TANK

تاپیک جامع اخبار سقوط هواگردهای بال ثابت و بالگردها

Recommended Posts

الان به نظر مشکل کشور در ساخت هواپیماهای پهن پیکره! که امیدوارم با سرمایه گزاریهای لازم این مشکل حل بشه! چین رو نگاه کنید با این صنعتش خودش هواپیما نمی سازه بلکه از خط مونتاژ ایرباس هواپیماهاش رو تامین می کنه! ما هم که انتظار نداریم بوئینگ یا ایرباس بیان توی ایران سرمایه گزاری کنند! ولی حداقل کاری کنیم با جون مردم بازی نشه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بازتاب آنلاین : پرواز اروميه به تهران كه قرار بود ساعت 12:45 امروز صورت بگيرد،در فرودگاه تهران دچار اشكال فني و از باند فرود اين پرواز خارج شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، پرواز اروميه به تهران كه قرار بود ساعت 12:45 دقيقه امروز صورت بگيرد، با 45 دقيقه تاخير در فرودگاه تهران دچار اشكال فني و از باند فرود اين پرواز خارج شد كه نگراني‌هاي زيادي را براي مسافران به همراه داشته است.
بنا به گفته يكي از مسافران كه در اين پرواز حضور داشت، گفت: «پرواز هواپيماي اير‌باس 272 از اروميه به تهران در زمان فرود بنا به گفته خلبان دچار اشكال فني شد.»
وي افزود: «قبل از نشستن هواپيما در بند مخصوص خود، هواپيما از باند خارج و به سختي توسط خلبان هواپيما كنترل گرديد.»
اين مسافر كه خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: «اكنون يدك‌كش‌هاي فرودگاه جهت جابجايي اين هواپيما در تلاش هستند.»


[color=red]خبر ماله جمعه هست[/color]

--------------------------------------------------------
[size=18][color=red]خلبان مقصر است [/color][/size]

