maalek

دانستنيها

Recommended Posts

در مورد سگ فکر کنم درست نباشه چون چند بار دیدم با نگاه تند سگ رفتارش عوض شه!

از بین موجودات خانگی شاید گربه بیشتر از همه به نوع نگاه توجه داشته باشه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=red][b]مورچه ها مرگ را حس می کنند [/b][/color]
محققان دانشگاه کالیفرنیا با مطالعه بر روی چگونگی درک مورچه ها از مرگ یکدیگر دریافتند که مورچه ها قادرند با سرعت از گسترش بیماری در میان زیستگاه خود جلوگیری کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، مطالعات نشان می دهد زمانی که مورچه ای می میرد، هم آشیانه او به سرعت مورچه را از لانه خارج می کند تا به این شکل خطر سرایت بیماری به کل آشیانه مورچه ها را کاهش دهد.

اما چگونگی تشخیص دادن مرگ یک مورچه توسط هم آشیانه ای او امری است که زیست شناسان را به تحقیقات گسترده ای وا داشته است بر اساس یک نظریه مورچه ها پس از مرگ ماده ای شیمیایی از خود ساطع می کنند که در اثر هوازدگی و تجزیه ایجاد شده و مورچه های دیگر با دریافت این سیگنال از مرگ هم آشیانه خود آگاه می شوند.

اما اکنون زیست شناسان دانشگاه کالیفرنیا که در حال مطالعه بر روی مورچه های آرژانتینی به سر می برند موفق به ارائه شواهدی جدید شده اند که مکانیزمی متفاوت را از آنچه در پس فرایند جداساختن مورچه های مرده از آشیانه قرار دارد نشان می دهد.

تمامی مورچه ها چه مرده باشند و چه زنده به صورت مداوم از علائم شیمیایی مرگ برخوردارند با این تفاوت که مورچه های زنده این سیگنالها را به همراه سیگنالهایی به نشانه حیات انتشار می دهند زمانی که مورچه ای می میرد سیگنالهای حیات در وی ناپدید شده و تنها سیگنالهای مرگ را منتشر می کند.

به گفته محققان به همین دلیل مورچه های مرده به سرعت شناسایی و به گورستان آشیانه منتقل می شوند به بیانی دیگر آنچه مورچه های دیگر را از مرگ مورچه ای آگاه می کند انتشار ماده ای شیمیایی جدید و خاص نبوده و در واقع نبود سیگنالهای حیات در مورچه ای از مرگ آن موجود خبر می دهد.

بر اساس گزارش بی بی سی، محققان معتقدند درک درست از سیستم تشخیص مورچه ها از مرگ می تواند در ارائه استراتژی جدید و سازگار با محیط زیست به منظور مقابله با آفات موثر باشد.

http://www.mehrnews.com

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=red][b]مورچه های بیابانی مسیر درست لانه خود را بو می کشند [/b][/color]
محقان موسسه مکس پلانک با مطالعه بر روی مورچه های بیابانی دریافتند این حشرات مسیر درست لانه خود را با استفاده از علائم بویایی و رایحه های محلی و ترکیب آن با نشانه های تصویری پیدا می کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، گم شدن انسانها در میان بیابان و چرخیدن های بی سرانجام در مسیری تکراری باعث شده تا دانشمندان بر روی چگونگی راهیابی جاندارانی که در بیابانها ساکن هستند مطالعه کنند. نتیجه این تحقیقات نشان می دهد مورچه های بیابانی با ترکیب رایحه های محلی و علائم تصویری قادر به استفاده از سیستمی مکانیاب برای یافتن مسیر خود هستند.

دانشمندان تاکنون بر این باور بودند که مورچه های بیابانی که محل سکونت خود را در حفره های نمکی در بیابانهای تونس بنا می کند حشره ای با توانایی کم بینایی هستند. با این حال محققان موسسه مکس پلانک با استفاده از کروماتوگرافی گازی دریافتند که این جانداران بیابانی از توانایی تشخیص نشانه های عطری خاصی برخوردارند که می تواند مورچه ها را در یافتن مسیر بازگشت به منزلگاه خود حمایت کند.

