jackturbo

سامانه جدید ضد حملات تروریستی بر روی هواپیماهای تجاری

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

وقتي با يك خط هوايي تجاري مسافرت مي كنيد ممكن است به فكر شما خطور نكند كه با يك موشك زمين به هوا مورد اصابت قرار گيريد، ولي شايد تعجب آور باشد كه اين كار با موشك ضد هواپيماي مادون قرمز كه بر دوش حمل مي شود و به مبلغ ناچيز 5000 دلار در نقاط بحران ساز سرتاسر دنيا بفروش مي رسد، دهها بار در سالهاي اخير اتفاق افتاده است. به محض اين كه چنين موشكي شليك مي شود، با سرعتي دو برابر سرعت صوت بطرف هدفش حركت مي كند و بنابراين رويارويي با آن بايد به طور اتوماتيك و آني باشد و اين ما را به سيستم Guardian (محافظ) متعلق بهNorthrop Grumman سوق مي دهد. اين غلاف ظاهراً بدون اسم، دفاع موشكي ليزري 360 درجه اي را از خطوط هوايي به مبلغ كل يك دلار براي هر مسافر در طول عمر خدمتي هواپيما فراهم مي كند.
طبق آمار فدراسيون دانشمندان آمريكا، سيستمهاي دفاع هوايي قابل حمل توسط نفر (MANPAD ها، يا موشكهاي هدايت شونده ضد هواپيما كه بردوش حمل مي شوند) تاكنون توسط تروريستها در سرتاسر دنيا باعث مرگ 1000 نفر غيرنظامي شده است. تهيه چنين سلاحهايي راحت و ارزان است و به راحتي مي توان آنها را راه اندازي و خيلي سريع شليك كرد. به محض شليك، اين موشكها به كمك يك سيستم بسيار موثر هدايتگر مادون قرمز به دنبال اثر حرارت هواپيما مي روند و مسلما هميشه اصابت با هواپيما باعث سقوط هواپيما و منجر به مرگ مي شود.
برد موثر موشكهاي هدايت شونده ضد هواپيما كه بردوش حمل مي شوند (MANPAD) بگونه اي است كه مي تواند يك هواپيماي تجاري را مورد هدف قرار داده و تا 50 مايلي اطراف فرودگاه از زير مسير پروازي هواپيما باعث سقوط آن شود- اين بدين معناست كه هواپيماهاي مسافربري در مناطق گرم سرتاسر دنيا در معرض خطر جدي قرار دارند.
به منظور حفاظت مؤثر هواپيماهاي غيرنظامي در برابر حملات با موشكهاي هدايت شونده ضد هواپيما كه بردوش حمل مي شوند ( MANPAD)، پيمانكار وزارت دفاع آمريكا، Northrop Grumman، يك دستگاه دفاع موشكي خودكار و مقرون به صرفه را توليد نموده كه مي تواند در زير هر هواپيماي مسافربري بسته شود و بطور خودكار و مطمئن تهديدات موشكي را از هر نقطه روي زمين خنثي نمايد.
سيستم GUARDIAN براساس سيستم اقدام متقابل، مادون قرمز و قابل هدايت AN/AAQ-24 NEMESIS است كه به عنوان پيشرفته ترين دستگاه موجود دفاع موشكي نصب شده بر روي هواپيما شناخته مي شود كه مي تواند با جديدترين تهديدات موشكي هدايت شونده مقابله نمايد.
به محض اينكه سيستم GUARDIAN به هواپيما متصل شده و فعال شود، پيوسته فضاي زير هواپيما را به منظور شناسايي تهديدات اسكن مي كند. چنانچه تهديد يا تهديداتي توسط سيستم شناسايي شود، ردگيري مي شوند تا سيستم تاييد نمايد كه اين تهديدات، موشكهاي هدايت شونده هستند. دراين مرحله، يك ليزر بي ضرر براي چشم، سيگنال بازدارنده را ارسال مي نمايد كه سيستم هدايت مادون قرمز موشك را برهم زده و موشك را از هواپيما دور مي نمايد.
NEMESIS و فن آوري بازدارنده ليزري چند بانده در پشتيباني سيستم GUARDIAN، آزمايش گسترده و بسيار موفقيت آميزي را پشت سر گذاشته است كه شامل بيش از 100 مورد شليك موشك واقعي در عمليات هاي جنگي هوايي بوده كه موفق به اصابت با هواپيماهاي نظامي آمريكايي، انگليسي، استراليايي و دانماركي نشده است.
هفته گذشته Northrop Grumman اعلام كرد كه سيستم GUARDIAN بطور كامل تست شده، توسط سازمان فدرال هوايي (FAA ) مورد تأييد قرار گرفته و آماده بهره برداري در ناوگان خطوط هوايي در سرتاسر دنيا مي باشد. هزينه طول عمر كامل اين سيستم كه شامل نصب، تعمير و نگهداري، بازكردن و امحاء است براي هردستگاه كمي كمتر از يك ميليون دلار آمريكا مي باشد- ولي با درنظر گرفتن عمر 20 ساله هواپيمايي كه اين سيستم از آن محافظت مي كند، اين هزينه به حدود يك دلار براي هر مسافر كاهش مي يابد، يا تقريبا هزينه يك پاكت آجيل و يك ليموناد. شما كداميك را در اولويت قرار مي دهيد؟
[align=center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_9019_3040843318.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_9019_3040843304%281%29.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_9019_3040843141.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/9019_3040843207.jpg[/img][/align]

لطفا" تصاویر را به گالری منتقل کنید با تشکر.

