arshya4171

بازگشت به اینده

Recommended Posts

سيستم پالايش هوا سازگار با محيط زيست ساخته شد

خبرگزاري فارس: سيستم پالايش هوا سازگار با محيط زيست به همت مخترعان ايراني ساخته شد.

رضا امام‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت:‌ اين سيستم پالايش هوا سازگار با محيط زيست است و باعث كاهش ميكروب‌هاي هوا مي‌شود و همچنين بوهاي نامطبوع را خنثي مي‌كند.

وي ادامه داد: تعادل يوني در تصفيه هوا بسيار اهميت دارد و اين سيستم مي‌تواند در يون‌ها تعادل ايجاد كند و همچنين قادر است گازهاي شيميايي زيان‌آور را تجزيه كند و غبار و ذرات موجود در هوا را ته‌نشين مي‌كند.

اين مخترع ايراني افزود: گروه تحقيقاتي ما موفق به ساخت چندين محصول سازگار با محيط زيست شده كه برخي از اين محصولات براي اولين‌بار در دنيا هستند و فناوري برخي ديگر تنها در انحصار كشورهاي محدود است.

وي گفت: سيستم‌هاي معطرساز، هوا را ضد عفوني مي‌كند و در اتاق عمل، سردخانه‌ها و مرغداري‌ها كاربرد دارد.

امام‌پور گفت: همچنين موفق به ساخت محلولي با استفاده از فناوري نانو شديم كه اين محلول نيز هوا را ضد عفوني مي‌كند، بوهاي نامطبوع را خنثي و سپس محيط را خوشبو مي‌كند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شرکت آذرآب اراک به دانش فنی تصفیه آب صابون ضایعاتی دست یافت

اراک - خبرگزاری مهر: برای نخستین بار در کشور یک محقق صنعتی در شرکت آذرآب اراک به دانش فنی تصفیه و سیستم جداسازی آب صابون ضایعاتی صنعت دست یافت.

پژوهشگر این طرح و کارشناس واحد پشتیبانی تولید شرکت آذرآب در گفتگو با خبرنگار مهر در اراک با اشاره به اینکه آب صابون در عملیات ماشین کاری صنعتی در روان سازی، محافظت از خوردگی و آسان تراشی مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: آب صابون دارای مقادیر زیای روغن و آب است که مواد سمی داخل آن در صورت ورود به محیط خطر آفرین است که با دستیابی به این دانش فنی یک معضل بزرگ زیست محیطی در صنعت کشور حل شد.

مهدی قدیمی با بیان اینکه این طرح به ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی کشور رسیده و تایید زیست محیطی از مراجع ذیربط را اخذ کرده افزود: ساخت سیستم جداسازی آب صابون ضایعاتی حدود سه سال به طول انجامیده و از الگوی آزمایشگاهی به الگوی صنعتی تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: برای ساخت این سیستم حدود 50 میلیون ریال هزینه شده که می تواند روزانه پنج هزار لیتر آب صابون ضایعاتی را جداسازی کند.

قدیمی با تاکید بر اینکه در مرحله دوم جداسازی، آب از روغن جدا و با ارسال آب به فی*لتر شنی تبدیل به آب شور شده و آماده تصفیه می شود، افزود: لجن و روغن بازمانده نیز برای تصفیه مجدد به کارخانجات تصفیه روغن ارسال و دوباره به چرخه تولید باز می گردد.

وی تصریح کرد: با این روش جداسازی و تصفیه، سختی و اسیدیته آب تغییر نمی کند و بعد از تصفیه برای آبیاری و شستشو قابل استفاده است.

قدیمی با بیان اینکه تامین مشابه خارجی این دستگاه از کشورهای اروپایی دو میلیارد و 300 میلیون ریال هزینه دارد، اضافه کرد: شرکت آذرآب اراک سالانه بین 180 تا 200هزار لیتر آب صابون ضایعاتی تولید می کند که پیش از این مدیریت این مواد از طریق دپو در مخازن خاص صورت می گرفت که مشکلات متعدد به همراه داشت.

