Electro_officer

معرفی پیشران‌های ترکیبی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

معرفی پیشران‌های دریایی ترکیبی
سلام دوستان
تو این تاپیک با سيستم‌هاي رانش ترکیبی آشنا خواهیم شد. خوب اول میریم سراغ CODOG

1-پیشران‌های CODOG
کلمه‌ی CODOG مخفف عبارت انگلیسی Combined diesel or gas می‌باشد. از این گونه پیشران در شناورهایی استفاده می‌شود که شناور می‌بایست در مدت زمان کمی از سرعت گشتی به حداکثر سرعت خود برسد که این نوع پیشران در شناورهای رزمی همچون ناوهای محافظ و یا ناوچه‌های مدرن کاربرد فراوانی دارد.
در این نوع پیشران به هر محور شفت یک موتور دیزلی جهت سرعت‌های پایین و یک توربین گازی جهت رسیدن به سرعت بالا متصل است و هر دو توسط کلاچ‌هایی جداگانه به محور شفت متصل‌اند که البته فقط یک سیستم پروانه را به گردش در‌می‌آورد اما در پیشران CODAG از ترکیب قدرت توربین و موتور برای چرخش محور استفاده می‌شود. فن‌آوری مورد استفاده در طراحی چرخ‌دند‌ه‌های پیشران CODOG بسیار ساده‌تر از CODAG است بنابراین نگهداری و تعمیرات آن راحت‌تر است اما در سرعت‌های بالا مصرف سوخت CODOG بسیار بیشتر از CODAG است.
شناورهای با پیشران CODOG:
ناوهای محافظ کلاس Bremen
ناوهای محافظ کلاس Brandenburg
ناوهای محافظ کلاس Sachsen مربوط به نیروی دریایی آلمان
ناوهای محافظ کلاس Anzac نیروی دریایی استرالیا و نیوزلند
ناوچه‌های کلاس MEKO
ناوهای محافظ کلاس Peder Skram نیروی دریایی دانمارک
ناوچه‌های کلاس Visby نیروی دریایی سوئد

دیاگرام

CODOG-diagram.gif



تصاوير شناورها

Anzac
thumb_anzac.jpg

Bremen
thumb_bremen.jpg

Sachsen
thumb_Photo-German-Sachsen.jpg

Visby
thumb_Visby_4.jpg

Brandenburg
thumb_Brandenburg.jpg

توجه!
کلیه‌ی حقوق مطلب برای سایت میلیتاری محفوظ است.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار عالی برادر مهدی عزیز.

سیستم محرکه کارامدی هست رو چه کلاس از ناوها نصب میشه؟ یعنی از چه تناژی به بالا؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]تشکر مهدی جان
نوعی کشتی های امداد و نجات هستند که فکر کنم 3 برابر قایق های تندرواند و قادر اند با معکوس کردن پروانه ها در زمان بسیار کوتاه میتوانند به شدت ترمز بگیرند... درباره این پیشرانه ها اطلاع داری؟ من خودم از نزدیک دیدم...[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سیستم محرکه کارامدی هست رو چه کلاس از ناوها نصب میشه؟ یعنی از چه تناژی به بالا؟[/quote]
از اين پيشران تو ناوچه‌هاي 650 تني ويسبي تا ناوهاي 5690 تني ساچسن استفاده شده.

