EBRAHIM

بالگرد سبک چندماموریته کاموف کا-15 ( Kamov Ka-15)

Recommended Posts

با سلام خدمت تمامی علاقه مندان به دنیای پرواز
فکر میکنم تمام هلیکوپتر های شرکت میل رو بررسی کردیم و طبق قولم به سراغ هلیکوپتر های شرکت کاموف میرویم.کاموف-15 تقریبا اولین دستاورد موفقیت آمیز کاموف بود.به همین دلیل از آن شروع کردیم،در ضمن مقاله برگرفته از کتاب Evertt-Heart میباشد.امیدوارم مورد استفاده عزیزان قرار گیرد...
...
اولین طرح های گروه هلیکوپتری کاموف،که شامل چند جایروپلن و هلیکوپتر های کاموف 8 و 10 با پروانه های هم محور بود،چندان جلب توجه نکردند.هر چند اصلاحات زیادی بر روی این طرح ها انجام شد،فقط ناوگان صید نهنگ تعداد انگشت شماری از آنان را به کار گرفت.در واقع،مدتها قبل از آنکه اولین پیشنمونه کاموف-10.ام پس از فرود واژگون شود کاموف،علاقه خود را از دست داده بود، و توجهش به طرحی جلب شده بود که خلبانی آن،به جسارت و مهارت کمتری نیاز داشته باشد.
 

Ka-15M_4.jpg

 

طرح جدید کاموف،هلیکوپتری دو نفره بزرگتری با کابین بسته،ارابه فرود چرخ دار و پروانه های هم محور برای نیروی دریایی شوروی سابق بود.کاموف اینبار هم از سیستم پروانه کاموف10.ام ، اما با قطر کوچکتر و سرعت کمتر،استفاده کرد.پیش نمونه طرح جدید،به نام کاموف-15، در اوایل 1952 پرواز کرد،و پس از پایان آزمایش های پروازی،در 1955 وارد خدمت شد.ماموریت اصلی کاموف-15، ارتباطات،آموزش و شناسایی بود.مدل کاموف-15.ام برای اموری مثل مسافربری/پست،کشاورزی و حتی آمبولانس هوایی به کار گرفته شد، ولی در نوع آمبولانس هوایی(مشابه مدل دو نفره) فقط قادر به حمل یک نفر مجروح بود.کاموف 15 دو دم عمودی(مجهز به سکان کنترل)،بدنه ای کوتاه،و چارچوبی فلزی با پوششی از تخته چندلا داشت.بر خلاف هلیکوپتر های غربی،صندلی خلبان کاموف-15 در سمت چپ کابین قرار میگرفت.کاموف-15 با مدل های اولیه کامن.اچ-43،که در اواخر 1950 به خدمت نیروی دریایی ایالات متحده درآمد،شباهت های زیادی داشت.
 

Ka-15_2.jpg

 


در ماه مه 1959 یک خلبان آزمایشی با یک فروند کاموف-15 توانست با سرعت 170.4 کیلومتر بر ساعت، رکورد جهانی پیمودن یکسره مسیر 500 کیلومتری را برای هلیکوپتر های بین 1 تن تا 1.75 تن را بدست آورد.با وجود تکنولوژی نسبتا پیشرفته کاموف-15، این هلیکوپتر در خارج از شوروی کمتر شناخته شد و هیچگاه به خارج صادر نشد.

انواع مدلها:[/b]
Ka-15,Ka-15U,Ka-15M
----- مشخصات فنی -----
نیروگاه
- یک موتور پیستونی سوپر توربوشارژ ایوچنکو AI-14V
-دو پروانه هم محور سه تیغه ای
- تیغه ها از جنس چوب با مقاطع توخالی پر شده با فوم پلاستیک
توان موتور : 255 hp
سرعت دورانی پروانه ها: 330 rpm
ابعاد
قطر پروانه اصلی: 9.9 متر
طول بدنه: 6.2 متر
ارتفاع کلی: 3.35 متر
وزنها
وزن خالی: 968کیلوگرم
بیشترین وزن ناخالص: 1.4 تن
عملکرد پروازی
بیشترین سرعت افقی: 150 کیلومتر بر ساعت
سقف پرواز خدمتی: 3 کیلومتر
برد: 310 کیلومتر[/color]
[align=center]در صورت استفاده از این مطلب،درج نام نویسنده و سایت الزامی میباشد[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر رپتور جان.

