arshya4171

بازگشت به اینده

Recommended Posts

فيلتر هوشمند نانوي جاذب آلايندگي محيط زيست اختراع شد

خبرگزاري فارس: يك مخترع شهركردي براي نخستين بار در ايران موفق به طراحي و ساخت في*لتر هوشمند نانوتيوب كربني جاذب آلايندگي محيط زيست شد.

رسول نوروزيان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، گفت: با نصب اين دستگاه در كارخانه‌هاي صنعتي، آلاينده‌ها به مواد صنعتي ممتاز بازيافت مي‌شود.
وي افزود: از خصوصيات اين فيلتر اين است كه بيش از 97درصد مواد آلاينده co و co2 سمي محيط زيست را به طور كامل جذب و ذخيره‌سازي مي‌كند.
نوروزيان هدف از انجام اين اختراع را رفع آلودگي محيط زيست عنوان و تصريح كرد: اين اختراع را به سازمان محيط زيست ارائه كرده‌ام اما اين سازمان تاكنون هيچ اقدامي را براي تجاري شدن آن انجام نداده است.
اين مخترع جوان تاكنون 15اختراع صنعتي، پزشكي و نظامي را به ثبت رسانده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستیابی به فن‌آوري تكثيرانبوه گياه قندي «استويا» به روش كشت بافت

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران: با دستيابي پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي منطقه مركزي كشور به فن‌آوري تكثير انبوه گياه قندي «استويا» از طريق كشت بافت، تحولي چشمگير در كاربرد گسترده اين قند گياهي خصوصا براي كاهش ديابت و همچنين افراد مبتلا به ديابت فراهم خواهد آمد.

به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، ديابت يكي از شايعترين بيماري‌ها در جوامع بشري است. بيماران ديابتي و افراد در معرض خطر نقش عمده اي در كنترل بيماري خود دارند، به طوري كه تغذيه و رژيم مناسب يكي از شروط اساسي كنترل موفق بيماري است.

به دليل تمايل بالا به مصرف محصولات قندي در كشورمان ضروري است توليد محصولاتي با عدم قابليت جذب و با قابليت جذب كمتر قند مضر مورد توجه قرارگيرد.

در همين راستا امروزه استفاده از قند حاصل ازگياه استويا كه قندي با منشأ طبيعي است، در بسياري از كشورها مورد توجه جدي قرارگرفته است.

محققان پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي وزارت جهاد كشاورزي به منظور تامين گياهچه مورد نياز جهت كشت انبوه گياه استويا به پروتكل توليد انبوه و تكثير اين گياه قندي از طريق تكنيك هاي كشت بافت دست يافتند.

مرتضي ابراهيمي، مجري طرح «پروتكل ريزازديادي و تكثير انبوه گياه قندي استويا با استفاده از فن‌آوري كشت بافت» درباره اهميت دستيابي به تكنيك تكثير انبوه اين گياه قندي گفت: «استويا» با نام علميStevia rebaudiana Bertoni گياهي از خانواده Astraceae بوده و داراي برگ‌هاي شيريني مي‌باشد كه منبع ماده اي با شيريني 250 تا 300 برابر بيشتر از قند معمولي است. اين گياه از صدها سال پيش در آمريكاي جنوبي براي شيرين كردن انواع نوشيدني ها به كار مي رفته و امروزه نيز به دليل مزاياي آن بيش از 150 ميليون نفر در جهان از قند اين گياه استفاده مي‌كنند. به دليل مشكلات خاص اين گياه در رابطه با تكثير مي‌توان از تكنيك كشت بافت سود برد كه هدف اصلي اين پروژه بوده و با اجراي آن تكثير انبوه گياه استويا و تامين گياهچه جهت به زير كشت بردن سطح وسيعي از كشور ميسر شد.

وي خاطرنشان كرد: تكثير گياه استويا با توجه به قوه ناميه بسيار ضعيف بذر آن از طريق قلمه با مشكلاتي مواجه خواهد بود، لذا با توجه به مزاياي كشت يافت، اين روش تكثير ترجيح داده مي‌شود.

