arshya4171

بازگشت به اینده

Recommended Posts

محققان ايراني موفق به توليد انبوه محيط‌‌‌‌‌هاي كشت دارو شدند

خبرگزاري فارس: دانشمندان و پژوهشگران ايراني براي نخستين بار در خاورميانه موفق به توليد انبوه محيط‌ ‌هاي كشت صنعت دارو و صنايع بيوتكنولوژي شدند.

برديا فرزام فر، مجري اين طرح، با اعلام اين خبر گفت: امروزه، مواد مغذي و محيط‌هاي كشت در مراكز تحقيقاتي، علمي و پژوهشي براي شناسايي عوامل ايجاد و درمان بيماري‌هاي گوناگون از جمله سرطان، ايدز، بيماري‌هاي صعب‌العلاج، مشكلات ژنتيكي و تحقيقات گوناگون در شاخه‌هاي مختلف علوم كشاوزي، پزشكي، دارويي، غذايي و صنعتي كاربرد داشته و از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردارند.
مدير پروژه توليد داروهاي آيمود و آنژي پارس تصريح كرد: در حال حاضر با توليد انبوه اين نوع محيط‌‌ ‌هاي كشت، ايران همزمان با خودكفايي در توليد اين نوع محصولات بسيار حائز اهميت، به چند كشور بزرگ صنعتي صاحب اين تكنولوژي پيوسته است.
وي خاطرنشان كرد: از سال آينده ايران همزمان با صرفه‌جويي چند ميليون دلاري، مي‌تواند از صادر‌كنندگان بزرگ اين نوع محيط‌هاي كشت در خاورميانه و دنيا باشد.
وي با تاكيد بر اين موفقيت بزرگ كه در آخرين روزهاي سال نوآوري و شكوفايي به بار نشست، افزود: اين نوع تركيبات در صنايع بيوتكنولوژي، داروسازي، غذايي و تحقيقات گوناگون در زمينه بيولوژي، علوم سلولي مولكولي و پزشكي تحولات چشمگير و اساسي ايجاد خواهد كرد.

http://www.dastavardha.com/index.aspx?siteid=1&pageid=139&newsview=32693

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تهران، 26 اسفند، خبرگزاری «ریا نووستی»/ معاون سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرعامل شرکت تولید مواد اولیه سوخت هسته ای روز دوشنبه اعلام کرد که افتتاح کارخانه تولید قرص سوخت اصفهان (FMP) که قرار بود پایان سال جاری به طور رسمی راه‌اندازی شود به فروردین سال آینده موکول شده است.

به گزارش «ریا نووستی» از "ایسنا"، "عبدالله صولت‌ثنا" معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت تولید مواد اولیه سوخت هسته ای با اعلام مطلب فوق در خصوص دلایل افتتاح نشدن کارخانه تولید سوخت هسته ای (FMP) طبق برنامه از پیش اعلام شده در پایان سال جاری افزود: مراحل کار کارخانه تولید مجتمع‌های سوخت طبق برنامه دنبال می‌شود. مراحل کار تا پایان سال جاری به نتیجه می‌رسد، اما اعلام رسمی آغاز به کار آن به فروردین سال آینده موکول خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که کارخانه FMP در وضعیت خوبی قرار دارد، اظهار داشت: تا اوایل سال آینده (فروردین) این کارخانه قابلیت تولید مجتمع سوخت برای رآکتور 40 مگاواتی اراک که انشاءالله دو سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد را خواهد داشت. هم‌چنین امکان تغییر مسیر به سمت تولید سوخت‌ برای نیروگاه اتمی بوشهر و رآکتور 360 مگاواتی دارخوین نیز وجود دارد.

غلامرضا آقازاده مشاور رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران پیش از این اعلام کرده بود که بر اساس استانداردهای موجود، قرص‌های سوخت قابل استفاده برای رآکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی اراک تولید شده است.

وی هم‌چنین گفته بود که نمونه‌هایی از محصولات تولیدی دو کارخانه تولید مجتمع سوخت هسته ای و تولید میله‌های سوخت برای رآکتور تحقیقاتی اراک مراحل آزمایشی را طی می‌کند.

معاون سازمان انرژی اتمی هم‌چنین گفت: ما ادعا داریم می‌توانیم در مقطعی که نیاز باشد برنامه تولید سوخت نیرگاه‌های کشور را تهیه کنیم.

صولت‌ثنا در خصوص در اختیار داشتن چند خط تولید سوخت در FMP گفت: فکر نمی‌کنم توانایی این کار در کشور دیگری وجود داشته باشد.