وی گفت: بر اساس آمار منتشره سالانه حدود 30 میلیون لیتر آب صابون ضایعاتی از صنایع کشور به جای می ماند که در صورت مدیریت ناقص مشکلات جدی زیست محیطی به همراه داشت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خودكفایی صنایع دریایی ایران در تولید کابل های دریایی

مدیرعامل شركت فناوری دریایی گفت: ‌صنایع دریایی ایران سال آینده به خرید كابلهای دریایی از خارج كشور نیازی نخواهد داشت و تولید كننده این محصول در داخل خواهیم بود.

به گزارش شبکه خبر به نقل از خبرنگار صدا و سیما؛ محمدحسین ضیایی در مراسم دهمین سال تاسیس شركت فناوری دریایی سیراف گفت: ده سال پیش تولید شناورهای دریایی یك آرزو بود اما با كار و تلاش جمعی توانستیم در تولید شناورهای دریایی هم وارد شویم.

ضیایی گفت: از سال آینده سوپرماركت دریایی كه حاصل كار واحد تحقیق و توسعه شركت فناوری دریایی است را راه اندازی خواهیم كرد.

وی افزود: این سوپر ماركت دریایی اینترنتی ضمن معرفی تجهیزات دریایی مخابراتی، ناوبری و ایمنی این امكان را به مشتریان می دهد تا محصولات تولیدی را به شكل اینترنتی سفارش دهند و در محل موردنظر دریافت كنند.

ضیایی ادامه داد: سوپر ماركت دریایی سامانه ای است برای خرید بهینه تجهیزات دریایی در كشور و برای نخستین بار راه اندازی می شود.

مدیرعامل شركت فناوری دریایی گفت: 60 تا 70 درصد قطعات موجود در شناورهای دریایی مصرفی هستند پس نیاز به چنین سامانه فروشی احساس می شود.

ضیایی تصریح کرد:‌ همه تجیهزات و قطعات دریایی را موسسه رده بندی ایرانیان كه در صدور گواهی كیفیت تجیهزات دریایی فعال است تائید و این موسسه برای محصولات تولیدی این شركت گواهی كیفیت صادر كرده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نخستین نمونه مبدل های حرارتی طراحی و ساخته شد

نخستین نمونه مبدل های حرارتی با فشار 194 بار، در شركت ماشین سازی اراك طراحی و ساخته شد .

به گزارش شبکه خبر به نقل از واحد مرکزی خبر ؛ این مبدل نخستین بار براساس استانداردهای بین المللی در كشور تولید شده است و ‌در واحد ایزوماكس پالایشگاه شازند نصب می شود .

این دستگاه با استفاده از فولاد یكپارچه به ضخامت های 198 و 56 میلیمتر ساخته شده است كه با نصب برجهای تقطیر پالایشگاه شازند اراك ، علاوه بركاهش دمای بنزین خروجی از رئاكتورها ، پیش گرم كردن پسماندهای نفتی ورودی رئاكتورها را نیز در فرایند تولید انجام می دهد .

مهندسان شركت ماشین سازی اراك این مبدل حرارتی را با 512 میلیون تومان هزینه درمدت 18 ماه و با یك سوم هزینه مشابه خارجی آن طراحی و ساخته اند .

نمونه خارجی این مبدل حرارتی یك میلیارد و 430 میلیون تومان قیمت دارد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مبتکران ايراني نرم افزار پيمايش نقشه را طراحى و تهيه کردند

شیراز- خبرنگارکیهان: برای نخستین بار در کشور جمعی از مبتکران شیرازی در رقابت با «گوگل آرت» و «گوگل مپ» نرم افزار پیمایش نقشه با عنوان نقشه نمای خلیج فارس GC Map Navigator طراحی، تدوین و تهیه کردند.

«اکبر قائدی» طراح این نرم افزار در این زمینه گفت: این نرم افزار شامل نقشه راهها، تقسیمات استانی تعدادی از استان ها و شهرهای کشور است که قابلیت جست وجوی نقاط و مکان ها بر روی نقشه و امکان ثبت اطلاعات شامل توضیحات، لینک ها، تصاویر و مقالات را دارد و بر روی رایانه شخصی و تلفن همراه قابل نصب است.

وی اظهار داشت: این نرم افزار امکان جست وجو در مرکز 118کشور و عرضه خدمات بصورت on line را داراست و در حقیقت به عنوان رقیب گوگل محسوب می شود.