ابراهيمي در پايان درباره مزاياي قند حاصل از اين گياه اضافه كرد: ماده شيرين‌كننده حاصل از گياه استويا كه به «اسويوزايد» معروف است، كالري زا نبوده و بدين ترتيب نمي‌تواند موجب افزايش ميزان قند در افراد ديابتي و بالارفتن فشار خون شود. از ديگر قابليت‌هاي اين قند به دليل نداشتن اثرات سوء قندهاي مصنوعي امكان جايگزيني آن با شيرين‌كننده‌هاي مصنوعي مانند آسپارتام، سديم ساخارين و سيكلامات است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستگاه پخت مکانیزه نان طراحی و ساخته شد

مدیر مرکز رشد پارک فناوری خراسان از تجاری شدن چند طرح در سطح داخلی و بین المللی خبر داد و گفت: محققان این مرکز موفق به طراحی دستگاه پخت مکانیزه نان و نمایشگر تمام رنگی شهری شدند که در برخی از کشورها نیز به فروش رسیده اند.

حمید رضا صالحی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه دو مرکز رشد شامل مرکز رشد "جامع" و مرکز رشد ICT در این مرکز مستقر هستند، گفت: در حال حاضر حدود 120 شرکت فناور در این مراکز حضور دارند که با ارائه خدمات مالی و تخصصی شامل آزمایشگاه از آنها حمایت می شود.

وی قابلیت تجاری سازی را از اولویتهای پذیرش ایده در این مرکز ذکر کرد و افزود: طی 4 سال فعالیت، تعداد 10 شرکت دوره های رشد را به پایان رساندند و وارد بازار شدند و بعضی از شرکتها موفق شدند محصولات خود را در برخی از کشورها چون ترکیه، عراق، کانادا، ترکمنستان به فروش برسانند و برخی از محصولات نیز توسط ارگانهایی چون شهرداری و وزارت نفت طی قراردادهایی خریداری شدند.

صالحی مقدم دستگاه پخت مکانیزه پخت نان و نمایشگر تمام رنگی را از جمله طرحهایی ذکر کرد که در سطح بین المللی تجاری سازی شده اند.

وی گفت: دستگاه پخت مکانیزه نان قادر است کلیه مراحل پخت نان از مرحله تهیه خمیر تا پخت را به صورت مکانیزه انجام دهد و تغییری در طعم و کیفیت آن ایجاد نکند.

مدیر مرکز رشد پارک فناوری خراسان ادامه داد: این محصول از سوی برخی کشورها چون عراق، افغانستان، ترکمنستان و کانادا خریداری شده است.

وی به تولید نمایشگر تمام رنگی اشاره کرد و اظهار داشت: نمایشگرهای تمام رنگی شهری به منظور تبلیغات در سطح شهر استفاده می شود که مجریان طرح توانستند محصول خود را در کشور ترکیه به فروش برسانند. این مانیتور برای یکی از ورزشگاههای ترکیه نصب و راه اندازی شد.

صالحی مقدم با اشاره به دیگر دستاوردها گفت: محققان این مرکز موفق به طراحی و ساخت پستهای "کمپکت" برق شدند. این پستها ترانسهای بزرگ برق را به ترانسهایی با حجم کمتر تبدیل کرده است.

به گفته مدیر مرکز رشد پارک فناوری خراسان این ترانسها علاوه بر اینکه فضای کمتری را اشغال می کنند با هزینه کمتری نصب و راه اندازی می شوند.

وی با بیان اینکه این پستها قابل استفاده در شرکتهای برق است، خاطرنشان کرد: تاکنون شرکتها برق این پستها را از خارج خریداری می کردند که توسط یکی از شرکتهای مستقر در این مرکز نمونه سازی شد. این دستاورد با تایید و مجوز شرکت برق در مجتمعها، اماکن و کارخانه های بزرگ نصب و راه اندازی می شود.

مدیر مرکز رشد پارک فناوری خراسان مشکلات مدیریتی را از جمله محدویتهای بخش پژوهشی کشور دانست و با تاکید بر اینکه دست اندرکاران امر باید دید واقع بینانه تری نسبت به بعد مدیریتی داشته باشند، گفت: تجربه ثابت کرده است که با همین امکانات موجود و مدیریت صحیح می توان کارهای بزرگی انجام داد. طرح ایجاد پارکهای فناروی و مراکز رشد نمونه ای از این دست است که با امکانات موجود توانست علاوه بر حمایت از شرکتهای دانش بنیان، اشتغال زایی خوبی ایجاد کند.

