jackturbo

معرفی سیستم های عامل موبایل

Recommended Posts

با سلام حضور دوستان عزیز و گرامی این سایت فاقد بخش موبایل است و خلاء ناشی از اون احساس می شه امروزه موبایل به عنوان یک وسیله لاینفک هر انسانی محسوب می شود و طبیعتا" آشنایی با چم و خم کارکردن با اون خیلی در استفاده صحیح از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری از اون موثر است با اجازه مدیران محترم لینک دانلود کتاب الکترونیکی موبایل رو که به معرفی سیستم های عامل موبایل به صورت کاملا" ساده و دقیق پرداخته رو قرار می دهم امیدوارم دوستان استفاده لازم رو ببرند.
مدیر محترم سایت هم خواهشا" یک قسمت برای ما موبایل بازها قرار دهند تا عقده ای نشویم.icon_cheesygrin


[url=http://www.4shared.com/file/117739967/2ad1860b/PDFsimbian.html]لینک دانلود کتاب[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

اگر در بخش موبايل اطلاعات خوبي داري بهتره اول در مورد ويروسها و انتي ويروسهاي موبايل كه در حال حاضر دامن گير همه شده هم مطالبي انتاخب كني و در دسترس دوستان قرار بدين.

موفق باشي.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سلام

اگر در بخش موبايل اطلاعات خوبي داري بهتره اول در مورد ويروسها و انتي ويروسهاي موبايل كه در حال حاضر دامن گير همه شده هم مطالبي انتاخب كني و در دسترس دوستان قرار بدين.

موفق باشي.[/quote]

انشا الله به زودی مطالبی در این مورد قرار خواهم داد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]از الان ميگم ، هر كسي بتونه ، براي N78 يه برنامه براي روشن نگه داشتن فلش پيدا كنه ، بهش جايزه ميدم . يه برنامه هم براي فيلم برداري لازم دارم . :mrgreen: [/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بابک جان این دوتا فروم رو یه نگاه بندازی فکر کنم کمکت کنه :mrgreen:

http://www.ir-tci.org/forum/showthread.php?t=17586


http://www.ir-tci.org/forum/showthread.php?t=7880

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مروزه موبايل ها پيشرفتهاى بسيارى كرده اند. اگر يك نگاه كوچكى به پيشرفتهاى اين دستگاههاى كوچك بياندازيم تعاملى را بين تكنولوژى هاى مختلف را مشاهده مى كنيم كه با كنار هم قرار گرفتن آنها ، دستگاهى ساخته شده است كه در حد يك كامپيوتر جيبى عمل مى كند.

آنها داراى لنزهاى پيشرفته براى گرفتن عكس و فيلم بردارى مى باشند؛ يك صفحه نمايش با دقت بالا و تمام رنگى دارند؛ مى توانند به راحتى از طريق بيسيم با لپ تاب ها ارتباط برقرار كنند؛ موزيك پخش كنند و حتى ايميل ارسال و دريافت كنند!

پروتكل بلوتوث، WAP و مرورگرهاى موبايل، اين دستگاه كوچك را به يك ريز كامپيوتر تبديل كرده است. با يك محاسبه كوچك مشخص مى شود كه از اين پس ضعف هاى امنيتى و ويروس و كرمها براى اين ريز كامپيوتر جيبى فراوان خواهد شد.



ويروس هاى گوشى هاى همراه ؟

در يك نگاه كوچك مشخص مى شود كه گوشى هاى همراه تمامى تكنولوژى هاى لازم براى شيوع انواع ويروس ها را در سال 2005 دارا مى باشند. آنها داراى پردازنده هاى مدرن ، تكنولوژى بيسيم بلوتوث هستند و قابليت انتقال داده از درون يك شبكه را دارا مى باشند. اين نقل و انتقال با زبان Java بسيار ساده‌تر شده است.

