Davood

B-777-200LR & B-777F

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

B-777-200LR دوربردترین جت مسافربری دنیا
جت مسافربری B-777-200LR ورلد لاینر دوربردترین هواپیمای مسافربری دینا توجهات زیادی را به خود جلب نموده.این هواپیما با توانی پرواز بیش از 9420 ناتیکال مایل و حمل 301 مسافر در سه کلاس برد هواپیماهای خانواده 777 را به 1540 ناتیکال مایل افزایش داده است.این نمونه در 9 نوامبر 2005 رکورد پرواز بدون توقف را با حرکت از هنگ کنگ به سمت شرق گذشتن از مسیر طولانی و پرواز از روی اقیانوس آرام شمال آمریکا و سپس بر فراز اقیانوس اطلس شکست.هواپیما N6066Z روز بعد با 22 ساعت و 42 دقیقه پرواز و پیمودن 11664 ناتیکال مایل(بیش از نصف مسافت دور کره زمین) در فرودگاه هیثرولندن به زمین نشست.البته این هواپیما بار کمتری را نسبت به زمانی که وارد خدمت شد حمل می کرد.

تصویر

ما به هر حال رکوردزنی جدید خود و قرار گرفتن در کانون توجه روزنامه ها و مجلات مختلف توانست به بخشی از اهداف خود دست یابد.B-777-200LR تنها خانواده بویینگ که برای آن نامی در نظر گرفته شده است.این هواپیما در سال گذشته میلادی در نمایشگاه دبی و پاریس نیز حضور داشت و با حضور در پاریس به تور 61 روزه خود که بازدید از 24 شهر جهان همراه بود پایان دادB-777-200LR که به معنی LONGER RANGE به معنای دوربردترین پس از B-777-200.B-777-200ER.B777-300.777.300ER پنجمین عضو خانواده هواپیماهای دوموتوره 777 به شمار می رود.بویینگ در حال حاضر مشغول کار بر روی نمونه ششم این هواپیما با عنوان 777F می باشد که یک نمونه باری بر اساس سازه 200LR است.
نخشتین فروند از این هواپیماهای بویینگ 777 در ژوئن سال 1994 به پرواز در آمد و تاکنون 44 کاربر و 827 به پرواز در آمد و تاکنون 44 کاربر و 827 سفارش قطعی داشته و 539 فروند از آن تحویل شده است.تاریخ تکمیل نمونه B-777-200LR(که با نام B-777-2000X شناخته می شد) نیز به 29 فوریه سال 2000 بر می گردد.زمانی که هیات مدیره بویینگ اجازه آغاز ساخت این هواپیما را داد.اما کار ساخت آن در اکتبر سال 2001 به دلیل کاهش مسافرتهای هوایی در جهان به دلیل حملات تروریستی 11 سپتامبر متوقف شد و تا ماه مارس سال 2003 میلادی از سر گرفته شد.

تصویر

ساخت نخستین هواپیمای B-777-200LR در تاریخ 27 سپتامبر سال 2004 و جشن رسمی معرفی این هواپیما در 15 فوریه سال 2005 میلادی برگزار شد.در این مراسم لارس اندرسون مدیر عامل و مدیر برنامه 777 گفت((B-777-200LR ورلد لاینر قادر خواهد بود مسیرهای بدون توقف را برای مشتریانمان باز کند.))
بر خلاف هیاهوهای ایجاد شده مدل 200LR در این مدت کمترین تعداد سفارش قطعی را از خطوط هوایی در تاریخ کارخانه داشته است(فقط 5 سفارش از 2 مشتری) و در کل.با در نظر گرفتن قصد خریدها تعداد سفارشها به 35 فروند رسیده است.نخستین پرواز عملیاتی ورلد لاینر با یک ماه تاخیر در هشتم مارس سال جاری میلادی انجام شد.برنامه آزمایش 200LR شامل 886 ساعت پرواز در 338 ساعت آزمایش زمینی با دو فروند هواپیما انجام شد.