بنا به این گزارش، وظیفه اصلی کارخانه تولید قرص دی‌اکسید اورانیوم (FMP) به دو صورت طبیعی و غنی شده با غنای حداکثر 5 درصد و در نهایت تولید میله و ساخت مجتمع سوخت جهت استفاده در نیروگاه‌های هسته ای و رآکتورهای تحقیقاتی کشور است. در حال حاضر این کارخانه تولید دو نوع مجتمع سوخت IR-40 و WWER-1000 را در دستور کار خود دارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مسکو، 27 اسفند، خبرگزاری «ریا نووستی»/ ماهواره منحصر بفرد GOCE اروپا برای تحقیقات میدان گرانش زمین توسط موشک "روکوت" روسی از پایگاه فضایی "پلیستسک" به فضا پرتاب شد.

روز دوشنبه پرتاب موشک مذکور هفت ثانیه پیش از استارت متوقف شد چرا که گیره های برج نگهدارنده موشک به موقع بازنشده بودند. به همین خاطر پرتاب به روز سه شنبه ساعت 17.21 به وقت مسکو موکول شده بود.

ماهواره تجاری GOCE (the Gravity field and steady-state Ocean Circulation Explorer) برای تحقیقات میدان گرانش زمین و جریانات ثابت اقیانوس ها در نظر گرفته شده است.

http://pe.rian.ru/science/spice/20090317/120606745.html

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
4بزغاله حاصل از لقاح آزمايشگاهي در پژوهشكده رويان به دنيا آمدند

رييس پايگاه اصفهان پژوهشكده رويان، گفت:‌ بزغاله‌هاي حاصل از لقاح آزمايشگاهي (IVF) ديروز بعدازظهر با موفقيت در پايگاه اصفهان پژوهشكده رويان به دنيا آمده‌اند.

دكتر نصر اصفهاني در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب افزود: اين چهار بزغاله‌ حاصل از لقاح آزمايشگاهي بوده كه تخمك‌هاي كشتارگاهي با اسپرم‌هاي بز نر مجاور شده كه حاصل آن در شش جنين انتقال داده شده است.

وي افزود: در نهايت پنج جنين حاصل شده كه يكي به علت گنجايش كم رحم كوچك مانده و چهار جنين باقيمانده با رشد كامل ديروز ساعت چهار بعدازظهر به دنيا آمده‌اند.

دكتر نصر اصفهاني تصريح كرد: براي دستيابي به حيوانات تراريخته و شبيه سازي شده ابتدا توليد جنين نياز بوده تا در آزمايشگاه به خوبي كشت داده شود و دومين مرحله ايجاد حاملگي است تا مراحل اوليه‌ جنين حاصل از شبيه‌سازي صورت گيرد.

وي خاطرنشان كرد: ‌در حال حاضر با كسب موفقيت جنين‌هاي حاصل از لقاح آ‌زمايشگاهي، جنين‌هاي شبيه‌سازي شده نيز توليد شده است تا در آيندهي نزديك شاهد توليد بزهاي شبيه‌سازي شده نيز باشيم.

رييس پايگاه اصفهان پژوهشكده رويان در خاتمه درباره اهداف اين طرح، توضيح داد: توليد حيوانات تراريخته جهت توليد داروهاي نوتركيب از طريق شير حيوانات است تا بتوان در بسياري از بيماري‌ها از آنها بهره برد.


http://www.dastavardha.com/index.aspx?siteid=1&pageid=139&newsview=32981

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تا يكي دو سال اينده ايران به يكي از كشورهاي طراز اول خاورميانه در زمينه نازائي و درمان اون تبديل ميشيم.
هر چند عملا اين جايگاه رو فعلا بدست اورديم ولي به علت تحريمهاي ناجوانمردانه كه دامان علوم تحقيقاتي پزشكي رو گرفته ممكنه كه از گردونه عقب بيوفتيم.

هم اكنون در امارات با صرف چند ميليارد دلار و جذب متخصصان طراز اول جهان سعي دارند توريست درماني رو به بقيه موارد توريستي اضافه كنند. ( تعداد زيادي از اين متخصصان رو از همين كشور خودمون در حال جذب هستند )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خب بعد از تموم شدن تعطیلات باز هم محققین ایران اسلامی دست به کار شدن تا روزی بدون خبر های خوشحال کننده برای برای مردم نگذارند!!

