EBRAHIM

بالگرد ترابری میل-8 هیپ ( Mil Mi-8 /Hip)

Recommended Posts

همیشه بالگردهای ترابری کار بسیار مهمی درزمینه ی ارائه ی تجهیزات به میدان نبرد داشته اند.این هاباید تمامی تجهیزات لازم برای مقابله یا هجوم را برای نیروهای خودی تهیه می کردند.ونباید گفت در زمینه ی جنگ فقط باید به بالگرد های تهاجمی فکرکرد.روسیه و آمریکا سعی کرده اند در انواع مختلفی بالگردهای ترابری و حتی فوق ترابری تولید کنند.
 

http://gallery.military.ir/albums/userpics/mil17_9915_A.jpg

 

 

http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_mil17_9915_A.jpg

 

 


روسیه نیاز داشت که بتواند نیروهای خود رادر کشوربزرگ خود در نواحی فراوان با سرعت ضربتی وبالابه به مناطق حساس ویا نبرد برساند.این در حالی است که این بالگرد باید فوق ترابری باشد وعلاوه برداشتن قدرت حمل بالا بایددرشرایط خطرناک خودی نشان دهد و از کمند مهاجم فرارکند.
شرکت میل به عنوان بهترین شرکت تولیدبالگرددرروسیه طرح پیشنهادی مناسب با نام میل8رابه روسیه داد.این بالگرد باید در زمین های ناهموار به خوبی حمل نفرو تجهیزات می کرد و درمقابل آن در این نواحی با این هوای سرددوام می آورد و تاکتیک های نوین را به خوبی اجرا می کرد.این بالگرد این توان را دارد که در هواهای خیلی گرم و بسیار سرد دوام بیاورد.شاید باور نکنید ولی دمای-50الی+50درجه سانتی گراد برای این هواپیما تعریف شده است.این بالگرد علاوه براین می تواند در تمام مدت کارایی داشته باشد و درشبانه روز مشکلی برای پرواز نداشته باشد.((VFR,IFR.از این رواین بالگرد برای نواحی متعددی تعریف شده از جمله آن حرکت در جنگل،بیابان،کوهستان و مناطق دشتی و دلتایی می باشد.میل هشت یا هیپ درواقع یک هیلکوپتر دوموتوره ویژه حمل و نقل هوایی است که از ان میتوان بعنوان یک هلیکوپتر تهاجمی یا پشتیبانی آتش هوایی نیز استفاده کرد در بسیاری از ارتشها با نصب دو توپ یا گاتلینگ از ان بعنوان یک هیلکوپتر تهاجمی بر علیه اهداف زمینی استفاده میکنند. تاریخچه تولد این هلیکوپتر به 9 جولای 1961 باز میگردد جایی که برای اولین بار نمونه ازمایشی تک موتوره ان به کد W-8 و با یک موتور AI-24W به پرواز درامد . یک سال بعد در تاریخ 17 سپتامبر 1962 دومین نمونه پیش تولید ان با دوموتور یاد شده پرواز کرد . تا سال 1967 که این پرنده به خدمت ارتش شوروی درامد تغییرات بسیاری بروی ان اعمال شد و در این سال بود که زندگی عملیاتی خود را در این نیرو اغاز نمود . درواقع این پرنده در دسته پرتولید ترین پرنده های دنیا دسته بندی میگردد چرا که تعداد بسیار از این پرنده نجیب و سخت زی تولید و وارد سرویس شده اند . یکی از مدلهای این هلیکوپتر مدل تی است که به موشکهای ضد تانک و البته توپ و گاتلینگ مسلح است و توانایی حمل 24سرباز مسلح را نیز دارد . گونه صادراتی این هلیکوپتر با نام میل 17 در بسیاری از ارتشهای جهان مشغول ارائه سرویس است .

