hamid007

علت عدم نوسازي ناوگان هوايي مسافري ايران

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با اينكه تحريمها علت اصلي عدم نوسازي ناوگان هوايي ايران اعلام ميشه اما با توجه به اين علل به نظر ميرسه علت اصلي چيز ديگري بايد باشد:
1-هواپيمايي با سن بيشتر از 6 سال به ايران قابل فروش است حتي اگر توليد بويينگ باشد.
2-هواپيماهاي ايرباس در حال حاضر با موتور رولزرويس توليد مي شوند كه ايران تحريم نيست.
3-هواپيماهاي روسي مناسب و نو مانند توپولف 204 و 214 در دسترس است كه با اويونيك غربي هدايت مي شوند.

حالا به نظر شما علت عدم نوسازي ناوگان هوايي ايران چيست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست عزیز !!

این بحث خیلی پیچیده است!! یعنی به همین راحتی ها نمیشه در موردش بحث کرد!!

اولا در دولت های قبلی کارهایی صورت گرفت اما به دلایلی به طور تمام انجام نشد!! مثلا در دولت پیشین یه قرارداد انگار با فرانسه امضا شد!! اما فرانسوی بعدا از زیرش شونه خالی کردن!! ولی عزم این دولت جزمه جزمه!! نمونه اش هم انشالله تا چند سال آینده کارخانه مونتاژ توپولف 307 در آذربایجان غربی با مشارکت جمهوری داغستان روسیه به بهره برداری می رسه!!

دوما شما که میگی ما از طرف فلان شرکت تحریم نیستیم!! ولی چون از طرف بیشتر شرکت ها تحریمیم پس تنها می مونه چند تا شرکت معدود که اونا هم چون می دونن ما تحریمیم پس قیمتهای سرسام آوری رو پیشنهاد می دن!! که میشه با پول یکی دو تا از اون هواپیماها در حالت عادی ده تا هواپیما خرید!!

سوما ما که داریم از روسها هواپیما می خریم که برادر من!!

:lol:

چهارما(چه شود) مسئولان بیشتر علاقه دارن که به توان داخلی تکیه کنن !! مثل تولید هواپیمای ایران 140 مسافری چون هم هزینه اش کمتره هم دیگه نمی خوان منت این و اون رو بکشن!!

آها راستی منظورت از نوسازی چیه؟؟ منظورت اینه که هر چی هواپیما داریم بریزیم دور و چند تا نو بیاریم؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دوست عزیز !!

این بحث خیلی پیچیده است!! یعنی به همین راحتی ها نمیشه در موردش بحث کرد!!

اولا در دولت های قبلی کارهایی صورت گرفت اما به دلایلی به طور تمام انجام نشد!! مثلا در دولت پیشین یه قرارداد انگار با فرانسه امضا شد!! اما فرانسوی بعدا از زیرش شونه خالی کردن!! ولی عزم این دولت جزمه جزمه!! نمونه اش هم انشالله تا چند سال آینده کارخانه مونتاژ توپولف 307 در آذربایجان غربی با مشارکت جمهوری داغستان روسیه به بهره برداری می رسه!!

دوما شما که میگی ما از طرف فلان شرکت تحریم نیستیم!! ولی چون از طرف بیشتر شرکت ها تحریمیم پس تنها می مونه چند تا شرکت معدود که اونا هم چون می دونن ما تحریمیم پس قیمتهای سرسام آوری رو پیشنهاد می دن!! که میشه با پول یکی دو تا از اون هواپیماها در حالت عادی ده تا هواپیما خرید!!

سوما ما که داریم از روسها هواپیما می خریم که برادر من!!

:lol:

چهارما(چه شود) مسئولان بیشتر علاقه دارن که به توان داخلی تکیه کنن !! مثل تولید هواپیمای ایران 140 مسافری چون هم هزینه اش کمتره هم دیگه نمی خوان منت این و اون رو بکشن!!