هواپيماي ايلوشين شركت هواپيمايي آريا به علت سرعت 200 مايل بر ساعت در وسط باند فرود آمد و اين امر موجب ايجاد سانحه شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، يك منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار ايلنا درباره علت سانحه در هواپيماي ايلوشين در فرودگاه هاشمي‌نژاد مشهد گفت: بر اساس قواعد هواپيماها بايد با سرعت حدود 140 تا 165 مايل بر ساعت بر باند فرودگاه فرود آيد ولي اين هواپيما با سرعت 200 مايل بر ساعت در وسط باند فرودگاه به زمين نشست.
وي ادامه داد: بررسي‌هاي اوليه نشان داده است كه هواپيما با سرعتي بالاتر از حد مجاز و آن هم در وسط باند، فرود آمد و اين علت اصلي اين سانحه بوده است.
كشته شدگان هواپيماي ايلوشين كه روز گذشته در فرودگاه هاشمي‌نژاد مشهد فرود آمد 10 نفر قزاقستاني، كادر پروازي و 3 نفر كادر پروازي ايراني و 3 نفر از مسافران بوده است كه يكي از كشته‌شدگان دادپي رييس هيات مديره شركت آريا قشم بوده است ضمن اينكه 20 نفر از مسافران نيز مجروح شده‌اند.
در اين رابطه حتي روابط عمومي سازمان هواپيمايي از تعليق مجوز شركت هواپيمايي آريا قشم خبر داده است كه اگر با اين روال طي شود پروسه ادغام شركت‌هاي هوايي و حتي تعليق مجوز شركت‌هاي پروازي با ادامه سقوط و ايجاد سانحه در هواپيماها به ايران اير هم خواهد رسيد.
بر اساس اين گزارش، ساعت 18 و 5 دقیقه روز گذشته یک فروند هواپیمای مسافربری ایلوشین 62 مربوط به کشور قزاقستان چارتر شرکت هواپیمایی آریا که قصد داشت مسافران را از تهران به مشهد مقدس منتقل کند، هنگام فرود در فرودگاه هاشمی نژاد مشهد از باند این فرودگاه خارج و دچار سانحه شد.
ده روز پيش نيز هواپيماي توپولف متعلق به شركت هواپيمايي كاسپين در زمين‌هاي اطراف قزوين سقوط كرد و 168 نفر از هم‌وطنان كشته شدند البته درمواجه با اين حادثه تا كنون دلايل اصلي سقوط مشخص نشده و حتي مجوز شركت نيز معلق يا لغو نشده است و البته ايلخاني سرپرست سازمان هواپيمايي تنها اعلام كرد كه در اين حادثه خلبان مقصر نبوده است و شايد اين تنها دفعه‌اي است كه سازمان هواپيمايي علت حادثه در خطوط هوايي ايران را به گردن خلبان نمي‌اندازد.
سازمان هواپيمايي اسامي مجروحان اين سانحه را به اين شرح اعلام كرده است :
1 ـ زهرا سالكويي
2 ـ معصومه ده‌شيري
3 ـ رمضانعلي احساني
4 ـ مجيد طاهري
5 ـ پدرام حميدزاده
6 ـ منيژه محمدي
7 ـ معصومه جاويدي
8 ـ آمنه طايفه
9 ـ نفيسه آزاد
10 ـ فاطمه حياتي
11 ـ عبدالرشيد سلطاني
12 ـ محمدعلي گل‌افشان
13 ـ محسن طالب‌نژاد
14 ـ يگانه سعادتي
15 ـ سيما سعاتي
16 ـ پيمان حياتي
17 ـ سپيده حياتي
18 ـ فاطمه حاتمي
19ـ حسين شريفي
20- ايليا شريفي
21 ـ مهدي احمدي
22 ـ غلامرضا طلايي
23 ـ محمد صارمي‌نژاد
24 ـ سعيد رهنما
25 ـ امين‌رضا ناطغيان
26 ـ اعظم ممي‌نسب
27 ـ يزدان عادلي
28 ـ زهرا صالح پور
29 ـ احسان نصيري
30 ـ منصور ابري‌ناراني
31 ـ ريحانه رمضاني (مهماندار)
32 ـ الناز عليزاده (مهماندار)
33 ـ الكساندربالاجي (كمك‌خلبان)
عده‌اي از اين مجروحان سرپايي مداوا شده و عده‌اي نيز در بيمارستان‌هاي هاشمي‌نژاد، امام رضا (ع) و امدادي مشهد بستري هستند.
همچنين شركت بيمه ايران همچون دفعات گذشته اعلام كرد كه مسافران و هواپيماي مذكور در نزد اين شركت بيمه بوده‌اند و خسارتهاي لازم پرداخت خواهد شد
اين شركت همچنني اعلام كرد كه هواپيمايي ايلوشين شركت هواپيمايي آريا اجاره‌اي بوده و پوشش بيمه‌اي بدنه آن توسط كشور قزاقستان انجام خواهد گرفت. هم‌اكنون هيات بررسي پرداخت ديات در بيمه ايران مشخص شده و از محل حادثه بازديد به عمل آورده‌ايم.
مصدومين و خانواده قربانيان اين حادثه مي‌توانند در تهران به "خيابان مخبرالدوله، مديريت حمل و نقل شركت سهامي ايران" مراجعه و يا با شماره تلفن 33914704-021 تماس حاصل كنند.
خانواده مصدومين و جان باختگان اين حادثه در مشهد نيز مي‌توانند جهت دريافت خسارت به مديريت بيمه ايران در استان خراسان رضوي مراجعه و يا با شماره تلفن 2251996-0511 تماس حاصل كنند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امشب تو اخبار اعلام كرد مقصر خلبان بوده و سرعت هواپيما در هنگام فرود 70 كيلومتر در ساعت بيشتر از سرعت مجاز بوده.(يعني خلبان و كمكش اصلآ اين همه اختلاف سرعت رو ناديده گرفتند icon_wink )
با يكي از مسئولين كه مصاحبه مي كرد گفت قرار است كه از خريد هواپيماهاي دست دوم جلوگيري شود.
البته تو عنوانش گفت دست دوم شرقي icon_wink . ولي هر چي گوش كردم آن مسئول حرفي از شرقي نزد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قبل از هر چيز، خدا رفتگان Gripen عزيز رو بيامرزه كه سوء تفاهم رو برطرف كرد! چرا كه هر چي فكر مي‌كردم، متوجه منظور ليچ عزيز درمورد دم نمي‌شدم! آخه كلتوزارد هم دم نداشت؛ ديگه چه برسه به مرحوم نرزول اسكلت شده و سايرين icon_wink !!!

ببين ليچ عزيز.
انتقال تكنولوژي يه بحث هست، تحريم يه بحث ديگه.
بعضي مواقع، براي اينكه روسيه بتونه هم قوانين بين‌المللي و يا اميتازات متقابل با امريكا رو حفظ كنه و هم جيبش رو پر كنه، از اين كارها انجام مي‌ده!
فكر كنم هنوزم اگه پايه باشي، بشه باز بحث ميگ-31 و سوخو-27 رو دوباره راه انداخت و هزار و يك حرف و حديث به ميون آورد! يادته؟
همون موقع بحثش بود كه اگه حقيقت داره، چرا عادي بيانش نمي‌كنن و باهاش چهار تا مانور نمي‌دن كه تن برادران صهيونيست ما تو گور بلرزه؟! همون موقع بحثش بود كه بعلت تحريم، ما قادر به همچين كاري نيستيم؛ حتي اگه داشته باشيمش!!

اينكه روسيه بخواد تكنولوژي رو به ايران منتقل كنه، مي‌تونه يه راهكار مناسب باشه. ولي امكان نداره كه مثلاً خط توليد و يا مونتاژ هواپيماهاي مدرن و پهن‌پيكرش رو به ايران منتقل كنه! چرا كه از اين راه داره حسابي نون مي‌خوره!

مسلماً هم اين بحث‌ها، بيشتر از هر چيز ديگه‌اي، يه شطرنج سياسي بين روسيه و غرب هست براي امتيازگيري و نقش‌پذيري! به عبارت بهتر، قضيه‌ي ايران، قضيه‌ي همون مامانه و بچه تو اتوبوس هست كه هرچيزي رو كه مي‌خواد بده بچه بخوره، با تهديد بهش مي‌گه «اگه نخوري مي‌دم آقاهه بخوره!!». اينجا هم قضيه‌ي ما، همون قضيه‌ي آقاهه!! هست.