پس از شناسایی برخی از رایحه های محلی که به عنوان علامت نشانه مورد استفاده این حشرات قرار می گیرند، دانشمندان مورچه ها را نسبت به تشخیص این رایحه ها در موقعیتهای مختلف آموزش دادند. مورچه ها آموختند که ورودی لانه خود را با استفاده از یک تک رایحه شناسایی کنند و توانایی شناسایی این رایحه را نسبت به دیگر رایحه ها داشته باشند. این مورچه ها توانستند این رایحه را از 4 بوی متفاوت تشخیص دهند.

از گذشته باور بر این بوده است که مورچه ها با استفاده از ردیابی فرومونهای یکدیگر مسیر خود را می یابند اما مورچه های بیابانی به دلیل اینکه در مسافتی بیشتر از 100 متر و در فضایی با حرارت بالا حرکت می کنند توانایی استفاده از فرومونها را از دست خواهند داد. و همین امر می تواند دلیلی بر توانایی طبیعی استفاده از علائم بویایی و محلی در این حشرات باشد.

بر اساس گزارش ساینس دیلی، دانشمندان که امید دارند اطلاعات بیشتری در رابطه با نشانه های طبیعی بصری و تعامل آن با اطلاعات بویایی بیابند معتقدند مورچه های بیابانی علاوه بر اینکه به حرکت در مسیر و یادگیری علائم تصویری و نشانه های طبیعی ادامه می دهند می توانند اطلاعاتی را در رابطه با علائم بویایی نیز جمع آوری کرده و به خاطر بسپارند.

http://www.mehrnews.com

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkred][b]کشف قدرت تشخیص بالای بصری در زنبورها [/b][/color]
محققان دانشگاه موناش به منظور بهبود توانایی های سیستمهای هوش مصنوعی به بررسی عملکرد سیستم بینایی زنبورها پرداخته و دریافتند این حشرات با استفاده از مکانیزمی خاص توانایی بالایی در تشخیص صورت افراد در زوایای نامتعارف دارند.
به گزارش خبرگزاری مهر، تحقیقات محققان دانشگاه موناش مبنی بر بررسی سیستم بینایی زنبورها می تواند در بهبود سیستمهای هوش مصنوعی و برنامه های رایانه ای تعیین هویت از روی صورت موثر واقع شود.

بر اساس این تحقیقات محققان اعلام کردند که زنبورهای عسل به خوبی توانایی شناسایی صورت انسانها را دارند حتی در صورتیکه از زاویه ای کاملا نامتعارف قادر به دیدن آن باشند. این کشف می تواند به بهبود تکنولوژی های متفاوت از جمله سیستمهای تصویربرداری یاری رساند.

به گفته محققان مغز زنبورها که از کمتر از یک میلیون نرون تشکیل شده است در یادگیری عملیات پیچیده بسیار توانا است و برنامه نویسان رایانه ای و گرافیکی که در تلاش برای حل اختلالات پیچیده شناسایی بصری هستند می توانند از این پدیده در رفع مشکل خود استفاده کنند.

اکثر سیستمهای هوش مصنوعی موجود در تشخیص صورت افراد مختلف در زوایای متفاوت دچار ضعف هستند. این در حالی است که زنبورها با استفاده از مکانیزم میانگین گرفتن از تصاویری که در گذشته مشاهده شده است توانایی منحصر به فردی در شناسایی چهره افراد در زوایای نامتعارف و غیرعادی دارند.

این توانایی در شرایطی به زنبورها تعلق داده شده است که مغز این حشرات 0.01 درصد از مغز انسان را تشکیل می دهد. محققان به منظور بررسی این توانایی در زنبورها دسته هایی آزاد از این حشرات را به واسطه قرار دادن پاداش قند در ازای تشخیص صحیح تصاویر مختلف و قرار دادن مواد تلخ در ازای تشخیص نادرست مورد آزمایش قرار دادند.

تصاویر بر روی نمایشگرهای عمودی به نمایش درآمده و زنبورها به تدریج آموختند که به سمت تصویر صحیح پرواز کنند. در انتهای آزمایش مغز زنبورها توانایی انجام تشخیص های پیچیده را به دست آورده و زمانی که زنبورها در آزمایشی بدون پاداش شرکت داده شدند، تنها حشراتی که در آزمایشهایی با نماهای مختلف شرکت داده شده بودند توانایی تشخیص تصویر چهره ای را که نسبت به زویه ای جدید چرخش یافته بود، داشتند.