طرح توسعه تلقيح مصنوعي شتر در دانشگاه زابل اجرا شد

خبرگزاري فارس: مدير قطب علمي تحقيقات دامپزشكي دام‌هاي ايران گفت: براي نخستين بار در جهان، طرح توسعه تلقيح مصنوعي شتر در مجتمع آموزشي، تحقيقاتي و فرهنگي بقيه‌الله الاعظم دانشگاه زابل اجرا شد.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي دانشگاه زابل، امير نياسري در مراسم اجراي اين طرح افزود: اين طرح بر روي 10 نفر شتر يك‌كوهانه و دو‌كوهانه اجرا شد.
وي هدف از تلقيح مصنوعي شتر را، افزايش بهره‌وري پرورش شتر عنوان كرد و افزود: اين طرح نقش بسزايي در افزايش توليد و كيفيت گوشت، كرك و شير شتر خواهد داشت.
نياسري با اشاره به وجود بيش از 40 هزار نفر شتر در استان سيستان و بلوچستان، به اهميت اجراي اين طرح از سوي دانشگاه‌هاي زابل و تهران در اين استان به‌عنوان پايلوت كشوري اشاره كرد.
وي افزود: براي اجراي اين طرح كه به دليل وجود فناوري منحصربه‌فرد انجماد اسپرم در كشور، در دو فاز به مدت 10 سال اجرا خواهد شد، تا‌كنون 5 ميليارد ريال هزينه شده است.
مدير قطب علمي تحقيقات دامپزشكي دام‌هاي ايران، امكان توسعه پرورش شتر دوكوهانه كه داراي ارزش افزوده فراواني نسبت به شتر يك كوهانه است را از ديگر مزاياي طرح تلقيح مصنوعي شتر عنوان كرد.
وي بيان داشت: در صورت موفقيت‌آميز بودن اين طرح، آموزش‌هاي لازم براي اجراي آن ارائه خواهد شد.
در حال حاضر دانشگاه زابل با رشد چشمگير خود داراي هفت دانشكده و چهار پژوهشكده كشاورزي و نيز يك مركز تحقيقات باستان‌شناسي است.

http://www.dastavardha.com/index.aspx?siteid=1&pageid=139&newsview=33833

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سامانه هوشمند سوختگيري جايگاه CNG طراحي و ساخته شد

پژوهشگران جوان ايراني موفق به طراحي و ساخت سامانه هوشمند سوختگيري جايگاه‌هاي CNG شدند.

به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سامانه كنترل دستگاه توزيع كننده سوخت (ديسپنسر) كه با همكاري سعيد رييس زاده اسكويي و عباس ملكي طراحي شده وظيفه كنترل سامانه‌هاي الكترونيكي از قبيل نظارت و فرمان به شيرهاي برقي بر اساس دريافت و تجزيه و تحليل اطلاعات دريافتي از دبي سنج و حسگر فشار و اطلاعات دمائي گاز و دماي محيط و ارسال اطلاعات مورد نياز نمايشگرها و رايانه‌ و لوازم جانبي ديگر را بر عهده دارد.

سه خط فشار از سه بانك مخزن فشار پايين، فشار متوسط و فشار بالا به توزيع كننده انتقال مي‌يابد و در مسير گاز سه خط ياد شده در داخل توزيع كننده شيرهاي دستي، شيرهاي برقي، فيلتر و دبي سنج جرمي وجود دارد و توزيع كننده مجهز به يك سامانه پردازشگر الكترونيكي است كه تشخيص قطع و وصل جريان گاز و اندازه‌گيري جريان و فشار گاز با كمك دبي سنج و انتخاب بانك مخازن براي تزريق به سيلندر خودرو را بر عهده دارد.

اين سامانه هوشمند در حالت معمول داراي دو نمايشگر و دو ورودي براي اتصال دبي سنج با استفاده از ارتباط 485 RS است. سامانه به طور خودكار تنظيمات داخلي دبي سنج را انجام داده و اطلاعات لازم را از آن دريافت مي‌كند.

سيستم با استفاده از اطلاعات دريافتي و پردازش اطلاعات خام، اطلاعات مورد نياز را به دست آورده و بر اساس آن مقدار گاز و زمان تعويض شيرها، قطع خودكار سوختگيري را انجام مي‌دهد.