با كمى تخمين، بيش از نيمى از اين گوشى هاى باهوش داراى سيستم هاى عامل Symbian مى باشند زيرا كه بسيارى از رهبران اين تكنولوژى همچون نوكيا ، اريكسون و ديگر شركت هاى بزرگ ، براى كسب محبوبيت خود از اين سيستم عامل استفاده مى كنند.

طبق آمارهاى جهانى، در حال حاضر بيش از 32 درصد از جمعيت جهان داراى يك گوشى موبايل مى باشند يعنى چيزى در حدود 5/1 ميليارد نفر و همين امر باعث مى شود كه همه گيرى ويروس هاى موبايل امرى واقعى به نظر برسد. اما در سال 2005 اوضاع به چه صورت خواهد شد ؟

اولين ويروس موبايل براى سيستم عامل هاى Symbian در ژوئن 2004 ظاهر شد كه ويروسى بى ضرر بود. نسخه بعدى داراى خصيصه هاى قابل توجهى بود ولى باز هم يك ويروس كم خطر بود. هر دو آنها از تكنولوژى بلوتوث براى انتشار خود استفاده مى كردند. بلوتوث، يك تكنولوژى بزرگى است براى ارتباط ابزارهاى كوچكى كه نزديك به هم مى باشند . اما اين بزرگى ها، مضراتى را نيز به همراه خود دارد : اين پروتكل داراى برد كوتاهى مى باشد. اما با همين برد كوتاه بلوتوث به شما اجازه مى دهد موبايل ، PDA و كامپيوتر كيفى خود را به پرينترها متصل كنيد و همچنين داده هاى خود را در طول يك شبكه انتقال دهيد.

انتشار ويروس هاى موبايل بسيار جالب مى باشند، زيرا كه مانند ويروس هاى انسانى با نزديك شدن افراد به يكديگر منتشر مى گردند! اما اين نزديكى انتشار ويروس را كمى محدود مى كند. اما گونه هاى ديگر آنها باهوش تر شده اند زيرا كه از تكنولوژى GPRS براى انتشار خود استفاده مى كنند و بعد از آن بلافاصله به دفترچه آدرس موبايل دسترسى پيدا كرده و خودش را در صورت امكان بدانها ارسال مى كنند.

اما ويروس هاى موبايل چه هستند و چه قابليت هايى دارند؟ اين موضوع نيز هنوز مقدارى قابل شك و ترديد مى باشد. زيرا كه آنها از كارهايى همچون شماره گيرى از يك تا نهصد شماره در روز و يا كارهايى از قبيل اضافه كردن خريد هاى بى مورد و بعضا بسيار هنگفت به سبد كالاى شماره كاربر، آنها را مورد تهديد قرار مى دهند.

البته اين موارد نيز در كشورهاى مختلف متفاوت مى باشد . مثلا در كشورهاى آسيايى كه هنوز اينگونه تكنولوژى ها در حال تست مى باشند، حملات ويروس هاى موبايل بسيار كمتر از كشورهاى اروپايى و ايالات متحده مى باشد.

بايد گفت كه در جايى كه تجارت الكترونيكى وجود دارد حتما خطرات اينترنتى و ويروس ها نيز فعاليت مى‌كنند. اگر اين تجارت با تلفن هاى موبايل ، همراه باشد ، براى بسيارى از تجار از دست دادن و يا از كار افتادن اين دستگاه كوچك قدرتمند، بسيار خسارت بار مى تواند باشد.

اگرچه در حال حاضر، تهديدات خطرناكى اين صنعت نوپا را تهديد نمى كند ، اما پيشگويى ها حاكى از آن است كه بايد در آينده اى نه چندان دور براى امنيت اين دستگاه كوچك ، چاره اى انديشيد و راهكار ارائه داد. همچنانكه در گذشته در سيستم هاى روميزى اين اتفاق افتاد در موبايل ها نيز همراه با پيشرفت سيستم هاى عامل آنها و نزديك تر شدن تكنولوژى هاى آن به يكديگر ، ويروس ها و كرم هاى موبايل نيز پيشرفت خواهند كرد و بسيار سريع تر از حال حاضر خود را منتشر خواهند كرد.