صالحی مقدم با اشاره به این مطلب که در حال حاضر سرانه اشتغال از طریق مراکز رشد و پارکهای فناوری یک چهارم سرانه اشتغالی است که وزرات کار برای ایجاد هر نفر شغل اعلام کرده است، گفت: این نشان می دهد که لازم است با مدیریت و کار علمی به سراغ برنامه ریزی در زمینه اشتغال زایی برویم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارقام گیاهان زراعی مقاوم به خشکسالی معرفی شد

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان تحقیقات خشکسالی و استفاده از ارقام مقاوم را از اولویتهای این مرکز نام برد و گفت: محققان این مرکز ضمن معرفی گونه های مقاوم موفق به ایجاد باغ دیمی شدند که بدون حتی یک بار آبیاری اداره می شود.

دکتر قاسم اسدیان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تاکنون حدود 2 هزار طرح تحقیقاتی در این مرکز به اجرا درآمده است، گفت: در سال جاری 126 طرح تحقیقاتی شد که از آن جمله می توان به کنترل و گواهی بذر اشاره کرد. طبق این طرح قادر خواهیم بود سالیانه حدود 7 تا 13 هزارتن بذر کنترل و ارزیابی شده را به عنوان پایه بذری در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

وی هدف از این طرح را جلوگیری از آفات و بیماریهایی گیاهی و ارائه استاندارد در این زمینه ذکر کرد و افزود: در این راستا محققان مرکز موفق به معرفی یک رقم جدید از بذر سیب زمینی شدند.

اسدیان به اقدامات این مرکز در زمینه مبارزه با آفات و بیماریهای محصولات زراعی اشاره کرد و اظهار داشت: در پروژه تحقیقاتی رقم مقاوم چغندرقند را معرفی کردیم که نسبت به بیماری "رایزوکتونیا" مقاوم بوده و با ایجاد "میکروپلات" یا کرت کوچک در مزارع این امکان را به ما داد که از انتشار بیماری به سایر گونه ها جلوگیری کنیم.

وی ایجاد و تجهیز 6 آزمایشگاه را از امکانات تحقیقاتی مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان ذکر و خاطر نشان کرد: با استفاده از این آزمایشگاهها طرحهای تحقیقاتی اجرا شد که در طی آن موفق به معرفی ذرت "سینگل کراس 500 "، معرفی سیب زمینی رقم ساوالان، معرفی کلزا رقم "زرفام" و معرفی ارقام چغندرقند شامل "رسول"، "شیرین"، "گلگه"، "گدوک"، "زرقان" و رقم "پیشگام" در ماههای اخیر اجرا شدیم.

تبدیل تهدیدها به فرصت

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان تحقیقات خشکسالی و استفاده از ارقام مقاوم را از اولویتهای این مرکز نام برد و به مهر گفت: با استفاده از فناوریهای نوین و کار مهندسی باغ دیمی را احداث کردیم که بدون حتی یک بار آبیاری اداره می شود. در این باغ درختان بادام پرورش داده می شود.

اسدیان ادامه داد: اگرچه در گذشته بسیاری از مناطق به کشت بادام اختصاص داده شده بودند ولی هم اکنون این کشت بسیار محدود شده و از این رو با انجام کار تحقیقاتی، بذور مقاوم به خشکی را جمع آوری کردیم و پس از کشت موفق شدیم چندین نوع بذر بادام مقاوم را معرفی کنیم.

تاسیس هرباریوم

این مقام مسئول از تاسیس هرباریوم در استام همدان خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر کل پوشش گیاهی استان همدان بیش از 7 هزار نمونه است که حدود 1350 گونه گیاهی را شناسایی کردیم و به دنبال آن هرباریوم نگهداری گیاهان استان تاسیس شد.

وی اظهار داشت: از 1350 گونه 320 گونه گیاهان دارویی شناسایی و از بین آنها 190 گونه در باغ گیاهان دارویی جمع آوری شد. این امر باعث شناسایی، کشت، اهلی کردن و توسعه کشت گیاهان دارویی می شود.

اسدیان به بیان فعالیتهای این مرکز در زمینه دامپروری پرداخت و تاکید کرد: در حوزه دامپروری بر روی نژادهای مختلف گوسفند از جمله نژاد گوسفند "مهربان" فعالیت تحقیقاتی انجام شده است. این نژاد مزایای قابل توجهی دارند که از آن جمله می توان به مصرف علوفه کمتر و ضریب تبدیل بیشتر و مقاومت به بیماریهای دام اشاره کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کاشت پروتز شنوايى درکشور

برای نخستین بار در ایران جدیدترین نوع از پروتزهای شنوایی که بر بصل النخاع کاشته می شوند، بر مغز خانمی 24 ساله قرار داده شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در این عمل جراحی 4 ساعته، پس از باز شدن جمجمه، الکترود شنوایی بر مرکز شنوایی در مغز کاشته شد.

