امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

2 hours قبل , MR9 گفت:

 

سلام علیکم

 

 

ضمن عرض سلام؛ بنده خودم با نظرات شما موافقم منتهی برای اینکه شاید بالاخره این گره باز بشه سعی میکنم مسائل رو از دیدگاه مخالف بیان کنم.

اولا در باب هوانیروز شاید عده ای با فرمایشات شما موافق نباشن. مثلا بگن ما هنوز به نسبت داریم تلفات زیادی در این بخش میدیم. اون هم درحالیکه احتمال نابودی در حین سانحه برای ناوگان هوانیروز کمتر از ناوگان جنگنده هست. تازه این تلفات در زمان صلح هست و نه شرایط جنگی که فشار همه جانبه بیشتر میشه.

ثانیا همین بتزه زمانی 40 ساله ساید از نظر بعضی قابل قبول نباشه.یعنی مثلا ادعا کنن تا آن زمان صحنه نبرد بیشتر توسط پرنده های بدون سرنشین هدایت میشه یا اینکه خودمان تا اون موقع موفق به تولید خودکفای جنگنده شدیم

ثالثا قبلا هم عرض کردم. شاید از نظر برخی اصلا تجربه نیروی هوایی پس از چندسال نخست جنگ تا به امروز تجربه موفقی نباشه! یعنی از منظر این آقایون اگه شاه اون حجم سرمایه رو در زمینه های دیگر نظامی به کار می انداخت نتایج بهتری میگرفتیم

به نظرم کاری که در مقابل چنین ایراداتی باید بکنیم این هست که اولا بصورت روشن و بی تعارف اثبات کنیم با مسیر فعلی نیروی هوایی آینده ای نخواهد داشت و خودکفایی نیاز به بهره مندی از دانش خارجی دارد.ثانیا چشم اندازهای کوتاه مدت و میان مدت برای حالت قطع پشتیبانی ترسیم کنیم.(نه 30_40ساله) این چشم اندازها باید درضمن اطمینان بخشی واقعگرایانه هم باشن

  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 hour قبل , Dolphin گفت:

ضمن عرض سلام؛ بنده خودم با نظرات شما موافقم منتهی برای اینکه شاید بالاخره این گره باز بشه سعی میکنم مسائل رو از دیدگاه مخالف بیان کنم.

 

 

اساسا گفتگو و دیالوگ زمانی معنی دارد که موافق و مخالف در نهایت احترام نظرات را رد و بدل کنند . سعی برای جا انداختن این روند در میلیتاری به همین دلیل هست 

 

1 hour قبل , Dolphin گفت:

اولا در باب هوانیروز شاید عده ای با فرمایشات شما موافق نباشن. مثلا بگن ما هنوز به نسبت داریم تلفات زیادی در این بخش میدیم. اون هم درحالیکه احتمال نابودی در حین سانحه برای ناوگان هوانیروز کمتر از ناوگان جنگنده هست. تازه این تلفات در زمان صلح هست و نه شرایط جنگی که فشار همه جانبه بیشتر میشه.

 

هوانیروز را عمدا" مثال زدم ، چون زیرساختهای شرکت بل هلیکوپترز در دهه 40 و 50 شمسی ، عامل اصلی در نقش پررنگ هوانیروز در جنگ تحمیلی بود  . فقط یک لحظه تصور کنید ، ارتش دهه 50 شمسی دنبال ایجاد زیرساخت نمی رفت و فقط به خرید بالگرد بسنده می کرد ، ان وقت  شما بعنوان نیروی کاربر مقابل عراق ، 700 فروند بالگرد داشتید و تازمانی که سر رسید اورهال بدنه و موتور و ... نمی رسید ، قابلیت استفاده در میدان نبرد را داشتید ولی به محض گراند شدن بالگرد ، چون زیرساختی برای اورهال نبود ، بعد از 1 سال ، شش ماه ، بالگردی برای جنگ باقی نمی ماند . در نتیجه هوشمندی ارتش در دهه 50 این بود که با انعقاد یک قرارداد آینده نگرانه ، هم بالگرد را خرید ، هم زیرساخت اورهالش را  . همین امر نزدیک به 4 دهه هست علیرغم تحریم ، شما یک ناوگان بزرگ دارید که حتی قابلیت پشتیبانی از ناوگان روسی اش را هم دارد ( میل 171 / 17 ) 

 

1 hour قبل , Dolphin گفت:

ازه این تلفات در زمان صلح هست و نه شرایط جنگی که فشار همه جانبه بیشتر میشه.

 

حالا یک لحظه تصور کنید انقلاب نمی شد و نیروی هوایی تا سال 1371 زیرساختش را کامل می کرد ، بعد عراق به ما حمله ور میشد ( فرض محال ) ان وقت جنگ چقدر طول می کشید ؟؟؟

 

1 hour قبل , Dolphin گفت:

یعنی مثلا ادعا کنن تا آن زمان صحنه نبرد بیشتر توسط پرنده های بدون سرنشین هدایت میشه

 

 

فرض بگیریم فرموده شما صحیح باشد ، سئوال اینجاست  فناوری طراحی پهپاد و استفاده از آن در صحنه نبرد شما از کشورهای پیشرو در این زمینه ، جلوتر هست ؟؟؟  ( علی الحساب کاری به صحبت فرماندهان نداشته باشید ، تحلیل خودتون چی هست ؟

 

1 hour قبل , Dolphin گفت:

یا اینکه خودمان تا اون موقع موفق به تولید خودکفای جنگنده شدیم

 

 

قرار هست  که روی زمان حال صحبت کنیم  ، هیچ کدام از طرح هایی که از سال 1377 شمسی معرفی شدند ، تولید انبوه نشدند ، یعنی حداقل 1-2 اسکادران 16 فروندی ( جمعا 32 فروند )  ، هنوز رونمایی ها تک فروندی هست یا بصورت نمایش ماک-آپ  ، 
 

همین تاپیک را از ابتدا بررسی بفرمایید ، تحلیل های 10 سال پیش برای 10 سال بعد که امروز باشد ، وجود دارد ، چه تغییری صورت گرفته ؟؟؟ منصفانه پستها را بررسی کنید ، بعد ان را با زمان حال مقایسه بفرمایید 

 

1 hour قبل , Dolphin گفت:

شاید از نظر برخی اصلا تجربه نیروی هوایی پس از چندسال نخست جنگ تا به امروز تجربه موفقی نباشه!