وی افزود: نسخه اول این نرم افزار دارای چهار قسمت شامل جست وجوی مکان ها و نقاط روی نقشه، امکان جست وجو در مرکز اطلاعات تلفن کشور (118)، امکان تفکیک جمعیت شهری به تناسب زن و مرد و باسواد و بی سواد و امکان ایجاد تصاویر بر روی نقاط است.

وی گفت: این نرم افزار بصورت کاملا on line کار می کند و لیستی را در اختیار کاربر قرار می دهد که دارای چهار مورد یاد شده است و در بخش جزئیات آن نیز بیوگرافی از مطلب مورد نظر در اختیار کاربر قرار می گیرد. وی افزود: از جمله مزایای این نرم افزار این است که کاربر نیز می تواند نقاطی را بنا به سلیقه خود به آن اضافه کند.

وی اظهار داشت: حدود یک هزارو500 نقطه روی نقشه ایران علامت گذاری شده است و کاربران می توانند در صورت تمایل در این زمینه جست وجو کنند.

وی گفت: طراحی و تهیه این نرم افزار حدود 7 ماه به طول انجامیده و هزینه تهیه آن حدود یکصد تا 120میلیون ریال است.

وی اضافه کرد: نسخه موبایلی این نرم افزار نیز اخیرا به صورت off line و رایگان به سایت اضافه شده است.

وی اظهار داشت: این نرم افزار در کتابخانه ملی ایران در شورای عالی انفورماتیک کشور به ثبت رسیده است.

گفتنی است شرکت قائم رایانه که این نرم افزار را ارائه کرده است با حمایت و همکاری سازمان نقشه برداری کشور از طریق سایت wwwiran-mapcom این نرم افزار را در دسترس عموم قرار می دهد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بزرگترين باغ مکانيزه کشور در کاشان افتتاح شد

کاشان- خبرنگار کیهان: مدیر جهاد کشاورزی کاشان از افتتاح بزرگترین باغ مکانیزه کشور در شهر برزک از توابع این شهرستان تا پایان سال جاری خبر داد.

احمد ناصر حداد، با اعلام اینکه این طرح به نام باغ 400 هکتاری کوثر برزک با اعتبار 45 میلیارد ریال اجرا شده است، افزود: 20 میلیارد ریال از این اعتبار از محل سفر وزیر جهاد کشاورزی همزمان با سفر رئیس جمهور به کاشان 10 میلیارد ریال از محل تسهیلات جهاد کشاورزی کاشان و 15 میلیارد ریال توسط کشاورزان منطقه تامین شده است.

وی گفت: با افتتاح این طرح برای اولین بار از روان آبها و آبهای زمستانی و استفاده از قنوات و چشمه های برزک با احداث استخر 5 هکتاری با عمق متوسط 15متر و ظرفیت 500 هزار متر مکعب استفاده می شود.

وی اظهار داشت: در قالب این طرح 400 هکتار زمین شامل 200 هکتار گل محمدی و 200 هکتار باغ با دام به زیر کشت می رود.

وی خاطرنشان کرد: در این باغ که 527 نفر از کشاورزان سهیم هستند سالانه یک هزار و 600 تن محصول تولید که پیش بینی می شود، بیش از 2 هزار نفر از جوانان کارشناس کشاورزی در این طرح مشغول به کار شوند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
طراحي و ساخت هورن تراشكاري به كمك امواج آلتراسونيك

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران: دانشجوي كارشناسي ارشد مهندسي مكانيك دانشگاه تربيت مدرس، فن‌اوري جديدي در تراشكاري پيشرفته ابداع كرد.

به گزارش سرويس پايان‌نامه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در سالهاي اخير مواد آلياژي و كامپوزيتي بسياري به وجود آمده اند كه ماشين كاري بيشتر آنها با روش‌هاي سنتي مشكل و هزينه بر است.

ماشين كاري سنتي سوپرآلياژهاي پايه نيكلي و پايه تيتانيومي كه در صنايع هوافضايي كاربرد فراوان دارند باعث افزايش دما و فرسايش زياد ابزار حتي در سرعتهاي برشي پايين مي‌شود.

