EBRAHIM

تاپیک جامع معرفی هواگردهای غیر نظامی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سلام خدمت عزیزان و خوانندگان میلیتاری
چندی است که در کشور سخن از خریداری هواپیماهای روسی توپولفTu-204 به میان می رود... البته تاریخچه این مذاکرات برای خرید و حتی انتقال تکنولوژی و ساخت این هواپیما در کشور به چند سال پیش بازمی گردد. ولی با توجه به حوادث تلخ اخیر به نظر می رسد که اخیرا این مساله صورت جدی تری به خود گرفته است.
خبرهای رسیده حاکی است که کاندیدای اول برای خرید این نوع هواپیما، هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) است و تهداد 35 فروند مدل 100 را سفارش داده که باید دید که در تصویر کلان آینده «هما»، این هواپیما چه جایگاهی دارد و چگونه قرار است با سیستم فعلی مدیریت، آموزش، عملیات و تعمیر و نگهداری این مجموعه تطبیق پیدا کند....
به همین دلیل پس از کسب اجازه از دوست عزیزم سعید برای ارسال مطالب هواپیماهای 204 و 154 تصمیم بر معرفی این هواپیمای فوق العاده مجهز و زیبا گرفتم...امیدوارم مورد توجه عزیزان قرار گیرد...
....
در سال 1986 سه هواپیمای جدید مسافربری روسی به نمایش گذاشته شدند.یکی از این هواپیما ها که برای خدمت در خط هوایی آئروفلوت در دهه 1990 پیش بینی شده بودند،توپولف 204 بود.

[align=center]vlk_tu204_300_640pxl%7E0.jpg
توپولف 204 مدل 300
[/align]

توپولف 204 که به بویینگ 757 روسی شهرت یافته،ابعاد مشابهی با 757 دارد،ولی پسگرایی بالهایش کمی کمتر است.در ساختار توپولف 204 از مواد مرکب و کامپوزیتی استفاده زیادی شده تا از وزن هواپیما کاسته شود.این وزن بهینه،به همراه موتور های کم مصرف،بازدهی سوختی قابل توجهی در این طرح جدید توپولف داشته است.بالهای 204 به هوابرهای فرابحرانی مجهز است و علاوه بر نسبت منظری زیاد و پسگرایی متوسط،ته بالهایی هم دارد(راحتترین راه تشخیص 757 و 204 از هم همین ته بالها است که 757 ندارد).توپولف 204 به سیستم پیشرفته پرواز با سیم مجهز شده و به جای فرمان کنترل،با اهرم های مرکزی هدایت میشود.

[align=center]3024m.jpg
توپولوف 204 در حین فرود
[/align]

پیش نمونه این هواپیما برای نخستین بار در 2 ژانویه 1989 به پرواز درآمد.تولید مدل پایه این هواپیما در 1994 آغاز شد و در 12 ژانویه سال 95 گواهینامه صلاحیت پروازی را دریافت کرد.در سال 1994 اعلام شد نمونه هایی از 204 با بدنه کوتاهتر در حال طراحی است .این طرحها شامل نوع نزدیک برد/میان برد برای حمل 166 مسافر و نوع دور برد برای حمل 99 تا 160 مسافر است که آنها را 224 و 234 نامیدند.

[align=center]0707692.jpg
کابین پیشرفته 204
[/align]

چند ويژگي مهم و برجسته­اي که طراحان اين هواپيما بر آن تاکيد دارند عبارتند از ارتفاع کابين،ایمنی، مصرف سوخت و قيمت پايين هواپيما
کابين هواپيما با توجه به سفارش مشتريان به اشکال مختلف قابل ارائه است که نوع تک کلاس با 212 مسافر و دو کلاس و سه کلاس با 164 تا 193 مسافر از جمله ­ي آن­هاست.