 

این دوستان کامل در اشتباه هستند ، اگر مستندات  تجربه ناموفق نیروی هوایی در جنگ ( 1362 تا  1365 که بعلت تلفات انسانی و تجهیزاتی و عدم پشتیبانی حضور نیرو کم شد )  را بفرمایند ، باعث خوشحالی بنده است 

 

کل تبلیغات دفاع مقدس ما درسال ، عملیات الولید هست که فرماندهان از کوچک تا بزرگ ، ان را بعنوان دستاورد همه تاریخ نیروی هوایی تحلیل می کنند ، در هفته دفاع مقدس ، دائم خلبانهای نیرو را را برای یاداوری عملیاتهای انجام شده ، به رسانه ملی می آورند و آنقدر ویدئو در این زمینه وجود دارد که از شمارش خارج هست و صدها استدلال دیگر که می شود تک به تک آنها را بررسی کرد . 

 

1 hour قبل , Dolphin گفت:

ثانیا چشم اندازهای کوتاه مدت و میان مدت برای حالت قطع پشتیبانی ترسیم کنیم.(نه 30_40ساله) این چشم اندازها باید درضمن اطمینان بخشی واقعگرایانه هم باشن

 

روی مفهوم  دیپلماسی دفاعی بیشتر باید تمرکز کرد ، در کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت ، ما نیاز به برنامه ریزی داریم ، در حال حاضر این برنامه ریزی برای نیروی هوایی وجود نداشته  و ندارد . نگاهی به برنامه های فعلی که مستنداتش بارها در همین تاپیک و تاپیکهای مشابه  در دید عموم قرار گرفته داشته باشید ، انقدر این مساله عیان هست که نیازی به تکرار انها نیست . 

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

برای ثبت در حافظه میلیتاری 

 

photo_2019-12-29_01-34-44.jpg

 

مراسم وداع با پیکر پاک شهید سرتیپ دوم خلبان ، محمدرضا رحمانی 

 

یکشنبه 8 دی ماه 1398 خورشیدی

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

17 دی

سالگرد شهادت فرمانده فقید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

شهید سرلشکر منصور ستاری

 

rsal_1373_10_17.jpg

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
13 minutes قبل , OMID313 گفت:

ميتوان گفت نمونه اصلي نسل چهارم صاعقه و همچنين سفره ماهي خيلي وقت است كه ساخته شده اند البته موارد زيادي در مورد سفره ماهي شنيده شده ولي چون اطمينان ندارم بيان نميكنم ان شاالله با اماده شدن موتورهاي بعدي براي همه عزيزان روشن خواهد شد كه سفره ماهي بمب افكن سرنشين دار است يا بدون سرنشين .

 

تا اونجا که من از فرهنگ مدیریت در ایران خبر دارم، بعید است چیزی در ایران ساخته شود و مسئول یا وزیر مربوطه اون رو برای اینکه تو رزومه کسای دیگه نره، حتی اگر نتونه از صدا و سیما اعلام کنه، تو سطح شهر با طبل میگرده و به همه اعلام میکنه، که این کار من بود!..

 

بعید است سفره ماهی در کار باشد، اما پهپاد جت سجیل و شاهد 171 هستن که به نظرم سرتر میان:

 

 

 

 

1398090615502181518982444.jpg

 

 

 

 

  • Upvote 9
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بحث بنده روي سيستم مديريتي كل ايران نيست

مديريت نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي به اين شكل است كه جت اذرخش سال ٩١ ساخت ان اغاز ميشود ، اواخر سال ٩٢ ساخت ان تكميل اما در سال ٩٧ رونمايي ميشود!!!!!!

 

اواخر ٩٢ امير  برخور: ساخت جت اذرخش پايان يافته در حال تست تداوم هستيم

لينك

 

بنده مقصر نيستم سياست نهاجا بدين شكل است تا تمام تستها انجام نشده باشد و پرواز نكرده باشند رونمايي نميشوند

 

شما ١٦ عدد rd33 نو به ما تحويل بدهيد چندسالي صبر كنيد يك اسكادران نسل چهارم صاعقه تحويل بگيريد

در مورد سفره ماهي هم همين است 

 

 

دو موردي هم كه اشاره فرمودين پروژه هاي خوبي هستن ولي سجيل بدرد هوافضا نميخورد شاهد ١٧١ هم بدرد نيروي دريايي نميخورد هيچكدام هم بدرد نهاجا نميخورند

 

نهاجا بمب افكني نياز دارد كه هم وزن شاهد و سجيل فقط مهمات حمل كند

سفره ماهي هم خيلي بزرگ است حالا تا ١٤٠٤ صبر كن ووريو جان

ببينيم چه ميشود

ویرایش شده در توسط OMID313
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
12 hours قبل , OMID313 گفت:

  بسم الله الرحمن الرحیم

 

مقدمه

 

در اين بخش قصد داريم به پروژه هاي نيروي هوايي ارتش كه در دهه گذشته اغاز و با همكاري وزارت دفاع درحال توسعه هستند بپردازيم

 ....