بطور مثال، روسيه مي‌خواد يه امتياز سياسي بگيره، يهو مياد ساخت نيروگاه بوشهر رو سرعت مي‌ده! وقتي هم كه امتيازش رو گرفت و به عبارت بهتر، با اروپا و امريكا به توافق رسيد، قضيه رو ول مي‌كنه تا دفعه‌ي بعد!
همين رفتار روسيه بود كه باعث شد ايران به فكر خودكفايي بيشتر بيافته و حتي همين پارسال بود كه خبر انتقال رئيس ايران خودرو به مجموعه ساخت هواپيماهاي پهن‌پيكر اعلام شد!

حالا شايد در اين زمينه، بخوايم از متخصصين روسي كمك بگيريم. ولي خود ايران هم بهتر مي‌دونه كه با پيوند زدن سرنوشت صنايع‌شون با روسيه، هيچ‌وقت به جاي جالبي نمي‌رسن. نه فقط روسيه! امريكا هم همين‌طوره. فرانسه هم همين‌طوره! چون اگه امروز مونتاژ كنن، فردا خودشون توليدش مي‌كنن و عملاً ديگه چيزي بهشون نمي‌رسه!! پس هيچ‌وقت مغز درازگوش ميل نكردن كه به همين راحتي بخوان انتقال تكنولوژي رو انجام بدن!!!

ولي مسلماً درصورت موافقت طرف روس و عدم كارشكني اون، اين پيشنهاد هيچ‌گاه توسط مسئولين ايران رد نمي‌شه؛ مگه اينكه يا برادران روس ما، زيادي دندون گرد باشن و يا اينكه طرح مشابهي در دستان ايران باشه.

در حال حاضر هم ايران، چاره‌اي جز اين نداره.

من تعجب مي‌كنم. چرا حرف بلومبرگ رو درست مطالعه نفرمودي :


[quote]Sanctions against Iran mean that Boeing is unable to sell planes to the country’s airlines, while Airbus “feels constrained because the U.S. puts pressure on them not to,” he said.

While Iran can buy modern planes on the second-hand market, “it’s very awkward to operate like that because you then need service backup and parts.” ....[/quote]

در اين متن، اولاً بوضوح درمورد فشار امريكا بر روي ساير كشورهاي سازنده‌ي هواپيماي مسافربري اشاره شده است. ثانياً منظور از بازارهاي دست دو، بلك ماركت‌ها نيست! كما اينكه اصولاً فكر معامله‌ي هواپيما در بازارهاي ثانويه هم امري كاملاً غيرمعقولانه هست! اين امر هم ناظر بر همون خريد هواپيماهاي جديدتر ولي دسته دوم هست. چرا كه اصولاً هواپيما، چيزي نيست كه از طريق واسطه بخواد خريداري بشه و كشور خريدار، چنين حقي رو نداره (يه زماني بحثش بود كه ايران، از كشورهاي متحد خودش و بصورت شخص ثالث، اين خريدها رو انجام بده كه با تذكر مجامع بين‌المللي، اين كار عقيم موند).
در حال حاضر، حتي ايران نمي‌تونه قطعات هواپيما رو خريداري كنه؛ چه مستقيم و چه غيرمستقيم (مگه اينكه از طريق واسطه‌هاي بازار سياه، بتونه يه چيزي دست و پا كنه). اگه يادتون هم باشه، يكي از مشوق‌هاي كشورهاي اروپايي براي كنار گذاشتن غني‌سازي اورانيم توسط ايران، اين بود كه «در صورت موافقت با كنار گذاشتن غني سازي اورانيوم، فرانسه فروش قطعات يدكي هواپيما به ايران را تضمين خواهد كرد» icon_wink !!!

در هر صورت، ايران در حال حاضر، دو راه بيشتر براي خريد هواپيما نداره. يك اينكه بياد هواپيماهايي كه طبق قوانين پرواز هوايي، مستهلك شدن رو خريداري كنه. البته اين، به معني بد بودن هواپيما نيست و يك اصل ساده‌ي حسابداري و اقتصادي هست. بطور مثال، در همين قوانين بين‌المللي و البته خودمون، استهلاك وسائط نقليه، نهايت چهارساله‌اس! ولي خودتون مي‌دونين كه درصورت تعمير و بروز كردن قطعات ماشين، مي‌تونه حتي 30 سال هم كار كنه! هواپيماي اصطلاحاً مستهلك هم دقيقاً از همين رويه استفاده مي‌كنه و منظور، استهلاك حسابداري هست. چون قوانين، ناظر بر ماشين‌آلات و قطعات و تجهيزات اسماً مستهلك نيست، به همين خاطرم ايران در خريد اون‌ها، مانع چنداني نداره.

