FLANKER

بررسی هواناو کلاس 1232.* Pomornic I class ساخت روسیه

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[b][align=center]به نام خدا

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_zubr-3.gif[/img]
[/align]


همانطور که می دانید هواناها یا هاورکرافتها ، با توجه به ویژگی منحصر به فردی که دارند ( توانایی حرکت در آب و خشکی ) نقش مهمی در جابجایی سریع نیروها و حمل آنها به نقاط مورد نظر دارند . سرعت جابجایی ، سرعت تخلیه و بارگیری و تخلیه مستقیم نیرو در خشکی از ویژگیهایی است که این وسیله را در زمره ی یکی از مهمترین وسایل نقلیه ی نیروی دریایی کشورهای پیشرفته ( در بخش نیروهای آبی خاکی ) قرار داده است .
روسیه نیز به عنوان یکی از نیروهای قدرتمند جهان ، برای افزایش توان دریایی خود از چند کلاس مختلف هواناو استفاده می کند که در این بخش به بررسی یکی از آنها می پردازیم .
(لازم به ذکر است که نکته ای را خدمت دوستان اضافه کنم ، چندی پیش دوست عزیز electro-oficer تاپیکی در مورد Zubr تهیه کرده بودند که لازمه ذکر کنم این هواناو که شرحش رو خواهید خوند بلوک 1 از این هاورکرافت هست و اولین مدل هاورکرافت Pomornic Iدر سال 1981 به آب انداخته شد ولی پروژه 1232.2 در سال 1985 اغاز شد . )
هواناو 1232.* Pomornic I class مانند تمام هواناوهای پیشرفته از سیستم توربین گازی با فشار هوای بسیار گرم استفاده میکند . 5 توربین گازی در این هواناو به کار گرفته شده که به دمنده های بالشتک هوا و پروانه های جلوبرنده هواناو متصلند . 4 پروانه دمنده برای بالشتک وجود دارند که هریک 2.5 متر قطر دارند و نیروی بالا برنده بالشتک هوا را تامین می کنند .
نیروی جلو برنده هواناو نیز توسط 3 پروانه ی 4 تیغه با 5.5 متر قطر تامین می گردد که این پروانه ها قابلیت چرخش عکس برای عقب رفتن و تغییر زاویه برای حرکت به جوانب را دارند . البته هاورکرافت دارای 2 ژنراتور برق است که هر یک با دو توربین گازی کار می کنند و توانایی تولید 100 کیلو وات برق را برای تامین برق مورد نیاز هواناو دارند . کنترل تمام این قسمتها که نام برده شد توسط اتاق کنترل مرکزی به وسیله سیستمهای اتوماتیک صورت می گیرد .
ساختار هواناو دارای چند جداره ( hull ) می باشد :
ساختمان فوقانی شامل دو بخش طولی است که هر یک دارای سه بخش اصلی هستند ، بخش میانی برای تانک و نفر بر تطبیق داده شده که دارای سطح شیب دار نیز برای ورود و خروج انها می باشد . بخشهای بعدی نیز شامل کابینها و اتاقهای پرسنل و اشپزخانه و سیستمهای تهویه و ... می باشد .
مشخصات کلی :
وزن استاندارد : 480 تن
وزن در حالت کاملا پر : 550 تن
حداکثر سرعت : 63 گره دریایی
طول : 56.2 متر
عرض : 22.3 متر
موتور : 5 توربین گازی به قدرت هر یک 10000 اسب ، 3 پروانه پیشران
برد : 330 مایل دریایی با سرعت متوسط 55 گره
پرسنل : 21 نفر
تسلیحات : دو لانچر 140 میلیمتری 22 لول اوگون با 132 تیر
موشکهای ضدهوایی استرلای 3 مجموعا 32 موشک
توپ ضد هوایی Ak-630 گتلینگ با 6000 تیر
حجم کارگو : 130 تن که شامل 3 دستگاه تی 80 یا 3 دستگاه bmp 3 و یا 10 دستگاه btr-80 یا 140 تفنگدار دریایی می گردد
سیستمهای الکترونیک : رادار ناوبری و سیستم ضد جنگ الکترونیک
[align=center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_image2_aspx.jpg[/img][/align]

