arshya4171

بازگشت به اینده

Recommended Posts

قاب موم پلاستیکی زنبور عسل با استفاده از نوعی پلیمر تولید شد

محققان کشور با استفاده از نوعی پلیمر قاب موم (شان) پلاستیکی زنبور عسل تولید کردند که قادر است تولید عسل را در زنبورستانها تا دو برابر افزایش دهند.

بهنام خلیلیان مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این خبر افزود: در سیستمهای کندوداری و زنبورداری به ازای هر یک کیلو مومی که در کندوها تولید می شود حدود 7 تا 8 کیلوگرم عسل مصرف می شود. به عبارت دیگر در عرض یک دوره برداشت، زنبورداران 7 تا 8 کیلوگرم عسل از دست می دهند تا این یک کیلو موم ساخته شود.

وی افزود: با توجه به این امر، سعی کردیم با ارائه روشی سلولهای آماده عسل را در اختیار زنبورها قرار دهیم و به آنها تفهیم کنیم که به جای موم سازی اقدام به تولید و ذخیره سازی عسل کنند.

خلیلیان ادامه داد: از این رو با استفاده از نوعی پلیمر خاص شانهای پلاستیکی تولید کردیم که دارای سلولهای آماده موم است و با نصب آن در کندوها، زنبورها بدون موم سازی اقدام به تولید و ذخیره سازی عسل می کنند.

وی با اشاره به آزمایشها و تحقیقات انجام شده در این زمینه تاکید کرد: نتایج این تحقیقات نشان داد که شانهای پلیمری با PH عسل سازگار است. همچنین نشان داد زنبورها نسبت به استفاده از این نوع شان ابراز تمایل کردند و راغب هستند به جای تولید موم، عسل ذخیره کنند چرا که در فصل زمستان نمی توانند موم را به مصرف برسانند.

خلیلیان با تاکید بر اینکه این طرح به ثبت رسیده است، اظهار داشت: این شانها در برخی از زنبورستانها مورد استفاده قرار گرفت و در نهایت مشاهده شد که تولید عسل دو برابر شده است.

وی مقاومت بالا را از مزایای شانهای پلیمری ذکر کرد و به مهر گفت: برای تخلیه عسل، شانها در دستگاههایی به نام "استراکتور " قرار می گیرند. این دستگاه دارای خاصیت گریز از مرکز است از این رو با حرکت دورانی خود موجب جدا شدن عسل از شان می شود. چنانچه سرعت دستگاه زیاد باشد، شانهای موجود پاره و موم داخل عسل می شود که در این صورت یا باید به برگه موم تبدیل شوند و یا با عسل به فروش برسند. این در حالی است شانهای پلاستیکی با قرار گرفتن در این دستگاه خراب نمی شوند.

مجری طرح قابلیت شستسو و ضد عفونی کردن را از دیگر ویژگیهای این شانها دانست و ادامه داد: از آنجایی که شانهای آماده امکان تولید زودتر عسل را به زنبورداران می دهد از این رو آنها اقدام به خرید شانهای آماده می کنند که غالبا آلوده به انواع کنه، انگل و بیماریهایی چون "لوک" اروپایی و آمریکایی هستند و با نصب آن در کندوها موجب آلودگی زنبورستانها می شود. از آنجایی که این نوع شانها قابل شستشو هستند می توان با استفاده از مواد ضد عفونی کننده آلودگیها را از آنها دور کرد.

وی فایده دیگر این شانها را سهولت در باز کردن شانها برای جداسازی عسل از موم نام برد و در این باره توضیح داد: برای باز کردن شانهای موجود یا باید بخشی از موم را برید و یا با چنگک باز کرد. این کار بسیار سخت است چرا که این امر باید در محیطهای بسته، گرم و تاریک انجام شود در غیر این صورت زنبورداران با حمله زنبورها برای بردن عسل به داخل کندو مواجه می شوند ولی شانهای پلاستیکی دارای کلیدی است که شانها در داخل آن قرار می گیرد و با باز کردن کلیه سلولها به راحتی در داخل دستگاه استراکتور برای تخلیه عسل قرار می گیرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واكسن بيماري استرپتوكوكوزيس ماهيان سردابي ساخته شد

ساري / واحدمرکزي خبر/ اجتماعي : واكسن بيماري استرپتوكوكوزيس در جهاد دانشگاهي دانشكده دامپزشكي تهران ساخته شد.

عرفان منش رئيس جهاد دانشگاهي اين دانشكده ديروز در همايش يكروزه بيماريهاي ماهيان سردابي كشور در تنكابن با بيان اينکه ساخت اين واكسن از سال 83 شروع شده است از توليد انبوه اين واكسن در نيمه اول سال اينده خبر داد.

