Electro_officer

ناوهواپیمابر USS Enterprise CVN-65 (آشنایی با ناوهای هواپیمابر 1)

Recommended Posts

با سلام خدمت دوسشتان عرض معذرت به علت تاخیر طولانی!
تو این سری مقالات با ناوهای هواپیمابر آشنا خواهیم شد. در واقع تمام شناورهای با قدرت حمل هواپیما رو بررسی می‌کنیم که این شامل دو دسته شناور Aircraft Carrier و Large Deck Amphibs میشه.


بزرگترین ناوهواپیمابر دنیا
تصویر


ناو هواپیمابر USS Enterprise اولین ناو هواپیمابر اتمی دنیا محسوب می‌شود که پیشران آن از تعداد هشت راکتور اتمی و تعداد 4 محور شفت تشکیل شده‌است و هر راکتور متصل به دو محور شفت است. استفاده از پیشران اتمی تحولی در ناوهای هواپیمابر بوجود آورد و باعث شد تا استفاده از ناوهای هواپیمابر راحتتر شود برد این ناوها افزایش یابد و یا سایر مزیت‌ها و ویژگی‌هایی را بوجود آورد که این خصوصیات هم‌اکنون نیز در ناوهای هواپیمابر کلاس Nimitz دیده‌می‌شوند. ساخت ناو در سال 1958 و در کارخانه‌ی کشتی‌سازی Newport News آغاز شد و در 24 سپتامبر 1960 به آب انداخته شد. Enterprise در 25 نوامبر 1962 و با فرماندهی کاپیتان Vincent P. DePoix رسما وارد خدمت شد. بعدها بروزرسانی‌های متعددی بر روی ناو انجام گرفت.
نام این ناو از یکی از شناورهای مورد استفاده در جنگ جهانی دوم گرفته شده‌است. این ناو بزرگترین شناور نیروی دریایی ایالات متحده است که 342 متر طول دارد و وزن جابجایی آن 89900 تن است. تنها شناورهای تقریبا هم اندازه با این ناو، ناوهای هواپیمابر کلاس Nimitz می‌باشند. این ناو یکی از قدیمیترین شناورهای حال حاضر ایالات متحده محسوب می‌شود که به گفته‌ی مقامات ایالات متحده بین سال‌های 2012 تا 2014 از رده خارج خواهد شد. پورت خانگی این ناو پورت Norfolk واقع در ویرجینیاست و افسر فرمانده آن در حال حاضر کاپیتان Ronald Horton است.
ناو USS Enterprise طلایه دار ناوهای هواپیمابر اتمی دنیا محسوب می‌شود. پیشران ناو قادر است سرعت این غول بزرگ را به 35 گره برساند و نیروی محرکه ناو را برای مدت 5 سال تامین کند که این مقدار انرژی برای 20 بار چرخیدن به دور کره زمین به همراه 100 هواپیما کافی است.
رادارهای آرایه‌ی فازی نصب شده در این ناو قدرت راداری مناسبی را برای آن بوجود آورد. بعدها از این سیستم راداری در شناورهای مجهز به سیستم AEGIS و تعداد زیادی از شناورهای نظامی دیگر استفاده شد. طی سالیان گذشته بروزرسانی‌های متعددی بر روی ماشینری، هواپیماها، سیستم‌های الکترونیکی، تسلیحات و راکتورهای (تجدید سوخت) ناو صورت گرفته است.
ورود این ناو به ناوگان سطحی ایالات متحده قدرت هوایی نیروی دریایی ایالات متحده را افزایش داد و باعث ایجاد جهشی در تکنولوژی ساخت ناوهای هواپیمابر شد، جهشی در حال حاضر منجر به ساخت ناوهواپیمابر CVN-78 شده‌است. Enterprise احتمالا در سال 1914 یعنی بعد از 54 سال خدمت از ناوگان نیروی دریایی ایالات متحده خارج خواهدشد؛ به همین علت به این ناو لقب "دختر پیر دریاها" داده‌شده است.