آها راستی منظورت از نوسازی چیه؟؟ منظورت اینه که هر چی هواپیما داریم بریزیم دور و چند تا نو بیاریم؟؟[/quote]

براي من خيلي جالب بود كه بعد از خطوط هوايي تونس ايرانيها كهنه ترين خطوط هوايي را دارند.
برخلاف اين چيزي كه در ايران اعلام ميشه ميانگين عمر خطوط هوايي ايران بالاي 26 سال هست.
ماهان هم كه اين همه اداي به روز بودن در مياره 28 سال عمر داره به طور ميانگين!!!

در مورد ايران 140 كه همون انتونوف 140 هست هم بايد بگم با اينكه هيچ جايي از اين هواپيما به گستردگي استفاده نميشه ما براش برنامه وسيع داريم.
ايران 140 هواپيمايي كه كلاس كم مسافر رو پوشش ميده و جاي حتي فوكر 100 رو هم نمي تونه بگيره چه برسه به ايرباس 300 310 320 و يا 727 و 747

در مورد اينكه به ايران قيمت بالا ميدن هم زياد مطمئن نباشيچون پيشنهادهاي خوبي به ايرانيها از حتي امارات و لوفت هانزار رسيده
اين دو خط هوايي جوانترين خطوط هوايي جهان هستن و زود هواپيماهاي خود را عوض مي كنن
ولي ما استقبال نكرديم چون ترجيح ميديم خطر كنيم با 707 با 40 سال عمر

پارسال با آسمان رفته بودم مشهد
افتخارشون اين بود كه اين هواپيما بويينگ 727 توليد 1980 هست!!!
رجيستر هواپيما هم EP-ASC بود.

در سه چهار سال اخير ما فقط توپولف 154 و تعدادي ايرباس 310 و 320 و ام دي 83 گرفتيم
كه همه هم بالاي 12 سال عمر دارن.

جالبه كه خطوط هوايي ما حتي سعي نكردن هواپيماي مناسب تهيه كنند.

فكر كنم با توجه به پول زيادي كه براي نوسازي لازمه بهتره خود دولت وارد بشه. يعني بايد وارد بشه
به جاي اين همه خط و نشون كشيدن براي همه دنيا با ساحهاي زنگ زده روسي و كپي چيني
بهتره كمي به فكر رفاه مردم هم باشيم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
راستش من تو مباحث هوانوردی غیر نظامی زیاد معلومات ندارم اما نکته ای به ذهنم میرسه در ارتباط با علوم نظامی هست که کشورهای صاحب فناوری ساخت هواپیمای مسافربری قبل اون صاحب فناوری ساخت بمب افکن و ترابری و گلایدر ... بودن و از رو طرحهای نظامی هواپیماهای مسافربری اولیه ساخته شد و الان هم هر دو صنعت مکمل همدیگه هستن مثلا 747 ترابری و مسافربری و سوخت رسان که از یه طرح واحد و با مشارکت شرکتهای نظامی طراحی شده.

الان که ایران در تحریم هست و امکان خرید هواپیمای غربی نو رو نداره و هواپیماهای روسی هم از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست به نظر میرسه این قفل رو وزارت دفاع بتونه باز کنه با کار رو هواپیماهای بزرگ که بعد ساخت اولین نمونه های نظامی چند سال بعدش امکان ساخت مسافربری رو پیدا میکنیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]در مورد اينكه به ايران قيمت بالا ميدن هم زياد مطمئن نباشيچون پيشنهادهاي خوبي به ايرانيها از حتي امارات و لوفت هانزار رسيده
اين دو خط هوايي جوانترين خطوط هوايي جهان هستن و زود هواپيماهاي خود را عوض مي كنن
ولي ما استقبال نكرديم چون ترجيح ميديم خطر كنيم با 707 با 40 سال عمر [/quote]