[url=http://www.hesa.ir/ShowPage.aspx?page_=article&lang=1&tempname=hesa2&sub=0&PageID=6&PageIDF=1]منبع[/url]




[color=brown]
عكسها به گالري سايت انتقال يافت .

Babakim1[/color]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در مورد هواپيما هاي جنگي سيستمهاي مشابه به چه صورت عمل ميكنن؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]در مورد هواپيما هاي جنگي سيستمهاي مشابه به چه صورت عمل ميكنن؟؟[/quote]

در مورد هواپیماهای جنگی برای موشک های حرارتی شلیک شده از اغتشاش گر ها گرمایی یا flare استفاده می شود

http://www.vojsko.net/photo/letecka/stihaci/f-14_03_flare.jpg

اما در مورد موشک های راداری که بعد از قفل و رهگیری شلیک می شوند برای شکستن قفل آنها از اغتشاش گرها راداری استفاده می شود که اصطلاحا" chaf نام دارد
همانطور که پیش از این نیز اشاره شد سیستم chaff تشکیل شده است از یک شلیک کننده که کارتریج هایی را پرتاب می کند. این کارتریج ها در فاصله مشخصی از سایت مورد حفاظت منفجر می شوند و تعداد بیشماری دیپل کوچک را در محیط پراکنده می سازند. ابر ناشی از این دیپل ها سیگنال های رادار دشمن را به عقب برمی گرداند و یا متفرق می سازد. پس از شلیک chaff رادارهای جستجوی دشمن ( Search Radar ) دشمن با تقریب خوبی از کار می افتند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
1-flare=باريكه و chaff=شراره
2-براي خنثا كردن اثر شراره ها .موشك هاي گرماياب علاوه بر جستو جوي امواج فروسرخ امواج فرا بنفش را هم تعقيب ميكنند و اين طوري مي تونند از دست اين فريب دهنده ها راحت بشن
3-بابا جك توربو با اين توضيحي كه درباره ي باريكه دادي من هم كه ميدونستم چيه هنگ كردم راحت بگو يه نوار هايي از جنس فلز و معمولا آلومينيوم كه امواج راداريو بازتابش ميكنند و ....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته این خبر فکر کنم مال 1 سال پیش هست . ولی ارزش بحث کردن رو داره .

اکثر هواپیما های امروزی به سیستم های حرارات یاب در حال تجهیز هستند البته فعلا در هواپیما های بوئینگ این مسئله در حال تست هست و قرار تا سال 2012 تمام هواپیما های بوئینگ به سیستم حرارت یاب مجهز بشند .

سیستم حرارت یاب از نوع BL/447 هست که اساسا برای جلوگیری از تصادفات هوایی هست . و اساس می تونه بین 20 تا 80 کیلومتر رو اسکن قوی بکنه . عملا این کار برای در جریان قرار دادن خلبان از وضعیت هواپیما های اطراف هست و در صورتیکه خلبان احساس کنه هواپیمایی در نزدیکی در حال نزدیک شدن هست و احتمال برخورد هواپیما ها با یکدیگر وجود داره ، واکنش سریع رو نشون بده . البته سیستم هایی به نام MJN بر روش نصب شدند که اساسا حکم یک هشدار دهنده رو داره و شاید قبل از خلبان این سیستم متوجه برخورد احتمالی بشه .

سعی شد در این سیستم برد رو افزایش بدند تا خلبان زمان بیشتری برای ارتباط با برج مراقبت و واکنش سریع داشته باشه ولی دیدن که به صرفه نیست و اگر بخوان برد این سیستم حرارات یاب رو افزایش بدند نمی تونن به تعداد زیاد ازش تولید کنند .

این هم یکی از تولیدات مهم صنعت هوانوردی بود که گفتم شاید مفید باشه .

ولی برگردیم به بحث خودمون . با اختراع هر دستگاهی که در یک هواپیما جا می گیره ، تحولی در آموزشی یک خلبان انجام می شه . هم اکنون خلبانانی که قراره بر روی چنین هواپیما هایی پرواز کنند ، باید دوره های آموزشی و ویژه اسکنین و ترکینگ و اتک رو فرا بگیرند که در واقع می شه یک دوره نظامی .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.