daria

نخستین زیر دریایی بدون موتور جهان

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[color=green]نخستین زیر دریایی بدون موتور جهان
سلام
این مطلبی که می خونید یکی از طرح هایی یه که 5،6 ماه پیش بعد از طی یکسری مراحل خفن از جمله این که اطلاعات سری نظامی به خارج درز نکنه بالاخره موفق شد مجوز حضور در مسابقات بین المللی ژنو سوئیس را بگیره و اتفاقا مدال طلا هم گرفت البته طرح های دیگه ای هم بود که از این خیلی مهم تری جالب تر و در نتیجه سری تر بودن که فعلا چیزی دربارشون نمی تونم بگم
قسمت اول مربوط به مصاحبه ی مهندس مونسان هست که در واقع استاد این طرح بوده قسمت دوم رو هم از زبون دانشجویی که در این طرح مشارکت داشته می خونید در واقع این دوقسمت مکمل هم هستند ولی از دو منبع مختلف.من عکس های این زیردریایی (اگه بشه اسمشو زیردریایی گذاشت) رو هم دارم ولی اسکنر ندارم شکلشو این طوری تصور کنید : بدنه ی اصلی دقیقا شکل یه بال هواپیماست با همون حالت ماهی واره ای (اسم انگلیسیش یادم رفته ای روزگار پیر شدیم رفت) یه چیزی شکل سکان هم در انتهی ا قرار داره دو تا بالک هم که باز شکل بال هواپیما هستند در دو طرف بدنه قرار دارن
هر چند می دونم به بخش اخبار منتقل میشه ولی فکر کنم بخش فناوری نیروی دریایی مناسب تر باشه
قسمت اول
یک مخترع ایرانی برای نخستین بار در جهان موفق به طراحی و ساخت زیردریایی فاقد هرگونه موتور و پروانه شده است.محمد مونسان در توضیح مکانیسم حرکت این زیردریایی که دارای کاربردهای متعدد علمی، تحقیقاتی و اکتشافی است، به خراسان گفت: این زیردریایی به طور کامل بی نیاز از هرگونه سیستم رانش موتوری است و برای حرکت در زیر آب نیازی به موتور و پروانه ندارد بلکه با نوعی حرکت به سمت بالا و پایین، انرژی لازم را برای پیمودن مسیر و حرکت رو به جلو تامین می کند و همین امر امکان پیشروی زیردریایی را در هر مکانی بدون ایجاد کوچک ترین سر و صدایی فراهم می کند.

