EBRAHIM

هواپیمای ترابری استراتژیک سی- 5 گالاکسی ( Lockheed C-5 Galaxy)

Recommended Posts

با سلام خدمت دوستانم در خانواده میلیتاری
مقاله امشب درباره غول لجستیکی ایالات متحده امریکاست،سی-5 ... یک قول بی شاخ و دمو تمام عیار
مهدی جان هم مقاله ای رو به مناسبت تولدم همزمان ارسال میکنه که دیگه هیچ کس جرات نکنه بگه میلیتاری مرده!
امیدوارم بتونم توی این تابستان با کمک دوست خوبم مهدی سایت رو کاملا فعال نگه داریم... شب خوش...
...
در نیمه سال 1964 نیروی هوایی ایالات متححده برنامه ای به نام پروژه CX-HLS را برای ساخت یک هواپیمای ترابری لجستیکی سنگین آغاز کرد، و با شرکت های بویینگ و داگلاس و لاکهید در مورد ساخت پیکره، و با شرکت های جنرال الکتریک و پرات اند ویتی در مورد ساخت موتورهای توربوفن بسیار قوی،قرارداد های تحقیقاتی مقدماتی برای مدت سه ماه منعقد کرد.با گزینش طرح لاکهید به دلیل قیمت کمتر و امکان حمل بارهای حجیم تر با روش بارگذاری از طریق دماغه بازشونده،این شرکت مامور ساخت هواپیمای مورد نظر شد.محصول کار لاکهید، به نام سی-5 (گالاکسی) در 30 ژوئن 1968 برای نخستین بار پرواز کرد.

C-5Galaxy_6.jpg


ُسی 5 گالاکسی،غول ترابری ابالات متحده[/align]

پس از پایان مراحل ساخت اولین فروند،قیمت تمام شده و وزن نهایی سی.5 از موارد پپیش بینی شده بسیار فراتر رفت،در حالی که از نظر استحکام سازه ای هم ظعیف تر از حد مطلوب بود.بنا به آزمایش های استاتیکی،سازه بالها فقط 84% بیشترین بار پیشبینی شده را تحمل میکرد،اما به دلیل ضرورت فوری تعویض هواپیماهای سی-124 و سی-133 ساخت داگلاس،سی5 سریعا برای خدمت آماده شد و اولین C5A در 17 دسامبر 1969 تحویل نیروی هوایی شد.با این حال،ضعف های سازه ای و عملکرد پروازی آن فراموش نشد.

c5arriving.jpg


مخازن سوخت سی،17به انداره وزن 6 فانتوم کاملا مسلح گنجایش دارد
[/align]

سی.5 در اواخر جنگ ویتنام و جنگ اعراب و اسراییل(یوم کیپور) خدمات زیادی انجام داد،اما همه این خدمات تحت تاثیر سانحه روز چهارم آوریل 1975 در ویتنام قرار گرفت که به کشته شدن 155 نفر انجامید.این سانحه پس از کنده شدن درهای انتهایی و از دست رفتن کنترل هواپیما رخ داد و باعث شد که اختصاص بودجه برای رفع ضعف خای سازه ای،در اولویت قرار گیرد.به این ترتیب،در اولین اقدام قراردادی برای تعویض بالها منعقد شد تا عمر آنها از نظر پدیده خستگی سازه افزایش یابد.در دهه 1980 همه هواپیماهای تولیدی مشمول طرح تغیر بال شدند.
تولید اولین مدل گالاسکی،یعنی C-5A پس از تکمیل تعداد پیش بینی شده در قرارداد در 1976 متوقف شده بود.اما به دلیل نیازهای روزافزون نیروی هوایی،در 1982 مجددا قراردادی با لاکهید منعقد شد که شامل تولید گالاکسی جدید با موتورهای کمی قویتر،بعضی اصلاحات سازه ای، و تغیرات آیونیکی بود.مدل جدید را C-5B نامیدند.
سی.5 میتواند بارهای سنگین و حجیمی مثل تانک های جنگی،پلهای متحرک،و هلیکوپتر های نیمه سنگین و سنگین را حمل کند،ضمنا به دلیل دماغه بازشونده و در انتهایی، امکان بارگذاری و باربرداری سنگین هم دارد.مثلا سی.5 میتواند 2 تانک ام.1 یا شش فروند هلیکوپتر تهاجمی آپاچی را حمل کند.همچنین هرچند جابجایی سربازان در طرح اولیه سی.5بی لحاظ نشده بود،میتواند 290 سرباز مسلح به همراه تجهیرات مورد نیاز را با آن جابجا کند.گالاسکی با بالهای جدید رکورد های جهانی پرواز مثل بیشترین وزن برخاستن(920.836 پوند) را بدست آورد! و در جنگ خلیج فارس با شرکت در عملیات طوفان صحرا 22.4% از مجموع کل ماموریت های انجام شده ترابری استراتژیک را انجام داد.