مطلبي رئيس موسسه تحقيقات شيلات ايران نيز با اشاره به خسارت بيماري استرپتوكوكوزيس در ماهيان سردابي گفت 80 درصد از مزارع ماهيان سردابي بر اثر اين بيماري خسارت ديده است .

مدير عامل اتحاديه ماهيان سردابي كشور نيز گفت ايران با توليد 60 هزار تن ماهي سردآبي بيشترين توليد كننده ماهي سردابي در منطقه است .

شكري افزود هزار و 600 واحد توليد ماهيان سردابي در كشور فعال است كه هزار و 100 واحد آن بيش از 10 تن و بقيه زير 10 تن توليد دارند .

بيماري استرپتوكوكوزيس باعث نابودي آبزيان و ماهيان سردآبي ميشود و نقل و انتقال بچه ماهيان ، واردات بچه ماهي ،كيسه هاي غذا و ابهاي آلوده ، وجود مزارع در كنار جاده ها و حاشيه اسكان دائم از عوامل شيوع اين بيماري است .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خودروي الکترونيکي روژان طراحي و ساخته شد

تهران / واحد مرکزي خبر :دانشجويان دانشکده مکانيک دانشگاه اميرکبير خودروي الکتريکي با نام روژان ساختند.

به گزارش خبرنگارما؛ خودروي الکتريکي روژان که در سه ماه طراحي شده و در 9 ماه ساخته شده است از انرژي برق استفاده مي کند و تک سرنشين است.

طراحي کامل داخلي و بومي، استفاده از صفحه لمسي به منظور تنظيم ميزان استفاده از توان موتور حداکثر سرعت 45 کيلومتر در ساعت و کوچک بودن از ويژگي هاي اين خودرو است.

اين خودرو که در دوازدهمين کنگره سراسري همکاريهاي دولت ، دانشگاه و صنعت براي توسعه ملي معرفي شده است حداکثر مسافت 8/5 کيلومتر را با يک شارژ طي مي کند.

سبکي خودرو به وزن 250 کيلوگرم ، زيبايي ظاهري ، کار بدون ايجاد آلودگي ، پايداري مناسب ، کاربر پسند ، ايمني بالا ، امکان شارژ با برق 220 ولت در هر مکان از ديگر ويژگي ها و مشخصات خودروي الکتريکي روژان است.

تيم معرفي کننده اين خودرو کم شدن آلودگي هوا و صوتي ، کم شدن ترافيک شهري با توجه به حجم کم خودرو ، کاهش مصرف سوخت را از مزاياي اين خودرو برشمردند.

خودروي الکتريکي روژان کاربردهايي چون خودروي شخصي ، حمل بار در فرودگاه و انبارها ، حمل و نقل در بيمارستانها و ورزشگاهها و چندين کاربرد ديگر دارد.

روژان نامي کردي به معناي خوش سيما است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستیابی به سیب زمینی تراریخته مقاوم به بید

محققان كشور در پژوهشكده بیوتكنولوژی كشاورزی مستقر در كرج با استفاده از روش های نوین مهندسی ژنتیك و با انتقال ژن بی تی به سیب زمینی تراریخته مقاوم به بید سیب زمینی دست یافتند.

به گزارش شبكه خبر به نقل از ایرنا ، بید سیب زمینی از مهم ترین آفات سیب زمینی است كه اكنون 16 درصد از مزارع سیب زمینی كشور را آلوده كرده است.

عضو هیئت علمی پژوهشكده بیوتكنولوژی گفت :طبق آزمایش های انجام شده در گلخانه ها ، مقاومت نوع جدید سیب زمینی در مقابل این بیماری صد در صد است .

حسن رهنما ، در تشریح آفت بید سیب زمینی افزود: لاروهای این آفت با تغذیه از بوته ها و غده های سیب زمینی در مزارع و انبارها ، میزان محصول را از نظر كمی وكیفی به شدت تحت تاثیر قرارمی دهد.

وی ادامه داد: شفیره های این آفت معمولا در مزرعه روی غده سیب زمینی و در انبارها اغلب روی گونی های سیب زمینی تشكیل می شود.

مجری این طرح گفت : اكنون برای حفاظت از خسارت این عوامل بیماری زا ، در مزارع و انبارهای سیب زمینی به دفعات مبارزه شیمیایی انجام می شود .

وی خاطرنشان كرد: تجربه نشان می دهد ، مبارزه شیمیایی با این آفت به علت مخفی بودن آن در درون برگ ها ، ساقه ها ، غده ها ومقاوم بودن در مقابل حشره كش ها به تنهایی كافی نیست وباید با بكارگیری روش های تكمیلی با این آفت مقابله كرد.

