SHAFAGH23

هواگرد ترابری تاکتیکی آنتونوف-70 ( Antonov An-70)

Recommended Posts

آشنائي با آنتونوف-70

 

normal_29c9r8l.jpg

 

آنتونوف -70 نسل جديدي از هواپيماهاي برد متوسط پهن پيكر ترابري و اولين هواپيماي پهن پيكر مجهز به موتورهاي پراپ-فن ميباشد . دفتر طراحي آنتونوف جهت جايگزين كردن هواپيماي ترابري قديمي آنتونوف-12 ،‌اقدام به طراحي و ساخت نسل جديد هواپيماهاي ترابري به نام آنتونوف-70 در اوايل دهه 1990 نمود. اولين پرواز آنتونوف-70 در 16 دسامبر 1994 در كيف صورت گرفت. روسيه و اوكرائين سرمايه گذاري 50-50 را روي اين پروژه انجام دادند و روسيه علاقمندي خود را به خريد 160 فروند براي ارتش خود نشان داد. اولين پيش نمونه آزمايشي در دهم فوريه 1995 در طي يك تصادم با آنتونوف-72 به طور كامل منهدم و تمام 7 خدمه آن كشته شدند. دومين نمونه در سال 2001 در طي يك فرود اضطراري در هواي سرد روسيه متحمل خسارت شد اما مورد مرمت و بازسازي قرار گرفت.
[align=center]

normal_1pgq6a.jpg

 

[/img][/align]
در سال 2005 مقامات ارشد نيروي هوائي روسيه ادعا داشتند كه همكاري و توسعه دو جانبه آنتوموف-70 ادامه پيدا خواهد كرد اگرچه منابع داخلي از زمين گير شدن آن به جهت به روز رساني IL-76MF، و طرحهاي جديد روسيه: TU-330، Il-214 خبر ميدادند. در نوامبر 2005 وزارت دفاع اوكرائين از طرحي براي خريد 5 فروند AN-70 براي نيروي هوائي اوكرائين خبر داد. در آوريل 2006 روسيه خودش را از ادامه پروژه كنار كشيد. مقامات ارشد نيروي هوائي روسيه اعلام داشتند كه انتونوف-70 در حال تبديل شدن به يك هواپيماي گران است در حاليكه روسها از Ilyushin Il-76MF استفاده ميكردند كه نصف آنتونوف -70 قيمت داشت.
پیش نمونه ی این هواپیما در سال 94 پرواز کرد و دومین پیش نمونه هم در سال 97 نخستین پرواز خود را انجام داد.
تاکنون 3 فروند از آن تولید شده است و پیش بینی می شود در بین سال های 2008 تا 2015 تعداد چهار فروند از آن تولید شود.
به نظر نمی رسد این هواپیما بتواند به این زودی ها به طور گسترده وارد نیروی هوایی روسیه شود و جایگزین آنتونف های 12 گردد.
این هواپیما دارای دو گونه ی غیر نظامی و غربی شده (مجهز به تجهیزات غربی) است و در غرب آن را رقیبی جدی برای C 17 کلاب مستر میدانند.

موتور توربو فن با ضريب كنار گذر پايين
- پراپ فن:
شبیه موتور توربو فن است با این تفاوت که فن آن در بیرون مجرای موتور قرار دارد.
مزایا: بازده سوخت بیشتر (اصولاً هدف از طراحی این موتورهای پیچیده وگرانقیمت افزایش بازده وکاهش مصرف سوخت بود) ونسبت به موتور توربوفن کم صداتروهمچنین توانایی کارکرد در محدوده سرعت بزرگتر از توربو فن، این موتور به علت کم مصرف بودن در دهه 1980محبوب شد(به علت قیمت بالای نفت).
معایب: برخی از نمونه های آن بر خلاف انتظار از توربو فن پر صداتر بودندواز انواع دیگر موتور جت پیچیده ترو گرانتر هستند
normal_An-70-engine.jpg

 


نماي داخل كاكپيت مدرن آنتونوف-70
normal_1497471.jpg

 


normal_an70_13.jpg

 