a10-transported-by-c5-galaxy-aircraft.jp


گالاکسی در حال تخلیه تاندبورت ها[/align]


c5_h60.jpg


سی5 در حال تخلیه بلک هاوک[/align]

-------
انواع مدلها:
C-5A,C-5B
------

----- مشخصات فنی مدل بی ------
نیروگاه
- چهار موتور توبروفن جنرال الکتریک TF39-GE-1C
بیشترین رانش موتور: 191.2 کیلونیوتون
ظرفیت مخازن سوخت درونی: 193.600 لیتر (!)
ابعاد بیرونی
نسبت منظری بال: 7.7
دهانه بال: 67.8 متر
طول وتر بال:
در ریشه 13.8 متر
در نوک 4.6 متر
زاویه پس گرایی بال: 25 درجه
زاویه نصب بال: 3 و 30 درجه
دهانه دم افقی: 21 متر
مساحت دم افقی: 90 متر مربع
مساحت کل ساکان افقی: 24 متر مربع
مساحت کل ساکان عمودی: 21 متر مربع
طول: 75.5 متر (!!!)
ارتفاع: 20 متر (!!!)
ابعاد درونی (کابین تحتانی،بدون رمپ )
طول: 36.9 متر
بیشترین عرض کابین: 5.7 متر
بیشترین ارتفاع کابین: 4.1 متر (!)
مساحت کف کابین: 213 متر مربع (!!! سالن؟ !!! )
ابعاد درونی ( کابین فوقانی)
طول کابین فوقانی پیشین: 12 متر
طول کابین فوقانی پسین: 18.2 متر
بیشترین ارتفاع کابین فوقانی: 2.2 متر
وزن ها
بیشترین وزن سوخت: 150.815 کیلوگرم (تقریبا به اندازه وزن 6 فانتوم مسلح!!! )
بیشترین بارمزد: 132 تن
بیشترین وزن برخواست: 380 تن (!)
بیشترین توان بال: 659 کیلوگرم بر مترمربع
عملکرد پروازی
بیشترین سرعت افقی: 919 کیلومتر بر ساعت
بیشترین سرعت کروز: 900 کیلومتر برساعت
سرعت کروز اقتصادی: 833 کیلومتر بر ساعت
سرعت واماندگی: (در بیشترین وزن فرود، بالچه 40 درجه و موتور غیرفعال) 193 کیلومتر بر ساعت
بیشترین نرخ صعود: 9 متر در ثانیه
مسافت دویدن برای برخواست: 2.9 کیلومتر
مسافت فرود: 1.2 کیلومتر
سقف پرواز خدمتی: 10.8 کیلومتر
برد با بیشترین بارمزد و سوخت زخیره: 10.411 کیلومتر
سایر مضخصات
- قادر به جابجایی 15 نفر در کابین فوقانی پیشین با 75 صندلی برای نیروهای رزمی
- قادر به جابجایی 270 نفر نیروی نظامی در کابین تحتانی
- قادر به حمل دو دستگاه تانک M1 با 6 فروند هلیکوپتر آپاچی با 16 عدد کانتینر 3/4 تنی،یا 10 فروند موشک پرشینگ( با ادوات پرتاب و تجهیزات (!) )

سایر عکسها:

C-5B_Galaxy_AMP.JPG


c5_loading_helo_sm.jpg


673px-Usaf_c5_galaxy_750pix.jpg


[/align]

در صورت استفاده از این مطلب،درج نام نویسنده و لینک سایت الزامی میباشد[/align]

.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

رپتور جان ديگه نميدونم چي بگم . كار از تشكر گذشته . امروز هم روز تولدت بود . تبريك ميگم .