دوست عزیز

از کجا خبر این استقبال رو دارید؟ از کجا میدونید لوفت هانزا حاضر شده هواپیماهای جوان خودش رو به ما بده ؟ و اگر این اطلاع شما موثق هست به چه قیمتی ؟ به قیمت هواپیما نو ؟؟؟پ
اطلاعات بنده چیز دیگه ای هست. بعضی از شرکتهای هواپیمایی چون ...... بخاطر ترس از قانون داماتو حاضر نشدن هواپیما به ایران کرایه بدن چه برسه به فروش هواپیمای جوان.
این دوستان عزیزی که شما میفرمائید چرا حاضر به فروش قطعات هواپیمای مسافربری نشدند ؟؟؟


[quote]فكر كنم با توجه به پول زيادي كه براي نوسازي لازمه بهتره خود دولت وارد بشه. يعني بايد وارد بشه
به جاي اين همه خط و نشون كشيدن براي همه دنيا با ساحهاي زنگ زده روسي و كپي چيني
بهتره كمي به فكر رفاه مردم هم باشيم[/quote]

اولا فعلا دنیا هست که برای ایران عزیزمون خط و نشون میکشه. دوما این سلاحهای به قول شما زنگ زده چه ارتباطی به بحث هواپیماهای مسافربری و لزوم نوسازی؟؟؟

و این تاپیک رو منتقل نکرده بودم بخاطر عنوان عجیبی که انتخاب کردید ( علت عدم نوسازی ..... )

طرح این سوالات باید بیشتر فنی باشه تا طعنه زنی و سیاه نمایی .....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
باور كنين من منظوري ندارم
ولي شما در شان ايران مي دونين كه ايران وضعيتش با تونس يكسان باشه!!!!!
بسياري از كشورهاي افريقايي هم وضعيت بهتري به لحاظ هوانوردي دارن
جالب اينه كه هواپيماهاي توپولف 154 روسي كه ما خريد كرديم از طريق بيمه انگليسي حامي بيمه ايران فقط 5 ميليون دلار ارزشگذاري شدن!!!
به نظر من جا داره كه به اين موضوع جدي توجه بشه
الان هزينه نگهداري اين هواپيماها هم ديگه توجيه نداره
سازه خسته اويونيك قديمي و ....
جالبتر اين بود كه ما تازه داريم سنت كرايه كردن هواپيمهاي روسي قديمي رو به عنوان استاندارد جا مي ندازيم...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين لينكها مربوط به هواپيمايي هاي مربوط به ايران هست:

ايران اير

http://www.airfleets.net/ageflotte/Iran%20Air.htm

ماهان

http://www.airfleets.net/flottecie/Mahan%20Air.htm

اسمان

http://www.airfleets.net/ageflotte/Iran%20Aseman%20Airlines.htm

دقت كنيد كه هواپيماي توپولف 154 در ليست نيست.


بعد هم با اين ايرلاينها مقايسه كنين:

امارات

http://www.airfleets.net/ageflotte/Emirates.htm

لوفت هانزا

http://www.airfleets.net/ageflotte/Lufthansa.htm

ايرفرانس

http://www.airfleets.net/ageflotte/Air%20France.htm

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]باور كنين من منظوري ندارم
ولي شما در شان ايران مي دونين كه ايران وضعيتش با تونس يكسان باشه!!!!!
بسياري از كشورهاي افريقايي هم وضعيت بهتري به لحاظ هوانوردي دارن
جالب اينه كه هواپيماهاي توپولف 154 روسي كه ما خريد كرديم از طريق بيمه انگليسي حامي بيمه ايران فقط 5 ميليون دلار ارزشگذاري شدن!!!
به نظر من جا داره كه به اين موضوع جدي توجه بشه
الان هزينه نگهداري اين هواپيماها هم ديگه توجيه نداره
سازه خسته اويونيك قديمي و ....
جالبتر اين بود كه ما تازه داريم سنت كرايه كردن هواپيمهاي روسي قديمي رو به عنوان استاندارد جا مي ندازيم...[/quote]