http://www.dastavardha.com/index.aspx?siteid=1&pageid=139&newsview=33762

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
محمدحسين نصراصفهاني امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در اصفهان افزود: داروي تي.‌پي.‌اي به منظور درمان سكته‌هاي قلبي و مغزي توليد مي‌شود كه بلافاصله پس از ترزيق آن،‌ لخته خون در فرد بيمار از بين رفته و ضايعه سكته را نيز تا 80 درصد از بين مي‌برد.
وي با بيان اينكه در حال ‌حاضر استروپتو كيناز تنها داروي مصرفي افرادي است كه به سكته‌هاي قلبي و مغزي دچار مي‌شوند، اظهار داشت: استروپتو كيناز پس از مراجعه بيمار به بيمارستان قابل تزريق خواهد بود اما امكان تزريق داروي تي.‌پي.‌اي در زماني كه ماموران فوريت‌هاي پزشكي بر بالين بيمار حاضر مي‌شوند وجود دارد.
مسئول پژوهشكده رويان خاطرنشان كرد: هم‌اكنون داروي تي.‌پي‌.اي در بازار جهاني به قيمت 3 ميليون تومان فروخته مي‌شود و با توجه به اينكه اين دارو در كشور وجود نداشته هنوز تصميمي براي قيمت توليد آن گرفته نشده است.
وي با بيان اينكه قرار بود براي توليد داروهاي نوتركيب از گاو شبيه‌سازي شده استفاده شود گفت: به دلايلي از جمله ناموفق بودن پژوهشگران در طرح شبيه‌سازي گاو و همچنين صرف هزينه‌هاي بالا و مشكلات موجود در نگهداري گاو شبيه‌سازي شده، مقرر شد از دو حيوان بز و گوسفند براي توليد داروهاي نوتركيب استفاده شود.
نصر اصفهاني تصريح كرد: در راستاي توليد حيوانات فراريخته شده در كشور، پس از نخستين بز آزمايشگاهي دوقلو در تهران، دومين بز لقاح يافته چهار قلو در اصفهان به دنيا آمد كه بعد از اين مرحله بز شبيه‌سازي شده با دستكاري ژنتيكي به بز فراريخته تبديل مي‌شود.
وي گفت: اين طرح پژوهشي از يك سال گذشته آغاز شده و تا پايان امسال و حداقل تا دو سال آينده به پايان خواهد رسيد.

http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8801160130

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگريگيت كورديريت جهت توليد لوازم كوره‌هاي دمابالا در كشور ساخته شد

پژوهشگران جهاد دانشگاهي استان يزد موفق به ساخت اگريگيت کورديريت جهت توليد لوازم کوره‌هاي دما بالا به روش بريکت سازي شدند.

به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در يزد؛ در اين پژوهش كه براي اولين بار در کشور انجام شده است، اگريگيت نسوز کورديريتي ساخته شد.

با وجود اهميت نسوزهاي کورديريتي در صنعت ايران هنوز تحقيقي بر روي اگريگيت نسوز انجام نشده و به علت نبود اين نوع اگريگيت از شاموت در ساخت قطعات نسوز استفاده مي شود که در مقايسه با کورديريت شوک پذيري آن بسيار کمتر است و يا اينکه با استفاده از افزودني، تشکيل اين فاز در خود بدنه‌ها ايجاد مي شود که در اين صورت ميزان و هموژنيتي فاز کورديريت تشکيل شده در بدنه قابل کنترل نيست .

گفتني است؛ کورديريت به دليل داشتن خواصي همچون ضريب انبساط حرارتي پايين، ضريب دي الکتريت بالا و ضريب هدايت حرارتي بالا بسيار شوک پذير بوده و عايق خوب الکتريسته نيز مي باشد.

برهمين اساس استفاده از اگريگيت کوريريت در بتون‌ها و اسباب کوره‌ها موجب بهبود خواص آنها مي‌شود.

از طرف ديگر براي عايق کردن وسايلي که با استفاده از جريان الکتريسته توليد گرما و حرارت مي‌کنند، مثلا حفاظ جرقه زنها و يا ترموکوپل‌ها که علاوه بر نسوزندگي نياز به شوک پذيري بالا دارند نيز استفاده مي‌شود.

http://www.dastavardha.com/index.aspx?siteid=1&pageid=139&newsview=33909

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
روشي نوين براي تشخيص زودهنگام سرطان پوست ارائه شد

پژوهشگران مهندسي پزشكي دانشگاه تربيت مدرس با استخراج ويژگي‌هاي تصوير و طبقه‌بندي آن‌ها به ايجاد الگوريتمي در تشخيص بيماري ملانوما دست يافتند كه تا حدود 91 درصد در تشخيص اين نوع سرطان مهلك پوست موفق است.

به گزارش سرويس پايان نامه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، تشخيص ملانوما در مراحل نخست بيماري مي‌تواند به طور چشم‌گيري از مرگ ناشي از اين سرطان مهلك پوست جلوگيري كند. از آنجائي كه تشخيص اين بيماري در مراحل اوليه، حتي توسط متخصصان خبره به سختي انجام مي‌شود ارائه روشي كه تشخيص ملانوما را در مراحل آغازين بيماري آسان نمايد بسيار مفيد و ارزنده است.