به بخش هواپيماهاي نظامي انتقال يافت .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت طلا داداش ابی!
چه کابین پیشرفته ای داره! واقعا یک غول تمام عیاره!
جون میده واسه انداختن! فکر کن این از اون بالا بیفته پایین! :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام
شماها چه پدرکشنگی با این دارید؟ :lol:
اینطور به کابینش نگاه نکنید،سیستم های پیشرفته ای نداره...
من کابین گلوب مستر رو ترجیح میدم....
واقعا هواپیمای بزرگیه، 6 تا آپاچی کم نیست !!! :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نكنه رپتور جان.
هواپيماي قدرتمنديه...عكس اول خيلي باحاله...ميگم اگه يه موشك به سمتش شليك بشه هيچ راه دفاعي نداره؟
راستي هر وقت تاپيك زدي حتما فيلم بزار باحال ميشه. منم اين كار رو انجام خواهم داد.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جلّ الخالق!! اينا ديگه كارشون از «فيل هوا كردن» هم گذشته!! آخه يعني چي؟! 380 تن رو مي بره رو هوا؟؟؟!!!! :lol: خدا رحم كنه! واقعاً خلبان زير بار مسئوليت حمل اين همه محموله له مي شه!(هر چند كه راه حل هاي خوبي براي هدايت اين نرّه غول بيابوني انديشيده شده) له مي شه!
ولي از شوخي گذشته٬ يك نكته فني: همون طور كه در اين مقاله اشاره شده بود٬ اين هواپيما در رقابت با يكي از طرح هاي بوئينگ برنده و انتخاب شده. حالا اگر گفتيد طرح بوئينگ چي بوده؟ حدسش نسبتاً آسونه: Boeing 747 JamboJet ! كمپاني بوئينگ پس اين كه طرحش در مبارزه با گالاكسي شكست خورد٬ متوجه خسارت سنگين اين طرح شد. چرا كه اگر اين طرح به توليد نمي رسيد هزينه هاي زيادي كه بابت تهيه اش كرده بود همگي در حكم ضرر بود. بنابر اين با پيگيري موضوع و اعمال تغييراتي در گزينه ي پيشنهادي خودش٬ اون رو براي عرضه به بازار تجاري آماده كرد و گونه هاي ترابري(Cargo) و مسافري رو به بازار عرضه كرد. آري ٬ اين گونه بود كه دو تا از ابرغول ترين هواپيماهاي حال حاضر پا به منصه حضور گذاشتند...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دستت درد نکنه خیلی جالب بود و خیلی هم زحمت کشیدی

ظاهرا با اینکه از An-225 کوچکتر و سبکتره ولی مزایای زیادی مثل سرعت و چابکی داره

ولی باز هم به نظرم قویترین هواپیمای ترابری جهان An-225 هست (بدلیل پرواز نکردن H-4)

http://military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5940

در ضمن ایرباس A300-600ST بلوگا رو فراموش نکنید

http://military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5828

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رپتور جان بازم تولدت مبارك :lol:
واقعا دستت درست
با تاپيك كامل و بي نقص كلي حال كردم :lol: icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دستت درد نكنه رپتور جان.


هواپيماي قدرتمنديه...عكس اول خيلي باحاله...ميگم اگه يه موشك به سمتش شليك بشه هيچ راه دفاعي نداره؟
راستي هر وقت تاپيك زدي حتما فيلم بزار باحال ميشه. منم اين كار رو انجام خواهم داد.


تنها راه دفاعش اینکه به هر نحوی نگذارند بهش موشکی شلیک بشه...! :lol: هواپیماهای باربری سنگین معمولا بر فراز مناطق خطرناک اسکورت میشند،همچنین در ارتفاع بالا هم پرواز میکنند...
راستی این هواپیما بارها مورد بازسازی و بهینه سازی قرار گرفته،چون استحکام سازه ای بالایی نداشت...
آره،فکر کنم کلیپ های میلیتاری-تودی خوب باشه،حجم پایینی دارند...
...
از سایر دوستان خوبم هم تشکر میکنم...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سامانه منحرف كننده ي موشك رو الآن روي هواپيماهاي تجاري هم دارند نصب مي كنند٬ اين غول تأمين كننده ي لجستيك كه ديگه جاي خود دارد... زدن اين هواپيما دو راه داره: بهش نزديك شي و با توپ بندازيش كه مسلّماً بايد به اسكورت گالاكسي جواب پس بدي(!) و يا اين كه با سامانه هاي موشكي پيشرفته از خجالتش در بيايي كه اصلاً گذار C-5 به اين مناطق نخواهد افتاد...
امّا همون طور كه هميشه گفتم ٬ كار نشد نداره و بالآخره ممكنه كه از راه هاي مختلفي اين رو هم بفرستيم پيش توپولف هامون!!! :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ابراهیم جان دستت درد نکنه

این هواپیما دارای مدل c5 m نیز می باشد که بر روی آنها موتورهای CF6-80C2 نصب شده است

و همچنین دارای مدل c5 c نیز می باشد که برای حمل تجهیزاتی مثل ماهواره استفاده می شود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.