افزايش تقاضاي ماشين كاري چنين موادي نياز به ابداع تكنولوژي‌هاي تراشكاري پيشرفته را افزايش داده است.

يكي از اين تكنولوژيه، اعمال ارتعاشات آلتراسونيك فركانس بالا به حركت معمولي ابزار برشي است. كارايي اين روش هنگامي است كه ابزار مياني كه امواج را به ابزار مي‌رساند (هورن) به خوبي طراحي شده باشد.

انواع هورن‌هايي كه در كاربردهاي آلتراسونيك به كار مي‌روند، عبارتند از استوانه‌يي، پله‌يي، نمايي، مخروطي و تركيبي از آنها كه بسته به نوع كاربرد هر كدام مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

در اين پژوهش كه در قالب پايان نامه كارشناسي ارشد حميد سليماني مهر انجام شد، ابزارها و پارامترهايي براي طراحي هورمون تراشكاري به كمك امواج آلتراسونيك معرفي شد. بهترين هورني كه براي اين فرايند معرفي مي‌شود، هورن سه الماني آلومينيومي است كه از نظر مود ارتعاشي، بسامد ارتعاش، نحوه بستن ابزار به آن، استحكام، گيره بندي، ضريب تقويت ارتعاش، ماشين كاري آسان، فضاكاري و هزينه در مرتبه‌اي مناسب قرار دارد.

گفتني است، اين پژوهش با راهنمايي دكتر محمد جواد ناطق ــ عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس - انجام شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حسگر تشخیص و هشدار گاز مونوکسیدکربن تولید شد

دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف موفق به ابداع فناوری حسگر تشخیص و هشدار گاز مونوکسید کربن شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس آشتیانی مجری طرح با بیان اینکه کار بر روی جنبه های مختلف این فناوری از تیرماه سال 1386 آغاز شد و در مرحله نیمه صنعتی قرار دارد، گفت: اصل این فناوری به فرآیند کالیبراسیون باز می گردد. نشان دادن میزان غلظت گاز در محیطهای خاص به ابزاری نیاز دارد که استفاده از این حسگرها بهترین پاسخ به این نیازها به شمار می رود.

وی افزود: این فناوری در قالب قاب دایره ای شکل به قطر 15 و ضخامت 3 سانتیمتر ارائه شد که به صورت مستقیم به برق شهری متصل می شود. زمانی که دستگاه به برق شهری متصل می شود، دو دقیقه زمان لازم است تا کل سامانه برای فعالیت آماده شود. در این لحظه دستگاه شروع به اندازه گیری پیوسته حجم گاز مونوکسیدکرین در فضا می کند.

آشتیانی اظهار داشت: این دستگاه به گونه ای طراحی و ساخته شده است که به محدوده 30 تا یک هزار "پی پی ام" گاز مونوکسیدکربن در هوا حساسیت دارد و قادر است وجود مقادیر کمی از گاز مونوکسید کربن در محیط را بلافاصله نشان دهد.

وی با بیان اینکه از این فناوری می توان در محیطهای مختلف بهره برداری کرد، گفت: این دستگاه با اندازه گیری پیوسته سطح گاز مونوکسید کربن محیط تا قبل از رسیدن آن به سطح تعیین شده هشدارهای لازم را به صورت دیداری و شنیداری و پخش آژیر اعلام می کند.

به گفته وی، در این فناوری خروجی الکتریکی نیز در نظر گرفته شده است که با استفاده از آن می توان دستگاههایی نظیر فن را فعال کرد تا هوا در محیط به جریان افتاده و خطر گاز گرفتگی در محیط را کاهش دهد.

آشتیانی با بیان اینکه این فناوری قابلیت ارتقا را دارد، خاطرنشان کرد: فعلا تمرکز خود را بر روی تجاری سازی محصول متمرکز کرده ایم.