وی در ادامه تاکید کرد: ایده ساخت این زیردریایی منحصر به فرد را از حرکت گلایدر گرفته ام. گلایدر نوعی هواپیمای بدون سیستم رانش با یک یا ٢ سرنشین است که از ارتفاعی بلند پرتاب می شود و به جای این که به طور عمودی سقوط کند، به صورت مایل حرکت می کند و با استفاده از بال های بزرگی که دارد، فاصله افقی مناسبی را طی می کند. گلایدر پس از رسیدن به سطح زمین دیگر امکان برگشت به حالت اولیه را ندارد و روی سطح زمین می نشیند. من تصمیم گرفتم این فرآیند را زیر آب شبیه سازی کنم بدین شکل که برای زیردریایی یک مخزن آب، کپسول هوای فشرده، سیستم کنترل اتوماتیک، حسگر و ٢ بال بزرگ تعبیه کردم. وقتی زیردریایی در سطح آب با پرکردن این مخزن، حرکت به طرف عمق را شروع می کند، پیشروی مناسبی هم خواهد داشت و پس از رسیدن به عمق، مخزن با هوای فشرده تخلیه می شود و زیردریایی دوباره به سطح آب باز می گردد. با تکرار این فرآیند زیردریایی فاصله افقی زیادی را طی می کند. هر چه عمق بیشتر باشد، فاصله افقی طی شده بیشتر است و این در حالی است که انرژی بسیار کمی صرف شده است.وی خاطرنشان می کند: حسگری در داخل بدنه این زیردریایی تعبیه شده که قادر به تشخیص زمان باز کردن شیر مخزن است که با باز شدن آن، مخزن به طور خودکار آب گیری می شود. زمانی که شیر باز می شود، آب خود به خود وارد مخزن می شود و آن را پر می کند و به این شکل زیردریایی سنگین تر و سنگین تر می شود و دوباره پایین می رود. وی در پاسخ به این سوال که زیردریایی تا چه عمقی امکان پایین رفتن دارد، گفت: عمق لازم را می توان برای زیردریایی تعریف کرد و تفاوتی نمی کند که این میزان ٢ متر یا ١٠ متر باشد. وقتی زیردریایی به عمق مشخصی رسید سنسور با ارسال سیگنالی به شیر الکتریکی که متصل به کپسول هوای فشرده است، دستور باز شدن شیر الکتریکی مسیر هوا را صادر می کند و بدین شکل هوا از داخل کپسول به مخزن هدایت می شود و هوای فشرده آب داخل مخزن را در عمق آب تخلیه می کند و بدین ترتیب، زیردریایی دوباره سبک می شود و حرکت به سمت سطح آب و بالا آمدن را شروع می کند و دوباره همین سیکل تکرار می شود. وقتی زیردریایی نزدیک سطح آب رسید، سنسور عمق را دوباره احساس می کند و دوباره شیر روی سطح مخزن را فعال و هوای باقی مانده داخل مخزن را خارج می کند و از زیر مخزن، آب خود به خود وارد مخزن می شود.وی در ادامه تصریح می کند: این زیردریایی در حال حاضر با ساختار بدون سرنشین طراحی شده است ولی امکان تعبیه اتاقک سرنشین نیز برای آن وجود دارد. این زیردریایی در حالت بدون سرنشین به طور کامل هوشمندانه رفتار می کند و به طور خودکار کلیه تنظیمات را انجام می دهد اما در حالت تجهیز آن به اتاقک سرنشین، می توان سیستم هدایت زیردریایی را به سرنشین سپرد. بدنه زیردریایی از فایبرگلاس است و امکان نصب انواع تجهیزات فیلم برداری و عکس برداری روی آن وجود دارد.مونسان در مورد سیستم هدایت و کنترل این زیردریایی می گوید: در این نمونه ما امکان کنترل حرکت به سمت چپ و راست را نداریم اما در مدل های بعدی این امکان را به سیستم اضافه خواهیم کرد. این زیردریایی قادر به طی مسافت ١٠ کیلومتر با سرعت یک متر بر ثانیه است البته با بزرگ تر کردن مخزن می توان این مسافت را افزایش داد.وی برای ساخت این زیردریایی یک سال وقت صرف کرده است. زیردریایی فاقد سیستم رانش موتوری که در داخل کشور به ثبت رسیده است، به تازگی در رقابت های بین المللی اختراعات ژنو در بین ٨۵٠ طرح از ۴٠ کشور جهان، موفق به کسب مدال طلا و جایزه ویژه مسابقات شد. این اختراع مدال طلای ویژه وزارت علوم روسیه را نیز دریافت کرده است.
http://www.khorasannews.com/news.aspx?12_17255_11_3.XML