AN-70 درحال سپري كردن آخرين تستهاي پروازي و دريافت گواهينامه هاي مربوطه است اگرچه نه روسيه و نه هيچ مشتري بالقوه غربي خواهان آن نبود. در ساخت آنتونوف-70 از تكنولوژيهاي به روز در صنعت هواپيماسازي استفاده گسترده اي شده. مجهز بودن به 6 صفحه نمايشگر ، سيستم پرواز با سيم مجهز و كامل، نمايشگر هد-آپ جهت فرود در باندهاي كوتاه،‌ استفاده گسترده از مواد كامپوزيت به خصوص در سكانهاي افقي و عمودي. براي افزايش بازدهي و راندمان،‌ آنتونوف-70 به سيستمهاي كمك ناوبري و كنترل پرواز كامپوتري مجهز شده، كه در نتيجه به كارگيري سيستمهاي پيشرفته ، مهندس پرواز و مسئول مخابرات از كابين حذف گرديدند. اين هواپيما قادر به نشست و برخاست از باندهاي كوتاه ميباشد.

موتورهاي پراپ-فن به كارگرفته شده در اين هواپيما مدل تغيير يافته اي از موتورهاي توربوفن هستند كه مجهز به دو پروانه كه در خلاف جهت يكديگر حركت ميكنند ميباشند. (با تغييري در زاويه تيغه پروانه ها).


پراپ-فن ها اصطلاحا به ultra-high by-pass يا موتورهاي (UHB) شناخته ميشوند كه داراي كارائي همزمان موتورهاي توربوفن به علاوه مصرف سوخت موتورهاي توربوپراپ هستند. پراپ-فن ها تا 35درصد موتورهاي توربو فن قادر به كاهش مصرف سوخت هستند.

normal_ma09.jpg

 


نماي داخلي آنتونوف-70
normal_an70_14dakhel.jpg




مشخصات عمومي:
normal_ao96cn.jpg

 


خدمه: 3 تا 5 نفر
ظرفيت: 300 سرباز يا 206 مجروح
طول: 40.7 متر
فاصله دو نوك بال: 44.06 متر
ارتفاع: 16.38
وزن خالي: 66.230 كيلوگرم
وزن بارگيري شده: 108.860 كيلوگرم
حداكثر وزن برخاست: 145.000 كيلوگرم
موتور: 4 دستگاه موتور Progress D-27 propfans هر كدام به قدرت kw 10.350
normal_24mcqdy.jpg

 


قابليتها:

حداكثر سرعت: 780 كيلومتر بر ساعت
برد: 6.600 كيلومتر با 20 تن بار
نرخ صعود: 24.9 متر بر ثانيه
قیمت:60-70 million

آنتونف 12
normal_Pq276cc9-59c66c4aa36c5a706857ad8a

 


منايع:
http://www.theaviationzone.com/factsheets/an70.asp
http://en.wikipedia.org/wiki/An-70

[/color]

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر شفق جان.

این هواپیما در رقابت با ایلیوشن76 شکست خورد و کنار گذاشته شد. با توجه به مشخصات هم ایلیوشن76 برتری تقریبا کاملی بر آنتونوف70 دارد.

منبع اصلی رو ذکر کن.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شفق جان دستت درد نکنه . مطلب بسیار جالبی بود .

در مورد اینکه رقیب سر سختی برای سی-17 گلوب مستر هست کمی باید بیشتر دقت کرد . هواپیمای انتونوف 70 تقریبا 40 تا 45 تن بار رو می تونه حمل کنه در صورتیکه این میزان برای سی-17 بیش از 78 تا 80 تن . تکنولوژی استفاده شده در هر هواپیما باید مورد بررسی قرار بگیره . هواپیمای C-17B از تکنولوژی KREG برای هدایت رودر ها و الویتر ها استفاده کرده در صورتیکه در هواپیمای انتونوف 70 از سیستم ILE که در سال 1998 طراحی شده , استفاده می شه . این یکی از نمونه های تفاوت این دو هواپیما بود که اهمیت بسیار بالایی داره مخصوصا در مواقعی که وضعیت آب و هوایی مساعد نباشه و با باند های تند روبرو شده باشیم .