این محقق جوان افزود: این طرح که قابلیتهای گوناگونی داشته و می توان از آن در مصارف خانگی و صنعتی نیز استفاده کرد را به مراکزی نظیر پارک فناوری دانشگاه تهران و وزارت صنایع ارائه کرده ایم با این حال هیچ رغبتی از سوی مسئولان برای حمایت از آن مشاهده نکردیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
موفقیت محققان کشور در دستیابی به دانش فنی تولید بایواتانول

مدیر دفتر انرژی زیست ‌توده سازمان انرژیهای نو ایران از دستیابی محققان این سازمان به دانش فنی تولید بیواتانول خبر داد و گفت: محققان سازمان انرژیهای نو ایران با استفاده از موادی چون باگاس نیشکر، ملاس چغندر قند و خرما موفق به تولید بایواتانول شدند.

جواد نصیری مدیر دفتر انرژی زیست توده سازمان انرژیهای نو ایران در گفتگو با خبرنگار مهر به جایگاه سوختهای بیواتانول در جهان اشاره کرد و افزود: بخش حمل و نقل بزرگترین مصرف کننده سوختهای فسیلی در جهان است از این رو تنوع بخشی به سبد تامین سوخت بخش حمل و نقل از مهمترین فعالیتهایی است که در حال حاضر در سطح جهان دنبال می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 60 میلیارد لیتر سوختهای تجدیدپذیر عمدتا در اروپا و آمریکا عرضه می‌شود که 75 درصد از آن بایواتانول (جایگزین بنزین) و 25 درصد آن بایودیزل (جایگزین گازوئیل) است.

نصیری با تاکید بر اینکه خوشبختانه در ایران بایواتانول تولید می شود، اظهار داشت: در این زمینه محققان سازمان انرژیهای نو ایران با استفاده از موادی چون باگاس نیشکر، ملاس چغندر قند و خرما موفق به تولید بایواتانول شدند.

وی با تاکید بر اینکه بایواتانول تولید شده قابلیت استفاده در خودروها را به عنوان سوخت ندارد به مهر گفت: بایواتانول تولید شده به دلیل دارا بودن مقادیری آب قابل استفاده در خودروها نیست.

نصیری با بیان اینکه در حال حاضر برخی از شرکتهای تحقیقاتی بایواتانول با پایه سوخت را تولید کرده اند، ادامه داد: وزارت ‌نفت اخیرا تفاهم نامه ای با این تولید کنندگان برای تولید بایواتانول منعقد کرده است. بر اساس این تفاهم نامه قرار است با همکاری وزارت نفت اولین پایلوت بیواتانول در کشور ایجاد شود.

مدیر دفتر زیست توده با تاکید بر اینکه شهر اهواز به عنوان پایلوت انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته قرار است 5 درصد بایواتانول به بنزین اضافه شود.

وی به مزایای این نوع سوخت اشاره کرد و ادامه داد: با افزودن بایواتانول به بنزین می‌توان MTBE که ماده خطرناک در سوخت بنزین است را حذف کرد. ضمن آنکه موجب کاهش آلودگی و احتراق بهتر در موتور خودروها می‌شود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستگاه نانو آسياب ساخته شد

عضو مركز تحقيقات بسيج دانشجويي دانشگاه هاي استان اصفهان موفق به ساخت دستگاه نانو آسياب به عنوان ابتكاري موثر در ارتقاي فناوري نانو كشور شد.

رضا شفيعي در گفت‌وگو با خبرنگار علمي «شبكه خبر دانشجو»، اظهار داشت: دستگاه نانو آسياب در مدت زمان كوتاهي نانو مواد سراميكي، نانو آلياژها و تركيبات بين فلزي را سنتز مي كند.

وي قابليت توليد كليه تجهيزات بين فلزي مانند‌‌ آلياژهاي آلومينيم منيزيم را از جمله مزاياي اين دستگاه عنوان و تصريح كرد: در روش عادي حداكثر انحلال منيزيوم در بستر آلومينيم 15 درصد است در حالي که با استفاده از دستگاه نانو آسياب ميزان انحلال منيزيوم تا 50 درصد افزايش مي يابد.

شفيعي با اشاره به وجود دستگاه هاي ديگري همچون دستگاه آسياب سياره اي، مغناطيسي و اسپكس گفت: دستگاه نانو آسياب يك كيلوگرم آلياژ آلومينيم و منيزيوم را در مدت 20 ساعت توليد مي كند در حالي كه دستگاه سياره اي همين عمليات را در مدت 4 روز انجام مي دهد.