 

 دوست عزیز دستتون درد نکنه، زحمت زیادی کشیدید، و اطلاعات مفصلی از تمامی اخبار و اظهار نظرها و رویداد های مرتبط با توسعه موتور هوایی و جنگنده بومی رو گردآوری و ارائه کردید، که قطعا زمان زیادی هم گذاشتین :

 

اما گاها در مواردی برداشت ها و نتیجه گیری های شخصی خوشبینانه ای در میان این رویداد ها ارائه دادید که فاقد مستند بود که به نظرم خیلی خوشبینانه هست مثلا مشخصاتی که برای j90 ارائه کردین.

 

علت کندی بیش از حد توسعه جنگنده بومی و اجزا کلیدیش تا الان، عدم توجه به استراتژیک به این حوزه و نداشتن نقشه راه که این دو خود باعث عدم سرمایه گذاری مناسب شده و در نتیجه ها پروژه ها بسیار طولانی و در حد پروتوتایپ های بسیار اولیه و ناقص.

 

تار یخ و تجربه هم به ما یاد داده که حداقل تو این حوزه پیش فرض رو باید بر بی اعتمادی به صحبت های مسولین گذاشت، ( از برتری صاعقه بر اف ۱۸ بگیر تا تولید انبوه اسکادران های صاعقه) و همونطور که ابراهیم گفت، مسولین تو این حوزه اگه شب موقع خواب یه ایده ای به ذهنشون برسه که فرداش بخوان برن سازمان متبوعشون به عنوان پروژه تعریفش کنن، قبل اینکه برسن سازمانشون، خبرش رو دادن بیرون.

 به شخصه انتظار می کشم تا تولید انبوه کوثر ۸۸ یا کوثر ۱ استارت بخوره و ما به واقع شاهد همچین چیزی بشیم تا امیدوار باشیم که این قطار راه افتاده و میشه امیدوار به طرح های دیگه بود.

 

ویرایش شده در توسط M-ATF
  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لیست و آمار جالبی از گذر زمان بر اظهارات نیروی هوایی میشه دید 

که جاهایی خنده و گریه بر اظهار نظرهای خود ما و مسئولان میطلبد 

 

تو این بین ما چه کرده ایم و چه کار باید بکنیم ؟

یه کار خوبی که تا حالا تو سایت انجام شده

1- نشون دادن عملکرد دشمن و برنامه های اون هست 

2- اهمیت نیروی هوایی در مقاطع مختلف

3- تحلیل اظهار نظر های مسئولان درمقاطع مختلف 

 

خب حالا باید یه گام بلند برداریم و اون بیان یک پلن و استراتژی هست 

برنامه ای ساده ولی درست که گام به گام توضیح بده چه مسیری رو باید بریم و چه نیازهایی رو باید پوشش بدیم 

با شروع و نهایی کردن چنین برنامه ای میتونیم برای نیروی هوایی یک برنامه جامع طراحی کنیم و بصورت پوستر و بروشور تبلیغ کنیم 

و عملا فرماندهان نیرو رو به چالش بکشیم که یا جواب این طرح رو با طرح بهتری بدن یا این طرح رو بپذیرن و از این فاز سکون خارج بشیم 

  • Like 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
9 hours قبل , M-ATF گفت:

 دوست عزیز دستتون درد نکنه، زحمت زیادی کشیدید، و اطلاعات مفصلی از تمامی اخبار و اظهار نظرها و رویداد های مرتبط با توسعه موتور هوایی و جنگنده بومی رو گردآوری و ارائه کردید، که قطعا زمان زیادی هم گذاشتین :

 

اما گاها در مواردی برداشت ها و نتیجه گیری های شخصی خوشبینانه ای در میان این رویداد ها ارائه دادید که فاقد مستند بود که به نظرم خیلی خوشبینانه هست مثلا مشخصاتی که برای j90 ارائه کردین.

 

علت کندی بیش از حد توسعه جنگنده بومی و اجزا کلیدیش تا الان، عدم توجه به استراتژیک به این حوزه و نداشتن نقشه راه که این دو خود باعث عدم سرمایه گذاری مناسب شده و در نتیجه ها پروژه ها بسیار طولانی و در حد پروتوتایپ های بسیار اولیه و ناقص.

 

تار یخ و تجربه هم به ما یاد داده که حداقل تو این حوزه پیش فرض رو باید بر بی اعتمادی به صحبت های مسولین گذاشت، ( از برتری صاعقه بر اف ۱۸ بگیر تا تولید انبوه اسکادران های صاعقه) و همونطور که ابراهیم گفت، مسولین تو این حوزه اگه شب موقع خواب یه ایده ای به ذهنشون برسه که فرداش بخوان برن سازمان متبوعشون به عنوان پروژه تعریفش کنن، قبل اینکه برسن سازمانشون، خبرش رو دادن بیرون.

 به شخصه انتظار می کشم تا تولید انبوه کوثر ۸۸ یا کوثر ۱ استارت بخوره و ما به واقع شاهد همچین چیزی بشیم تا امیدوار باشیم که این قطار راه افتاده و میشه امیدوار به طرح های دیگه بود.

