sokuteasemuni

مدال شجاعت

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[b]حمله به هواپيماي مسافربري آخرين سياست دولت آمريکا در برابر ايران[/b]

فاجعه حمله و شليک موشک توسط ناو آمريکايي به هواپيماي مسافربري ايران از مهمترين موارد نقض حقوق بشر، حقوق بين‌الملل و حقوق هواپيماي كشوري در تاريخ محسوب مي شود، که پرصداترين محافل سياسي غرب يا در مقابل آن سكوت اختيار کردند و يا در چارچوب اخبار كذب پنتاگون اين موضوع را ارزيابي و تحليل كردند.
يک سال پس از تجاوز رژيم عراق در سال1360، حمله به كشتيهاي تجاري در خليج فارس شروع شد و با اعلام مين گذاري سواحل بندر امام خميني (ره) و حمله به دو كشتي تجاري در تاريخ 21/10/1360 امنيت خليج فارس توسط عراق مختل شد.
به دنبال تحويل هواپيماهاي سوپراتاندارد و موشک هاي اگزوسه توسط فرانسه به عراق ابعاد اين حملات افزايش يافت. در برابر اين حملات كه عراق به صراحت مسئوليت آن را بر عهده مي گرفت، شوراي امنيت عكس العمل مناسبي نشان نداد، ولي در قبال انتساب چند حمله به ايران و شكايت شوراي همكاري خليج فارس، شوراي امنيت در 11/3/1363 مطابق با اول ژوئن 1984، مبادرت به صدور قطعنامه ي 552 نمود و در آن خواستار توقف اين حملات شد.

از آغاز جنگ تا 10 ژوئيه 1984، 112 كشتي در خليج فارس مورد حمله ي موشكي قرار گرفت. جمهوري اسلامي ايران در ژانويه ي 1985، به دبير كل وقت سازمان ملل اعلام داشت كه از هر گونه اقدامي براي تأمين آزادي و امنيت كشتيراني كه در خليج فارس صورت گيرد حمايت و استقبال خواهد كرد، اما حملات به كشتيها ادامه يافت. تا تير 1366، حدود 5/8 ميليون تن كالا از محموله هاي كشتيها در خليج فارس به زير آب رفت. 41 كشتي كاملاً نابود، و به 34 تن محموله ي كالا آسيب وارد، و بيش از 200 تن از ملوانان كشورهاي مختلف به قتل رسيدند و به همين تعداد نيز مجروح شدند.
يكي از نتايج شوم اين همه تشنج آفريني رژيم عراق و دامن زدن ايالات متحده به ناامني در خليج فارس، حمله به هواپيماي مسافربري جمهوري اسلامي ايران بود كه برفراز آب هاي سرزميني ايران و در حوالي جزيره هنگام توسط دو موشک شليک شده از ناو آمريكايي وينسنس كه خود به آبهاي ايران تجاوز كرده و در آن مستقر بود، منفجر و تمامي مسافران وخدمه هواپيما به وضع اسفناكي به شهادت رسيدند.
روز يكشنبه 12 تير 1367 مطابق با 3 ژوئيه 1988 هواپيماي ايرباس جمهوري اسلامي ايران با 275 مسافر و 16 خدمه فرودگاه بندرعباس را به مقصد دوبي ترک کرد.

اين هواپيما در ساعت 10:15 دقيقه محلي و 6:45 گرينويچ شروع به اوج گيري نمود و در ساعت 10:24 به وقت محلي، سطح پروازي 12000 پا را گزارش کرد و از آن لحظه به بعد ديگر تماسي از طرف خلبان گرفته نشد.
در واقع از اين لحظه به بعد هواپيما مورد اصابت 2 فروند موشک سطح به هواي ناو وينسنس آمريكا قرار گرفت و در نزديكي جزيره ايراني "هنگام" سقوط كرده بود. در اين فاجعه تمامي سرنشينان هواپيما به شهادت رسيدند كه 66 كودك زير 12 سال، 52 زن و 46 نفر تبعه كشورهاي يوگسلاوي، كويت، افغانستان، هندوستان، پاكستان، ايتاليا ، شارجه و دوبي از جمله وابسته نظامي پاكستان در ايران و خانواده اش در ميان كشته شدگان بودند.

متعاقب اين تجاوز آشكار، جمهوري اسلامي ايران در روز 14 تير 1367، طي نامه اي به رييس شوراي امنيت سازمان ملل خواستار تشكيل جلسه فوري شورا براي رسيدگي به موضوع شد.
پس از وقوع اين حادثه سازمان ‏هاي بين‏المللي از جمله شوراي امنيت و سازمان بين‏المللي هواپيماي کشوري (ايکائو) از حقوق ايران دفاع نکردند.
25 تير 1367، مطابق با 16 ژوئيه 1988، شورا تشكيل جلسه داد که از سوي جمهوري اسلامي ايران، علي اکبر ولايتي وزير امور خارجه وقت و از جانب آمريكا بوش معاون وقت رييس جمهوري در جلسه حضور داشتند.
شوراي امنيت پس از استماع سخنان ولايتي و جرج بوش در جلسه شماره 2821 خود در تاريخ 20 ژوئيه 1988 (29/4/1367) طرح قطعنامه پيشنهادي را تصويب كرد.

