SAEID

سهم بخش دفاعي از كل بودجه 10درصد است !!!

Recommended Posts

دوست عزيز Wolfenstein و iraniansoldier گرامي. اگه پست‌هاي قبلي بنده رو درست و كامل مطالعه مي‌فرمودين، جواب رو مي‌گرفتين. حتماً دوستان هم منابع خودشون رو دارن. ولي كساني كه من مي‌شناسم (كه يا مديران ارشد سازمان‌هاي نفتي و اقتصادي و يا اساتيد بودجه هستن، حتي نصف اين رقم رو هم رد كردن! فكر نمي‌كنم موضوعي به اين روشني، نياز به توضيحي بيشتر از چيزي كه تو اين 2 صفحه عرض كردم داشته باشه. ولي بد نيست دوستان تفاوت گردش مالي و بودجه رو در نظر بگيرن و بدونن. يكمم به اخبارهاي تبليغاتي (توليد انبوه هواپيما، تانك، توپ، نفربر و ساخت شهاب سه مثل پيكان!!!) اينقدرام توجه نكنن و براي مباحثات عقلي و منطقي، از دليل و منطق و سند و مدرك استفاده بفرماين؛ نه شور و نشاط جواني! ---------------------------------------------- خوب ديگه. گفتني‌ها رو گفتم. ديگه پذيرفتن يا ردش برمي‌گرده به خود دوستان. فكر كنم ديگه نيازي نباشه من در اين زمينه حرفي بزنم و درمورد بديهيات، بيشتر از اين توضيح بدم. چون اگه اين بحث بخواد ادامه داشته باشه، بايد از الف دبستان شروع كنم برم جلو كه متأسفانه وقتش نيست. موفق و مؤيد باشيد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هرچند مطمئن نیستم، ولی فکر می‌کنم موضوع ۳۰۰ میلیارد دلار بودجه به خاطر چند بار محاسبه شدن بخشی از درآمدهای دولت باشد (آن طور که به طور مبهمی یادم هست که جایی شنیدم). دلیلش را دقیقاً نمی‌دانم.


ضمناً ما باید به شدت از افزایش بی‌رویه‌ی بودجه‌ی نظامی حذر کنیم. بودجه‌ی نظامی به طور کلی (ولی نه در همه‌ی موارد) برای اقتصاد زیانبار است (به خصوص اگر خرید خارجی زیاد باشد) چون سود اقتصادی و بازگشت سرمایه (حداقل به صورت مستقیم) ندارد و اگر جنگی اتفاق نیفتد عملاً هدر رفته است. طبیعتاً بودجه‌ی نظامی آنقدر لازم است که بازدارنده باشد ولی ما نباید در دام یک جنگ سرد تسلیحاتی بیفتیم، همان‌طور که شوروی در دهه‌ی ۸۰ میلادی افتاد و فروپاشید (در یک فیلم مستند شنیدم که بودجه‌ی نظامی شوروی در سال‌های پایانیش ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی بوده!!) و کره‌ی شمالی هم افتاده است، به طوری که موشک قاره‌پیما و سلاح هسته‌ای دارد ولی مردمش برای زنده ماندن به کمک‌های غذایی سازمان ملل وابسته‌اند.