نتایج نشان داد که مغز زنبورها به صورت آشکار از شیوه گرفتن میانگین تصویری برای حل مشکلات پیچیده بصری استفاده می کند. به بیانی دیگر زنبوری که توانایی تشخیص یک چهره را از دو زاویه مختلف داشته باشد، می تواند همان چهره را به راحتی و از زاویه جدید تشخیص دهد.

بر اساس گزارش ساینس دیلی، تکمیل این آزمایشها در آلمان و استرالیا دو سال به طول انجامیده و نتایج آن در نشریه علمی PLoS ONE منتشر شده است.

به گفته محققان ارتباط میان اجزا مختلف یک موضوع با قرار گیری در زوایای مختلف تغییر می کند و در شناسایی آن مشکلاتی به وجود می آید. اما توانایی زنبورها در رفع این مشکلات با استفاده از مکانیزم مغزی منحصر به فرد می تواند در رفع این مشکل در سیستمهای رایانه ای و برنامه های گرافیکی تاثیر قابل توجهی داشته باشد
http://www.mehrnews.com

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=red][b]مورچه های متقلب مجازات می شوند / اجرای قانون و نظریه توارث [/b][/color]
تحقیقات نشان می دهد مورچه های کارگری که در کلونی های دارای ملکه برای تولید مثل تلاش می کنند از سوی همتایان خود مورد هجوم و مجازات واقع می شوند.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دریافته اند مورچه های کارگر متقلب با تولید مواد شیمیایی خود را در وضعیت باروری قرار می دهند این در حالی است که در جامعه مورچه ها، مورچه های کارگر به طور طبیعی تولید مثل نخواهند داشت تا از بچه های ملکه که برادران و خواهرانشان نیز به شمار می روند مراقبت کنند.

تیم تحقیقاتی متشکل از دانشمندان آلمانی- آمریکایی برای آزمایشات خود نمونه ای مصنوعی از ترکیب موجود در مورچه های بارور را برای مورچه های کارگر غیر مولد به کار بردند.

یافته های محققان نشان می دهد در کلونی هایی با حضور یک ملکه، مورچه های کارگری که ترکیب شیمیایی هیدروکربن در آنها به کار رفته بود مورد هجوم سایر مورچه ها قرار می گیرند اما این وضعیت در مورد کلونی های فاقد ملکه صدق نمی کند و مورچه های کارگر برای تولید مثل آزاد هستند.

به اعتقاد محققان مواد شیمیایی هیدروکربنی تولید شده توسط مورچه های متقلب پیام توارثی مطمئنی به شمار می رود و این نظام پلیسی ناظر بر تولید مثل، نقش مهمی را در توازن و هماهنگی دنیای مورچه ها ایفا می کند.

به گفته دانشمندان برخی گونه های مورچه ها شناخته شده اند که نه تنها مورچه های کارگر متقلب را مورد حمله قرار می دهند بلکه تخم هایشان را نیز از بین برده و نابود می کنند.

بر اساس گزارش بی بی سی، به باور محققان این انگاره که هماهنگی و توازن اجتماعی وابسته به سامانه های سخت گیرانه برای پیشگیری و مجازات افراد متقلب است در دنیای مورچه ها به عنوان موفق ترین جوامع به کار گرفته شده است.

http://www.mehrnews.com

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkred]جلوه ای از قدرت پروردگار/ [/color]

[color=red][b]کشف راز سرعت در کوسه‌ها [/b][/color]
محققان با بررسی ساختار پوست کوسه ها دریافتند که این جانداران با استفاده از حفره های موجود بر روی پوست خود قادرند با سرعتی بالا شنا کرده و به راحتی و در همان سرعت تغییر مسیر دهند.
به گزارش خبرگزاری مهر، مطالعات جدید نشان می دهد که کوسه ها برای افزایش سرعت حرکت در آب بر روی پوست خود حفره هایی کوچک ایجاد می کنند که به گودالهایی که بر روی توپ گلف قرار دارند، شبیه بوده و منجر به افزایش سرعت آنها می شود.

این گزارش توسط محققان دانشگاه آلاباما ارائه شده و نشان می دهد که اندازه این حفره ها بر سطح پوست کوسه در حد 200 ماکرومتر بوده و به دلیل تشکیل این حفره ها از ماده ای سخت از جنس مینای دندان، پوست بافت و ظاهری خشن به خود خواهد گرفت.