تعداد فعال : 4 فروند به نامهای
770 MDK 50 EVGENY KOCHESHKOV ساخته شده در 1991 مستقر در سن پطرزبورگ
782 MDK 94 MORDOVIA ساخته شده در 1991 مستقدر در پایگاه بالتیسیک (Baltyysk)
608 MDK 18 ساخته شده در 1983 که به بلاروس منتقل شد
611 MDK 88 ساخته شده در 1981 که به بلاروس منتقل شد
البته ظاهرا روسها بلوک 2 این هواناو رو با توجه به عکس به یونان صادر کردند .

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/image3_aspx.jpg[/img][/align]

بد نیست در انتها در مورد موتور هاورکرافتها توضیح مختصری بدم :
در هواناوهای اولیه موتورهای پیستونی مورد استفاده قرار می گرفت اما در نمونه های جدیدتر از توربینهای گازی استفاده می شود ، این نوع موتورها عمر کمتری دارند ولی در مقایسه با موتورهای پیستونی سبک تر و کوچکترند و در مجموع ارزانترند . به همین دلیل هزینه تعمیرات و نگهداری با توجه به عمر مفید از آنها برداشته می شود و پس از عمر مفید خود به راحتی تعویض می شوند . ( نکته جالب در مورد این سیستم اینجاست که تمام قطعات موتور و دیگر بخشها مثل پروانه های هواناو را بدون برهم زدن وضعیت فن بالابر و یا ساختمان اصلی هواناو می توان جابجا و یا تعمیر کرد ) .
این نوع جدید موتور یک شفت اصلی دارد که روی آن یک کمپرسور و یک توربین نصب شده که شفت به فن بالابر و جعبه دنده پروانه های پیشران متصل است . تنها بخش گران و مقاومی که ضرورت زیادی بر مقامت انهاست فنها و تیغه های انهاست ، زیرا به دلیل سرعت زیاد باید مقاوم و با دقت باشند .
هنگامی که موتور به کمک استارتر شروع به حرکت می کند ،کمپرسور ، هوا را از ورودیهای موتور می مکد و با فشار به داخل محفظه های احتراقی که در اطراف موتور نصبند می راند . در همین زمان سوخت ، که می تواند نفت سفید باشد به داخل محفظه احتراق تزریق و در آنجا مشتعل می شود ، حرارت ایجاد شده در اثر اشتعال ،هوای فشرده شده را سریعا منبسط می کند . هوای منبسط توربین را به حرکت دراورده و از موتور خارج می شود . به همان میزان که فشار گاز بالا می رود ، سرعت توربین بالا می رود و بنابراین کمپرسور نیز سریعتر می گردد . این روند ادامه می یابد تا سرعت موتور به حد طبیعی مورد نیاز برسد که معمولا بیست هزار دور در دقیقه است .
[/b]

منابع :
http://legion.wplus.net/guide/navy/nk/dk/12322.shtml
http://www.warfare.ru/?lang=&linkid=1754&catid=272

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با گفتن تشكر نمي توان كيفيت اين مطلب و مطالب شما را ارزش گذاري كرد.

اما افسوس كه بجز تشكر كردن از شما كاري نمي توانم انجام دهم.با اينحال از زحمات شما تشكر مي كنم. :|
icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر اميدواريم كه چندتا از اين نوع هاوركرافت رو در نيروي دريايي بكاربگيريم خيلي بدردمون ميخوره تو خليج فارس !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه مطلب خوبی بود

میگم موشک ضد کشتی نداره !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 تا مطلب:

1- اینکه سعید می گفت رو هاورکرافت تسلیحات نصب نمی کنن اینم اینهمه تسلیحات. :|

2- کارشون خیلی جالب نبوده.هوناو ها بسیار اسیب پذیر هستن و حتی با یک ار پی جی می شه خرابش کرد.(پره ها کاملا واضح هستن و به خاطر همین هم

واقعا اسیب پذیر.) همچنین با یک اژدر کوچک هم نابود می شن.