قسمت دوم
زیردریایی مستقل از سیستم رانش دلفین
طرح (propolation independent submarine) PISاولین طرح زیردریایی بدون سیستم رانش است که به روش قوص و صعود متوالی حرکت رو به جلو را انجام می دهد.این زیردریایی می تواند. نسل جدیدی از
زیردریایی های کوچک مخفی و بدون سر وصدا باشد.تا کنون طرح مشابهی در داخل یا خارج از کشور انجام نشده است.نمونه ی طراحی شده یک مدل آزمایشگاهی با حداقل تجهیزات ممکن است و هدف اصلی در این پروژه (با توجه به محدودیت بودجه ی تصویب شده ) این بود که امکان پذیری چنین ایده ای ا به اثبات برساند .مدل های بعدی این طرح را می توان با کاربری های خاص نظامی طراحی نمود.
سناریوی کاربری و سناریوی حرکتی طرح
نوع شناور :زیردریایی هوشمند فوق سبک –فاقد سیستم رانش
روش حرکتی : قوص و صعود های متوالی
نوع کاربری : زیردریایی بسایر مخفی جهت تجسس و شناسایی
تعداد قوص های عملیاتی : 10 سیکلی
سرعت پیشروی : 3 گره
سرعت روی فویل بدنه در حین قوص : 2 گره
عمق قوص در هر سیکل : 3 متر
حداکثر عمق طراحی سازه ای : 30 متر
ضریب پیشروی : (نسبت فاصله ی افقی به عمودی) : 5
برد 300 متر
منبع تامین انرزی : کپسول های هوای فشرده
فاقد سلاح و سرنشین
روش جا به جایی و انتقال :به صورت حمل دستی
این زیردریایی دارای یک مخزن بالاست مجزا می باشد که در حالت اولیه ی طراحی مخزن نیمه پر است .با پر به کردن این مخزن زیردریایی قوص را آغاز می کند ولی جای این که به طور عمودی به طرف کف حرکت کند ، به دلیل آبگیری مخزن ، در یک زاویه ی تریم مشخص قرار گرفته و به دلیل شکل خاص بدنه و بالک ها زاوایای خاص آن ها ، یک مسافت افقی را نیز طی می کند ( مقایسه کنید با نحوه ی حرکت بالگرد و هواپیما در هنگام بلند شدن ) پس از رسیدن به یک عمق مشخص ، مخزن ، تخلیه ، می شود و زیردریایی با یک حالت بویانسی مثبت حرکت به سطح را شروع می کند .در حین صعود نیز به جای حرکت عمودی ، به دلیل تخلیه ی مخزن ، یک زاویه به پاشنه گرفته و به کمک بالک ها یک مسافت افقی را نیز طی می کند .مجموع فاصله ی طی شده در حین قوص و صعود ، یک حر کت رو به جلو را ایجاد می کند.
این فرایند قوص و صعود در چندین سیکل متعدد تکرار می شود برای انجام سیکل های قوص و صعود ، نیاز به تخلیه و آبگیری مخازن می باشد که توسط هوای ذخیره شده در کپسول ها انجام می شود .
بدنه ی طرح از جنس کامپوزیت می باشد که بسیار سبک است همچنین محفظه ی آب بند و مخزن از جنس آلومینیوم دریایی ست سبک و مقاوم در برابر خوردگی و فشار است .
این طرح دارای اجزای زیر است که به گونه ای که بتوان به کمک آن ها ، سناریوی حرکتی بیان شده را انجام داد
1-بالک ها : این بالک ها عامل اصلی پیشروی زیردریایی هستند
2-بدنه ی اصلی : مقطع آن به صورت فویل می باشد .این بدنه غیر آب بند بوده و تجهیزات در داخل آن قرار می گیرند
3-کپسول هوای فشرده : این کپسول دارای ذخیره ی هوای فشرده ی کافی برای تخلیله ی مخزن شناوری این طرح در عمق آب می باشد .ظرفیت این کپسول حدود 2 لیتر است.
4-مخزن بالاست (شناوری) : این مخزن عامل قوص و صعود زیردریایی ست
5-محفظه ی آب بند : این محفظه مکعبی شکل و آب بند بوده و تجهیزلت زیر را در داخل خود جای داده است :
1-والو ها (شیر ها) : این طرح دارای دو شیر است : شیر دمش مخازن که مرنبط با کپسول هوای فشرده و مخزن است و همچنین شیر ونت مخزن که هنگام آبگیری داخل مخزن ، این ونت باز شده ، هوا خراج می شود و آب از پائین جایگزین ان می شود .منفذ ورودی آب مخزن دارای شیر نیست و به صورت سوراخ آزاد است.
2-سلونوئید ها : تحریک این شیر ها به صورت الکتریکی و در واقع توسط سلونوئید ها انجام می شود در حقیقت شیر ها ، از نوع « سلونوئید والو» هستند.
3-برد کنترلی و سنسور ها : ارسال فرمان تحریک شیر آلات توسط برد کنترلی انجام می شود و آن نیز به وسیله ی سنسور های نصب شده اقذام به ارسال فرمان می کند . این مجموعه این مجموعه داخل یک محفظه ی آب بند قرار می گیرد.
باتری ها : تغذیه ی الکتریکی شیر های برقی و برد کنترل توسط باتری ها انجام می شود . این مجموعه داخل یک محفظه ی آب بند قرار ی گیرد.
منبع : فصل نامه ی علمی دانشجویی ژرفا[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
یه مدیری این تاپیکو به جای مناسب منتقل کنه لطفا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تیتر مطلب رو که خوندم گفتم حتما به جای پارو و پروانه بادبان داره ولی مثه اینکه مطلب خیلی جدی تر از اینها س....