[align=center]
tu-204_Awacs%7E0.jpg
مدل آواکس 204
[/align]

----
قیمت در سال 2000 :
40 میلیون دلار
---- مشخصات فنی مدل پایه -----

نیروگاه
- دو موتور توربوفن Aviadvigatel PS-90A
بیشترین توان موتور: 158.3 KN
ابعاد بیرونی
نسبت منظری بال : 9.6
زاویه پسگرایی بال: 20 درجه
دهانه دم افقی: 15 متر
طول: 46 متر
ارتفاع: 14 متر
ابعاد درونی
طول کابین: 30 متر
بیشترین عرض کابین: 3.5 متر
بیشترین ارتفاع کابین: 2.2
وزن ها
بیشترین وزن سوخت: 24 تن
بیشترین بارمزد: 21 تن
بیشترین وزن برخاست: 94.6 تن
بیشترین بار بال: 518 کیلوگرم بر مترمربع
عملکرد پروازی
سرعت کروز (در ارتفاع 12 کیلومتر): 830 کیلومتر بر ساعت
برد (با بیشترین بارمزد): 2900 کیلومتر
- خدمه پروازی شامل 2 نفر با یک مهندس پرواز احتمالی در عرشه پرواز
-احتمال تدارک صندلی چهارم برای مدرس پرواز یا ناظر در عرشه
ظرفیت حمل مسافر: 190-214 نفر

انواع مدل ها:

TU-204C:
نوع باربریTU-204 می‌باشد. تمام مشخصات آن مشابه TU-204می‌باشد به جز موارد زیر:
OEW (وزن عملکردی خالی):kg 58500
MTOW (وزن برخاست بیشینه): kg 103000
برد:2321 مایل دریایی. با حداکثر مقدار سوخت دارای بردی برابر 3671 مایل دریایی است.

TU-204-100:
این نسخه دارای گنجایش مسافر بیشتر و نیز حجم سوخت قابل حمل افزونتر در داخل بال است ولی از لحاظ نوع موتور و مقدار گنجایش بار تغییری نکرده است.
MTOW(وزن برخاست بیشینه):kg 103000
OEW (وزن عملکردی خالی):kg 58500
برد: 2321 مایل دریایی

TU-204-100C:
مشابه TU-204-100 است و هواپیمای باربری می‌باشد . ماکزیمم بار قابل حمل در این نسخه با کاهش برد، افزایش یافته است.

TU-204-120:
تمام مشخصات این هواپیما به جز موارد زیر مشابهTU-204-100 است.
موتور: Rolls-Royce RB211-535-EA
OEW (وزن عملکردی خالی):kg59300
برد:2213مایل دریایی
نمونه اولیه این هواپیما در 14 اوت 1992 پرواز کرد واولین هواپیمای تولیدی از این نوع در 7 مارس 1997 به پرواز درآمد. گواهینامه روسی را با محدودیت هایی در 16 جولای 1997 وسپس به طور کامل یک سال بعد دریافت کرد.

TU-204-120C:
این نوع هواپیما مشابه TU-204-100 می‌باشد با این تفاوت که دارای موتورهای
Rolls-Royce RB211-535-EA است. مشخصات عملکردی این هواپیما مشابه TU-204-120 است به جز موارد زیر:
برد: 1808 مایل دریایی ،برد با حداکثر سوخت 3542 مایل دریایی.
اولین پرواز این هواپیما در 10 نوامبر 1997 انجام گرفت واین هواپیما گواهینامه خود را به طور کامل در اوت 1998 دریافت کرد. این نوع هواپیما دارای وزن زیادی بوده و توانایی حملkg 30000 بار را دارد.

[align=center]seats_tu204_1_en.jpg
نحوه چیدمان صندلی های هواپیما(تک کلاسه و معمولی)
[/align]

TU-204-122:
مشابه TU-204-120 با آلات دقیق غربی ساخت Rokwell-collins می‌باشد که تاکنون فروند تولیدی از این نوع هواپیما ساخته نشده است.

TU-204-200:
مشخصات این هواپیما به جز در موارد زیر مشابه TU-204-100 است.
OEW (وزن عملکردی خالی):kg59000
MTOW (وزن برخاست بیشینه): kg 110750
برد: 2591 مایل دریایی
در این نوع ، وزن سوخت قابل حمل در بال به مقدار کمی افزایش یافته و دارای ارابه های فرود قویتری می‌باشد . توانایی حمل 212 مسافر در 2کلاس را دارد. یک نمونه از این هواپیما ،مدل باربری TU-214 است که در ادامه این نوشتار توضیحات این هواپیما نیز آورده شده است.

