RezaKiani

زره مایع

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

اندیشه ای که در پشت زره مایع قرار دارد بسیار ساده است؛ نیاز هزاران ساله سربازان به حفاظت از بدنشان در برابر سلاح ها و اشیاء نوک تیز. البته قرار نیست که سربازان آینده در لباسهای خود شناور باشند. این مواد ،که به لطف تکنولوژی های جدید ساخته شده اند، برای ساخت لباسها و جلیقه های ضدگلوله جدید بکاربرده خواهند شد.

زره مایع (STF) توسط آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی زمینی آمریکا در آبردین توسعه یافته است. این زره از ذرات سخت سیلیس معلق در مایع پلی اتیلن گولیکول ساخته شده است. این محلول در برابر نیروهای شکافنده رفتاری غیرعادی دارد. تغییر فشار وارد بر این محلول باعث افزایش یا کاهش چسبندگی آن می شود. این محلول به گونه ای است که اگر با انگشت با شدت به آن ضربه بزنید مانند یک جسم جامد سفت و سخت می شود اما اگر یک وزنه را به آرامی بر روی آن قراردهید وزنه در محلول فرومی رود.

قراراست که جلیقه های ساخته شده از رشته های کولار در این محلول خیسانده شوند. این الیاف در شرایط عادی به راحتی خم می شوند و انعطاف پذیر می باشند اما زمانی که یک گلوله یا تکه ای ترکش به آن اصابت کند این مایع تبدیل به ماده ای سخت می شود و مقاومت جلیقه را بالاتر می برد. تمام این واکنش در کمتر از یک هزارم ثانیه روی می دهد.

انیستیتوتکنولوژی ماساچوست ،به صورت جداگانه، برروی پروژه مشابهی کار می کند که به مایع مغناطیسی معروف شده است. آنها با تکنولوژی نانو ذرات ریزی از آهن در یک مایع به صورت شناور درآورده اند. هنگامی که یک میدان مغناطیسی به این محلول نزدیک می شود ذرات ریز آهن در کنارهم قرارگرفته و به صورت یک جسم سخت در می آیند. میزان سختی این محلول بستگی به میدان مغناطیسی دارد که در مجاورت آن قرار می گیرد. برای سخت شدن این مایع باید پس از برخورد پرتابه به جلیقه یک جریان الکتریکی به صورت خودکار عمل کرده و با ایجاد یک میدان مغناطیسی زره مایع را فعال کند. احتمال دارد که بتوان از این محلول نیز در ساخت یک جلیقه ضدگلوله سبک و انعطاف پذیر استفاده کرد.

باید به خاطر داشت که تنها آمریکایی ها نیستند که بر روی چنین پروژه هایی کار می کنند. در جدیدترین نمایشگاه تجهیزات نظامی مسکو(2008) نمونه ای از زره مایع روسی به نمایش گذاشته شده بود. البته از اینکه روسها توانسته باشند این پروژه را به صورت عملی در میداین جنگ پیاده کنند هنوز اطلاعاتی در دست نیست

محققینی که بر روی این گونه طرح ها کارمی کنند امیدوارند تا این محلولها بتواند راه حلی برای پوشش قسمتهایی از بدن ارائه دهد که به صورت عادی پوشاندن آنها در میدان نبرد غیرممکن است. اگر نتیجه کار انعطاف پذیری کافی داشته باشد می توان از آن لباسهایی دوخت که نقاطی مثل زانو، آرنج و انگشتان سرباز را بپوشاند و این نقاط را از خطرات گلوله ها و ترکشها محافظت کند. این مایع را می توان در ساخت پتوهای ضدانفجار و حتی پوتینهای سربازی و چتربازی نیز بکارگرفت. محافظان شخصی، نگهبانهای بانک، نیروهای پلیس، نگهبانهای زندان، مأموران امنیتی و کسانی که در محیطهایی با خطر انفجار کار می کنند مشتریان بالقوه زره مایع به حساب می آیند.

صفحات سبک وزن ساخته شده از زره مایع می توانند بهترین گزینه برای ضدگلوله کردن ماشینها، خودروهای زرهی یا ماشینهای حمل پول باشند. دراین صورت این خودروها می توانند بدون از دست دادن قدرت مانور و قابلیتهای حرکتی خود به خوبی محافظت شوند.

منبع :ماهنامه جنگ افزار شماره 56
نویسنده:رضاکیانی موحد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چال بود!!ممنون.

به بخش فناوري نيروي زميني انتقال يافت.

يه سوال!!با اين حساب هر لباس سربازي كه اينطوري درست بشه چقدر اب مي خوره؟؟!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]خسته نباشی رضا جان تشکر
این زره ها چقدر تحمل دارند؟ در برابر چه گلوله هایی؟[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين كه در برابر چه گلوله هايى مقاومت كند ٬ مسلماً به ميزان استفاده از اين زره در لباس بستگي خواهد داشت. درسته آقا رضا؟ در مورد ساير زره ها هم اين نكته به خوبى مشخصه: شما با شليك به يك ورقه 1 ميليمترى فولاد(با يك سلاح تهاجمي مدرن و از فاصله 50 مترى) ممكن است آن را سوراخ كنى امّا يك «گلوله ى نفوذ كننده ى ضد زره» تانك آبرامز از فاصله 10 مترى ٬ عمراً بتونه از ورقه ى 5/1 متري فولاد عبور كنه!!! آقا رضا و بزرگان لطفاً نظر مثبتشونو اعلام كنند!! :lol: :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی ممنون من همیشه نمی دونستم چرا تو فیلم ها سربازان لباس های ضد گلوله رو پس بر خورد گلوله در می یارند
حالا یه سئوال ایا پس برخورد گلوله به زره زره سنگین می شه یا نه؟
البته پرشین کینگ ابرامز فکر کنم بتونه با گلوله های اورانیومی اون کار را بکند ایا واقعا با اون توپ قوی وهمچنین گلوله های قوی امکان چنین کاری نیست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا جالبه! دقیقا مثل کمربند ماشین کار میکنه! در حالت عادی نرم و راحته ولی بعد از ضربه تند قفل و محکم میشه! پروژه بسیار جالب و مهمیه! بهشون تبریک میگم! اگه موفق باشه شاهکاره!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون.من مطلب شما رو قبلا تو جنگ افزار خونده بودم.مي خواستم ببينم اطلاعات بيشترى در مورد طرح روسيش داريد؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فانتوم جان باهات موافقم! اگه قراره چیزی بهمون بماسه ازین روس هاست! بهتره راجبه طرح اونا اطلاعات کسب کنیم! :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رضا جان دستت درد نکنه خیلی عالی بود واقعا" مطلب جدیدی برای بنده بود دستت درد نکنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از همه دوستان تشکر ولی این پروژه ها هنوز عملیاتی نشده اند. باید بیان به بازار تا ببینیم چی به چی هست. توانشون در برابر چه جور گلوله ها و از چه فاصله و تحت چه زاویه ای هست. این جوری که از راه دور نمی شه نظر داد. در ضمن من خودم در اینترنت بیشتر از این مطلب پیدانکردم و همون رو ترجمه کردم(تقربیا مطالب از 4 تا سایت جداگانه گرفته شده) اگر دوستان چیزی دیدند یا شنیدند اضافه کنند.

به هرحال با توجه به پیشرفتی که در چند سال گذشته در تکنولوژی نانو داشتیم و الان به یکی از کشورهای مطرح در این زمینه مطرح شدیم شاید بتونیم خودمون هم به صورت بومی روی هم چین چیزهایی کارکنیم. با صرف وفت و پول کاملا امکان پذیره .انشالله

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.