دکتر محمد فرهادی رئیس قطب گوش و گلو و بینی کشور گفت: این جراحی کاری مشترک با جراحان مغز و اعصاب است.

وی افزود: کاشت پروتز شنوایی بر ساقه مغز به افرادی که «به علت تومور مغزی یا در اصطلاح پزشکی، نوروفیبروماتوز، به واسطه فشار تومور بر عصب شنوایی یا آسیب عصب پس از خارج کردن تومور» دچار ناشنوایی شده اند کمک می کند که به تدریج شنوایی از دست رفته خود را بازیابند.

دکتر فرهادی اظهار داشت: الکترود این پروتز داخل مغز و بخش دیگری از آن به شکل سمعک درخارج از بدن قرار می گیرد که حاوی باتری این الکترود است.

به گفته وی کودکانی که به صورت مادرزادی اختلالی در عملکرد یا آناتومی عصب شنوایی دارند یا این عصب به شکل کامل در آنها تشکیل نشده است و همچنین بیمارانی که به علت تصادف یا سانحه ای دچار قطع دو طرفه عصب شنوایی شده اند، افراد دیگری هستند که این شیوه جراحی می تواند به درمان ناشنوایی یا اصلاح کم شنوایی آنان کمک کند.

گفتنی است این جراحی با همکاری پروفسور «لنارز»، رئیس گروه گوش و گلو و بینی دانشگاه هانوفر آلمان انجام گرفت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ساخت دستگاه خشك‌كن هوا با استفاده از فناوري غشايي

خبرگزاري فارس: دستگاه خشك‌كن هوا با استفاده از فناوري غشايي به همت محققان ايراني طراحي و ساخته شد.

ولوردي مجري طرح دستگاه خشك‌كن هوا با استفاده از فناوري غشايي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: اين طرح براي نخستين بار در خاورميانه انجام شده است و ما در اين طرح موفق به توليد نوعي غشا‌ شده‌ايم كه با آن مي‌توان هوا را خشك كرد.

وي تصريح كرد: در اين روش هوا با فشار به پشت ماژورها مي‌آيد و از اين طريق خشك مي‌شود و رطوبت آن گرفته مي‌شود.

ولوردي اضافه كرد: كاربرد اين هواي خشك در صنايع نفت، گاز‌، پتروشيمي و صنايع پزشكي است.

وي خاطرنشان كرد: با تغيير در ميزان فشار مي‌توان از اين روش براي توليد نيتروژن استفاده كرد و توليد نيتروژن هم در صنايع مختلف كاربرد دارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ساخت حسگرهای گاز با ساختار نانو توسط محققان کشور

رئیس پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه شریف از ساخت حسگرهای گاز با ساختار نانو در این پژوهشکده خبر داد و گفت: این حسگرها قابلیت تشخیص گاز متان،‌ H2S و هیدروژن را دارند.

اعظم ایرجی زاد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: این حسگر گاز با ساختار نانو قابلیت تشخیص گاز متان،‌ H2S و هیدروژن را دارد که با توجه به استفاده گسترده از گاز متان در مصرف خانگی و لزوم یافتن به موقع و رفع عیوب شبکه گاز رسانی کشور ساخت آن ضروری به نظر می رسد.

به گفته وی تشخیص گاز H2S به دلیل خطرناک بودن و گاز هیدروژن به عنوان سوخت آینده نیز در این پروژه مورد توجه قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف ساخت سلولهای خورشیدی ناشناخته نانو را از دیگر دستاوردهای این پژوهشکده نام برد و افزود: با توجه به شرایط اقلیمی کشور و بهره مندی از نور خورشید به عنوان منبع انرژی و نیاز به استفاده بهینه از سوختهای فسیلی این پژوهشکده مبادرت به تحقیق و ساخت این سلولها با ساختار نانو کرد که در صورت تولید انبوه می تواند به صورت ارزان تری در دسترس باشد.

ایرجی زاد همچنین از ارائه 180 مقاله این پژوهشکده در ISI خبر داد و خاطرنشان ساخت : این پژوهشکده در سال جاری موفق به دستیابی به سه عنوان برتر پژوهش در زمینه نانو از طرف ستاد توسعه فناوری نانو شده است.

