امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

ارسال شده در · مخفی شده توسط 7mmt، 4 اسفند 1393 - دلیلی ارایه نشده است
مخفی شده توسط 7mmt، 4 اسفند 1393 - دلیلی ارایه نشده است

http://www.rajanews.com/news/199380

سرهنگ خلبان شفیعی اعلام کرد:
نصب رادار «ملی» روی F۱۴
ماموریت اصلی هواپیماهای F۱۴ عملیات هوا به هواست و تسلیحات اصلی آن هم موشک‌های هوا به هوا برای کشف هواپیماهای متخاصم و انهدام آنهاست ولی ما در سال‌های اخیر در این هواپیما در جهت به روز کردن و چند منظوره کردن آن فعالیتی را شروع کردیم و آن را به مرحله اجرا درآوردیم و در این راستا در ماموریت‌های هوا به زمین با این هواپیما شرکت کردیم و در صورت نیاز باز هم شرکت می‌کنیم.
معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا گفت: قابلیت شلیک موشک‌های هوا به زمین و پرتاب بمب را روی هواپیمای F۱۴ ایجاد کرده‌ایم.

سرهنگ خلبان اصغر شفیعی معاون عملیات پایگاه هشتم شکاری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با اشاره به خودکفایی نیروی هوایی ارتش اظهار داشت: به دلیل پیچیده بودن تخصص‌هایی که در این نیرو هست به خصوص در هواپیماها و تجهیزات، در قبل از انقلاب این موارد به طور کامل و صددرصد در اختیار کشورهای خارجی مثل آمریکا و برخی اروپایی‌ها بود.

اورهال تمامی هواپیماها در کشور بدون وابستگی به خارج

وی افزود: اما پس از پیروزی انقلاب به جهت اینکه روابط قطع و تحریم‌ها اعمال گردید، این وابستگی‌ها باعث شد نیروی هوایی به فکر بیافتد و کاری انجام دهد، لذا مسئولین وقت تصمیم گرفتند با تاسیس سازمان جهاد و خودکفایی نهاجا این وابستگی‌ها را از بین ببرند.


شفیعی با بیان اینکه علم هوانوردی یک علم پیشرفته‌ است، گفت: این پیشرفت هم در خصوص پرواز هواپیما و هم نگهداری آن‌ها صدق می‌کند که این مستلزم متخصصین، تجهیزات و پشتیبانی لازم است. امروز به جایی رسیده‌ایم که با همت و تلاش فرماندهان و مسئولین و کارکنان نهاجا و خلبانان با قطع کامل وابستگی به کشورهای سازنده هواپیما تمامی تعمیرات اساسی و کارخانه‌ای که به آن اورهال گفته می‌شود را در داخل کشور انجام می‌دهیم.

اصفهان تنها مرکز اورهال F۱۴ در دنیا

معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا تاکید کرد: تمامی هواپیماهای سازمانی نیروی هوایی ارتش در داخل این نیرو اورهال کامل می شوند و هیچ گونه وابستگی به کشوری نداریم. در پایگاه اصفهان هم به جهت پرواز هواپیماهای F۱۴، به جایی رسیده‌ایم که با قاطعیت می‌توانیم بگوییم تنها جایی که اکنون در دنیا این هواپیماها تعمیرات اساسی و کارخانه‌ای می‌شود اصفهان است.


وی ادامه داد: ما از صفر تا صد تعمیر این هواپیماها را که شامل تعمیر قطعات، بدنه، موتور، ارابه فرود و اویونیک و رادار و کلیه سیستم‌های دیجیتالی و کامپیوتری هواپیما می‌شود را در داخل اصفهان انجام می‌دهیم و این بخش‌ها بازدید می‌شوند و آنهایی که نیاز به سرویس دارد، سرویس و تعمیر و آنهایی که نیاز به تعویض دارد تعویض می‌شود و هواپیما بعد از چندین هزار ساعت کار توسط پرسنل نهاجا آماده برای پرواز تست می‌شود.

شفیعی در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: یکی از کارهای دیگری که در حوزه اورهال انجام داده‌ایم این است که ما نیروهای متخصص و فنی پیشکسوت و با تجربه‌ای که بازنشسته شده‌اند را فراخوان کردیم و داوطلبانه به سراغ کار آمدند و قشر جوان را در کنار آنها قرار دادیم تا هم از تجربه آنها استفاده کنیم و هم به کار آموزش قشر جوان بپردازیم.