TU-204-P:
هواپیمای گشت‌زنی نظامی است . در ژانویه 1997 روسیه اعلام کرد که نیروی دریایی روسیه نوع ضد ناو این مدل از TU-204 را جایگزین II-38, BE-12 می‌کند.

TU-204-220 :
مشخصات این هواپیما به جز موارد زیر مشابه TU-204-200 است.
موتور:Rolls-Roy=RB211-535-E4 ویا RB211-535-F5که قابلیت تولید191.7 kN تراست را دارد. در برخی از انواع این هواپیما PW2240 با قابلیت تولید 185.5kN تراست نیز به مشترین این هواپیما پیشنهاد می شود.
برد: 2483 مایل دریایی

TU-204-200C:
هواپیمای باربری مشابه TU-214

TU-204-220C:
نوع باربری TU-204-220 است.

TU-204-222:
مشابه TU-204-220 با آلات دقیق غربی ساخت Rockwellاست.

TU-204-230:
دارای موتورهای توربوپراپ Samara NK-93 بوده که قابلیت تولید 176.5KN تراست را دارند.درJanes 2002-2001 ذکر شده این پروژه در مراحل اولیه خود می‌باشد.

TU-204-Bussiness Jet:
این هواپیما در سال 1998 باید به پرواز درمی‌آمد اما پروژه آن باشکست روبه رو شد.

TU-204-300:
دارای سیستم های خودکار پیشرفته تری است. نسبت به TU-204 اصلی برد بیشتر و طول کوتاهتری دارد. طول این هواپیما تقریبا ft20 کوچکتر ازTU-204 اصلی است. دارای دو نوع می‌باشد. نوع سنگینتر که دوربرد است. این نوع دارای موتورهایPS90A2 است که تراستی معادلN103000 تولید می‌کند و برد آن با 144 مسافر 5000 مایل دریایی است. نوع سبک‌تر که تراست تولیدی توسط موتورهای این نوع، N89000 بوده و برد آن با 144 مسافر، 1900 مایل دریایی است.طول باند مورد نياز سري300 معادل 2500 متر است که اين مقدار براي بقيه مدل­ها 2250 متر است.

[align=center]
D_TNT_TU204_5585_535%7E0.jpg
توپولوف 204 میتواند در شرایط بد جوی هم پرواز کند
[/align]

TU-204-400 :
مشخصات این نوع TU-204 در موارد زیر متفاوت از TU-204 اصلی است.
گنجایش: 240 مسافر
MTOW (وزن برخاست بیشینه): kg 120000

TU-204-500:
نوعی از TU-204-300 می‌باشد که برای مسیرهای کوتاه‌تر بهینه شده
است.و مشخصات آن در موارد زیر متفاوت از TU-204-300 می‌باشد.
طول بدنه : 52 متر
سرعت کروز: 84 / 0 ماخ

[align=center]0907058.jpg
کابین 204 مجهز به نمایشگر های چند کاره و سیستم پرواز با سیم
[/align]

TU-224:
مشخصات این هواپیما به شرح زیر است.
گنجایش : (برد متوسط) 144 مسافر
(دوربرد) 160-99 مسافر
موتور: RB211-535E4
طول : .2m40
MTOW(وزن برخاست بیشینه): kg 11075
برد: 3617 مایل دریایی

[align=center]TU-204-300-038-2_s.jpg
صندلی های تک کلاسه توپولف 204
[/align]

: TU-234
دارای سه نوع ، کوتاه برد ، برد متوسط و دوربرد است و نوع دیگری ازTU-204-300 می‌باشد. مشخصات آن در موارد زیر متفاوت از TU-204-300 می‌باشد. MTOW (برد کوتاه): kg 84800
(برد متوسط، دوربرد)000 kg 103
برد کوتاه برد : 1995 مایل دریایی
برد متوسط : 3585 مایل دریایی
بیشترین برد : 3885 مایل دریایی