[quote]عکسی واقعی از مجموعه وجود نداره؟![/quote]
فقط همينو پيدا كردم:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/EN_Abbildung2.jpg[/img]

[quote]نوعی کشتی های امداد و نجات هستند که فکر کنم 3 برابر قایق های تندرواند و قادر اند با معکوس کردن پروانه ها در زمان بسیار کوتاه میتوانند به شدت ترمز بگیرند... درباره این پیشرانه ها اطلاع داری؟ من خودم از نزدیک دیدم[/quote]
بله الآن دیگه انواع متفاوتی از سیستم‌ها تو دنیا وجود داره که اینی که شما مبیگید با استفاده از تکنینک‌های متفاوتی میسره. مثلا جعبه‌دند‌ه رو طوری طراحی کنند که مثل خودرو دنده عقب داشته باشه. یک راه بسیار جالب جدید دیگه وجود داره که تغییر زاویه‌ی پروانه است من یکی که خیلی باهاش حال کردم. هم تو کشتی و هم تو هواپیما ازش استفاده شده. البته هر سیستمی علاوه بر مزایا معایب خاص خودش رو داره. ان شا الله تو این تاپیک سیستم‌های پیشران مورد استاده تو ناوها رو معرفی میکنیم تا وقتی گفتیم تو فلان ناو از CODAG استفاده شده بچه‌ها فکشون نیفته! :mrgreen: فکر کنم خیلی ساده هستند.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]2-پیشران‌های CODAG[/b]
کلمه‌ی [color=brown]CODAG[/color] مخفف عبارت [color=brown]Combined diesel and gas [/color]است. از این گونه پیشران در شناورهایی استفاده می‌شود که شناور می‌بایست در مدت زمان کمی از سرعت گشتی به حداکثر سرعت خود برسد که این نوع پیشران در شناورهای رزمی همچون ناوهای محافظ و یا ناوچه‌های مدرن کاربرد دارد.
در این نوع پیشران از موتورهای دیزلی جهت گشت‌های با سرعت پایین و یک توربین گازی جهت رسیدن به سرعت بالا استفاده می‌شود. در اکثر موارد تفاوت توان کارکرد موتورهای دیزلی به تنهایی با کارکرد موتورهای دیزلی و توربین بسیار زیاد است. بنابراین طراحی جعبه دنده نیاز به فن‌آوری بالایی دارد. تفاوت CODAG با CODOG در این است که در CODAG سیستم قادر است دو موتور دیزلی را همزمان با توربین گازی به کار بگیرد.
مثال استفاده از این گونه پیشران ناوهای محافظ نروژی کلاس Nansen است. در بعضی از شناورها سیستم به گونه‌ای طراحی شده که دارای سه جعبه دنده است و می‌توان یکی از موتورها، هر دو موتور و یا هر دو موتور را به همراه توربین به کار گرفت.
در پیشران‌های اینچنینی از موتورهای دیزلی کوچکتر استفاده می‌شود ولی با این وجود قدرت مناسبی به دست می‌آید، که این امر باعث می‌شود نیازی به فضای اضافی جهت نصب توربین و جعبه‌دند‌ها وجود نداشته باشد. در هنگامی که شناور در سرعت گشتی قرار دارد مصرف سوخت پایین است که این باعث افزایش برد عملیاتی شناور می‌شود. اما با این وجود نیاز به جعبه دند‌ه‌های پیچیده، سنگین و دردسرساز عیب اصلی این گونه پیشران محسوب می‌شود.
سرعت شناورهای مجهز به CODAG معمولا 20 گره است که این سرعت با به کار انداختن توربین تا 30 گره قابل افزایش است. آلمانی‌ها با استفاده از این سیستم در ناوهای کلاس Köln خود پیشگامان استفاده از CODAG محسوب می‌گردند.
[b]توربین گازی و موتورهای دیزلی متصل به محورهای جداگانه[/b]
بعضی مواقع توربین و موتورهای دیزلی به طور جداگانه به دو محور شفت متصل‌اند. از این طرح نیز تحت عنوان CODAG یاد می‌شود. مزیت این طرح عدم نیاز به جعبه‌دند‌ه‌های پیچیده است اما با این وجود معایبی نیز دارد که عبارت‌اند‌از:
● از آنجایی که از دو پروانه استفاده می‌شود این پروانه‌ها می‌بایست کوچکتر باشند که این امر باعث کاهش بازدهی سیستم می‌شود.
● زمانی که یک بخش از پیشران فعال است پروانه‌ی بخش دیگر باعث ایجاد کشش در خلاف جهت حرکت می‌شود. (این اصطلاحا Drag نامیدده‌می‌شود.)
[b]CODAG-electric[/b]
راه دیگر ترکیب موتورها و توربین اتصال آنها به ژنراتور جهت تولید برق است. این ساختار در کشتی مسافربری Queen Mary 2 مورد استفاده قرار گرفته‌است. مزیت این ساختار ساده‌تر بودن سیستم پروانه است چرا که موتور الکتریکی مستقیما به محور پروانه متصل است. در ضمن نیازی به نصب توربین در داخل موتورخانه وجود ندارد. بنابراین توربین‌ها در محل دلخواه قرار گرفته و مستقیما به فانل (دودکش) متصل می‌شوند که این امر باعث ساده‌تر شدن فرایند هواکشی می‌شود.
[b]دیاگرام[/b]