 

 

زنده باشين اين موارد را قبلا همه ديده و شنيده بوديم ، بنده فقط كنار هم قرار دادم شايد كه يك نگاه متفاوت تري به اينها بشود

 

علت كندي پروژه ها دلايل متفاوتي ميتواند داشته باشد از عدم تخصيص اعتبارات كافي تا اماده نبودن برخي سيستم ها و اجزاي اصلي مثل پيشرانها

 

دليل توسعه كند اجزا و سيستمهاي اصلي مثل پيشران ها روشن است

بايد برويم يكبار داستان هند و پروژه تجاس را مرور كنيم تا متوجه بشويم توسعه اين سيستمها چه قدر مشكل و زمانبر است

 

سوال اينجاست در همه اين سالهايي كه خريد موتور و همچنين توليد موتور بومي براي ما امكان پذير نبوده 

دوستان انتظار ديدن چه نوعي از جنگنده ها را داشتن ؟ جنگنده هايي دونده يا جنگنده هايي خزنده؟؟؟

 

و حالا كه ما به مرحله ي توليد موتورهاي بومي نزديك ميشويم چرا انتظار ديدن جنگنده هايي كه نام برده شد را نداشته باشيم؟؟؟ان هم از نوع پرنده؟؟

 

مگر غير از اين است كه با اماده شدن موتور اوج دو سه پروژه از پشتش بيرون زد؟؟

مگر غير از اين هست كه بعد از نمايش موتور توبوفن طلوع ١٤ در نمايشگاه وزارت دفاع در سال ٩٣ شش ماه بعد  كروز سومار با اين موتور رونمايي شد؟؟

 

و خيلي مگرهاي ديگر

 

سوال اينجاست اگر پروژه ايي در موازات توسعه موتور rd33 در دستور كار نيست پس دليل توسعه اين موتور چيست؟؟

 

در مورد موتور j90 شايد صحبت دوست شما اينجا در سال ٩٠ خلاف واقع باشد

 

B99868BD-FF93-4159-9310-66C674A79447.jpe

 

 

اما در هر حال بهترين ، مناسبترين ، ساده ترين ، عاقلانه ترين ، هوشمندانه ترين ، كم هزينه ترين  و ترين ، ترين ، ترين راه براي رسيدن به توربوفن سبك از طريق موتور j85 حاصل ميشود و ايضاً نمونه بزرگ ترش از طريق j79 

 

مگر غير از اين است كه در طراحي يك جنگنده از ابتدا بايد مشخص باشد كه چه موتوري با چه تراستي و چه ابعادي قرار است روي جنگنده نصب بشود؟؟؟

شايد بنده و شما از توربوفن سبك اطلاعي نداشته باشيم اما حضراتي كه در وزارت دفاع  قاهر٣١٣ را توسعه دادند قطعا اطلاع داشتند كه در وزارت دفاع چه موتورهايي در حال توسعه است

پس رونمايي از قاهر ٣١٣ در حالي كه قطر محفظه موتور ان 55 الي ٦٠ سانت تخمين زده شد در حالي كه ما همچنين موتوري در اختيار نداريم ايا دليل بر ان نيست كه چنين موتوري در حال توسعه است؟؟؟

 

اين ابعاد متناسب با يك موتور توربوفن سبك است (قطر موتور اوج 45 سانت است و در اينده قاهر را با موتور ديگري خواهيد ديد)

 

عرض كردم سياستها متفاوت است در نيروي هوايي بعد از پرواز كوثر ١ رونمايي از ان صورت گرفت و قبلترش بعد از پرواز صاعقه ٢ و قبلترش بعد از پرواز صاعقه ١

 

اما در نيروي دريايي هنوز طراحي مقدماتي لقمان تمام نشده شما ده مدل مختلف ماكت از ان ديده ايد 

اين هم يك سياستي است

 

وزارت دفاع هم همچنين

 

حالا شما اين مثلث پروژه هاي نهاجا را در ذهن داشته باشيد تا به مثلثهاي وزارت دفاع هم خواهيم رسيد

 

 

 

 

 

  • Like 2
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

یک پنهانکار حقیقی نسل پنجمی علاوه بر مولفه های مطرح اعم از طراحی و متالوژی و اویونیک و... سطح واقعی داشته باشد در جزئیات هم باید متناسب باشه، 
کانوپی های پوشش داده شده با طلا و اکسید ایندیم قلع، جهت پنهانکاری(حرارتی و راداری) کابین هواپیما، یکی از خصوصیت های جنگنده های پنهانکار میباشد.
سختی کار صرفاً در طراحی بدنه و‌ آلیاژ های اون و شبکه‌های الکترونیکی اون نیست، حتی تا به کاکپیت هم میرسه.
البته در ایران پوشش دهی لنزهای سنسورهای حرارتی در صنایع دفاعی داخلی، شده شاید که این فناوری قابل دسترس میباشد! هرچند که هر فناوری جدید، با صرف زمان و پرداخت هزینه آن، دور از دسترس نمیباشد! 

 

 

nyya_capture+_2020-01-25-00-14-53.png

 

 

ty1y_capture+_2020-01-25-00-13-58.png

 

 

 

_________________

 

 

 

ما همین پلت‌فرم فطرس رو بتونیم توسعه بدیم انواع ماموریت ها رو میتونیم باهاش بعنوان یک مکمل انجام بدیم. 

در ادامه شاید برای تکمیل چرخه پهپادهای کشور نمونه‌ای بال پرنده در مقیاس بزرگ طراحی کنیم ! با توجه به برنامه شاهد ۱۷۱ مسلماً فناوری پرواز این هواپیما ها رو در اختیار داریم.