TU-214:
این مدل از این هواپیما نسبت به نوع اصلی سنگین‌تر و کارآمدتر می‌باشد. دارای کابین قابل تغییری است که به‌راحتی می‌توان آن را به کابین مناسب برای مسافران ، بار و ترکیبی از بار ومسافر تبدیل نمود. این هواپیما برای پرواز در مسیرهای متوسط بهینه شده و به ادعای سازنده در کلاس خود ارزان‌ترین هواپیما است.
این هواپیما دارای پیکربندی های متفاوتی به شرح زیر است :
ـ پیکربندی استاندارد آن برای 164 مسافر در 2 کلاس با برد استاندارد 3600 مایل دریایی
- نوع دوربرد با مخزن سوخت اضافی برای 4400 مایل دریایی و 164 مسافر در دو کلاس
- نوعVIP با برد 4900 مایل دریایی
- TU-214C: نوعی که به سرعت قابل تغییر به باربری و مسافربری دو کلاسه می‌باشد. به طور کلی طراحی این هواپیما براساس TU-204-200 بوده که تولید آن درسال 1995 به صورت عمومی اعلام گردید. گنجایشی معادل 16 مخزن بارLD3 و ظرفیت 30 مسافر و یا 6 مخزن بار و ظرفیت 130 مسافر را داراست. نمونه اولیه آن در 5 فوریه 1996 آماده پرواز گردید و اولین پرواز آن در 21 مارس 1996 انجام گرفت . در سال 1998 به آن گواهی‌نامه موقت تعلق گرفت و در همان سال موتور غربی PW2037 به عنوان سیستم پیشران جایگزین در این هواپیما مورد استفاده قرار گرفت .

[align=center]P5200056.jpg
صندلی های معمولی توپولف 204
[/align]

TU-214C:
همانطور که در توضیحات بالا ذکر شد ، نوع باربریTU-214 است که در سال 2002 عرضه گردیدو در مشخصه زیر متفاوت از TU-204 اصلی است
OEW(وزن عملکردی خالی): kg 57000

TU214D:
نوع دوربرد با ظرفیت 150 مسافر می‌باشد که اولین بار در اواسط 2002 عرضه گردید. دارای مخزن سوخت کمکی در زیر کابین می‌باشد. در سال 2003 گواهی‌نامه خود را دریافت نمود.

TU214VSSN:
ازنوع VIP بوده و کارخانه سازنده آن را برای جابه جایی مدیران روسی عرضه کرده است.اولین پرواز این مدل در 22جون 2002 انجام شد
_____
مراجع:
مواردی را هم خودم اضافه کردم...

مرجع 1
مرجع 2
مرجع 3
موفق باشید icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]این رو هم اضافه کنم قیمت مدل 100 حدود 35 میلیون دلار است.این هواپیما بسیار ایمن بوده و در بدترین شرایط آب و هوایی آزمایش شده...
درحال حاضر هم 71 فروند در دنیا در حال خدمت هستند و 67 فروند هم سفارش و در خط تولید قرار دارد...این هواپیما بسیار انعطاف پذیر بوده و خریدار میتواند مطابق میل خود،امکانات مورد نیاز مثل رنگ تودوزی،تلویزیون ها و غیره را سفارش دهد...[/color] icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]ممنون رپتور جان . خيلي زحمت كشيدي . اين هواپيما غير نظاميه ولي با اجازه دوستان به بخش هواپیماهای نظامی انتقال دادم . [/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نكنه خيلي زحمت كشيدي
هواپيمايي كه ايران سفارش داده از چه نوعي هست و آيا قراره در ايران خط توليد داشته باشه يا اينكه صرفا وارد ميشه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دست شما درد نکنه رپتور جان!!

[quote]آيا قراره در ايران خط توليد داشته باشه يا اينكه صرفا وارد ميشه؟[/quote]

اخباری مبنی بر مونتاژ در ایران هم به گوش می رسه اما نه با خود روسیه!! بلکه با یکی از ایالت های خودمختارش!! اسمش آخرش ستان داره!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه رپتور عزیز.