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/EN_Abbildung3.gif[/img]
[/center]
[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/codag2.gif[/img]
[b]تصاویر[/b]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/LM2500-GT-hanging-angle_web.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_LM2500-GT-hanging-angle_web.jpg[/img][/url]

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/3266408_1_MTU_CODAG.gif"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_3266408_1_MTU_CODAG.gif[/img][/url]

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/14bilde_9_383387236.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_14bilde_9_383387236.jpg[/img][/url]
Nansen
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/Photo-Norway-Nansen2.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Photo-Norway-Nansen2.jpg[/img][/url]

Köln
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/09_Lubeck_D_in_Bay_of_Bisca.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_09_Lubeck_D_in_Bay_of_Bisca.jpg[/img][/url]

Queen Mary 2
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/Queen_Mary_II_Einlaufen_Ham.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Queen_Mary_II_Einlaufen_Ham.jpg[/img][/url]
[color=red]توجه!
کلیه‌ی حقوق این مطلب برای سایت میلیتاری محفظ است.[/color][/center]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جالبه و تشکر مهدی جان.

حالا به نظرت کدوم سیستم در کل بهتره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]فکرکنم دومی بهتر باشه...
[quote]بله الآن دیگه انواع متفاوتی از سیستم‌ها تو دنیا وجود داره که اینی که شما مبیگید با استفاده از تکنینک‌های متفاوتی میسره. مثلا جعبه‌دند‌ه رو طوری طراحی کنند که مثل خودرو دنده عقب داشته باشه. یک راه بسیار جالب جدید دیگه وجود داره که تغییر زاویه‌ی پروانه است من یکی که خیلی باهاش حال کردم. هم تو کشتی و هم تو هواپیما ازش استفاده شده. البته هر سیستمی علاوه بر مزایا معایب خاص خودش رو داره. ان شا الله تو این تاپیک سیستم‌های پیشران مورد استاده تو ناوها رو معرفی میکنیم تا وقتی گفتیم تو فلان ناو از CODAG استفاده شده بچه‌ها فکشون نیفته! :mrgreen: فکر کنم خیلی ساده هستند.[/quote]
در اون کشتی،حرکت پره ها را معکوس میکردند...نمیدونم چطور با اون سرعت،کشتی مثل ماست می ایستاد...این سرعت عمل پره ها ناشی از چیه؟ از همین موتور های ترکیبی قدرتمند؟بنده اطلاع زیادی از پیشرانه های معمولی کشتی ها هم ندارم چه برسه به ترکیبی! :evil: :mrgreen: [/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]حالا به نظرت کدوم سیستم در کل بهتره؟[/quote]
اجازه بديد همه رو معرفي كنم بعد ببينيم ميشه گفت كدوم بهترينه يا نه. تو اين دوتا خوب هر كدوم مزيت‌هاي خاص خودشون رو دارند هرچند من اولي رو ميپسندم چون راحت طلبم! :mrgreen:

[quote]در اون کشتی،حرکت پره ها را معکوس میکردند...نمیدونم چطور با اون سرعت،کشتی مثل ماست می ایستاد...این سرعت عمل پره ها ناشی از چیه؟ از همین موتور های ترکیبی قدرتمند؟بنده اطلاع زیادی از پیشرانه های معمولی کشتی ها هم ندارم چه برسه به ترکیبی! [/quote]
دقيقا منظورم من هم چرخوندن تيغه‌ها بود. در ضمن اين تاپيك رو دنبال كني ميشي مهندس موتور! :mrgreen:
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کلمه‌ی [color=brown]COLDAG[/color] مخفف عبارت [color=brown]Combined diesel-electric and gas [/color]است. CODLAG گونه‌ای از پیشران‌های ترکیبی است که در ساختار آن توربین‌گازی، موتور دیزلی و موتور الکتریکی دیده‌می‌شود.
CODLAG معمولا دارای دو موتور الکتریکی است که دو محور را به چرخش در می‌آورند. برای رسیدن به سرعت‌های بالا توربین گازی به راه افتاده و نیروی آن با واسطه‌ی یک جعبه‌دنده به محورها منتقل می‌گردد و در سرعت‌های گشتی توربین توسط کلاچ از سیستم خارج می‌شود.
در این ساختار انرژی الکتریکی مورد نیاز موتورهای الکتریکی توسط ژنراتورهای دیزلی تامین می‌شود که این امر تا حد زیادی باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود چرا که موتورهای دیزلی دردسرساز حذف شده‌اند و به جای آنها موتورهای الکتریکی نصب شده‌اند که نیاز کمتری به تعمیرات دارند. در ضمن موتورهای الکتریکی کارآمدترند و به راحتی می‌توان آنها را به محور گرداننده‌ی پروانه متصل کرد همچنین جعبه‌دنده‌های مورد استفاده جهت اتصال توربین گازی نسبت به ساختارهای قبلی بسیار ساده‌تر است.
از مهمترین فواید این سیستم این است که ساختارهای مکانیکی که موتورهای دیزلی را به پروانه متصل می‌کرد حذف شده‌اند بنابراین صدای تولید شده توسط موتورها تا حد زیادی کاهش می‌یابد، این ویژگی در زیردریایی‌های دیزل الکتریک جنبه‌ای حیاتی دارد اما ناوهای سطحی و خصوصا ناوهای ضدزیردریایی نیز از این ویژگی بهره‌می‌برند. شناورهای مجهز به CODLAG معمولا مجهز به باتری‌های قابل‌شارژ هستند که به آنها کمک می‌کند که بدون صدای حاصل از ماشین‌آلات سنگین به گشت بپردازند.
[b]پیشران مجتمع الکتریکی[/b]
ساختار دیگری نیز وجود دارد که در آن توربین‌های گازی و موتورهای دیزلی انرژی الکتریکی مورد نیاز موتور الکتریکی را تامین می‌کنند. البته این ساختار در دسته‌ی CODLAG قرار نمی‌گیرد اما در هر صورت چیزی مشابه CODLAG است. این ساختار را می‌توان در کشتی مسافربری RMS Queen Mary 2 و ناوشکن‌های انگلیسی Type 45 مشاهده کرد. همچنین در ناوشکن‌های کلاس Zumwalt آمریکایی نیز از این ساختار استفاده خواهد شد.