 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با توجه به مسدود شدن دامنه خبرگزاري فارس توسط امريكا

برخي از لينكهايي كه در متنهاي بالا قرار داديم از دسترس خارج شدند

 

دوستان عزيز ميتوانند به سادگي  با پاك كردن بخش com و قرار دادن ir لينكها را اصلاح كرده و متن اصلي خبر مشاهده كنند

 

نمونه

 

www.farsnews.ir/amp/13921112001838

 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
8 hours قبل , OMID313 گفت:

 

زنده باشين اين موارد را قبلا همه ديده و شنيده بوديم ، بنده فقط كنار هم قرار دادم شايد كه يك نگاه متفاوت تري به اينها بشود

 

علت كندي پروژه ها دلايل متفاوتي ميتواند داشته باشد از عدم تخصيص اعتبارات كافي تا اماده نبودن برخي سيستم ها و اجزاي اصلي مثل پيشرانها

 

دليل توسعه كند اجزا و سيستمهاي اصلي مثل پيشران ها روشن است

بايد برويم يكبار داستان هند و پروژه تجاس را مرور كنيم تا متوجه بشويم توسعه اين سيستمها چه قدر مشكل و زمانبر است

 

سوال اينجاست در همه اين سالهايي كه خريد موتور و همچنين توليد موتور بومي براي ما امكان پذير نبوده 

دوستان انتظار ديدن چه نوعي از جنگنده ها را داشتن ؟ جنگنده هايي دونده يا جنگنده هايي خزنده؟؟؟

 

و حالا كه ما به مرحله ي توليد موتورهاي بومي نزديك ميشويم چرا انتظار ديدن جنگنده هايي كه نام برده شد را نداشته باشيم؟؟؟ان هم از نوع پرنده؟؟

 

مگر غير از اين است كه با اماده شدن موتور اوج دو سه پروژه از پشتش بيرون زد؟؟

مگر غير از اين هست كه بعد از نمايش موتور توبوفن طلوع ١٤ در نمايشگاه وزارت دفاع در سال ٩٣ شش ماه بعد  كروز سومار با اين موتور رونمايي شد؟؟

 

و خيلي مگرهاي ديگر

 

سوال اينجاست اگر پروژه ايي در موازات توسعه موتور rd33 در دستور كار نيست پس دليل توسعه اين موتور چيست؟؟

 

در مورد موتور j90 شايد صحبت دوست شما اينجا در سال ٩٠ خلاف واقع باشد

 

B99868BD-FF93-4159-9310-66C674A79447.jpe

 

البته اون فن سه پره که اشاره شده، منظور احتمالا فن سه مرحله ای بوده،

 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 5 فروردین 1398 در 19:38 , Ghalam گفت:

 

شما یا خجسته احوال هستی یا جاهلی یا توی سیستم داری سود می بری .... وگرنه هر آدم عاقلی می دونه که کسی که هر روز موتور سواری می کنه ، بعد از 6 ماه از کسی که هر ماه یک ساعت موتور سواری می کنه ، مهارتش بیشتره ...

شما فقط ساعت پروازی خلبانان ایرانی با خلبانان ناتو رو مقایسه کنی می فهمی که سطح مهارت خلبانان ناتو و جسارتی که دارند بیشتر هست ....

یک خلبان ایرانی هنوز از روی باند بلند نشده باید بترسه که آیا این اف 4 متعلق به 45 سال پیش آیا از روی باند بلند می شه یا نه !؟ حالا بلند شد !؟ آیا اصلا سالم به محدوده ی درگیری می رسه یا نه !؟ حالا رسید هم آیا رادار عهد بوقش می تونه هدف رو پیدا کنه یا نه و بعدش آیا سایدویندر زمان محمد رضا شاهش اصلا شلیک می شه یا نه ...

 

به لطف ج.ا این کشور رو یک بارون و یک زلزله ی کوچک داره نابود می کنه اونوقت امثال شما ادعای جنگ با ناتو ( که آمریکا جزشون هست ) رو دارید !!! 

 

 

با سلام

با فرض اینکه حرف شما درست باشه که تا حدودی فرمایش شما متین هست،بنظرم این نوع رفتار و مخاطب قرار دادن دیگران با فرض اشتباه بودن اصلا درست نیست .

این بنده خدا چندین بار نوشته اگر اشتباه میگم تصحیح کنید.

آنچه که باعث نخوت و غروره و بلای جان همه ما ،خود را «من »دانستن است

  • Like 1
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

صحبت های آقای منوچهر منطقی که شامل دو بحث پرتاب های موشکی میشه و هم شامل ساخت هواپیما 

توضیحات خوبی درش هست که در اون صحبت از همکاری های مشترک و اقدام کلی انجام شده میکنه 

 

https://www.youtube.com/watch?v=oeU8lnjPpPg

 

از همکاری مشترک با موسسات روسیه و چین صحبت میکنه در بحث هواپیمای 150 نفر

در خصوص جنگنده گفت چون تحریم بودیم ایونیک و موتور رو مجبور شدیم بسازیم

یک نمونه رونمایی کردیم و در دست تولید داریم که نتیجه اش کوثر 1 شد

@MR9

 

 

  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط amirarsalankhan
      بمب افكن تهاجمي نسل بعد، LRS-B
       
                                 
       
       
      بمب افكن نسل بعد ( NGB، قبلا به نام بمب افكن 2018 شناخته مي شد ) يك برنامه به منظور توسعه يك بمب افكن جديد براي نيروي هوايي ايالات متحده بود. NGB قرار بود تا در حدود سال 2018 و به عنوان يك بمب افكن پنهانكار، مادون صوت، برد متوسط و با قابليت متوسط حمل سلاح وارد خدمت شود و به تدريج جايگزين بمب افكن هاي پير و پا به سن گذاشته (  B-52 Stratofortress  و B-1 Lancer ) گردد. ولي برنامه توسعه NGB با ظهور طرح بمب افكن دور برد تهاجمي سنگين ايالات متحده به فراموشي سپرده شد.
       