در تحقيقي كه تحت عنوان« بررسي نقش و اثر نور پلاريزه در درماتوسكپي از بدن با استفاده از شبيه‌سازي» توسط منصور فاتح در قالب پايان نامه كارشناسي ارشد وي انجام و ارائه شد، دانش‌آموخته رشته مهندسي پزشكي دانشگاه تربيت مدرس بر آن شد كه با استخراج ويژگي‌هايي از تصوير و طبقه‌بندي كردن آن‌ها به ايجاد الگوريتمي بپردازد كه به تشخيص ملانوما كمك نمايد.

فاتح در خصوص طرح تحقيقاتي خود گفت: براي استخراج ويژگي‌هاي مناسب، مرزبندي دقيق بين ضايعه و زمينه از اهميت بالايي برخوردار است.

در اين پژوهش نشان داده‌ايم براي بالا بردن دقت مرزبندي مي‌توان از فيلتر پلاريزه با زاويه مناسب به عنوان پيش پردازشي مناسب استفاده كرد. اعمال فيلتر پلاريزه با زواياي مختلف براي بدست آوردن بهترين تصوير امري قابل انجام اما دشوار است؛ از اين رو شبيه‌سازي فيلتر پلاريزه و اعمال آن بر روي تصوير به عنوان يك ابزار پردازشي مناسب پيشنهاد مي‌شود.

وي افزود: در ادامه الگوريتم مرزبندي بر روي بهترين تصوير اعمال مي‌شود تا مرزبندي دقيق بين ضايعه و زمينه انجام گردد. سپس مي‌توان به استخراج ويژگي‌هاي ضايعه پرداخت.

ويژگي‌هاي استخراج شده به كمك طبقه‌بند، طبقه‌بندي مي‌شوند تا الگوريتم تكميل شود. در حالتي كه از طبقه بند SVM استفاده شود، اين الگوريتم تا حدود 91 درصد در تشخيص ملانوما موفق مي‌باشد.

گفتني است اين پژوهش با راهنمايي دكتر محمد حسين ميران بيگي در دانشكده فني مهندسي دانشگاه تربيت مدرس انجام شد.


http://www.dastavardha.com/index.aspx?siteid=1&pageid=139&newsview=33907

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
يك حسگر لامسه مصنوعي قابل استفاده در جراحي‌هاي رباتيك ساخته شد

خبرگزاري فارس: پژوهشگران دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي امير كبير موفق به طراحي و ساخت يك حسگر لامسه مصنوعي قابل استفاده در جراحي‌هاي رباتيك شدند.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميركبير، گلديس درب اماميه مجري اين طرح گفت: در حوزه جراحي به كمك ربات، يكي از مهمترين ابزار تشخيص كه جراح در جراحي مستقيم از آن برخوردار بوده اما در جراحي با ربات از آن بي‌بهره است، حس لامسه و خواصي از جسم لمس شونده است كه توسط لمس كردن براي جراح قابل تشخيص است.
فارغ‌التحصيل اين دانشگاه افزود: اين حسگر لامسه‌اي از يك غشاء پليمري انعطاف‌پذيري از جنس سيليكون تشكيل شده است كه اين غشاء بر روي يك بدنه استوانه‌اي قرار گرفته است. معيار اصلي تعيين نيروي وارده در نقطه تماس در اين حسگر، ميزان تغيير شكل ايجاد شده در غشاء بر اثر اعمال نيرو بر آن است.
وي افزود: طراحي و مدلسازي اين حسگر با استفاده از روش اجزاء محدود انجام پذيرفته و بر اساس نتايج به دست آمده ساخت حسگر بر پايه استفاده از 2 اصل اندازه‌گيري مقاومتي و خازني در تعيين ميزان تغيير شكل غشاء صورت پذيرفته است.
وي گفت: روش‌هاي مدرن جراحي از جمله جراحي با حداقل تهاجم باعث دور شدن دستان جراح از بافت هدف و محل جراحي مي‌‌شوند كه در نتيجه آن، ميزان درك و احساس جراح به واسطه عدم وجود حس تماس به ميزان قابل ملاحظه‌اي كاهش مي‌يابد.
درب اماميه افزود: هدف از انجام اين پروژه، طراحي و ساخت يك حسگر لامسه‌اي به منظور تعيين نيروي وارده در نقطه تماس بين حسگر و بافت هدف است. اين حسگر همچنين قابليت ارائه شكل كلي از بافت هدف و نيز تعيين برخي خواص مكانيكي بافت از جمله سفتي و نرمي بافت را دارا است.
مجري طرح مهمترين مزايا و ويژگي‌هاي اصلي طراحي و ساخت در اين حسگر لامسه‌اي را زيست سازگاري اين حسگر با توجه به مواد تشكيل دهنده آن، استحكام مكانيكي و انعطاف‌پذيري آن در طراحي جهت كاربردهاي مختلف، عدم پيچيدگي در طراحي و ساخت و كاهش هزينه‌هاي ساخت به دليل سادگي ساختار آن، قابليت كوچك سازي اين حسگر تا حد ميكرون نام برد.
وي يادآور شد: اين حسگر لامسه‌اي براي اولين بار است كه طراحي و ساخته شده است و حسگر مذكور در اداره كل ثبت شركت‌ها و مالكيت صنعتي كشور، ثبت اختراع شده است.
درب اماميه افزود: در حال حاضر بر روي كوچك سازي اين حسگر در حد ميكرون كار مي‌كنيم.
وي به تعداد مقالات چاپ شده در مجلات داخلي و خارجي اشاره كرد و گفت: از نتايج حاصل از انجام اين پروژه 3مقاله در ژورنال‌هاي ISI به چاپ رسيده است. در ژورنال‌هاي علمي پژوهشي هم ،2 مقاله در دست چاپ و 2 مقاله هم در حال داوري است.همچنين چندين مقاله در كنفرانس‌هاي داخلي و خارجي در اين زمينه ارائه شده است.