محققان برای بررسی تاثیر این بافت بر سرعت حرکت کوسه ها، پوستی مصنوعی از این جانور را طراحی کردند که دارای حفره های 2 سانتیمتری با زاویه 90 درجه بوده و آن را در مقابل جریان آبی با سرعت 20 سانتیمتر بر ثانیه قرار دادند.

این آب حاوی نانو ذرات نقره بود که محققان با استفاده از این ذرات و تابش اشعه لیزر، حرکت ذرات آب را در اطراف حفره های پوست مورد بررسی قرار دادند.

نتایج نشان داد که در میان این حفره ها گردابهای کوچکی ایجاد می شود که باعث ایجاد لایه ای محافظ میان سطح پوست و جریان آب شده و سرعت کوسه را با کاهش جریانهای به جامانده از حرکت کوسه و کاهش کلی کشش آب نسبت به بدن جاندار افزایش می دهد. کاهش جریانهای به جامانده در پشت سر کوسه، علاوه بر افزایش سرعت، تغییر مسیر را نیز برای این ماهی آسان خواهد کرد.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، محققان بر این باورند که با تکمیل این تحقیقات می توان از ساختارهای مشابه پوست کوسه در تولید بدنه وسایل نقلیه زیر دریایی و حتی هواپیماها استفاده کرد تا از این طریق بتوان به میزان سرعت حرکت این وسایل افزود.


http://www.mehrnews.com

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkred][b]مورچه ها در کنترل مدیریت ترافیکی از انسان ها توانا ترند! [/b][/color]
محققان با بررسی زندگی مورچه ها دریافتند که این جانداران در پیچیده ترین و شلوغ ترین شرایط، دچار گره خوردگی و ازدحام نشده و با هدایت یکدیگر به مسیر های جدید از قفل شدن مسیرهای عبور و مرور خود جلوگیری می کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه درسدن آلمان بر این باورند حشرات با هدایت موثر یکدیگر به جهت های مختلف در زیستگاه خود در مدیریت تجمع ها و ازدحام به نسبت انسانها از توانایی بیشتری برخوردارند.

در میان حشرات مورچه ها از بیشترین جمعیت برخوردار بوده و با داشتن 250 هزار سلول در مغز در میان دیگر حشرات از ظرفیت هوشی بالاتری برخوردارند.

به اعتقاد متخصصان با بررسی مورچه ها و زندگی آنها می توان یکی از بزرگترین معضلات زندگی مدرن بشر یعنی گره های ترافیکی جاده ها را حل کرد.

به منظور آزمایش چنین نظریه ای، محققان دو مسیر را از شربتی غلیظ و شیرین به پهنای مختلف ایجاد کردند که مسیر باریک تر به سرعت دچار ازدحام مورچه ها شد. اما هنگامی که یکی از مورچه ها در مسیر پر ازدحام قصد بازگشت به لانه را داشت با مورچه ای جدید برخورد کرد و سریعا وی را به مسیری جدید هدایت کرد.

مشاهدات نشان داد که مورچه ها درست قبل از تشکیل ترافیک و قفل شدن مسیر با هدایت یکدیگر به مسیر های تازه از تشکیل ازدحام جلوگیری می کنند.

محققان با شبیه سازی رایانه ای مسیرهای پیچیده تر و پر ازدحام تری از مورچه ها را طراحی کرده و دریافتند حتی در صورت هدایت مورچه ها به مسیری طولانی تر آنها خود را به راحتی و سرعت به منبع غذا می رسانند.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، محققان در نظر دارند با استفاده از این مشاهدات، سیستمی را برای هدایت اتومبیل ها طراحی کنند تا اتومبیل ها بتوانند با ارسال اطلاعات مربوط به ترافیک یکدیگر را از میزان و بار ترافیکی مطلع کرده تا از این طریق رانندگان اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود به گره های ترافیکی را به انجام برسانند.


http://www.mehrnews.com

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b][color=red]باله ها و دم نهنگ و دلفین قوانین مکانیک را به چالش می کشند [/color][/b]
مهندسان و زیست شناسان آمریکایی در تحقیقات خود کشف کردند که بعضی از ویژگیهای باله ها و دمهای نهنگها و دلفینها با مفاهیم آیرودینامیک و هیدوردینامیک تناقض دارند و به این ترتیب نشان دادند که با الهام از این خصوصیات می توان نسل جدیدی از توربینهای بادی را طراحی کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، حیوانات دریایی چون نهنگ گوژپشت و دولفین در طول میلیونها سال تکامل یافته اند و بدن آنها بیشترین سازگاری را برای حرکت در آب به دست آورده است.