خوب عزیز نگفتن این دستگاه به چه دردی می خوره؟ دستگاهی که قراره هر چند کیلومتر یه بار برای هواگیری مثه نهنگ بیاد روی آب چه کاربردی می تونه داشته باشه؟ حالا نظامی یا غیرنظامی؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]سلام
بیشتر جنبه تحقیقاتی داره...به نظرم در سطح وسیع نمیتونه کاربردی داشته باشه... :mrgreen: [/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]بیشتر جنبه تحقیقاتی داره...به نظرم در سطح وسیع نمیتونه کاربردی داشته باشه...[/quote]
فكر نميكنم اينطور باشه.

از ظواهر امر پيداست كه اين زيردريايي صداي چنداني نخواهد داشت كه اين مزيت مهميه. احتمالا بشه ازش براي مقاصد نظامي استفاده كرد. طرح جالبيه.

[quote]به تازگی در رقابت های بین المللی اختراعات ژنو در بین ٨۵٠ طرح از ۴٠ کشور جهان، موفق به کسب مدال طلا و جایزه ویژه مسابقات شد. این اختراع مدال طلای ویژه وزارت علوم روسیه را نیز دریافت کرده است.[/quote]

به نظر طرح بدردبخوري بايد باشه. مونسان آدم باحالي بايد باشه نه؟

دريا جان شما هم تو مسابقات زيردريايي بدون سرنشين شركت ميكنيد ديگه نه؟ فكر كنم مالك اشتر 11 تيم داشت. البته بنده تو تيم دانشگاهمون نيستم! گفتند بيا! من گفتم ما از اين قرطي بازيها بلد نيستيم! :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حمله ناگهانی؟! گرفتی مارو سامان؟
به درد مقاصد نظامی بخوره یا نه همین که در بین ٨۵٠ طرح از ۴٠ کشور جهان اول شده مایه ی افتخاره :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بابا خف می کنه ناو دشمن اومد خفتش می کنه این می شه حمله ناگهانی.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]حمله ناگهانی؟! گرفتی مارو سامان؟[/quote]

چراكه نه؟ كافيه يه مقدار مواد منفجره روش سوار بشه! :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عجب ها! شد قضیه سگ های ضد تانک! :mrgreen:
با این فرق که فکر نکنم طرف خودمون برگرده!
بابا مگه شهر هرت بهش مواد منفجره ببندی بفرستیش طرف دشمن! البته شایدم بشه از ایرانی جماعت هیچی یعید نیست! :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]بابا مگه شهر هرت بهش مواد منفجره ببندی بفرستیش طرف دشمن! البته شایدم بشه از ایرانی جماعت هیچی یعید نیست![/quote]

اين حرفت منو ياد شهيد چمران انداخت! :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
[quote]دريا جان شما هم تو مسابقات زيردريايي بدون سرنشين شركت ميكنيد ديگه نه؟ فكر كنم مالك اشتر 11 تيم داشت. البته بنده تو تيم دانشگاهمون نيستم! گفتند بيا! من گفتم ما از اين قرطي بازيها بلد نيستيم! [/quote]
نه بابا من تازه سال اولم منو چه به اين حرفا البته چندتا از دوستاي سال اولي رفتن تو تيماي ديگه ولي من گفتم فعلا بي خيال
ولي تو يه جوري با اين تيم دانشگاهتون بيا اصفهان ما ببينيمت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اما خدایی سامان عجب چیزی گفت ها! :mrgreen:
خیلی خوب میشه روی یه پروژه کار کرد که یه چیز مثل زیر دریایی اما کوچیک بفرستیم طرف ناو های دشمن و بمب!
خوب فکریه!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کال آف دیوتی این وظیفه رو توی نیروی دریایی آمریکا برعهده دلفینها گذاشتند. البته دلفنیهاشون رفتن دوره آموزشی و ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.