شايد يكى از دلايلى كه ويروس هاى موبايل فعلى قادر به پخش گسترده خود نيستند اين است كه گونه هاى مختلفى از سيستم هاى عامل ، شبكه ها و تكنولوژى هاى مختلف براى موبايل ها وجود دارد كه مانع از گسترش ويروس ها مى شود يعنى درست برخلاف مشكلى كه در حال حاضر كاربران اينترنت با آن مواجهه هستند: شبكه اى يكسان با سيستم هاى مشابه ! چيزى كه شايد در آينده موبايل ها نيز با آن مواجهه شوند !

با وجود آخرين 30 ويروس موبايل براى سيستم عامل Symbian ، روزى فرا خواهد رسيد كه كاربران مشاهده مى كنند كه چگونه اين ويروس ها مى توانند به راحتى و در كمترين زمان ممكن، به كمربند هاى چرمى آنها نفوذ كنند !

برای دسترسی به آنتی ویروس های خوب از سایت های زیر استفاده کنید:

http://www.kamyabonline.com/modules.php?name=News&new_topic=79

یک پکیج 26 تایی از آنتی ویروس های قوی و کارآمد:

http://mihandownload.com/2009/06/_26_mobile_antiviruses_all_ver.php

و در ضمن این مطلبم بخونید بد نیست:
درباره ویروس های موبایل بیشتر بدانید
شما حتما از خطراتی که کامپیوترتان را تهدید می کنند مانند ویروس ها و تروجان ها و ... آگاه هستید اما در سال های اخیر علاوه بر کامپیوتر های خانگی ، تلفن های همراه و کامپیوتر های جیبی نیز در خطر آلوده شدن قرار گرفته اند که این امر نشان دهنده گسنرده تر شدن فعالیت های ویروس نویسان است .
با توجه به فعالیت های ویروس های جدید دیگر می توان گفت که اگر به امنیت اهمیت ندهید حتی تلفن همراه ، در جیب هایتان نیز در امان نخواهد بود و اطلاعات شخصی شما هر لحظه در خطر از بین رفتن و یا به سرقت رفتن هستند . با این وجود و با نگاهی به ویروس های موبایل که تا به حال آمده اند می توان به این نکته تاکید کرد که هنوز این ویروس ها ، به اندازه هم خانواده های خود در کامپیوتر های شخصی خطرناک نیستند .
حال شاید یک سوال پیش بیاید که آیا در حال حاضر این برنامه های مخرب خطر جدی به حساب می آیند ؟ آیا باید همانند کامپیوتر هایمان از وسایل دیگر نیز به شدت مراقبت کنیم ؟
در جواب می توان گفت که اگر چه حملاتی که توسط ویروس ها بر روی تلفن های همراه انجام شده چندان قدرتمند و گسترده نبوده است ، اما همواره این خطر وجود دارد که ویروسی قدرتمند در این زمینه به وجود آید و حتی این امکان وجود دارد که شما به ویروس هایی همانند انواع فعلی گرفتار بشوید .
بعضی از ویروس های موبایل همانند ویروس های کامپیوتری گسترش پیدا می کنند . یعنی هنگامی که شما برنامه و یا فایلی را دانلود می کنید ( مانند برنامه های موبایل ، تم های موبایل و حتی ویدئو کلیپ ها) ممکن است که آنها آلوده بوده و تلفن همراهتان را آلوده کنند .

دیگر ویروس های موبایل توانایی گسترش همانند ویروس های انسانی را دارند . یعنی با تماس نزدیک می توانند خود را پخش کنند . بعضی از تلفن های همراه دارای فناوری بلوتوث می باشند که به آنها اجازه انتقال اطلاعات از موبایل به دیگر وسایل را می دهد و با توجه به اینکه هر تکنولوژی دارای معایبی هم هست بلوتوث هم از این حیث مستثنی نبوده و خطر پایین رفتن امنیت را به هنگام استفاده ناصحیح دارد . اگر بلوتوث شما فعال باشد و بر روی حالت شناسایی خودکار قرار گرفته باشد (discoverable mode ) و شما از فاصله نزدیکی از دستگاه دیگری که بلوتوث آن دستگاه نیز فعال است بگذرید ، بلوتوث به حالت خودکار به کار افتاده و امکان دارد که شما آلوده به یک ویروس شوید .