وی در ادامه به تلاشهای صورت گرفته در زمینه گسترش پژوهشهای نانو اشاره کرد و اظهار داشت: برای این منظور پژوهشکده در حال حاضر با هشت دانشکده مختلف دانشگاه صنعتی شریف در ارتباط است و به منظور ارتقای دانش نیروی انسانی گامهای موثری برداشته شده است که از آن میان می توان به چهارمین دوره پذیرش دانشجو در مقطع دکترای علوم و فناوری نانو اشاره کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
طراحي و ساخت سامانه تشخيص هوشمند خرابي رويه آسفالت

تهران / واحد مرکزي خبر / علمي و فرهنگي: دستگاه تشخيص هوشمند خرابي رويه آسفالت به همت پژوهشگران دانشگاه صنعتي امير کبير طراحي و ساخته شد.

دكتر فريدون مقدس نژاد، عضو هيئت علمي دانشکده مهندسي عمران و محيط زيست، در مصاحبه با خبرنگار ما، با اشاره به اين که هر سال بيش از صدها ميليارد تومان صرف تعمير و نگهداري رويه هاي آسفالتي مي شود گفت: با تشخيص و ترميم زودهنگام مي توان بخش قابل ملاحظه اي از هزينه هاي نگهداري را کم کرد.

وي افزود: در اين طرح پژوهشي سامانه نرم افزاري و سخت افزاري جديدي براي اين منظور ابداع شده است.

حمزه ذاکري، پژوهشگر طرح، نيز در مصاحبه با خبرنگار ما، روشهاي کنوني تشخيص و ترميم رويه آسفالت را شامل سه شيوه دستي، خودکار و نيمه خودکار ذکر کرد و گفت: ضعف اين روشها در جمع آوري داده هاي زياد، نياز به سخت افزار گران قيمت و همچنين دخالت کاربر در تحليل و بررسي داده ها است که ما در دستگاه ساخته شده اين مشکلات را برطرف کرده ايم.

وي افزود:‌ در اين طرح، تصوير سطح آسفالت با استفاده از دوربين ديجيتال وارد نرم افزار طراحي شده و در آنجا با چند الگوي مختلف و از طريق هوش مصنوعي بررسي مي شود.

ذاکري ويژگي دستگاه را در ترکيب چند نوع روش تحليلي مختلف و هوشمند نمودن تشخيص در مقايسه با خودکار بودن آن ذکر کرد و گفت:‌ اين امر موجب شده است تا با کاستن از حجم داده هاي مختلف ، نياز به داده هاي بسيار كمتري براي تشخيص داشته باشيم.

وي افزود: روش هوشمند اين طرح در مقايسه با روش هاي متداول با هزينه اي غيرقابل مي تواند عيوب رويه اسفالت را پيش بيني و مراکز مربوط را در ترميم زودرس ياري نمايد.

پژوهشگر طرح همچنين با اشاره به اين که نرم افزار زمين پيماي گوگل (گوگل ارث) قرار است که تا سال 2011 جزئيات بسيار دقيقي از زمين را تا حد طرح يک سکه در اختيار کاربران عادي خود قرار دهد گفت: در نرم افزار اين دستگاه پيش بيني شده است تا با اتصال به گوگل ارث بتواند اطلاعات آسفالت را مستقيم و بدون نياز به عکس برداري دريافت و تحليل کرد.

وي افزود: اين سامانه تشخيص خود را به صورت شنيداري اعلام مي کند و اين امر مي تواند براي افراد غير متخصصي که با دستگاه کار مي کنند مفيد باشد.

براساس اين گزارش اين طرح در رساله کارشناسي ارشد مهندسي عمران و محيط زيست، گرايش راه و ترابري دانشگاه صنعتي اميركبير انجام شده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اولین بسته تشخیص آزمایشگاهی کیت پوکی استخوان ساخته شد

شرکت تحقیقاتی حکیمان شرق از شرکتهای خصوصی مستقر در پارک علم و فناوری شیخ بهایی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به طراحی و ساخت نخستین کیت کنترل و ارزیابی هیدروکسی پرولین به عنوان شاخص پوکی استخوان شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، قاسم مصلحی رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: روش رایج برای بررسی پوکی استخوان، انسیتومتری و عکسبرداری از استخوانها است.