موتور های Progress D-27 propfans از یک لحاظ بسیار هزینه های سوختی رو کاهش میدن ولی از طرفی دیگه در زمینه تعمیرات و نگهداری بیش از یک موتور توربفن مثل PW2000 هزینه بر می دارند . یک مثال ساده می زنم . اگر تورونکش های هوایی در داخل آی اس ای موتور خراب بشند و نیاز به تعمیر داشته باشند , باید دریچه های هوایی و همچنین ملخ های کششی برداشته بشند که حدود 5 ساعت وقت می برند در صورتیکه در موتور های توربفن مثل نمونه PW2000 این کار فقط در عرض 30 تا 2 ساعت وقت می برند و از طرفی دیگه در موتور های propfans لایه های نازک ILEW/M5CH قرار داره که برای اینکه این لایه های نازک گران قیمت ضربه نبینند باید با استفاده از دستگاه های مخصوص که تقریبا بین 2 تا 4 هزار دلار قیمت دارند این کار رو انجام داد . در صورتیکه در موتور های توربفن این لایه ها در قسمت انتهایی سولپاپ های خروجی قرار دارند که تقریبا آخر های موتور خواهد بود و به هیچ وجه هیچ ضربه ای رو متحمل نمی شند و نیازی به استفاده از دستگاه و یا ابزار آلات ندارند .

در کل هزینه های تعمیر و نگهداری موتور های propfans بسیار بیشتر از موتور های توربفن هست . ولی در کل هواپیمای خوبی هست و جایگزینی کاملا مناسب . منتظر طرح های بعدی روس ها مثل UAC/HAL هستیم . icon_cool از لحاظ ظاهر شباهت زیادی به انتونوف 124 داره فقط با این تفاوت که از موتور های متفاوت به علاوه طول و عرض و ارتفاع و دیامتر متفاوت استفاده شده .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]ضمن تشکر از توضیحات خوب کرکس جان،شفق عزیز هم دستتون درد نکنه...
هواپیمای مناسبی هست...[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10210/dsc2066_5885B15D.png[/img]

یک هواپیمای ترابری نظامی پیشرفته ی برد متوسط است که توسط کارخانه ی آنتونف اوکراین ساخته شده است ، در سال 1994 اولین نمونه از این هواپیما به پرواز در آمد اما به دلیل مشکلات اقتصادی و تنشهای سیاسی میان روسیه و اوکراین دوره ی ویکتور یوشچنکو ، این پروژه نیز نیمه کار ماند . بطوریکه روسیه در سال 2006 اعلام کرد قصد دارد بجای An-70 هواپیماهای ترابری IL-76MF را خریداری کند .

اما با بهبود دوباره ی روابط ، روسیه در سال 2009 اعلام کرد حاضر است 300 میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری کند و ارتش روسیه نیز سال گذشته 40 فروند از این هواپیما را برای جایگزین کردن هواپیماهای ترابری قدیمی An-12 سفارش داد . در پی برنامه مدرنیزاسیون ارتش روسیه تا سال 2020 ، 60 فروند هواپیمای An-70 برای نیروی هوایی روسیه عملیاتی خواهد شد.

هواپیمای An-70 دارای خصوصیات منحصر به فرد تکنولوژیکی در بین بقیه ی هواپیماهای ترابری است . برای مثال ، این هواپیما اولین هواپیمای ترابری بزرگ است که از موتورهای پیشرفته ی نوع Propfan استفاده میکند ، Propfan نوعی موتور Turbofan ارتقا یافته است ، بطوریکه در انتهای این موتور یک ملخ هم محور با ملخهای کمپرسور قرار میگیرد .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10210/43077d1299772332t-3-blade-vs-4-blade-props-prop5B15D.jpg[/img]

این موتورها که به موتورهای ultra-high bypass معروفند نه تنها قدرت و کارایی موتورهای توربوفن را حفظ کرده اند بلکه باعث کاهش مصرف سوخت در حد یک موتور توربوپراپ شده اند . بطوریکه موتورهای Propfan موسوم به D-27 که در هواپیمای An-70 استفاده شده اند باعث کاهش 20 تا 30 درصدی مصرف سوخت هواپیما در سرعت کروز در مقایسه با موتور توربوجت شده اند . خود موتور D-27 نیز در واقع ترکیبی از تکنولوژی Propfan و Contra rotating Rotors است .