ممنون بابت این مطلب باحال.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]2 تا مطلب:

1- اینکه سعید می گفت رو هاورکرافت تسلیحات نصب نمی کنن اینم اینهمه تسلیحات. :|

2- کارشون خیلی جالب نبوده.هوناو ها بسیار اسیب پذیر هستن و حتی با یک ار پی جی می شه خرابش کرد.(پره ها کاملا واضح هستن و به خاطر همین هم

واقعا اسیب پذیر.) همچنین با یک اژدر کوچک هم نابود می شن.

ممنون بابت این مطلب باحال.[/quote]

هاور کرافت که اصلا داخل اب نیست که اژدر کوچک یا بزرگش بخواهد بهش بخوره
این هاورکرافت جون میده برای حمله به سرزمینهای جنوبی خلیج پارس که عربها توش ساکنند هر کدوم از این هاورکرافتها فکر کنم یه گروهان رو با خودش بتونه جابجا کنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در مورد هاورکرافت های خودمون اطلاعاتی تاپیک شده !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فلانکر جان ممنون. مطلب مفید و عالی بود. یه در خواستی از دوستان داشتم. اگر تاپیکی جدا گانه زده شود و یا هر کسی در تاپیک خود اگر سرعت وسیله ی نقلیه ایی را ذکر می کند به مایل و... تنها نگوید و تبدیل به واحد عمومی خودمان هم بکند.شاید خیلی افراد متوجه سرعت نشوند. به عنوان مثال خود بنده در بین این واحدها هنوز نفهمیدم هر گره یعنی چه قدر؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]فلانکر جان ممنون. مطلب مفید و عالی بود. یه در خواستی از دوستان داشتم. اگر تاپیکی جدا گانه زده شود و یا هر کسی در تاپیک خود اگر سرعت وسیله ی نقلیه ایی را ذکر می کند به مایل و... تنها نگوید و تبدیل به واحد عمومی خودمان هم بکند.شاید خیلی افراد متوجه سرعت نشوند. به عنوان مثال خود بنده در بین این واحدها هنوز نفهمیدم هر گره یعنی چه قدر؟[/quote]
[b]
ر وی چشم ، البته این یک تاپیک مفصل می خواد!!!!
هر گره دریایی یا همو میل دریایی که بهش ناتیکال مایل هم میگن معادل 1830 مترخودمونه واگر مثلا این هاورکرافت 63 گره در ساعت حداکثر سرعتشه یعنی : 115 کیلومتر بر ساعت
سرعت کمی نیست !
البته بزرگترین هاورکرافت جهان کمی عجیب غریبه که روسها ساختنش و به زودی تاپیکش رو می گذارم و zubr بزرگترین هاورکرافت نیست .
[/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان بدنه از آلياژ مقاوم در برابر حرارت شديد قابل زدن با آرپي جي نيست با اژدرهم نميشه بزنيش ضمنا بعلت اينكه از ارتفاع كمي برخوردار براحتي با رادار ديديده نميشه مخصوصا وقتي كه دريا متلاتم باشه از سرعت خوبي برخوردار و مثل قايق تندرو حركت ميكنه توانايي خوبي براي جابجايي نيرو داره بهترين گزينه براي حمل نيروي تفنگدار و عمليات ويژه در خاك دشمن !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
الیته این برای کارای توریستی هم جالبه ها
با سرعت زیاد مردم رو ببری تو دریا بچرخونی کیف میکنن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نکته قوت هاورکرافیت اینه که بدلیل طراحی خاص و بالا بودن از سطح آب در برابر مینهای دریایی آسیب پذیری زیادی ندارد و در صورت برخورد با مینهای نه چندان قوی غرق نخواهد شد! در حالیکه همان مین قادر به غرق کردن یک ناوشکن است! اگر از دوستان تحصیل کرده هوافضا کسی تو سایت هست لطفا این امر را توضیح دهد؟ چرا چنین طراحی ای در برابر انفجار مین مقاوم است؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فلانکر عزیز ممنون. یعنی با این حساب به طور تخمینی سرعت هر گره دریایی برابر نیم کیلومتر بر ساعت هست.
1گره = 0.547 کیلومتر بر ساعت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]نکته قوت هاورکرافیت اینه که بدلیل طراحی خاص و بالا بودن از سطح آب در برابر مینهای دریایی آسیب پذیری زیادی ندارد و در صورت برخورد با مینهای نه چندان قوی غرق نخواهد شد! در حالیکه همان مین قادر به غرق کردن یک ناوشکن است! اگر از دوستان تحصیل کرده هوافضا کسی تو سایت هست لطفا این امر را توضیح دهد؟ چرا چنین طراحی ای در برابر انفجار مین مقاوم است؟[/quote]