ایران تنها دارنده F۱۴ در جهان است

معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا افزود: هواپیما بعد از اینکه اورهال کامل روی آن صورت گرفت که مستلزم صرف هزینه‌های بالا هم از نظر ریالی و هم از نظر تخصصی است، برای اولین پرواز تست آماده می‌شود. این پرواز توسط خلبانان تست که خلبانان ماهری هستند انجام می‌شود و اگر ok بود فرم مربوطه پر می‌شود و هواپیما برای پروازهای عادی آماده می‌شود و اگر هم در پرواز اول مشکلاتی بود خلبان آن را اعلام می‌کند و آن مشکلات رفع می‌شود تا پرواز تست بعدی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه اورهال کلیه هواپیماهایی که در پایگاه اصفهان وجود دارد که اعم از شکاری و آموزشی و بمبر در همین پایگاه انجام می‌شود، گفت: به ویژه در مورد هواپیمای F۱۴ با توجه به اینکه تنها کشوری در دنیا که این هواپیما را در اختیار دارد ما هستیم و حتی کشور سازنده یعنی آمریکا به دلیل اینکه این F۱۴ هواپیمای سنگینی است و نگهداری آن مستلزم هزینه‌های زیادی است آن را از رده پروازی خارج کرد لذا تنها کشور دارنده فعلا ایران است و نگهداری آن کار دشواری است و این مطلب نشان می‌دهد دسترسی به قطعات این هواپیما نداریم که از کشورهای دیگر وارد کنیم و حتی اگر دسترسی داشتیم هم به دلیل تحریم به ما نمی‌دادند اما همین که هواپیمای F۱۴ از این پایگاه در حال پرواز است نشان می‌دهد که صفر تا صد تعمیر و نگهداری و ساخت قطعات آن را در داخل کشور انجام می‌دهیم.

بروزرسانی هواپیمای F۱۴ و F۷ و PC-۷ در دستور کار است

شفیعی با تاکید بر اینکه قطعا هواپیمای F۱۴ باید به روز شود، اظهار داشت: هرچه می‌گذرد علم هوانوردی هم از نظر هواپیماها و تسلیحات، بمب‌ها، موشک‌ها و سیستم‌های راداری پیشرفته‌تر می‌شوند بنابراین مجبوریم که با استفاده از متخصصین داخلی با ارتباطی که با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور داریم این قطعات را بسازیم و مرتبا هواپیما را به روز می‌کنیم تا از کشورهای دیگر عقب نمانیم لذا در مورد هواپیمای F۱۴ و F۷ و حتی PC-۷ دانشکده خلبانی روند به روز رسانی آن را مرتب دنبال می‌کنیم.

تبدیل سیستم‌های داخل کابین هواپیماها از آنالوگ به دیجیتال

معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا به هواپیماهای آموزشی این پایگاه اشاره و تصریح کرد: الان به جایی رسیده‌ایم که در هواپیماهای PC-۷ تمامی سیستم‌های نشان دهنده و داخل کابین را از حالت آنالوگ و قدیمی به حالت دیجیتال تبدیل و به روز می‌کنیم و هیچ‌یک از این سیستم‌های دیجیتال را هیچکدام از کشورها حاضر نشدند به ما بدهند ولی این کار را در داخل کشور خودمان انجام می‌دهیم. در مورد هواپیمای F۷ و F۱۴ نیز همین کار را انجام می‌دهیم که بتوانیم این هواپیماها را ارتقا دهیم.

نصب رادار ملی روی جنگنده‌های F۱۴

شفیعی در ادامه اظهار داشت: الان در خصوص ارتقای هواپیمای F۱۴، رادار ملی را داریم و به جایی رسیده‌ایم که سیستم رادار F۱۴ را با نام رادار ملی در حال ساخت داریم که البته این رادار ساخته و روی هواپیما هم تست شد و همچنان در حالت تست مداومت است و بسیاری از F۱۴ های امروزی‌مان با رادارهای ملی ساخته شده در حال پرواز هستند.


وی تاکید کرد: این رادارهای ملی نشات گرفته از همان سیستم رادارهای اصلی هستند و از بعد رنج و مسافت کشف‌ها و یا پارامترهایی که از هدف‌ها می‌گیرند کیفیتی بهتر از رادارهای اصلی دارند.


معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا گفت:‌ الان از این رادارها(ملی) استفاده می‌کنیم زیرا بعد از گذشت چندین دهه از ساخت و واگذاری این هواپیما باید رادارها به روز می‌شدند و کیفیت رادارهای قبلی دیگر امروز به درد ما نمی‌خورد.