با توجه به به اینکه دختر پیر مدت زیادی در ناوگان ایالات متحده مشغول به خدمت بوده‌است در ماموریت‌های مختلفی شرکت داشته که در اینجا به دو مورد اشاره خواهیم کرد.
بحران کوبا
ناو USS Enterprise مدتی پس از وارد به خدمت شدن در اولین ماموریت مهم خود به کارگرفته شد. در آن زمان هواپیماهای جاسوسی U-2 ایالات متحده موفق به کشف یک سایت موشکی مربوط به شوروی واقع در خاک کوبا و در فاصله‌ی 140 کیلومتری از بندر کالیفرنیا شدند. این سایت موشکی خطری جدی برای ایالات متحده بوجود می‌آورد و مقامات آمریکایی به شدت نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند که از جمله‌ی این واکنش‌ها می‌توان به انتقال تعداد زیادی از واحدهای نظامی این کشور به بندر کالیفرنیا اشاره کرد. پرزیدنت Kennedy ذستور انتقال واحدهای هوایی و دریایی به منطقه را صادر کرد و از مقامات شوروی خواست تا پروژه‌ی ساخت سایت موشکی در خاک کوبا را متوقف کنند. بحران پیچیده‌تر شد ناو USS Enterprise جهت کمک به ناوهای هواپیمابر USS Independence, USS Essex و USS Randolph به منطقه اعزام شد. بحران روز به روز پیچیده تر می‌شد در 24 اکتبر احتمال وقوع جنگ به شدت افزایش یافته‌بود به همین علت سری دوم از واحدهای نظامی ایالات متحده جهت ایجاد فشار بیشتر و تنگ‌تر کردن محاصره‌ی کوبا به منطقه اعزام شدند. اما چهار روز بعد یعنی 28 اکتبر پس از انجام مذکراتی پنهانی بحران خاتمه یافت.


تصویر


حادثه‌ی سال 1969
در ژانویه‌ی 1968، USS Pueblo توسط قایق‌های گشتی کره‌ی شمالی به اسارت درآمد و باعث ایجاد یک بحران بین‌المللی گشت. مقامات نیروی دریایی ایالات متحده تصمیم گرفتند Enterprise را به منطقه اعزام کنند.
صبح روز 14 ژوئن 1969 در حالی که یکی از هواپیماهای F-4 Phantom در حین بلند شدن بود گرمای حاصل از موتور به طور ناخواسته باعث گرم شدن یکی از راکت‌های MK-32 Zuni و انفجار آن شد. این انفجار باعث ایجاد آتش سوزی و انفجارهای پی‌در‌پی دیگر شد. آتش بلافاصله مهار شد اما در این حادثه 27 نفر کشته و 314 نفر مجروح شدند، تعداد 15 فروند هواپیما از بین رفتند و عرشه‌ی ناو دچار آسیب جدی شد. به همین علت ناو جهت انجام تعمیرات به Pearl Harbor واقع در هاوایی منتقل شد. تعمیرات در مارس 1969 به پایان رسید.


تصویر


خصوصیات
سفارش ساخت: 15 نوامبر 1957
شرکت سازنده: شرکت کشتی‌سازی Newport News
قیمت: 451.3 میلیون دلار
شروع ساخت: 4 فوریه 1958
تاریخ به آب انداختن: 24 سپتامبر 1960
تاریخ ورود به خدمت:‌ 25 نوامبر 1961
خروج از خدمت: 2013 تا 2015 (احتمالی)
رده‌بندی: CVN-65
پورت خانگی: NS Norfolk
وضعیت کنونی: فعال
وزن جابجایی (فول): 93500 تن
طول: 342 متر
عرض: 40.5 متر
آبخور: 12 متر
سرعت: بیش از 30 گره (بیش از 58 کیلومتر بر ساعت)
برد عملیاتی: نامحدود
خدمه
خدمه‌ی ناوبری: 3000 نفر
150 افسر، 150 مهندس و 2700 دریانورد
خدمه‌ی هوایی: 1800 نفر
250 خلبان و 1550 پرسنل پشتیبان
حسگرها:
رادار کاوش هوایی سه بعدی AN/SPS-48
رادار کاوش هوایی دو بعدی AN/SPS-49
سیستم جنگ الکترونیک و فریب تسلیحات ""Decoy : سیستم جنگ الکترونیک AN/SLQ-32 و لانچرهای Mark 36 SRBOC
تسلیحات:
دو دسته لانچر هشت تایی موشک‌های NATO Sea Sparrow
چهار توپ 20 میلیمتری فالانکس
دو لانچر RIM-116
(منابع مختلف تسلیحات متفاوتی را ذکر کرده‌اند.)
ظرفیت حمل هواپیما: بیش از 90 فروند
شعار:
Ready on Arrival;
The First, the Finest;
Eight Reactors, None Faster
نکات:
طراحی ناو توسط 915 مهندس انجام شده و تعداد 16100 نقشه فنی رسم شده است. 1006 کیلومتر کابل الکتریکی و 60 کیلومتر لوله‌ی تهویه در ناو بکارفته‌است.


تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
منابع:
http://www.freewebs..../enterprise.htm
http://en.wikipedia....erprise_(CVN-65)
توجه!
کلیه‌ی حقوق این مطلب متعلق به مترجم و سایت میلیتاری است و هرگونه استفاده از آن منوط به کسب اجازه از مدیران محترم سایت است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه. مفید بود. فقط اگه عکسها رو لینک نمی ذاشتی خیلی خوب می شد که البته این به خاطر مشکلات سایت هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اقا دمت گرم.کم پیدایی؟؟!!دفعه اول که تاپیک رو داشتم نجات می دادم قسمت نبود و تاپیک غرق شد.ولی این دفعه می کشمش بیرون. :mrgreen: البته hans هم کمک کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهدی جان تشکر جالب بود و خسته نباشی. عکسها رو درست کردم و کاربران تا اطلاع ثانوی از عکس اندازه متوسط در پستهای خود استفاده کنند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی جالبه که این غولهای فلزی قرار است بیش از 50 سال بکار خود ادامه دهند !!! همچنین سرعت 35 گره و وزن عظیم آن هنگام حرکت 12 متر ابخور مسایل بسیار عجیبی هستند که چگونه موقع طراحی انها را طوری در نظر گرفته اند که تا این مدت بکار خود ادامه میدهد !!! :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا مهدي من يه سوال برام پيش اومده مسلما ناوهاي هواپيمابر بدليل اينكه هميشه جزو اولين اهداف انهدامي هستن بايد از استحكام خيلي زيادي برخوردار باشن سوال من در مورد بدنه هست فرض كنيم يك جنگنده پيشرفته موفق به نفوذ به حوزه استحفاظي اون ناو بشه و با موشك بدنه ناو رو از بغل بزنه يعني با اين وضعيت ناو به اون گرانقيمتي بايد غرق بشه يا نه تمهيداتي انديشيده شده؟ منظورم اينه كه بدنه ناو هواپيمابر چه ساختاري داره؟ با تشكر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آقا مهدي من يه سوال برام پيش اومده
مسلما ناوهاي هواپيمابر بدليل اينكه هميشه جزو اولين اهداف انهدامي هستن بايد از استحكام خيلي زيادي برخوردار باشن سوال من در مورد بدنه هست فرض كنيم يك جنگنده پيشرفته موفق به نفوذ به حوزه استحفاظي اون ناو بشه و با موشك بدنه ناو رو از بغل بزنه يعني با اين وضعيت ناو به اون گرانقيمتي بايد غرق بشه يا نه تمهيداتي انديشيده شده؟ منظورم اينه كه بدنه ناو هواپيمابر چه ساختاري داره؟

البته بايد اينو تو مشخصات ذكر ميكردم! :oops:
1-بدنه‌ي ناو از 20 سانتيمتر آلمينيوم و يك كمربند 10 سانتي از استيل تشكيل شده كه به اين راحتي‌ها از بين نميره!
2-حالا اگر هم رخنه‌اي درش ايجاد بشه يه قسمت كوچيك صدمه ميبينه و اگر يه ازدر هم بهش برخورد كنه آب فقط به يك قسمت نفوذ ميكنه! البته ناو تو يه امتحان واقعي كه همون انفجار باشه! آزمايش شده! :mrgreen:
پس
1-بايد اكاماديشن كنترل رو مورد هدف قرار داد.
2-با يه بمب يا موشك قوي ناو رو مورد هدف قرار داد!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب مثه اینکه وظیفه آقابابک گل اینبار به ما محول شده است:
1در اولین روز عملیات جنگی ناوهواپیمابر اینترپرایز، 125 سورتی پرواز از آن انجام شد و طی این پروازها 167 تن بمب و راکت بر روی خطوط مراسلاتی ویت کونگ ها پرتاب شد. اینترپرایز اولین ناوهواپیمابر هسته ای بود که در یک عملیات جنگی شرکت کرد.

2-در روز 8 نوامبر 1998، 1 فروند پراولر در حال فرود شبانه بر روی ناوهواپیمابر اینترپرایز با 1 فروند وایکینگ بر روی عرشه ناو برخوردکرد. 2 خدمه وایکینگ از هواپیما بیرون پریدند ولی 3 نفر خدمه پراولر کشته شدند.

3-ناوهواپیمابر "اینترپرایز" اولین کشتی با پیشرانه هسته ای بود که از کانال سوئز عبورکرد.