دو اينكه با شركت‌هاي هواپيمايي همسايه و اطراف، قرارداد ببنده و اونا هواپيما (البته به همراه خلبان و تكنيسين و ...) رو در اختيار شركت‌هاي هواپيمايي كشوري قرار بدن كه اين، به خود شركت‌ها مربوط مي‌شه و اصولاً به سياست‌هاي دولتي، ارتباطي پيدا نمي‌كنه. كما اينكه همين هواپيماهاي اجاره‌اي هم كم دردسرساز نيستن. آخرين نمونه‌اش هم همين ماجراي اخير هست!

در كل، تحريم براي ما، يه نعمت واقعيه!
چون بعد از قرن‌ها، بهمون ياد داد كه خودمون هم مي‌تونيم عقل و بازومون رو بكار بندازيم.
اين مايه‌ي تأسف هست كه جان هموطن‌هامون رو در اين راه از دست مي‌ديم! ولي هر چيزي يه قيمتي داره!
هند در سه، چهار دهه‌ي پيش، كوچكترين اهميتي نداشت! زماني كه قدم در راه ساخت سلاح هسته‌اي گذاشت، سنگين‌ترين تحريم‌هاي سياسي، اقتصادي و نظامي جهان بهش اعمال شد و تهديدات و مشكلات بسياري رو تحمل كرد. ولي زماني كه توانايي‌هاش رو تكميل كرد و از اين تحريم، به نفع اقتصاد ملي‌ و صنعتش سود برد و بعبارت عاميانه، روي پاي خودش ايستاد، در جهان براي خودش كسي شد و در آينده‌اي نه چندان دور، جزو چند كشور برتر جهان در اقتصاد و صنعت خواهد شد!
اين، آينده‌ي خودباوري و اتكاء به خود و توانمندي‌هاي خود هست.

هميشه خريدن، خيلي آسون‌تر از ساختن هست و اصولاً براي انسان‌هاي تنبل و رفاه‌طلب، ساختن بي‌معني‌ است؛ چرا كه هزار و يك زحمت داره! ولي يك كشور، با همين امر توسعه و پيشرفت پيدا مي‌كنه! در غير اينصورت، مي‌شيم كشور بي‌دست و پايي مثل امارات كه با هزاران خريد رنگارنگ، سعي در مدرن نشون دادن خودش داره، ولي به محض فرار سرمايه‌ها، به خاك سياه مي‌شينه!!
چنين كشورهايي، آينده‌اي در انتظارشون نيست و پنجاه سال بعد هم همچنان خريدار خواهند بود!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مصطفی جان عزیز دستت درد نکنه بخاطر توضیحات خوبت ولی من هم منظورم از بازار دست دو بلک مارکت نبود! icon_wink

البته این رو هم نوشته که ایران می تونه هواپیماهای دست دوم و پیشرفته رو خریداری کنه برادر!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=18][color=red]علت بروز سانحه هوایی در مشهد اعلام شد[/color][/size]

با بررسی کتاب راهنمای هواپیما دریافتیم که این کتاب به خلبان می گوید هنگام نشستن روی باند باید حداقل 145 مایل و حداکثر 165 مایل سرعت داشته باشد، حال آنکه بررسی همکاران ما از رادار فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد مقدس و دیگر تجهیزات و شرایط محل موید آن است که سرعت این هواپیما موقع نشستن روی باند 197 مایل بوده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام نتایج بررسیهای فنی و کارشناسی در باره وقوع سانحه برای یک فروند هواپیمای مسافری ایلیوشن که روز جمعه هنگام فرود 16 کشته و 30 مجروح در مشهد به جا گذاشت، "سرعت زیاد" را علت خروج آن از باند فرودگاه اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)، "محمدعلی ایلخانی" شنبه شب در بخش گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما توضیح داد: با بررسیهای انجام شده از اطلاعات رادار فرودگاه مشهد، تحقیقات همکاران اعزامی ما در آن فرودگاه و نیز بازخوانی سی وی آر (جعبه سیاه) هواپیما که به تهران منتقل شده است، مشخص شد هواپیما به علت سرعت بیش از حد مجاز، هنگام نشستن روی باند از مسیر خارج شده و بیش از 1100 متر هم از انتهای باند عبور کرده است که این امر بروز سانحه را به همراه آورد.

وی گفت: با بررسیهای انجام شده متوجه شدیم که یک نوع بی نظمی در کابین خلبان وجود داشته و خلبان مذکور تمرکز لازم را برای فرماندهی کامل این هواپیما نداشته است.

ایلخانی افزود: با توجه به اینکه رییس هیات مدیره شرکت آریا قشم که هواپیما را اجاره داشت نیز در هواپیما بوده، به نظر می رسد کابین خلبان، فضای آرامی برای هدایت هواپیما نبوده است .

معاون وزیر راه در باره دلیل دستیابی سریع کارشناسان به علت بروز سانحه هوایی مشهد اظهارداشت: هر هواپیمایی کتاب عملکرد مخصوص به خود را دارد و به همین علت، ما توانستیم سریعا در مورد علت این حادثه اظهار نظر کنیم.