[b]شناورهای با پیشران CODLAG:[/b]
ناوهای محافظ Type 23 نیروی دریایی انگلیس
ناوهای محافظ کلاس F125 آلمان
کشتی فنلاندی GTS Finnjet

[b]دیاگرام[/b]
[center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/CODLAG-diagrampng.gif[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/codlag.gif[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/fep3.jpg[/img]

[b]تصاویر[/b]

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/15%7E15.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_15%7E15.jpg[/img][/url]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/fremm_schema.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_fremm_schema.jpg[/img][/url]
Type 23
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/Type-23-frigate-HMS_Somerse.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Type-23-frigate-HMS_Somerse.jpg[/img][/url]
F125
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/f125.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_f125.jpg[/img][/url]
GTS Finnjet
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/GTS_Finnjet_Helsinki.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_GTS_Finnjet_Helsinki.jpg[/img][/url]
Zumwalt
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/Zumwalt-class-destroyerUss_.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Zumwalt-class-destroyerUss_.jpg[/img][/url]
Type 45
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-HMS_Dauntless_Scotsto.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-HMS_Dauntless_Scotsto.jpg[/img][/url]

[color=red]توجه!
کلیه‌ی حقوق این مقاله برای سایت میلیتاری محفوظ می‌باشد.[/color][/center]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برادر مهدی دستت درد نکنه تو نمی خواهی یکم استراحت کنی :mrgreen: پسر بیهوش می شی لازمت داریم کم کم من دارم ناوبان می شوم همینطوری ادامه بدی دو یا سه ماهه ناوسروان شدما راستی به خاطر حفظ جانت در هفته نباید یک تاپیک بیشتر ارسال کنی در صورت تخطی از این قانون اولین فضانورد ایرانی خواهی بود :mrgreen: که محکوم به گذراندن ده سال در فضا خواهد بود از شوخی گذشته خیلی مطلب زیبایی بود من که کلی استفاده کردم دستت درد نکنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سعید جان در کل نه تا هستند که شیش تا دیگه مونده.

[b]4- پیشران‌های CODAD[/b]
کلمه‌ی [color=brown]CODAD [/color]مخفف عبارت [color=brown]Combined diesel and diesel[/color] است. در این ساختار دو موتور دیزلی یک محور شفت متصل به پروانه را به چرخش در می‌آورند. موتورها به وسیله‌ی جعبه دنده و کلاچ به محور متصل هستند و می‌توان از قدرت یکی یا هر دوی آنها استفاده کرد.
در ناوهای محافظ کلاس la Fayette فرانسوی (الریاض) و Lekiu اندونزیایی از این ساختار استفاده شده‌است.

[b]دیاگرام[/b]
[center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/CODAD-diagrampng.gif[/img]
[b]تصاویر[/b]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/codad-for-megayacht-predato.gif"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_codad-for-megayacht-predato.gif[/img][/url]

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/codad-for-megayacht-predato.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_codad-for-megayacht-predato.jpg[/img][/url]

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/production_03.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_production_03.jpg[/img][/url]

La Fayette
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/lafayette10.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_lafayette10.jpg[/img][/url]
Lekiu
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/lekiu.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_lekiu.jpg[/img][/url][/center]

[b]5-پیشران COSAG[/b]
کلمه‌ی [color=brown]COSAG[/color] مخفف عبارت [color=brown]Combined steam and gas [/color]است. در این ساختار ما شاهد دو مولد یعنی توربین گازی و توربین بخار هستیم که با واسطه‌ی کلاچ و جعبه‌دنده یک محور شفت متصل به پروانه را به چرخش در می‌آورند. از مزیت‌های این ساختار می‌توان به کارآمد بودن و شتاب مناسب اشاره کرد. از این ساختار در ناوشکن‌های کلاس County و ناوهای محافظ کلاس Tribal استفاده شده‌است.
[center]
[b]دیاگرام[/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/httpuploadwikimediaorgwikip.gif[/img]
[b]تصاویر[/b]
یک توربین گازی
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/Gasturbine.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Gasturbine.jpg[/img][/url]
County
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/11County-class-destroyer_HM.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_11County-class-destroyer_HM.jpg[/img][/url]

Tribal
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/27Tribal-class-frigate_taki.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_27Tribal-class-frigate_taki.jpg[/img][/url]