رهنما گفت : از طرف دیگر آثار سو زیست محیطی استفاده از سموم شیمیایی و تاثیرآن بر سلامت انسان و سایر موجودات استفاده از روش های جایگزین را برای مقابله با آفات ضروری ساخته است.

این محقق اظهار داشت : برای رسیدن به چنین هدفی ، تولید گیاهان مقاوم ، 160 به آفات و عوامل بیماری زا از طریق برنامه های مدیریت تلفیقی آفات ( IPM ) ضروری است.

وی با بیان اینكه تولید محصول جدید سیب زمینی به سمپاشی نیاز ندارد ، افزود: تولید این محصول هزینه ناشی از خسارت های این بیماری رابه حداقل می رساند.

وی گفت : امید است پس از انجام دادن آزمایش های نهایی مربوط به جنبه های ایمنی زیست و كسب مجوزهای لازم بر اساس قانون ایمنی زیستی ، بتوان از مزایای محصول جدید در عرصه كشاورزی بهره مند شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آفت‌كشي خرما با گاز ازن در مقياس نيمه صنعتي در كشور انجام شد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران: طرح آفت كشي خرما توسط گاز ازن در مقياس صنعتي در مركز تحقيقات مهندسي فارس جهاد كشاورزي طراحي، ساخته و راه‌اندازي شد.

به گزارش خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين طرح ازن جهت از بين بردن آفات خرما مورد استفاده قرار گرفت. ازن (اكسيژن فعال) شامل سه اتم اكسيژن يك اكسيد كننده قوي است كه در حال حاضر براي ضد عفوني كردن و بوزدايي محصولات كشاورزي كاربرد دارد.

در اين طرح، حشره بالغ، لارو و تخم شب پره هندي و شپش دندانه‌دار در معرض غلظت‌هاي مختلف ازن قرار گرفتند. نتايج در مورد حشره بالغ و لارو رضايت بخش بوده و نشان داد كه در زمانهاي كوتاه، 100 درصد حشرات از بين مي‌روند.

اين در حالي است كه جهت از بين بردن تخم اين حشرات غلظت‌هاي بالاتر ازن مورد نياز است و با توجه به اين كه طبق قوانين بين‌المللي استفاده از متيل برومايد، ممنوع اعلام شده است، ازن مي‌تواند جايگزين مناسبي براي اين ماده جهت حشره زدايي از خرما باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ويسكومتر استوانه‌يي طراحی و ساخته شد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران: پژوهشگران دانشگاه تهران موفق به طراحي و ساخت ويسكومترهاي استوانه‌يي شدند كه مي‌تواند نياز كشور را به واردات اين ابزار اندازه‌گيري پرمصرف در بخش‌هاي مختلف صنعتي برطرف كند.


به گزارش خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اندازه‌گيري ويسكوزيته سيالات در فرايندهاي مختلف صنعتي كه در آن با جريان انواع مختلف سيالات مثل نفت خام، مواد غذايي (مايع و نيمه جامد)، مواد آرايشي و بهداشتي، مواد دارويي، انواع روغن‌هاي خوراكي و صنعتي،‌ انواع رنگ‌ها و سوخت‌ها، سوسپانسيون‌ها و امولسيون‌ها و ... مواجه هستيم از اهميت خاصي برخوردار است.

دستگاهي كه براي اين منظور مورد استفاده قرار مي‌گيرد، ويسكومتر نام دارد كه داراي انواع بسياري است و از ميان انواع مختلف، ويسكومترهاي موجود در بازار، نوع دوراني آن به علت سهولت كاركردن و دقت بسياري كه دارد، از كاربرد زيادي برخوردار شده است.

اين نوع از ويسكومترها تا پيش از اين در داخل كشور توليد نمي‌شدند كه محققان دانشكده مكانيك دانشگاه تهران در قالب طرح «تدوين دانش فني طراحي و ساخت ويسكومترهاي استوانه‌يي» طي قرار دادي يك ساله بين دانشگاه تهران و سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (شركت توسعه و گسترش مواد پيشرفته) به دانش فني نوع خاصي از ويسكومترهاي دوراني با عنوان «ويسكومتر دوراني از نوع استوانه‌هاي هم مركز» دست يافته و نمونه‌اي از آن را نيز ساختند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کیت آزمایشگاهی ارزیابی پوکی استخوان طراحی و ساخته شد

اولین بسته تشخیص آزمایشگاهی(کیت) پوکی استخوان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان طراحی و ساخته شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی علوی مدیر عامل شرکت تحقیقاتی حکیمان شرق از شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری شیخ بهایی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان این خبر گفت: طی تحقیقاتی موفق به طراحی و ساخت نخستین کیت کنترل و ارزیابی "هیدروکسی پرولین" به عنوان شاخص پوکی استخوان شدیم.