عضو مركز تحقيقات بسيج دانشجويي دانشگاه هاي استان اصفهان كاهش مدت زمان توليد را مهم ترين مزيت اين دستگاه نسبت به ساير دستگاه هاي سنتز مواد عنوان كرد و افزود: فرم سياره اي 1 كيلوگرم پودر را در مدت 3 روز توليد مي كند و فرم اسپكس نيز حداكثر 15 گرم پودر را بين 1 تا 9 ساعت توليد مي كند در حالي كه دستگاه نانو آسياب يك كيلوگرم بود را با راندمان بالاي 89 درصد در كمتر از 12 ساعت توليد مي كند.

وي در ادامه بيان داشت: تغيير در نوع چرخش ساچمه هاي راكتورهاي واكنشي مهم ترين ابتكار دستگاه نانو آسياب نسبت به ساير دستگاه هاي مشابه است.

شفيعي قيمت مناسب، سرعت عمل و حجم توليد بالا را از ديگر مزاياي اين دستگاه عنوان كرد و افزود: دستگاه نانو مواد تا كنون توسط دانشگاه تبريز و دانشگاه فردوسي مشهد خريداري شده است.

عضو مركز تحقيقات بسيج دانشجويي استان اصفهان همچنين گفت: بخش پژوهش وزارت دفاع و چند شركت خصوصي نيز براي خريد اين دستگاه اظهار تمايل كرده اند.

وي در پايان خاطرنشان كرد: در طراحي و ساخت اين دستگاه مهندس حيدر طبسي، مسئول كارگاه هاي آموزشي دانشگاه صنعتي اصفهان و دكتر مسعود همدانيان همكاري داشتند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تولید حشره كش طبيعي آفات

خبرگزاري دانشجويان ايران - اروميه: محققان يك شركت داخلي موفق به توليد حشره كش طبيعي براي آفات گلخانه‌يي، مزارع و باغ ها شدند.

دكتر مسعود دانيالي در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفت: حشره كش نيم آزال ـ تي /اس از عصاره مغز ميوه گياه چريش براي كنترل آفات مكنده و جونده و كنه هاي تارتن براي اولين بار در كشور توليد و ثبت شده است.

وي ادامه داد: اين محصول براي درختان ميوه، گياهان گلخانه‌يي، گياهان زينتي، مزارع و جنگل‌ها، خزانه‌هاي توليد نهال، فضاي سبز شهرها و گياهان آپارتماني موثر است.

دانيالي تصريح كرد: نيم آزال ـ تي /اس به صورت امولسيون شامل روغن گياهي و انواع حلال قابل بازيافت در طبيعت مي باشد.

وي اضافه كرد: اين ماده پس از محلول پاشي روي برگ گياهان در بافت برگ نفوذ كرده و به صورت سيستميك در گياه پخش و از طريق تغذيه برگ‌ها و يا مكيدن شيره نباتي وارد دستگاه گوارش آفات مي شود.

مدير فني شركت زيست فن‌آوري فرمون پارسيان تصريح كرد: اين محصول براي حشراتي مانند شته‌ها، عسلك، تريپس، مينوز، سوسك كلرادو و ساير حشرات مكنده و جونده اثر و آنها را غير فعال كرده و تغذيه و خسارت آنها به گياه متوقف مي شود و سپس تغيير جلد در آنها مختل شده و مي ميرند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
يك معلول ميني‌جيپ ويژه معلولان ساخت

خبرگزاري فارس: يك معلول جسمي و حركتي در قوچان در ابتكاري نو، يك ميني‌جيپ‌ ويژه معلولان جسمي و حركتي ساخت.

غلام‌حيدر بهزاد امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در قوچان اظهار داشت: اين ميني‌جيپ از وسايل زائد و اضافي ساخته شده است و كل هزينه اين وسيله 700 هزار تومان بوده است، اين ميني‌جيپ توانايي حمل مسافر و بار را دارد.

دو اختراع ديگر‌ ويلچر توانا و خردكن ويژه معلولان نيز ساخته شده است.

وي با ويلچر تواناي خود در سال 83 در نمايشگاه توانمندي‌هاي معلولان كشور در تهران لوح سپاس دريافت كرده است.