نکته : برای جلوگیری از این خطر باید بلوتوث را بر روی دستگاه غیر فعال کرده و یا آن را از صورت اتوماتیک خارج گردانید (یعنی بر روی non-discoverable mode قرار دهید ) .

راه های جلوگیری از آلوده شدن به ویروس های موبایل

اگر چه ویروس های موبایل در حال حاضر خطری جدی به حساب نمی آیند اما آلوده شدن به یکی از آنها می تواند موجب مشکلاتی گردد و حتی شاید در آینده ویروس هایی با قدرت بالا پا به دنیای موبایل ها بگذارند . پس اگر شما می خواهید به این برنامه های مخرب آلوده نشوید با رعایت چند نکته می توانید میزان خطر آلوده شدنتان را تا حد خیلی زیاد پایین بیاورید .

1 – تنها برنامه هایی را دریافت کنید که از منبع آنها اطمینان کامل دارید .
2 – بلوتوث دستگاه خود را خاموش و یا از حالت اتوماتیک خارج گردانید .
3 – بر روی موبایل خود یک آنتی ویروس نصب کنید .
4 – موبایل خود را در اختیار دیگران قرار ندهید .

البته این نکته حائز اهمیت است که در آینده ای نزدیک خطر ویروس های موبایل به سرعت افزایش خواهد یافت . مثلا شما توجه کنید که یک ویروس دست به شماره گیری خودکار زده و شاید شاهد Hoax ها در موبایل باشیم و با توجه به اینکه ویروس نویسان به سرعت در حال گسترش فعالیت خود هستند هیچ بعید نیست که بزودی ویروس هایی قدرتمند را شاهد باشیم که هم بر موبایل ها و هم بر رایانه ها تاثیر بگذارند .
در همین راستا متخصصان شرکت F-secure با ارائه نموداری به بررسی افزایش ویروس های موبایل پرداخته اند .



آنها با بیان اینکه در حدود 6 ماه تعداد ویروس های موبایل دو برابر شده یک سوال را مطرح کرده اند . چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد ؟

کارشناسان امنیتی شرکت کاسپرسکی هم به بررسی این موضوع پرداخته و به این نکته اشاره داشته اند که در سه ماهه اول سال 2006 تعداد ویروس های موبایل افزایش یافته و با بررسی تعدادی از آنها بیان داشته اند که نسل گذشته تروجان های سیستم عامل سیمبیان پایان پذیرفته و کیفیت برنامه های مخرب تلفن همراه به صورت محسوسی افزایش یافته است .
آنها همچنین به استفاده از زبان های برنامه نویسی جدیدی برای تولید برنامه های مخرب موبایل اشاره و از زبانهای .NET و جاوا نام برده اند .
به علاوه ویروس های جدیدی آمده اند که توانایی اثر بخشی بر روی دو سیستم عامل را دارند . یعنی قادر به فعالیت در کامپیوتر های شخصی و موبایل ها هستند . این کارشناسان به عنوان مثال Worm.MSIL.Cxover ذکر کرده اند و همچنین با بیان مشخصات تروجان جدیدی به نام Trojan-Spy.SymbOS.Flexispy که توانایی جمع آوری اطلاعات از صحبت های انجام شده توسط موبایل و همچنین SMS ها را دارد به این نکته اشاره کردند که ویروس های موبایل حرکتی رو به جلو برای مقاصد تجاری در پیش گرفته اند.
در پایان هم کارشناس کاسپرسکی با بیان اینکه من فکر می کنم این تازه یک شروع است به آینده ای پر خطر برای موبایل ها اشاره می کند .

منبع:

http://forum.patoghu.com/thread38037.html

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.