وی با بیان اینکه روش رایج برای بررسی پوکی استخوان، دانسیتومتری و عکسبرداری از استخوانها است، افزود: دقت این روش برای پیگیری وضعیت بیماری و نحوه پاسخ به درمان به نحوی است که زمان مناسب برای هر آزمون حداقل یک سال بعد از شروع درمان است.

علوی ادامه داد: دقت این روش ابداع شده که هزینه کمتری را نیز به دنبال دارد به گونه ای است که با فواصل زمانی دو ماهه می توان وضعیت بیمار را سنجید.

مجری طرح هزینه بسیار کمتر، زمان تشخیص بسیار سریع و دقت بسیار بالا نسبت به روشهای معمول را از ویژگیهای بارز و منحصر به فرد این کیت ذکر کرد.

وی دستیابی به دانش فنی استخراج "لاکتوفرین" از شیر، تولید داروهای ضد سرطان از خون و کیت اندازه گیری کلر آزاد شده را از دیگر دستاوردهای این شرکت نام برد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تولید روباتهای صنعتی برای جابجایی قطعات و بسته بندی در کشور

کارشناس واحد تحقیق و توسعه مرکز رشد بین المللی قشم گفت: محققان کشور موفق به طراحی روباتهای صنعتی شدند که برای کاربردهایی چون انتقال و جابجایی قطعات و بسته بندی به کار می رود.

شقایق دولتی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این خبر افزود: این روبات مجموعه مکاترونیک است که بخش مکانیکی آن توسط موتور هدایت و کنترل می شود و بخش پنوماتیک این روبات با استفاده از باد کار می کند.

وی با بیان اینکه از این روبات می توان در بخشهای مختلف صنعت از جمله انتقال و جابجایی قطعات استفاده کرد، ادامه داد: این روبات به گونه ای طراحی شده است که می توان بخشهایی را به آن اضافه کرد و اقداماتی نظیر جوشکاری، سوراخکاری، برش و CNC را انجام داد.

دولتی همچنین به تولید روباتهای آموزشی برای هنرستانها و آموزشگاهها خبر داد و اظهار داشت: این روباتها به منظور گسترش دانش روباتیک و بومی سازی تکنولوژیهای آموزشی در کشور طراحی و تولید شده است.

وی ادامه داد: بازوهای این روبات با 4 درجه آزادی قادر به فعالیت است و برای کاربردهای آموزشی به کار می رود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستگاه کریستال نانو بالانس طراحی و ساخته شد

محققان پارک فناوری آذربایجان شرقی با همکاری دانشگاه تبریز موفق به طراحی و ساخت دستگاه کریستال نانو بالانس برای اندازه گیری آلاینده های زیست محیطی شدند.

رحمت الله پور عطا محقق پارک فناوری آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این خبر و با بیان اینکه این دستگاه به طور مشترک از سوی دانشگاه تبریز و پارک فناوری آذربایجان شرقی طراحی و ساخته شده است، گفت: در این تحقیقات توانستیم نسل سوم دستگاه کوارتز کریستال نانو بالانس (QNC) را طراحی و تولید کنیم که در مراکز هواشناسی و صنعتی و پزشکی کاربرد دارد.

وی دستگاه QNC را وسیله ای برای تشخیص و اندازه گیریهای آلاینده ها، گازها و مواد شیمیایی دانست و افزود: این دستگاه قادر به اندازه گیری آلاینده های مختلف محیط زیست در حد یک نانو گرم است و می توان از آن برای اندازه گیری آلاینده های موجود در آب و هوا به صورت آنلاین استفاده کرد.

پورعطا اندازه گیری میزان "سیانید" در پسابهای صنعتی، آمونیاک و آمینهای آلفاتیک در هوا، "کرم" و "فنل" در آب، هیدرو کربنهای آلفاتیک کلردار در هوا، مطالعه رفتار مبادله کننده یونی پلیمرها به ویژه پلیمرهای هادی و اندازه گیری و شناسایی ترکیبات BTEX مانند بنزن و تولوئن را از کاربردهای این دستگاه نام برد و اظهار داشت: 14 مقاله از نتایج این پروژه ها که با استفاده از این دستگاه انجام شده، در مجلات ISI به چاپ رسیده است.

تولید بیوسنسورهای QNC

این محقق از تولید بیوسنسورهای QNC خبر داد و اضافه کرد: کوارتز به عنوان کانی معدنی به عنوان ماده اصلی این سنسور انتخاب شد که قادر به شناسایی و تشخیص برخی مواد است.