رهگیری هواپیماها و پهپادهای جاسوسی توسط جنگنده‌های F۱۴

شفیعی تصریح کرد: لذا باید این رادارها به روز می‌شدند و این کار را با نام رادار ملی انجام دادیم و با توجه به اینکه ماموریت اصلی هواپیماهای F۱۴ کشف و شناسایی هواپیماهای متخاصم و رهگیری و انهدام آنها است، هم‌اکنون اگر امنیتی در فضای جمهوری اسلامی احساس می‌شود به این دلیل گشت‌های هوایی این هواپیماهاست.


وی در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: در سال‌ها و ماه‌های اخیر تحرکاتی اگر از جانب برخی کشورها بوده و هواپیماهایی به عنوان هواپیماهای جاسوسی و شناسایی وارد کشور شدند و یا حتی اگر در یکی دو سال و ماه‌های اخیر پهپادهایی که از کشورهای دیگری می‌آید و در سطح منطقه فراوان است، شاهد بودیم این هواپیماها توسط هواپیماهای رهگیر و شناسایی ما که F۱۴ مهم‌ترین ‌آن است شناسایی و منهدم و گاها متواری می‌شوند و این امنیت در سایه این هواپیماها و رادارهای ایرانی است.

قابلیت رهگیری پهپادها توسط هواپیماهای رهگیر نهاجا

معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا تاکید کرد: قابلیت این را داریم که با هواپیماهای رهگیر نیروی هوایی چه پهپاد و چه هر پرنده متخاصم دیگری را رهگیری، منهدم و یا متواری کنیم.

نصب بمب و موشک هوا به زمین روی تام‌کت‌ها

شفیعی درخصوص چندمنظوره کردن جنگنده‌های F۱۴ گفت: ماموریت اصلی هواپیماهای F۱۴ عملیات هوا به هواست و تسلیحات اصلی آن هم موشک‌های هوا به هوا برای کشف هواپیماهای متخاصم و انهدام آنهاست ولی ما در سال‌های اخیر در این هواپیما در جهت به روز کردن و چند منظوره کردن آن فعالیتی را شروع کردیم و آن را به مرحله اجرا درآوردیم و در این راستا در ماموریت‌های هوا به زمین با این هواپیما شرکت کردیم و در صورت نیاز باز هم شرکت می‌کنیم.


وی همچنین خاطرنشان کرد: در ماموریت‌های هوا به زمین، شلیک موشک‌های هوا به زمین و پرتاب بمب را داریم که این قابلیت را روی هواپیمای F۱۴ ایجاد کرده‌ایم. خلبانان ما هم این تمرینات را شروع کردند که تمرینات خوبی هم داشتند و خلبانان و هواپیماهای F۱۴،‌ مثل هواپیماهای بمبر و جنگنده‌های هوا به زمین در صورت نیاز وارد عمل خواهند شد.

رصد چندصد کیلومتری توسط جنگنده‌های F۱۴ با رادار ملی

معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا با بیان اینکه قابلیت اصلی هواپیمای F۱۴ این است که وقتی یک فروند از آن در آسمان باشد به راحتی آسمان را کنترل کند، گفت: خوشبختانه با رادار ملی که ساختیم و روی F۱۴ قرار دادیم که هم قابلیت رادارهای قبلی را دارد و هم به روز شده است و جنگنده‌های ما می‌تواند فضا را کنترل کند و قابلیت آواکس را داشته باشد تا فضای چند صد کیلومتری اطراف خودش را کنترل کند که این کار را امروز با F۱۴ های خود انجام می‌دهیم.
آلبوم تصاویر

دوست عزیز لطفا این بحث خود را در تاپیک مربوطه دنبال کنید.

http://www.military.ir/forums/topic/29096-نصب-رادار-ملی-بر-روی-f14/

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست

واقعا آدم شاخ درمیاره

بعضیا واقعا حرفهای خنده داری می زنن

نصب موتور آر دی 33 یا هر چیز دیگه ای روی صاعقه بدون تغییرات اساسی غیر ممکنه

بذارید خیالتون رو راحت کنم

نسل بعدی صاعقه ارتقای یکی دیگه از هواپیماهای موجوده

که احتمال میگ 29 و میراژ اف یک از همه بیشتره

یکی از احتمال ها سایلنت فالکرومه icon_eek

یا یه چیزی شبیه اف 35 که همون میراژ اف 1 با دو سکان عمودی و ورودی های جدیده icon_eek

 

فقط برگشتم بگم که این پیش بینی بنده اشتباه از آب در آمد !
 