دوست عزیز

باور میکنم ولی ایکاش ابتدا اونو به توپ و. تانک زنگ زده ارتباطی نمی دادید.
چرا این تاپیک رو به محلی برای مقایسه هواپیماهای مسافربری شرق و غرب تبدیل نکنیم که بحثی جالب توجه بشه و دوستان صاحب نظر هم شرکت کنند.
در اینصورت مساله از حالت سیاسی خارج میشه و تبدیل به بحث فنی خواهد شد.

حال از شما میپرسم با توجه به جغرافیای ایران و وضعیت اب و هوائیش کدوم هواپیمای مسافربری گزینه مناسبی هست ؟
ایا ایران -140 جوابگوی مسافرتهای کوتاه مدت داخلی نخواهد بود ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]باور كنين من منظوري ندارم
ولي شما در شان ايران مي دونين كه ايران وضعيتش با تونس يكسان باشه!!!!!
بسياري از كشورهاي افريقايي هم وضعيت بهتري به لحاظ هوانوردي دارن
جالب اينه كه هواپيماهاي توپولف 154 روسي كه ما خريد كرديم از طريق بيمه انگليسي حامي بيمه ايران فقط 5 ميليون دلار ارزشگذاري شدن!!!
به نظر من جا داره كه به اين موضوع جدي توجه بشه
الان هزينه نگهداري اين هواپيماها هم ديگه توجيه نداره
سازه خسته اويونيك قديمي و ....
جالبتر اين بود كه ما تازه داريم سنت كرايه كردن هواپيمهاي روسي قديمي رو به عنوان استاندارد جا مي ندازيم...[/quote]

دوست عزیز

باور میکنم ولی ایکاش ابتدا اونو به توپ و. تانک زنگ زده ارتباطی نمی دادید.
چرا این تاپیک رو به محلی برای مقایسه هواپیماهای مسافربری شرق و غرب تبدیل نکنیم که بحثی جالب توجه بشه و دوستان صاحب نظر هم شرکت کنند.
در اینصورت مساله از حالت سیاسی خارج میشه و تبدیل به بحث فنی خواهد شد.

حال از شما میپرسم با توجه به جغرافیای ایران و وضعیت اب و هوائیش کدوم هواپیمای مسافربری گزینه مناسبی هست ؟
ایا ایران -140 جوابگوی مسافرتهای کوتاه مدت داخلی نخواهد بود ؟[/quote]

پرواز اصولا در كلاسهاي مختلف دسته بندي ميشه
مثلا" يا بر اساس نياز مسافر، مسافت و يا سطح رفاهي پرواز

براي مثال خطوط هوايي لوفت هانزا و اتريش و ايران اير با توجه به كمبود مسافر در برخي زمانها در حين پرواز برگشت به ايران
اقدام به ادغام بليطها مي كنن و يا هواپيمايي كوچ انتخاب مي كنن كه توجيه اقتصادي داشته باشه
مثلا شما اگه در فرودگاه اما دقت كرده باشين اغلب هواپيمايي هاي خارجي با هواپيماهاي كوچك و متوسط حضور دارن چون مسافر كمه
بيشتر ايرباس 320 318 بويينگ 767 و 757 مي بينين

يا بر ساس مسافت كلاس مسافرت تعيين ميشه
مثلا هواپيمايي امارات پرواز مستقيم دوبي تورنونتو داره كه با ايرباس 340 صورت مي گيره
حتي 747 هم نميتونه يكسره به اين مسافرت بره و فقط كار ايرباس 340 هست كه بلندپروازترين هواپيماي مسافري جهان هست

يا بر اساس سطح رفاهي مسافر
مثلا داخل هواپيماييكه شما تشريف مي برين كلاس رجه يك تا سه ممكن وجود داشته باشه
كه به كلاس درجه سه كلاس اقتصادي و به كلاس درجه يك بيزينس كلاس مي گن

حالا دقت كنين كه ايران 140 مناسب كدام پروازهاست.