[color=red]توجه!
کلیه حقوق اين مطلب برای سایت میلیتاری محفوظ است.[/color][/center]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
COGOG، COGAG و CONAS
[b]6-پیشران COGOG[/b]
کلمه [color=darkred]COGOG [/color]مخفف عبارت [color=darkred]Combined gas or gas [/color]است. در این ساختار ما تنها شاهد استفاده از توربین‌های گازی هستیم. در این نوع پیشران از توربین کوچکتر جهت دست‌یابی به سرعت‌های گشتی و از توربین بزرگتر جهت رسیدن به سرعت بالا استفاده می‌شود. با استفاده کلاچ‌ها می‌توان توربین مورد نظر را انتخاب کرد. در این ساختار در یک زمان تنها از یکی از توربین‌ها استفاده می‌شود بنابراین جعبه دنده حذف می‌شود. حذف شدن جعبه دنده مزایایی دارد از جمله‌ی آنها می‌توان به وزن کمتر، ساده‌تر شدن ساختار و در نتیجه عدم نیاز به تامیرات اضافی، کاهش صوت تولید شده و کاهش قیمت پیشران اشاره کرد.
علت استفاده از توربین کوچک در این ساختار این است که استفاده از 100٪ توان یک توربین کوچک برای سرعت پایین بسیار کارآمدتر از استفاده از 50٪ توان یک توربین بزرگ است.
ناومحافظ ضدزیردریایی انگلیسی HMS Exmouth F84 از جمله‌ی شناورهایی است که در آن از این ساختار استفاده شده‌است.

[b]دیاگرام[/b]
[center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/httpuploadwikimediaorgwikip%7E0.gif[/img]
[b]تصاویر[/b]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/12%7E25.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_12%7E25.jpg[/img][/url]

[color=darkred]HMS Exmouth F84[/color]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/HMS_Exmouth__1972.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_HMS_Exmouth__1972.jpg[/img][/url][/center]

[b]7-پیشران COGAG[/b]
کلمه‌ی [color=darkred]COGAG [/color]مخفف عبارت [color=darkred]Combined gas turbine and gas turbine[/color] است. در این نوع پیشران ما شاهد استفاده از دو توربین هستیم که به یک محور شفت متصل هستند. جهبه‌دنده‌ی مورد استفاده در گونه‌ی COGAG امکان استفاده از یکی از توربین‌ها و یا هر دوی آنها را فراهم می‌آورد.
این ساختار نیز مانند سایر پیشران‌های معرفی شده مزایا و معایب خاص خود را دارد. در این ساختار بازدهی سوخت در سرعت بالا بیشتر از سایر پیشران‌ها است. استفاده از دو توربین کوچک نیز خود مزیتی است چرا که به کار انداختن 100٪ توان توربین‌های کوچک بهینه‌تر از استفاده از 50٪ توان توربین‌های بزرگ است. با این وجود بهره‌وری سوخت این ساختار در سرعت‌های گشتی نسبت به دو گونه‌ی CODAG و CODOG کمتر است.
ناو هواپیمابر انگلیسی Invincible، ناو محافظ انگلیسی Type 22 و ناو هلیکوپتربر ژاپنی Hyuga از جمله شناورهایی هستند که پیشران آنها COGAG است.
[center]
[b]دیاگرام[/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/cogag.gif[/img]
[b]تصاویر[/b]

[color=darkred]Invincible[/color]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/HMS_Invincible_%28R05%29_Norf.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_HMS_Invincible_%28R05%29_Norf.jpg[/img][/url]
[color=darkred]Type 22[/color]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/Type-22-frigate-HMS_Chatham.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Type-22-frigate-HMS_Chatham.jpg[/img][/url]
[color=darkred]Hyuga[/color]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/16ddh8.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_16ddh8.jpg[/img][/url][/center]