http://www.dastavardha.com/index.aspx?siteid=1&pageid=139&newsview=34095

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پژوهشگران ايراني موفق به بومي سازي توليد ميكروب‌ صنايع لبني شدند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران: محققان آزمايشگاه بيوتكنولوژي مواد غذايي دانشگاه صنعتي اصفهان موفق شدند فن‌اوري توليد ميكروبي به نام «بولگاريكوس» را كه قابليت صنعتي شدن و استفاده در صنايع لبني را دارد بومي‌سازي و بررسي كنند.

دكتر محمود شيخ زين الدين، عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب اظهار داشت: قابليت استفاده صنعتي از تمام ميكروب‌هايي كه در طبيعت هستند وجود ندارد و در هر كشوري ميكروبهاي بومي وجود دارند كه با بدن انسان و طبيعت همان مكان سازگارتر است كما اين كه در حال حاضر ميكروبهايي كه در صنايع لبنيات و صنايع ديگر مورد استفاده قرار مي‌گيرند عمدتا از خارج از كشور وارد مي‌شوند.

عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان خاطر نشان كرد: از چند سال پيش آزمايشگاه ميكروبيولوژي صنعتي و بيوتكنولوژي غذايي در دانشگاه راه‌اندازي شد كه يكي از بحث‌هاي مورد نظر در آنجا اين بود كه بتوانيم ميكروب‌هاي بومي را در صنعت استفاده كنيم.

وي افزود: در اين بررسي موفق شديم تعداد زيادي ميكروب را از محيط طبيعي مثل نمونه‌هاي غذايي جدا كرده و به روش‌هاي مولكولي و روش‌هاي نوين بيوتكنولوژي دقيقا شناسايي كنيم و سپس طي فرايندي بررسي شد كه كداميك از اين ميكروبها قابليت صنعتي شدن را دارند يعني اين توانايي را دارند كه با كارايي خوب، به موقع و شرايط مناسب محصول توليد كنند و بتوانند كيفيت محصول را هم بالا ببرند.

دكتر شيخ زين الدين خاطرنشان كرد: در اين راستا حدود هزار ميكروب مورد بررسي اوليه قرار گرفته كه از اين تعداد 250 ميكروب دقيق‌تر بررسي شدند و سپس بر روي 60 ميكروب بررسي‌هاي بسيار جامع انجام شد كه براي اولين بار موفق به بومي سازي و توليد ميكروب صنعتي صنايع لبني شديم.

وي گفت: حفظ ذخاير ژنتيکي، بومي سازي فن آوري استفاده از ميکروب هاي بومي با پتانسيل صنعتي در کشور، جايگزيني ميکروبهاي سازگار با سلامت و ذائقه مصرف کنندگان ايراني به جاي سويه هاي وارداتي از اهداف آزمايشگاه بيوتکنولوژي موادغذايي است که بخشي از آن در اين تحقيق علمي پيگيري شده و نتايج علمي آن روشن و قابل استناد است.

وي معتقد است، مشكل اساسي در اين زمينه آن است كه در كارهاي مولكولي در صنعت و به خصوص در حوزه بيوتكنولوژي هنوز به طور دقيق وارد اين حوزه نشديم و اين پروژه اولين بار در سطح كشور با استفاده از روشهاي نوين و بيوتكنولوژي انجام شده است.

عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان، تصريح كرد: رشته ميكروبيولوژي صنعتي بخش مهمي از بيوتكنولوژي است كه كاربردهاي اقتصادي و صنعتي زيادي دارد و توجه به آن نيازمند حمايت از مجموعه‌هاي پژوهشي است.

گفتني است، اين طرح در قالب پايان نامه دانشجويي سميه ذوالفقاري به راهنمايي دكتر محمود شيخ زين الدين و دكتر سليمانيان زاد از اعضاي هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان انجام شده است.

http://www.dastavardha.com/index.aspx?siteid=1&pageid=139&newsview=34265

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سامانه نوين سردسازي مغناطيسي در كشور طراحي و ساخته شد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران : پژوهشگران ايراني موفق به طراحي و ساخت سامانه نوين سردسازي مغناطيسي شدند كه با بهره گيري از ميدان مغناطيسي عمليات خنك سازي را انجام مي‌دهد و ضمن بازدهي بيشتر با حداقل 50 درصد مصرف كمتر انرژي از نظر زيست محيطي نيز بر سيستم‌هاي متداول برتري دارد.

به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در سامانه‌هاي سرد سازي مغناطيسي به جاي كمپرسور از بسترهاي كوچكي كه حاوي مواد ويژه‌اي است و يك پمپ كوچك براي به جريان انداختن سيال واسط انتقال حرارت و يك شفت و موتور كوچك براي حركت دادن بستر به داخل و خارج ميدان مغناطيسي ، استفاده مي‌شود.

به جاي گازهاي فريون نيز از يك سيال مايع كه واسط انتقال حرارت است، استفاده مي‌شود. در نتيجه نسبت به سيكل تراكمي گاز، حداقل 50 درصد انرژي كمتر مصرف مي‌كند و بازدهي بيشتري داشته و در نتيجه از نظر اقتصادي مقرون به صرفه است.

از آنجايي كه هيچ گونه گازي در سامانه وجود ندارد، كاربرد اين فن‌آوري از نظر زيست محيطي نيز حائز اهميت مي‌باشد.

به گفته فواد مهري كه اين پروژه را به راهنمايي دكتر مجيد تقي زاده مازندراني، عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل انجام داده، اساس كار اين سامانه بر پايه خاصيت مگنتوكالريك بعضي مواد است.

خاصيت مگنتوكالريك بر گرفته از دو واژه آهن ربا و گرما، يك پديده ترموديناميكي ــ مغناطيسي است كه در آن در اثر قرار دادن يك ماده پارا مغناطيس يا فرو مغناطيس در معرض يك ميدان مغناطيسي متغير، تغييرات برگشت پذير در دماي آنها مشاهده مي‌شود.

ماده فرومغناطيس جامد استفاده شده در اين سامانه، گادولينيوم نام دارد كه يكي از عناصر كمياب خاكي است.

وقتي گادولينيوم تحت ميدان مغناطيسي قرار مي‌گيرد، دمايش افزايش مي‌يابد، سپس توسط سيال واسط انتقال حرارت (آب يا اتيلن گليكول) به دماي اوليه‌اش مي‌رسد و وقتي از گادولينيوم ميدان خارج مي‌شود دمايش كاهش مي‌يابد، لذا اين بار نيز سيال با ماده تبادل حرارتي كرده و خنك مي‌شود و اين سيكل مرتب تكرار مي‌شود.

در اين سامانه دما حدود 10 درجه سانتيگراد نسبت به دماي اتاق پايين مي‌آيد.

http://www.dastavardha.com/index.aspx?siteid=1&pageid=139&newsview=34260

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ساخت باتري‌هاي سرب - اسيد با فناوري نانو

پژوهشگران دانشگاه پیام نور مرکز ابهر طی پژوهشی موفق‌شدند نانو اکسید سرب با ساختاری مناسب برای ساخت باتریهای سرب اسید با طول عمر و ظرفیت بالا تهیه کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر حسن کرمی - عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مرکز ابهر در این باره گفت: در این پژوهش روش عملی و آسانی ارائه شده است که نانواکسید سرب با ساختاری مناسب را برای افزایش ظرفیت ذخیره انرژی و افزایش طول عمر آن در باتریهای سرب اسید تولید می کند.

وی افزود: باتریهای سرب اسید به عنوان قدیمی ترین وسیله‌ ذخیره و تولید انرژی الکتریکی هستند که سابقه تولید صنعتی آنها به بیش از یک قرن می رسد و بخش وسیعی از تحقیقات در زمینه ذخیره سازی انرژی را به خود اختصاص داده اند. یکی از این زمینه های تحقیقاتی، اصلاح مواد فعال به منظور دسترسی به ظرفیت و طول عمر زیاد است.