انتونوف 140 هواپيمايي از نوع تروپوبراپ هست كه سرعت كروزي معادل 600 كيلومتر در حالت حداكثر بهش ميده
پس از نظر سرعت 30 درصد كمتر از رقباي جت توربوفن هست.
تعداد مسافر در حالت بيشينه 70 نفر هست.
برد هم در حالت بيشينه برابر 2000 كيلومتر

با اين احتساب فقط انتونوف براي جايگيزيني هواپيماهاي اي تي آر 72 اسمان مناسب هست كه بيشتر
در پروازهاي شمال و شمال غرب ايران مورد استفاده قرار مي گيره.

به اضافه اينكه يك موردي خيلي مهم هست كه پروازهاي داخلي ما معمولا شلوغ هستن و پرواز با 70 نفر
در مصرف سوخت، تعمير و نگهداري، ... خيلي اقتصادي نيست.

با يك براورد ساده براي كشوري مانند ايران هواپيماهاي زير مورد نياز هست:

-برد كوتاه و سبك مانند انتونوف 140 و بومباردير كيو 400
-كلاس متوسط مانند بويينگ 767 و ايرباس 320 و
330
-كلاس برد بلند و سنگين مانند ايرباس 340

معادلهاي روسي مناسب هم داريم

اين لينكها رو ببينين:

ايلوشين 96

http://en.wikipedia.org/wiki/Ilyushin_Il-96


ايلوشين 114

http://en.wikipedia.org/wiki/Ilyushin_Il-114

توپولف 204

http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-204

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من شنیدم با یک بار اورهال کردن دیگه چیزی به اسم سن و سال وجود نداره
البته از زبون وزیر راه و ترابری شنیدیم تو اخبار :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حمید جان
حالا شد یک بحث فنی و مقایسه ای.
پس به نظر شما ایران 140 گزینه مناسبی نبوده ؟ با توجه به شرایط تحریمها و قیمت و هزینه نگهداری کدوم گزینه به صرفه تر هست ؟ ( چند تا نام بردید ولی ایا همه موارد رو به ایران خواهند فروخت؟ )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با اون قیمت و تو این شرایط بهتر از ایران 140 آخه چی بود

تازه ایران 148 داره می یاد شایدم ایران 204 هم بیاد!!

تونس هم 747 اورهال می کنه

دوستان دلیل نمی شه وقتی چیزی رو نمی بینیم یا نمی دونیم بگین نیست و وجود نداره

الان داره پایه های یک صنعت هوایی مدرن و جهانی تو ایران زده می شه صداش داره می یاد!

ما باید میزان رشد و پیشرفتمون رو نسبت به دیگرانی که مثل خودمون هستند بسنجیم نه محصولی که حاصل عناصری سست و وابسته رژیم پیشین هست(منظور عدم توجه به تولید داخلی در عصر طاغوته)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]من شنیدم با یک بار اورهال کردن دیگه چیزی به اسم سن و سال وجود نداره
البته از زبون وزیر راه و ترابری شنیدیم تو اخبار :lol:[/quote]

پس به نظرتون چرا همه ايرلاينهاي دنيا اقدام به نوسازي مي كنند؟
تا حدي مفهوم كلي حرفتون صحيحه اما با كلي داستانها

در حالت كلي تاريخ توليد يك هواپيما معيار نو كهنه بودن نيست
مثلا يك هواپيما در سال 1980 توليد شده ولي خيلي كار نكرده و ممكنه از يك هواپيمايي كه در سال 2000 توليد شده عمر پروازي و ساعت كاركرد كمتري داشته باشه