اکنون گروهی از زیست شناسان و مهندسان دانشگاه وست چستر که گزارش یافته های خود را در کنگره سالانه انجمن آزمایشات بیولوژی در مارسی فرانسه ارائه کرده اند کشف کردند که به نظر می رسد بعضی از ویژگیهای دم و باله های نهنگها و دلفینها با مفاهیم آیرودینامیک و هیدرودینامیک مرسوم در تناقض هستند.

این محققان کشف کردند که شکل باله های شنا با یک لبه ناهموار می تواند در تولید تیغه های توربینهای بادی نوآورانه نسل آینده مورد استفاده قرار گیرند.

در حقیقت این طراحی جدید توربینهای بادی که با تقلید از ویژگیهای دم و باله های نهنگها و دلفینها توسعه یافته است می تواند میزان بهره وری توربینهای بادی را افزایش داده و صدای تولید شده از آنها را کاهش دهد. با وجود این می تواند تئوریهای مهندسی سنتی را به چالش بکشد.

براساس گزارش Scientific American، این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "مهندسان در گذشته به دنبال جریانهای پایدار و سطوح محکم می گشتند اما درسی که ما از ارگانیسمهای دریایی گرفتیم نشان می دهد که یک جریان ناپایدار قدرت را افزایش، اصطکاک را کاهش و واماندگی هوایی را به تاخیر می اندازد. در صورتی که در حال حاضر با سیستمهای رایج امکان کسب این نتایج بسیار پایین است. همچنین این فناوری جدید که با الهام از طبیعت به دست آمده است می تواند در آینده در پروژه های هوافضا مثل ملخهای هلیکوپترها مورد استفاده قرار گیرد."

تاخیر واماندگی هوایی به معنی افت ناگهانی و مهیج دامنه هوا است.

این تحقیق روی بررسی گردابهایی که در مسیر حرکت نهنگها تشکیل می شود متمرکز شده بود. در مورد نهنگهای گوژپشت، این گردابها توسط برآمدگیهای لبه جلویی باله ها شکل می گیرند و قابلیت مانور دادن نهنگ را افزایش می دهند.

همچنین در مورد دم دلفینها، این گردابها در پایان ضربه هایی که دم بر آب می زند در زیر و روی آن تشکیل می شوند. این گردابها در تولید پرش در مسیر حرکت دلفین مشارکت دارند و با تنظیم تولید گرادبها دولفین می تواند میزان بهره وری هیدرودینامیک خود را به حداکثر برساند.

http://www.mehrnews.com

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b][color=red]مگس سرکه رایحه را می بیند! [/color][/b]
نتایج تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان می دهد که مگسهای سرکه بزرگسال مجهز به یک توانایی ویژه شناسایی هستند که به کمک آن بو (رایحه) را می بینند.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه کالیفرنیا به سرپرستی "مارک فرای" حسگرهایی را در مگس سرکه کشف کردند که این حشره به کمک آنها می تواند منابعی را که برای تحریک اشتهای مگس سرکه از خود رایحه ساطع می کند، شناسایی کند.

در این خصوص مارک فرای توضیح داد: " توانایی وضوح تصویر فضایی مگس سرکه 700 برابر پایینتر از انسان و گیرنده های بویایی این حشره پنج برابر کمتر از میزان این گیرنده ها در انسان است. اکنون ما کشف کردیم که توانایی شناسایی اجسام معطر در مسیرهای دیداری مگس سرکه در محیطهای مختلف مثل جنگلها، بیابانها، باغهای خانگی و بالکونها قرار دارد به حدی متفاوت است که موجب می شود این حشره در برخورد با هریک از این محیطها رفتارهای متفاوتی نشان دهد که این مسئله تنها می تواند با حضور حسگرهای قوی قابل توضیح باشد."

