفوظ است
      منابع  :
      1- Davis, Larry and Menard, David, Republic F-105 Thunderchief
      2- Bill Siuru, Bill Holder-General Dynamics F-16 Fighting Falcon
      3-F-4 PHANTOM II IN ACTION
      4- "MODERN MILITARY AIRCRAFT "THUD"
      5- A-7 IN ACTION
      6- ویکی
      7- مطالعات شخصی اینجانب از منابع گوناگون
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.