وی افزود: دقت این روش برای پیگیری وضعیت بیماری و نحوه پاسخ به درمان به نحوی است که زمان مناسب برای هر آزمون، حداقل یک سال بعد از شروع درمان است.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: همچنین دقت این روش ابداع شده که هزینه کمتری را نیز به دنبال دارد به گونه ای است که با فواصل زمانی دو ماهه می توان وضعیت بیمار را سنجید.

مصلحی مدت زمان انجام شده برای طراحی و ساخت نخستین کیت کنترل هیدروکسی پرولین را بیش از چهار هزار و 500 نفر ساعت اعلام کرد.

به گفته مصلحی هزینه بسیار کمتر، زمان تشخیص بسیار سریع و دقت بسیار بالا نسبت به روش های معمول از ویژگی های بارز و منحصر به فرد این کیت طراحی شده در شرکت حکیمان شرق است.

به گزارش مهر، شرکت تحقیقاتی حکیمان شرق در سال 1382 تاسیس و با استقرار در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به دستیابی به دانش فنی استخراج لاکتوفرین از شیر، تولید داروهای ضد سرطان از خون و کیت اندازه گیری کلر آزاد شده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
طراحي و ساخت دستگاه كريستالايزر

خبرگزاري فارس: يكي از واحدهاي فناوري مستقر در مركز رشد جامع واحدهاي فناوري شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان موفق به طراحي و ساخت دستگاه كريستالايزر شد.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان، مدير عامل شركت سازنده دستگاه كريستالايزر گفت: اين دستگاه قادر است چيپس‌هاي توليد شده از پرك‌هاي بازيافتي بطري‌هاي نوشابه و آب را از حالت آمورف يا بي‌شكل به كريستال تبديل كند.

خليفه سلطاني افزود: قبل از توليد دستگاه كريستالايزر توسط شركت تاردوان سپاهان، كارخانجات مصرف‌كننده چيپس‌هاي پلي‌استر توليد شده از پرك، به علت كلوخه شدن در اثر حرارت با مشكلاتي روبه‌رو بودند كه اكنون با طراحي اين دستگاه، چيپس‌هاي پلي‌استر از حالت آمورف (بي‌شكل) به كريستال تبديل مي‌شوند.
وي با اشاره به كار تحقيقاتي كارشناسان اين شركت اظهار داشت: اين دستگاه در صنايع توليد‌كننده قطعات پلاستيكي، الياف مصنوعي و كارخانه‌هاي توليد بطري كاربرد دارد.

به گفته وي اين دستگاه كريستالايزر براي نخستين‌بار در كشور طراحي و توليد شده است و قيمت اين دستگاه يك‌پنجم مشابه خارجي آن است.

وي از جمله مزاياي دستگاه كريستالايزر را، حل كردن مشكلات زيست‌محيطي از وجود بطري‌هاي پلاستيكي خالي بيان و گفت: اين دستگاه يكي از اجزاي مجموعه خط تبديل و بازيافت بطري‌هايPET است كه علاوه بر استفاده مجدد از اين مواد، مشكلات آلودگي زيست محيطي آن نيز برطرف مي‌شود.

گفتني است شركت تاردوان سپاهان در سال 1386 با هدف تبديل انواع ضايعات پلي‌استر به الياف پلي‌استر در شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان استقرار يافته است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نوآوری در ساخت ماده پر کننده ریشه دندان به کمک نانو ذرات نقره

اختراعی با موضوع ساخت گوتاپرکای پوشش‌داده شده به ‌کمک نانو ذرات نقره در ایران به ثبت رسیده است که می‌تواند به عنوان ماده پرکننده دندان با قابلیت ضدخوردگی و خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی در درمان ریشه دندان مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سید امید دیانت مجری طرح در این باره گفت: پر کردن کانال ریشه دندان یکی از پارامترهای تعیین کننده و کلیدی در موفقیت درمان ریشه دندان است. فرآیندهای شیمیایی- مکانیکی پاک سازی و شکل دهی کانال دندان باعث ایجاد یک فضای غیر استریل می‌شود. از این رو جهت جلوگیری از اتصال و رشد باکتریها و ایجاد عفونت، مواد پر کننده ریشه باید خاصیت ضد باکتریایی داشته باشند.