میل 17 در ارتش شوروی همان مدل ام بود و سرویسهای خود را ارائه میداد . دو مدل 14 و 24 را نیز طراحان میل با الهام از همین میل 8 طراحی و تولید نمودند …میل 14 در واقع همان گونه دریایی میل 8 به شمار میرود . تاکنون بالغ بر 40 مدل مختلف از این هلیکوپتر ساخته شده است. در واقع با ارتقای کیفیت در این بالگرد میل 17 شکل گرفت که یکی از انها استفاده از موتور های پیشرفته تر و بزرگتر TV3-117MT و همچنین روتورهای بزرگتر بود . شرکت سازنده این گزینه را در اختیار مشتریان میگذارد که از موتورهایی برای شرایط اب هوایی گرم یعنی موتور Isotov TV3-117VM نیز استفاده کنند و این بستگی به خود خریدار دارد . اخیرا نیز چین و ونزوئلا در گونه های خریداری شده از موتور های گونه جدید VK-2500 که برای ارتفاعات طراحی شده است استفاده کرده اند که این موتور توسط شرکت سازنده به سیستم کنترل FADEC مجهز شده است . درواقع طراحی میل 17 برای صادرات است و به همین دلیل طراحان روسی همه دقت و هنر خود را به خدمت گرفته اند تا بهترین شاهکار خود را ارائه دهند البته از یاد نبریم پرنده های روسی بدلیل مقاومت و عمر بالا همیشه در بین خریداران جهان سومی از طرفداران زیادی برخوردار بوده است . همانطور که گفته شد این بالگرد فوق ترابری می باشد و همچنین به دلیل داشتن سیستم ها ی حرارتی و برودتی خاص می تواند در هرگونه شرایط دمایی خود را ظاهر کند.همچنین این بالگردباداشتن سیستم ضد یخ زدگی این توانایی را دارد که در شرایط جوی نامناسب مانند بارش برف و باران یا گردو غبار زیاد وهمچنین در شرایط رطوبتی زیاد و در حالت های شرجی کارایی خود را نشان دهد.
این بالگرد با وجود مشهوریت به کار حمل و نقل دارای محل خاصی برای پرتاب موشک یا رهایی بمب می باشد.علاوه برآن احتمالا سیستم تیربار و آتش بار نیز برروی آن نصب گردد.

این بالگرد دارای شناورهایی است که می تواند روی بالگرد نسب شود و باعث شوند که بالگرد روی آب بنشیند.
درضمن روسیه سیستمی هشدار دهنده با نام NATASHAرا برای این بالگرد به کار گذاشته اند تاتمامی جوانب و عیب و ایرادهای احتمالی را به خلبان گزارش می دهد(مانند لرزش موتورها،خرابی پمپ سوختی،آتش گیری برخی مناطق بالگرد و…) تا هرچه زودتربه آن رسیدگی گردد. در واقع یک نکته کلیدی این جاست که اسم میل 17 در واقع معرف نمونه صادراتی محصول کارخانه میل است . در نیروی های ارتش شوروی یا روسیه کنونی که کاربر این بالگرد هستند از این بالگرد با عنوان Mi-8MT یاد میشود . البته میشود میل 17 را به راحتی از میل هشت تشخیص داد چرا که رتورهای قسمت عقبی و جهت نصب انها در پشت با میل هشت متفاوت است . این تفاوت اصلی میل هشت با میل هفده است در میل هشت رتور عقب در قسمت چپ و در میل 17 در قسمت راست روتور نصب شده است . همچنین یک سپر محافظتی در مقابل دهانه ورود هوای میل 17 نصب شده است که از ورود گرد غبار به داخل موتور جلوگیری میکند . هواکشهای موتور میل 17 از هواکشهای موتور نصب شده بروی میل 8 یعنی موتور TV2 که وظیفه تامین نیرو در میل هشت را برعهده دارد کوتاه تر است و بروی کابین امتداد پیدا نکرده است . در این بالگرد باید یک اکیپ 3 نفره باشد(حداقل)تا بالگرد پرواز کند.این اکیپ به عنوان خدمه ی پروازی شناخته می شوند که شامل خلبان و کمک خلبان و مهندس پرواز است که به کمک هم می توانند بالگرد را به کار بکشند و همچنین در صرتی که این بالگرد نمایی غیر از حمل و نقل را به خود بگیرد و مجبور باشد فراترابری کار کند می تواند بیش از5خدمه ی پروازی داشته باشد. میتوان گفت از نکات قوت و یکی دیگر از دلایل فروش بالای این بالگرد این است که کارخانه سازنده بنا به درخواست خریدار اقدام به طراحی یا تغییرات در بالگرد مینماید . این بالگرد توانایی بر عهده گرفتن بسیاری از نقشها را دارد ..میتوانید این بالگرد را مسلح کرده بر علیه اهداف زمینی استفاده کنید. قابلیت نصب بسیاری از سلاحها را دارد .
____________________
کشور سازنده روسیه
تاریخ معرفی برای میل 17 : 1981
طول : 25.4 meters
ارتفاع : 4.76 متر
وزن خالی : 7100 کیلو
حداکثر وزن در هنگام برخاستن : 13000 کیلو
_____________
منبع
[/color]





عكس به گالري انتقال يافت.