من تخصص مکانیک ندارم ولی اگر اشتباه نکنم جوابش رو میدونم !
همش به دو دلیل اول اینکه هواناو در آب فرونمیره بلکه روی سطح آب حرکت میکنه که بخاطر این مسئله در مقابل مینهایی که ر عمق آب قرار دارن مقاومه باتوجه به اینکه کشتی ها قسمتی به نام آبخور برای همسطح شدن با آب و حفظ تعادل دارن چند متر از آب دریا بسته به اعماق مختلف پرش میکنن که به اون آب تعادل گفته میشه ! خوب هنگام برخورد مین با قسمت زیرین که همون آبخور باشه دچار صدمه دیدن و از کنترل خارج شدن این قسمت میشه و باعث پر شدن بیش از حد کشتی و عدم تعادل اون میشه ! همین انفجار ظربه سختی به ستون فقرات سازه کشتی وارد میکنه !که بنا به کجا بودن محل ضربه انفجار خسارت با عمق مختلفی به اون میزنه ! مین های ضد کشتی با قابلیت های ضربتی و مغناطیسی یا انواع دیگه که دارای حسگر هستند ساخته شده و به محظ متوجه شدن برخورد کشتی با اون منفجر میشن مین مغناطیسی که روی بدنه توسط غواص میچسبه و باعث انفجار میشه !مین های پیشرفته تر دارای حسگر هم به بده فلزی کشتی حساسند و بدون ضربه در نزدیکی اون منفجر میشن !
حالا با این فرض به هواناو توجه کنید ! زیر اون از لاستیکهای برزنتی ضخیم که باد میشن تا رو آب قرار بگیرن ساخته که چندین لایه مختلف و با دوام دارن بطوری که حتی روی سطح خاکی ساحل تا چند کیلومتر روی سنگها هم میرن بدن خراب شدن ! خوب مین های مغناطیسی رو که نمیشه به اون چسبوند مینهای دارای حسگر هم که نمیتونند سطح فلزی در تماس با خودشون رو حس کنند و این لاستیک جلوی ضربه مورد نیاز به مین های ضربتی رو هم میگیره و در کل مینها منفجر نمیشن ! حتی اگر مین منفجر شد قسمت لاستیکی زیر سطح اون تمام انرژی ضربه انفجاری رو میگیره و به بدنه انتقال نمیده شاید بدترین وضعیتی که برای یک هواناو اتفاق بیفته بر عکس شدنش باشه ! در کل سازه یه تیکه بدنه و چند لایه بودن لاستیک زیرین برای هواناو مثل جلیقه ضد گلوله علیه مین عمل میکنه !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.