         
       
      اين اتفاق زماني افتاد كه در ژوئن 2010 سپهبد Breedlove  در مصاحبه اي بيان كرد كه اصطلاح بمب افكن نسل بعد مرده و از اين به بعد نيروي هوايي بر روي طراحي بمب افكن هاي دور برد تهاجمي كار خواهد كرد كه در آن از سيستم هاي به كار رفته در جنگده هاي F-22 و F-35 استفاده خواهد شد تا بمب افكني مقرون به صرفه و با قابليت هاي استثنايي هر دو جنگنده فوق جهت انجام ماموريت ها طراحي و توليد گردد.
       
             
       
       
      بمب افكن دور برد تهاجمي (Long Range Strike Bomber)
      برنامه توسعه بمب افكن دور برد تهاجمي ( LRS-B ) به معناي واقعي كلمه پنهانكار است! و اطلاعات خيلي كمي از آن منتشر شده است ولي اهميت آن را به خوبي مي توان در رفتار پنتاگون و شركاي صنعتي بزرگ آن احساس كرد.بسياري از كارشناسان معتقدند كه برنامه توسعه اين بمب افكن ساختار نيروي هوايي ايلات متحده را در 20 سال آينده شكل خواهد داد و هر شركتي كه برنده مناقصه توليد اين بمب افكن شود پول پارو خواهد كرد و بازنده نيز مي تواند مطمئن باشد كه جايگاهي در آينده هوانوردي نظامي ايلات متحده نخواهد داشت مگر ان كه معجزه اي كند!
      هر چند امروزه لاكهيد ماريتن به لطف پروژه F-35 آينده خود را در صنعت هوانوردي نظامي ايالات متحده تضمين كرده است و بويينگ نيز به مدد توليدات هوانوردي غير نظامي خود مي تواند از اين بحران عبور كند و تنها نورث روپ است كه چاره اي ندارد و  بايد اين مناقصه را برنده شود تا بتواند با خيال راحت به آينده خود فكر كند
      شناخته ها و ناشناخته ها
      پيش بيني شده 80 تا 100 فروند از اين بمب افكن جديد جايگزين ناوگان فعلي بمب افكن هاي ايالات متحده شود.  
      پنهانكار بودن ،قابليت حمل سلاح هاي هسته ايو داراي بودن هر دو حالت پروازي سرنشين دار و بي سرنشين از الزامات طراحي LRS-B است.قيمت تعيين شده براي هر فروند بمب افكن جديد 550 ميليون دلار در سال 2010 پيش بيني شده و قرار است به جهت كم كردن هزينه ها از فناوري موجود در طراحي ان استفاده شود ولي ساختار طراحي آن بايد به شكلي باشد كه بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز استفاده كند.دو رقيب اصلي در طراحي اين بمب افكن يكي كمپاني  Northrop Grumman, با سابقه طراحي بمب افكن پنهانكار و گرانقيمت B-2 است و ديگري مشاركت كمپاني هاي بويينگ و لاكهيد مارتين با سابقه طراحي جنگنده هاي F-22 و F-35 .همچنين پيش بيني مي شود در اواسط دهه 2020 اولين پروازهاي اين بمب افكن انجام شود.طبق حدس هايي كه كارشناسان مي زنند نيروي هوايي آمريكا به دنبال يك بمب افكن در اندازه اي حدودا نصف B-2 است كه از دو موتور F-135 همانند F-35 سود ببرد.
       
                                              
                                         