صاعقه 90 ... جی 90 ... فکور 90 ... غیره !
 
مطالبی که در پست اول این تاپیک نقل شده کاملا درست هست ...
 
خدانگهدار
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

فقط برگشتم بگم که این پیش بینی بنده اشتباه از آب در آمد !
 
صاعقه 90 ... جی 90 ... فکور 90 ... غیره !
 
مطالبی که در پست اول این تاپیک نقل شده کاملا درست هست ...
 
خدانگهدار

 

 

سهیل جان یکم واضح تر بگو ...!

 

راستی چی شده چرا همه دارن قهر میکنن اتفاقی افتاده ...!؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در اینجا با توجه به نیاز جدی نیروهوایی به جنگنده انتخاب یکی خیلی سخته ولی بنظر من به تامکت نیاز هست بخاطر رهگیری بالاش و هم به فانتوم اف4 چرا که به فانتوم لقبonce for ever به معنی یکی برای همیشه دادن بهترین ایرودینامیک رو توی هواپیما ها داره و کشور های پیشرفته ای مثل امریکا هنوز هم از فانتوم اسنفاده میکنند مثل بمبارانی که در اقغانستان شد...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شاید نمونه ارتقا یافته ان  یعنی اردی93  باشه  با  حداکثر توان حدود 100 کیلونیوتون

درمورد اون ماکت با ورودی هوای زیر بدنه یه همچین ماکتی در اندازه کوچک در تونل باد  در تیتراژ برنامه عصر خودباوری شبکه پنج قبل از ماه رمضان دیدم 

چند ثانیه کوتاه بود

ویرایش شده در توسط 2mohammad
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارسال شده در · مخفی شده توسط 7mmt، 18 مرداد 1394 - ?????? ?????

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
ارسال شده در · مخفی شده توسط MR9، 11 اردیبهشت 1395 - دلیلی ارایه نشده است
مخفی شده توسط MR9، 11 اردیبهشت 1395 - دلیلی ارایه نشده است

با تشکر از زحمات شما

تصاویر منتقل شد 

با توجه به اینکه مقاله پر از اطلاعات غیر معتبر و  غلط هست (که خودتون هم اشاره داشتید) ، بعد از بررسی بیشتر در مورد انتقالش تصمیم گرفته می شه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست

خود آمریکایی ها هم تجربه این چنینی با این ساخته های خودشون ندارند...

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسیار عالی ، ممنون از زحمتی که کشیدید ، این اعداد مربوط به برد رادارها واقعا شک برانگیزه ، آرایه فازی هاهم به این اعداد نمی رسن چه برسه به فناوری دهه 60.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسیار عالی ، ممنون از زحمتی که کشیدید ، این اعداد مربوط به برد رادارها واقعا شک برانگیزه ، آرایه فازی هاهم به این اعداد نمی رسن چه برسه به فناوری دهه 60.

 

کلا مساله رادار تحلیل خیلی پیچیده تر از این داره. چون برای قفل کردن روی هدف حداقل سیگنال بازگشتی برای هر رادار با توجه به تکنولوژی اون رادار متفاوته و از اون گذشته همه جنگنده ها بازتاب راداری یکسان ندارن. طبیعتا سازنده ها ماکزیمم برد رو و در واقع بهترین حالت رو در نظر میگیرن در اعلام مشخصات جنگنده مربوطه.

 

مثلا برای یک رادار ثابت (مثلا فانتوم) بردی که میتونه با جنگنده ای مثل تایفون درگیر بشه بسیار کمتر از F-15 هست. بنابراین این اعدادی که اعلام میشن درست هستن ولی وقتی پای پنهانکاری و رادارگریزی جنگنده های امروزی در میان باشه نباید همچنان تکیه بر ارقامی کرد که مربوط به تخمینهای سالهای گذشته هست.