وی افزود: با بررسی کتاب راهنمای هواپیما دریافتیم که این کتاب به خلبان می گوید هنگام نشستن روی باند باید حداقل 145 مایل و حداکثر 165 مایل سرعت داشته باشد، حال آنکه
بررسی همکاران ما از رادار فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد مقدس و دیگر تجهیزات و شرایط محل موید آن است که سرعت این هواپیما موقع نشستن روی باند 197 مایل بوده است.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: این نتیجه برای ما هیچ شبهه ای باقی نمی گذارد که خلبان هنگام نشستن هواپیما از سرعت زیادی برخوردار بوده و مسیر تهران تا مشهد را که معمولا یک ساعت و 10دقیقه به طول می انجامد پنج دقیقه زودتر پیموده است.

به گفته ایلخانی، آف دی آر هواپیما هم سالم است و کار بازخوانی آن انجام خواهد شد اگرچه از نظر ما کاملا شفاف و روشن است که علت سانحه چه بوده است .

مهندس فرامرز سروی معاون استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این برنامه گفت: صنعت هواپیمایی ایران از قوانین و مقررات بین المللی و استانداردهای جهانی تبعیت می کند و تمام کشورهای عضو پیمان شیکاگو ملزم هستند استانداردهایی که سازمان بین المللی هواپیمایی تعیین می کند را برای یک ناوبری بین المللی اجرا کنند .

وی افزود: هواپیمای موردنظر متعلق به "دتو " بود که یک شرکت قزاقستانی است و طی قراردادی چارتری، در اختیار شرکت آریا قشم از ایران قرار گرفته بود.

معاون سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: این هواپیما چهار ماه پیش وارد ایران شده و دو ماه و ده روز از فعالیت پروازی آن می گذرد.

وی گفت: علت اینکه این هواپیما حدود دو ماه است وارد پرواز شده، این بود که نیاز داشت به سطح مطلوب استاندارد ملی برسد .

معاون استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: هر هواپیمایی در شرایط مختلف آب و هوایی و مختصات جغرافیایی باید ویژگیهای خاصی داشته باشد تا بتواند در آن منطقه پرواز کند.

به گفته سروی، از آنجا که این هواپیما از الزامات هوانوردی برخوردار بوده،کارشناسان ایرانی آن را در قزاقستان بطور دقیق بررسی کرده بودند و هواپیما گواهینامه های بین المللی برای
پرواز را در خطوط جهانی داشت، از استانداردها و شرایط لازم برای پرواز برخوردار بود.

وی افزود: خلبان این هواپیما نیز استاد پرواز خلبانی و دارای 14 هزار ساعت پرواز بود که در نوع خودش بی نظیر است.

معاون سازمان هواپیمایی کشوری به همین دلیل نتیجه گرفت که هم هواپیما، هم گروه پروازی و هم شرکت هواپیمایی مربوطه از استانداردهای بین المللی برخوردار بوده اند .

رییس سازمان هواپیمایی کشوری هم تاکید کرد که ایران به سازمان هواپیمایی کشوری قزاقستان به عنوان عضو ایکائو و مطابق قوانین بین المللی اعتماد دارد.

http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=57104

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=blue]تو جام جم تحليلي ديدم كه بد نبود دوستان هم ببينند[/color]
[size=24]چرا هواپيماي نو اجاره نمي‌كنيد؟[/size]

جام جم آنلاين: در‌حالي‌كه سوانح هوايي در كشور رو به افزايش است، اين پرسش براي مردم و كارشناسان مطرح مي‌شود حال كه نمي‌توانيم هواپيماي نو بخريم، چرا در اجاره هواپيما براي ناوگان هوايي كشور از هواپيماهاي نو استفاده نمي‌شود؟ آيا در اجاره هواپيماي نو نيز دچار تحريم هستيم؟...
به گزارش خبرنگار ما، براساس تحريم‌هاي آمريكا كه طراح آن سناتور ايتاليايي‌الاصل كنگره آمريكا جوزف داماتو بوده و به قانون داماتو معروف است، فروش هواپيماهايي كه بيش از 10درصد قطعات آن ساخت آمريكا باشد، به ايران ممنوع است.

با اين حال اين قانون هيچ اشاره‌اي به تحريم‌بودن ايران در زمينه اجاره هواپيما نكرده است لذا دست‌اندركاران امر براحتي مي‌توانند اقدام به اجاره هر نوع هواپيمايي اعم از غربي يا شرقي كنند. به عنوان مثال، هم‌اكنون مدل‌هاي جديدي از هواپيماهاي غربي بوئينگ ام.دي (ساخت كارخانه آمريكايي مك دانل داگلاس) در اجاره خطوط هوايي ايران چون كيش‌اير، ايران‌ايرتور و ماهان است.

از سوي ديگر تحريم‌هاي ناعادلانه آمريكا درباره مدل يا سال ساخت هواپيماهاي مورد نياز كشور نيز سكوت كرده و اين به آن معني است كه مديران خطوط هواپيمايي مي‌توانند حتي هواپيماي نو خريداري شده توسط ساير خطوط هواپيمايي دنيا را اجاره كنند، كه به طور طبيعي قطعات، خدمات فني و سرويس‌هاي دوره‌اي و چك‌هاي كامل آنها نيز توسط كشور مالك هواپيما به ايران عرضه خواهد شد.