Babakim1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]ممنون رپتور جان

به بخش بالگردهای نظامی انتقال يافت[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از ارايه مطلب زيباتون.

هليكوپترهاي ميل 8 و ميل 17 روسيه در طي سالهاي متمادي در مسير تكامل و به روز رساني هاي فراواني قرار گرفته اند.

از جمله گونه هاي توليد شده ميل 8 مي توان مارد زير را نام برد.

V-8 A نمونه اولیه تولید شده
V-8 AP این مدل بعد از پشت سرگذاشتن موفقیت آمیز برنامه آزمایش های دولت در سال 1965 وارد مرحله تولد آزمایشی در کارخانه شماره 329 گردید.
MI-8T
MI-8TV
MI-8MT
MI-8PS
MI-8AT
MI-8TG

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/1001830M.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_1001830M.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Mi-8_Hip_Helicopter_Slovakia_03.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Mi-8_Hip_Helicopter_Slovakia_03.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Dagestan_1999.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Dagestan_1999.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/istockphoto_2964426-finnish-soldier-descending-from-helicopter.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_istockphoto_2964426-finnish-soldier-descending-from-helicopter.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Mi8t-9.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Mi8t-9.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Mi8t-3.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Mi8t-3.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/mil17_9915_A.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_mil17_9915_A.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/image_axd_picture%3D2009%252F6%252F751px-Mi-8_Hip_Roving_Sands_99.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_image_axd_picture%3D2009%252F6%252F751px-Mi-8_Hip_Roving_Sands_99.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/istockphoto_6595324-mi-8-military-helicopter.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_istockphoto_6595324-mi-8-military-helicopter.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/mi8t-draw.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_mi8t-draw.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/MAKS-2007-Mi-8.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_MAKS-2007-Mi-8.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/mil-mi8-hip.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_mil-mi8-hip.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Mi8t-4.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Mi8t-4.jpg[/img][/url]

بالگرد بسیار بسیار عالی و کارامدی است . کسانی که با این پرنده پرواز داشته اند حرف من رو تایید می کنند . قدرت مند . . کارایی بالا . صدای کم . توانایی حمل بار و نفرات . پرواز نرم . نشست و برخاست راحت . مانور دهی خوب . فقط به نظر من مشکل این بالگرد نداشتن زره مناسب در برابر اتش کالیبر می باشد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تصاوير جالبي بود.

ColonelShak دست شما درد نكند.

اين بالگرد نقش حياتي در بدنه نظامي و غير نظامي روسيه را برعهده داشته و بسيار كارمد عمل نمود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]سلام به همگی...
بالاخره بعد از 20 ساعت دوری از سایت اومدم...متاسفانه سیستم امنیتی سایت الکی بنم کرده بود...تو این مدت داشتم خودم رو به سقف میکوبیدم... icon_cheesygrin
______________
توضیحات اضافی:
دارندگان: شوروی سابق،بنگلادش،بلغارستان،چکسلواکی سابق،مصر،ایران،اتیوپی،فنلاند،آلمان شرقی سابق،لهستان،هند،عراق،پاکستان،سوریه،سودان،ویتنام

تعداد تولید شده: حدود 3.500 فروند
_____________
واقعا هلیکوپتر زشتیه... تشکر از حامد عزیز و کلنل خان...[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از جناب چکا

چرا در بخش شیشه ای هلی کوپتر , صفحات زرهی نصب شده ؟؟؟

امکانش وجود نداشت که از شیشه در این قسمت استفاده نشود ؟؟؟ کاهش هزینه می تونه دلیلی برای نصب این زره ها باشه ؟؟؟ ویرایش شده در توسط F14AA