وی با بیان اینکه این بیوسنسور قادر به اندازه گیری و شناسایی "هیستیدین" است به مهر گفت: نقض آنزیم "هیستیداز" موجب غلظت "هیستیدین" در خون، ادرار و مایعات مغزی - نخاعی و در نتیجه بیماری "هیستیدین ایمیا" می شود که با تولید این بیوسنسورها موفقیتهای خوبی در اندازه گیری این ماده به دست آوردیم.

پور عطا اندازه گیری "فنیل آلانین" را از دیگر کاربردهای این بیوسنسورها ذکر کرد و گفت: "فنیل کتون" بیماری نادر متابولیکی را ایجاد می کند و چنانچه در عرض 2 تا 3 هفته تشخیص داده نشود موجب عقب افتادگی ذهنی و مشکلات عصبی می شود. از این رو این بیوسنسور برای اندازه گیری متابولیت مربوط به این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ساخت نانوسنسورها در دست مطالعه است، تاکید کرد: این سنسورها با استفاده از نانوفایبرها، نانوحفره ها و نانوکامپوزیتها تولید می شود که در صورت تولید و نصب آن در دستگاه QNC می توان قدرت گزینشگری آن را افزایش داد.

پور عطا با اشاره به انجام مطالعات اولیه برای تجاری سازی دستگاه QNC تاکید کرد: طبق این مطالعات قرار است اندازه این دستگاه حدود یک هشتم اندازه کنونی دستگاه شود. همچنین قرار است با استفاده از فناوری نانو حساسیت و گزینشگری دستگاه را افزایش دهیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دانشجوي ايراني موفق به سنتز ماده بودارکننده گاز شهري شد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران: يك دانشجوي كارشناسي ارشد شيمي موفق به سنتز «ايزوپروپيل مرکاپتان» و دو ماده ديگر به عنوان تركيب اصلي بوداركننده گاز شهري شد.

هومان حقيقي پارچيني، دانش‌آموخته كارشناسي ارشد شيمي آلي دانشگاه آزاد اسلامي كه در تحقيقات پايان‌نامه‌اش به راهنمايي دكتر غلامرضا نبي بيدهندي، عضو هيات علمي دانشگاه تهران موفق به ساخت اين ماده شده در گفت‌و‌گو با خبرنگار پايان‌نامه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفت: ايزو پروپيل مرکاپتان به عنوان يکي از مواد بودار کننده گاز مصرفي توسط شرکت ملي گاز ايران شناخته شده است. اين ماده در کنار نرمال پروپان مرکاپتان و ترشيو بوتيل مرکاپتان ترکيب اصلي بودار کننده گاز را تشکيل مي دهند.

وي خاطرنشان كرد:علي رغم ساده بودن ساختار اين مواد که به صورت تئوري روند ساده سنتز را براي اين مواد در ظاهر پيش بيني مي کند ولي به علت سميت و خورندگي بسيار بالاي مواد اوليه و عدم ايجاد خلوص بالا، اين ترکيب سال‌ها از خارج وارد شده و علي رغم تلاش براي سنتز آن موفقيتي حاصل نشده است.

اين محقق با اشاره به حمايت مالي شرکت ملي گاز ايران از تحقيقات اين طرح خاطرنشان كرد: در تحقيقات اين پايان‌نامه به بررسي و آزمون روش‌هاي مطلوب آزمايشگاهي و تا حدي پايلوت سنتز اين مواد پرداخته و طي آن علاوه بر سنتز اين مواد با خلوص بالا، روش‌هاي کم خطرتر و اقتصادي در اين مورد نيز ارائه شده است. در دو روش پيشنهاد شده در اين تحقيق، علاوه بر استحصال برش‌هاي معيني از گاز پالايشگاهي و واكنش آن با گاز سولفيد هيدروژن كه از سنگ آهن به دست مي‌آيد، جهت توليد محصولات، روش ديگري براي اين سنتز ارائه شد كه استفاده از حرارت دادن غيرمستقيم - حدود 130 تا 140 درجه سانتي گراد - محلول سديم مرکاپتيد وآب حاصل از ترکيب محلول سود و محصولات خروجي از واحد مرکاپتان زدايي پالايشگاه‌هاي نفت وگاز است که پس از عمل تقطير و رفلاکس، محصولات اصلي به دست مي آيند كه ظاهرا روش دوم مورد توجه شركت ملي گاز قرار گرفته است.

حقيقي در خصوص اهميت سنتز بوداركننده‌هاي گاز طبيعي به ايسنا گفت: امروزه با توجه به گستردگي مخازن زير زميني گاز در کشور و اراده‌اي که در زمينه گسترش صنايع مرتبط و وابسته به آن وجود دارد، نياز به جهشي اساسي در صنايع گاز در مسير خودكفايي احساس مي شود كه بومي کردن فن آوري مواد بودار کننده گاز طبيعي اقدامي در اين راستا است.