[b]8- پیشران CONAS[/b]
کلمه‌ی [color=darkred]CONAS[/color] مخفف عبارت[color=darkred] Combined Nuclear And Steam propulsion system[/color] است. این نوع پیشران گونه‌ای است خاص که تنها در رزم‌ناو عظیم‌الجثه‌ی موشکی روسیه یعنی Kirov مورد استفاده قرار گرفته‌است.
در این پیشران ما شاهد استفاده از دو دیگ بخار اضافی هستیم که در هنگام بروز مشکل در رآکتور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

[center]
[color=darkred]Kirov[/color]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/Kirov-class_battlecruiser.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Kirov-class_battlecruiser.jpg[/img][/url]
[color=brown]نویسنده: محمدمهدی محمدی[/color]

[color=red]توجه!
استفاده از مقاله بدون ذکر نام نویسنده و سایت میلیتاری به عنوان منبع مجاز نیست.[/color][/center]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بخش پایانی
[b]9-پیشران COGAS[/b]
کلمه‌ی [color=darkred]COGAS[/color] مخفف عبارت [color=darkred]Combined gas and steam [/color]بوده و مربوط گونه‌ای پیشران‌های ترکیبی دریایی است که در ساختار آن یک توربین گازی و یک توربین بخار دیده‌می‌شود. در این ساختار از گرمای حاصل از توربین گازی به خوبی استفاده می‌شود و از آن برای تبدیل آب به بخار استفاده می‌شود. با این روش از انرژی تولید‌شده نهایت بهره‌وری صورت می‌گیرد و مصرف سوخت شناور نیز تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. این روش در نیروگاه‌های زمینی نیز دیده می‌شود؛ در نیروگا‌ه‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند میزان بازدهی تا 58٪ افزایش پیدا می‌کند.
در ساختاری مشابه توربین مستقیما به محور پروانه متصل نمی‌شود بلکه انرژی مکانیکی تولید شده توسط آن به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود و سپس از این انرژی برای را‌ه‌اندازی موتوری الکتریکی استفاده می‌شود. از این ساختار تحت عنوان [b]COGES[/b] یاد می‌شود.
ساختار COGAS تا حدی با سایر پیشران‌ها تفاوت دارد چرا که در آن دو بخش تولید قدرت با هم کار می‌کنند که این چیزی مشابه CODAG است. در اینجا باید دقت کنیم و ساختار COGAS را با COSAG اشتباه نگیریم. در COSAG ما شاهد دو مولد جدا از یکدیگر یعنی توربین گازی و توربین بخار هستیم که با واسطه‌ی کلاچ و جعبه‌دنده یک محور شفت متصل به پروانه را به چرخش در می‌آورند.
ساختار COGAS به عنوان یک ساختار جهت بروزرسانی شناورهایی که تنها از توربین‌های گازی بهره ‌می‌برند مطرح است. به عنوان مثال این بروزرسانی در ناوشکن‌های کلاس Arleigh Burke ایالات متحده انجام گرفته‌است. به احتمال زیاد نیروی دریایی این کشور از این سیستم در شناورهای بعدی خود بهره خواهد‌برد. این ساختار همچنین در کشتی مسافربری Millennium و سایر هم‌کلاسی‌هایش دیده‌می‌شود که در آنها دو توربین گازی General Electric LM2500 و یک توربین گازی انرژی مورد نیاز را فراهم می‌آورند.
گفته‌ می‌شود شرکت BMW درصدد بکارگیری سیسیتمی مشابه در خودرو‌های خود می‌باشد.
[center]
دیاگرام COGAS توربوالکتریک
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/DIAG890.gif[/img]

Millennium
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/Millennium-7.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Millennium-7.jpg[/img][/url]
Arleigh Burke
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/USS_Arleigh_Burke_Mediterra.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_USS_Arleigh_Burke_Mediterra.jpg[/img][/url]
[color=brown]نویسنده: محمد مهدی محمدی[/color]

[color=red]در صورت استفاده لینک مقاله را به عنوان منبع ذکر نمایید.[/color][/center]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.