                                          پيشران F-135 Pratt  & Whitney
       
      الان همه شما ميگوييد اين كه خيلي كوچيكه، خب مسلما بايد بزرگتر بشه ولي با صحبتي كه رابرت گيتس وزير سابق دفاع انجام داد و به اعضاي كنگره گفت كه قيمت هر فروند 550 ميليون دلار ميشود راه را بر روي بزرگتر شدن اين بمب افكن فعلا بست. و اين نگراني را در بين كارشناسان به وجود آورد كه هر شركتي كه بتواند با حداقل آيتم هاي اساسي يك بمب افكن توليد كند برنده اين مناقصه خواهد بود بدون توجه به نيازهاي اساسي نبردهاي آينده.بنابراين يكسري الزامات از سوي كارشناسان هوانوردي نظامي جهت توسعه LRS-B  پيشنهاد شده است :
      پنهانكاري
      امروزه ميدانيم كه 80 درصد قابليت پنهانكاري به شكل و طراحي هواپيما بستگي دارد و فقط 20 درصد به مواد و تكنولوزي پيشرفته به كار رفته در آن وابسته است. كه همين 20 درصد هم بيشترين هزينه را به خود اختصاص مي دهد. پس يايد تعادل خوبي را بين اين دو بخش برقرار كرد تا هزينه هاي طراحي و توسعه سرسام اور نباشد.
      تعمير و نگهداري
      استفاده از مواد جاذب امواج رادار ساخته شده مي تواند نگهداري اين بمب افكن را بسيار راحت تر كند تا استفاده از موادي كه در لبه تكنولوژي روز قرار دارند و بسيار گران قيمت خواهند بود و نگهداريشان نيز بسيار مشكل است.ولي پلت فرم طراحي نيز بايد به شكلي باشد كه اين پرنده بتواند در 50 سال آينده آسمان ها را همچنان تسخير كند و پذيراي مواد جديد و تكنولوژي هاي نوين نيز باشد.
      قابليت حمل بمب هاي هسته اي
      تصميم گيري در اين مورد بايد همين الان صورت بگيرد، هر چند نيروي هوايي علاقه دارد تا چند سال بعد از توليد بمب افكن ها مجوز حمل سلاح هاي هسته اي را براي آنها صادر كند ولي با توجه به پيشرفت هاي سريع در صنعت هوانوردي نظامي از الان اين پرنده بايد طوري طراحي شود كه حداقل نيمي از آنها از ابتدا قابليت حمل بمب هاي هسته اي و هيدروژني را داشته باشند. و توانايي بازدارندگي ايالات متحده را همچنان حفط كنند.
      كنار گذاشتن طرز فكر شواليه تنها!
      بسياري از مردم فكر مي كنند كه پنهانكاري يعني يك جنگنده پنهانكار به تنهايي و با شجاعت به مانند يك شواليه به مواضع دشمن حمله مي كند و تمامي آنها را نابود ميسازد!! از الان بايد اين تفكر را دور ريخت و يك برنامه جامع جهت حملات پر تعداد بمب افكن هاي نسل بعد در نظر گرفت و تمام سناريوهاي موجود و تهديدات لازم را در آنها پيش بيني كرد تا قدرت واقعي بمب افكن ها و تاثير آنها بر روي مواضع دشمن مشخص شود.
      ساخت يك بمب افكن، نه فقط يك پلت فرم صرف
      در سال هاي بعد LRS-B تنها بمب افكن سنگين ايالات متحده خواهد بود. پس بايد به شكلي طراحي شود كه قابليت باز طراحي بسياري از قسمت هاي آن وجود داشته باشد و بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز به خوبي بهره مند شود. همچنين LRS-B بايد بتواند ماموريت هاي دريايي را نيز به خوبي ماموريت هاي زميني انجام دهد.
      نگه داشتن خلبان در كابين
      با وجود داشتن فناوري پروازهاي بي سرنشين اما ما نبايد در دام اين صحبت ها بيافتيم كه LRS-B بايد تنها قابليت بي سرنشين داشته باشد!، نداشتن خلبان در ميدان نبرد يعني نداشتن حس مسئوليت پذيري و ابتكارات لحظه اي نمي توان از جذابيت هاي فراوان پرنده هاي بي سرنشين گذشت ولي يك بمب افكن سنگين بي سرنشي نياز به حمايت زميني بسيار بيشتري از بي سرنشين هاي فعلي دارد كه اين خود هزينه ها را بسيار بالاتر مي برد.مورد بعدي قابليت ضعيف بي سرنشين ها در سوخت گيري هاي هوايي است كه در حين ماموريت هاي يك بمب افكن دوربرد الزامي است و يك خلبان در هر شرايط آب و هوايي يا زماني به راحتي آن را انجام مي دهد.و در آخر فكر كنيد كه يك بي سرنشين بخواهد بمب هسته اي نيز با خود حمل كند، خيلي فكر خوبي نيست و حتي كابوس آور نيز هست. هر چند خيلي ها فكر ميكنند بهتر بمب هاي هسته اي را به دست بي سرنشين ها سپرد!
      فراموش نكردن چيزهاي كوچك
      بايد فضاي كافي براي خلبان در پروازهاي طولاني در نظر گرفت تا اعصابش راحت باشد و تحت فشارهاي جسمي قرار نگيرد. اين مورد حتما بايد لحاظ شود و سعي شود از تجربه B-2 در اين مورد درس گرفته شود.
      در ژانويه 2011 نيروي هوايي فهرستي كوتاه از اهداف مورد نظر خود را براي بمب افكن تهاجمي منتشر كرد
      اهداف طراحي در نظر گفته شده براي يروژه LRS-B در ژانويه 2011
      كل هزينه پروژه نبايد از 40 تا 50 ميليارد دلار بيشتر باشد سرعت مادون صوت حداكثر بردي پروازي بيشتر از 9250 كيلومتر مداومت پروازي 50 تا 100 ساعت براي پروارهاي بي سرنشين قابليت بقا در حملات روزانه به مواضع دشمن با وجو د قدرتمند ترين دفاع هوايي موجود  
      در پايان تصاويري از طرح هاي مفهومي اراده شده توسط سه كمپاني معظم شركت كننده در اين مناقصه
       
                       
                                                           
       طرح پيشنهادي كمپاني نورث روپ گرومن
       
       
       
       
                      
                                                                              
       طرح پيشنهادي كمپاني لاكهيد
       
       
       
       
       
                         
                                           
        طرح پيشنهادي كمپاني بويينگ
       
       
      حال بايد منتظر ماند و ديد كه در چند ماه آينده مقامات نيروي هوايي كدام يك از طرح هاي پيشنهادي را براي آينده توان هوايي ايالات متحده انتخاب خواهند كرد.
      نظر شما چيست؟
      كم و كاستي بود  دوستان به بزرگواري خودتون ببخشيد، تقديم به ارواح طيبه شهداي مرزباني ناجا در حادثه اخير نگور
      با تشكر فراوان از دوست و استاد گرامي جناب 7mmt به جهت پيشنهاد اين موضوع و كمك هاي بسيارشان
      تهيه شده توسط امير ارسلان رهسپار ، فقط براي ميليتاري
       
       
      منابع :
      http://en.wikipedia.org/wiki/Next-Generation_Bomber
       
      http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2015/01/18/air-force-bomber-industry/21805275/
       
      http://defensetech.org/2014/09/15/air-force-plans-major-step-in-long-range-strike-bomber-program/
       
      http://breakingdefense.com/2014/09/b-2-pilots-lessons-for-lrsb-americas-new-bomber/
    • توسط MR9
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      سرکوب پدافند هوایی دشمن
        (Suppression of Enemy Air Defenses /SEAD)
       