وی با بیان اینکه "گوتاپرکا" ماده رایجی است که از سالها قبل به‌ عنوان ماده اصلی پرکننده ریشه دندان استفاده می شده و خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی محدودی دارد گفت: با توجه به معرفی نانو ذرات نقره و خاصیت ضدباکتریایی و کاربرد فراوان آن در حوزه پزشکی در این طرح گوتاپرکا به کمک لایه نازکی از نانو ذرات نقره پوشش داده شد و سپس مورفولوژی سطح به کمک میکروسکوپ روبشی SEM و خاصیت ضدباکتریایی آن به روش محیط کشت "آگار" بررسی شد.

دیانت به نتایج این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: گوتاپرکای پوشش‌ داده شده با نانونقره فعالیت قابل ملاحظه ای در مقابل چهار میکروارگانیسم "استاف اورئوس"، "اشرشیاکلی"، "انتروکوک فکالیس" و "کاندیدا آلبیکانس" دارد و این ماده پس از انجام تستهای آزمایشگاهی و حیوانی به عنوان ماده پرکننده دندانی مورد استفاده قرار می گیرد.

مجری طرح ادامه داد: این طرح که با همکاری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و با هدایت دکتر محمد عطایی صورت انجام شد در کشور به ثبت رسیده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سانتریفیوژهای آزمایشگاهی دور بالا طراحی و توليد شد

محققان مرکز رشد پارک فناوری خراسان موفق به طراحی و تولید سانتریفیوژهای آزمایشگاهی دور بالا شدند.

محمد مهدی صادق زاده عضو هیئت رئیسه شرکت صنایع ویژه مرصاد در گفتکو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: طی تحقیقاتی که در مرکز رشد پارک فناوری خراسان انجام شد موفق به طراحی و ساخت سانتریفیوژهای آزمایشگاهی دور بالا شدیم که قادر است با 33 هزار دور در دقیقه مواد را از یکدیگر جداسازی کند.

وی سانتریفیوژ تولید شده را از تکنولوژیهای روز دنیا دانست و افزود: به منظور بومی سازی و توسعه دانش فنی این تکنولو‍‍ژی با چند دانشگاه کشور از جمله دانشگاههای صنعتی شریف و مشهد در حال انعقاد قراردادهای همکاری هستیم.

صادق زاده همچنین از طراحی و ساخت کلکتورهای صنعتی خبر داد و اظهار داشت: کلکتور دستگاهی است که نیروی مقاومت الکتریکی را به آرمیچرها منتقل می کند. کلکتورهای طراحی شده در دمای محیطی 750 درجه سانتیگراد مقاومت حرارتی دارند.

عضو هیئت رئیسه شرکت صنایع ویژه مرصاد با بیان اینکه این دستگاه در هر حجم و اندازه ای قابل ساخت است، ادامه داد: این کلکتورها قابل استفاده در کلیه الکتروموتورها است و می توان از آن در صنایع شیمایی، خودروسازی، غذایی، کارخانه های رنگ سازی استفاده کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اسنك ماهي به توليد انبوه رسيد

خبرگزاري فارس: رئيس بخش زيست فناوري آبزيان مؤسسه تحقيقات شيلات گفت: اسنك ماهي براي اولين بار در ايران توليد شد و اين طرح هم اكنون به توليد انبوه رسيده است.

احمد غرقي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: اسنك‌هاي معمولي (پفك) از ذرت، رنگ‌، نمك و افزودني‌هاي خاص درست مي‌شوند و آب بدن را جذب مي‌كنند و باعث سيري كاذب در كودكان مي‌شود.

وي ادامه داد: كودك با خوردن اين اسنك‌ها كه ارزش غذايي قويي ندارند، سير مي‌شود و نمي‌تواند غذاي اصلي خود را بخورد و به همين دليل دچار سوء تغذيه مي‌شود.
مجري طرح توليد اسنك ماهي خاطرنشان كرد: از آنجا كه خوردن ماهي براي سلامتي كودكان مفيد است ولي كودكان به علت طعم ماهي، علاقه‌اي به خوردن آن ندارند.
وي افزود: در اين طرح ما از ذرت و ماهي استفاده كرديم و تا 30 درصد ماهي كپور نقره‌اي در اين اسنك استفاده شده است و اين اسنك طعمي مشابه اسنك‌هاي معمولي دارد و خواص ماهي را نيز در خودش دارد.
رئيس بخش زيست فناوري آبزيان مؤسسه تحقيقات شيلات گفت: دانش فني اين طرح هم اكنون به شركتي در قزوين فروخته شده و اين طرح به توليد انبوه رسيده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ساخت داروي 222 MI صددرصد گياهي براي بيهوشي ماهي

براي اولين بار در جهان داروي 222 MI صددرصد گياهي با قابليت بيهوش كردن ماهي توسط دكتر اميربيگي، استاد دانشگاه تربيت مدرس ساخته شد.