ویرایش شده در توسط Muting
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام .
خبر مربوط به ارتقای رادار فانتومهای ایران در همان برهه زمانی در مجله صنایع هوایی نیز درج گردیده بود که منبع خبرش نمایشگاه سالانه ی نیروی هوایی در پایگاه یکم مهرآباد بود .
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط amirarsalankhan
      بمب افكن تهاجمي نسل بعد، LRS-B
       
                                 
       
       
      بمب افكن نسل بعد ( NGB، قبلا به نام بمب افكن 2018 شناخته مي شد ) يك برنامه به منظور توسعه يك بمب افكن جديد براي نيروي هوايي ايالات متحده بود. NGB قرار بود تا در حدود سال 2018 و به عنوان يك بمب افكن پنهانكار، مادون صوت، برد متوسط و با قابليت متوسط حمل سلاح وارد خدمت شود و به تدريج جايگزين بمب افكن هاي پير و پا به سن گذاشته (  B-52 Stratofortress  و B-1 Lancer ) گردد. ولي برنامه توسعه NGB با ظهور طرح بمب افكن دور برد تهاجمي سنگين ايالات متحده به فراموشي سپرده شد.
       
         
       
      اين اتفاق زماني افتاد كه در ژوئن 2010 سپهبد Breedlove  در مصاحبه اي بيان كرد كه اصطلاح بمب افكن نسل بعد مرده و از اين به بعد نيروي هوايي بر روي طراحي بمب افكن هاي دور برد تهاجمي كار خواهد كرد كه در آن از سيستم هاي به كار رفته در جنگده هاي F-22 و F-35 استفاده خواهد شد تا بمب افكني مقرون به صرفه و با قابليت هاي استثنايي هر دو جنگنده فوق جهت انجام ماموريت ها طراحي و توليد گردد.
       
             
       
       
      بمب افكن دور برد تهاجمي (Long Range Strike Bomber)
      برنامه توسعه بمب افكن دور برد تهاجمي ( LRS-B ) به معناي واقعي كلمه پنهانكار است! و اطلاعات خيلي كمي از آن منتشر شده است ولي اهميت آن را به خوبي مي توان در رفتار پنتاگون و شركاي صنعتي بزرگ آن احساس كرد.بسياري از كارشناسان معتقدند كه برنامه توسعه اين بمب افكن ساختار نيروي هوايي ايلات متحده را در 20 سال آينده شكل خواهد داد و هر شركتي كه برنده مناقصه توليد اين بمب افكن شود پول پارو خواهد كرد و بازنده نيز مي تواند مطمئن باشد كه جايگاهي در آينده هوانوردي نظامي ايلات متحده نخواهد داشت مگر ان كه معجزه اي كند!
      هر چند امروزه لاكهيد ماريتن به لطف پروژه F-35 آينده خود را در صنعت هوانوردي نظامي ايالات متحده تضمين كرده است و بويينگ نيز به مدد توليدات هوانوردي غير نظامي خود مي تواند از اين بحران عبور كند و تنها نورث روپ است كه چاره اي ندارد و  بايد اين مناقصه را برنده شود تا بتواند با خيال راحت به آينده خود فكر كند
      شناخته ها و ناشناخته ها
      پيش بيني شده 80 تا 100 فروند از اين بمب افكن جديد جايگزين ناوگان فعلي بمب افكن هاي ايالات متحده شود.  
      پنهانكار بودن ،قابليت حمل سلاح هاي هسته ايو داراي بودن هر دو حالت پروازي سرنشين دار و بي سرنشين از الزامات طراحي LRS-B است.قيمت تعيين شده براي هر فروند بمب افكن جديد 550 ميليون دلار در سال 2010 پيش بيني شده و قرار است به جهت كم كردن هزينه ها از فناوري موجود در طراحي ان استفاده شود ولي ساختار طراحي آن بايد به شكلي باشد كه بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز استفاده كند.دو رقيب اصلي در طراحي اين بمب افكن يكي كمپاني  Northrop Grumman, با سابقه طراحي بمب افكن پنهانكار و گرانقيمت B-2 است و ديگري مشاركت كمپاني هاي بويينگ و لاكهيد مارتين با سابقه طراحي جنگنده هاي F-22 و F-35 .همچنين پيش بيني مي شود در اواسط دهه 2020 اولين پروازهاي اين بمب افكن انجام شود.طبق حدس هايي كه كارشناسان مي زنند نيروي هوايي آمريكا به دنبال يك بمب افكن در اندازه اي حدودا نصف B-2 است كه از دو موتور F-135 همانند F-35 سود ببرد.
       