خبري ديگر حاكي‌ست، مديرعامل شركت مهندسي آب و خاك رضوي گفت: اين شركت تاكنون بيش از 560 ميليارد ريال در اجراي پروژه‌هاي مختلف سرمايه‌گذاري داشته‌ايم.

ابراهيم وزيري امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: در بخش‌هاي تأمين آب و سدسازي، راه‌سازي و تسطيح، تجهيز و نوسازي اراضي و ساير امور عمراني هزينه كرده است.

وي ادامه داد: از اين ميزان سرمايه‌گذاري حدود 164 ميليارد ريال در تأمين آب و سدسازي، بيش از 380 ميليارد ريال در پروژ‌ه‌هاي راهسازي، حدود 9 ميليارد ريال در بخش تسطيح، تجهيز و نوسازي اراضي و 8 ميليارد ريال در ساير موارد هزينه شده است.

وي درباره پروژه‌هاي در دست اجراي شركت مهندسي آب و خاك رضوي افزود: پروژه‌هايي نظير سد خاكي شاملو، اجراي قطعه چهار آزادراه كنار‌گذر شمالي مشهد، احداث راه اصلي زرند ـ بافق، احداث راه اصلي رفسنجان ـ بافق، آسفالت محور جلال‌آباد ـ سنگ معدن و احداث سيلوي 30 هزار تني كارخانه آرد قدس رضوي در دست اجرا قرار دارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کربن فعال برای شیرین سازی گاز پالایشگاهها تولید شد

پژوهشگران مرکز رشد اردبیل موفق به تولید کربن فعال شدند که در شیرین کردن گاز در پالایشگاهها و تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد.

آرزو سراج مدیر فروش شرکت شیمی پژوهان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این ماده برای تصفیه سازی به کار برده می شود، گفت: محققان این شرکت با دستیابی به دانش فنی کربن فعال (Active) اقدام به تولید این ماده با ظرفیت 2 هزار و 500 تن در سال کرده است.

وی با بیان اینکه کربن اکتیو به صورتهای گرانولی، اکسترودی، پودری تولید می شود، افزود: این نوع کربن در سایزهای مختلفی تولید می شود از این رو می توان در صنایع مختلف چون پالایشگاهها و تصفیه آب به کار برده شود.

سراج اظهار داشت: منافذ درونی کربن اکتیو به گونه ای تولید شده است که از سطح جذب بالایی برخوردار است. این ویژگی سبب شده تا هر نوع ناخالصی در این منافذ جذب شود و بدون ایجاد هیچ واکنشی با ماده ای که قرار است خالص سازی شود، عمل تصفیه را انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه این ویژگی سبب شده است تا در تصفیه آب آشامیدنی نیز مورد استفاده قرار گیرد، اضافه کرد: ایجاد محیطهای بدون آلودگی برای زندگی و کاهش و حذف آلودگیهای محیطی درصنایع پرخطر از دیگر خصوصیات این ماده می باشد.

سراج به کاربردهای این ماده اشاره و خاطرنشان کرد: از کربن اکتیو می توان در تصفیه آب آشامیدنی، آب معدنی، حذف کلر آب به ویژه در نوشابه سازی، آب استخر، آبهای زیر زمینی، رنگبری و بوزدایی مواد مختلف ومحصولات بهداشتی، غذائی و دارویی مانند روغن، شیره قند، گلیسیرین، قند و شکر و همچنین برای استخراج عناصر با ارزش از مواد معدنی با عیار کم مانند طلا و نقره استفاده کرد.

مدیر فروش شرکت شیمی پژوهان به موارد استفاده این ماده در صنایع نفت و گاز اشاره کرد و ادامه داد: کربن فعال همچنین در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاهها برای بازیافت حلالها و تصفیه آب و فاضلاب کار برد دارد. ضمن آنکه برای شیرین سازی گاز نیز به کار برده می شود.

وی در این باره توضیح داد: گاز استخراج شده ترش است از این رو با استفاده از کربن فعال در واحدهای شیرین سازی گاز می توان در جهت خالص سازی گاز اقدام کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سرکه چوب برای ضدعفونی گیاهان تولید شد

محققان مرکز رشد اردبیل با تقطیر چوب موفق به تولید سرکه چوب شدند که این نوع سرکه برای ضد عفونی کردن گیاهان به کاربرده می شود.

