امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

دوستان نظر شما رو به خواندن ادامه مصاحبه دعوت می کنم
چطور شد که وارد هوانیروز شدید ؟
من در سال 1353 در حالی که کلاس یازدهم را گذرانده بودم با مشاهده آگهی استخدام خلبان در چهارراه لشکر تهران و با توجه به علاقه شدید به خلبانی وارد هوانیروز شدم . پس از ورود به مدت 6 ماه آموزش مقدماتی در پادگان لشکرک به مرکز آموزش اصفهان اعزام شدیم و به مدت 6 ماه نیز دوره آموزش زبان دیده و به آموزشهای پروازی پرداختیم . مدت 90 ساعت پرواز با بالگرد 206 و 110 ساعت پرواز با 205 را به اتمام رساندهو گواهینامه یا همان وینگ خلبانی را دریافت کردم . با دریافت این مدرک من به درجه ستوان سومی نایل آمده و کمک خلبان با خلبان شماره 2 بالگرد محسوب می شدیم . من چون خیلی دوست داشتم از همان بدو ورود خلبان اصلی باشم درخواست گذراندن دوره استاد خلبانی را نمودم و پس از 90 ساعت دوره تراتریشن یا همان دوره تخصصی کبرا وارد دوره استاد خلبانی شدم و پس از 500 ساعت پرواز گواهینامه استاد خلبانی دریافت کردم .اساتید ما به جز چند نفر همگی امریکایی بودند و اساتید قدری بودند و هزاران ساعت پرواز در جنگ ویتنام داشتند .
ایا رنگ لباس شما در دوران دانشجویی با لباس اساتید فرق داشت ؟
بله ، رنگ لباس خلبانی ما سبز بود در حالی که رنگ لباس خلبانی استادها و کلاهشان زرد بود ، تعداد کمی خلبان امریکایی نیز بودند که سر استاد خلبان بودند و وظیفه تایید صلاحیت استاد خلبانان را بر عهده داشتند که رنگ لباس انها زرد و رنگ کلاهشان مشکی بود .
میزان دخالت امریکاییها در امور مختلف اعم از اجرایی و ستادی تا چه حد بود ؟
فرمانده پایگاه ایرانی بود اما تعداد نیروهای امریکایی در بخشهای پروازی و فنی بسیار زیاد بود . این دخالت در امور فنی ملموس تر بود و انها نمی گذاشتند که نفرات فنی ما به صورت مستقل کار انجام دهند ، حتی در جایی به دروغ به ما درباره قطعه ای گفتند که این قطعه حاوی مواد رادیو اکتیو است و در صورت باز کردن آن نفر در معرض تشعشع قرار می گیرد !!پس از پیروزی انقلاب بالگردها با توجه به نقصی که در قطعه فوق پیدا می کردند یکی پس از دیگری از رده پرواز خارج می شدند و نفرات با توجه به نیاز اساسی به بالگردها بالاخره قطعه فوق را باز کردند و در کمال تعجب مشاهده کردند که این قطعه ساز و کار بسیار ساده ای دارد و از مواد رادیو اکتیو خبری نیست ! و بلافاصله در مدت کوتاهی تمام بالگردهای فوق تعمیر و وارد خدمت شدند .
خاطره ای از دوران آموزش برای ما بگویید .
همان طور که عرض کردم تقریبا تمام اساتید ما امریکایی بودند یکی از انها با توجه به درگیری که با فرماندهان ایرانی پیدا کرده بود و مدتی را در بازداشت به سر برده بود، تمام عقده هایش را سر انشجویان خالی میکرد . از روی تصادف روزی استاد مستقیم من نیامد و این استاد اموزش من را به عهده گرفت . طبق برنامه قرار بود در ان پرواز حالت Auto Rotation ( نزول با موتورهای خاموش ) توسط استاد تعلیم داده شود اموزش فوق بدین صورت است که استاد موتورهای بالگرد را خاموش می کند و دانشجو با توجه به اموخته های قبلی خود بایست بدون موتور فرود اضطراری کند . بر اساس قوانین آموزشی استاد خلبان باید در هر پرواز حداکثر دو بار موتور را به اصطلاح ببندد ، تا دانشجو بتواند این حرکت را تمرین کند در پرواز فوق استاد مزبور بیش از 20 بار موتور را بست و من برای حفظ احترام چیزی نگفتم . وقتی دیدم که دست بردار نیست حدودا در برخاست بیست و پنجم ، من موتور را بستم بلافاصله فریاد زد تو دانشجویی و حق این کار را نداری و با هم درگیر شدیم به همین علت 48 ساعت بازداشت شدم و استاد هم پایین ترین نمره را به من داد .