وي تصريح كرد: امروزه فن آوري توليد اين تركيبات به دليل سود آوري بالا در انحصار چند کشور محدود نظير آمريکا قرار دارد؛ لذا به علت تحريم‌ها لزوم ساخت داخل اين ترکيب در كشور مورد توجه قرار گرفته است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر آذرخش جان از بابت زحمتی که برای این تاپیک میکشید.

به پاس سپاس درجه شما ارتقا یافته و 10 اعتبار کاربری اضافه شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
محققان ايراني موفق به ابداع روش جديد توليد انبوه نانوذرات فلزي شدند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران: پژوهشگران دانشگاه صنعتي اصفهان موفق به توسعه يک روش نوين جهت توليد انبوه نانوذرات فلزي خالص شدند.

به گزارش سرويس فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين روش از فن‌آوري ذوب تعليقي الکترومغناطيسي همراه با فرايند چگالش بخار استفاده شده و لذا تحت عنوان «چگالش بخار تعليق الکترومغناطيسي» (Electromagnetic Levitational Gas Condensation) نامگذاري شده است.

در اين روش (ELGC) نمونه فلزي در ميدان مغناطيسي يک کويل القائي متصل به منبع تغذيه فرکانس راديويي به طور معلق درآمده و به تدريج ذوب و بخار مي‌شود؛ سپس بخارات گازي توسط جريان گاز خنثي چگالش يافته و در محفظه نگهدارنده ذخيره مي‌شوند.

از مزاياي اصلي اين روش در مقايسه با ساير روش‌هاي توليد نانوذرات فلزي مي‌توان به قابليت توليد نانوذرات بسيار خالص با سرعت توليد بالا (از حدود چند گرم در ساعت تا چند صد گرم در ساعت بسته به نوع فلز) اشاره كرد.

به کمک روش ELGC تاکنون نانوذرات فلزاتي نظير آلومينيم، مس، روي و آهن با موفقيت توليد شده‌اند.

نانوذرات توليدي به شکل کاملاً کروي و با توزيع اندازه ذرات باريک مي‌باشند. روش ارائه شده به سادگي براي توليد صنعتي نانوذرات فلزات و آلياژها، ترکيبات بين فلزي و نيز اکسيدها قابل کاربرد مي‌باشد.

اين پژوهش با حمايت مالي مؤسسه آموزشي‌تحقيقاتي صنايع دفاعي در چارچوب يک پروژه صنعتي با مديريت دکتر احمد کرمانپور و مشاوره دکتر محمد حسن عباسي (اعضاي هيات علمي دانشکده مهندسي مواد دانشگاه صنعتي اصفهان) و همکاري کامران صائبي انجام شده و بخش‌هايي از آن در قالب پروژه‌هاي دانشجويان دانشکده از جمله مجيد وقايع‌نگار، بهنام نکوئي، حسن قاسمي، محمدرضا دادفر، محسن اشراقي، احسان قاسمعلي، سامان سالمي‌زاده و ديگران تکميل شده است.

به گزارش ستاد ويژه توسعه فن‌اوري نانو، اين طرح در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکيت صنعتي به شماره 49981 به ثبت رسيده و برخي از جزئيات آن براي توليد نانوذرات آهن در مجله Materials Letters (جلد 63، شماره 5، صفحات 577-575، سال 2009) منتشر شده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
طراحی و ساخت دستگاه مدلاسيون‌بردار فضايي

خبرگزاري فارس: دستگاه SVM موتور (مدلاسيون‌بردار فضايي) در شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان طراحي و ساخته شد.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي شهرك علمي و تحقيقاتي استان اصفهان، شركت ايده‌پردازان سيم‌پيچ از شركت‌هاي خصوصي مستقر در مركز رشد جامع واحدهاي فناوري شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان موفق به طراحي و ساخت دستگاه SVM موتور شد.

مديرعامل اين شركت در اين مورد گفت: اين دستگاه در لوازم خانگي و صنعتي مانند كولر، ماشين لباسشويي، فن كولر و الكتروپمپ‌ها كاربرد دارد.

محمد طهماسبي افزايش ضريب قدرت از شش دهم موتور كولرهاي معمولي به بيش از 99 صدم درصد را از مزيت‌هاي بارز اين دستگاه عنوان كرد و افزود: كاهش جريان برق مصرفي از پنج آمپر موتور كولر معمولي به 5/2 آمپر از ديگر ويژگي‌هاي اين دستگاه است.

