Davood

Hypersonic X-43A

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=center]تصویر[/align]

از زمان ايده‌هاي پروازي لئوناردو داوينچي تا موفقيت ساخت هواپيما به دست برادران رايت و بقيه طلايه‌داران اين صنعت، مهندسان هوا فضا اكنون دست به ساخت موجودات پرنده‌اي زده‌اند كه حتي تصورش را هم نمي‌شدكرد.

مردم در اين زمان و اين قرن عجيب، به دنبال سفرهاي تجارتي، نظامي و حتي سياحتي با سرعتي معادل ۱۰ برابر سرعت صوت هستند (۱۰ ماخ).

هنگامي كه ايالات متحده آمريكا از طريق تشكيل كنسرسيومي از ۳ شركت قدرتمند صنايع هوايي به نام‌هاي بوئينگ، لاكهيد مارتين و نورتروپ گرومن در انتظار تحولي در صنعت هوافضا است و به دنبال ساخت هواپيماي جنگنده آينده( FSA) و بمب‌افكن‌هاي سنگين است در جاي ديگري پروژه‌اي بي‌نظير در حال پيگيري است.

در آزمايشگاه ملي لارنس ليورمور گروهي به سرپرستي مهندس پرستون كارتر در حال تكميل پروژه‌اي هستند كه نسل جديدي از هواپيماها را معرفي مي‌كند كه هايپرسور (HyperSoar) نام گرفته است.

تمامي طرح‌ها براي مسافرت با سرعت ۱۰ ماخ طراحي شده است؛ يعني ۳ كيلومتر در ثانيه. در اين صورت شما مي‌توانيد در زماني كمتر از ۲ ساعت در هر گوشه از اين كره خاكي حضور پيدا كنيد.

سريع‌ترين هواپيماي دنيا 72 1- SR فقط ۳ تا ۴ ماخ سرعت داشته است و از طرفي سريع‌ترين هواپيماي مسافربري دنيا به نام كنكورد است كه ۲ ماخ سرعت دارد اما هايپرسور با سرعت ۱۰ ماخ مي‌تواند در هر دو زمينه تجاري، نظامي مورد بهره‌برداري قرار گيرد.

پروژه هايپرسور هنوز روي كاغذ است و طرح‌هاي عملي آن اجرا نشده است و اين‌گونه كه به نظر مي‌رسد آخرين هدف و سخت‌ترين آن ساخت مدل مسافربري آن خواهد بود. زيرا بايد امنيت تمام مسافران با وجود اين سرعت و شيوه پرواز مخصوص لحاظ شود. اين شيوه پرواز مخصوص مانند راكت‌هايي است كه در آب شليك مي‌شوند.

هايپرسور از موتورهاي هوادم با تكنولوژي خاصي بهره مي‌برد. اين موتورها، هايپرسور را تا ارتفاع ۴۰ كيلومتري بالا مي‌برد و سپس در آن ارتفاع موتورها خاموش مي‌شوند و ادامه مسير كه حدود ۲۰ كيلومتر است، با موتورهاي خاموش صورت مي‌گيرد.

دوباره هنگامي كه به اوج رسيد كه ارتفاعي در حدود ۶۰ كيلومتر است با همان موتورهاي خاموش به سمت پايين فرود مي‌آيد و هنگامي كه داخل جو زمين شد و با كمتر شدن ارتفاع هوا چگال‌تر (فشرده‌تر) مي‌شود و نيروي بالا برنده آيروديناميكي بيشتر مي‌شود و فقط با كار كم و نيروي اندك موتور، بالا رفتن مجدد هواپيما آسان‌تر مي‌شود و اين سري اعمال (فرودها و صعودها) به صورت متناوب صورت مي‌گيرد تا هايپرسور به مقصد برسد.

در اصل در يك دوره پرواز چندين بار فرود و فراز دارد و اگر براي مثال از شيكاگو در آمريكا پرواز كند و به سمت توكيو در ژاپن پرواز كند (۱۰۱۲۳ كيلومتر) در اين پرواز ۱۸ بار فرود و فراز اتفاق مي‌افتد و كل اين پرواز مي‌تواند طي ۶۲ دقيقه انجام شود و يا از لس‌آنجلس تا نيويورك كه در حدود ۳۹۶۸ كيلومتر است را با ۵ فرود و صعود در عرض تنها ۳۵ دقيقه طي مي‌كند.

فاصله هر فراز يا صعود متوالي همان‌گونه كه در شكل مشاهده مي‌شود ۴۵۰ كيلومتر است و با چنين عملي سوخت بسيار كمتري نسبت به مسير مستقيم مصرف مي‌شود.

روزنامه همشهری

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.