ادامه دارد ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درجریان یکی از درگیری های عملیات ولفجر8 حادثه ای رخ داد که تا مدت ها در مورد نحوه ی انجام و نتیجه اش در محافل نظامی صحبت می شد.یک بالگرد ایرانی از نوع کبرا در جریان یک عملیات مورد اصابت قرار گرفت و مجبور می شود در شبه جزیره ی فاو نزدیک ساحل فرود اضطراری انجام دهد بلا فاصله گروهی مامور راه اندازی و عملیاتی کردن آن شدند.عراقی ها یک ناوچه ی اوزا را مامور از بین بردن گروه امداد و بالگرد کردند .ناوچه ی اوزا شروع به آتش بر روی گروه کردند.در همین حال به خلبان اسماعیل صحتی که عازم ماموریتی در "دریاچه نمک " بود اطلاع می دهند که به کمک نفرات بشتابد.خلبان صحتی و کمک خلبان محمد صحرایی با رسیدن به شبه جزیره ی فاو در موقعیت شلیک قرار گرفتند و دو تیر موشک تاو به سمت اوزا شلیک کردند.پس از شلیک دومین موشک خلبان صحتی متوجه میشود که آب سطح رودخانه ی اروندچند متر بالا و پایین می رود.خلبان صحتی:محمد آب چرا اینجوری می شه؟ صحرایی:سه تا میگ دارن به سمت ما تیر اندازی می کنند.آنها با مشاهده ی برخود موفقیت آمیز دومین تاو به سرعت گردش کردند واز اینجا تعقیب و گریز سه فروند Mig-21 با کبرا آغاز می شود.صحتی همچنان با مانور های مختلف سعی می کرد تا خود را از تیر رس میگ ها کنار بکشد.خلبانان میگ به سرعت گردش می کردند و با رسیدن به موقعیت پهلوی کبرا به آن حمله می بردند.این جنگنده ها که برای از بین بردن کبرای زخمی آمده بودند تصور نمی کردند که با یک کبرای آسمانی مواجه شوند.چون تنها به خود راکت و بمب بسته بودند و هیچ موشکی حمل نمی کردند.یکی از جنگنده ها که از مانور های کبرا خسته شده بود تصمیم گرفت که با شاخ به شاخ شدن با کبرا آنرا از روبرو مورد اصابت راکت قرار دهد. خلبان صحتی بلا فاصله مسلسل 20 میلیمتری کبرا را به طرف جنگنده گرفت و طوفان 20 میلیمتری را به سمت میگ روانه کرد.جنگنده ی عراقی از کمر شروع به اتش گرفتن کرد و در حالی که از لاشه ی دو نیم شده اش آتش زبانه می کشید از بالای کبرا رد شد.و خلبان نگون بخت آن به علت ارتفاع کم حتی فرصت ایجکت هم پیدا نکرد.جنگنده ی دوم هم به وسیله ی پدافند هاوک به زیر کشیده شد ولی خلبان ایجکت کرد و به اسارت نیرو های ایرانی در آمد.خلبان سوم هم که شاهد سرنگونی دو جنگنده بود پا به فرار گذاشت.مصاحبه و و بازجویی از خلبان اسیر آغاز شد."چطور شد که دوست خلبانت برخلاف شما ناگهان از روبرو به ما حمله کرد" . خلبان Mig:با توجه به اینکه بالگرد شما در طول تعقیب و گریز و در تمامی شیرجه های هجومی پرنده های مارا ناکام گذاشته بود آن خلبان در حالی که بسیار عصبانی بود به ما اعلام کرد که این بالگرد خیلی سمج و پرروست .من خودم به خدمتش میرسم.لذا شیرجه زد تا علاوه بر توپ راکت هایش را نیز به سمت شما شلیک کند .ولی خودش مورد اصابت قرار گرفت.
منبع صنایع هوایی . مصاحبه با خلبان صحتی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یعنی هیچکس نمی خواد نظر بده...در مورد این حادثه من تو همین جا اطلاعات غلطی دیدم که بعضی از افراد میدادن.مثل "آره فکر کنم با تاو زدش" یا "فکر کنم روش استینگر وصل کرده بودن". :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آخه فانتوم جان مشکلش اینه که تکراریه!!