بنابراین باید اندازه‌ی خودمان را بشناسیم و متناسب با اقتصادمان خرج نظامی کنیم وگرنه در بلندمدت به جای اینکه امنیتمان تقویت شود به خطر می‌افتد. آمریکا که بیشترین بودجه‌ی نظامی جهان را دارد به اقتصاد عظیمش متکی است: در دولت جنگ‌طلب بوش که بودجه‌ی نظامی هنگفتش داد آمریکایی‌ها را هم درآورده است، فقط ۴ درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا صرف بودجه‌ی نظامی می‌شود. این درصد در کره‌ی شمالی ۲۲ درصد و در قطر و عربستان ۱۰ درصد، اسرائیل ۷ درصد، سوریه ۶ درصد و چین ۴ درصد است (فهرست برخی از کشورها برحسب درصد بودجه‌ی نظامی از تولید ناخالص داخلی). اگر بودجه‌ی نظامی ایران را ۱۰ میلیارد دلار فرض کنیم این درصد در ایران ۳،۵ درصد است که از میانگین جهانی (حدود ۲،۲ درصد) بیشتر است (این نقشه را هم ببینید که مال ایران را ۲ درصد ذکر کرده). با توجه به تمرکز ایران بر تولیدات داخلی و این که قدرت خرید واقعی ۱۰ میلیارد دلار در ایران (یعنی ۹۵۰۰ میلیارد تومان) به اندازه‌ی ۲۵ میلیارد دلار در آمریکاست، به نظر من بودجه‌ی نظامی ایران خیلی هم کافی است.