اما درباره غرق کردن این ناوها می شه گفت که با مهمات عدای تقریبا غیرممکن هست. هر کشتی دارای یه سری پارتیشن و قسمت هست که اینها توسط درهای مخصوصی از هم جدامی شوند. هر قسمتی رو که آب می گیره با این درها از قسمتهای دیگر جدا می کنند که باعث می شه تمام کشتی رو آب برنداره. بعدش هم کشتی های بزرگ دارای سیستمهای آتش خاموش کن و پمپهای تخلیه آب خودکار هستند. اندازه این کشتی ها هم یه جوری هست که اگر موشک بهشون بخوره بیشتر در قسمت بالای آب خور اصابت می کنه و در نتیجه آب به کشتی نفوذ نمی کنه. اگر عکسهای ناو استارک رو دیده باشید که توسط موشکهای اگزوست عراقی هدف قرارگرفت می بینید که موشکها در قسمتهای بالای بدنه نشسته اند.

بهترین چاره برای زدن این غول بیابونی ها استفاده از کلاهکهای هسته ای است. البته هر کدوم از این ناوها تعداد زیادی اسکورت دارندکه از موشکهای ضدموشک استفاده می کنند. استفاده از مینهای هسته ای هم بد فکری نیست. البته اگر تکنولوژی آنها رو داشته باشیم.


اگر دقيقا نحوه تيك آف از روي اين ناو رو هم توضيح بديد ممنون ميشم.


دقیقش رو که نمی شه گفت ولی خلاصه تیک آف کردن هواپیما مثه انداختن تیر توسط تیرکمون سنگی هست. اگر در بچگی البته تیرکمون درست کرده باشید. تنها فرقش اینه که سنگه اینجا تبدیل شده به هواپیما. به جای کش هم از یه مخزن بزرگ بخار آب استفاده می شه که توش بخار آب با فشار زیاد ذخیره شده. هنگامی که فرمان تیک آف به خلبان داده می شه. خلبان قبلش تا آخر گاز رو باز کرده وترمز رو نگه داشته. در لحظه تیک آف خلبان ترمز رو ول می کنه و خدمه ناوهم شیرهای مخصوص رو باز می کنند که بخارآب پرفشار رو به قلابی که به پشت چرخ هواپیما وصل شده منتقل می کنه. این دستگاه کاتاپولت نامیده می شه و آمریکایی ها اصطلاحا بهش کتی می گویند. قدرتش به اندازه ای هست که می تونه یه فولوکس واگن معمولی رو تا 5 کیلومتر در دریا پرتاب کنه. یا در عرض دو ثانیه یه تامکت تقریبا 37 تنی رو به سرعت 200 کیلومتر در ساعت برسونه.

بدنیس به اینجا ها هم یه نیگاهی بندازی:

http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_catapult

http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_catapult

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رضا كياني عزيز دست درد نكنه. من با اين ناو توي بازي لاك آن آشنا شدم.برام جالب بود كه موقع تيك آُف هواپيما روي يه خط قرار ميگرفت.واسه همين سوال پرسيدم.ممنون از جواب.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ناو هواپيمابر در خلاف جهت باد و با سرعت زيادي حرکت مي کند. با اين کار به دليل عبور جريان هاي هوا از روي بال، نيروي براندازي بيشتري ايجاد شده و به ميزان کمي موجب کاهش سرعت تيک آف هواپيماها مي شود. به جريان در آوردن جريان هاي هوا در راستا و مخالف جهت باند بسيار موثر است ولي براي به پرواز درآوردن هواپيماهاي F/A-18 ناکافي است، بنابراين از وسيله ديگري براي شتاب دادن به هواپيماها در مسافت کوتاه استفاده مي شود که کاتاپولت (منجنيق) نام دارد. هر ناو هواپيمابر داراي 4 کاتاپولت است. سيستم کاتاپولت که کاملاً با نيروي بخار عمل مي کند مي تواند سرعت يک جنگنده F-18 20 تني را در زماني حدود دو ثانيه از صفر به 300 کيلومتر در ساعت برساند. ضمن اينکه ناوهاي هواپيمابر مدرن توانايي به پرواز درآوردن يک هواپيما را در هر 20 ثانيه دارا هستند.

بر اساس مطلبي از سايت پرپرواز

در ضمن عكسي از اين ناو در كنار ناو شارل دوگل
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یه سوال! اینکه 342 متره ، به لحاظ فنی امکان غرق کردنش وجود داره (البته باسلاح های متعارف) ؟ اگه داره با چی میشه غرقش کرد؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.