بالگرد جالبی هست طراحی خاصی داره و اونی که از همه بیشتر جلب توجه میکنه نبود پروانه دم هست که طراحی چنین بالگردی در 55 سال پیش قابل تحسین است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]بالگرد جالبی هست طراحی خاصی داره و اونی که از همه بیشتر جلب توجه میکنه نبود پروانه دم هست که طراحی چنین بالگردی در 55 سال پیش قابل تحسین است.[/quote]
سلام
در این هلیکوپتر به دلیل وجود دو پروانه اصلی که خلاف هم میچرخند،نیروی گشتاور چرخشی هلیکوپتر خنثی شده و دیگر نیازی به استفاده از پروانه دمی نیست...مثل کاموف-50 :mrgreen:
...[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]شما اگر مشکلی داری میتونی یک اسباب بازی دهه 50 فرضش کنی...! :mrgreen:
اولین دستاورد ها برای تمام شرکت ها،همیشه اینگونه اند،اما با مرور زمان محصولات پیشرفته تری تولید میکنند،انشاالله در مطالب بعدی به خوبی متوجه میشی...[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][color=darkblue][quote]بالگرد جالبی هست طراحی خاصی داره و اونی که از همه بیشتر جلب توجه میکنه نبود پروانه دم هست که طراحی چنین بالگردی در 55 سال پیش قابل تحسین است.[/quote]
سلام
در این هلیکوپتر به دلیل وجود دو پروانه اصلی که خلاف هم میچرخند،نیروی گشتاور چرخشی هلیکوپتر خنثی شده و دیگر نیازی به استفاده از پروانه دمی نیست...مثل کاموف-50 :mrgreen:
...[/color][/quote]

میدونم اینو ولی منظورم ساخت چنین سیستمی در نیم قرن قبل بود که بدون محاسبات رایانه ای چنین بالگردی ساخته شده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]متنت رو درست نخوندم... d'oh
ساخت پروانه های دو ملخه یک سنت برای شرکت کاموفه،کاموف قبلا روی جایروپلن ها کارکرده بود و بعر از آن هم در تمام کارهاش از سیستم دو ملخی استفاده کرد...[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
7تا عکس دیگه تقدیم به دوستان
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ka15_2.jpg[/img]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/ka15_3.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ka15_3.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/ka15_4.gif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ka15_4.gif[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/ka15_5.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ka15_5.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/ka15_6.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ka15_6.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/ka15_7.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ka15_7.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Ka-15.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Ka-15.jpg[/img][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگر اشتباه نکرده باشم ایران از اینها داشت نمونه اش را در منطقه بهرگان دیده بودم البته غیر عملیاتی بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بابا ابی جان ناراحت نشو! میدونم اولین ساخت اکثر شرکت ها چیز فوق العاده ای نیست ولی در زمان خودش مهم بود :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]کی ناراحت شد دوست من...؟ :mrgreen:
کلا، به قول دوستمون ،روسها برعکس امریکایی ها به ظاهر اهمیتی نمیدهند...![/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/ka-15-s.gif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ka-15-s.gif[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/ka-15.gif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ka-15.gif[/img][/url]

درسته هلی کوپتر فوق العاده ای نیست ولی همین هلی کوپتر را از مواد کامپوزیت بسازیم و زیرش 2 تا موشک ضد سطحی یا ضد زره ببندیم و 2 تا هم موشک هوا به هوای کوتاه برد . با توجه به ابعادی که داره و مطمئنا هلی کوپتر چالاکی هم است می تونه برای جنگ های نا منظم خیلی عالی عمل کنه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]درسته هلی کوپتر فوق العاده ای نیست ولی همین هلی کوپتر را از مواد کامپوزیت بسازیم و زیرش 2 تا موشک ضد سطحی یا ضد زره ببندیم و 2 تا هم موشک هوا به هوای کوتاه برد . با توجه به ابعادی که داره و مطمئنا هلی کوپتر چالاکی هم است می تونه برای جنگ های نا منظم خیلی عالی عمل کنه .[/quote]
چـــی؟ :mrgreen: از هلیکوپتری که ملخ هاش از چوبه و کابینش جز چند تا عقربه دره پیت که مال دهه 50 میلادیه چه انتظاری داری؟ موشک ضد زره؟
اصلا این لگن ارزش بازسازی داره؟ :mrgreen: :evil:
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.