                                              
                                         
                                          پيشران F-135 Pratt  & Whitney
       
      الان همه شما ميگوييد اين كه خيلي كوچيكه، خب مسلما بايد بزرگتر بشه ولي با صحبتي كه رابرت گيتس وزير سابق دفاع انجام داد و به اعضاي كنگره گفت كه قيمت هر فروند 550 ميليون دلار ميشود راه را بر روي بزرگتر شدن اين بمب افكن فعلا بست. و اين نگراني را در بين كارشناسان به وجود آورد كه هر شركتي كه بتواند با حداقل آيتم هاي اساسي يك بمب افكن توليد كند برنده اين مناقصه خواهد بود بدون توجه به نيازهاي اساسي نبردهاي آينده.بنابراين يكسري الزامات از سوي كارشناسان هوانوردي نظامي جهت توسعه LRS-B  پيشنهاد شده است :
      پنهانكاري
      امروزه ميدانيم كه 80 درصد قابليت پنهانكاري به شكل و طراحي هواپيما بستگي دارد و فقط 20 درصد به مواد و تكنولوزي پيشرفته به كار رفته در آن وابسته است. كه همين 20 درصد هم بيشترين هزينه را به خود اختصاص مي دهد. پس يايد تعادل خوبي را بين اين دو بخش برقرار كرد تا هزينه هاي طراحي و توسعه سرسام اور نباشد.
      تعمير و نگهداري
      استفاده از مواد جاذب امواج رادار ساخته شده مي تواند نگهداري اين بمب افكن را بسيار راحت تر كند تا استفاده از موادي كه در لبه تكنولوژي روز قرار دارند و بسيار گران قيمت خواهند بود و نگهداريشان نيز بسيار مشكل است.ولي پلت فرم طراحي نيز بايد به شكلي باشد كه اين پرنده بتواند در 50 سال آينده آسمان ها را همچنان تسخير كند و پذيراي مواد جديد و تكنولوژي هاي نوين نيز باشد.
      قابليت حمل بمب هاي هسته اي
      تصميم گيري در اين مورد بايد همين الان صورت بگيرد، هر چند نيروي هوايي علاقه دارد تا چند سال بعد از توليد بمب افكن ها مجوز حمل سلاح هاي هسته اي را براي آنها صادر كند ولي با توجه به پيشرفت هاي سريع در صنعت هوانوردي نظامي از الان اين پرنده بايد طوري طراحي شود كه حداقل نيمي از آنها از ابتدا قابليت حمل بمب هاي هسته اي و هيدروژني را داشته باشند. و توانايي بازدارندگي ايالات متحده را همچنان حفط كنند.
      كنار گذاشتن طرز فكر شواليه تنها!
      بسياري از مردم فكر مي كنند كه پنهانكاري يعني يك جنگنده پنهانكار به تنهايي و با شجاعت به مانند يك شواليه به مواضع دشمن حمله مي كند و تمامي آنها را نابود ميسازد!! از الان بايد اين تفكر را دور ريخت و يك برنامه جامع جهت حملات پر تعداد بمب افكن هاي نسل بعد در نظر گرفت و تمام سناريوهاي موجود و تهديدات لازم را در آنها پيش بيني كرد تا قدرت واقعي بمب افكن ها و تاثير آنها بر روي مواضع دشمن مشخص شود.
      ساخت يك بمب افكن، نه فقط يك پلت فرم صرف
      در سال هاي بعد LRS-B تنها بمب افكن سنگين ايالات متحده خواهد بود. پس بايد به شكلي طراحي شود كه قابليت باز طراحي بسياري از قسمت هاي آن وجود داشته باشد و بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز به خوبي بهره مند شود. همچنين LRS-B بايد بتواند ماموريت هاي دريايي را نيز به خوبي ماموريت هاي زميني انجام دهد.
      نگه داشتن خلبان در كابين
      با وجود داشتن فناوري پروازهاي بي سرنشين اما ما نبايد در دام اين صحبت ها بيافتيم كه LRS-B بايد تنها قابليت بي سرنشين داشته باشد!، نداشتن خلبان در ميدان نبرد يعني نداشتن حس مسئوليت پذيري و ابتكارات لحظه اي نمي توان از جذابيت هاي فراوان پرنده هاي بي سرنشين گذشت ولي يك بمب افكن سنگين بي سرنشي نياز به حمايت زميني بسيار بيشتري از بي سرنشين هاي فعلي دارد كه اين خود هزينه ها را بسيار بالاتر مي برد.مورد بعدي قابليت ضعيف بي سرنشين ها در سوخت گيري هاي هوايي است كه در حين ماموريت هاي يك بمب افكن دوربرد الزامي است و يك خلبان در هر شرايط آب و هوايي يا زماني به راحتي آن را انجام مي دهد.و در آخر فكر كنيد كه يك بي سرنشين بخواهد بمب هسته اي نيز با خود حمل كند، خيلي فكر خوبي نيست و حتي كابوس آور نيز هست. هر چند خيلي ها فكر ميكنند بهتر بمب هاي هسته اي را به دست بي سرنشين ها سپرد!
      فراموش نكردن چيزهاي كوچك
      بايد فضاي كافي براي خلبان در پروازهاي طولاني در نظر گرفت تا اعصابش راحت باشد و تحت فشارهاي جسمي قرار نگيرد. اين مورد حتما بايد لحاظ شود و سعي شود از تجربه B-2 در اين مورد درس گرفته شود.
      در ژانويه 2011 نيروي هوايي فهرستي كوتاه از اهداف مورد نظر خود را براي بمب افكن تهاجمي منتشر كرد
      اهداف طراحي در نظر گفته شده براي يروژه LRS-B در ژانويه 2011
      كل هزينه پروژه نبايد از 40 تا 50 ميليارد دلار بيشتر باشد سرعت مادون صوت حداكثر بردي پروازي بيشتر از 9250 كيلومتر مداومت پروازي 50 تا 100 ساعت براي پروارهاي بي سرنشين قابليت بقا در حملات روزانه به مواضع دشمن با وجو د قدرتمند ترين دفاع هوايي موجود  
      در پايان تصاويري از طرح هاي مفهومي اراده شده توسط سه كمپاني معظم شركت كننده در اين مناقصه
       