هواپیمای An-70 از نظر عملی قادر است هر نوع تجهیزات نظامی با وزن حداکثر 47 تن را تا برد 5100 کیلومتری حمل کند (در مقایسه ، هواپیمای C-130 توانایی حمل 20 تن و هواپیمای A400M قابلیت حمل 37 تن بار را دارد) ، حداکثر سرعت این هواپیما 780 کیلومتر بر ساعت و سرعت کروز هواپیما 750 کیلومتر بر ساعت است . این هواپیما همچنین قادر به Airdrop کردن تجهیزات نظامی تا وزن 21 تن و در هر دو حالت ارتفاع پایین یا ارتفاع بالا ، حمل 300 سرباز است . برد حداکثر این هواپیما 8000 کیلومتر میباشد .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10210/dsc2228_5965B15D.png[/img]

An-70 از نوع هواپیماهای STOL است ، یعنی برای تیک آف و فرود میتواند از باندهای کوتاه استفاده کند ، این هواپیما میتواند با حمل بار 20 تن از باندهای 1500 تا 1800 متری بتونی یا باندهای خاکی 500 تا 800 متری استفاده کند .

An-70 با استفاده از سیستم دیجیتال یکپارچه ی تجهیزات هوایی میتواند در هر شرایط آب و هوایی و در هر ساعت از شبانه روز عملیات ترابری انجام دهد ، در صورت مواجهه با شرایط آب و هوایی VFR و IFR و یا باندهای زمینی غیر مجهز ، بکارگیری این تجهیزات با کانالهای چند گانه ی تبادل اطلاعات ، کار هدایت هواپیما در این شرایط سخت را آسان میکند .

هواپیمای ترابری An-70 به لطف مجهز بودن به 4 ریل الکتریکی با قابلیت حمل و نقل کلی 12 تن بار ، دو بازوی الکتریکی با قابلیت بلند کردن 1.5 تن برای هر بازو میتواند مستقل از تجهیزات موجود در فرودگاه اقدام به بارگیری مستقل محموله ها نماید . همچنین به در خواست مشتری ، هواپیما میتواند به سیستم اتوماتیک بارگیری مجهز شود

آنتونف-70 به واسطه ی مشخصات تکنیکی برتر خود میتواند در نقشهای مختلف نظامی و غیر نظامی مانند هواپیمای جنگ الکترونیک ، ایستگاه فرماندهی هوایی ، سوخترسان ، گشت دریایی و هواپیمای مسافری (An-70T) ظاهر شود .

[color=#ff0000]گردآورنده و مترجم : Cheka[/color]

منابع :
[url="http://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-70"]http://en.wikipedia....i/Antonov_An-70[/url]
[url="http://www.flightglobal.com/news/articles/paris-antonov-seeks-customers-for-new-look-an-70-387155/"]http://www.flightglo...k-an-70-387155/[/url]
[url="http://www.antonov.com/aircraft/transport-aircraft/an-70"]http://www.antonov.c...-aircraft/an-70[/url]
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون. چرا از موتورهای توربینی استفاده نمی کنند؟ این پروانه خودش اثر صوتی بالایی تولید میکنه اینطور نیست؟
اگه یه برش فنی از این موتور پراپفن بزارید ممنون میشم.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Electro_officer' timestamp='1375462750' post='325894']
ممنون. چرا از موتورهای توربینی استفاده نمی کنند؟ این پروانه خودش اثر صوتی بالایی تولید میکنه اینطور نیست؟
اگه یه برش فنی از این موتور پراپفن بزارید ممنون میشم.
[/quote]

الکتروجان ، این موتورها خودشون توربین گازی هم دارند و از نظر طراحی بین توربوفن و توربوپراپ هستند ، مزیت این طراحی کاهش قابل توجه مصرف سوخت هست اما از طرفی مساله ی اثرات صوتی که فرمودید هم بعنوان ویژگی ذاتی ملخ ها وجود دارد. البته تحقیقاتی در جهت استفاده از تکنیک ها و طراحی ملخ های جدید با اثرات صوتی کم (مثل ملخ های مورد استفاده در هلیکوپترهای Eurocopter که اثرات صوتیشون بیشتر در دامنه ی فرکانسی فراصوت هست) هم انجام شده است.