وي به قيمت بسيار پايين و توانايي هم‌فاز كردن جريان با ولتاژ ورودي توسط اين سيستم اشاره كرد و بيان داشت: كاهش هارمونيك جريان و ولتاژ ورودي از 80 درصد اينورتر (دستگاه كنترل‌دار موتور) كنوني به شش درصد و وابسته نبودن به نوسانات ولتاژ برق شهر و ولتاژ خروجي AC سه فاز تثبيت شده، از ديگر مزيت‌هاي دستگاه مدلاسيون‌بردار فضايي ساخته شده در شركت ايده‌پرداز سيستم است.

مديرعامل شركت ايده‌پردازان با بيان اينكه دستگاه SVM موتور مجهز به سنسورهاي عكس‌العمل محيطي نظير سنسور دماست خاطرنشان كرد: اين دستگاه با تغيير دماي محيط، سرعت دور موتور را تغيير داده و در صورت كاهش 20 درصدي در دور موتور، علاوه بر كاهش 50 درصدي مصرف انرژي شرايط محيطي مطلوبي را نيز براي خريد ايجاد مي‌كند.

وي مدت زمان طراحي و ساخت دستگاه SVM موتور شركت ايده‌پرداز سيم‌پيچ را حدود سه سال عنوان كرد و افزود: اين دستگاه علاوه بر هوشمند بودن و پيچيدگي‌هاي خاص در طراحي موجب كاهش قيمت موتورهاي كولر مورد استفاده در كشور است.

طهماسبي گفت: هم‌اكنون بيش از 10 ميليون كولر وجود دارد كه در صورت استفاده از دستگاه مدلاسيون‌بردار فضايي با ضريب قدرت بالا به جاي موتورهاي كولر فعلي، سالانه بيش از 2 هزار مگاوات برق كه معادل يك هزار و 600 ميليون ريال است صرفه‌جويي در مصرف انرژي خواهيم داشت.

شركت ايده‌پردازان سيم‌پيچ‌ در سال 1383 تاسيس و با استقرار در شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان موفق به دستيابي به دانش فني طراحي و ساخت سيم‌پيچ موتور الكتروموتور اتوماتيك و نيمه اتوماتيك، تايمر الكترونيكي و اينورتر كنترل دور موتور شده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گاوهاي داروساز متولد می شوند

بخش علم و فناوري:اين روزها پژوهشگران پژوهشكده “رويان” درانتظارتولد گاوهاي داروساز هستند. در صورت تحقق اين پروژه بزرگ به زودي شاهد تولد نخستين گاو تراريخته با توان توليد داروي ‌tPA‌ در شير اين گاو خواهيم بود. در اين طرح جنين‌هايي كه ترانس ژن بودند به گاو انتقال داده شده و پژوهشگران منتظر جواب حاملگي حيوان هستند، زيرا جواب حاملگي در حيوانات سخت حاصل مي شود.‌

دكتر گورابي رييس پژوهشكده “رويان” جهاد دانشگاهي در توضيح اين دستاورد محققان پژوهشكده رويان در توليد و انتقال جنين‌هاي حاوي ژن توليد داروي درمان سكته قلبي tPA(‌‌) گفت: داروي ‌tPA‌ در حال حاضر بهترين داروي درمان و نيز پيشگيري سكته قلبي محسوب مي‌شود كه به علت قيمت فوق العاده بالا، استفاده عمومي آن امكان‌پذير نيست و تحقق اين فن‌آوري، كشور را يك گام ديگر به هدف نهايي توليد فراوان و ارزان قيمت داروهاي پروتئيني خاص از طريق فرآورده شير دام‌هاي تراريخته نزديك مي‌كند.

‌دكتر گورابي تصريح كرد: در حال حاضر محققان پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي توانسته‌اند با تلفيق فن‌آوري‌هاي ياد شده، مراحل توليد و انتقال اولين جنين‌هاي تراريخته حاوي ژن توليد داروي ‌tPA‌ را با موفقيت پشت سر بگذارند كه اميد است با اجراي اين پروژه در ابعاد وسيع به زودي شاهد تولد نخستين گاو تراريخته با توان توليد داروي ‌tPA‌ در شير اين گاو باشيم.‌

همچنين با تلاش محققان جهاد دانشگاهي تنها در مدت نه ماه پس از ارايه مقالات توليد سلول‌هاي پرتوان القايي IPS(‌‌) در مجلات معتبر دنيا، جمهوري اسلامي ايران بعد از كشورهاي آمريكا، ژاپن، آلمان و چين به اين فن‌آوري نوين دست يافت. ‌