دكتر رضا اميربيگي در گفت‌وگو با خبرنگار علمي «شبكه خبر دانشجو»، گفت: اين داروي صددرصد گياهي از دو گياه ميخك هندي و آويشن شيرازي توليد شده است.

وي اظهار داشت: 222 MI هيچ عارضه و خطري را براي انسان و محيط زيست ندارد.

اين استاد دانشگاه تصريح كرد: اين دارو براي بيهوشي ماهي در پروژه هاي تحقيقاتي، بيهوشي ماهيان بزرگ براي واكسيناسيون و حمل و نقل ماهي استفاده مي شود.

اميربيگي با اشاره به اينكه اين دارو كاملاً گياهي و طبيعي است، گفت: داروي 222 MI كاملاً بي خطر بوده و به علت طبيعي بودنش انسان مي تواند اين دارو را مصرف كند؛ چرا كه هيچ عارضه اي را براي فرد مصرف كننده ندارد.

وي تصريح كرد: داروي 222 MI تجاري سازي شده و تا كنون مقدار زيادي از اين آن به مالزي و كشورهاي ديگر صادر شده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستگاه شستشوي كليه ساخته شد

براي اولين بار در كشور دستگاه شستشوي مداوم كم فشار بسته جراحي از راه پوست كليه از سوي محقق ايراني ساخته شد.

دكتر « محمد مهدي حسيني » مبتكر اين دستگاه در گفت و گو با ايرنا گفت : اين دستگاه كه در جشنواره ملي نوآوري و شكوفايي ارائه شد قادر است مايع خوني همراه با سنگ ريزه هاي ناشي از سنگ شكني درون اندامي را به طور بسته تخليه نمايد.

وي افزود : با استفاده از اين دستگاه بدون اينكه مايع خروجي ناشي از سنگ شكني بر روي بيمار تخت اتاق عمل و يا كف اتاق عمل پاشيده و منجر به آلودگي و عفونت در محيط شود از بدن تخليه مي شود.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز در توضيح عملكرد اين دستگاه گفت : سيستم فعلي جراحي هاي كليه به محيط خارج باز است و مايع مصرفي پس از شستشوي داخل كليه با قطعات سنگ و خون از بدن بيمار خارج مي شود كه روي بدن بيمار تخت و يا كف اتاق عمل منتشر مي شود و احتمال آلودگي و عفونت را بالا مي برد.

حسيني افزود : براي حل اين مشكل سيستم سه راهه اي تعبيه شد كه از يك طرف نفروسكوپ و سنگ شكن وارد مي شد و راه خروجي آن به يك سيستم بسته متصل گرديد كه مايع برگشتي را به يك محفظه هدايت كند.

وي گفت : اين دستگاه بر روي 214 بيمار كه كانديد عمل جراحي از راه پوست كليه بودند شامل 127 مرد و 87 زن با متوسط سني 35 سال مورد استفاده قرار گرفت .

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز اظهار داشت : در 211 مورد عمل جراحي كه عمدتا سنگ شكني درون اندامي از راه پوست بود موفقيت آميز بود و اين دستگاه نه تنها مانع عمل جراحي نبود بلكه به علت اينكه مايع برگشتي از سيستم به داخل محفظه بسته منتقل مي شد رضايت خاطر تيم اتاق عمل را فراهم نمود.

وي افزود : با توجه به استفاده از دستگاه هاي مدرن در جراحي هاي كم تهاجمي مثل سنگ شكني از راه پوست كليه و مجاري ادراري براي جلوگيري از انتشار آلودگي ميكروبي بهتر است مايع مصرفي خروجي به يك سيستم بسته منتقل شود.

اين دستگاه در جشنواره ملي نوآوري و شكوفايي ارايه شده است .

همزمان با مراسم گراميداشت سي امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و در سال نوآوري و شكوفايي نمايشگاه و جشنواره ملي نوآوري و شكوفايي در مصلي امام خميني (ره ) برگزار شد كه بيش از سه هزار اختراع و نوآوري به نمايش درآمده است .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.