یکی از بهترین هواپیماهای مسافربری امروز جهان هست و با قیمت مناسبی که داره برای کشور ما هم خوبه و اگر امکانش باشه یه تعداد ازش بخریم تا با این 154 و فوکر کلا هواپیماهای کوچک قدیمی جایگزین بشن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ابراهیم جان دستت درد نکنه
آخرین مدل این هواپیما مدل TU-204CE است؟

ای کاش ایران دارای هواپیماهایی مثل 7e7 داشت در آن صورت به بسیاری از نقاط دنیا می توانست پرواز مستقیم داشته باشد تا جایی که می دونم ۸۰۰۰ مایل برد داره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دست شما درد نکنه رپتور جان!!

[quote]آيا قراره در ايران خط توليد داشته باشه يا اينكه صرفا وارد ميشه؟[/quote]

اخباری مبنی بر مونتاژ در ایران هم به گوش می رسه اما نه با خود روسیه!! بلکه با یکی از ایالت های خودمختارش!! اسمش آخرش ستان داره!![/quote]

داغستان؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]ممنون رپتور جان . خيلي زحمت كشيدي . اين هواپيما غير نظاميه ولي با اجازه دوستان به بخش هواپیماهای نظامی انتقال دادم . [/quote]
خواهش میکنم بابک جان،قبلا از سعید برای ارسال این مطالب اجازه گرفتم icon_wink
[quote]هواپيمايي كه ايران سفارش داده از چه نوعي هست و آيا قراره در ايران خط توليد داشته باشه يا اينكه صرفا وارد ميشه؟[/quote]
[quote]آیا از اینا سفارش دادیم؟ کی وارد خدمت میشن؟[/quote]
مثل اینکه متن رو کامل نخوندید...در چند خط اول هم اشاره شده...
شرکت هواپیمایی هما 35 فروند مدل 100 رو سفارش داده که فعلا به دلیل اینکه 67 فروند در خط تولید هستند،هنوز خبری نشده، زمزمه هایی هم مبنی بر تولید داخلی هم میخوره که در درازمدت امکانپذیره...
[quote]ابراهیم جان دستت درد نکنه
آخرین مدل این هواپیما مدل TU-204CE است؟

ای کاش ایران دارای هواپیماهایی مثل 7e7 داشت در آن صورت به بسیاری از نقاط دنیا می توانست پرواز مستقیم داشته باشد تا جایی که می دونم ۸۰۰۰ مایل برد داره[/quote]
در بالا توضیح دادم،این هوایپما بسیار انعطاف پذیره و خریدار میتونه مطابق میل و سلیقه خودش هواپیما رو طراحی کنه،به همین دلیل هم مدل های زیادی ازش ساخته شده که هرکدام مبنی بر آخرین ورژن نیست...در پروازهای برد بلند هم خدمتتون عرض کنم ما کلاه پروازهای داخلی رو بچسبیم باد نبره بهتره... درکل هواپیمای بسیار مناسبیه...
سوریه و مصر هم سفارش دادند... icon_wink [/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ابی جان خوندم عزیز! با توجه به گذشته که ما سفارش میدادیم و اونا هم قبول میکردن اما بعدن...
پی بینی میکنم اینم به سرنوشت بقیه دچار بشه.خواستم بدونم احتمالا چندتارو تحویل میگیریم؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]به دلیل پر بودن خط تولید،هنوز چیزی تحویل نشده ولی بزودی تحویل داده خواهد شد...نگران نباشید... icon_wink [/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه ابراهیم
خیلی خوبه . نمونه اواکس هم داره

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/0907058.jpg[/img]

یاد سه چرخه بچه گی هام به خیر دست اش مثل همین ژواستیک این هواپیما بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]بله و حتی نمونه باربری نیز دارد(عکس ششم)
احتمالا میخواست حس موتورسواری به خلبان بدن... icon_wink
در شبیه ساز پرواز ایکس میتونید تجربه پرواز باهاش رو داشته باشید...(فکر کنم تصویر شبیه ساز پرواز نیست...)
http://rivc.net/h800/Tu204/Tu204.jpg
icon_wink
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.