براساس گزارش ساینس دیلی، به اعتقاد این دانشمندان توانایی ویژه جهت یابی رایحه ای مگس سرکه از سیستمهای یکپارچه ای که میان دستگاههای حسگری پیچیده این حشره وجود دارد، نشات گرفته است. در حقیقت نتایج بررسیهای این محققان نشان می دهد که سیگنالهای معطر، منعکس کننده های قوی ثبات دیداری را فعال کرده و با این روش امکان ردیابی منبع رایحه اشتها آور را برای مگس سرکه فراهم می کنند.

نتایج این تحقیقات که در تازه ترین شماره مجله Current Biology منتشر شده است، نشان می دهد که مگس سرکه از یک دنیای مجازی که این دانشمندان عنوان "بودیداری" (smellivision) را برای آن برگزیده اند، برخوردار است. این حشره با کمک این دنیای مجازی می تواند مسیر رایحه را دنبال کند.

پیش از این محققان دریافته بودند که نورونهای دستگاه عصبی مگس سرکه به حرکات پیرامون دورنمای خود حساسس هستند. اکنون این دانشمندان کشف کردند که قدرت بینایی دورنمایی مگس سرکه در نگاه به دنیا برای ردیابی رایحه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

به گفته این محققان، اطلاعات به دست آمده از این تحقیقات می تواند در ساخت نرم افزاری که برای شناسایی فاصله دقیق حضور مواد خطرناک مثل مواد منفجره، مینها و ترکیبات شیمیایی به کار می روند، مورد استفاده قرار گیرند.
http://www.mehrnews.com

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=red][b]آفتاب پرستها با تغییر رنگ با یکدیگر حرف می زنند [/b][/color]
پژوهشگران استرالیایی کشف کردند که برخلاف تصور آفتاب پرستها که توانایی تغییر رنگ خود را دارند، این تغییر رنگ را برای استتار خود در طبیعت و فرار از دست حیوانات شکارچی انجام نمی دهند بلکه از این روش برای برقرار ارتباط با همدیگر استفاده می کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه ملبورن استرالیا که نتایج کشف شگفت انگیز خود را در مجله " PLoS Biology" منتشر کرده اند، دریافتند که برخلاف تصور رایج توانایی آفتاب پرستها در تغییر رنگ در کمتر از چند ثانیه به دلیل استتار در طبیعت به منظور فرار از دست حیوانات شکارچی نیست، بلکه این سوسمارهای کوچک در فرایند تکاملی خود از این قابلیت در برقراری ارتباط با همنوعان خود استفاده می کنند.

خاصیت تغییر رنگ این خزندگان در سلولهای متخصصی حضور دارد که زیر پوست شفاف واقع شده اند. این سلولهای تغییر رنگ دهنده نه تنها برای سازگاری با محیط مورد استفاده قرار می گیرند بلکه برای بیان حالتهای احساسی جانور، مثل ترس و یا خشم در مواجهه با افراد دیگر قبل و در زمان نبردها نقش کلیدی ایفا می کنند.

در حقیقت این توانایی شگفت انگیز یک فاکتور تکاملی در حیات آفتاب پرست است که در راستای نیاز به برقراری ارتباط با همنوعان خود شکل گرفته است.

این دانشمندان به منظور دستیابی به این نتایج، رفتار گونه های مختلف این جانور را مورد بررسی قرار دادند. در این آزمایش، عادات رفتاری دو آفتاب پرست نر که یکی از آنها در مقابل دیگری ایستاده بود، مطالعه شد.

موقعیت این آفتاب پرستها به گونه ای بود که محققان می توانستند حالت تغییر رنگ و ارتباط این توانایی را با رفتارهای شخصی، نیاز به استتار و ارتباط تکاملی بین گونه ای مشاهده کنند.

در این بررسیها مشاهده شد که تغییر رنگ به طور پر قدرتی با سیگنالهای مستقیمی که به آفتاب پرستهای دیگر برای برقراری ارتباط ارسال می شود ارتباط دارد.
http://www.mehrnews.com

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=red][b]رایانه کوچکی در تشخیص غذا به کرم کمک می کند [/b][/color]
دانشمندان آمریکایی مکانیزم رایانه ای کوچکی را در کرم کشف کردند که این جاندار ابتدایی را به سوی یک غذای خوش طعم هدایت می کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه اورگان در کرم نوعی رایانه حسی را کشف کرده اند که به کرم می گوید کجا به دنبال غذای خوش طعم بگردد.