                       
                                                           
       طرح پيشنهادي كمپاني نورث روپ گرومن
       
       
       
       
                      
                                                                              
       طرح پيشنهادي كمپاني لاكهيد
       
       
       
       
       
                         
                                           
        طرح پيشنهادي كمپاني بويينگ
       
       
      حال بايد منتظر ماند و ديد كه در چند ماه آينده مقامات نيروي هوايي كدام يك از طرح هاي پيشنهادي را براي آينده توان هوايي ايالات متحده انتخاب خواهند كرد.
      نظر شما چيست؟
      كم و كاستي بود  دوستان به بزرگواري خودتون ببخشيد، تقديم به ارواح طيبه شهداي مرزباني ناجا در حادثه اخير نگور
      با تشكر فراوان از دوست و استاد گرامي جناب 7mmt به جهت پيشنهاد اين موضوع و كمك هاي بسيارشان
      تهيه شده توسط امير ارسلان رهسپار ، فقط براي ميليتاري
       
       
      منابع :
      http://en.wikipedia.org/wiki/Next-Generation_Bomber
       
      http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2015/01/18/air-force-bomber-industry/21805275/
       
      http://defensetech.org/2014/09/15/air-force-plans-major-step-in-long-range-strike-bomber-program/
       
      http://breakingdefense.com/2014/09/b-2-pilots-lessons-for-lrsb-americas-new-bomber/
    • توسط MR9
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      سرکوب پدافند هوایی دشمن
        (Suppression of Enemy Air Defenses /SEAD)
       

       
       وایلدویزل / استاندارد 
       
      یکی از ماموریتهای اصلی واحدهای پروازی نیروی هوایی پس از ظهورسه عنصرجدید در نبردهای معاصر (رادار/ توپخانه ضدهوایی هدایت راداری و نهایتا" موشکهای هدایت شونده زمین به هوا)، کنترل و ازکارانداختن و نابودی این  سامانه ها  می باشد . بررسی دقیق نبردهای به وقوع پیوسته پس از جنگ دوم جهانی نشان می دهد که هرکدام از این نبردها ، جنبه های نوینی از فناوری را با بکارگیری تجهیزات ، تسلیحات و تاکتیک ها به نمایش گذاشته و نشان داده اند که گاهی استفاده از  وجودبرتری کمی تسلیحات غیر پیشرفته در مقابل برتری کیفی تسلیحات پیشرفته و یا برعکس ، پیروزی های نظامی خیره کننده ای را به ارمغان آورده است. در کنار این مساله و به موازات افزایش توانایی های رزمی یک سامانه تسلیحاتی ،توسعه تاکتیکهای مورد نیاز نیز یک اصل غیر قابل اجتناب بشمار می رود . در چنین شرایطی ، سامانه های پدافند هوایی نیز از این قاعده مستثنی نبوده ، چــنانکه این نوع از سیستم های جــــنگ افــــزاری می بایست دارای قابلیت های پدافندی مناسبی باشند تا درمرحله آغازین تهاجم دشمن ، بتوانند ایمنی مناطق مسکونی ، مراکز ثقل سیاسی، نظامی و اقتصادی را از گزند بمباران و آسیب حفظ نمایند و با ایجاد لطمات عمده به پیکره و استخوان بندی قدرت هوایی دشمن ، باعث لغو ماموریت های تهاجمی وبه احتمال زیاد تغییر نتیجه جنگ شوند . بنابراین، به صورت طبیعی ،  نیروی هوایی مهاجم سعی خواهد نمود تا تهاجم خود را با انجام ماموریت های سرکوب پدافند هوایی آغاز نماید . برهمین اساس و بنا به تعریف وزارت دفاع ایالات متحده ، سرکوبی پدافند هوایی دشمن عبارتند از :
       