       
       وایلدویزل / استاندارد 
       
      یکی از ماموریتهای اصلی واحدهای پروازی نیروی هوایی پس از ظهورسه عنصرجدید در نبردهای معاصر (رادار/ توپخانه ضدهوایی هدایت راداری و نهایتا" موشکهای هدایت شونده زمین به هوا)، کنترل و ازکارانداختن و نابودی این  سامانه ها  می باشد . بررسی دقیق نبردهای به وقوع پیوسته پس از جنگ دوم جهانی نشان می دهد که هرکدام از این نبردها ، جنبه های نوینی از فناوری را با بکارگیری تجهیزات ، تسلیحات و تاکتیک ها به نمایش گذاشته و نشان داده اند که گاهی استفاده از  وجودبرتری کمی تسلیحات غیر پیشرفته در مقابل برتری کیفی تسلیحات پیشرفته و یا برعکس ، پیروزی های نظامی خیره کننده ای را به ارمغان آورده است. در کنار این مساله و به موازات افزایش توانایی های رزمی یک سامانه تسلیحاتی ،توسعه تاکتیکهای مورد نیاز نیز یک اصل غیر قابل اجتناب بشمار می رود . در چنین شرایطی ، سامانه های پدافند هوایی نیز از این قاعده مستثنی نبوده ، چــنانکه این نوع از سیستم های جــــنگ افــــزاری می بایست دارای قابلیت های پدافندی مناسبی باشند تا درمرحله آغازین تهاجم دشمن ، بتوانند ایمنی مناطق مسکونی ، مراکز ثقل سیاسی، نظامی و اقتصادی را از گزند بمباران و آسیب حفظ نمایند و با ایجاد لطمات عمده به پیکره و استخوان بندی قدرت هوایی دشمن ، باعث لغو ماموریت های تهاجمی وبه احتمال زیاد تغییر نتیجه جنگ شوند . بنابراین، به صورت طبیعی ،  نیروی هوایی مهاجم سعی خواهد نمود تا تهاجم خود را با انجام ماموریت های سرکوب پدافند هوایی آغاز نماید . برهمین اساس و بنا به تعریف وزارت دفاع ایالات متحده ، سرکوبی پدافند هوایی دشمن عبارتند از :
       
      " انجام هرگونه فعالیتی به منظور خنثی سازی ، نابود سازی و ایجاد اختلال موقت یا دائم در سامانه های پدافند هوایی زمین و دریاپایه دشمن بوسیله تجهیزات مخرب یا اخلالگرها "
       

       
       
      جنگنده / بمب افکن F-105G ، یکی از مهمترین جنگ افزارهای ارتش ایالات متحده برای مقابله با آتشبارهای سام ارتش ویتنام شمالی بشمارمی آمد .
       

       
      جنگنده / بمب افکن F-4G  در حال تیک آف از فرودگاهی در عربستان
      در حالی که برای اجرای ماموریت SEAD ، به مهمات متنوعی شامل مشکهای هوا به زمین ماوریک و مهمات ضد تشعشع شرایک و غلاف جنگ الکترونیک مجهز شده است .
       
       

       
       
      ارتش ایالات متحده برای ایجاد برتری هوایی بر فراز منطقه نبرد ، تاکید زیادی بر استفاده از اسکادارن های وایلد ویزل دارد .
      تصویر فوق یکفروند جنگنده / بمب افکن A-7E را بر روی عرشه فوقانی ناو هواپیمابر USS AMERICA نشان میدهد که برای اجرای عملیات بر علیه آتشبارهای دفاع هوایی لیبی (عملیات دره الدورادو ) آماده می شود . به نظر می رسد پرنده فوق برای اجرای این ماموریت به مهمات ضد رادار شرایک و مهمات هوابه زمین راک آی مارک II مجهز شده است .
       

       
       
      ارتش های اروپایی نیز پس از مشاهده تاثیر تسلیحات ضد رادار ، بسرعت خود را به قابلیت های ضد رادار مجهز نمودند .
      تصویر فوق یک فروند تورنادو ECR نیروی هوایی آلمان را که به مهمات ضدرادار هارم مجهز شده است را نشان میدهد
       

       
       
      مهمات ضد تشعشع AGM-88 HARM، جنگنده / بمب افکنF/A-18 C
       

       
       
      نیروی هوایی بریتانیا ، به شکل وسیعی از مهمات ضد رادار درسازمان رزم نیروی هوایی خود بهره می برد .
      تصویر فوق ، یک تیر موشک ضد تشعشع آلارم را بروی یکفروند جنگنده/ بمب افکن تورنادو GR4 نشان می دهد .
       

       
       
      در حال حاضر پرنده ویژه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده برای اجرای ماموریتهای سرکوب پدافند هوایی ، جنگنده/بمب افکن F-16 CJ بشمار می آید .
       
      پرنده فوق ، یکفروند F-16 CJ بلاک 50 سری D است که برای اجرای ماموریت SEAD ، به طیف متنوعی از مهمات شامل ، AIM-120 آمرام ، AIM-9 M سایدویندر در جایگاه های دو وهشت  ، مهمات ضد رادار AGM-88 هارم در جایگاه های سه و هفت ، و برای هدفیابی به یک غلاف AN/ASQ-213 ، مسلح شده است .
      با این حال و براساس نظرات خلبانان شرکت کننده در جنگ ویتنام ، قابلیتهای تاندرچیف و فانتوم به مراتب افزون تر از این نمونه فالکون بشمار می آمد .
       
       
      نویسنده و مترجم : کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی - MR9
      Military.ir Copyright
      تمامی حقوق برای انجمن میلیتاری محفوظ است
      منابع  :
      1- Davis, Larry and Menard, David, Republic F-105 Thunderchief
      2- Bill Siuru, Bill Holder-General Dynamics F-16 Fighting Falcon
      3-F-4 PHANTOM II IN ACTION
      4- "MODERN MILITARY AIRCRAFT "THUD"
      5- A-7 IN ACTION
      6- ویکی
      7- مطالعات شخصی اینجانب از منابع گوناگون
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.