ساختار موتورهای Propfan :


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10210/12708003050145B15D.png[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10210/propfandiagram5B15D.gif[/img]
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]ممنون چکا جان..![/b]
[font=times new roman', times, serif][b]یه سئوالی ذهنم رو مشغول کرده که تا حدی به تاپیک ربط داره..![/b][/font]
[font=times new roman', times, serif][b]امروز سرلشگر رحیم صفوی تو برنامه شناسنامه فرمودند که طی برنامه واکنش به طالبان 2 لشگر رو بصورت هوابرد به مرز منتقل کردیم..![/b][/font]
[font=times new roman', times, serif][b]و حتی برای اولین بار در تاریخ کشور تانک های T-72 رو با هواپیما های IL-76 حمل کردیم و حتی T-72 رو [color=#000000]Airdrop کردیم...![/color][/b][/font]
[font=times new roman', times, serif][b][color=#000000]میخواستم ببینم این ماجرا امکان پذیره؟ آیا IL-76 های ما همچین قابلیتی داشتند؟![/color][/b][/font]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Haj_Rezvan' timestamp='1375465962' post='325906']
[b]ممنون چکا جان..![/b]
[font=times new roman', times, serif][b]یه سئوالی ذهنم رو مشغول کرده که تا حدی به تاپیک ربط داره..![/b][/font]
[font=times new roman', times, serif][b]امروز سرلشگر رحیم صفوی تو برنامه شناسنامه فرمودند که طی برنامه واکنش به طالبان 2 لشگر رو بصورت هوابرد به مرز منتقل کردیم..![/b][/font]
[font=times new roman', times, serif][b]و حتی برای اولین بار در تاریخ کشور تانک های T-72 رو با هواپیما های IL-76 حمل کردیم و حتی T-72 رو [color=#000000]Airdrop کردیم...![/color][/b][/font]
[font=times new roman', times, serif][b][color=#000000]میخواستم ببینم این ماجرا امکان پذیره؟ آیا IL-76 های ما همچین قابلیتی داشتند؟![/color][/b][/font]
[/quote]

[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10134/1CMbNr-1b492ba1e7deaeef4af843efb54b4c06.jpg[/IMG]
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
در پی برنامه مدرنیزاسیون ارتش روسیه تا سال 2020 ، 60 فروند هواپیمای An-70 برای نیروی هوایی روسیه عملیاتی خواهد شد.
[/quote]
مساله اینه که با توجه به سالی که ذکر کردید مدرن کردن ناوگان با هواپیمای ملخ دار به نظرم کار جالبی نیست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Electro_officer' timestamp='1375470946' post='325922']
[quote]
در پی برنامه مدرنیزاسیون ارتش روسیه تا سال 2020 ، 60 فروند هواپیمای An-70 برای نیروی هوایی روسیه عملیاتی خواهد شد.
[/quote]
مساله اینه که با توجه به سالی که ذکر کردید مدرن کردن ناوگان با هواپیمای ملخ دار به نظرم کار جالبی نیست.
[/quote]

من شنیدم که هواپیماهای ملخ دار مثل سی 130 و اینا میتونن با تغییر زاویه ملخ ها دنده عقب برن! و این یه قابلیت تاکتیکی بخصوص در باندهای خاکی و نیمه کاره بهشون میده!
درسته؟ دوستان توضیح بیشتری میتونن بدن؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]جناب چکا ... با توجه به تحریم ها آیا خرید این نوع هواپیما هم برای ما به منظور تقویت ناوگان هرکولس هامون ممنوع هست؟؟؟[/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.