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خدا خیرت بده!
شما یکی از کاربران بسیار خوبی هستی که همیشه با مطالب دست اول و فنی ات جو سایت رو عوض می کنی!
ممنون!
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از برادر چکا
آیا مکانیزمی در این هلیکوپترها برای کاهش صدای ملخ اصلی وجود دارد؟ برای عملیات کماندویی بسیار مناسب خواهد بود که پرواز بی صدا باشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این هلیکوپترها چقد شبیه نمونه های هلال احمر ایران هستند!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ضمن تشکر از دوستان عزیز بخاطر عنایتشون

Hosm گرامی من خودمم وقتی دنبال مطالب این تاپیک بودم راجع به این موضوع تحقیق کردم ، با وجود اینکه در رسانه های روسی با توجه به ماموریت این هلیکوپتر گمانه زنی ای در باره ی کم صدا تر بودن ملخ ها (بعلت آلیاژ جدید) شده اما هیچ اطلاعات رسمی ای از این مورد وجود نداره و مشاهدات تجربی هم از در دسترس نیست .

مکانیزم اصلی کاهش صدای ملخ ها استفاده از آلیاژها و طراحی مخصوص در ملخ ها (مثل طراحی Vortex ملخ ها) و طراحی خروجی و ورودی هوای موتور جهت انتقال صدای ناشی از حرکت پره ها به محدوده ی صدای التراسونیک هست ، برای مثال ملخ های دم ساخته شده با آلیاژ مخصوص توسط شرکت Eurocopter برای هلیکوپترهای سری Panther که جز ساکت ترین هلیکوپترهای جهان هست سروصدای ناشی از حرکت ملخ ها در بازه ی صوتی 3 دسیبل نسبت به استاندارد ICAO کاهش داده . (بیشتر سروصدای هلیکوپترها ناشی از حرکت ملخ دم هست ، لذا با استفاده از طرحهایی مثل Coaxial rotor و حذف ملخ دم هم میشه سروصدا رو کاهش داد)

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10210/rotor76_14a5B15D.jpg [/img]

[i]خروجی هوای اصلاح شده برای کاهش نویز[/i]

استفاده از طراحی Fenestron در ملخ دم که در اون تعداد ملخ ها افزایش یافته و نوک ملخ ها هم توسط بدنه ایزوله ی صوتی میشن باعث کاهش سروصدای ناشی از ملخ های هلیکوپتر خواهد شد . فاصله ی بین ملخ ها در این طراحی نامتقارن هست

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10210/Heli_fenestron_750pix5B15D.jpg [/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10210/rotor76_14b_500x6005B15D.jpg[/img]

[i]ملخ های دم Fenestron [/i]


همچنین اثر دیگری بنام نویز Vortex وجود داره که در اون برخورد ملخ با موج الگوی هوای گردابی ایجاد شده ناشی از حرکت ملخ قبلی باعث سروصدای ضربه مانندی که همه هنگام حرکت هلیکوپتر از بالای سرمون متوجه اش میشیم ، هست . برای کاهش این نویز از تکنیک های Blue Edge Rotor (طراحی مخصوص پره های هلیکوپتر) و Blue Pulse Technology (سیستم کنترل هوشمند با استفاده از پیزوالکتریک ها و Flap های متحرک برای خنثی کردن اثر نویز) استفاده شده است .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10210/helicopter-pale-wake-interaction5B15D.jpg [/img]

[i]شبیه سازی کامپیوتری اثر Vortex [/i]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10210/main-660x4405B15D.jpg[/img]

[i]طراحی پره های اصلی هلیکوپتر برای کاهش اثر Vortex [/i]

البته کاهش سروصدای هلیکوپتر در مقابل اثرات مهمتری مثل کاهش اثرات حرارتی یا راداری (که قفل سیستمهای پدافندی معمولا بر مبنای اینهاست) اهمییت کمتری داره اما در یک عملیات با ضریب پنهانکاری بالا کاهش سروصدای هلیکوپتر نیاز هست .

F-14 عزیز

مزیت این صفحات نصب شده امکان برداشته شدن و نصب دوباره ی آسان هست که با توجه به شرایط ماموریت میشه برش داشت .
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا ۳۷ نفر می تونه با امکانات کامل حمل کنه به هیکلش نمی خوره.
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.