پس مهم اينه كه ساعت كاركرد هواپيما چقدر هست.
يعني هواپيما چند ساعت از تاريخ توليد پرواز كرده

يك فاكتور ديگري كه مهم هست بحث ساعات پروازي بين اورهال كلي هواپيماست
مثلا به فرض مي گيم هر 5000 ساعت يك اورهال كلي مي كنيم و يا تعمير اساسي بشه

خوب پس اگه دقت كنين حرف وزير راه مربوط به اورهال بين دوره پروازي است نه عمر پروازي يك هواپيما به صورت كلي

متاسفانه در كشور ما هم هواپيماها تاريخ توليد قديمي دارن
هم عمر پروازي بسيار بالا
هم زمانهاي اورهال كلي طولاني
يعني قوز بالا قوز

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]حمید جان
حالا شد یک بحث فنی و مقایسه ای.
پس به نظر شما ایران 140 گزینه مناسبی نبوده ؟ با توجه به شرایط تحریمها و قیمت و هزینه نگهداری کدوم گزینه به صرفه تر هست ؟ ( چند تا نام بردید ولی ایا همه موارد رو به ایران خواهند فروخت؟ )[/quote]

ايران 140 گزينه خوبي براي دست گرمي در زمينه هواپيمايي غير نظامي در اين بحثي نيست.
ايران هم بايد در اين راه خسارت بده اشتباه كنه و ... مثل همه دنيا كه كلي گند زدن تا ادم شدن

خريد هواپيما خيلي پيچيده است. البته كل فناوريهاي با توليد كم اين مدلي هستن.
شما نميتوني صبح بيدار بشي بري سر كوچه پول بدي هواپيما بخري
بايد سفارش بدي بسازن
حالا اين سفارش بسته به نوع هواپيما ممكنه بين 2-6 سال در نوبت بمونه

برخي از علل نوسازي هواپيماها طراحي قديمي هواپيماست كه ريشه اي بوده
و قابل حل كردن نيست
مثلا سر و صداي وحشتناك 727 در كل دنيا معروفه در حاليكه هواپيماي كوچكي هست
يا اشكالاتي كه در نحوه فرامين پروازي و ابزارهاي هدايت هواپيماست در دهه اخير زير و زبر شده كه ما محروميم

فقط يك چيزي براي من جالبه و براش جواب پيا نكردم
خطوط هوايي روسيه كه بزرگترين اون ائروفلوت هست داره بيشتر از ايرباس استفاده مي كنه
تعداد توپولف ها و ايلوشين هاي خط هوايي اصلي روسيه خيلي كمتر از ايرباس هست

چرا ؟ مشكل ايميني هست؟ تعمير نگهداري؟ مصرف سوخت؟
نمي دونم

بهترين كيسها براي ايران اين هواپيماهاست

اول از همه ايرباس 318 واقعا" پشت طراحي ساده اين هواپيما شاهكاري است كه همتا نداره
هواپيمايي كوچك مناسب مسيرهاي كوتاه و كم مسافر

دوم ايرباس 320 كه بعد از بويينگ 737 (با 7000 تيراژ توليد!!!) پر فروشترين هواپيماي دنياست و تا حالا حدود 3500 فروند از اون ساخته شده
مناسب براي همه گونه پروازهاي منطقه اي و بين المللي تا حيطه اروپا و هند و چين

تعدادي 747 نسخه 400 براي كارگو كه مي تونه چند سال ساخت هم باشه مثل اينهايي كه از بلواسكاي گرفتيم

اگه هم پولمون زيادي كرد مي تونيم به ايرباس 340 فكر كنيم
خداييش خيلي سطحش بالاست.

خريد ايرباس 380 هم حماقت محضه!
امارات و كنتاس و سنگاپور و ايرفرانس به غلط كردن افتادن

خداييش اين 380 خيلي بزرگ و پيشرفته است ولي هزينه بالاي اون كمر ايرلاينها رو شكسته

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.