نتایج این تحقیقات که در مجله "نیچر" منتشر شده است نشان می دهد که در کرم دو نوع نورون حسی شیمیایی وجود دارد که همراه باهم عمل می کنند و می توانند رفتار جستجوی غذا را در این جاندار ابتدایی تنظیم کنند.

نورون سمت چپ "قطع کننده" فعالیت را کنترل کرده و نورون سمت راست این "قطع کننده" را خاموش می کند.

این محققان اصطلاح نورونهای ASE (اشارات حسی رقابت آمیز) را برای این دو حسگر شیمیایی برگزیده اند. ASE در کرمها عملکردی مشابهی حس بویایی و حس چشایی در حیوانات تکامل یافته تر دارد.

در این بررسیها، این نورونهای حسی شمیایی با کمک تکنیکهای مهندسی ژنتیک به یک پروتئین فلورسانت مجهز شدند که رنگ را برپایه فعالیت نورونی تغییر می دهد.

به این ترتیب این دانشمندان کشف کردند زمانی که در این رایانه حسی تجمع نمک بزاق زیاد می شود و اشتهای زیاد کرم را نشان می دهد، رنگ این پروتئین فلورسانت از آبی به زرد تغییر می کند و به نورون سمت چپ علامت می دهد اما زمانی که این تجمع کاهش می یابد نورون سمت راست فعال می شود.

این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "ما در داخل بدن کرم یک رایانه پیشرفته کوچک را کشف کردیم. این رایانه بعضی از محاسبات ساده را انجام می دهد و رقم تغییر در شدت طعمهای مختلف را ارزیابی می کند. کرم از این اطلاعات برای یافتن غذا استفاده می کند."

این کشف می تواند به درمان 200 هزار فردی که همه ساله در آمریکا به دلیل کاهش حس چشایی، بویایی و درک طعم غذاها به پزشک مراجعه می کنند کمک کند.
http://www.mehrnews.com

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=red][b]کشف تاثیر زهر زنبور عسل در درمان MS توسط محققان ایرانی [/b][/color]
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم گفت: تازه ترین یافته های یک تحقیق نشان می دهد که زهر زنبور عسل در درمان بیماری MS موثر است.
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمد نبیونی با بیان این خبر افزود: این تحقیق در مرکز تکثیر و پرورش جانوران آزمایشگاهی دانشگاه تربیت معلم کرج صورت گرفته و نتایج آن برای ارائه در کنفرانس "طب تکمیلی" در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پذیرفته شده است.

مجری و سرپرست این تحقیق اضافه کرد: در اجرای این تحقیق، بیماری MS به موش های صحرایی نژاد "ویستار" القا شد و سپس تاثیر زهر زنبور عسل روی این موشها مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر محمد نبیونی افزود: در بیماری MS بیمار با تخریب سیستم عصبی رو به رو و منجر به تخریب "غلافهای میانی اعصاب ملینی " می شود.

وی ادامه داد: بر اساس این تحقیق، غلافهای میانی اعصاب ملینی با تاثیر زهر زنبور عسل شروع به بازسازی و ترمیم کردند.

نبیونی خاطرنشان کرد: این تحقیق بیانگر آن است که زهر زنبور عسل می تواند در درمان بیماری MS مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: این تحقیق یکی از بخش های طرح تحقیقاتی جامع "تاثیرات بیولوژیک زهر زنبور عسل" است که تاثیر زهر این حشره بر درمان بیماریهای دیگر نیز در دست تحقیق و بررسی است.

این طرح تحقیقاتی توسط "ساره رجبی" دانشجوی کارشناسی ارشد رشته سلولی تکوینی و با راهنمایی دکتر نبیونی به مدت یک سال در مرکز تکثیر و پرورش جانوران آزمایشگاهی دانشگاه تربیت معلم به نتیجه رسیده است. مرکز تکثیر و پرورش جانوران آزمایشگاهی اردیبهشت ماه سال گذشته در پردیس دانشگاه تربیت معلم گشایش یافت.

http://www.mehrnews.com

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون برادر مالک گرامی خسته نباشی.

درباره فواید نیش زنبور عسل اخبار زیادی هست و با این کشف جدید هم راه برای درمان بیماری ام اس هموارتر میشه که خبر امیده دهنده ای است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سعيد جان قابلي نداشت اميدوارم دوستان استفاده وافر را ببرند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.