]سلام به همگی دوستان
مقاله امروز درباره میل-6 است...چیز بیشتری نمیگم.منابع هم کتاب The Soviet War Machine ویکیپدیا و غیره است...امیدوارم مورد پسند واقع شود.
---
میل-6 از بزرگترین هلیکوپتر های روسی است.این هلیکوپتر با وزن 42500 کیلوگرم و با قدرت حمل 90 نفر سرنشین،برای مدت 11 سال بزرگترین هلیکوپتر جهان بود.از جهاتی،میل-6 با هلیکوپتر امریکایی سی.اچ.53ئی ساخت سیکورسکی قابل مقایسه است.


میل-6 اولین هلیکوپتری است که در شوروی سابق با موتور توربینی تولید شد، . ضمنا اولین هلیکوپتر روسی مجهز به دو موتور جت است.به همین دلیل،مصرف سوخت زیادی دارد و 2750 کیلوگرم سوخت به ازای هر ساعت پرواز مصرف میکند.جعبه دنده 7000 پوندی میل-6 از نظر وزن مجموع دو موتور آن هم سنگین تر است!در کابین خلبان میل-6 متخصص ناوبری در بخش شیشه دماغه جا میگیرد که میدان دید خوبی دارد، و دو نفر خلبان و یک نفر مهندس پرواز و یک نفر کاربر رادیو در پشت و بالای سر ناوبر قرار میگیرد.میل-6 دو باله کوتاه دارد که در زیر و پشت پروانه اصلی نصب شده، و بار وارد بر پروانه را تا 20% کاهش میدهد.برای حمل بار بیرونی،این بالهای کوتاه را از بدنه جدا میکنند.سیستم ارابه فرود میل-6 شامل سه چرخ ثابت است که دو چرخ اصلی به ترمز مجهز است.


اولین پیش نمونه میل-6 در اواسط سال 1957 پرواز کرد،و پس از مدتی،تولیدش آغاز شد.میل-6 رکورد بارگیری هلیکوپتر های پیشین را شکست، و اولین هلیکوپتری بود که با سرعت بیش از 300 کیلومتر بر ساعت پرواز کرد.در بین سالهای 1959 تا 1981 مجموعا بیش از 1000 فروند از انواع نظامی و غیر نظامی میل-6 تولید شد.از این هلیکوپتر ها در سراسر اروپای شرقی برای جابجایی و مونتاژ خطوط انتقال نیرو،خطوط لوله،عملیات ساختمانی،و ساختن دودکش ها و برجهای فولادی استفاده میشود.در حادثه چرنوبیل هم از میل-6 برای رها کردن مواد حفاظتی درون راکتور آسیب دیده استفاده شد.
با اصلاح سازه میل-6 برای افزایش قدرت حمل بار،هلیکوپتر میل-10(هارک) ساخته شد.میل-10 از نظر شکل بدنه و ارابه های فرود با میل-6 تفاوت دارد.ولی سیستم پروانه،موتور ها، واحد های انتقال قدرت و سیستم هیدرولیک آنها یکسان است.سطح زیرین بدنه میل-10 تا ناحیه دم،صاف و یکدست است که امکان جاسازی و حمل بار های بیرونی بسته بندی شده را در بین چهار چرخ فراهم میکند.تا سال 1981 مجموعا 70 فروند میل-10 تولیدشد که عمدتا در صنایع ساختمانی شوروی به کار گرفته شد.
---
کاربران:
اتحاد جماهیرشوروی سابق،کشور های اروپای شرقی،مصر،الجزایر،اتیوپی،عراق،سوریه،پرو،ویتنام،اندونزی
تعداد تولید شده تا 1981:
1000 فروند
[/b]
----- مشخصات فنی -----
نیروگاه
-دو موتور توربینی تک محوره سولوویف D-25V
توان موتور: 5.500 hp
ابعاد بیرونی
قطر پروانه اصلی: 35 متر
قطر پروانه دمی: 6.3 متر
جدایی پروانه ها: 21.09 متر
دهانه بال: 15.3 متر
دهانه پایدار ساز افقی: 5.04 متر
طول کلی با پروانه : 41.7 متر
طول بدنه: 33.1 متر
ارتفاع: 9.8 متر
ابعاد درونی
طول کابین: 12 متر
ارتفاع کابین: 2 متر
حجم کابین: 80 متر مکعب
وزنها
وزن خالی: 27.2 تن
بیشترین وزن بار آویخته: 9 تن
بیشترین وزن سوخت: 6.3 تن
بیشترین وزن: 42.5 تن
عملکرد پروازی
بیشترین سرعت افقی: 300 کیلومتر بر ساعت
بیشترین سرعت کروز: بیشترین سرعت کروز: 250 کیلومتر بر ساعت
سقف پرواز خدمتی: 4.5 کیلومتر
بیشترین برد (با 6 تن بارمزد) : 650 کیلومتر
سایر توضیحات
- معمولا بدون تسلیحات (گاهی با یک تیربار 12.7 میلیمتری)
- خدمه شامل 5 نفر(دو نفر خلبان،ناوبر،مهندس پرواز،کاربر رادیو)
- قادر به حمل 65 نفر مسافر یا 41 تخت روان به همراه 2 پرستار[/color]
   
[align=center]به دلیل اینکه مطلبی در باره میل-6 در وب به زبان فارسی موجود نیست در صورت استفاده ذکر نام نویسنده و سایت ضروری است[/align]