http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6419
:lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]تشكر از دقت نظر آذرخش عزيز تاپيك قفل و از اسكرول خارج ميشه .[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام میخواستم بدونم که روی هلیکوپتر های ما موشک ها یا راکتهای هدایت شونده نصب میشه. و آیا هلی کوپتری در جهان هست که بتونه برای هواپیماها خطرناک باشه و بتونه اونا رو بزنه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]و آیا هلی کوپتری در جهان هست که بتونه برای هواپیماها خطرناک باشه و بتونه اونا رو بزنه؟[/quote]

تقریبا همه هلیکوپترهای امروزی قابلیت نصب و شلیک موشک های سبک مادون قرمز رو دارند. هلیکوپترهای آمریکایی از موشک استینگر ATAS ، هلیکوپترهای فرانسوی از موشک میسترال می توانند استفاده کنند. حتی برخی هلیکوپترها قابلیت استفاده از موشک سایدوایندر را هم دارند که با این موشک ها قادرند با جنگنده ها در ارتفاع پایین درگیر شوند.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حتی برخی هلیکوپترها قابلیت استفاده از موشک سایدوایندر را هم دارند که با این موشک ها قادرند با جنگنده ها در ارتفاع پایین درگیر شوند.


AH-1Z Viper مجهز به موشک AIM-9 Sidewinder :
AH1ZViper11.jpg

منبع عکس

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

واقعا جالب بود پس هلیکوپتر هم میتونه واسه هواپیما خطر ناک باشه . آیا در هلیکوپتر هم حالتی مثل آلرت در خلبانی هواپیما هست یا نه ؟ اگر هست جریانش چجوریه؟ icon_cheesygrin icon_arrowd rolling_on_the_floor rolling_on_the_floor

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

واقعا جالب بود پس هلیکوپتر هم میتونه واسه هواپیما خطر ناک باشه . آیا در هلیکوپتر هم حالتی مثل آلرت در خلبانی هواپیما هست یا نه ؟ اگر هست جریانش چجوریه؟

icon_cheesygrin icon_arrowd rolling_on_the_floor rolling_on_the_floor



از دوبار انهدام هواپیما که بوسیله هلیکوپتر صورت گرفته یکبار متعلق به ایران هست و مربوط به دوران دفاع مقدس.!.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

واقعا جالب بود پس هلیکوپتر هم میتونه واسه هواپیما خطر ناک باشه . آیا در هلیکوپتر هم حالتی مثل آلرت در خلبانی هواپیما هست یا نه ؟ اگر هست جریانش چجوریه؟

icon_cheesygrin icon_arrowd rolling_on_the_floor rolling_on_the_floor



از دوبار انهدام هواپیما که بوسیله هلیکوپتر صورت گرفته یکبار متعلق به ایران هست و مربوط به دوران دفاع مقدس.!.



بله نام خلبانش هم آقای ((اسماعیل صحتی)) بوده . ولی اگه میشه جواب سوالم رو بدید چون سریعا نیاز دارم . آیا در هلیکوپتر هم حالتی مثل آلرت در خلبانی هواپیما هست یا نه ؟ اگر هست جریانش چجوریه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
    • توسط MR9
      موقعیت قرارگاه مرکزی منافقین :
       
      در 90 کیلومتری شمال بغداد ،پس از عبور از شهر "الخالص" به "قرارگاه  اشرف" خواهید رسید.این پادگان با وسعت6 در 8کیلومتر مربع تا سال 1365 هجری شمسی تحت عنوان "معسگر الخالص الخاص" محل استقرار یکی از تیپ های گارد ریاست جمهوری صدام حسین بود.این پادگان از شمال به انبارهای بزرگ مهمات و تسلیحات و یک روستای کوچک عراقی،از شرق به یک فرودگاه متروکه،از جنوب شرق به روستای "شیخ شنیف" ، از جنوب به یک مرکز مرغداری و از غرب به جاده بغداد- کرکوک محدود شده است."اشرف بزرگ" 12*10 کیلومتر مربع است  که پادگان اشرف و زمین های اطراف آن را شامل می شود.
       