همچنين كارخانه هاي چون ايرباس و حتي بوئينگ نيز مي‌توانند با اين روش تحريم‌هاي كنگره‌ آمريكا را دور زده و خدمات خود را از طريق واسطه به ايران عرضه كنند. نمونه ديگري كه در اين باره قابل ذكر است، ماجراي خريد چهار فروند ايرباس 330 توسط يك شركت هواپيمايي خصوصي ايراني است كه هم‌اكنون سن ناوگان آن را حتي از ناوگان هما نيز پايين‌تر آورده است، چرا كه آخرين مدل ايرباس دراختيار هما 310 است.

روش خريد اين هواپيماها نيز از طريق يك واسطه ايراني با ثبت يك شركت در جزاير قناري بوده است. به اين ترتيب كه اين شركت ايرباس‌ها را خريده و سپس به روش اجاره به شرط تمليك يا اجاره بلندمدت به شركت ايراني واگذار كرده است. بديهي است اين روش هم فروش هواپيما هست و هم نيست. لذا كارخانه اصلي فروشنده هواپيما ايرباس‌ نيز با استناد به اين امر مي‌تواند سرويس‌ها و قطعات يدكي لازم را به آن ارائه كند و تاكنون نيز مشكلي درخصوص اين هواپيماها به وجود نيامده است.

در اين شرايط، اين سوال مطرح در اذهان عمومي مردم و كارشناسان موجه است كه چرا ساير خطوط هوايي ايران از اين روش‌ها براي خريد يا دست‌كم اجاره هواپيما استفاده نمي‌كنند؟ مگر محدوديتي در سن هواپيماهاي اجاره‌اي وجود دارد؟ چرا ناوگان هواپيماهاي اجاره‌اي ايران از هواپيماهاي فرسوده و قديمي تشكيل شده است؟ حالا كه بنا بر اجاره به علت تحريم‌هاست، لااقل هواپيماي نو اجاره شود، مشكلي هست؟!

21 سال سن داريم

بررسي‌ها نشان مي‌دهد ناوگان هوايي ايران با وجود عدم محدوديت در اجاره هواپيماهاي نو غربي به سوي اجاره هواپيماهاي بعضا كهنه شرقي متمايل شده است.

براساس آمار موجود از 125 فروند هواپيماي غيرنظامي كه در كل ناوگان كشور اعم از ملكي يا اجاره‌اي وجود دارد، 32 فروند يا معادل 25 درصد را هواپيماهاي روسي در 3 كلاس توپولف، ياك و ايلوشن تشكيل مي‌دهند. البته اگر آنتونف 140 كه به نام ايران 140در داخل كشور مونتاژ مي‌شود، مجوز پرواز بگيرد، تعداد كلاس‌هاي هواپيماهاي روسي به 4 عدد خواهد رسيد. از سوي ديگر آمار هواپيماهاي روسي در كل ناوگان اجاره‌اي كشور را بررسي كنيم، خواهيم ديد كه بيش از 80 درصد هواپيماها در همان 3 كلاس روسي و 20 درصد باقيمانده هواپيماهاي غربي چون فوكر يا بوئينگ ام.‌وي هستند. متوسط سن ناوگان هواپيماهاي اجاره‌اي روسي در ايران 21 سال است. اين هواپيماها مسوول مرگ 771 نفر از ايرانيان از بعد انقلاب تاكنون بوده‌اند.

خلبان بازنشسته محسن عابدين‌زاده در اين باره به خبرنگار ما مي‌گويد: ناوگان اجاره‌اي روسي كه در كشور ما استفاده مي‌شود، قديمي است و اين هواپيماها حتي در خود روسيه نيز ديگر استفاده نمي‌شود. وي افزود: روسيه از سال 2006 براي خطوط آئروفلوت كه يكي از معتبرترين خطوط هوايي داخلي‌اش است 10 فروند هواپيماي غربي شامل 6 فروند ايرباس و چهار فروند بوئينگ سفارش داده و از توپولف حتي مدل‌هاي جديدتر آن ديگر استفاده نمي‌كند؛ يعني ورود توپولف به ناوگان هوايي روسيه متوقف شده و هر چه پرواز مي‌كند، متعلق به قبل است.

وي افزود: كارخانه توپولف از سال 2002 اعلام ورشكستگي كرده و در ساير كارخانه‌هاي هواپيماسازي روسيه ادغام شده است.

وي در مقايسه فني بين توپولف‌هاي مورد استفاده در ايران و ساير هواپيماهاي غربي اظهار كرد: توپولف هنگام نشستن، هواپيمايي ناامن است، چرا كه ما در موتور آن حالت حركت برعكس كه براي كاستن از سرعت هواپيما به ترمزها كمك مي‌كند، تعبيه نشده است. حال آن كه در موتور هواپيماهاي غربي چون ايرباس اين فناوري وجود دارد.

