mostafa2426

موشک "OTR-23 "Oka

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[b][b][img]http://www.enemyforces.net/missiles/otr_23.jpg[/img][/b]

در اواسط سال 1970 کارخانه kolomna طرح موشکی را زیر نظر Nepobedimij اغاز کرد که به ساخت موشک کوتاه برد بالستیک OTR-23 "Oka" منجر گردید . این موشک نامزد جایگزینی با موشک "9K72 "Elbrus بود . OTR-23 در سال 1980 وارد خدمت شد . این موشک توسط کارخانه Botkinsk و خودرو پرتاب آن توسط کارخانه Petropavlovsk ساخته شده بود .
Oka در نام گذاری ناتو SS-23 "Spider" نام گذاری گردید .
9M714 "Oka" یک موشک تک مرحله ای بالستیک کوتاهبرد با سوخت جامد بود . Oka از یک رادار داخلی برای هدایت خود استفاده می کرد که دقت خوبی را برای این موشک فراهم کرده بود .
این موشک دارای بردی بین 50-400 کیلومتر بود . از مهمترین وظایف این موشک می توان به نابودسازی فرودگاهها ، مواضع فرماندهی . واحد های ضد هوایی ، با قدرت آتش زیاد نام برد . این موشک توانایی حمل انواع مختلفی از کلاهک ها را داشت .
مدل9M714V توانایی حمل یک کلاهک هسته ای با قدرت تخریبی 100-500 کیلو تن رو داشت .
مدل 9M714F قابلیت حمل کلاهک های با قابلیت انفجار زیاد (high-explosion ) را داشت و مدل9M714K می توانست کلاهک خوشه ای را حمل نماید .
مدل9M714V به عنوان یک موشک استراتژیک تنها در اختیار اتحاد جماهیر شوروی قرار داشت .
مدل9M714K کلاهکی به وزن 715 کیلوگرم را حمل می کرد . این موشک می توانست مساحتی به وسعت 80-100000 متر مربع را پوشش دهد . برد این نوع موشک 300 کیلومتر بود .
این موشک توسط خودرو آبی خاکی BAZ-6944 ساخت کارخانه Briansk پرتاب می شد . این خودرو از یک موتور UTD-25 با 400 اسب بخار قدرت بهره می برد . سرعت این خودرو در جاده های صاف km/h 70 و در جاده هایی با موانع آبی و خاکی به km/h 8 - 10 می رسید خودرو پرتاب خود مراحل پرتاب موشک و تعیین مسیر پرتاب را انجام می داد و خدمه این خودرو نیازی به اینکه در بیرون این خودرو قرار بگیرند نداشتند . این خودرو به انواع سیستم های حفاظتی هسته ای ، شیمیایی ، بیولوژیکی مجهز بود . برای پرتاب Oka تنها به کمتر از 10 دقیقه زمان مورد نیاز بود .
در نوامبر 1987 راسای جمهور اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده امریکا قرار داد منع گسترش موشکهای بالستیک کوتاه برد و میان برد را امضا کردند . ( INF )
با توجه به اینکه این موشک دارای بردی معادل 400 کیلومتر بود اما M.Gorbachiov دستور نابودسازی تمامOTR-23 های شوروی را اعلام کرد و در سال 1990 تمامی این موشک ها به همراه خودرو های پرتاب کننده آن به طور کامل نابود گردید .
72 کشور موشک های OTR -23 را خریداری کرده بودند . از قبیل چکسلواکی ، آلمان شرقی ، بلغارستان .
آلمان شرقی نابودسازی موشک های OTR-23 های خود را از اواسط سال 1990 آغاز کرد بعد از تقسیم شدن چکسلواکی به 2 کشور جمهوری چک و اسلواکی موشک های OTR-23نیز بین این 2 کشور به نسبت 1:2 و خودرو های پرتاب گر آن به نسبت 1:1 تقسیم شد . جمهوری چک موشک های دریافتی خود را بلافاصله پس از دریافت نابود و اسلواکی در سال 1997 موشک های خود را نابود ساخت .
مشخصات:
كشور : شوروی
نام ثبت شده : OTR - 23 "Oka"
نام ثبت شده ناتو :" SS-23 "Spider
مدت خدمت : 1980 - 1990
جايگاه : متحرك
طول : 7.5 متر
قطر : 0.9 متر
محدوده خطا :۱۰ متر
وزن پرتاب :4500-5000 كيلوگرم
سر جنگي : 455-715 كيلوگرم ; هسته اي 100-500 كيلوتن , خوشه ای
برد :50-400 كيلومتر
سيستم هدايت : رادار داخلي
پيشرانه : 1 مرحله اي سوخت جامد

ترجمه : mostafa2426
استفاده تنها با نام ذکر military.ir مجاز است[/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکرکنم سوریه هم از اینها داشت.
مشخصاتش خیلی خوبه. دقت خوبی هم داشته. حیف شد همه رو ریختند توی دریا. :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين نوع ومشكها در اون زمان از تئوريهاي نظامي امريكا و روسيه خارج شدند ولي الان دوباره روسيه به سراغ اين تفكر رفته و موشك اسكندر نمونه اين نوع ديدگاه هست.

به نظر ميرسه تكنولوژي هدايت با استفاده از رادار داخلي در اين موشكها اونقدر هم كه مدعي بودن كارامد نبوده... ولي در هر صورت از هدايت اينرسايي معمولي بهتر بودن...

اون چيزي كه جالبه تنوع موشكهاي دوران جنگ سرد در مورد شوروري بسيار بيشتر از امريكا بوده و اناوع و اقسام موشكهاي باليستيك توسط شوروري ساخته شده بود.

چين و كره شمالي هم از اين دانش خيلي بهره بردن و الان هم ايران به صورت مستقيم و غير مستقيم از اون بهره مند هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]جالب بود و مفید بود .دستت درد نکنه[/quote]
قابلی نداشت . دارم سری موشک های تولیدشده در کل دنیا رو از ابتدا تا کنون ترجمه میکنم البته اگه خدا بخواد . الانم یکی از موشک های امریکایی رو براتون می زارم .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من سر از دوچیز این موشک در نیاوردم

اول کلاهک 500 کیلوتنی با اون برد کم در حد 350 کیلومتر
دوم محدوده خطا 10 متر و رادار داخلی کسی در مورد اینها توضیح بده که رادار داهلی به چه درد هدایت موشک زمین به زمین میخوره.!

ممنون از تاپیک خوبه مصطفی عزیز :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]جالب بود و مفید بود .دستت درد نکنه[/quote]
قابلی نداشت . دارم سری موشک های تولیدشده در کل دنیا رو از ابتدا تا کنون ترجمه میکنم البته اگه خدا بخواد . الانم یکی از موشک های امریکایی رو براتون می زارم .[/quote]

ان شاالله که میذاریشون. در انتها هم اسم موشکها رو به ترتیب سال ساختشون بگذار که یه دید کلی از موشکهای شوروی به دست بیاد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من اون زمون که بچه بودم توی مجله دانستنیها درباره موشکهای کروز آمریکا نوشته بود که با استفاده از رادار یه تصویر از هدف برمی داره بعد با تصویری که داخل حافظه اش دیجیتایز شده مقایسه می کنه تا در هدفگیری دقتش بیشتر بشه. حالا راست و دروغش به عهده مجله دانستنیها.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.