من این را که ایران در دام ترس از آمریکا نیفتاده و در بخش نظامی ولخرجی نمی‌کند را یک نکته‌ی مثبت و یک سیاست هوشمندانه می‌دانم که به رشد اقتصاد و تقویت زیرساخت‌های ایران در سال‌های پس از جنگ کمک کرده است. بودجه‌ی نظامی ما باید همگام با اقتصادمان رشد کند و درصدش در همین حدود ۲ تا ۴ درصد بماند وگرنه اقتصادمان لطمه می‌خورد و محدود می‌شود که در بلندمدت امنیتمان را هم به خطر می‌اندازد. اگر ایران الان اقتصادی دارد که برخلاف کره‌ی شمالی تحریم‌ها اثر زیادی روی آن نمی‌گذارد یک علتش همین هزینه‌ی نظامی معقول است. تازه همین اقتصاد خودش یک عامل بازدارنده هم هست (پدافند غیرعامل). ما الان مبادلات تجاریمان با دنیای خارج آنقدر هست که تحریم همه‌جانبه یا حمله به ایران اقتصاد جهان را به خطر بیندازد. ما الان از نظر نظامی هم به اندازه‌ی کافی بازدارندگی داریم و اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم ایران از مرحله‌ای که خطر حمله به آن وجود داشت گذشته و الان باید بیشتر نگران تحریم‌ها و اقتصادمان باشیم تا امور نظامی.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از نظرات دوستمون ahmadi عزيز. البته فكر كنم يه اشتباه كوچيك كرده باشين. چون اولاً بودجه‌ي نظامي ايران 10 ميليارد دلار نيست و اگه هم باشه، 3.5% توليد ناخالص ملي ما نيست (اگه باشه به اين معني هست كه توليد ناخالص ملي ما، رقمي بالغ بر 285 ميليارد دلار هست كه اين، از بودجه‌ي 300 ميليارد دلاري هم فضايي‌تره!!!). طبق همون عكسي كه شما قرار دادين، اين درصد، بالاي 10% بوده. پس فكر كنم اشتباهاً ارقام رو جابجا نوشتين؛ يعني بودجه‌ي نظامي رو 3.5 ميليارد و درصد توليد ناخالص ملي رو 10. گويي كه بودجه‌ي نظامي ايران، چيزي حدود 6.5 تا 7 ميليارد دلار هست كه هزينه‌اي بسيار سنگين هست. البته نه براي دوستاني كه اينقدر در دنياي زيباي خود غوطه‌ور هستن كه اين ارقام رو چيزي نمي‌بينن و دوست دارن بودجه‌ي نظامي ايران رو چيزي در حدود چين يا روسيه (با اون اقتصادهاي قدرتمند) ببينن! حرف خوبي رو اشاره فرمودين. قابل توجه دوستاني كه تماماً در بازي‌هاي جنگي و كتاب‌ها و مجلات نظامي غرق شده‌ان و فكر مي‌كنن مملكت كاري نداره جز خريد توپ و تانك و هواپيما و تسليحات!! ------------------------------------------------- راستي. آمار ارائه شده، مقداري قديمي هست و در دو، سه سال اخير، بودجه‌ي نظامي كشورها، به شدت رو به افزايش گذاشته. ولي با اين وجود، بودجه‌ي نظامي، بايد درصد معقول و كمي از توليد ناخالص ملي كشور باشه؛ در غير اينصورت تنها فقر و انباشت تسليحات بي‌استفاده رو به دنبال خواهد داشت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مصطفي عزيز طبق گزارش بانك جهاني درامد ناخالص ملي ايران 650 ميليارد دلاره. من نميدونم اين تناقضات براي چيه من كه گيج شدم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
:lol: :mrgreen: :crying: :sad: الله اكبر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! عزيز برادر. شما اين آمار رو از كجا گير ميارين؟!!!!! يا من تو اين دنيا زندگي نمي‌كنم، يا ايران يه كشوري حول و حوش فرانسه هست، يا چشمام درست نمي‌بينن، يا مغزم قابليت تجزيه و تحليل اين ارقام رو نداره، يا تمامي اقتصاددانان ايران مشتي احمق هستن، يا باقي موارد!!! دوست من! مطمئنين كه درست ارقام رو مشاهده مي‌فرمايين؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان عزيز و گرامي. خواهشاً به جاي بازي كردن با روح و روان بنده حقير و به لرزه درآوردن تن اقتصاددان‌هاي كشور، به آمار و اسناد صحيحه استناد بفرماين. اين آمار بطور كامل، توسط بانك مركزي منتشر مي‌شه. اين آدرس سايتشه : www.cbi.ir با دريافت نماگرهاي اقتصادي، تمامي اعداد و ارقام در اين زمينه نشون داده خواهد شد. موفق باشيد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکر کنم یک اشتباه ساده کردید آن رقم رقم کل ارزش اقتصاد ایران است :lol: درامد ناخالص ایران هم باید دور و بر 12 تا 19 میلیارد باشد. ..... راستی برای اینکه از حال و هوای جنرال و رایس آف نایشین (rise of nation) بیرون بیایید بازی های super power2 super ruler 2020 را برای بازی پیشنهاد میکند که کمی آمار و ارقام دستتان بیاد :crying: (من آخرش توانستم اقتصاد ایران را در بین سال های 2020 تا 2030 اصلاح کنم :sad: آمریکا رو هم توی سال 2040 فتح کردم ولی مثل اینکه بازی مشکل داشت و آمریکا منو بمباران اتمی نکرد :mrgreen: )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اقا مصطفی بازم جواب ما رو ندادی شاید ما رو قابل نمی دونی>اگه جوابی داشته باشی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بي‌خيال دوست گرامي. شما فرض كن بنده جوابي ندارم. صرفاً شما رو لينك مي‌كنم به سايت بانك مركزي. اگه ذهن تحليل‌گر داشته باشين و از آمار و ارقام سر در بيارين (و هر درآمدي كه به ذهنتون مي‌رسه رو به ميليتاري ارتباط ندين)، در اونجا تمامي پاسخ‌هاي شما موجود هست و بنده هم احساس نمي‌كنم كه دارم با خلاء يا با اعضاي بدنم (اعم از دست و پا و ...) صحبت مي‌كنم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من چند وقته که این تاپیک رو دنبال می کنم ولی متاسفانه امار و ارقام اصلا با واقعیت جور در نمی یاد . :mrgreen: ولی در واقع باورش سخته که بگیم با اینکه ایران فقط 6.4 میلیارد بودجه نظامی داره این همه تولید و خودکفایی داره . عربستان با بودجه 30 میلیارد دلاری تولیدات نظامیش اندازه ما نیست . 300 میلیارد دلار بودجه نظامی !!!! :crying: حداکثر بودجه واقعی رو بخوایم در نظر بگیریم فوقش تا 10 میلیارد بکشه نه 300 میلیارد . کشوری که 300 میلیارد دلار بودجه نظامی داره پس بودجه های دیگش چقدر هستند ؟؟؟ ولی کمی تعجب آوره که چطوری با این بودجه این همه رزمایش و این همه پیشرفت در زمینه های نظامی داریم تا جایی که می تونیم در یک مدت 6 تا 9 ماهه دو موشک به فضا پرتاب کنیم . و هر ساله چند رزمایش برگزار کنیم . یاده چند سال پیش 300 میلیارد دلار بودجه نظامی آمریکا بود :lol: بنابر صادرات نفت ، گاز و صادرات غیر نفتی و در کل در آمد دولت فکر نمی کنم با 300 میلیارد دلار بودجه نظامی جور در بیاد . در ضمن مخصوصا که ما الان تحریم هستیم و الان داریم بهای چیز های دیگر رو می پردازیم . بنابر شرایط بد اقتصادی ، تحریم هایی که هر روز سخت تر و سخت تر می شن تصور نمی کنم حتی بودجه نظامی تا 15 میلیارد دلار هم برسه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اقا مصطفی من اشکالی در امار سایت مرکزی نمی بینم اماری که می دان همه واقعیت نیست بلکه بخشی از ان هست ما رو از بی اطلاعی در بیار بالا خره باید از یجای اگاه بشیم چه جای بهتر از اینجا :lol: اگه درموردخودرو هم بگی ممنون می شم. (هر درآمدي كه به ذهنتون مي‌رسه رو به ميليتاري ارتباط ندين) > احتمالا ورزشگاه میسازن بخاطر همین هست که قرار جام جهانی بعدی در کشور ما برگذار بشه. مخالف سرمای گذاری در بخش نظامی نیستم . با شرایطی که کشور ما داره اگر غیر از این باشه باعث تعجب هست. صنایع نظامی خوا ناخواه باعث پیشرفت کشور در زمینهای مختلف دیگری هم خواهد شد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واييييييييييييييييي!!!!!!!!!! پسر گلم. شما چند سالته؟ عزيز من. وقتي مي‌گم بي‌خيال، يعني بي‌خيال. گير نده. باشه. هرچي شما بگي. اصلاً همين علي آقايي كه سر كوچه‌ي ما سيگار و آدامس مي‌فروشه، 80% سودش مي‌ره براي ساخت تانك و هواپيما؛ اونهم براي توليد انبوه!! خوبه؟ راضي شدين؟ خوش باشي عزيز. اگه دفعه‌ي بعد پستي دادين و جوابي نگرفتين، ناراحت نشين كه من حسابتون نكردم و از اين حرفا!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب mostafa_by عزیز،