      " انجام هرگونه فعالیتی به منظور خنثی سازی ، نابود سازی و ایجاد اختلال موقت یا دائم در سامانه های پدافند هوایی زمین و دریاپایه دشمن بوسیله تجهیزات مخرب یا اخلالگرها "
       

       
       
      جنگنده / بمب افکن F-105G ، یکی از مهمترین جنگ افزارهای ارتش ایالات متحده برای مقابله با آتشبارهای سام ارتش ویتنام شمالی بشمارمی آمد .
       

       
      جنگنده / بمب افکن F-4G  در حال تیک آف از فرودگاهی در عربستان
      در حالی که برای اجرای ماموریت SEAD ، به مهمات متنوعی شامل مشکهای هوا به زمین ماوریک و مهمات ضد تشعشع شرایک و غلاف جنگ الکترونیک مجهز شده است .
       
       

       
       
      ارتش ایالات متحده برای ایجاد برتری هوایی بر فراز منطقه نبرد ، تاکید زیادی بر استفاده از اسکادارن های وایلد ویزل دارد .
      تصویر فوق یکفروند جنگنده / بمب افکن A-7E را بر روی عرشه فوقانی ناو هواپیمابر USS AMERICA نشان میدهد که برای اجرای عملیات بر علیه آتشبارهای دفاع هوایی لیبی (عملیات دره الدورادو ) آماده می شود . به نظر می رسد پرنده فوق برای اجرای این ماموریت به مهمات ضد رادار شرایک و مهمات هوابه زمین راک آی مارک II مجهز شده است .
       

       
       
      ارتش های اروپایی نیز پس از مشاهده تاثیر تسلیحات ضد رادار ، بسرعت خود را به قابلیت های ضد رادار مجهز نمودند .
      تصویر فوق یک فروند تورنادو ECR نیروی هوایی آلمان را که به مهمات ضدرادار هارم مجهز شده است را نشان میدهد
       

       
       
      مهمات ضد تشعشع AGM-88 HARM، جنگنده / بمب افکنF/A-18 C
       

       
       
      نیروی هوایی بریتانیا ، به شکل وسیعی از مهمات ضد رادار درسازمان رزم نیروی هوایی خود بهره می برد .
      تصویر فوق ، یک تیر موشک ضد تشعشع آلارم را بروی یکفروند جنگنده/ بمب افکن تورنادو GR4 نشان می دهد .
       

       
       
      در حال حاضر پرنده ویژه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده برای اجرای ماموریتهای سرکوب پدافند هوایی ، جنگنده/بمب افکن F-16 CJ بشمار می آید .
       
      پرنده فوق ، یکفروند F-16 CJ بلاک 50 سری D است که برای اجرای ماموریت SEAD ، به طیف متنوعی از مهمات شامل ، AIM-120 آمرام ، AIM-9 M سایدویندر در جایگاه های دو وهشت  ، مهمات ضد رادار AGM-88 هارم در جایگاه های سه و هفت ، و برای هدفیابی به یک غلاف AN/ASQ-213 ، مسلح شده است .
      با این حال و براساس نظرات خلبانان شرکت کننده در جنگ ویتنام ، قابلیتهای تاندرچیف و فانتوم به مراتب افزون تر از این نمونه فالکون بشمار می آمد .
       
       
      نویسنده و مترجم : کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی - MR9
      Military.ir Copyright
      تمامی حقوق برای انجمن میلیتاری محفوظ است
      منابع  :
      1- Davis, Larry and Menard, David, Republic F-105 Thunderchief
      2- Bill Siuru, Bill Holder-General Dynamics F-16 Fighting Falcon
      3-F-4 PHANTOM II IN ACTION
      4- "MODERN MILITARY AIRCRAFT "THUD"
      5- A-7 IN ACTION
      6- ویکی
      7- مطالعات شخصی اینجانب از منابع گوناگون
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.