        
       
       
       
       
      پس از اخراج مسعود رجوی به عراق و ملاقات او با صدام حسین ، این پادگان بطور کامل تحویل گروهک منافقین  شد و  آنها پایگاه های خود در سلیمانیه و کرکوک را جمع آوری کرده و از سال 1366 هجری شمسی تحت عنوان به اصطلاح "ارتش آزادیبخش ملی " در این محل تجمع کنند.
      در کیلومتر 90 جاده قدیم بغداد-کرکوک انشعابی از قسمت شرقی، شما را به درب اصلی پادگان اشرف هدایت خواهد کرد.شمال و جنوب این جاده آسفالته و فرعی محل استقرار 2 گردان ارتش صدام حسین ،گروهان رادار،گروهان موشکی پدافند هوایی و مقر سازمان استخبارات صدام حسین است که در نزدیکی ورود به پادگان قرار دارد.از سال 1365 شمسی تا زمان سرنگونی صدام  حسین ،نقش این نیروها پدافند هوایی،حفاظت بیرونی و کنترل ورود و خروج به پادگان اشرف بود .
       
       
        
       
       
      مرصاد ، کمینگاه منافقین 
      ببرها وارد می شوند :
       
      اگر چه نیروی های مسلح جمهوری اسلامی ایران ( ارتش  جمهوری اسلامی ایران ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  ، بسیج و..)  در جریان عملیات مرصاد ، شکست سنگینی بر پیکره گروهک منافقین وارد آورد ، بازماندگان فرقه رجوی ، مجدداً نیروی های باقی مانده خود را در قرارگاه های  متعدد خود در عراق ، جمع آوری و با حمایت رژیم بعثی ، فعالیتهای خود را از سر گرفتند . اما بدنبال شکست مفتضحانه رژیم بعثی حاکم بر بغداد در مقابل تهاجم گسترده نیروهای ائتلاف به منظور بازپس گیری کویت در ماه مارس 1991 و بغرنج شدن وضعیت در این کشور که همراه با بروز تشنجات و حرکتهای مسلحانه در شمال و جنوب آن گردید ، باعث شد تا گروهک منافقین  با یک بن بست غیر قابل تصور مواجه گردد .
       
       

       
       
      به همین دلیل ، تروریستهای مسلح این گروهک ، دست به تحرکات جدیدی در داخل خاک ایران زده و در یکم آوریل 1991 ، با استفاده از شرایط حاد منطقه ، یکسری اقدامات مسلحانه تروریستی  در غرب ایران ، بویژه ارتفاعات استان کرمانشاه  را رقم زدند که موجبات به شهادت رسیدن صدها نفر از شهروندان کرد ساکن در این منطقه را فراهم آورد .
      بنابراین در پاسخ به شرارتهای این گروهک تروریستی ، در بامداد روز 5 آوریل ، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  با استفاده از 9 فروند جنگنده- بمب افکن F-4E ، جمعی پایگاه سوم شکاری (TFB-3)  یک ضربت اساسی را به پادگان اشرف که قرار گاه مرکزی این گروهک بشمار می رفت ، وارد آورد که درعمق 80 کیلومتری داخل خاک عراق و در 28 کیلومتری شمال شهر  خالص  قرار داشت . 5 دقیقه بعد از این حمله ، 9 فروند جنگنده- بمب افکن F-5E جمعی پایگاه چهارم شکاری (TFB-4) بقیه تاسیسات این قرار گاه را با مهمات سنگین مورد حمله قرار دادند که براساس اطلاعات منتشر شده ، تلفات گسترده ای را موجب گردید .
       

       
       
      با این حال ، در جریان این حمله غافلگیرانه  ، خدمه یکی از فانتوم های شرکت کننده ( سریال 6688-3) موفق به اجرای صحیح مانور POP-UP نگردید و هر دوخدمه مجبور به اجکت شده و توسط شبه نظامیان مستقر در منطقه  بازداشت و بسرعت به دولت عراق تحویل داده شدند
       
       

       
      بقایای فانتوم ساقط شده نیروی هوایی به سریال 6688-3
       
       
      در شمال عراق ، دولت ترکیه که سالهاست در حال جنگ غیر رسمی با شورشیان حزب کارگران کرد که به شکل محرمانه از حمایتهای اطلاعاتی و تسلیحاتی دولت وقت عراق بهره می برد ، قرار داشت ، به منظور سرکوب این شورشیان ، چندین عملیات رزمی را در امتداد مرز با ایران ، طراحی و اجرا نمود .
       