هیچ عدد و رقمی اشتباه نشده.

به جز بودجه‌ی نظامی ایران، همه‌ی آمار و ارقامی که من در ارسالم به کار بردم مستند هستند، به خصوص آمار مربوط به تولید ناخالص داخلی ایران که برای سال ۲۰۰۷اش صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و فکت‌بوک سازمان سیا ارقامی بین ۲۷۰ و ۲۹۴ میلیارد دلار ذکر کرده‌اند (البته اگر برابری قدرت خرید در نظر گرفته شود رقمش می‌شود بین ۷۳۳ و ۷۵۳ میلیارد دلار) (منبع). بنابراین با فرض رقم ۱۰ میلیارد دلار که برای بودجه‌ی نظامی رقم منطقی‌ای است (با توجه به این که طبق این منبع بودجه‌ی نظامی ایران در سال ۲۰۰۵ شش میلیارد دلار بوده، ۱۰ میلیارد دلار برای ۲۰۰۷ منطقی است) و تولید ناخالص داخلی ۲۸۵ میلیارد دلار، همان رقم ۳،۵ درصد به دست می‌آید و من هیچ اشتباهی نکرده‌ام. البته چون در آمارها اختلاف وجود دارد این رقم تقریبی است و تخمین من بین ۲ تا ۴ درصد است.