در اين فرآيند سلول‌هاي پوست موش و انسان با كمك انتقال ژن‌هاي موردنظر باز برنامه‌ريزي شده به سلول‌هاي بنيادي پرتوان القايي كه شبيه سلول‌هاي بنيادي جنيني هستند، تبديل شدند كه با توجه به تجربه پژوهشكده رويان در اين زمينه اين موضوع سبب توان مضاعف محققان در توليد سريعتر اين سلول‌ها شده است. توليد سلول‌هاي پرتوان القايي، علاوه بر اينكه بسياري از مشكلات مربوط به كاربردي كردن سلول‌هاي بنيادي جنيني را مرتفع مي‌سازد، مي‌تواند در بحث ژن درماني، توسعه داروسازي، ناهنجاري شناسي جنين‌ها و مطالعه عملكرد ژن‌ها نيز موثر باشد. ضمن اينكه دانشمندان در حال بررسي امكان توليد سلول‌هاي پرتوان القايي از بيماران صعب العلاج و دچار نقص ژنتيكي هستند تا با تمايز اين سلول‌ها به سلول‌هاي موردنياز بيماران، براي درمان آنها اقدام كنند. ‌

فرآيند توليد سلول ‌هاي بنيادي پرتوان القايي نوعي بازبرنامه‌ريزي سلول است كه بدون تخريب جنيني كه خود موضوعي بحث برانگيز در توليد سلول‌هاي بنيادي جنيني است، صورت مي‌گيرد و اين كشف علمي دانشمندان را به روياي ترميم اندام قطع شده و معيوب بدون تخريب جنيني نزديك مي‌كند.‌

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
كاور ستون بدنه خودرو سمند با مواد كامپوزيتي طراحي و ساخته شد

دانشجوي كارشناسي ارشد مهندسي مكانيك دانشگاه تربيت مدرس با هدف كاهش مراحل توليد، مولتاژ و بهبود خواص مكانيكي، كامپوزيت را در كاور بدنه خودرو سمند جايگزين فلز كرد.

به گزارش گروه علمي و آموزشي «شبكه خبر دانشجو»، در پژوهشي با عنوان «طراحي و ساخت كاور ستون بدنه خودرو سمند با مواد كامپوزيتي» كه توسط محسن پورزين‌العابدين در قالب پايان نامه كارشناسي ارشد وي در رشته مهندسي مكانيك گرايش ساخت و توليد انجام شد، جايگزيني كاور فلزي بدنه با مواد كامپوزيتي و بهبود عملكرد مكانيكي (استحكام و سفتي) كامپوزيت الياف پارچه شيشه - اپوكسي مورد مطالعه قرار گرفت.

بر پايه اين گزارش، هدف از جايگزيني، كاهش وزن قطعه، كاهش مراحل توليد و بهبود خواص مكانيكي است؛ براي جايگزيني كامپوزيت به جاي فلز، مشخصات و تركيب لمينيت تعيين شد؛ اين مشخصات شامل ضخامت، تعداد لايه و زاويه چيدمان لايه هاست و مشخصات مكانيكي كامپوزيت ها به صورت تجربي از تست هاي كششي، خمشي و ضربه با زاويه الياف 0 و 45 درجه تعيين شد.

همچنين مشخصات فيزيكي، درصد حباب، درصد حجمي و وزني الياف نيز براي چيدمان هاي مختلف به دست آمد؛ لمينيت هاي مختلف با محاسبه ماتريس سفتي، ABD و مدول معادل شان مورد بررسي قرار گرفت و براساس ضريب مرغوبيت انتخاب شده، لمينيت با زوايه الياف، درجه براي جايگزيني مناسب ديده شد.

براين اساس، نمونه فلزي و نمونه كامپوزيتي با تعداد لايه و زواياي مختلف تحت ضربه كم سرعت، مدل سازي و تحليل شد و ميزان جذب انرژي لمينيت هاي مختلف با نمونه فلزي مورد مقايسه قرار گرفت و از آنجايي كه ميزان جذب انرژي نمونه كامپوزيتي با چيدمان بهينه، 8/1 و چيدمان بهينه با طرح تقويتي، 4/2 برابر نمونه فلزي است، بنابراين مناسب ترين چيدمان با توجه به پارامترهاي طراحي و تحليل جهت ساخت نمونه كامپوزيتي انتخاب شد.

اين گزارش حاكي است، براي ساخت نمونه كامپوزيتي، قالب كامپوزيتي از نمونه اوليه فلزي ساخته شد و براي كاهش دور ريز مواد در مرحله ساخت، يكنواختي ساخت، يكنواختي ضخامت، كاهش چروكيدگي و در نتيجه كاهش حباب، پريفوري از مدل سه بعدي تهيه شد؛ نمونه ساخته شده كاهش وزن 42 درصد كاهش مراحل توليد، مونتاژ و مشكلات ناشي از آن را در مقايسه با نمونه فلزي نشان داد.

لازم به ذكر است، اين پژوهش با راهنمايي دكتر محمد گلزار، عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس انجام شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.