آرزو سراج مدیر فروش شرکت شیمی پژوهان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: محققان این شرکت با تقطیر چوب موفق به تولید سرکه چوب شدند.

وی افزود: این نوع سرکه برای ضد عفونی کردن گیاهان و افزایش رشد برگهای گیاهان به کار برده می شود.

سراج همچنین از تولید زغالهای بیریکت (قالبی) خبر داد و اظهار داشت: این نوع زغال بدون استفاده از خاک اره و ضایعات کشاورزی تولید شده است. مواد این زغال تحت فشار به صورت قالبی در می آیند و با انتقال به کوره تبدیل به زغال می شود.

سراج به مزایای زغال بریکت شده اشاره و خاطرنشان کرد: در این نوع زغال هیچ ماده افزودنی وجود ندارد از این رو بدون ایجاد آلودگی نسبت به زغالهای معمولی حرارت بیشتری تولید می کند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستگاه «لانگموير- بلاجت» ساخته شد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران: به همت پژوهشگران مهندسي نانومواد دانشگاه تربيت مدرس، دستگاه «لانگموير- بلاجت» ساخته و كارايي آن در حوزه نانو فن‌آوري بررسي شد.

به گزارش سرويس پايان‌نامه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، امروزه مهندسي نانو در كنار روش‌هاي توسعه يافته توليد ساختارهاي نانو، رويكردي كاربردي به سمت روش‌هاي تقليد از طبيعت داشته است. در اين بين ساخت دستگاه‌هايي كه بتوانند با استفاده از اين اصول، ساختارهاي جديدي را ايجاد كنند بسيار مورد توجه بوده است. يكي از اين روش‌ها، استفاده از خودآرايي تك لايه‌هاي نامحلول است.

يكي از مهمترين دستگاه‌هايي كه براي اين منظور توسعه يافته است، دستگاه لانگموير- بلاجت است. هدف از اين پژوهش كه توسط محمد علي غرآباديان دانش‌آموخته رشته مهندسي نانوفن‌آوري (نانو مواد) در قالب پايان‌نامه كارشناسي ارشد وي انجام و ارائه شد، ساخت دستگاه لانگموير- بلاجت و بررسي كارايي آن در حوزه نانو فناوري است.

اين روش شامل انتقال تك لايه ايجاد شده در فصل مشترك مايع- گاز (مايع- مايع) بر روي زير لايه دلخواه است. براي ساخت اين دستگاه، از يك ظرف لانگموير از جنس PTFE به منظور نگه داشتن زير فاز، يك سامانه گردش آب به منظور كنترل دماي فرآيند، يك مانع (Barrier) از جنس PTFE جهت كنترل تراكم تك لايه وسيستم اندازه‌گيري كشش سطحي استفاده شد. دستگاه به سيستم بازخورد كنترل شده رايانه‌يي مجهز شد كه ارتباط بين اجزاي سامانه را برقرار كرد.

در اين تحقيق امكان لايه نشاني به صورت خودكار و با كنترل رايانه‌يي بررسي شد. دقت اندازه‌گيري كشش سطحي mN/m 1 - 0،5 ثبت شد.

دماي فرآيند با استفاده از سيستم گردش آب از 10-60 درجه سانتي‌گراد تغيير داده شد. جهت بررسي كارايي دستگاه ابتدا نقطه بحراني تشكيل ميسل براي مولكول به دست آمد و مقدار آن حدود يك ميلي‌مول بر ليتر تعيين شد. در ادامه نمودار تك دما (ايزوترم) براي مريستيك اسيد به دست آمد كه تطابق خوبي با نمودار ارايه شده در مراجع داشت. در نهايت لايه‌اي ار نانوذرات اكسيد زيركنيوم بر زير لايه شيشه‌يي نشانده شد كه با روش‌هاي SEM و AFM مورد بررسي قرار گرفت.

گفتني است اين پژوهش با راهنمايي دكتر محمد كاظم مروج، عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس انجام شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.