در نقشه‌ای هم که پیوندش را گذاشتم (http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Military_expenditure_percent_of_GDP.svg) رنگ ایران سبز کمرنگ است که نشان‌دهنده‌ی رقم ۲ درصد است. منظورتان را از این که مال ایران بالای ۱۰ درصد بوده متوجه نشدم (فقط عربستان و عمان و قطر و برخی کشورهای کوچک رنگشان نارنجی پررنگ است). (ببخشید جسارته، شما احیاناً کوررنگی ندارید؟ :lol: )

خوشحالم که با اصل نظرم موافقید!


پانوشت ۱: در سال ۲۰۰۷ طبق این منبع بودجه‌ی نظامی جهان ۱،۲ تریلیون دلار بوده و طبق همان پیوند اول هم در سال ۲۰۰۷ تولید ناخالص داخلی جهان ۵۴ تریلیون دلار بوده. با یک تقسیم، درصد بودجه‌ی نظامی جهان ۲،۲ درصد به دست می‌آید.

پانوشت ۲: شما چرا این قدر از استبعاد استفاده می‌کنید؟ («...كه توليد ناخالص ملي ما، رقمي بالغ بر 285 ميليارد دلار هست كه اين، از بودجه‌ي 300 ميليارد دلاري هم فضايي‌تره!!!») پیشنهاد می‌کنم به جای استبعاد، موضوع را با ذکر عدد و رقم و منبع روشن فرمایید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب ahmadi گرامي. شايد اشتباه (و يا كور رنگي؛ الله اعلم :lol: ) از من بوده. در هر صورت، با نگاه مجدد به نقشه، حرفم درمورد رنگ رو پس مي‌گيرم. ولي طبق آماري كه خود شما؛ به نقل از سايت ويكي پديا فرمودين‌، كره شمالي بايد يه چيزي بيشتر از قرمز باشه (22%). ولي رنگي ساده و بسيار خوشرنگ رو به خودش اختصاص داده. ضمن اينكه عرض شد اكثر آمارهاي نوشته شده در اونجا، مربوط به سال‌هاي 2006، 2005 و يا نهايت 2007 هست و منظور اين بود. اما درمورد بودجه‌ي 10 ميليارد دلاري ايران، بايد عرض كنم كه اين رقم، بسيار بالاست. بودجه‌ي پارسال ميليتاري ايران، چيزي حدود 6.5 ميليارد دلار بود و قطعاً ما اونقدر جهش درآمدي نداريم كه به يكباره، اين رقم 4 ميليارد افزايش پيدا كنه (دقت بفرمايين كه واحد اين پول، ميليارد دلار هست؛ نه دلار! يك ميليون دلار، چيزي نزديك به يك ميليارد تومان براي ما مي‌شه و قطعاً براي افزايش حتي يك ميلياردي، بايد جهش درآمدي بسيار سنگيني رو داشته باشيم. فكر كنم شما بيشتر از حقير در اين زمينه، اطلاعات و آگاهي داشته باشين). در قانون بودجه‌ي امسال هم اين رقم، در همين حدود (6.5 ميليارد دلار) پيش‌بيني شده. اما درمورد GDP ايران، همون‌طور كه عرض كردم، منبع بنده، اصلي‌ترين منبعي هست كه مي‌تونه باشه؛ يعني آمار منتشره از بانك مركزي. اگه نگاهي به نماگرهاي اقتصادي اين بانك بندازين، تمامي اين آمار و ارقام رو به طور كامل و بدون هيچ‌گونه شك و شبهه‌اي ملاحظه مي‌فرمايين. اين رو هم محض ارائه‌ي منبع عرض كردم كه فكر نفرمايين كه بنده هم ارتباطي با عالم اجنه دارم و اين آمار و ارقام به بنده نازل شده. در پست‌هاي صفحات قبل هم تا دلتون بخواد آمار و ارقام و توضيح و تفسير ارائه شده و از نظر بنده، ديگه موضوعي براي تفسير بيشتر باقي نمي‌مونه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.