hamed_713

اغتشاشات دامنه ای در هوانوردی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=center]تصویر[/align]

اغتشاشات دامنه ای یکی از پدیده های شناخته شده و متداول است که در هنگام پرواز هواپیما و هلیکوپتر و اصولا هر وسیله پرنده ای به چشم می خورد.

این اغتشاشات دامنه ای به دلیل تفاوت و فشار هوا که سبب بلند شدن هواپیما یا هلیکوپتر و پرواز آن میشود، ایجاد می شود. در زمان بلند شدن هواپیما یا هلیکوپتر فشار هوا در زیر بالها بسیار زیاد می شود و در بالای بالها ، فشار هوا کم است. از آنجایی كه جهان همواره به سوی تعادل در حركت است ، جریان پر فشار زیر بال میل به جاری شدن به منطقه ی كم فشار (بالای بال) دارد كه این جریان فقط از نوك بال مقدور می باشد.

این تفاوت فشار هوا سبب میشود که جریان هوا در پشت بالها به صورت چرخشی جریان پیدا کند. این گردباد یا توده هوا که به صورت چرخشی در حرکت است همان اغتشاشات دامنه ای است.
شدت این اغتشاشات بستگی به وزن، سرعت و شکل باد ایجاد شده در اثر تفاوت فشار، دارد.

این اغتشاشات ،زمانی که هواپیما با حداکثر وزن و در سرعت پایین در حرکت است به حداکثر شدت خود می رسند. از آنجایی که اغتشاشات دامنه ای یکی از پدیده های حاصل از بلند شدن و پرواز هواپیما است، از زمان روشن شدن موتورها تا هنگام فرود هواپیما بر روی باند فرودگاه این اغتشاشات وجود دارند.

گردبادها در زیر و پشت هواپیما جریان دارند و به همین دلیل خلبانان در زمانی که در ارتفاع پایین تر یا فواصل معینی از هواپیماهای دیگر در پرواز هستند باید دقت کافی به وجود این گردبادها در فضای پشتی و زیرین هواپیماهای دیگر داشته باشند و در فاصله و ارتفاع مناسب از دیگر هواپیماها پرواز نمایند.

این گردبادها در محیط باند فرودگاه نیز وجود دارند و در مواقعی که وزش بادهای مخالف در سطح باند وجود داشته باشد به این گردبادها نیرو وارد می آورند و این گردبادها را به صورت راکد در سطح باند فرودگاه نگاه می دارند که خطرناکترین شکل وزش این گردبادها است.

با وجود اینکه مسئولین مراقبت پرواز در تلاش برای جلوگیری از اثرات مخرب این گردبادها و اغتشاشات دامنه ای هستند، آگاهی خلبان از وجود این اغتشاشات و در نظر گرفتن موارد لازم برای رفع تهدیدات حاصل از این گردبادها و اغتشاشات مهمترین عامل در حفظ ایمنی پرواز است. برای مثال زمانی که مراقبت پرواز اعلام می نماید “هشدار، اغتشاشات دامنه ای” مسئول مراقبت پرواز راهنمایی دیگری به منظور مواجهه با این مشکل ارائه نمی کند و این خود خلبان است که باید اقدامات لازم را به موقع انجام دهد.

در عین حال زمانی که خلبان در فاصله معین از هواپیمای دیگر در پرواز است، برای رعایت فاصله مورد نیاز تنها از حواس (بینایی) خود بهره میگیرد و با در نظر گرفتن فاصله و ارتفاع مناسب می تواند جلوی بروز خطرات حاصل از این اغتشاشات را بگیرد. زمانی که خلبان اطمینان کامل در مورد فاصله کافی بین دو هواپیما در زمان نشست و برخاست نداشته باشد می تواند سرعت، زاویه و فاصله مناسب را از مراقبین پرواز استعلام نماید.

[align=center]تصویر[/align]

بعنوان روشهای تکنیکی برای جلوگیری از خطرات اغتشاشات دامنه ای میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

- فرود آمدن در فاصله مناسب از هواپیماهای دیگر.
- فرود آمدن پیش از نقطه گردش هواپیماهای دیگر.
- در عملیات فرود روی باندهای موازی که فاصله آنها کمتر از ۲۵۰۰ پا است در مورد احتمال وجود این اغتشاشات پیش بینی های لازم صورت گیرد.
- در باندهای فرود متقاطع از نزدیک شدن به محدوده نشست یا برخاست هواپیماهای دیگر خودداری شود.
- اگر هواپیمای دیگر مشغول گردش (دورزدن) روی باند است، عملیات نشست و برخاست حداقل با ۲ دقیقه تأخیر انجام شود.
- از پرواز در فاصله کمتر از ۱۰۰۰ پایی پشت یا زیر هواپیماهای دیگر خودداری شود.
منبع : cao

ادامه دارد...(مطالب تكميلي خودم)
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مطلا تازه و جالبي بود ميتونه بابي باشه واسه آغاز فصل جديد مباحثات علمي دستت درد نكنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مطلب تازه و جالبي بود ميتونه بابي باشه واسه آغاز فصل جديد مباحثات علمي
دستت درد نكنه

hamed_713 عزيز مثل هميشه مطلب جديد و مفيد پست كردي
اما يه چيزي مي خواستم بگم نميشه ما تو انجمنها يه انجمن هم براي آموزش ايجاد كنيم :lol:
مثلا آموزشهاي نظري هوا نوردي
آموزشهاي هدايت شناور در دريا
آموزش طرز استفاده از توپخانه و راكت انداز و يا طرز نشانه گيري اونها و .....
يا شايد هم وجود داره و من خبر ندارم از مدير محترم سايت و ساير مديران محترم كه ميتونن راهنمايي كنن يا نظر بدهند تقاضاي دارم اين بنده حقير رو راهنمايي كند
سپاسگذارم icon_wink :rose:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یه سوال داشتم اغتشاشات هوایی همون چاله های هوایی هست که وقتی به اونها برخورد میکنیم هواپیما یکدفعه صعود و سقوط میکنه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یه سوال داشتم
اغتشاشات هوایی همون چاله های هوایی هست که وقتی به اونها برخورد میکنیم هواپیما یکدفعه صعود و سقوط میکنه؟


با تشكر از سوال خوب شما.

كارشناسان هوافضا معتقدند در واقع چيزي به نام چاله هوايي وجود ندارد؛ تور بورانس اتمسفر عامل ايجاد اين مسئله است به اين معنا كه به علت وجود مناطق مختلف در زمين يك رشته امواج در جو به وجود مي آيد كه هواپيما در برخورد با آن دچار نوساناتي مي شود. در واقع اين شرايط جغرافيايي مثل كوه، دشت و آب، فشارهاي مختلفي را در جو ايجاد مي كند كه هواپيما با عبور از اين فشارهاي مختلف دچار لرزش و نوساناتي مي شود كه به آن چاله هوايي مي گويند.

موفق باشيد. :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر از زحمتی که کشیدین مطلب واقعا مفیدی بود میمیرم برای اغتشاش منتظر باقی مطالب میمونم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار عالی و مفید بود. منتظر ادامه ی ان هستم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.