Nestor

17 - عمليات مولاي متقيان ؛ رويارويي با حمله دشمن به چزابه

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

دشمن در جمع بندي اطلاعات حاصله خود ، به ويژه توسط ماهواره هاي آمريكايي ، به اين نتيجه رسيده بود كه ايران به زودي در منطقه « دزفول – شوش » عمليات بزرگي انجام خواهد داد . از اين رو استحكامات و تمركز شديد نيرو را در شوش ايجاد كرده و ميادين مين را وسعت داد . همچنين 10 تيپ مستقل به همراه چند تيپ " جيش الشعبي " بر دو لشكر تقويت شدهاش در منطقه افزود و باري پيش دستي در تاريخ 17 بهمن ماه 60 ، حمله خود را با شديدترين آتش توپخانه و بمباران هاي بي وقفه هوايي شروع كرد . اين حمله عراق 13 روز به درازا كشيد و دشمن بي محابا مهمات و تجهيزات خود را صرف نبرد چزابه كرد ، اما با مقاومت سرسختانه نيروهاي ايراني رو به رو شد .
در مقابل نيروهاي خودي با انجام عمليات " مولاي متقيان " معروف به جنگ چزابه يا رمز « يا علي » به فرماندهي سردار حسن باقري در يكم اسفند ماه 60 با چهار گردان كه فرماندهي يكي از گردان ها را خود شهيد باقري به عهده گرفته بود ، انجام شد و در نتيجه تلاش هاي دشمن عقيم ماند .
اين عمليات دو هفته به طول انجاميد و خسارات قابل توجهي به يگانهاي تقويت شده ارتش صدام وارد آمد . تنها ثمر حمله عراق به چزابه اين بود كه عمليات سراسري و گسترده « فتح المبين » يك ماه به تعويق افتاد .
ارتش عراق در عمليات شكست حصر آبادان اعلام كرده بود كه 80 تن و در عمليات طريق القدس 34 نفر كشته داده است ، ولي در نبرد چزابه تلفات انساني خود را 200 نفر اعلام نمود . اين تفاوت آمار شمار تلفات فراوان عراق در چزابه را مي رساند . عليرغم اين ادعا ، دشمن در اين عمليات 4600 كشته ، زخمي و اسير داشت .


نام عمليات : مولاي متقيان – جنگ چزابه
زمان اجرا : 1/12/1360
مدت اجرا : دو هفته
مكان اجرا : منطقه عملياتي شوش دانيال – محور جنوبي جنگ
تلفات دشمن : 4600 كشته ، زخمي و اسير
ارگان هاي عمل كننده : سپاه پاسداران
اهداف عمليات : دفع پاتك سنگين دشمن در منطقه چزابه و توقف حمله و پيشروي آنها



قابل توجه علاقه مندان به عملیات های 8 سال دفاع مقدس

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون نستور جان یه مدتی بود ارسال این مطالب بدلیل نبود شما متوقف شده بود! این عملیات با نیروی بسیار اندکی به ناکام گذاشتن دشمن در طرحهای بعدی خود انجامید و تلفات وارده به آن بیشتر از کل نیروهای عمل کننده ایرانی بود!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام سعید جان من این چند وقته هم بودم ولی به دلیل اینکه فایر فوکس نداشتم نمی تونستم وارد اکانتم بشم ... الحمدلله مشکل برطرف شد و از این به بعد بیشتر در خدمت سایت خواهم بود .... در مورد عملیات هم باید بگم که همونطور که قبلا و در تاپیک عملیات طریق القدس گفته بودم تنگه چذابه شاه کلید فتوحات جنگ در یال های ازاد سازی بود و شاید اگر ما در این عملیات شکست می خوردیم و تنگه چذابه رو از دست می دادیم عملیات بزرگ فتح المبین هم به سرنوشت کربلای 4 دچار می شد ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با اینترنت اکسپلورر در ورود به سایت مشکل داری؟ کوکیها فعال هستن؟ یادی هم سردار شهید حسن باقری بکنیم که از فرماندهان این عملیات بود. روحش شاد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار عالی بود. دستت درد نکنه. منتظر بعدی ها هستیم. :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.