       
       
      در جریان این عملیات رزمی ، فانتوم های  نیروی هوایی ترکیه بارها و بارها حریم هوایی ایران را مورد تجاوز قرار داده و نقض نمودند و در این سو ، در موارد متعددی  ، رادار مراقبت منطقه ، هشدارهای لازم را به ترکها ارسال نمود ولی علی الظاهر نیروی هوایی ایران هرگز عملیات رهگیری را اجرا ننمود . این مساله  را می توان بدین دلیل تشریح نمود که  تایگرهای مستقر در پایگاه دوم شکاری ،اگر چه بسیار سریع تر از فانتوم های ترک بودند اما بدلیل اینکه  تیم های ضربتی نیروی هوایی ترکیه توسط جنگنده های F-16C این نیرو  اسکورت می شدند ، حضور تایگر عملاً بی اثر بشمار می رفت . به همین علت ، فرماندهی وقت نیروی هوایی ایران تصمیم گرفت تا سازمان رزم پایگاه دوم شکاری را با اعزام جنگنده های MIG-29 که به تازگی از اتحاد شوروی تحویل گرفته شده بودند ، تقویت نماید .
       
       

       
       
      اعزام فالکروم های تهرانی  ، اگر چه در ابتدا به شکل موقت به این پایگاه مامور شده بودند ، اما با تغییر شرایط ، این استقرار به شکل دائمی در آمد و اسکادران 22 تاکتیکی نیروی هوایی (TFS-22) با حضور میگ های روسی تشکیل گردید و از آن سو ، تمامی  تایگرهای موجود در این پایگاه (F-5E) به اسکادارن 21 تاکتیکی (TFS-21) انتقال یافتند .
       
      با فروکش کردن آتش جنگ در آسیای جنوب غربی ، شرایط تقریباً به حالت عادی بازگشت ، اما این آرامش زیاد بطول نیانجامید ، چرا که در سال 1994 ، گروهگ منافقین مجدداً با اعزام تیم های ترورویستی بداخل کشور ، به شکل منظم دست به تخریب ، ترور مردم عادی و شماری از مقامات ارشد نظامی و غیر نظامی  زدند .
       
       

      سپهبد شهید صیاد شیرازی 
       
       
      د رنتیجه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، مجدداً ماموریت یافت تا حملات هوایی خود را علیه قرارگاه مرکزی این گروهک در داخل خاک عراق ، از سر بگیرد .
      این ماموریت کمتر شناخته شده ، توسط یکفروند جنگنده- بمب افکن F-5F و سه فروند جنگنده – بمب افکن F-5E جمعی پایگاه دوم شکاری در 9 نوامبر 1994 اجرا گردید . در این حمله جمعاً 16 تیر مهمات هوا به زمین مارک-82 به روی هدف حمل شد و پرنده های رزمی با موفقیت کامل و بدون خسارت جانبی ، ماموریت خود را به انجام رساندند .
       
       

       
       
      اما بدلیل اینکه این حمله غافلگیرانه  در داخل محدوده موسوم به منطقه پرواز ممنوع (NO FLY ZONE) شمال عراق که توسط ایالات متحده و بریتانیا حفاظت می گردید ، انجام شد ، به محض اطلاع از وقوع این حمله ، 20 فروند جنگنده  متحدین شامل  جنگنده – بمب افکن های F-16  و F-15 نیروی هوایی ایالات متحده به منظور رهگیری این دسته پروازی از پایگاه های خود واقع در خاک ترکیه به پرواز در آمدند که با توجه به پایان ماموریت دسته رزمی نیروی هوایی ایران ، برخوردی میان این دو پیش نیامد . 
       

       
       
       
      پی نوشت :
       
      1- پلان های رزمی ارائه شده در این تاپیک در سطح وب وجود ندارد و توسط مترجم طراحی شده است 
      2-  در این انجمن ، بیشتز از حماسه های گردان های تامکت و فانتوم گفته شده ، باشد که  این تاپیک گوشه ای از حماسه های تایگرهای مظلوم نیروی هوایی که تلفات قابل توجهی را هم در جنگ تحمیلی متحمل شده است ، بیان نماید .
       
       
       
      منبع : با اندکی تصرف ، IRANIAN TIGERS AT WAR  BY BABAK TAGHVAEE
       
       
        این مجموعه با صرف زمان ترجمه  شده است ،
      بنابراین ، هر گونه برداشت با ذکر منبع (MILITARY.IR) خواهد بود . 
      در غیر اینصورت ، برداشت کننده  ، عرفاً و شرعاً ، مسئول خواهد بود .
       
       مترجم : MR9      
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.