شوراي امنيت در آن زمان فقط با ابراز تأسف عميق از اين كه يك هواپيماي غير نظامي "ايران اير" در پرواز برنامه ريزي شده بين المللي 655، در پرواز بر فراز تنگه هرمز به وسيله موشك شليك شده از ناو جنگي ايالات متحده آمريكا (وينسنس) منهدم شده تنها تسليت عميق خود را به خاطر از دست رفتن غم انگيز جان انسانهاي بي گناه ابراز دارد و با خانواده هاي قربانيان اين سانحه غم انگيز و دولتها و كشورهاي آنان همدردي کند.
جمهوري اسلامي ايران علاوه بر شوراي امنيت و شوراي ايكائو شكايت خود را در ديوان بين المللي دادگستري لاهه نيز مطرح كرد که اين عنصر تخصصي سازمان ملل متحد نيز از مسائل سياسي به دور نماند و به جاي بررسي فني و ارائه راه حل به شوراي امنيت به ابراز تأسف و تسليت به بازماندگان سانحه پرداخت و در تاريخ 23/4/1367( 14 ژوئيه 1988) با صدور بيانه اي ضمن ابراز همدردي با تأكيد بر اصل كاربرد زور عليه هواپيماهاي غير نظامي كاربرد سلاح عليه يك هواپيماي مسافري (بدون ذكر جزئيات) را تقبيح كرد.

رهبر معظم انقلاب درباره ايکائو ‏فرمودند: "آمريکايي‏ها خودشان گزارش دادند. گفتند گزارش ايکائو، با همکاري ارتش آمريکا تهيه شد. خوب، ايکائو مثلاً يک سازمان بي‏طرف بين‏المللي است. اگر آن روز ما مي‏گفتيم ايکائو اين گزارش را مغرضانه نوشته است، يک عده مي‏گفتند شما خيلي بدبين هستيد. ايکائو يک سازمان بي‏طرف است، به آمريکا و شما چه‏کار دارد. (بعدها) خود آمريکايي‏ها اعتراف کردند و گفتند که گزارش سازمان ايکائو را آمريکا تنظيم کرده است و خلاصه اين‏که، آمريکا در انداختن ايرباس ايراني مقصر نيست؛ مجامع جهاني اين‏گونه‏اند".
انهدام هواپيماي مسافربري ايران بر اثر شليک موشک ازناو وينسنس، عملي اتفاقي يا صرفاً ناشي از ضعف فناوري و خطاي بشري نبود، بلکه آخرين سياست دولت آمريکا در برابر ايران به شمار مي‏آمد. البته از مدت‏ها پيش اخطارهاي غيرقانونيِ مرکز اطلاعات پرواز سازمان هواپيمايي آمريکا، موجب ناامني فراگير و تهديدهايي بر ضد هواپيماهاي غيرنظامي منطقه خليج فارس شده بود. در نهايت، دولت آمريکا نيت اصلي خود را آشکار ساخت و يک فروند هواپيماي مسافربري ايران را بي‏دليل ساقط کرد و جان 290 انسان بي‏گناه را گرفت.
هدف آمريکا، نه تنها ساقط کردن هواپيماي ايرباس ايران، بلکه وادار کردن جمهوري اسلامي به پذيرش صلح و پايان جنگ تحميلي بود. چنان‏که دونالد ريگان، رييس جمهور وقت آمريکا در اين زمينه اظهار داشت: "اين فاجعه (سقوط هواپيماي مسافربري ايران از سوي آمريکا) ضرورت دست‏يابي به برقراري صلح را با حداکثر شتاب، دو چندان ساخته است".
پس از سرنگوني هواپيماي ايرباس ايران، سران کاخ سفيد با رفتار دوگانه خود، به تمسخر افکار جهاني پرداختند. از سويي ريگان در اعلاميه ‏اي، با اظهار تأسف از اين رويداد تلخ، به سرنگون شدن هواپيماي مسافربري ايران اعتراف کرد، ولي اقدام ناو آمريکايي را عمل دفاعي به جا دانست و مدعي شد هواپيماي ايرباس ايراني در حال کاهش ارتفاع و شيرجه رفتن به سوي ناو آمريکايي بوده است.
فرمانده ناو وينسنس که موجب سقوط هواپيماي مسافربري ايران شده بود، نشان افتخار دريافت کرد و بر جنايت او مهر تاييد زده شد.
اين تناقض آشکار، عوام فريبي رياکارانه دولت آمريکا و نيات شوم سردمداران اين کشور را به رخ جهان کشيد. عوام فريبى و جنايتكارى كه همچنان ادامه داشته و در ذات حاكميت آمريكا نهادينه شده است.

محمد سعيد نجفي مقدم
برنا نیوز

http://www.sajed.ir/pe/content/view/8286/368/

[b]ادامه دارد...[/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دختر این فرمانده ناو امریکایی بعد از اینکه شنید پدرش چه کار کرده دست به خود کشی زد.

[quote]از جمله وابسته نظامي پاكستان در ايران و خانواده اش در ميان كشته شدگان بودند. [/quote]
این بیچاره اینجا چه کار می کرده؟

icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دختر این فرمانده ناو امریکایی بعد از اینکه شنید پدرش چه کار کرده دست به خود کشی زد.

[quote]از جمله وابسته نظامي پاكستان در ايران و خانواده اش در ميان كشته شدگان بودند. [/quote]
این بیچاره اینجا چه کار می کرده؟

icon_cheesygrin[/quote]

سلام

وابستگان نظامي در سفارتخونه هاي كشور متبوعشون مشغول به خدمت هستند. در هر سفارت يك وابسته نظامي و يك وابسته فرهنگي وجود داره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkred]لعنت بهشون...باید اون ناو لعنتی رو همون موقع پودرش میکردند...ولی خوب،... اونوقت درگیری به وجود میومد که هدف امریکاییها بود.هر وقت که تلویزیون فیلم اجساد روی دریا رو پخش میکنه داغم تازه تر میشه... icon_cheesygrin
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.