وي تصريح كرد: متاسفم كه بگويم، توپولف‌هايي كه در ايران از آن استفاده مي‌كنيم، فقط در كشورهايي چون آنگولا، كره‌شمالي يا كوبا استفاده مي‌شوند. ساير ناوگان روسي موجود در ايران نيز چنين وضعيتي دارند. مثلا جالب است بدانيد همين هواپيماي ايلوشين مدلM 26 كه در مشهد از باند منحرف شد، ساخت 1971 بوده و از عمر آن 31 سال مي‌گذرد. آيا ما شايسته چنين ناوگاني هستيم؟

اين كاپيتان افزود: بنده به عنوان يك خلبان كه حافظ جان و مال مسافران است، در عمر پروازي‌ام حدود 4000 ساعت بيشتر پرواز با هواپيماهاي شرقي را ندارم و دفعات متعددي هنگام چك‌هاي قبل از پرواز، حاضر به تاييد سلامت فني هواپيما و پرواز نشده‌ام. وي گفت: پرسش بنده از مسوولان خطوط هوايي و وزارت راه و ترابري اين است كه مگر ما در خريد يا اجاره هواپيما از كشورهايي چون روسيه هم تحريم هستيم؟ اگر نيستيم، چرا هواپيماي نو خريداري يا اجاره نمي‌شود؟

وي افزود: ‌جالب اينجاست كه با وجود تحريم هوايي غرب، هواپيماهايي چون ايرباس يا بوئينگ كمترين حادثه را در سال‌هاي اخير داشته‌اند و بيشتر حوادث براي ناوگان شرقي كه مشمول تحريم نيست، رخ داده است. خبرنگار ما مي‌نويسد: شايد يكي از دلايل روي آوردن ايران به اجاره هواپيماهاي فرسوده، مسائل مالي آن باشد، به اين معني كه چون قيمت بليت هواپيما در ايران پايين و از سوي دولت كنترل مي‌شود، ارائه خدمات مناسب و دريافت وجه آن از مسافر امكان‌پذير نيست. لذا شركت‌هاي هواپيمايي براي كاهش هزينه‌هاي خود رو به چارتركردن يا اجاره كردن هواپيماهاي فرسوده و ارزان مي‌كنند.

داوود كشاورزيان، مديرعامل سابق هما در اين باره مي‌گويد: دليل به كارگيري هواپيماهاي فرسوده شرقي در ناوگان ايران يك مثلث سياسي، مديريتي و اقتصادي است. از نظر سياسي، ما با روسيه روابط نزديكي داريم، از نظر مديريتي، هماهنگي و اراده لازم براي در نظر گرفتن نقاط فني وجود ندارد و از نظر اقتصادي نيز قيمت بليت و كنترل آن سرمايه‌گذاري براي اجاره هواپيماي خوب و نو را غيراقتصادي كرده است.

وي افزود: در واقع تحريم‌ها مشكل اصلي ما نيست. مشكل اصلي ما، همان مثلثي است كه عرض كردم.

وي خاطرنشان كرد: زيرساخت هواپيمايي ايران زيرساختي است كه با هواپيماهاي غربي تناسب بيشتري دارد. لذا همان گونه كه شاهد هستيد هما به عنوان بزرگ‌ترين ايرلاين كشور هنوز حاضر به استفاده از هواپيماهاي شرقي نشده است. وي تصريح كرد: با اين حال، اين اشكال بر مديران صنعت هواپيمايي وارد است كه چرا ناوگان نو اجاره نمي‌كنند تا فعلا از ركوردداري سوانح هوايي در دنيا رهايي پيدا كنيم... .

مونتاژ يك هواپيماي شرقي ديگر در ايران

يك هواپيماي اوكرايني در ايران مونتاژ مي‌شود.

به گزارش ايسنا،‌ ويچسلاو بگوسلايف، رئيس هيات مديره شركت موتور سيچ اطلاع داد كه هواپيماي مسافربري جديد آن -‌ 148 كه در اكراين ساخته شده است، با مجوز در ايران مونتاژ خواهد شد. وي اظهار كرد: پيشتر ما قرارداد توليد هواپيماهاي آن ‌ 148 در كارخانه هواپيماسازي ايران واقع در اصفهان را با مجوز مربوط از سوي اكراين امضا كرده بوديم. طرف ايران موافق با اين توافق‌نامه است و مي‌خواهد تا زمان سازماندهي توليد مستقل در خاك خود، 50 هواپيما را با موتورهاي ساخت شركت موتور سيچ مونتاژ كند.

وي تصريح كرد؛ هم‌اكنون در ايران با مجوز مربوط از اكراين، هواپيماهاي آن ‌ 140 توليد مي‌شوند. بگوسلايف افزود: ما معتقديم در ايران مونتاژ با مجوز هواپيماهاي ما را ياد گرفته‌اند، در كارخانه واقع در اصفهان تاكنون 14 فروند آن 140 توليد شده است و تا پايان 2009 دو فروند هواپيماي ديگر نيز توليد خواهد شد.

وي ادامه داد: موتور سيچ براي 10 هواپيماي اول، موتورها را آماده عرضه مي‌كند و در مرحله نهايي، ايران هواپيما را كاملاً مستقل و با قطعات آماده وارد شده از اكراين توليد خواهد كرد.