کرمی اظهار داشت: در این روش نانو ساختارهای اکسید سرب از طریق واکنش محلول نیترات سرب با کربنات سدیم در حضور امواج اولتراسونیک سنتزمی‌ شوند بدین صورت که در ابتدا نیترات سرب با کربنات سدیم واکنش می دهد و نانو ساختارهای کربنات سرب رسوب می کنند سپس بر اثر حرارت کربنات سرب تجزیه می شود و به نانو اکسید سرب تبدیل می شود.

به گفته وی با بهینه سازی عوامل موثر در تولید نانو اکسید سرب در دستگاه اولتراسونیک نانو ساختاری یک دست و بسیار متخلخل به شکل خزه های یکنواخت تولید می شود. نانو اکسید سرب سنتز شده برای تهیه الکترودهای مثبت و منفی باتری سرب-اسید استفاده می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مرکز ابهر ادامه داد: نتایج حاصل از بررسی باتریهای ساخته شده با این روش نشان داد که اکسید سرب سنتز شده نسبت به اکسید سرب معمولی از ظرفیت و طول عمر بسیار بالاتری برخوردار است به گونه ای که ظرفیت عملی به دست آمده برای نانو ساختارهای سنتز‌ شده با ظرفیت تئوری آنها برابری می کند.

کرمی با تأکید بر اینکه درصورت استفاده از دستگاههای اولتراسونیک با توان بالا(که بتوانند در سیستمهای تولید پیوسته استفاده‌ شوند) امکان تجاری سازی این روش در کوتاه مدت فراهم می شود، اضافه کرد: این روش در صنایع تولید باتریهای سرب اسید و رنگ سازی کاربرد گسترده ای دارد و منجر به تولید باتریهایی با ظرفیت ذخیره انرژی بالا و طول عمر بسیار زیاد می شود.


http://www.dastavardha.com/index.aspx?siteid=1&pageid=139&newsview=34235

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از ضايعات سراميك در بهبود خواص سيمان استفاده شد

خبرگزاري دانشجويان ايران - يزد : پژوهشگران جهاد دانشگاهي استان يزد موفق شدند از ضايعات صنعت سراميك در صنعت سيمان استفاده كنند.

به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه يزد؛‌ به گفته اين محققان استفاده از اين ضايعات سراميك در صنعت سيمان ضمن بهبود خواص سيمان به كاهش آلودگي‌هاي زيست محيطي و پايين آمدن هزينه‌هاي توليد منجر مي شود.

محققان و توليد کنندگان سيمان به علت مصرف بالاي آن همواره در پي کاهش قيمت اين محصول بوده اند. به منظور توليد هر چه ارزان تر سيمان علاوه بر ارائه روشهاي جديد توليد از مواد افزودني ارزان قيمت که نياز به فراوري نداشته‌اند نيز استفاده مي شود كه بخشي از اين مواد را ضايعات صنايع مختلف تشکيل مي دهند.

استفاده از اين ضايعات علاوه بر کاهش آلودگي هاي زيست محيطي باعث استفاده از آنها در يک کالاي مصرفي جديد و حتي در مواردي بهبود آن مي‌شود.

از جمله اين ضايعات که در دنيا از آنها استفاده مي شود مي‌توان به موادي چون سرباره ذوب فلزاتي چون آهن، ضايعات توليد اسيدها، ضايعات مواد بوراتي، خاکستر بسياري از سوختهاي فسيلي باقيمانده در دودکش ها و ... اشاره كرد.


پژوهشگران جهاد دانشگاهي استان يزد در اين راستا طي پروژه‌اي استفاده از ضايعات صنايع سراميک را در صنعت سيمان مورد بررسي قرار داده‌ و براي اولين بار از ضايعات سراميك در جهت بهبود خواص سيمان استفاده كرده‌اند.

براي بررسي امکان استفاده از ضايعات صنعت سراميک در صنعت سيمان كه شامل انواع ضايعات خرده شيشه، سراميك، چيني و غيره است از آزمايشات استاندارد و تكميلي سيمان جهت اثبات اين ادعا استفاده شد.

در پايان نتايج بدست آماده با نتايج مربوط به استانداردهاي اوليه سيمان مطابقت داده شد و مباني استفاده از آنها نيز ارزيابي شد كه نتايج حاصل نشان داد استفاده از اين ضايعات در صنعت سيمان ضمن بهبود خواص سيمان به كاهش آلودگي‌هاي زيست محيطي و پايين آمدن هزينه‌هاي توليد منجر مي شود.

http://www.dastavardha.com/index.aspx?siteid=1&pageid=139&newsview=34262

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.