تصویر

این پرنده گواهینامه سازمان هواپیمایی ایلت متحده(FAA) و موسسه ایمنی هوایی اروپا را در دوم فوریه سال 2006 دریافت کرد و در اواخر ماه مارس به نخستین مشتری خود یعنی خطوط هوایی بین المللی پاکستان(PIA) تحویل داده شد.دو هواپیما آزمایشی اولیه پس از پایان آزمایشها به خطوط هوایی پاکستان تحویل داده شدند.
B-777-200LR برای رسیدن به بیشینه برد خود که طبق گفته های شرکت بویینگ 9420 ناتیکال مایل است دارای سه مخزن سوخت کمکی می باشد که هر یک توانایی جا دادن 7000 لیتر سوخت را دارند و در قسمت بار نصب می شوند.نصب این مخازن کمکی اختیاری می باشد و می توان فضای جایگزین هر کدام را به دو کنتینر باری LD-3 اختصاص داد.بدون این مخازن B-777-200LR می تواند 39883 گالن(181286 لیتر) سوخت را در خود جای دهد و با این سوخت 8660 مایل پرواز کند.
دو فروند هواپیما انتخابی توسط PIA دارای مخازن کمکی نیستند ولی به گونه ای ساخته شده اند که می توان این مخازن را بعدها و در صورت نیاز به آن اضافه کرد.
بویینگ در حال گفتگو با دیگر مشتریان 200LR درباره تعداد مخازن مورد نیاز آنهاست.

تصویر

کار ساخت نمونه های B-777-200LR و 300ER به طور همزمان آغاز شده است که در نتیجه هر دو مدل در بسیاری از موارد نسبت به نمونه اولیه بهوبد یافته اند.جالب است بدانیم این هواپیما دارای بیش از 35 درصد تغییرات نسبت به نمونه اولیه هستند.
با این نمونه ها به دلیل اضافه شدن بالکها نوک بال 6 پا و 6 اینچ(98/1 متر) بزرگتر از نمونه های قبلی می باشد.نصب این بالکها ویژگیها ایرودینامیک و کارایی سوخت این هواپیما را به هنگام برخاست تا حد زیادی بهبود می دهد.
این نوآوریها همراه با ارابه های فرود پیشرفته منجر به کاهش مسافت مورد نیاز برای بلند شدن هواپیما می شود.بخش جلوگیری از برخورد دم به زمین نیز هنگام برخاست با کمک نرم افزاری که توانایی تسلط بر حرکات سکان افقی متحرک را دارد.اجازه تخطی از محدوده های مجاز تعیین شده را نمی دهد.
در نمونه جدید بدنه بخش دم و اربه فرود دوماغه هواپیما تقویت شده و مجموعه چرخها تایر و ترمزها جدید بر روی آن نصب شده است.ستونهای بال هواپیما و محفظه موتور B-777-200LR با موتر GE90-115EB می باشد.
تاکنون هیچ مشتری به دلیل این که احتیاجی به تامین نیروی برخاستن بیشتر نداشته این موتور را انتخاب نکرده و به نظر می رسد موتور جدید بیشتر برای فرودگاههایی که میان عوارض زمین قرار دارند کابر داشته باشد.

تصویر

777F دوربردترین هواپیما باری دو موتوره دنیا
اگر چه بویینگ دیر به بازار هواپیماهای مسافربری فوق دوربرد وارد شد اما تلاش می کند با اریه مدل 777F که در 23 مارس 2005 به طور رسمی آن معرفی کرد.جایگاه ارباس را در بازار هواپیما باری تصاحب کند.این مدل که بر اساس 200LR ساخته می شود می تواند 229000 پاوند بار را تا مسافت 4965 ناتیکال مایل حمل کند.
777F از سه مخزن سوخت کمکی نمونه 200LR تستفاده نخواهد کرد چرا که بویینگ معتقد است نیازی به برد نمونه مسافربری در بخش باربری نیست و این فضا می تواند برای حمل بارهای بیشتر استفاده گردد.
با وجود کاهش برد این نمونه همچنان دوربردترین هواپیما باری دوموتوره دنیاست.777F می تواند 27 پالت استاندارد 69 در 125 اینچ(442 در 317) بر روی عرشه اصلی 10 پالت دیگر را در قسمت پایین هواپیما جای دهد.به علاوه دارای فضایی برابر 900 پای مکعب(5/245 متر مکعب) برای بارهای اضافی است.
زمان ورود به خدمت 777F سه ماهه 2008 میلادی برنامه ریزی شده و تا به امروز بویینگ 23 سفارش برای این مدل داشته است.در زمینه هواپیما باری رقابت برای تصاحب بازار هواپیماهای فوق دوربرد بسیار شدید است.بویینگ پیش بینی کرده توان فروش این بخش 300 فروند برای 20 سال آینده است ولی به اندازه ارباس در نگاه به این بخش به عنوان بازاری مناسب به اندازه بویینگ خوشبین نمی باشد و انتظار ندارد تعداد هواپیما در این بخش به فروش برساند.
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.