وي گفت كه شركاي ايران در پرداخت‌هاي خود از نظر دقت و موقع شناسي ممتاز هستند. به گزارش نووستي، هواپيماهاي آن 140 (آنتونوف) كه در ايران، ايران 140 ناميده مي‌شود با مجوز شركت اكرايني در اصفهان توليد مي‌شود. اين هواپيما مي‌تواند در فرودگاه‌هاي خاكي فرود بيايد و در 3 مدل مسافربري (گنجايش 52 نفر)، مسافري ترابري و نظامي ‌ترابري توليد مي‌شود. حداكثر سرعت اين هواپيما 540 كيلومتر در ساعت است.


http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100913112885

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مصطفی جان این رو هم توجه داشته باش!
[align=left]
Due to the sanctions imposed by the US government, Iranian airliners can only acquire airplanes which are at least seven years old and have been purchased through a third party rather than directly from Boeing or Airbus.The Mahan Air fleet includes the following aircraft (as of January 2009):[/align]

پس ببین راهها اونقدر ها هم بسته نیست!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=red]موتور توپولف منهدم شده بود نه خاموش![/color]
فارس: عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي با اشاره به جلسه روز گذشته اين كميسيون گفت: در اين جلسه سانحه هوايي كاسپين با حضور سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري بررسي شد.

محمد رضا حسين‌نژاد نماينده مردم شيروان و عضو كميسيون عمران در مجلس شوراي اسلامي در گفت ‌و گو با خبرنگار امور مجلس خبرگزاري فارس، با اشاره به جلسه روز گذشته اين كميسيون اظهار داشت: بررسي طرح تأسيس شركت‌هاي تعاوني توسعه و عمران شهرستاني در دستور كار كميسيون قرار داشت كه چند ماده از اين طرح در جلسه به تصويب اعضاي كميسيون رسيد.

وي بررسي لايحه اصلاح ماده 19 قانون نوسازي و عمران شهري را كه اعاده شده از شوراي نگهبان بود را ديگر دستور كار كميسيون دانست و ابراز داشت: بررسي اين لايحه با حضور نماينده شوراي نگهبان انجام شد كه لايحه مذكور با يك اصلاح كوچك تصويب شد.

عضو كميسيون عمران در ادامه به سانحه هوايي كاسپين اشاره و تصريح كرد: در جلسه روز گذشته سانحه هوايي كاسپين با حضور ايلخاني سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري بررسي شد.

وي با بيان اينكه ايلخاني گزارشي را از اين سانحه ارائه نمود، تأكيد كرد: طبق اظهارات ايلخاني يكي از موتورهاي هواپيماي مذكور منهدم شده بود كه باعث وارد شدن صدمه به سيستم‌هاي هيدروليكي و بخش‌هاي فرمانبري هواپيما شد.

حسين‌نژاد در ادامه همچنين گفت: طبق گزارش ارائه شده از سوي ايلخاني بحث از كار افتادن و خاموش شدن موتور مطرح نبوده بلكه يكي از موتورهاي هواپيماي توپولف منهدم شده بوده است.
http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=79913

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگر بحث انهدام موتور پیش بیاد دو حالت وجود داره یا بمب گذاری یا هدفگیری اشتباه توسط سایت پدافندی که مورد دوم احتمالش خیلی ضعیفه و مورد اول قوت بیشتری داره چرا که اگر هواپیما هدف موشک قرار میگرفت با توجه به ارتفاع باید موشک میانبرد می بود و چنین موشکی فقط موتور رو از کار نمیندازه و به موتور هم اصابت نمیکنه چون گرمایی نیست و میخوره وسط هواپیما و سازه رو متلاشی میکنه. اما یک بمب کوچک یک کیلویی در موتور میتونه اون رو از کار بندازه و باعث سانحه بشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پس اقدام تروریستی بوده! icon_wink
هم جون اون همه بیگناه گرفته شد و هم اقتدار سپاه در تامین امنیت کمی ضربه خورد!
ولی چرا دوستان فکر نمیکنن چطور ممکنه در موتور هواپیما بمب بذارن؟ :lol:
یعنی در فرودگاه و در آشیانه اینکار صورت گرفته؟ اگه مسافری بمب گذاری میکرد داخل قسمت مسافران یا انبار وسایل منفجر میشد نه موتور! :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک هواپیمای آموزشی صبح شنبه در حوالی فرودگاه پیام کرج سقوط کرد.
به گزارش مهر، این هواپیما صبح امروز در فرودگاه پیام کرج در حال آموزش بوده که دچار حادثه و سقوط می شود. در اثر سقوط این هواپیما هر دو سرنشین آن کشته شده اند. هنوز علت این حادثه روشن نیست.

http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=81047

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هر دم از اين باغ بري ميرسد تازه تر از تازه تري ميرسد :?

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هواپیما از نوع Blue Bird (ساخت ایران) و متعلق به مدرسه خلبانی هما بوده و در Radial 270 درجه نسبت به فرودگاه پیام و فاصله 10 مایلی به زمین برخورد کرده

متاسفانه آقایان روستایی (معلم) و تاجبخش (دانشجو) در این سانجه کشته شدند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.